abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 december 2006 @ 13:31:06 #101
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44101079
quote:
Op donderdag 30 november 2006 20:06 schreef Kozzmic het volgende:

[..]
En ook Henk Kamp stelt zich misschien kandidaat
quote:
DEN HAAG - Demissionair minister van Defensie Henk Kamp (VVD) overweegt zich kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer. Dat zegt een woordvoerder van de VVD.

Deze week wordt de opvolger van de vorige voorzitter Frans Weisglas (VVD) gekozen. Aangenomen wordt dat deze uit de fractie van de PvdA of het CDA komt.

Prioriteit

Minister Kamp meldt via de VVD-woordvoerder dat hij nog niet zeker weet of hij zijn ministerschap wil opgeven voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer. Zijn belangrijkste prioriteit is de missie in Afghanistan, laat Kamp weten. Zondagmiddag neemt hij een beslissing.

Ingewijden binnen de PvdA-fractie meldden afgelopen week dat Kamerleden Mariėtte Hamer en Gerdi Verbeet in de race zijn voor het voorzitterschap. Ook de CDA'ers Gerda Verburg en Maria van der Hoeven worden genoemd.

De nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer wordt op 6 december gekozen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 3 december 2006 @ 17:23:01 #102
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44108065
geen lijsttrekker willen worden omdat Defensie hem zo hard nodig heeft maar nu ineens wel een baantje willen omdat hij toch geen minister meer zal blijven
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 3 december 2006 @ 17:26:26 #103
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44108160
Met Verburg, Verbeet en Hamer kan je toch niet aankomen zetten? Wat een boerse, weinig representatieve trienen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_44110349
Kan Fransje niet nog een tijdje blijven zitten?

Kamp is en die trienen zijn inderdaad om te huilen.
  zondag 3 december 2006 @ 20:09:43 #105
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_44112230
kamp is geweldig en zeer bekwaam. een zeer vriendelijk en menselijk persoon ook.
Stond tijdens de campagne al boven de partijen.
Ieder kritiek op hem die in dit topic staan is uit de duim gezogen
pi_44112565
quote:
Op zondag 3 december 2006 13:31 schreef freako het volgende:

[..]

En ook Henk Kamp stelt zich misschien kandidaat
[..]
Van al die mensen vind ik Kamp toch de beste (en niet alleen omdat ik op hem gestemd heb )
  zondag 3 december 2006 @ 20:27:43 #107
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44112725
quote:
Op zondag 3 december 2006 18:54 schreef rebel6 het volgende:
Kan Fransje niet nog een tijdje blijven zitten?
Nee, want Weisglas is geen Kamerlid meer. .
pi_44113071
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:27 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, want Weisglas is geen Kamerlid meer. .
Het was dan ook meer een verzuchting dan een vraag.

Maar hij deed het tenminste met humor, zie ik Kamp nog niet doen.
  zondag 3 december 2006 @ 20:39:41 #109
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44113121
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:38 schreef rebel6 het volgende:
Maar hij deed het tenminste met humor drank, zie ik Kamp nog niet doen.
  zondag 3 december 2006 @ 20:49:05 #110
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_44113448
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:38 schreef rebel6 het volgende:

Maar hij deed het tenminste met humor, zie ik Kamp nog niet doen.
Daar hebben we bos toch voor voor de humor in de kamer
politiek hoef van mij niet lachen te zijn, liever serieus
pi_44113690
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:39 schreef PJORourke het volgende:

[..]
Frans Wijnglas.
  zondag 3 december 2006 @ 23:03:25 #112
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_44118488
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 17:19 schreef Kozzmic het volgende:
De race om het voorzitterschap is tegenwoordig redelijk open, sinds de fractiediscipline in 2002 een beetje losgelaten is en het meer om de kandidaten gaat dan om de politieke kleur.
Hoe zit dat precies eigenlijk.. kan iedere partij een kandidaat voordragen? Geloof dat iedereen altijd wel tevreden was met die weisglas geloof ik..

En ik las dat kamerleden die plek willen.. volgt iemand anders dan hun plek weer op in de kamer? Of hoe zit dat?
  zondag 3 december 2006 @ 23:07:22 #113
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44118618
Dat wordt dus Henk Kamp. Het CDA zal na die pardonmotie zeker niet een of andere omhoog gevallen PvdA-tuthola gaan steunen. Met steun van VVD, CDA, PVV, SGP en CU wint Kamp dus. HIj blijft als voorzitter gewoon lid van de kamer en mag ook gewoon meestemmen.
Pugna Pro Patria
  zondag 3 december 2006 @ 23:14:52 #114
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44118899
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:07 schreef Jurgen21 het volgende:
Dat wordt dus Henk Kamp. Het CDA zal na die pardonmotie zeker niet een of andere omhoog gevallen PvdA-tuthola gaan steunen. Met steun van VVD, CDA, PVV, SGP en CU wint Kamp dus. HIj blijft als voorzitter gewoon lid van de kamer en mag ook gewoon meestemmen.
Wat weer zwaar kut is, want zo krijgen we Trutte nooit weg.
pi_44118913
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:07 schreef Jurgen21 het volgende:
CDA wil niet omdat ze volgend jaar iemand in de Raad van State willlen, VVD is al aan de beurt geweest, dus ik denk dat de meeste steun nu naar een PvdAer gaat.

Zo populair is Henk niet onder de linkse partijen dat hij die PvdAers voorbij kan streven.
pi_44119291
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:03 schreef TechXP het volgende:

[..]

Hoe zit dat precies eigenlijk.. kan iedere partij een kandidaat voordragen? Geloof dat iedereen altijd wel tevreden was met die weisglas geloof ik..
Ieder Kamerlid kan zichzelf kandidaat stellen. Het ging echter altijd zo dat zonder de steun van een partij een kandidatuur in feite kansloos was. Een en ander werd meestal in achterkamertjes met andere partijen geregeld, waarbij gelet werd op de politieke kleur van de voorzitter van de Eerste Kamer en de vice-voorzitter van de Raad van State (met de vz van de Tweede Kamer drie belangrijke adviseurs van de koningin).

In 2002 kwam daar echter verandering in. Besloten werd dat het meer een verkiezing moest worden en dat kandidaten zich moesten presenteren in het parlement. Weisglas greep zijn kans en stelde zich prompt kandidaat naast de 'officiėle' kandidaat van de VVD, Annemarie Jorritsma. Er waren drie kandidaten, 1 van het CDA en dus 2 van de VVD, en een hoop van de partijen die zelf geen kandidaat hadden vonden de onafhankelijke opstelling van Weisglas zo mooi dat ze in meerderheid op hem stemden.

In 2003 had je Weisglas, Thom de Graaff en een CDA-kandidaat (volgens mij Gerda Verburg). Ook toen kreeg Weisglas veel steun vanuit de PvdA, dat werd Bos later tijdens de coalitieonderhandelingen nog behoorlijk kwalijk genomen.
quote:
En ik las dat kamerleden die plek willen.. volgt iemand anders dan hun plek weer op in de kamer? Of hoe zit dat?
Nee, een voorzitter is tevens Kamerlid.
pi_44119376
Even snel een artikel opgezocht over de verkiezing in 2003...
quote:
Verkiezing Weisglas grieft CDA

Verburg kreeg uiteindelijk slechts 49 stemmen. Daarvan kwamen er waarschijnlijk 43 van de aanwezige CDA'ers en dus slechts zes van de andere partijen. Die kozen in meerderheid voor De Graaf (17) of Weisglas (79).

Met een beroep op de goede verhoudingen bij de prille coalitiebesprekingen poogde het CDA voorafgaand aan de verkiezing achter de schermen de steun van de PvdA-fractie te werven. Partijleider Bos wilde echter alleen toezeggen dat hij in eigen kring een goed woordje zou doen voor Verburg. Gezien de uitslag had die lobby weinig succes. CDA-Kamerlid Van der Knaap verwoordde de irritatie daarover: 'We kunnen wel vergeven, maar we vergeten niet.' Verburg zelf wilde er geen woorden aan vuil maken. 'Het zijn open verkiezingen. Ieder Kamerlid moet voor zichzelf beslissen. Dan weet je dat er uiteindelijk maar één kan winnen.'

Het verlies van Verburg valt toe te schrijven aan de aantrekkingskracht van Weisglas. Vorig jaar was hij nog de grote verrassing van de voorzittersverkiezing. Toen versloeg hij Annemarie Jorritsma, de eerste kandidaat van de VVD. Sindsdien heeft hij zich als voorzitter klaarblijkelijk populair gemaakt bij zijn collega-Kamerleden.

In zijn presentatie voor een volle zaal liet Weisglas dinsdag nogmaals blijken hoe zeer hij de baan waardeert. 'Het is de mooiste functie in de politiek. Acht maanden was te kort om alles wat ik wil te realiseren. Dat geeft mij geen recht op de functie, maar ik vraag u wel: mag ik mijn karwei afmaken?'

Weisglas beloofde zich de komende jaren in te spannen het 'aanzien van het parlement' te verbeteren. Als voorzitter wil hij voorkomen dat debatten verzanden in details. Voorts is hij van plan het dualisme tussen Kamer en kabinet te bevorderen, zodat de controlerende functie van de Kamer beter uit de verf komt.

Daarbij vraagt hij ook enige zelfbeperking van de Kamerleden, zowel in het aanvragen van debatten als bij het indienen van moties en schriftelijke vragen. 'Een minister moet weer sidderen als er een motie wordt ingediend en niet denken: het is nummer 1123 van dit jaar, dus het zal wel loslopen.' Weisglas zegt verder serieus werk te willen maken van zijn plan de Kamer af en toe op locatie in het land te laten vergaderen, als er specifieke lokale problemen op de agenda staan.

Met Weisglas heeft de Kamer een van de meest ervaren parlementariėrs aan het roer. Hij zit in de Kamer sinds 1982 en voerde er jarenlang het woord over Buitenlandse Zaken, het ministerie waar hij eerder ambtenaar was.

http://www.volkskrant.nl/den_haag/article161886.ece
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 3 december 2006 @ 23:36:19 #118
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44119575
oja, de VVD heeft ook nogweleens geprobeert Joritsma op die zetel te krijgen terwijl Weisglas er toen al zat en het wilde blijven doen
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44119601
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:36 schreef rubbereend het volgende:
oja, de VVD heeft ook nogweleens geprobeert Joritsma op die zetel te krijgen terwijl Weisglas er toen al zat en het wilde blijven doen
Weisglas zat er toen nog niet. Dat is de verkiezing dat hij voor het eerst Kamervoorzitter werd.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 3 december 2006 @ 23:42:18 #120
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44119748
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:37 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Weisglas zat er toen nog niet. Dat is de verkiezing dat hij voor het eerst Kamervoorzitter werd.
nog genanter voor Jorritsma
DeLuna vindt me dik ;(
  zondag 3 december 2006 @ 23:42:40 #121
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_44119758
Jim Jansen van Raay wilde toch ooit voorzitter worden?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_44120056
quote:
Op zondag 3 december 2006 23:42 schreef I.R.Baboon het volgende:
Jim Jansen van Raay wilde toch ooit voorzitter worden?
Je hebt gelijk...
quote:
Weisglas nieuwe Kamervoorzitter

VVD'er Frans Weisglas is dinsdag gekozen als nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer. Hij versloeg in een hoofdelijke stemming zowel zijn partijgenoot Annemarie Jorritsma als LPF-kandidaat Jim Janssen van Raay.

Weisglas heeft vier jaar ervaring als vice-voorzitter van de Kamer. Hij kreeg steun van tachtig Kamerleden. Jorritsma wist 41 collega's achter zich te krijgen. Janssen van Raay moest het doen met 24 parlementariėrs.

Late kandidatuur Jorritsma
Tot maandagavond hadden slechts twee kandidaten hun sollicitatiebrief ingeleverd: Weisglas en Janssen van Raay. De Tweede Kamer koos vorige week voor de procedure van een open sollicitatie. Demissionair minister Jorritsma stelde zich pas dinsdagmorgen kandidaat, omdat ze zeker wilde weten dat ze zou winnen. Die kans lijkt echter steeds kleiner te worden. Veel kamerleden spraken de afgelopen dagen in de media hun voorkeur uit voor Weisglas.

Zo moest PvdA'er Adri Duivesteijn bijvoorbeeld niets hebben van Jorritsma. "Ze heeft de afgelopen jaren laten zien hoe je niet moet omgaan met de Kamer," zei hij dinsdagavond in het tv-programma Nova. Die harde kritiek heeft de VVD er niet van weerhouden om Jorritsma officieel naar voren te schuiven als kandidaat-voorzitter.

Weisglas: Meer als Jeltje
Frans Weisglas deed dus op persoonlijke titel mee aan de voorzitterstrijd. Weisglas is net als Jorritsma al sinds 1982 actief in de Haagse politiek. Hij was de afgelopen vier jaar vice-voorzitter. De vrees dat hij als voorzitter een scherpslijper wordt van regels is volgens de VVD'er ongegrond. In diverse kranten liet Weisglas afgelopen weekend weten veel te hebben geleerd van het voorzitterschap van Jeltje van Nieuwenhoven. Hij wil "streng zijn waar het moet, en los waar het kan". Daarnaast neemt hij oud-voorzitter Wim Deetman als voorbeeld, omdat hij de Kamer als een bedrijf heeft geleid.

Op de vraag van een Trouw-verslaggever of Weisglas de 'Papa Lachmon' van de Nederlandse politiek wilde worden, antwoordde hij dat hij Van Nieuwenhoven zag als een soort 'moeder des vaderlands'. Lachmon was parlementsvoorzitter in Suriname, en werd gezien als vader van dat land. Weisglas is Suriname-expert.

Janssen van Raay als EP'er in opspraak
Jim Janssen van Raay (69) voldeed als oud-europarlementariėr wel aan de voorwaarde uit de profielschets van gedegen parlementaire ervaring, maar heeft die ervaring niet opgedaan in het Nederlandse parlement. De andere fracties hebben al aangegeven het cv van Van Raay te mager te vinden.

Janssen van Raay zat bijna twintig jaar in Brussel. In 1996 verliet hij de CDA-fractie nadat hij in opspraak was gekomen omdat hij op het briefpapier van het Europees Parlement de regeringen van Taiwan en Venezuela verzocht om de commerciėle belangen van een Rotterdamse zakenrelatie veilig te stellen. De voormalige CDA'er viel ook op door zijn dubieuze declaratiegedrag.

"Ik heb een onbevlekt blazoen,'' zei het LPF-kamerlid dinsdagavond in Nova over zijn periode in het Europees Parlement. ''Ik heb voor ik mij kandidaat stelde als kamerlid uitgebreid met Fortuyn gesproken zodat alle valse beschuldigingen van de baan konden.''

http://web.planet.nl/news(...)glaskanshebber.shtml
Wel grappig die kritiek van Duivesteijn op Jorritsma. Nu zijn ze wethouder en burgemeester in Almere.
  Trouwste user 2022 maandag 4 december 2006 @ 06:51:22 #123
7889 tong80
Spleenheup
pi_44123230
Na de leuke Jeltje en Frans krijgen we misschien de stijve hork Kamp.

Laten we hopen dat er een grote stok voor wordt gestoken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_44123638
ja
pi_44123647
Eens
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')