Dag Gerrit.quote:***************************************
Zalm vertrekt uit Haagse politiek
Minister Zalm keert niet meer terug
in de Haagse poltiek.Hij kondigde zijn
vertrek aan in het programma Buitenhof.
Zalm begon zijn politieke loopbaan bij
de PvdA,als afdelingsvoorzitter in zijn
woonplaats Enkhuizen.In 1984 stapte hij
over naar de VVD.Van 1994 tot 2002 was
hij minister van Financiën in Kok-1 en
Kok-2.Na de verkiezingen van 2002 werd
hij fractievoorzitter en VVD-leider.
In 2003 keert Zalm terug op Financiën,
in Balkenende-1 en later in Balkenende-
2.Hij is sinds 2005 in Balkenende-3 de
langstzittende minister van Financiën.
Hij introduceerde de Zalm-norm,om het
begrotingstekort terug te dringen.
Achja, rechts lullen, rechts vullen. Ik ben ervan overtuigd dat hij in de tien jaar totdat hij met pensioen gaat nog even lekker binnen zal lopen.quote:Op zondag 26 november 2006 12:32 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik hoop dat ij nog een leuk baantje krijgt
Leg ook even uit waarom jij vindt, dat de periode van Zalm te lang is geweest en op welke manier Zalm 'weinig goed' heeft gedaan voor Nederland.quote:Op zondag 26 november 2006 12:46 schreef SCH het volgende:
Hij heeft er veel te lang gezeten, heeft wel wat goede dingen gedaan maar was toch vooral een zunige krentenweger die het land in totaal weinig goed heeft gedaan. Zo'n iemand die overal geld in ouwe sokken bewaart.
Hier sluit ik me bij aan.quote:Op zondag 26 november 2006 12:47 schreef SCH het volgende:
De laatste actie rond Schiphol kenmerkt hem. Iemand die tegen niet zijn verlies kan en dan op zijn macht gaat zitten. Echt blij dat hij weggaat want hij was echt een wolf in schaapskleren, een regent ten voeten uit.
Zalm was een financiele conservatief zoals we die vrijwel nooit eerder hebben gezien. Hij heeft alleen maar op de spaarpot gezeten en durfde nauwelijks het kleinste risico te nemen, hij was op geen enkele manier sociaal en zijn strijd om de privatisering van Schiphol heeft helemaal de deur dicht gedaan.quote:Op zondag 26 november 2006 12:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Leg ook even uit waarom jij vindt, dat de periode van Zalm te lang is geweest en op welke manier Zalm 'weinig goed' heeft gedaan voor Nederland.
Wat voor goede dingen heeft hij gedaan?quote:Op zondag 26 november 2006 12:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Zalm was by far een van de betere ministers van financien in nederland. Een man met ervaring en kennis! Zeeer jammer dat hij weg gaat. Hij heeft heel veel goede dingen voor nederland gedaan.
Hulde ZALM!
Hij heeft zich hard ingezet voor de euro, het afbouwen van de staatsschuld, het digitaliseren van overheidsorganen, zaken als online aangifte zijn mede dankzij Zalm gerealiseerd, en op de valreep heeft hij het nog even voor elkaar gekregen dat 49 % van de aandelen schiphol op de beurs verhandelbaar worden.quote:Op zondag 26 november 2006 13:06 schreef SCH het volgende:
Wat voor goede dingen heeft hij gedaan?
Idd allemaal goede dingen dus en hij heeft voorkomen dat er sinterklaas gespeeld werd met de belastingsinkomsten en daar wordt hij door links op afgerekendquote:Op zondag 26 november 2006 13:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hij heeft zich hard ingezet voor de euro, het afbouwen van de staatsschuld, het digitaliseren van overheidsorganen, zaken als online aangifte zijn mede dankzij Zalm gerealiseerd, en op de valreep heeft hij het nog even voor elkaar gekregen dat 49 % van de aandelen schiphol op de beurs komen. Overigens, wat betreft dat laatste punt, schiphol wordt niet geprivatiseerd, 51% van de aandelen blijft in handen van de overheid.
Hier sluit ik mij bij aan. Succes verder in het brijfsleven.quote:Op zondag 26 november 2006 12:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Zalm was by far een van de betere ministers van financien in nederland. Een man met ervaring en kennis! Zeeer jammer dat hij weg gaat. Hij heeft heel veel goede dingen voor nederland gedaan.
Hulde ZALM!
Om een KB vragen is pas echt de arrogantie van de machtquote:Op zondag 26 november 2006 13:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Overigens, wat betreft dat laatste punt, schiphol wordt niet geprivatiseerd, 51% van de aandelen blijft in handen van de overheid, de stap van Zalm zoals die afgelopen week gezet is is dus niet meer dan een opstap richting eventuele privatisering.
Klopt, maar goed hij heeft die macht gekregen, dan moet je niet zeuren als hij er gebruik van maakt. Ik ben zelfs voorstander van meer KB's, als je via de democratie die macht hebt verkregen vind ik dat je hem ten volle moet benutten, zo doe je recht aan de mensen die op je gestemd hebben. Of het politiek handig is blijft natuurlijk wel een afweging, maar goed dat is een beslissing die de politicus zelf maakt.quote:Op zondag 26 november 2006 14:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Om een KB vragen is pas echt de arrogantie van de macht
Inderdaad, dit wilde ik ook zeggen.quote:Op zondag 26 november 2006 14:20 schreef draaijer het volgende:
Erg jammer dat hij weggaat. Hij was een rots met kennis. Een stabiele factor!
Ik zou hem wel willen bedanken voor wat hij allemaal heeft gedaan. Bij deze..
quote:Op zondag 26 november 2006 14:27 schreef Tirion het volgende:
Ik ben alvast benieuwd wat we straks krijgen.
Dag Zalm.![]()
Benieuwd?????quote:Op zondag 26 november 2006 14:27 schreef Tirion het volgende:
Dag Zalm.![]()
Als dat gebeurd dan bestaat de kans dat het zeer goede werk van Gerrit Zalm binnen 4 jaar compleet afgebroken is.quote:Op zondag 26 november 2006 14:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Benieuwd?????![]()
![]()
ik vrees met GROTE vrees wat voor linkse sinterklaas we op de post Financien krijgen!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Niet zo huilen joh.quote:Op zondag 26 november 2006 14:44 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als dat gebeurd dan bestaat de kans dat het zeer goede werk van Gerrit Zalm binnen 4 jaar compleet afgebroken is.![]()
Ik denk dat Joop Wijn (CDA) een goede kans maakt. Mits het CDA Financieen opeist, ik denk wel dat dat het geval zal zijn.quote:Op zondag 26 november 2006 14:27 schreef Tirion het volgende:
Dag Zalm.![]()
Zou goed kunnen inderdaad.quote:Op zondag 26 november 2006 14:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk dat Joop Wijn (CDA) een goede kans maakt.
Lijkt me ook een prima keus waarmee het huidige financiële beleid (met vast het nodige gefinetune) voortgezet zal worden.quote:
Die lijkt me een stuk beter dan Zalm.quote:Op zondag 26 november 2006 14:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat Joop Wijn (CDA) een goede kans maakt. Mits het CDA Financieen opeist, ik denk wel dat dat het geval zal zijn.
Dit is helemaal waar, goed gezegd.quote:Op zondag 26 november 2006 15:13 schreef rebel6 het volgende:
Door dat laatste moest er zoveel bezuinigd worden dat de consument veel te lang de hand op de knip heeft moeten houden en de economische opleving daardoor ernstig werd vertraagd. Daardoor is de schatkist veel belastinginkomsten misgelopen.
Hoe zie jij dan de rol dan van Maria van der Hoeven, Jo Ritzen en Loek Hermans in deze periodequote:Op zondag 26 november 2006 15:53 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Zalm bepaalde het beleid en dat hebben we geweten. De debilisering van het onderwijs neem ik hem het meeste kwalijk.
Zalm hield de hand op de knip en bezuinigde op het onderwijs. Maar de ministers van O & W zijn natuurlijk ook niet vrij van schuld. Zalm had echter meer macht, als vice-premier en omdat hij de macht naar zich toe trok.quote:Op zondag 26 november 2006 15:55 schreef Falco het volgende:
Hoe zie jij dan de rol dan van Maria van der Hoeven, Jo Ritzen en Loek Hermans in deze periode
Mocht deze bubbel knappen hebben we een diepe recessie en heel wat minder vermogen dan we dachten.quote:Hypotheekschuld blijft sterk groeien
Huishoudens hebben de laatste tien jaar steeds meer hypotheekschulden gekregen. Eind 2005 hadden alle Nederlandse gezinnen in totaal 500 miljard euro geleend om koophuizen te financieren. In 1995 was dat nog maar 140 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Die 500 miljard euro is 99 procent van het bruto binnenlands product (BBP), de totale waarde van alle geproduceerde goederen en diensten in Nederland. De hypotheekschuld is nooit eerder hoger geweest dan het BBP, maar het CBS verwacht dat dit in december voor het eerst in de geschiedenis zal gebeuren.
Gemiddeld bedraagt de hypotheek op een koophuis ongeveer 150.000 euro. De schulden nemen snel toe. Zo duurde het vijf jaar voordat de stap van zestig naar tachtig procent van het BBP werd gezet. De stap van tachtig naar 99 procent werd al in twee jaar volbracht. Daartegenover staat wel dat ook de waarde van huizen hard is gestegen. Zo mag de hypotheekschuld dan 500 miljard zijn, daar staat een totale WOZ-waarde van alle koophuizen van 1.392 miljard tegenover. De schuld is dus 36 procent van de totale woningwaarde. Toch vindt het CBS de huidige situatie zorgelijk: dat komt omdat de hypotheekschuld de laatste jaren veel harder is gestegen dan de waarde van woningen.
Zijn wij het eigenlijk wel eens oneens?quote:Op zondag 26 november 2006 15:53 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Dit is helemaal waar, goed gezegd.![]()
Haha, het lijkt erop van niet, nee.quote:Op zondag 26 november 2006 16:50 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Zijn wij het eigenlijk wel eens oneens?
Spreek voor jezelf, de euro is heel erg handig als je regelmatig dingen in het buitenland koopt. Eén munt vergroot de economische zone, nu al hoor ik van veel mensen dat ze soms wel eens wat in Duitsland kopen omdat men daar goedkoper is. Dat is een groot voordeel.quote:Op zondag 26 november 2006 17:11 schreef knowall het volgende:, jammer dat de euro waar Zalm ons, tegen onze wil, mee opgezadeld heeft niet met hem verdwijnt.
De meerderheid was(/is?) tegen de euro.quote:
Een eigen vliegtuig is ook heel 'handig' wanneer je vaak in het buitenland komt. Waarom heeft Zalm niet voor iedereen een eigen 'gratis' vliegtuig ingevoerd?quote:de euro is heel erg handig als je regelmatig dingen in het buitenland koopt.
Het antwoord op de 'Waarom'-vraag is natuurlijk veel interessanter en ook een van de dingen die Zalm wordt aangerekend. De gulden zou te goedkoop zijn ingewisseld.quote:Op zondag 26 november 2006 17:21 schreef knowall het volgende:
De meerderheid was(/is?) tegen de euro.
Tijdens de invoering was meer dan de helft van de Nederlanders voor invoering van de euro.quote:Op zondag 26 november 2006 17:11 schreef knowall het volgende:, jammer dat de euro waar Zalm ons, tegen onze wil, mee opgezadeld heeft niet met hem verdwijnt.
Nee hoor, hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 26 november 2006 18:30 schreef Falco het volgende:
[..]
Tijdens de invoering was meer dan de helft van de Nederlanders voor invoering van de euro.
quote:Ook de Nederlandse bevolking zou, indien het de kans gekregen had, zich in een referendum tegen de euro uitgesproken hebben. Dat bleek althans toen het NIPO in opdracht van de SP in 2001 de mening van onze bevolking peilde. De meeste Nederlanders (58%) zeiden toen te denken dat de invoering van de euro over het algemeen ongunstig zou uitvallen voor de bevolking. Vrouwen (62%) waren daarbij nog sceptischer dan mannen (54%). In vergelijking met eerdere peilingen uit 1998 bleek het aantal mensen dat tegen de euro zou stemmen in 2001, aan de vooravond van de invoering van de euro, met 4% gestégen (naar 47%), terwijl het aantal voorstemmers gelijk gebleven was (40%). De meeste voorstemmers zaten op dat moment bij D66, de meeste tegenstemmers bij SP en CDA. Opmerkelijk was dat naarmate het inkomen steeg, de weerstand tegen de euro afnam. In de laagste inkomenscategorie was 8 op de 10 ondervraagden tegen de euro. Alleen in de hoogste inkomenscategorie waren in 2001 meer voorstanders dan tegenstanders.
Bron.
Daar worden de prijzen niet lager van hoor.quote:Op zondag 26 november 2006 17:11 schreef knowall het volgende:, jammer dat de euro waar Zalm ons, tegen onze wil, mee opgezadeld heeft niet met hem verdwijnt.
Nee, helaas niet. En die gierende koopkrachtverliezen gaan ook niet weg. Helaas...quote:Op zondag 26 november 2006 18:48 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daar worden de prijzen niet lager van hoor.
Had ik meerdere malen gelezen op FOK! (met bron!) in een van die talloze andere euro-topicsquote:
Mja, voor 1999 staan de peilingen niet vermeld in het artikel. Maar als zowel in 1998 als in 2001 het 'tegen-kamp' groter was dan het 'voor-kamp'...quote:Op zondag 26 november 2006 18:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Had ik meerdere malen gelezen op FOK! (met bron!) in een van die talloze andere euro-topics. Bij invoering moet je wel het jaar 1999 nemen overigens, omdat toen de wisselkoers van 2,20371 gulden voor een euro werd ingevoerd en ook men giraal overging op euro's. Op dat punt zouden dus ook meer mensen voor invoering van de euro zijn geweest.
Die bakt er anders ook niets van de laatste tijd...quote:Op zondag 26 november 2006 19:14 schreef Floripas het volgende:
De volgende keer moet de VVD gewoon Van Huntelaar inzetten.
http://www.nu.nl/news/899(...)rtrekkende_Zalm.htmlquote:Zalm wist bijvoorbeeld de staatsschuld terug te brengen van 80 tot 50 procent van het bruto binnenlands product (BBP)
Wat is daar kiezersbedrog aanquote:Op zondag 26 november 2006 22:10 schreef knowall het volgende:
Is het niet ook een beetje kiezersbedrog om een paar dagen na de verkiezingen ermee te kappen? Of had Zalm al voor de verkiezingen aangegeven direct na de verkiezingen te stoppen? Nee hè? Het lijkt een beetje alsof Zalm een slechte verliezer is. Of misschien was de opstelling van Verdonk&team tijdens de campagne wel de druppel, wie zal het zeggen...
Van 95 naar 2006 ging het omhoog van 210 naar 220 miljard hoor.quote:Op zondag 26 november 2006 22:23 schreef digitaLL het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/899(...)rtrekkende_Zalm.html
Dat is toch wel positief te noemen. Het scheelt veel rentelasten.
Ah kijk, dat scheelt dan weer. (Volgende keer ook maar eens de kandidatenlijsten van andere partijen dan de SP lezenquote:Op zondag 26 november 2006 22:30 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat is daar kiezersbedrog aan? Hij stond niet op de kandidatenlijst van de VVD om gekozen te worden
.
Ja, maar door inflatie en stijging van het BBP is de staatschuld tov het BBP aanzienlijk gedaald.quote:Op zondag 26 november 2006 22:32 schreef pberends het volgende:
Van 95 naar 2006 ging het omhoog van 210 naar 220 miljard hoor.
Vroeger kostte een heel brood ook maar 25 centquote:Op zondag 26 november 2006 22:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Van 95 naar 2006 ging het omhoog van 210 naar 220 miljard hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |