quote:
Op donderdag 18 januari 2007  22:27 schreef atmosphere1 het volgende:@ cyclonis: Het gaat daar niet over JFK of iets dergelijks maar nu puur over de technische kant van de WTC's 1 en 2  .  Iemand daar beroept zich op bepaalde basis natuurkunde wetten naar mijn idee irrelevant zijn of niet opgaan .
 
 ik heb het gezien ja, ik probeerde me in te schrijven voor de forums en ik zou een email krijgen wanneer het goedgekeurd is, dit is echter al een paar dagen geleden en ik heb er niks meer over gehoord    
![]() 
 ik zal je in ieder geval alvast wat info geven waar zijn redenatie niet klopt. 
quote:
Het puin (i.c. de brokstukken die een spoor van fijn stof (=verpulverd beton) achter zich trekken) gaat zijwaarts ja (nogal een understatement mag ik wel zeggen!), legt een soort van parabolische baan af, en volgens jou is dit o.a. het gevolg van "weerstand"???????
Tja, ik zou meer iets 
denken in de richting van "explosieve energie" ofzo, die zoiets veroorzaakt. Maar nee, jij denkt slechts "weerstand", ik vind dat knap hoor, om die conslusie te trekken. 
 niet door wrijving, maar door drukopbouw wanneer 2 verdiepingen op elkaar vallen. deze druk moet ergens heen. deze druk volgt de weg van minste weerstand en dat is lateraal naar buiten. hierbij neemt het ook veel stof/licht puin mee
de wrijving zorgt ervoor dat de baan parabolisch wordt ja, en niet oneindig lang een horizontale baan blijft beschrijven. een simpele kinetische schets maken van een willekeurig deeltje en alle krachten die erop werken leid onmiddelijk tot de conclusie dat hij een parabolische baan beschrijft
stel je hebt deeltje X met massa m=1kg met een impuls naar rechts van 100kg*m/s
dit geeft hem dus een snelheid van 100 m/s naar rechts
hij ondervind in verticale richting een kracht van ongeveer 10N naar beneden (even ervanuitgaande dat de gravitatie gelijk is aan 10 ipv 9.81) we gaan er ook van uit dat hij symmetrisch is en dus geen verticale aerodynamische krachten ondervind
hij krijgt wel een wrijvingskracht naar links die gelijk is aan 0.5*Cd*1.225*V^2 * S
waarbij 1.225 de luchtdichtheid is, Cd zijn wrijvingsconstante, en S zijn oppervlakte aan de kant waar hij naar toe beweegt, V is zijn snelheid naar rechts
hij heeft verder geen krachten meer naar rechts dus zal zijn snelheid naar rechts afnemen. hierdoor neemt zijn snelheid ook af en zijn weerstand dus ook. zijn weerstand wordt echter pas 0 op het moment dat de snelheid naar rechts 0 is. dit betekent dat hij uiteindelijk geen laterale snelheid meer zal hebben, als de weg naar beneden lang genoeg en hij voor die tijd nog niet op een ander gebouw is beland
zijn snelheid naar beneden zal constant toenemen met 10 m/s elke seconde 
je kunt je al inbeelden dus dat hij een parabolische vlucht zal maken, en ja, dat komt door de luchtweerstand. 
quote:
Oh, dus ze desintegreren, door de zwaartekracht volgens jou, maar dat "zien we niet". Hè da's nou jammer zeg, dat we dat niet kunnen zien!
Centrale kolommen die desintegreren, wat versta jij daar eigenlijk uberhaupt onder? Betekent dit dat ze in stukken breken, of tot poeder verworden? Zeg 't maar...
Wat ik wil zeggen, is dat je zaken schrijft die volledig uit de lucht gegrepen worden, zonder argumentatie, en die niet echt eenduidig worden opgeschreven. Echt, sommige zaken die je opschrijft, ik snap werkelijk niet wat ze met elkaar te maken hebben, of hoe ze met elkaar te maken hebben. 
 de centrale kolommen waren niet gedesintegreerd in de zin zoals hij het bedoelt. met desintegratie wordt bedoeld dat ze breken op verbindingspunten of dat ze gewoon ergens op de plaats waar kracht/weerstand het hoogst is. door deze desintegratie verliest de structuur zijn inegriteit en kan je niet meer garanderen dat het gebouw nog blijft staan. sterker nog, over het algemeen wanneer een structuur verzwakt is, en hij krijgt daarnaast ook nog eens meer kracht op zich dan waar hij in zijn goede staat voor is gebouwd, is een volledige desintegratie erg voor de hand liggend.
quote:
En welk deel is dat, dat wèl recht omlaag gaat? Je bedoelt dat deel wat niet naar opzij gelanceerd toe wordt, neem ik aan?
Oftewel maar een klein deel, aangezien 80 tot 90 % van de massa buiten de footprint is gevonden.
Maar goed, dat deel dus, heeft volgens jou genoeg gewicht om de instorting voort te zetten. 
 hij grijpt hier 80-90% van de massa zomaar uit de lucht. neem mijn stofwolk berekening op de eerste pagina van deze thread bijvoorbeeld. je kunt niet naar het volume kijken van een stofwolk om zijn massa te bepalen.
verder is zijn argument bijzonder zwak. wat had hij dan verwacht? als 80-90% van het gebouw op zijn eigen footprint was gevallen, dan zou het gebouw in principe nog staan toch? had hij verwacht dat al het puin zich netjes opstapelt in een mooie pilaar? sinds wanneer gebeurt dat bij een instorting van wat voor materie dan ook? als je een pak zout leeg laat lopen in de lucht, komt het toch ook niet in dezelfde vorm terecht als het in het pak zout zat? het gaat zich toch ook verspreiden in een bepaalde circel om zijn originele punt van loslaten? dit gebeurt voor alles wat instort en waar de oppervlak te klein is om een stabiel volume van puin vast te houden. massa zoekt altijd het meest stabiele energie evenwicht en dat is over het algemeen op de grond. als het puin het niet meer kan houden rolt het eraf. het is dus naief om te zeggen, dat je verwacht dat alles mooi netjes op een recht hoopje op zijn eigen footprint terecht komt
quote:
Genoeg gewicht, om de instorting voort te zetten is 1 ding. Je vergeet even het volgende. De constructie wordt, naarmate je dichter bij de grond komt, al steviger, gezien het feit dat het onderste deel niet alleen z'n eigen gewicht maar ook hetgeen wat erboven zit moet dragen. Oftewel, dat onderste deel zal veel meer weerstand bieden dat het bovenste deel. 
 hij gaat voorbij aan het feit dat de massa ook toeneemt naarmate het instorten vordert EN dat de snelheid waarmee het naar beneden komt toeneemt met bijna 36 km/u na elke seconde
quote:
Maar hé, guess what, de instorting vertraagt in 't geheel niet, die gaat gewoon door met dezelfde versnelling vrijwel gelijk aan de van een vrije val.
Sterker nog, de verpulvering gaat eveneens nèt zo grondig door!!!... 
 er is geen reden dat het instorten zou moeten vertragen. als een willekeurige balk een impact ontvangt die hij gewoonweg niet kan weerstaan, zal hij ook niet echt veel weerstand bieden. energievermindering door weerstand wordt gegeven door de simpele formule E = F*x waarbij E de energievermindering is, F de geleverde weerstandkraht en x de afstand waarover die weerstand is geleverd. je kunt je voorstellen dat als zo een structuur meteen breekt bij de impact van de verdiepingen boven dat die x een erg klein getal zal zijn.
quote:
Ik vind 't knap, zoiets durven opschrijven. Smile Shock (laat dit maar eens lezen door een structural engineer)
Welk puin schiet zijwaarts? En hoezo schiet puin zijwaarts doordat er iets bovenop klapt???
Dit snap ik ook niet. Ik snap het niet, als er zoveel weerstand is dat de hele shitzooi verpulverd (en let wel Atmosphere, verpulvering impliceert zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer veel weerstand!!! Idea Idea ), hoe kan 't dan dat de instorting zo goed als niet vertraagt (1/40-ste seconde per verdieping)?
Er wordt toch potentiële energie verbruikt om de weerstand van beton te overbruggen, en het tot poeder te maken? Deze energie kan dan toch niet meer gebruikt worden om te versnellen? 
 ik weet niet goed waar de discussie om gaat met betrekking tot weerstand, maar ik denk dat je luchtweerstand bedoelt. als er geen weerstand was, was er geen lucht en zou er ook geen drukopbouw zijn geweest. als er geen drukopbouw ontstaat dan zou alles mooi recht naar beneden vallen inderdaad, zonder laterale expulsies van materie. wanneer het zich begint op te stapelen op de grond, zal het wel steeds meer naar de zijkant rollen of zodanig vallen dat het omringende materie naar de zijkanten duwt ja.
verder moet je voorzichtig zijn met het bepalen van de uiteindelijke valtijd. door al dat stof kun je moeilijk zien wanneer het gebouw nou echt klaar was met instorten. ten tweede is het niet echt een gecontroleerde instorting waardoor je niet makkelijk kunt zeggen dat er op een gegeven moment een mooi kussentje ontstaat waardoor de bovenste verdiepingen minder snel neerkomen ofzo. de breuklijn bewoog zichzelf naar beneden met een bepaalde versnelling. de verdiepingen erboven hadden volgens mij een wat hogere versnelling dan die breuklijn.
quote:
Ik begin nu te twijfelen aan je verstandelijke vermogens. Sinds wanneer verpulvert AL het beton onder z'n eigen gewicht bij een conventionele CD?
Daar ontstaat toch slechts voor een deel stof, het overgrote deel bestaat toch uit grote macroscopische stukken beton, of kleinere stukken? 
 daar heeft hij gelijk in. en dit is eigenlijk iets wat conspiracy theories gebruiken als fout argument, dat alles tot fijn stof is verpulverd. dit is niet waar. er is overigens niet veel verschil tussen wat er is gebeurd volgens de officiele theorie, en wat er gebeurt in een CD. alleen in een CD zit de breuklijn al op de grond, en in het WTC verschoof de breuklijn naar beneden.
het knelpunt voor skeptici van de officiele theorie zit hem er dus in hoe het komt dat die breuklijn naar beneden kwam.
dit is goed te verklaren met: een gebouw is er niet op gebouwd om meerdere verdiepingen boven zich op te vangen als die op een gegeven moment met vrije val snelheid naar beneden komen.
vergeet niet dat als een structuur eenmaal kritiek beschadigd is, en er nog 1 laatste kritiek punt van weerstand het begeeft, dat de structuur verder helemaal geen weerstand meer te bieden heeft en dat je niet meer kunt rekenen op enige weerstand. als een kritiek aantal verbindingen van een vleugel van een vliegtuig het begeven, en dan begeeft er nog eentje het, dan wordt de vleugel er onmiddelijk afgerukt, en niet langzaam, beetje bij beetje.
quote:
Oke dan, leg het me uit: HOE.......verpulvert staal (ik neem aan stalen profielen/balken) een betonnen verdieping (a concrete floorslab, zoals dat heet)? Verras me, hoe gaat dat in z'n werk, want ik schijn dat gewoon voor me te moeten kunnen zien, en daar een beeld van te moeten hebben.
Nou, dat heb ik dus niet, dus misschien kun je dit wat nader toelichten, zodat ik me er een beeld bij kan vormen.
 het gaat niet om verpulveren. ook de verdiepingen beneden het breukpunt zijn berekend tot een bepaalde maximale draagkracht, bepaalde limieten op trillingsfrequenties, limieten op impact en nog een aantal andere limieten. 
als de massa*snelheid die van boven komt vallen boven zijn impact limiet zit dan zal de dragende structuur van die verdieping het ook begeven. en met begeven bedoel ik dat de stalen balken het begeven.de stalen balken dragen de structuur en houden het beton eveneens op zijn plaats. als deze balken niet meer in staat zijn de structuur in stand te houden, heeft het beton geen draagkracht meer. dit draagkracht verlies zal niet symmetrisch verlopen waardoor de betonnen vloeren/muren met momenten te maken krijgen (natuurkundige betekenis van moment) die ze niet aankunnen. beton is namelijk niet geschikt voor het opnemen van momenten, maar leent zich meer voor delen waar er sprake is van compressie. verder is beton ook goed bestendig tegen hitte, iets wat je niet van staal kan zeggen helaas, en staal was net hetgene waar het WTC haar dragende kracht vandaag haalt, niet het beton. 
de meeste gebouwen zijn juist zodanig ontwikkeld dat het beton voor een groot deel van de draagkracht zorgt. beton is echter zwaar, en voor een verdieping met een hoogte zoals het WTC, zou het gewicht waarschijnlijk te zwaar worden als ze helemaal tot bovenaan de structuur van beton hadden gemaakt. 
hierdoor is er neem ik aan voor staal gekozen met goede hitte isolatie. 
als je kijkt naar andere gebouwen met hevige branden zul je zien dat die delen waar staal voor de structurele kracht zorgt het ook begaven. vaak blijven die gebouwen wel staan omdat hun dragende kracht werd geleverd door beton, en beton begeeft het niet onder hogere temperaturen, staal wel.
quote:
Het wordt ècht al zwakker vind ik, je argumenten.
De "al verzwakte onderliggende lagen"? Oh zeker door die boutverbindingen die al losgesprongen waren? Jowenko's kijk op de zaak...
Hmmm, volgens mij waren alle componenten ook nog eens aan elkaar GELAST, naast het feit dat er bouten gebruikt zijn.
En dan nog, al waren die onderliggende lagen verzwakt, verpulveren gaat echt niet zo makkelijk weet je, dat kost enorm veel energie. 
 ik neem aan dat atmosphere bedoelde de verdiepingen net onder de eerste breuklijn. de verdiepingen daaronder zullen niet verzwakt zijn nee, althans, daar zie ik geen reden voor. desalniettemin zijn ze er ook niet op gebouwd ineens een paar tientallen verdiepingen op te vangen die naar beneden komen donderen. een wolkenkrabber is geen bunker, het is ook een gewone berekende structuur, met zekere limieten op wat het wel en niet kan hebben
quote:
Waar 't op neerkomt is dat het FEMA-rapport zichzelf nogal tegenspreekt. Net als de NIST. 
 hij doelt volgens mij ook op de pancake collapse. voor zover ik heb begrepen was de pancake collapse een eerste hypothese van FEMA, die daarna onjuist is gebleken. het was volgens mij nooit als conclusie naar voren geschoven. verder moet je niet teveel waarde hechten aan de term pancake collapse. dit is gewoon een term die werd gebruikt voor de manier waarop men eerst dacht dat het instorten geschiedde. het staat los van de toedracht. er is voor zover ik weet niet een engineering term die luid "pancake collapse" . het is een term die conspiracy aanhangers gaven omdat deze hypothese er van uitging dat de verdiepingen zelf intact bleven en als flensjes naar beneden kwamen vallen. uiteindelijk bleek dit niet zo te zijn, maar het principe blijft nog steeds dat die verdiepingen naar beneden kwamen (duh), of ze dit nou als pannekoeken doen, of als een onsamenhangende massa doet er niet erg veel aan toe.
quote:
 Shock Shock , Oh niet mèt en niet zonder, die wetten gaan gewoon niet op.............
Beetje zwakke argumentatie, vind je niet.
Misschien kun je me uitleggen waarom een fundamentele natuurwet als de Wet van behoud van impuls en de wet van actie=reactie niet gelden in een geval als dit, een instortend gebouw van 400 meter hoog?
Een natuurwet die "gewoon" niet opgaat, zomaar....sorry hoor, 't wordt nou toch wel erg doorzichtig hoor. 
 ik heb niet al jullie voorgaande posts gelezen, maar ik zie op het eerste gezicht niet in wat de wet van behoud van impuls hier aan toe doet?  welk deel geeft zijn impuls door aan welk ander deel? en wat zou hierdoor dan niet kloppen aan de officiele theorie? 
quote:
Oh, oke.
Is er misschien dan een naam voor, voor het mechanisme waarmee de boel ingestort is?
Of kun je in 't kort kernachtig de essentie samenvatten van het mechanisme waarmee beide torens zo snel ingestort zijn en daarbij zo grondig vernietigd zijn?
(ikzelf heb wel een naam voor dat mechanisme, het bestaat uit twee(eigenlijk drie) woorden) 
 ik ben zelf niet bewust van bepaalde namen voor instorten van gebouwen.
in korte termen kan ik het mechanisme samenvatten als volgt:
- gebouw staat heel, alle kernbalken intact, hitte isolatie intact
- vliegtuig van 100.000+kg vliegt naar binnen met een snelheid van +/- 550 km/u met een paar 1000 kg aan kerosine aan boord
- een aantal kernbalken begeven het door de impact van het vliegtuig, een aantal andere raken beschadig en raken hun hitte isolatie kwijt
- er ontstaat brand door de aanwezige kerosine
- kerosine verspreid zich over een maximaal grote oppervlak als de aanwezige hoeveelheid aankan
- note: rook betekent niet meteen dat de brand niet heet is door onvolledigheid. er zijn genoeg open lucht branden met zwarte rook. bij de kern van de brand is de verbranding nog wel volledig echter
- de beschadigde kernbalken verliezen geleidelijk hun kracht door de hitte
- er komt een punt waarbij een kritiek aantal balken zodanig verzwakt raken waardoor de structuur de verdiepingen boven de initiele breuklijn niet meer kan tegenhouden
- het instorten begint
- de eerste paar verdiepingen onder de breuklijn zullen ongetwijfeld ook enigzins zijn verzwakt door brand. hierdoor zullen de eerste paar verdiepingen het makkelijk(er) begeven
- snelheid neemt toe, massa van de vallende materie neemt toe -> impuls neemt toe -> kinetische energie neemt toe -> potentiele energie neemt af
- onderste verdiepingen krijgen een steeds grotere impuls te verwerken, waar ze niet op berekend zijn, ook zij begeven het
- de breuklijn nadert de grond
- massa begint zich op te stapelen en naar beneden te rollen, andere massa slaat de massa op de grond naar de zijkanten
- collapse gestopt
quote:
Kijk dit bedoel ik nou, dat is nou typisch een voorbeeld van hoe de amerikaanse overheid redeneert. Jij doet precies hetzelfde als wat zij doen. Eén zogenaamde zekerheid eruit pakken en benadrukken om 1 oorzaak totaal uit te sluiten, ook al spreekt dit de waargenomen verschijnselen compleet tegen. Ik mag toch aannemen dat iemand als jij daar toch wel doorheen kijkt. Wink
Ten eerste weet je niet zeker dat dit zo is. Er wordt geappeleerd aan jouw gevoel dat dit zo is, of zo moet zijn. Een groot verkeersvliegtuig die met hoge snelheid crasht, natuurlijk overleeft niets dat. (behalve als "men" aan iets gedacht heeft waardoor explosieven zo'n crash wèl kunnen overleven)
Jij sluit iets uit op basis van iets wat niet 100% zeker is, maar waarvan de verschijnselen echter niet liegen. De torens verpulveren, en storten vrijwel zonder weerstand in. Dan kun je wel gaan lopen lullen van explosieven kan niet want blablabla, feit is dat er geen ander mechanisme mogelijk is (anders dan het gebruik van (aardig wat)explosieven) wat de waargenomen verschijnselen enigszins betrouwbaar kan verklaren.
Daar kunnen geen losspringende boutverbindingen tegen op.
 een fundamenteel probleem met deze theorie is dat zowel staal als beton erg goed bestendig zijn tegen explosies. vooral staal heeft de stijfheid om tegen explosies te kunnen. staal is verder ook niet bros. 
staal wordt juist op plaatsen gebruikt waar inslag door explosieven kan voorkomen. staal raakt hierdoor op zijn best plastisch vervormd, en staal dat plastisch vervormd is heeft over het algemeen nog steeds zijn maximale kracht over (zoek maar naar stress-strain curves van structural steel). een explosie levert ook niet een erg hoge kracht op die naar beneden gericht is. overigens zou het beton ook nog een groot deel van de explosieve kracht opvangen. dus nee, explosieven zijn een erg onwaarschijnlijke oorzaak van de collapse omdat:
- het beton een goed deel van de explosieve kracht kan opvangen
- staal bestendig is tegen explosies
- staal niet haar kracht verliest door plastische vervorming
- een explosie niet een grote kracht naar beneden kan leveren ter grootte van de vallende massa van de bovenste verdiepingen
- explosies niet voor een lange tijd hitte leveren
quote:
De vraag aan jou van mij is dus eerst maar eens: Ben je 't eens met de stelling dat er (grote hoeveelheden) bewijsmateriaal illegaal en tegen de regels in is vernietigd? 
 om het illegaal te maken moet je dus aantonen dat er een wet is die dat verbiedt. voor zover ik weet hebben NIST en FEMA genoeg materiaal tot hun beschikking gekregen om de samenstelling van het puin te kunnen bepalen. ik zie dus niet in wat er illegaal is gebeurd?
quote:
Nou ik vind 't knap, met zo'n argumentatie, om op basis daarvan niet meer te twijfelen. Ik vraag me dan af welke natuurwetten er gelden in jouw perceptie/wereld. 
 je maakt de fout te denken dat je een instortend gebouw kunt verklaren aan de hand van een paar simpele natuurwetten. ik heb met basis natuurkunde alleen een globaal plaatje kunnen schetsen van wat er min of meer gebeurd. voor details zul je toch echt met FEM modellen moeten werken, hetgeen precies is wat NIST heeft gedaan, eveneens als een boel andere universiteiten. zie mijn links in deze thread
ik zal je zeggen waarom basale natuurkunde wetten hier niet TOEPASSELIJK zijn. het is niet zo dat ze niet gelden, maar ze zijn niet TOEPASSELIJK
dit komt omdat basale natuurkunde wetten er van uit gaan dat je het hebt over een vaste massa. een blok, of een bol, of een buis of een balk. 
dat is het verschil tussen een enginieur en een wetenschapper. een wetenschapper werkt met basale natuurkunde wetten om verschijnselen te kunnen verklaren. basaal betekent hier niet persé simpel
een ingenieur bekijkt hoe hij de basale wetten van de wetenschappers kan gebruiken om toe te passen op structuren, vliegtuigen, werktuigen etc etc etc
een gebouw, wat bestaat uit een grote hoeveelheid balken, onderdelen, verbindingen kun je niet beschouwen als een balk. je kunt de wetten van de natuurkunde alleen toepassen op afzonderlijke iteraties in het proces. zo kun je misschien op 1 moment een wet toepassen op 1 enkel verschijnsel, maar 
dat verschijnsel kan het volgende moment zodanig aangetast zijn door de gehele chaos, dat je de parameters uit je wet weer moet aanpassen om dat verschijnsel weer te kunnen verklaren bij de volgende iteratie
ga dit maar doen voor al die miljoenen onderdelen en je zult snel merken waarom je basale natuurkunde niet toepasselijk meer is. 
een klassiek voorbeeldje hiervan is het gedrag bepaken van alle moleculen in een afgesloten ruimte, wanneer je er een kogel doorheen schiet. in principe is dit mogelijk, als je de exacte toestand van elk afzonderlijk deeltje zou kennen. in dat geval kun je basale natuurkunde wetten toepassen op het systeem ja. dit wordt vanzelfspreken niet gedaan in het echt en worden hier meer kansmodellen voor gebruikt of andere type modellen om het globale gedrag van het medium te kunnen verklaren/voorspellen
hier spelen de gewone wetten nog steeds een rol, maar ze worden gebruikt op een zodanige manier dat het toepasbaar is op een chaotisch systeem
quote:
Waar het om draait is dat er heel veel energie(-input) nodig is om beton tot poeder te krijgen, mee eens?
En dat wanneer zoiets dus gebeurt, je kunt concluderen dat er sprake is geweest van heel veel weerstand (omdat beton niet even zomaar heel makkelijk verpulvert, gips daarentegen wèl, dat kun je met je handen nog verpulveren), mee eens? En dat er dus veel energie is verbruikt daarbij, energie die niet meer gebruikt kon worden om te versnellen. 
 hij maakt de volgende fouten in deze stelling:
- hij gaat er onterecht van uit dat al het beton werd verpulverd TIJDENS het versnellen van het instorten
- het ontgaat hem dat er sprake is van behoud van energie
uitleg:
potentiele energie wordt eerst omgezet in kinetische energie ja, dit zorgt voor een versnelling naar beneden
ECHTER! op het moment dat al dat puin op de grond terecht komt verdwijnt deze energie niet zomaar. deze potentiele energie, die volledig is omgezet in kinetische energie zal nu ook weer vrijkomen in andere vormen van energie wanneer de geintegreerde snelheid van alle deeltjes 0 bereikt. 
hij VERGEET dus om deze energie weer TERUG in de vergelijking te stoppen op het moment dat al het puin de grond bereikt. hij doet net alsof de enegie dan verdwijnt.
kortom: 
- potentiele energie wordt omgezet in kinetische energie -> gebouw valt
- kinetische energie wordt bij impact (waarbij de kinetische energie 0 wordt) gebruikt als energie om verbindingen tussen delen te verbreken, hitte opbouwing en geluidsgolven veroorzaken
de potentiele energie wordt EERST omgezet in kinetische energie en DAARNA wordt deze kinetische energie omgezet in andere vormen van energie die uiteindelijk hitte vormen. 
voor de duidelijkheid: met de energievergelijking die gebruikt wordt door conspiracy aanhangers, zou NIKS kunnen breken op het moment dat het de grond bereikt, aangezien de potentiele energie eerst wordt omgezet in kinetische energie en dan opeens verdwijnt, waardoor het voorwerp ineens gewoon tot stilstand komt op de grond. 
in de WERKELIJKHEID wordt de kinetische energie juist gebruikt om bij inslag schade aan te richten aan de structuur. 
quote:
Of krijg je liever een zak grind van 20 kg over je hoofd uitgestrooid vanaf 2 meter, of een rotsblok van 20 kg? Zeg 't maar... 
 hij maakt hier de volgende fouten:
- hij gaat er van uit dat de bovenste verdiepingen als fijn gruis naar benden werd gestrooid, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat tijdens het instorten alle materie al was omgezet in gruis
- hij gaat voorbij aan het feit dat als je al dat grind in 1 keer op je hoofd zou krijgen, je een net zo grote neerwaartse kracht ondervind, als bij een rotsblok van 20 Kg. waar hij op doelt is iets losstaands. wat er gebeurt met een rotsblok is dat er een grote kans is dat de massa via een klein contact oppervlak impact maakt met je hoofd. dit zorgt voor een veel grotere lokale belasting op je schedel waardoor je een grote kans hebt op een schedelfractuur
ECHTER: het maakt geen verschil op de kracht die je benen te verduren krijgen!! en DAT is waar deze vergelijking om moet draaien om een relevante vergelijking te zijn met het WTC, en niet om wat je als prettiger of minder prettig zou ervaren
quote:
Die hele toren is 1 grote grid van stalen balken die overal met bouten aan elkaar verbonden en ook nog eens aan elkaar gelast zijn, zodat ze zeer sterke winden zouden kunnen weerstaan. 
 hij maakt hier de volgende fouten:
- hij vergelijkt wind met het naar  beneden vallen van een aantal verdiepingen. wind is een vrij constante kracht die niet ontzettend groot is, aangezien lucht maar een hele kleine massa heeft. 
- het grootste gevaar van windstoten is niet zozeer de kracht die het levert, maar de trillingen die het teweeg kan brengen in een structuur. als deze trillingen de frequentie naderen van de eigenfrequenties van een structuur, kan het gebouw een dusdanig instabiele reactie leveren dat het zichzelf vernietigd.
lees maar wat over eigenfrequenties en structuren. moet niet moeilijk zijn daar iets relevants over te vinden op internet, lijkt mij
quote:
Dat er met het verdwijnen of liever het verschuiven(!!!) van het kantelpunt ook opeens alle weerstand zou verdwijnen van de rest van het aanwezige staal en beton, ben ik uiteraard pertinent niet met je eens. 
 als iets kantelt, betekent nog niet dat het door moet gaan kantelen op het moment dat het kantelpunt zelf ook naar beneden aan het vallen is. het lijkt mij eerder dat zodra het kantelpunt naar beneden begint te vallen de eventueel nog vaste verbindingen het losse stuk weer rechttrekken naar beneden. verder krijg je ook in lichtere mate nog aerodynamische effecten die het bovenste stuk gebouw in de meest gestroomlijnde manier naar beneden stuurt
hij maakt verder ook fouten in zijn argumentatie over de zogenaamde weg van minste weerstand. het is niet zo dat een voorwerk een weg van minste weerstand ZOEKT. als er geen kracht op hem wordt geleverd hem verder te laten kantelen, waardoor hij inderdaad een weg zou volgen met minder weerstand, dan volgt hij die weg gewoon niet
[ Bericht 1% gewijzigd door Cyclonis op 19-01-2007 15:49:42 ]