Nou ja, dan zijn de Veenkolonieėn van Oost-Groningen een grote uitzondering, want daar is het zo plat als een dubbeltje en zo rood als een tomaat.quote:Op zondag 19 november 2006 00:15 schreef onemangang het volgende:
Ik denk dat oermensen over het algemeen socialer waren dan dat we dat nu zijn. Dus... eh... ik denk dat ik maar weer eens een banaantje ga pellen.
Nee, ik denk niet dat je 'rechts' of 'links' op zo'n manier kan beschrijven. Er is echter wel een verschil in stemgedrag tussen platteland en stad te zien, dan is het verschil vooral: links, progressief=stad, rechts, conservatief = platteland. Dat is iets dat je in ieder land ziet, denk aan Texas of Beieren en steden als New York en Berlijn.
Ik zou ervan maken:quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
Ja want voor het communisme uitgevonden werd bestond er geen sociale samenhang of de behoefte eraan.quote:Op zondag 19 november 2006 07:17 schreef dimage het volgende:
Je kan het ook anders zeggen: Is Links verkapte communisme ?
Wat is er trouwens mis met de gedachte achter het communisme ? (niet dat ik dat aanhang btw)quote:Op zondag 19 november 2006 07:17 schreef dimage het volgende:
Je kan het ook anders zeggen: Is Links verkapte communisme ?
Wel eens naar een gemiddelde voetbalwedstrijd geweest ?quote:Op zondag 19 november 2006 08:38 schreef sigme het volgende:
De meest primitieve levenvormen zijn ongedifferentieerd. Allemaal gelijk.
Iets minder primitief zijn groepsdieren met onderscheiden functie's: voedselverzamelaars, vechters en voorplanters.
In de meest moderne tijden ontstaan groepen zoals van de grote zoogdieren. Met leiders en subleiders, democratische elementen, solitair levende eenlingen buiten de groep, groepjes 'angry young men', etc.
Kijk je naar de evolutionaire ladder dan zie je dat groepdieren en hun groepen steeds complexer worden. Meer differentiatie. Hiėrarchie. Groepsdynamiek.
Linksen zijn, met hun gehamer op gelijkheid en hun afkeer van hiėrarchie, strevend naar een staat die meer past bij 'primitieve' groepsdieren. Ultiem voorbeeld is het communisme, met het streven mensen als mieren te laten handelen.
Je vergeet alleen dat ook in de complexere groepen het sociale aspect blijft bestaan. Iets wat rechts het liefst vergeet. Ben je arm en zit het tegen mag de kruimels van de rijkeren opeten en moet je er op je blote knieen dankbaar voor zijn. Dat zal bij dieren niet gebeuren. Linksen willen dus juist naar een staat die past bij de meer geevolutionairde dieren. Een staat waarin er hierarchie bestaat (hoe anders wil je een overheid verklaren?), maar waarin het sociale aspect terugkeert en men weer voor iedereen in de groep zorgt.quote:Op zondag 19 november 2006 08:38 schreef sigme het volgende:
De meest primitieve levenvormen zijn ongedifferentieerd. Allemaal gelijk.
Iets minder primitief zijn groepsdieren met onderscheiden functie's: voedselverzamelaars, vechters en voorplanters.
In de meest moderne tijden ontstaan groepen zoals van de grote zoogdieren. Met leiders en subleiders, democratische elementen, solitair levende eenlingen buiten de groep, groepjes 'angry young men', etc.
Kijk je naar de evolutionaire ladder dan zie je dat groepdieren en hun groepen steeds complexer worden. Meer differentiatie. Hiėrarchie. Groepsdynamiek.
Linksen zijn, met hun gehamer op gelijkheid en hun afkeer van hiėrarchie, strevend naar een staat die meer past bij 'primitieve' groepsdieren. Ultiem voorbeeld is het communisme, met het streven mensen als mieren te laten handelen.
Mieren zouden nooit iets beschaafds als een voetbalwedstrijd bedenken.quote:Op zondag 19 november 2006 09:02 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Wel eens naar een gemiddelde voetbalwedstrijd geweest ?
Daar zie je genoeg voorbeeld van 'primitief ' gedrag en 'mieren 'gedrag dus dat is niet speciaal voorbehouden aan bv communisme oid
Ook dat : geloof en rituelen, leiderschap, zijn bij uitstek uitingen die "hoger" op de evolutionaire ladder staan (Dus chronologisch later opgang deden).quote:In de meeste geloven zie je dat ook terug...(vooral niet zelf denken dat doet de geestelijk leider wel voor jou)
Eh.. als je denkt dat dat een voorbeeld is van hiėrarchie, als we het hebben over meer / minder primitief zijn van levensvormen aan de hand van hun evolutionaire status..?quote:Als je perse hiėrarchie wilt moet je in het leger gaan , daar is de hiėrarchie heel duidelijk maar dat is dan ook het toppunt van beschaving![]()
Jij bent zeker iemand die steeds z'n handje op zal houden. Mis gunnen van het succes van anderen, ofwel jaloezie!!quote:Op zondag 19 november 2006 09:41 schreef G.RUTTE het volgende:
Ik zou zeggen: Rechts is ziek..
De hebzucht is ze te veel geworden...
zie ook: psychopaten en VVD-ers; zoek de verschillen..
Nee, waar niet men (mensen) voor de groep zorgt, maar iets, een ding, ontmenselijkt (ontdaan van menselijke eigenschappen als discriminatie en groepsvoorkeur).quote:Op zondag 19 november 2006 09:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat ook in de complexere groepen het sociale aspect blijft bestaan. Iets wat rechts het liefst vergeet. Ben je arm en zit het tegen mag de kruimels van de rijkeren opeten en moet je er op je blote knieen dankbaar voor zijn. Dat zal bij dieren niet gebeuren. Linksen willen dus juist naar een staat die past bij de meer geevolutionairde dieren. Een staat waarin er hierarchie bestaat (hoe anders wil je een overheid verklaren?), maar waarin het sociale aspect terugkeert en men weer voor iedereen in de groep zorgt.
Het is maar wat je eerlijk vindt. Bijvoorbeeld: een professor hetzelfde belonen als een arbeider aan de lopende band die de hele dag een schroefje aandraait hetzelfde is compleet onlogisch en staat niet in verhouding tot de geleverde (onder/over) prestatie.quote:Op zondag 19 november 2006 07:38 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Wat is er trouwens mis met de gedachte achter het communisme ? (niet dat ik dat aanhang btw)
Dat bepaalde regeringen er , onder de noemer van communisme ,er een zooitje van hebben gemaakt zegt niets over de gedachte achter het communisme (dat bv iedereen gelijk is , eerlijke verdeling van kapitaal en land ... )
Mieren zouden ook nooit communisme bedenken...quote:Op zondag 19 november 2006 09:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Mieren zouden nooit iets beschaafds als een voetbalwedstrijd bedenken.
Een spel bedenken is idd niet primitief maar ik vind het opmerkelijk dat jij voetbalvandalen een bewijs van beschaving vind ? (daar had ik het nl over)quote:Voetbal (spel), en bijbehorend gekanaliseerd groepsgedrag is niet primitief. Integendeel.
Het misbruik maken van deze 'beschaafde'zaken is ook heel menselijk maar daarom niet automatisch altijd wenselijkquote:Ook dat : geloof en rituelen, leiderschap, zijn bij uitstek uitingen die "hoger" op de evolutionaire ladder staan (Dus chronologisch later opgang deden).
Is het leger in jouw ogen geen voorbeeld van een hiėrarchie dan ?quote:Eh.. als je denkt dat dat een voorbeeld is van , als we het hebben over meer / minder primitief zijn van levensvormen aan de hand van hun evolutionaire status..?
Nee, jij bent het die de zaken niet goed kan onderscheiden van elkaar. Jij doet voorkomen alsof iedere linkse rakker iemand is die niet wil werken en zijn handje ophoudt (of dat het liefste zou willen). Dat is volstrekt onjuist. Ook heeft jaloezie er niets mee te maken. Velen van de intelligensia zijn links en hebben alles in huis om bijvoorbeeld veel te verdienen. Hoezo misgunnen van succes van anderen? (Overigens is die haat en nijd in het kader van persoonlijk succes nog het meest aanwezig in een samenleving waarin juist veel statusverschillen bestaan, iets waar rechts voor pleit nota bene!)quote:Op zondag 19 november 2006 09:54 schreef draaijer het volgende:
[..]
Jij bent zeker iemand die steeds z'n handje op zal houden. Mis gunnen van het succes van anderen, ofwel jaloezie!!
Dat is slechts jouw mening. Een bijzonder neerslachtig mensbeeld heb je. Jammer voor je.quote:Op zondag 19 november 2006 09:56 schreef Hyperdude het volgende:
Wat is er nu precies beschaafd aan de mens? Een lopende darm waar voer in moet en stront uit moet, en dan nog een beetje neuken om te zorgen dat er nieuwe wormen komen. Voila; daar heb je de 3 diepste behoeften/driften (in willekeurige volgorde) al te pakken. De rest is windowdressing.
Als jij die arbeider in die fabriek was zou je niet zo denken ...jij wilt intelligentie belonen ,anderen willen hard werken belonenquote:Op zondag 19 november 2006 10:02 schreef XiE90 het volgende:
[..]
Het is maar wat je eerlijk vindt. Bijvoorbeeld: een professor hetzelfde belonen als een arbeider aan de lopende band die de hele dag een schroefje aandraait hetzelfde is compleet onlogisch en staat niet in verhouding tot de geleverde (onder/over) prestatie.
Communisme is een leuke gedachte, laten we dan ook hopen dat het voortaan bij een gedachte blijft.
Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Ik draag financieel gezien een hoop bij aan de die maatschappij. Ik ben blij dat het huidige kabinet een lange termijn visie heeft en inderdaad de broekriem heeft aangetrokken om ze met z'n allen een gezonde toekomst tegemoet te gaan.quote:Op zondag 19 november 2006 10:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, jij bent het die de zaken niet goed kan onderscheiden van elkaar. Jij doet voorkomen alsof iedere linkse rakker iemand is die niet wil werken en zijn handje ophoudt (of dat het liefste zou willen). Dat is volstrekt onjuist. Ook heeft jaloezie er niets mee te maken. Velen van de intelligensia zijn links en hebben alles in huis om bijvoorbeeld veel te verdienen. Hoezo misgunnen van succes van anderen? (Overigens is die haat en nijd in het kader van persoonlijk succes nog het meest aanwezig in een samenleving waarin juist veel statusverschillen bestaan, iets waar rechts voor pleit nota bene!)
Nee, het is een kwestie van inzien hoe je de problemen oplost. Jij projecteert je eigen primitieve statusdrang op mensen die oprecht hart hebben voor een goede wederopbouw van de samenleving. Je kunt het niet verkroppen dat anderen weinig geven om die SUV van je en dus tracht je je eigen status te redden door die mensen omlaag te halen als jaloerse kanslozen. Nee, draaijer, jij ziet niet in dat JIJ de kansloze bent nu.
Mensen zoals jij zijn de oorzaak van de problemen die we nu kennen. Stap eens af van dat primitieve ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken-denken en steek eens je handen uit de mouwen.
In Zweden leek dit laatst juist andersom te zijn. Maar als het klopt wat je zegt verwacht maar dat links progressief in democatische landen gaat doorbreken. Dit omdat wereldwijd het omslagpunt van urbanisatie (in de zin dat meer als de helft van de mensheid dan in steden zal wonen) wordt bereikt. -aldus iets wat ik opving in een tv quiz-quote:Op zondag 19 november 2006 00:15 schreef onemangang het volgende:
(...)
Nee, ik denk niet dat je 'rechts' of 'links' op zo'n manier kan beschrijven. Er is echter wel een verschil in stemgedrag tussen platteland en stad te zien, dan is het verschil vooral: links, progressief=stad, rechts, conservatief = platteland. Dat is iets dat je in ieder land ziet, denk aan Texas of Beieren en steden als New York en Berlijn.
Dat klopt dus al niet. Libertarisme is noch links, noch rechts, het past simpelweg niet in een van die hokjes. De 'rechtsen' waar jij het over hebt zijn helemaal niet voor een vrije markt, althans niet zoals het in het anarcho-kapitalisme wordt bedoeld. De 'rechtsen' schuwen er ook niet voor om de vrijheid van het individu drastisch in te perken (onder de valse noemer 'veiligheid en vrijheid'). Dat heeft niets maar dan ook niets met libertarisme te maken.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariėrs voorop) het egoļstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren.
De denkfout die zij hierbij maken is de maakbaarheid van dit alles. Er is an sich niets mis met gemeenschapsvorming en solidariteit, maar je kan en mag het niet van bovanaf opleggen.quote:Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.
Hier heb je inderdaad wel een punt.quote:Op zondag 19 november 2006 10:22 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat klopt dus al niet. Libertarisme is noch links, noch rechts, het past simpelweg niet in een van die hokjes. De 'rechtsen' waar jij het over hebt zijn helemaal niet voor een vrije markt, althans niet zoals het in het anarcho-kapitalisme wordt bedoeld. De 'rechtsen' schuwen er ook niet voor om de vrijheid van het individu drastisch in te perken (onder de valse noemer 'veiligheid en vrijheid'). Dat heeft niets maar dan ook niets met libertarisme te maken.
Maakbaarheid? Daar gelooft niemand meer in. Ook linksen niet. Waar baseer je dat op? En hoezo kom je er bij dat zij gemeenschapsvorming en solidariteit willen opleggen? Dat is inderdaad niet gewenst, maar ook nog eens niet effectief. Nee, ze willen het stimuleren met bepaald beleid en daar is niets mis mee wat mij betreft. Menselijk gedrag is niet te programmeren, maar wel te beļnvloeden.quote:Op zondag 19 november 2006 10:22 schreef NewOrder het volgende:
De denkfout die zij hierbij maken is de maakbaarheid van dit alles. Er is an sich niets mis met gemeenschapsvorming en solidariteit, maar je kan en mag het niet van bovanaf opleggen.
helaas. Hiermee ben je gediskwalificeerd. je bent duidelijk iemand die in onzinpraatjes gelooft en dingen voor zoete koek aanneemt, dus de rest van je verhaal is ongetwijfeld ook ongeloofwaardig. "Links geeft al het geld uit en dan mag rechts puinruimen boehoehoe". ONZIN. Er is nog nooit een linkse regering geweest, op 1 na zo'n 30 jaar terug. Dus wie heeft het geld uitgegeven? Je rechtse vriendjes die zo goed zijn voor de lange termijn (quote:Op zondag 19 november 2006 10:18 schreef draaijer het volgende:
Grappig dat jij denkt dat ik de oorzaak ben van de problemen die wij allemaal nu kennen. Hoe bedoel je kortzichtig gedrag. Wie gaat er straks als robin hood spelen indien ze aan de macht zouden komen. Juist -> de linkse rakkers.
Op korte termijn zieltjes winnen en dan de volgens kabinetsperiode de anderen weer het vuile werk laten doen en dan als makke lammetjes brullen dat iedereen beter af was met die linkse partijen.. Lange termijn kerel, dat is wat telt. De sterkere dragen al de lasten van zwakkere. Ik zit er mooi tussen in. Ik ben geen sterke, maar ook geen zwakke.
Hoe wil jij gemeenschapsvorming en solidariteit stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken?quote:Op zondag 19 november 2006 10:27 schreef FuifDuif het volgende:
Maakbaarheid? Daar gelooft niemand meer in. Ook linksen niet. Waar baseer je dat op? En hoezo kom je er bij dat zij gemeenschapsvorming en solidariteit willen opleggen? Dat is inderdaad niet gewenst, maar ook nog eens niet effectief. Nee, ze willen het stimuleren met bepaald beleid en daar is niets mis mee wat mij betreft. Menselijk gedrag is niet te programmeren, maar wel te beļnvloeden.
Door ander gedrag te ontmoedigen. Je kunt natuurlijk van twee kanten uit werken: dwingen om gedrag X te vertonen (slechte keuze) of ontmoedigen om gedrag Y te vertonen (goede keuze).quote:Op zondag 19 november 2006 10:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hoe wil jij gemeenschapsvorming en solidariteit stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken?
Net zo verwerpelijk als het linkse dogma dat kapitalisten het kapitaal boven de mens plaatsen en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het weinig interesseert hoe het andere mensen vergaat.quote:Op zondag 19 november 2006 10:33 schreef FuifDuif het volgende:
@draaijer
Misschien is het eerst handig om het begrip kapitalist te formuleren. Jij vindt iemand die hard werkt en geld verdient een kapitalist. Dat lijkt mij geen juiste omschrijving. Zulke mensen zijn vooral realist: om te leven heb je geld nodig, om geld te krijgen moet je werken; et voila. Kapitalisten hebben een veel specifiekere houding ten opzichte van geld. Ze plaatsen het kapitaal boven de mens en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het interesseert ze weinig hoe het andere mensen vergaat.
En ik walg van je voortdurende insinuaties dat linksen luie kanslozen zijn, dat is een verwerpelijk rechts dogma.
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.quote:Op zondag 19 november 2006 10:35 schreef FuifDuif het volgende:
Door ander gedrag te ontmoedigen. Je kunt natuurlijk van twee kanten uit werken: dwingen om gedrag X te vertonen (slechte keuze) of ontmoedigen om gedrag Y te vertonen (goede keuze).
Verbied bijvoorbeeld reclame in de media die suggestief zijn ten aanzien van geluk. Die je dus doen geloven dat product X noodzakelijk is om je geluk te vergroten. Weg daarmee dus!
Dat is geen dwang! Dwang is gebieden iets te doen. Dwang is NIET verbieden iets te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.
Pardon?quote:Op zondag 19 november 2006 10:38 schreef FuifDuif het volgende:
Dat is geen dwang! Dwang is gebieden iets te doen. Dwang is NIET verbieden iets te doen.
Die dwangmiddelen zijn er al ...of zou jij ook belasting betalen als dat niet verplicht was ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.
Kereltje.. die uitspraak / formulering inzake kapitalisten was van jou in een ander topicquote:Op zondag 19 november 2006 10:33 schreef FuifDuif het volgende:
@draaijer
Misschien is het eerst handig om het begrip kapitalist te formuleren. Jij vindt iemand die hard werkt en geld verdient een kapitalist. Dat lijkt mij geen juiste omschrijving. Zulke mensen zijn vooral realist: om te leven heb je geld nodig, om geld te krijgen moet je werken; et voila. Kapitalisten hebben een veel specifiekere houding ten opzichte van geld. Ze plaatsen het kapitaal boven de mens en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het interesseert ze weinig hoe het andere mensen vergaat.
En ik walg van je voortdurende insinuaties dat linksen luie kanslozen zijn, dat is een verwerpelijk rechts dogma.
En die bestaan niet in het 'rechtse' kamp ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:40 schreef draaijer het volgende:
[..]
. Waar ik inderdaad wel van walg zijn de mensen die niet willen werken en de handjes ophouden. Die wil jij wel een hand boven het hoofd houden en daarin heb ik een meer uitgesproken mening over.
Dat zijn de mensen die wel kunnen, maar niet doen..
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.quote:Op zondag 19 november 2006 10:39 schreef FuifDuif het volgende:
Ik bedoel het zoals het er staat.
Ik denk dat het vooral nu tijd is voor jou om aan te tonen dat het begrip dwang ook omvat het verbieden iets te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.
Alsof 'rechts ' geen 'dwangmiddelen gebruiktquote:Op zondag 19 november 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?quote:Op zondag 19 november 2006 10:43 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
En die bestaan niet in het 'rechtse' kamp ?
Zeker, en dat is net zo fout.quote:Op zondag 19 november 2006 10:46 schreef Limburger_noord het volgende:
Alsof 'rechts ' geen 'dwangmiddelen gebruikt![]()
Mensen die niet willen werken ...quote:Op zondag 19 november 2006 10:48 schreef draaijer het volgende:
[..]
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?
De mensen die niet willen werken of de mensen die deze gasten een hand boven hun hoofd willen houden?
Sowieso mensen die niet willen werken maar waar slaat dat tweede op? Geen enkele realistische linkse vindt dat het moet kunnen dat mensen niet werken omdat ze lui zijn en toch geld ontvangen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:48 schreef draaijer het volgende:
[..]
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?
De mensen die niet willen werken of de mensen die deze gasten een hand boven hun hoofd willen houden?
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventjequote:Op zondag 19 november 2006 10:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral nu tijd is voor jou om aan te tonen dat het begrip dwang ook omvat het verbieden iets te doen.
Wat zie jij dan het liefste gebeuren? Een totaal terugtrekkende overheid? Hoe verwacht jij dan dat de samenleving leefbaar wordt en niet slechts voor een handjevol elitairen (in welk opzicht elitair dan ook)?quote:Op zondag 19 november 2006 10:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zeker, en dat is net zo fout.
Aan beide heb ik echt een bloedhekelquote:Op zondag 19 november 2006 10:49 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Mensen die niet willen werken ...
Ik weet niet wat ik erger vind trouwens ...degene die misbruik maken of de beschermers ervan ,,,
We verbieden het om een ander te doden, om links te rijden, om een kind te overrijden en nog veel meer. Je moet verbieden niet laten om het laten van verbieden. Soms is het nu eenmaal noodzakelijk. Ik zie niet het nut in van de suggestie wekken dat product X belangrijk is om je gelukkig te voelen. Het werkt vooral negatieve effecten in de hand, dus weg ermee.quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef draaijer het volgende:
[..]
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventje
Wel eens een wetboek gezien ,dat staat vol met dingen die verboden zijn ....zijn we een communistisch land zonder dat ik het merkte ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef draaijer het volgende:
[..]
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventje
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef FuifDuif het volgende:
Wat zie jij dan het liefste gebeuren? Een totaal terugtrekkende overheid? Hoe verwacht jij dan dat de samenleving leefbaar wordt en niet slechts voor een handjevol elitairen (in welk opzicht elitair dan ook)?
Hard op weg ja.quote:Op zondag 19 november 2006 10:53 schreef Limburger_noord het volgende:
Wel eens een wetboek gezien ,dat staat vol met dingen die verboden zijn ....zijn we een communistisch land zonder dat ik het merkte ?
Anarchie?quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.
En hoe garandeer je dat gemeenschapszin en solidariteit tot stand komen? Tegenwoordig verschilt enorm met vroeger. Vroeger gebeurde alles op kleine schaal en bestonden er enkel kleine gemeenschappen, waardoor alles overzichtelijk was. Nu met de globalisering en het enorm aantal informatiekanalen die door marketeers worden misbruikt om hun producten aan de man te brengen is het onrealistisch dat op kleine schaal gezonde sociale verbanden ontstaan. De mensen zijn te veel bloot gesteld aan globaliserende effecten.quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.
Mooi stukkie tekst zo op de vroege ochtend..quote:
Ik zie dat anders niet terug in landen waar de regering geen of weinig invloed heeft ...daar geld meestal het recht van de sterkste waarom zou dat hier anders zijn ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.quote:Op zondag 19 november 2006 10:56 schreef Odysseuzzz het volgende:
Anarchie?
Er waren partijen aan de macht die in de volksmond 'rechts' heten. Het beleid was echter voortdurend gericht op een groeiende overheid met almaar meer en almaar grotere bevoegdheden.quote:Op zondag 19 november 2006 11:00 schreef Limburger_noord het volgende:
Ondanks dat rechts bijna voordurend aan de macht was?...
![]()
/Offtopicquote:Op zondag 19 november 2006 10:55 schreef FuifDuif het volgende:
Draaijer moet zich nog een beetje inlezen in hoe je debatteert. Het is erg ongepast om op de man te spelen. Je noemt mij Stalin en ik denk dat dat wel gelijk staat aan Hitler wat betreft wat zij op hun geweten hebben. Ik denk dat de Wet van Godwin weer in werking is getreden hier.
jups fuif. face it, we moeten naar een systeem zoals america toe. america kent geen problemen. america is tofquote:Op zondag 19 november 2006 11:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er waren partijen aan de macht die in de volksmond 'rechts' heten. Het beleid was echter voortdurend gericht op een groeiende overheid met almaar meer en almaar grotere bevoegdheden.
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef FuifDuif het volgende:
En moeten zieken en andere kansarmen dan afhankelijk worden van charitatieve initiatieven, waardoor hun bestaanszekerheid totaal onzeker wordt?
Nou, dat lijkt mij een verschikkelijke vormgeving van de samenleving. Je moet er toch niet aan denken dat je volkomen afhankelijk bent van private ondernemingen. Zeker niet wanneer het zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs betreft.quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.
Maar zou er zonder regering uberhaupt een WAO hebben bestaan ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.
Weer een nieuw id?quote:Op zondag 19 november 2006 09:41 schreef G.RUTTE het volgende:
Ik zou zeggen: Rechts is ziek..
De hebzucht is ze te veel geworden...
zie ook: psychopaten en VVD-ers; zoek de verschillen..
Misschien moet je ook eens de achterstandswijken bezoeken daar?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
jups fuif. face it, we moeten naar een systeem zoals america toe. america kent geen problemen. america is tof
Als het jou een verschrikkelijke vorm van samenleven lijkt dan staat het je geheel vrij om met wat gelijkgestemden je eigen communistische heilstaatje op te richten waarbinnen je alsnog alles op jouw manier regelt, verzorgt en betaalt. Zolang je er maar niemand toe dwingt om er aan mee te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:05 schreef FuifDuif het volgende:
Nou, dat lijkt mij een verschikkelijke vormgeving van de samenleving. Je moet er toch niet aan denken dat je volkomen afhankelijk bent van private ondernemingen. Zeker niet wanneer het zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs betreft.
En waarom zou dat anders zijn in een anarcho-kapitalistische samenleving? Wie gaat private ondernemingen dan op de vingers tikken, wanneer ze besluiten hun voorwaarden te wijzigen? Meer algemeen gezegd: wie waarborgt de geldigheid van een overeenkomst?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.
Het is imo ook dwang als men iemand verbied iets te doen.quote:dwang
1
machtsuitoefening waardoor men iemand tot iets dwingt of
waardoor men tot iets gedwongen wordt
2
ziekelijk verschijnsel waardoor iemand tegen zijn wil bepaalde
dingen doet
damnquote:Op zondag 19 november 2006 11:07 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Misschien moet je ook eens de achterstandswijken bezoeken daar?
(moet zeggen dat ik die termen niet goed ken)quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:05 schreef Limburger_noord het volgende:
Maar zou er zonder regering uberhaupt een WAO hebben bestaan ?
we leven in een democratie dus niet fuif maar jij moet je heilstaat maar gaan zoeken als het linkse kabinet - wat er vast gaat komen - je niet bevalt. mag ik je america aanbevelen. america is tof namelijkquote:Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als het jou een verschrikkelijke vorm van samenleven lijkt dan staat het je geheel vrij om met wat gelijkgestemden je eigen communistische heilstaatje op te richten waarbinnen je alsnog alles op jouw manier regelt, verzorgt en betaalt. Zolang je er maar niemand toe dwingt om er aan mee te doen.
Persoonlijk zou ik echter liever vandaag dan morgen zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs aan private ondernemingen overlaten. Die hebben er namelijk belang bij om die zaken goed en goedkoop te regelen, die hebben er ook belang bij om innovatief te zijn. Dat alles in tegenstelling tot de overheid.
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef digitaLL het volgende:
Van Dale
[..]
Het is imo ook dwang als men iemand verbied iets te doen.
Als ik bijv. door rood wil rijden wordt ik gedwongen dat niet te doen via een verbod.
Wakker worden......quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef FuifDuif het volgende:
En waarom zou dat anders zijn in een anarcho-kapitalistische samenleving? Wie gaat private ondernemingen dan op de vingers tikken, wanneer ze besluiten hun voorwaarden te wijzigen?
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.quote:Meer algemeen gezegd: wie waarborgt de geldigheid van een overeenkomst?
Waarom is dan nog geen marktpartij in het gat gedoken wat de overheid heeft geslagen in de wao voorziening.quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
(moet zeggen dat ik die termen niet goed ken)
Toch, ik heb zo het idee dat "de mark" voor een erg groot deel gebaseerd is op misleiding. Zodoende zie ik er geloof ik niet veel heil in. Ook zijn er allerlei principes/mechanismen die oneerlijke concurentie in de hand werken ten koste van de levenskwaliteit en -kwantiteit van mensen.
Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Als we kijken naar de evolutionaire lijn van het leven, dan zien we dat de toename van de sociale complexiteit welke bestaat tussen soortgenoten onderling gepaard gaat met een toename van mogelijkheden om altruļstisch gedrag te vertonen. Dit impliceert dat we kunnen stellen dat puur oppertunistisch en egoļstisch gedrag meer primitief is dan solidair gedrag.
Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.quote:We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariėrs voorop) het egoļstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren. Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
damn
heb ik weer eens hoor. de [sarcasm]-tags vergeten
Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.quote:Op zondag 19 november 2006 11:12 schreef Limburger_noord het volgende:
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?![]()
En jij denkt echt dat dat werkt ?
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaserenquote:Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
[..]
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
Wat klopt er dan niet?quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren![]()
Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?quote:Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
[..]
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren filosoferen![]()
Hier zit iets in, Reya. Valt me niet van je tegen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.
[..]
Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.
Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.quote:Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef FuifDuif het volgende:
Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?
Dan veranderd er dus niets ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.quote:Op zondag 19 november 2006 11:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.
Dus er bestaan volgens jou geen voorbeelden van een slecht rechts beleid ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef draaijer het volgende:
[..]
Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...
Heel veel mensen hebben een hoop geleerd van het communisme, enkele linkse rakkers nog niet..
Je begint het zowaar te begrijpen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.
Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?quote:Op zondag 19 november 2006 11:14 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.quote:
Ja ,gij ontspoorde communistquote:Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?
Het is inderdaad grappig dat ik opeens in begon te zien dat aanbieders zich eigenlijk niet kunnen permitteren om oppertunistisch te zijn. Hmmm, ik ga hier wat meer over nadenken en lezen... het wordt opeens wat interessanter.quote:Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je begint het zowaar te begrijpen.
Ja, want een consument kan in een vrije markt economie (iets wat rechts nastreeft) kiezen wat hij wil. In een door de overheid gereguleerde economie (extreem links) zou de conusment tot een bepaalde keuze gedwongen worden omdat er geen concurrentie is.quote:Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoeft helemaal niet onbetaalbaar te zijn, ik zou niet weten waarom. Bovendien wordt het ook echt niet goedkoper als de overheid het verzorgt, alleen maar duurderquote:Op zondag 19 november 2006 11:26 schreef UnderConstruction het volgende:
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.
in nederland zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen aardig onbetaalbaar hoor. heb je een eigen bedrijf?quote:Op zondag 19 november 2006 11:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoeft helemaal niet onbetaalbaar te zijn, ik zou niet weten waarom. Bovendien wordt het ook echt niet goedkoper als de overheid het verzorgt, alleen maar duurder
Politiek iets moderns? Gaat heen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef Reya het volgende:
Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.
Dat kan ik begrijpen inderdaad, maar we moeten niet vergeten dat behoefte ook middels slimme marketingtechnieken kan worden gecreeerd. Zoals bijvoorbeeld middels de suggestieve reclame die ik al eerder aanhaalde.quote:Op zondag 19 november 2006 11:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, want een consument kan in een vrije markt economie (iets wat rechts nastreeft) kiezen wat hij wil. In een door de overheid gereguleerde economie (extreem links) zou de conusment tot een bepaalde keuze gedwongen worden omdat er geen concurrentie is.
Verzekeringsmaatschappijen en vakbonden zijn vaak begonnen als onderling particulier initiatief - niet om geld te verdienen maar om risico te spreiden. Daarbij kunnen zonder probleem meer risico-volle gevallen als chronisch zieken worden opgenomen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:29 schreef FuifDuif het volgende:
Maar HenriOsewoudt, hoe moet ik het mij dan voorstellen bij ziektekostenverzekeraars en chronisch zieken die een polis willen afsluiten? Zo'n verzekeraar wil natuurlijk adverse selection voorkomen, want aan een (chronisch) zieke kan de verzekeraar niet verdienen.
Ik was inderdaad wat onduidelijk daarover; het gaat me om de moderne democratie met algemeen stemrecht etc. Politiek heeft altijd al bestaan, maar is in de loop der eeuwen sterk veranderd.quote:Op zondag 19 november 2006 11:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Politiek iets moderns? Gaat heen.
"Politics is supposed to be the second oldest profession. I have come to realize that it bears a very close resemblance to the first." Ronald Reagan.
meer concurrentie betekent niet perse meer kwaliteit.quote:Op zondag 19 november 2006 11:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat kan ik begrijpen inderdaad, maar we moeten niet vergeten dat behoefte ook middels slimme marketingtechnieken kan worden gecreeerd. Zoals bijvoorbeeld middels de suggestieve reclame die ik al eerder aanhaalde.
Waarom als ik vragen mag? Gewoon uit interessequote:Op zondag 19 november 2006 11:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Verzekeringsmaatschappijen en vakbonden zijn vaak begonnen als onderling particulier initiatief - niet om geld te verdienen maar om risico te spreiden. Daarbij kunnen zonder probleem meer risico-volle gevallen als chronisch zieken worden opgenomen.
Ik wens mij alleen te verzekeren bij een maatschappij die ook chronisch zieken in het bestand neemt.
Leuk verhaal. Maar gebaseerd op onjuiste feiten. Juist in het verleden was de mens veel meer aangewezen op de groep. De moderne mens is juist veel individualistischer.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Als we kijken naar de evolutionaire lijn van het leven, dan zien we dat de toename van de sociale complexiteit welke bestaat tussen soortgenoten onderling gepaard gaat met een toename van mogelijkheden om altruļstisch gedrag te vertonen. Dit impliceert dat we kunnen stellen dat puur oppertunistisch en egoļstisch gedrag meer primitief is dan solidair gedrag.
We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariėrs voorop) het egoļstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren. Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
Same here.quote:Op zondag 19 november 2006 11:33 schreef sigme het volgende:
Ik wens mij alleen te verzekeren bij een maatschappij die ook chronisch zieken in het bestand neemt.
Ja maar ik bedoel, je wordt nu toch al gewoon bedrogen enz? Dat ik dat met vele grootendeels accepteer wil toch niet zeggen dat ik alles ook echt als produkt wil gaan zien? Ben ik dan meteen een ontspoorde communist?quote:Op zondag 19 november 2006 11:26 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Ja ,gij ontspoorde communist![]()
![]()
Een chronisch zieke zal inderdaad moeilijk een verzekering af kunnen sluiten. Net zoals je moeilijk een brandverzekering kunt afsluiten als je huis al in brand staat. Dat zul je moeten doen vóórdat je huis in brand vliegt, en vóórdat je ziek wordt.quote:Op zondag 19 november 2006 11:29 schreef FuifDuif het volgende:
Maar HenriOsewoudt, hoe moet ik het mij dan voorstellen bij ziektekostenverzekeraars en chronisch zieken die een polis willen afsluiten? Zo'n verzekeraar wil natuurlijk adverse selection voorkomen, want aan een (chronisch) zieke kan de verzekeraar niet verdienen.
rechts heeft in basis weinig met kansarmen. links heeft dit veel duidelijker. rechts is in dat opzicht wel degelijk asocialer. leuk praatje van de vvd, dat zij voor de economie gaan en juist DAAROM sociaal zijn.quote:Op zondag 19 november 2006 11:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Leuk verhaal. Maar gebaseerd op onjuiste feiten. Juist in het verleden was de mens veel meer aangewezen op de groep. De moderne mens is juist veel individualistischer.
Daarnaast: het is natuurlijk onzin om te denken dat "links" socialer is dan "rechts". De filosofie is anders. Punt
Ja maar dan raken al die mensen die dat geld rondpompen hun baan kwijt en stijgt de werkloosheid.quote:Op zondag 19 november 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
. Besef echter wel dat deze groep verhoudingsgewijs maar héél klein is en veel beter af zou zijn in een samenleving waar solidariteit en gemeenschapszin op een goede wijze gestimuleerd zijn dan in de huidige samenleving die letterlijk miljarden euro's per jaar verspild aan mensen die dat niet nodig hebben.
Maar het is dus zo dat die mensen ook buiten de boot kunnen vallen en dus als het ware doodcreperen? Een kind dat met een chronische ziekte geboren wordt en dus nooit een polis kan afsluiten, hoe moet eventuele dure medicatie worden bekostigd? Hopen dat anderen bereid zijn om dat te vergoeden in naam van liefdadigheid?quote:Op zondag 19 november 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een chronisch zieke zal inderdaad moeilijk een verzekering af kunnen sluiten. Net zoals je moeilijk een brandverzekering kunt afsluiten als je huis al in brand staat. Dat zul je moeten doen vóórdat je huis in brand vliegt, en vóórdat je ziek wordt.
Er blijft dan nog wel een groep van mensen over, geestelijk en zwaar lichamelijk gehandicapten, die nooit voor zichzelf kunnen zorgen en dus ook geen verzekeringen kunnen afsluiten. Besef echter wel dat deze groep verhoudingsgewijs maar héél klein is en veel beter af zou zijn in een samenleving waar solidariteit en gemeenschapszin op een goede wijze gestimuleerd zijn dan in de huidige samenleving die letterlijk miljarden euro's per jaar verspild aan mensen die dat niet nodig hebben.
ja. kijk naar america. daar hebben ze het voor die hele kleine groep die echt wat hulp nodig heeft, puik geregeld. jaja rechts dat is waarvoor je moet gaanquote:Op zondag 19 november 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een chronisch zieke zal inderdaad moeilijk een verzekering af kunnen sluiten. Net zoals je moeilijk een brandverzekering kunt afsluiten als je huis al in brand staat. Dat zul je moeten doen vóórdat je huis in brand vliegt, en vóórdat je ziek wordt.
Er blijft dan nog wel een groep van mensen over, geestelijk en zwaar lichamelijk gehandicapten, die nooit voor zichzelf kunnen zorgen en dus ook geen verzekeringen kunnen afsluiten. Besef echter wel dat deze groep verhoudingsgewijs maar héél klein is en veel beter af zou zijn in een samenleving waar solidariteit en gemeenschapszin op een goede wijze gestimuleerd zijn dan in de huidige samenleving die letterlijk miljarden euro's per jaar verspild aan mensen die dat niet nodig hebben.
Waarom ik zo'n verzekeringsmaatschappij kies? Omdat ik anders het nut van verzekeren niet zie.quote:Op zondag 19 november 2006 11:35 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom als ik vragen mag? Gewoon uit interesse.
Ik zou bij god niet weten waar je anders op zou kunnen vertrouwen. Als je solidariteit via de overheid wil afdwingen dan moet je er evenzeer op vertrouwen dat men dat steunt.quote:Maar hieruit begrijp ik dus dat we moeten kunnen vertrouwen op de natuurlijke solidariteit die bij veel mensen ingebakken is?
Lastig punt. Als je van de Homo Economicus uit gaat dan zal een persoon z'n doel (zichzelf verzekeren) willen behalen tegen zo min mogelijk kosten (premie).quote:Op zondag 19 november 2006 11:29 schreef FuifDuif het volgende:
Maar HenriOsewoudt, hoe moet ik het mij dan voorstellen bij ziektekostenverzekeraars en chronisch zieken die een polis willen afsluiten? Zo'n verzekeraar wil natuurlijk adverse selection voorkomen, want aan een (chronisch) zieke kan de verzekeraar niet verdienen.
Niet 'hopen' maar het zelf doen als je het niet vertrouwt. Als je je zorgen maakt over het welzijn van chronisch zieke kinderen dan moet je ze helpen, niet alleen maar roepen dat anderen dat moeten doen en denken dat daarmee het probleem is opgelost.quote:Op zondag 19 november 2006 11:41 schreef FuifDuif het volgende:
Maar het is dus zo dat die mensen ook buiten de boot kunnen vallen en dus als het ware doodcreperen? Een kind dat met een chronische ziekte geboren wordt en dus nooit een polis kan afsluiten, hoe moet eventuele dure medicatie worden bekostigd? Hopen dat anderen bereid zijn om dat te vergoeden in naam van liefdadigheid?
Ja, maar dat mag in de vrije markteconomie. In de niet vrije markteconomie zou de consumenten nog veel meer gedwongen worden omdat er ze geen keuze hebben.quote:Op zondag 19 november 2006 11:31 schreef FuifDuif het volgende:
Dat kan ik begrijpen inderdaad, maar we moeten niet vergeten dat behoefte ook middels slimme marketingtechnieken kan worden gecreeerd. Zoals bijvoorbeeld middels de suggestieve reclame die ik al eerder aanhaalde.
kijk en mensen met die ideologie die stemmen meestal links. vreemd he.quote:Op zondag 19 november 2006 11:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet 'hopen' maar het zelf doen als je het niet vertrouwt. Als je je zorgen maakt over het welzijn van chronisch zieke kinderen dan moet je ze helpen, niet alleen maar roepen dat anderen dat moeten doen en denken dat daarmee het probleem is opgelost.
Een begin is, zoals anderen hierboven al zeiden, om alleen een verzekering af te sluiten bij een maatschappij die ook chronisch zieken helpt.
De Homo Economicus is echter een nogal eenzijdig mensbeeld. Vaak laten mensen zich sterk leiden door allerlei intuitieve gevoelens en door complexe sociale processen. Mensen zijn dermate complex dat hun - collectieve en individuele - gedrag over het algemeen lastig te voorspellen valt. Het is dus lastig te zeggen hoe mensen op een nieuwe situatie zoals jij die schetst zullen reageren.quote:Op zondag 19 november 2006 11:43 schreef FJD het volgende:
[..]
Lastig punt. Als je van de Homo Economicus uit gaat dan zal een persoon z'n doel (zichzelf verzekeren) willen behalen tegen zo min mogelijk kosten (premie).
Een ziektekostenverzekeraar haalt lagere kosten (en rekent dat door in de premie) als het chronisch zieken niet aanneemt. Daarnaast zou het ook lagere kosten overhouden als het chronisch zieken uit de verzekering schopt. Probleem bij het laatste zit er echter in dat mensen zich niet meer willen verzekeren bij die ziektekostenverzekeraar omdat ze, mochten ze chronisch ziek worden, zo snel mogelijk gedumpt worden waardoor het weinig nut voor de mens heeft om bij ziektekostenverzekeraar te blijven.
Volgens die redenatie zou elke een ziektekostenverzekeraar te maken krijgen met chronisch zieken en dan moet je je ook weer bedenken dat een extra chronisch zieke dan ook de economies of scale kan verhogen waardoor je dus weer kunt twijfelen aan of een ziektekostenverzekeraar daadwerkelijk nieuwe klanten zou weigeren.
In theorie zou de markt zich daar dus tegen moeten weren maar of dat ook zo werkt, ik zou het niet weten. Ik ben iig blij dat er voor het basispakket een acceptatieplicht is ingevoerd en dat mensen niet zomaar zonder verzekering kunnen komen te zitten, de markt is immers niet op alle punten de beste mogelijke optie.
Blijft echter een lastig punt, als ik dan vorig jaar zag dat (ik meen) de DSB een pakket voor diabetici heeft samengesteld dan denk ik aan de ene kant "dat is een mooie uitkomst van de markt" maar aan de andere kant vrees ik net zo goed dat deze mensen straks niet meer van verzekeraar kunnen wisselen en de DSB ze dus uit kan buiten. Aan de andere kant komt er dan wel weer een actiegroep die de DSB eens goed in het zonnetje zal zetten waardoor de DSB weer een hoop basisklanten zal verliezen, want wie wil nu bij zo'n verzekeraar zitten? Er zitten een heleboel mitsen en maren aan maar ik denk dat het uiteindelijk niet meer dan logisch is dat de overheid er boven op blijft zitten.
Op dat gebied zal inderdaad overheidsingrijpen nodig zijn. Als je van de Homo economicus uit gaat dan zal een persoon die niet chronisch ziek is zijn doel (zichzelf verzekeren) willen halen tegen zo min mogelijk kosten waardoor de niet chronisch zieken een ziektekostenverzekeraar zullen kiezen die geen mensen aanneemt die chronisch ziek zijn en er mensen ui
Onzin, ik zou ook zo'n verzekering nemen. Jezelf, vrienden kinderen kunnen chronisch ziek zijn of worden.quote:Op zondag 19 november 2006 11:47 schreef UnderConstruction het volgende:
kijk en mensen met die ideologie die stemmen meestal links. vreemd he.
Zo zal niet iedereen het zien. Velen verzekeren zich om zelf geen risico te lopen. Dat is voor hen het nut van verzekeren en de chronisch zieke interesseert ze dan echt niet. En natuurlijk willen ze ook nog zo goedkoop mogelijk zichzelf verzekeren en dus zouden ze in principe beter af zijn, wanneer de chronisch zieke wordt geweigerd, zodat de kosten kunnen worden gedrukt.quote:Op zondag 19 november 2006 11:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom ik zo'n verzekeringsmaatschappij kies? Omdat ik anders het nut van verzekeren niet zie.
Ik vind dit niet een geheel realistische visie, daar er ook genoeg mensen bestaan die enkel werken voor hun geld en voor zichzelf. De overheid kan in ieder geval nog pseudosolidariteit garanderen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:42 schreef sigme het volgende:
Ik zou bij god niet weten waar je anders op zou kunnen vertrouwen. Als je solidariteit via de overheid wil afdwingen dan moet je er evenzeer op vertrouwen dat men dat steunt.
Als 'links' roept dat 'rechts' kansarmen zal laten verrekken heeft dat ongeveer evenveel waarheid als wanneer 'rechts' roept dat 'links' van alle mensen uitvreters maakt.
De waarheid is dat mensen werken voor hun plezier (niet voor geld), en vrijwillig voor mekaar zorgen. Sturing daarin kan een en ander wel bemoeilijken of vergemakkelijken, maar niet verhinderen.
Hoe kun je van vrije keuze spreken, wanneer je behoefte wordt gemanipuleerd? Niet iedereen laat zich manipuleren, maar velen ook wel. Volgens mij wordt dat gezien als een vorm van marktfalen, dus dan is de markt niet volkomen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:46 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat mag in de vrije markteconomie. In de niet vrije markteconomie zou de consumenten nog veel meer gedwongen worden omdat er ze geen keuze hebben.
ik denk dat mensen de veiligheid willen dat als ze ziek worden ze nog gewoon zoveel mogelijk mee kunnen doen. daarnaast heb je de meer opertionele afweging. als je toch moet kiezen tussen een verzekering pakken de meeste mensen de verzekering die aansluit bij hun bhoeften op dat moment. en daar spelen kosten dan een belangrijke rol bij.quote:Op zondag 19 november 2006 11:49 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zal niet iedereen het zien. Velen verzekeren zich om zelf geen risico te lopen. Dat is voor hen het nut van verzekeren en de chronisch zieke interesseert ze dan echt niet. En natuurlijk willen ze ook nog zo goedkoop mogelijk zichzelf verzekeren en dus zouden ze in principe beter af zijn, wanneer de chronisch zieke wordt geweigerd, zodat de kosten kunnen worden gedrukt.
[..]
Ik vind dit niet een geheel realistische visie, daar er ook genoeg mensen bestaan die enkel werken voor hun geld en voor zichzelf. De overheid kan in ieder geval nog pseudosolidariteit garanderen.
Ik ken zelf geen mensen die enkel voor hun geld en zichzelf werken. Jij ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:49 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind dit niet een geheel realistische visie, daar er ook genoeg mensen bestaan die enkel werken voor hun geld en voor zichzelf. De overheid kan in ieder geval nog pseudosolidariteit garanderen.
Het hele overheidsdenken is gebaseerd op maakbaarheid.quote:Op zondag 19 november 2006 10:27 schreef FuifDuif het volgende:
Maakbaarheid? Daar gelooft niemand meer in. Ook linksen niet. Waar baseer je dat op?
Mooi dat we het daarover eens zijn.quote:En hoezo kom je er bij dat zij gemeenschapsvorming en solidariteit willen opleggen? Dat is inderdaad niet gewenst, maar ook nog eens niet effectief.
Maar met het 'stimuleren met bepaald beleid' met als doel het bereiken van 'gemeenschapsvorming en solidariteit' geloof je toch in de maakbaarheid van het gestelde doel? Als je dat niet doet dan is het beleid ineffectief en dus zinloos.quote:Nee, ze willen het stimuleren met bepaald beleid en daar is niets mis mee wat mij betreft. Menselijk gedrag is niet te programmeren, maar wel te beļnvloeden.
Kortom het marktfalen; daar ben ik ook zeer benieuwd naar.quote:Op zondag 19 november 2006 11:58 schreef Odysseuzzz het volgende:
@HenriOsewoudt
Kun je uitleggen waar dat vertrouwen in de markt vandaan komt? Onderken je niet de principes die zorgen voor valse concurentie? Of dat de mark voor een groot deel gebaseerd is op misleiding en opzettelijke onwetendheid bij de "consument"?
Degene die voor oneerlijke concurrentie zorgt is de overheid, niet de markt. Wat betreft misleiding en opzettelijke onwetendheid (??): dat vind ik inderdaad in principe ieders eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 19 november 2006 11:58 schreef Odysseuzzz het volgende:
@HenriOsewoudt
Kun je uitleggen waar dat vertrouwen in de markt vandaan komt? Onderken je niet de principes die zorgen voor valse concurentie? Of dat de mark voor een groot deel gebaseerd is op misleiding en opzettelijke onwetendheid bij de "consument"?
Reclame moet meer zijn als het kweken van behoeftes dan van het manipuleren. Hoe zou jij dat dan in een vrije markt economie op willen zetten zondere reclame enzo?quote:Op zondag 19 november 2006 11:51 schreef FuifDuif het volgende:
Hoe kun je van vrije keuze spreken, wanneer je behoefte wordt gemanipuleerd? Niet iedereen laat zich manipuleren, maar velen ook wel. Volgens mij wordt dat gezien als een vorm van marktfalen, dus dan is de markt niet volkomen.
Oke mijn voorbeelden zijn maar gebaseerd op hoe ik denk dat het zit. Maar om terug te komen op de vraag:quote:Op zondag 19 november 2006 12:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Degene die voor oneerlijke concurrentie zorgt is de overheid, niet de markt. Wat betreft misleiding en opzettelijke onwetendheid (??): dat vind ik inderdaad in principe ieders eigen verantwoordelijkheid.
Het is een illusie dat 'martkfalen' (voor zover het al bestaat) opgelost kan worden door de overheid, die maakt het doorgaans alleen maar erger en ontransparanter.
Ik vind niet dat de markt onfeilbaar is, ik vind dat ze vrijer is en betere resultaten oplevert dan een overheid.quote:Op zondag 19 november 2006 12:17 schreef Odysseuzzz het volgende:
Oke mijn voorbeelden zijn maar gebaseerd op hoe ik denk dat het zit. Maar om terug te komen op de vraag:
Kun je uitleggen waar je vertrouwen in de markt vandaan komt?
Hoezo vind jij dat de markt een onfeilbaar iets is?![]()
Oke, wat vind je van de stelling dat de markt over het algemeen niet gebaat is bij tevreden mensen?quote:Op zondag 19 november 2006 12:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik vind niet dat de markt onfeilbaar is, ik vind dat ze vrijer is en betere resultaten oplevert dan een overheid.
Wel met reclame, maar dan reclame welke voldoet aan een aantal richtlijnen. Voor mij is reclame niets anders dan mensen informeren over het bestaan van het aangeprezen product en eventuele eigenschappen, waaronder de prijs. Daarbij is er wat mij betreft geen plaats voor allerlei suggesties en stemmingmakerij. Die zijn overbodig, zijn veelal niet waarheidsgetrouw en belemmeren het objectieve oordeelsvermogen van de consument. Als een parfumfabrikant in zijn reclame stelt dat zijn parfum zo heerlijk romantisch ruikt, wat moet ik mij daar dan bij voorstellen? Laat de consument dat zelf bepalen doordat deze in de winkel bijvoorbeeld zo'n monstertje probeert of iets dergelijks. Het slaat nergens op om de consument een waardeoordeel aan te praten.quote:Op zondag 19 november 2006 12:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Reclame moet meer zijn als het kweken van behoeftes dan van het manipuleren. Hoe zou jij dat dan in een vrije markt economie op willen zetten zondere reclame enzo?
Nee.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Waarom is dat een hel?quote:Op zondag 19 november 2006 11:57 schreef FuifDuif het volgende:
Als ik hier soms zo over nadenk dan denk ik wel eens: wat is het toch een hel om zelfbewustzijn te bezitten. Eigenlijk vind ik het citaat in mijn signature ook in dit verband wel zeer van toepassing.
Ik vind het soms een hel. Allerlei problemen waar we mee te kampen hebben, terwijl je tegelijkertijd een overlevingsdrift hebt die je er van weerhoudt uit het leven te stappen.quote:
Reclame is ook het creeren van behoefte en het genereren van afzet kijk maar eens in een markteingboek ofzo.quote:Op zondag 19 november 2006 13:27 schreef FuifDuif het volgende:
Wel met reclame, maar dan reclame welke voldoet aan een aantal richtlijnen. Voor mij is reclame niets anders dan mensen informeren over het bestaan van het aangeprezen product en eventuele eigenschappen, waaronder de prijs.
Op welke argumenten zou een producent dan zijn goederen moeten gaan verkopen volgens jou? Alleen op de prijs kun je weinig onderscheidens zijn. Daarnaast zou het romatisch ruiken en van de eigenschappen kunnen zijn zoals jij die hierboven beschrijft.quote:Op zondag 19 november 2006 13:27 schreef FuifDuif het volgende:
Daarbij is er wat mij betreft geen plaats voor allerlei suggesties en stemmingmakerij. Die zijn overbodig, zijn veelal niet waarheidsgetrouw en belemmeren het objectieve oordeelsvermogen van de consument. Als een parfumfabrikant in zijn reclame stelt dat zijn parfum zo heerlijk romantisch ruikt, wat moet ik mij daar dan bij voorstellen? Laat de consument dat zelf bepalen doordat deze in de winkel bijvoorbeeld zo'n monstertje probeert of iets dergelijks. Het slaat nergens op om de consument een waardeoordeel aan te praten.
Nogal logisch dat zoiets in een marketingboek staat. De hele marketingsector is er op gericht om producten af te zetten. Niet echt een objectieve bron. Nee, ik heb MIJN opvatting van wat reclame zou moeten zijn verwoord. De vorm van reclame die ik accepteer. Reclame dat gericht is op het scheppen van behoefte verwerp ik dus.quote:Op zondag 19 november 2006 13:37 schreef Martijn_77 het volgende:
Reclame is ook het creeren van behoefte en het genereren van afzet kijk maar eens in een markteingboek ofzo.
Nee, wat romantisch ruikt en wat niet is in principe subjectief. Beweren dat je parfum romantisch ruikt is dus suggestief. Onder eigenschappen versta ik exact meetbare gegevens, zoals afmeting, kleur, aantal megapixels bij een digitale camera, enzovoort. Er zijn dus genoeg punten waarop je je als fabrikant kunt onderscheiden zonder suggestief te zijn. Maak een kleinere mobiele telefoon en je kunt jezelf onderscheiden door de afmeting bij je reclame te vermelden om zo te laten zien dat je daadwerkelijk de kleinste telefoon levert. Daar hoef je niet vervolgens bij te gaan vermelden dat je als de perfecte zakenman oogt als mensen je met zo'n ding zien, om maar een voorbeeld te geven.quote:Op zondag 19 november 2006 13:37 schreef Martijn_77 het volgende:
Op welke argumenten zou een producent dan zijn goederen moeten gaan verkopen volgens jou? Alleen op de prijs kun je weinig onderscheidens zijn. Daarnaast zou het romatisch ruiken en van de eigenschappen kunnen zijn zoals jij die hierboven beschrijft.
Nou ja, ik vind wel dat er enig verschil bestaat tussen emigreren en ontslag nemen op cultureel, emotioneel, relationeel en financieel vlak.quote:Op zondag 19 november 2006 14:28 schreef Puzzelaar het volgende:
HenriOsewoudt, wat is het verschil in machtsstructuur tussen een bedrijf met een directie en een land met een koning/president? En dan niet zeggen "bij een bedrijf kun je ontslag nemen", want uit een land kun je ook emigreren.
Ik had dit eens vernomen:quote:Op zondag 19 november 2006 14:28 schreef Puzzelaar het volgende:
HenriOsewoudt, wat is het verschil in machtsstructuur tussen een bedrijf met een directie en een land met een koning/president? En dan niet zeggen "bij een bedrijf kun je ontslag nemen", want uit een land kun je ook emigreren.
Financieel vlak? Die moet je even uitleggen.quote:Op zondag 19 november 2006 14:33 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind wel dat er enig verschil bestaat tussen emigreren en ontslag nemen op cultureel, emotioneel, relationeel en financieel vlak.
Dat laatste is vast geen Wet van Godwin ding neem ik aan...quote:Democracy is a value that the corporation just doesn't understand. In fact, corporations have often tried to undo democracy if it is an obstacle to their single-minded drive for profit. From a 1934 business-backed plot to install a military dictator in the White House (undone by the integrity of one U.S. Marine Corps General, Smedley Darlington Butler) to present-day law-drafting, corporations have bought military might, political muscle and public opinion.
And corporations do not hesitate to take advantage of democracy's absence either. One of the most shocking stories of the twentieth century is Edwin Black's recounting IBM's strategic alliance with Nazi Germany-one that began in 1933 in the first weeks that Hitler came to power and continued well into World War II.bron
Bij je AOW-door-de-vrije-markt-verhaal, houd je hier geen rekening mee: http://en.wikipedia.org/wiki/Adverse_selection bijvoorbeeld.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |