abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 november 2006 @ 14:45:00 #176
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_43961356
Zyggie.
pi_43964531
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 12:53 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat is meer een verantwoordelijkheidsprobleem. Als men het niet in het eigen belang acht dat er een stevige dijk komt en er dus niet aan meebetaalt, dan accepteert men dus ook dat men bij hoog water natte voeten krijgt. Die verantwoordelijkheid neemt de overheid nu op zich, maar deze hoort eigenlijk bij de burger te liggen.
Nee hoor wat diegene dan accepteert is dat de buurman zijn dijk betaalt. In plaats van door de overheid mede verantwoordelijk te worden gehouden voor het dijkonderhoud kan hij of zij zich daar nu voor drukken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43995949
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat doen ze nu ook al, of hoopte je dat élke verzekering inmiddels al verplicht was?
[..]

Oh vertel, wordt het goedkoper als de overheid het verzorgt?
[..]

De egoisten die geen geld over hebben om een dijk rond hun dorp te laten aanleggen zullen erg op hun neus kijken als ze vroeg of laat natte voeten krijgen en bovendien merken dat de mensen in het dorp verderop, die wél een dijk aanlegden, hun huizenprijs hebben zien verdubbelen.

Hoe fijn het is als de overheid je dijken verzorgt hebben we overigens onlangs in New Orleans kunnen zien, de roep om de dijken daar voortaan aan de vrije markt over te laten wordt dan ook steeds sterker.
Je snapt toch ook wel dat al dat theoretisch geneuzel totaal niet werkt in de praktijk, zie hier de uitkomst van het gesprek over de dijken.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:19:03 #179
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43997033
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:22 schreef du_ke het volgende:
Nee hoor wat diegene dan accepteert is dat de buurman zijn dijk betaalt. In plaats van door de overheid mede verantwoordelijk te worden gehouden voor het dijkonderhoud kan hij of zij zich daar nu voor drukken.
Nu voelt niemand zich verantwoordelijk voor de dijken en zodra het mis gaat klaagt iedereen dat de waterschappen en de overheid niet genoeg hebben gedaan om problemen te voorkomen. Bovendien moeten alle mensen die geen profijt hebben van de dijken meebetalen.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:22:06 #180
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43997131
quote:
Op woensdag 29 november 2006 16:47 schreef Fiama het volgende:
Je snapt toch ook wel dat al dat theoretisch geneuzel totaal niet werkt in de praktijk, zie hier de uitkomst van het gesprek over de dijken.
Waarom werkt het niet volgens jou? En heb je wel eens nagedacht over alle tegenstrijdige beloftes en waarheden die door politici worden verspreid en vrijwel nooit overeenstemmen met de realiteit?
  woensdag 29 november 2006 @ 17:25:14 #181
130955 Floripas
Blast from the past
pi_43997226
quote:
Kosten overheid 2006: > ¤32,- p.p.p.d. 2007: > ¤34,- p.p.p.d.
Baten overheid: priceless
pi_43997246
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:19 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Nu voelt niemand zich verantwoordelijk voor de dijken en zodra het mis gaat klaagt iedereen dat de waterschappen en de overheid niet genoeg hebben gedaan om problemen te voorkomen. Bovendien moeten alle mensen die geen profijt hebben van de dijken meebetalen.
Nu voelt misschien niet iedereen zich verantwoordelijk maar iedereen draagt wel bij. En over het algemeen betaal je in een polder ook hogere waterschapslasten volgens mij .
Daarnaast heb je niet alleen belang bij de dijk om de hoek maar ook bij onderhoud van de duinen. Of de dijken een polder verderop.
pi_43997273
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:22 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom werkt het niet volgens jou? En heb je wel eens nagedacht over alle tegenstrijdige beloftes en waarheden die door politici worden verspreid en vrijwel nooit overeenstemmen met de realiteit?
De vraag is veel belangrijker waarom het wel zou werken. We hebben nu een systeem van b.v. dijkonderhoud of drinkwatervoorziening die prima werkt.
Een ander systeem zou dus veel beter moeten werken om aantrekkelijk te zijn lijkt me.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:30:07 #184
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43997348
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:25 schreef Floripas het volgende:
Baten overheid: priceless
  woensdag 29 november 2006 @ 17:31:12 #185
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43997379
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:25 schreef du_ke het volgende:
Nu voelt misschien niet iedereen zich verantwoordelijk maar iedereen draagt wel bij. En over het algemeen betaal je in een polder ook hogere waterschapslasten volgens mij .
Daarnaast heb je niet alleen belang bij de dijk om de hoek maar ook bij onderhoud van de duinen. Of de dijken een polder verderop.
Iedereen kan prima zelf vaststellen of hij wel of geen dijk nodig heeft.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:33:34 #186
130955 Floripas
Blast from the past
pi_43997441
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:31 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ik zie de slogans al voor me:

Geen gezeik, iedereen z'n eigen dijk!

No man is an island, but my house is!
pi_43997507
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:31 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Is dat zo?

En dan nog gaat het mij om de personen die wel gaan profiteren maar weigeren mee te betalen. Als het om overheidsdiensten gaat is dat grootste ramp die er is maar in een libertaire samenleving (voor zover die kan bestaan) is het geen enkel probleem schijnbaar..
  woensdag 29 november 2006 @ 18:03:30 #188
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43998372
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:36 schreef du_ke het volgende:
Is dat zo?
Ja.
quote:
En dan nog gaat het mij om de personen die wel gaan profiteren maar weigeren mee te betalen.
Als mensen niet meebetalen komt er geen dijk en krijgen ze dus natte voeten. Als er slechts een enkeling is die niet meebetaalt dan zal de dijk er waarschijnlijk wel komen en zal men proberen de betreffende profiteur alsnog over te halen om mee te betalen.
quote:
Als het om overheidsdiensten gaat is dat grootste ramp die er is maar in een libertaire samenleving (voor zover die kan bestaan) is het geen enkel probleem schijnbaar..
Dat ligt anders. De overheid bepaalt of er een bepaalde dienst komt en hoe die wordt geleverd. Daar heeft de burger verder geen invloed op. Je kunt als burger niet bepalen welke diensten de overheid levert en wat dat mag kosten. De overheid steelt simpelweg het geld van de burger en bepaalt zelf waar dat geld naar toe gaat. Dát is het bezwaar dat libertariërs tegen de overheid hebben.
  woensdag 29 november 2006 @ 18:11:22 #189
130955 Floripas
Blast from the past
pi_43998595
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:03 schreef NewOrder het volgende:
Als mensen niet meebetalen komt er geen dijk en krijgen ze dus natte voeten. Als er slechts een enkeling is die niet meebetaalt dan zal de dijk er waarschijnlijk wel komen en zal men proberen de betreffende profiteur alsnog over te halen om mee te betalen.
Ja, we kennen dat anarchistische 'overhalen'.
pi_43998607
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:03 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ja.
[..]

[..]
Wat is een enkeling 1%, 5%, 10% of 49%? Als 50% van de mensen wil te betalen en dat is genoeg voor die aanleg waarom zouden die andere mensen dan in hemelsnaam gaan betalen? Dat gaat toch geheel in tegen die mooie rationele gedachten over de economie?
quote:
Dat ligt anders. De overheid bepaalt of er een bepaalde dienst komt en hoe die wordt geleverd. Daar heeft de burger verder geen invloed op. Je kunt als burger niet bepalen welke diensten de overheid levert en wat dat mag kosten. De overheid steelt simpelweg het geld van de burger en bepaalt zelf waar dat geld naar toe gaat. Dát is het bezwaar dat libertariërs tegen de overheid hebben.
Dat kan je wel daar hebben we democratie voor uitgevonden.

En had je me al een keer antworod gegeven op de vraag wat je als alternatief voor democratie voor je ziet?
  woensdag 29 november 2006 @ 20:26:10 #191
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44003127
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:11 schreef du_ke het volgende:
Wat is een enkeling 1%, 5%, 10% of 49%? Als 50% van de mensen wil te betalen en dat is genoeg voor die aanleg waarom zouden die andere mensen dan in hemelsnaam gaan betalen? Dat gaat toch geheel in tegen die mooie rationele gedachten over de economie?
Het is toch echt simpeler dan je denkt. Het uitgangspunt is dat iedereen die profijt wil hebben van de dijk daaraan mee betaalt. Iedereen die geen gebruik wenst te maken van de dijk hoeft dus ook niet te betalen. Dan blijft er een select groepje over dat wél wil profiteren maar niet bereid is daarvoor te betalen. Deze groep is echter te verwaarlozen aangezien het zelfcorrigerende mechanisme er voor zorgt dat profiteren uiteindelijk niet lonend is. Dat betekent in het geval van de dijk bijvoorbeeld dat verzekeringsmaatschappijen de eis zullen stellen dat verzekerden, om in aanmerking te komen voor een vergoeding van waterschade als gevolg van een overstroming, een dijkgarantie (ten aanzien van de kwaliteit en het onderhoud van de dijk) kunnen overhandigen. De mensen die niet meebetalen aan de dijk zullen nooit in staat zijn om een garantie te geven dat de dijk goed wordt onderhouden en kunnen zich derhalve niet of in ieder geval niet tegen een relatief laag bedrag verzekeren tegen een overstroming.
quote:
Dat kan je wel daar hebben we democratie voor uitgevonden.
Tuurlijk.
Die discussie is al eerder gevoerd. Een willekeurige burger heeft 0,0 invloed op de door de overheid geleverde diensten. De burger mag af en toe een richting aangeven, niet meer en niet minder.
quote:
En had je me al een keer antworod gegeven op de vraag wat je als alternatief voor democratie voor je ziet?
Is dat nog steeds niet duidelijk? Een anarcho-kapitalistische samenleving.
  woensdag 29 november 2006 @ 20:27:47 #192
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44003194
Mag je als dorp dicht bij Duitsland dan ook besluiten om bij Duitsland te gaan? Of wat Engelse randstadkolonies.
Zyggie.
  woensdag 29 november 2006 @ 20:28:41 #193
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44003239
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:11 schreef Floripas het volgende:
Ja, we kennen dat anarchistische 'overhalen'.
Het is juist de overheid die geweld niet schuwt. Kijk maar eens wat er gebeurt als je je belasting niet betaalt of je niet naar een van haar vele regels voegt.
pi_44003631
quote:
Op woensdag 29 november 2006 20:26 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het is toch echt simpeler dan je denkt. Het uitgangspunt is dat iedereen die profijt wil hebben van de dijk daaraan mee betaalt. Iedereen die geen gebruik wenst te maken van de dijk hoeft dus ook niet te betalen. Dan blijft er een select groepje over dat wél wil profiteren maar niet bereid is daarvoor te betalen. Deze groep is echter te verwaarlozen aangezien het zelfcorrigerende mechanisme er voor zorgt dat profiteren uiteindelijk niet lonend is. Dat betekent in het geval van de dijk bijvoorbeeld dat verzekeringsmaatschappijen de eis zullen stellen dat verzekerden, om in aanmerking te komen voor een vergoeding van waterschade als gevolg van een overstroming, een dijkgarantie (ten aanzien van de kwaliteit en het onderhoud van de dijk) kunnen overhandigen. De mensen die niet meebetalen aan de dijk zullen nooit in staat zijn om een garantie te geven dat de dijk goed wordt onderhouden en kunnen zich derhalve niet of in ieder geval niet tegen een relatief laag bedrag verzekeren tegen een overstroming.
[..]
Waarom zou die groep te verwaarlozen zijn? Je ziet de mens toch als een rationeel wezen? Als hij of zij ergens niet voor hoeft te betalen dan zal dat ook niet gebeuren.
En die dijk wordt betaald en onderhouden door je buren. Daar heeft die verzekeringsmaatschappij geen ruk mee te maken. Je ziet een zelfcorrigerend mechanisme dat helemaal niet hoeft te bestaan en dat waarschijnlijk ook niet zal bestaan zolang de mens een beetje egoïstisch blijft .
quote:
Tuurlijk.
Die discussie is al eerder gevoerd. Een willekeurige burger heeft 0,0 invloed op de door de overheid geleverde diensten. De burger mag af en toe een richting aangeven, niet meer en niet minder.
[..]
Dan valt er over te denken een deel van de democratie rechtstreekser te maken. En die 0,0 invloed is natuurlijk nonsens. Op bepaalde gebieden kan de burger gewoon alles zelf bepalen. Bijvoorbeeld de waterschappen die de dijken onderhouden. Dat zijn democratische organisaties waarbij de ingezetenen het beleid kunnen bepalen.
quote:
Is dat nog steeds niet duidelijk? Een anarcho-kapitalistische samenleving.
Geen samenleving dus, ok .

Want je kan toch niet menen dat je zoiets als een werkbaar alternatief ziet?
  donderdag 30 november 2006 @ 00:12:46 #195
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_44011287
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:23 schreef onemangang het volgende:Dus jij wil liever een maatschappij waar misdadigers niet worden opgesloten,
Juist wel. door particuliere politiediensten opgepakt, door particuliere rechtbanken veroordeelt en in particuliere gevangenissen mogen ze achter de lopende band hun zondes overdenken.
quote:
waar je alleen maar over tolwegen kan rijden (want gebouwd door particuliere bedrijven),
Ja, infeite rijden we nu al op tolwegen van de staat die we betalen met onze wegenbelasting en accijns en kwartjes van Kok.
quote:
waar je geen enkel vangnet hebt als je arbeidsongeschikt raakt
Verzekeringsmaatschappijen kunnen denk ik een veel beter en goedkoper vangnet maken dan de verzorgingsstaat had.
quote:
en waar je alleen in een ziekenhuis komt als je een flinke buidel met geld bij je hebt?
nee
quote:
Dat bedrijven kunnen monopoliseren en zo de volledige macht hebben over zaken waar jij en ik van afhankelijk zijn?
monopolisme is juist een gevolg van bedrijven die banden hebben met de overheid. zoals het lobbyisme in Amerika.
quote:
(Denk aan gas, olie, water, electra, voedsel, gezondheidszorg, onderwijs, media) Want dat is de consequentie: geen overheid = het bedrijfsleven neemt het stokje over (wat eigenlijk al op veel gebieden gaande is).
Dat zie je nu met die door de staat gereguleerde privatisering. Een monopolist op het spoor, waar de staat een meerderheidsbelang heeft. Die monopolist (NS) heeft ook weer een meerderheidsbelang in allerlei sub-spoorwegbedrijfjes en zelfs de horeca rondom het spoor is indirect v/d NS, via hun dochteronderneming Servex.
Duidelijk voorbeeld dat monopolisme altijd een gevolg is van de staat die zich met het bedrijfsleven bemoeit. Dat was al in de 19e eeuw zo met stoomboot maatschappijen en vandaag de dag is het niet anders.
quote:
Uiteindelijk schiet je daar dus helemaal niets mee op aangezien je dan nog minder zeggenschap hebt over je individuele vrijheden.
daar ben ik het dus niet mee eens
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  donderdag 30 november 2006 @ 00:15:39 #196
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_44011363
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:24 schreef Zyggie het volgende:
Liberetarische samenleving klinkt ook als heel veel aparte rekeningen betalen. Lang leve het individualisme.
of een nieuwe markt voor tele2 achtige bedrijven die je rekeningen overnemen en je 1 nog lagere rekening teruggeven.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  donderdag 30 november 2006 @ 00:18:41 #197
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_44011435
quote:
Op maandag 27 november 2006 21:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dan ben ik bij deze een minarchist.
mensen die hun geloof in de overheid niet kunnen afleggen. Net zo iets als atheisten met een zwaargereformeerde achtergrond: ze blijven de rest van hun leven gefrustreert
  donderdag 30 november 2006 @ 00:24:16 #198
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_44011542
quote:
Op maandag 27 november 2006 21:36 schreef Isegrim het volgende:
Het libertarisme is een mooi ideaal, maar ik denk dat er diensten zijn die niet geprivatiseerd kunnen worden. De rechtspraak, de politie...
rechtspraak kan je prima privatiseren, net als politie en defensie. Geef beveiligingsbedrijven een BOA3 en je hebt geprivatiseerde politie. In de oorlog in Irak hebben ze al geprivatiseerde legeronderdelen ingezet bij beveiliging van belangerijke objecten. Dat was voor de VS goedkoper dan hun eigen soldaten daar neer te zetten.
pi_44011567
quote:
Op donderdag 30 november 2006 00:24 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

rechtspraak kan je prima privatiseren, net als politie en defensie. Geef beveiligingsbedrijven een BOA3 en je hebt geprivatiseerde politie. In de oorlog in Irak hebben ze al geprivatiseerde legeronderdelen ingezet bij beveiliging van belangerijke objecten. Dat was voor de VS goedkoper dan hun eigen soldaten daar neer te zetten.
Ze zijn daar vooral ingehuurd omdat de sneuvelkans vrij groot was.
  donderdag 30 november 2006 @ 18:11:24 #200
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44030188
quote:
Op woensdag 29 november 2006 20:37 schreef du_ke het volgende:
Waarom zou die groep te verwaarlozen zijn? Je ziet de mens toch als een rationeel wezen? Als hij of zij ergens niet voor hoeft te betalen dan zal dat ook niet gebeuren.
Niet betalen bekent ook dat je daarmee de verantwoordelijkheid draagt voor die keuze.
quote:
En die dijk wordt betaald en onderhouden door je buren.
Nee, als de mens zou redeneren zoals jij beweert dan is er niemand die de dijk onderhoudt. Immers, als iedereen aanneemt dat de buren voor de dijk zorgen, en daarmee dus iedere verantwoordelijkheid van zich afschuift, dan gebeurt er gewoon niets.
quote:
Daar heeft die verzekeringsmaatschappij geen ruk mee te maken.
Zeker wel. Voor de verzekeringsmaatschappij is het belangrijk om te weten wat de kans is dat ze een bepaalde schade moet vergoeden en hoe hoog die vergoeding zal zijn. Daarop wordt de premie gebaseerd.
quote:
Je ziet een zelfcorrigerend mechanisme dat helemaal niet hoeft te bestaan en dat waarschijnlijk ook niet zal bestaan zolang de mens een beetje egoïstisch blijft .
Egoïsme is geen enkel probleem aangezien het een keerzijde heeft, namelijk verantwoordelijkheid.
quote:
Dan valt er over te denken een deel van de democratie rechtstreekser te maken. En die 0,0 invloed is natuurlijk nonsens. Op bepaalde gebieden kan de burger gewoon alles zelf bepalen. Bijvoorbeeld de waterschappen die de dijken onderhouden. Dat zijn democratische organisaties waarbij de ingezetenen het beleid kunnen bepalen.
Geloof je nou zelf wat je hier schrijft? De invloed die de burger op de waterschappen heeft is net zo groot als de invloed van de burger op de rest van de overheid. Je kunt er omheen blijven draaien, maar alleen in anarcho-kapitalistische samenleving zal de mens vrijheid kunnen ervaren.
quote:
Geen samenleving dus, ok .

Want je kan toch niet menen dat je zoiets als een werkbaar alternatief ziet?
En welke samenleving hebben we nu dan? Wat doet de politiek om de groeiende problematiek in de samenleving aan te pakken? Hoelang denk je dat we dit 'pappen en nat houden'-beleid nog volhouden? Waarom wil je zo graag één grote samenleving met een overheid als bindmiddel? Waarom niet een hoop kleine onafhankelijke gemeenschappen waarbij iedereen zelf bepaalt of hij daar deel van wil uitmaken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')