Nou ja, dan zijn de Veenkolonieėn van Oost-Groningen een grote uitzondering, want daar is het zo plat als een dubbeltje en zo rood als een tomaat.quote:Op zondag 19 november 2006 00:15 schreef onemangang het volgende:
Ik denk dat oermensen over het algemeen socialer waren dan dat we dat nu zijn. Dus... eh... ik denk dat ik maar weer eens een banaantje ga pellen.
Nee, ik denk niet dat je 'rechts' of 'links' op zo'n manier kan beschrijven. Er is echter wel een verschil in stemgedrag tussen platteland en stad te zien, dan is het verschil vooral: links, progressief=stad, rechts, conservatief = platteland. Dat is iets dat je in ieder land ziet, denk aan Texas of Beieren en steden als New York en Berlijn.
Ik zou ervan maken:quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
Ja want voor het communisme uitgevonden werd bestond er geen sociale samenhang of de behoefte eraan.quote:Op zondag 19 november 2006 07:17 schreef dimage het volgende:
Je kan het ook anders zeggen: Is Links verkapte communisme ?
Wat is er trouwens mis met de gedachte achter het communisme ? (niet dat ik dat aanhang btw)quote:Op zondag 19 november 2006 07:17 schreef dimage het volgende:
Je kan het ook anders zeggen: Is Links verkapte communisme ?
Wel eens naar een gemiddelde voetbalwedstrijd geweest ?quote:Op zondag 19 november 2006 08:38 schreef sigme het volgende:
De meest primitieve levenvormen zijn ongedifferentieerd. Allemaal gelijk.
Iets minder primitief zijn groepsdieren met onderscheiden functie's: voedselverzamelaars, vechters en voorplanters.
In de meest moderne tijden ontstaan groepen zoals van de grote zoogdieren. Met leiders en subleiders, democratische elementen, solitair levende eenlingen buiten de groep, groepjes 'angry young men', etc.
Kijk je naar de evolutionaire ladder dan zie je dat groepdieren en hun groepen steeds complexer worden. Meer differentiatie. Hiėrarchie. Groepsdynamiek.
Linksen zijn, met hun gehamer op gelijkheid en hun afkeer van hiėrarchie, strevend naar een staat die meer past bij 'primitieve' groepsdieren. Ultiem voorbeeld is het communisme, met het streven mensen als mieren te laten handelen.
Je vergeet alleen dat ook in de complexere groepen het sociale aspect blijft bestaan. Iets wat rechts het liefst vergeet. Ben je arm en zit het tegen mag de kruimels van de rijkeren opeten en moet je er op je blote knieen dankbaar voor zijn. Dat zal bij dieren niet gebeuren. Linksen willen dus juist naar een staat die past bij de meer geevolutionairde dieren. Een staat waarin er hierarchie bestaat (hoe anders wil je een overheid verklaren?), maar waarin het sociale aspect terugkeert en men weer voor iedereen in de groep zorgt.quote:Op zondag 19 november 2006 08:38 schreef sigme het volgende:
De meest primitieve levenvormen zijn ongedifferentieerd. Allemaal gelijk.
Iets minder primitief zijn groepsdieren met onderscheiden functie's: voedselverzamelaars, vechters en voorplanters.
In de meest moderne tijden ontstaan groepen zoals van de grote zoogdieren. Met leiders en subleiders, democratische elementen, solitair levende eenlingen buiten de groep, groepjes 'angry young men', etc.
Kijk je naar de evolutionaire ladder dan zie je dat groepdieren en hun groepen steeds complexer worden. Meer differentiatie. Hiėrarchie. Groepsdynamiek.
Linksen zijn, met hun gehamer op gelijkheid en hun afkeer van hiėrarchie, strevend naar een staat die meer past bij 'primitieve' groepsdieren. Ultiem voorbeeld is het communisme, met het streven mensen als mieren te laten handelen.
Mieren zouden nooit iets beschaafds als een voetbalwedstrijd bedenken.quote:Op zondag 19 november 2006 09:02 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Wel eens naar een gemiddelde voetbalwedstrijd geweest ?
Daar zie je genoeg voorbeeld van 'primitief ' gedrag en 'mieren 'gedrag dus dat is niet speciaal voorbehouden aan bv communisme oid
Ook dat : geloof en rituelen, leiderschap, zijn bij uitstek uitingen die "hoger" op de evolutionaire ladder staan (Dus chronologisch later opgang deden).quote:In de meeste geloven zie je dat ook terug...(vooral niet zelf denken dat doet de geestelijk leider wel voor jou)
Eh.. als je denkt dat dat een voorbeeld is van hiėrarchie, als we het hebben over meer / minder primitief zijn van levensvormen aan de hand van hun evolutionaire status..?quote:Als je perse hiėrarchie wilt moet je in het leger gaan , daar is de hiėrarchie heel duidelijk maar dat is dan ook het toppunt van beschaving![]()
Jij bent zeker iemand die steeds z'n handje op zal houden. Mis gunnen van het succes van anderen, ofwel jaloezie!!quote:Op zondag 19 november 2006 09:41 schreef G.RUTTE het volgende:
Ik zou zeggen: Rechts is ziek..
De hebzucht is ze te veel geworden...
zie ook: psychopaten en VVD-ers; zoek de verschillen..
Nee, waar niet men (mensen) voor de groep zorgt, maar iets, een ding, ontmenselijkt (ontdaan van menselijke eigenschappen als discriminatie en groepsvoorkeur).quote:Op zondag 19 november 2006 09:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat ook in de complexere groepen het sociale aspect blijft bestaan. Iets wat rechts het liefst vergeet. Ben je arm en zit het tegen mag de kruimels van de rijkeren opeten en moet je er op je blote knieen dankbaar voor zijn. Dat zal bij dieren niet gebeuren. Linksen willen dus juist naar een staat die past bij de meer geevolutionairde dieren. Een staat waarin er hierarchie bestaat (hoe anders wil je een overheid verklaren?), maar waarin het sociale aspect terugkeert en men weer voor iedereen in de groep zorgt.
Het is maar wat je eerlijk vindt. Bijvoorbeeld: een professor hetzelfde belonen als een arbeider aan de lopende band die de hele dag een schroefje aandraait hetzelfde is compleet onlogisch en staat niet in verhouding tot de geleverde (onder/over) prestatie.quote:Op zondag 19 november 2006 07:38 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Wat is er trouwens mis met de gedachte achter het communisme ? (niet dat ik dat aanhang btw)
Dat bepaalde regeringen er , onder de noemer van communisme ,er een zooitje van hebben gemaakt zegt niets over de gedachte achter het communisme (dat bv iedereen gelijk is , eerlijke verdeling van kapitaal en land ... )
Mieren zouden ook nooit communisme bedenken...quote:Op zondag 19 november 2006 09:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Mieren zouden nooit iets beschaafds als een voetbalwedstrijd bedenken.
Een spel bedenken is idd niet primitief maar ik vind het opmerkelijk dat jij voetbalvandalen een bewijs van beschaving vind ? (daar had ik het nl over)quote:Voetbal (spel), en bijbehorend gekanaliseerd groepsgedrag is niet primitief. Integendeel.
Het misbruik maken van deze 'beschaafde'zaken is ook heel menselijk maar daarom niet automatisch altijd wenselijkquote:Ook dat : geloof en rituelen, leiderschap, zijn bij uitstek uitingen die "hoger" op de evolutionaire ladder staan (Dus chronologisch later opgang deden).
Is het leger in jouw ogen geen voorbeeld van een hiėrarchie dan ?quote:Eh.. als je denkt dat dat een voorbeeld is van , als we het hebben over meer / minder primitief zijn van levensvormen aan de hand van hun evolutionaire status..?
Nee, jij bent het die de zaken niet goed kan onderscheiden van elkaar. Jij doet voorkomen alsof iedere linkse rakker iemand is die niet wil werken en zijn handje ophoudt (of dat het liefste zou willen). Dat is volstrekt onjuist. Ook heeft jaloezie er niets mee te maken. Velen van de intelligensia zijn links en hebben alles in huis om bijvoorbeeld veel te verdienen. Hoezo misgunnen van succes van anderen? (Overigens is die haat en nijd in het kader van persoonlijk succes nog het meest aanwezig in een samenleving waarin juist veel statusverschillen bestaan, iets waar rechts voor pleit nota bene!)quote:Op zondag 19 november 2006 09:54 schreef draaijer het volgende:
[..]
Jij bent zeker iemand die steeds z'n handje op zal houden. Mis gunnen van het succes van anderen, ofwel jaloezie!!
Dat is slechts jouw mening. Een bijzonder neerslachtig mensbeeld heb je. Jammer voor je.quote:Op zondag 19 november 2006 09:56 schreef Hyperdude het volgende:
Wat is er nu precies beschaafd aan de mens? Een lopende darm waar voer in moet en stront uit moet, en dan nog een beetje neuken om te zorgen dat er nieuwe wormen komen. Voila; daar heb je de 3 diepste behoeften/driften (in willekeurige volgorde) al te pakken. De rest is windowdressing.
Als jij die arbeider in die fabriek was zou je niet zo denken ...jij wilt intelligentie belonen ,anderen willen hard werken belonenquote:Op zondag 19 november 2006 10:02 schreef XiE90 het volgende:
[..]
Het is maar wat je eerlijk vindt. Bijvoorbeeld: een professor hetzelfde belonen als een arbeider aan de lopende band die de hele dag een schroefje aandraait hetzelfde is compleet onlogisch en staat niet in verhouding tot de geleverde (onder/over) prestatie.
Communisme is een leuke gedachte, laten we dan ook hopen dat het voortaan bij een gedachte blijft.
Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Ik draag financieel gezien een hoop bij aan de die maatschappij. Ik ben blij dat het huidige kabinet een lange termijn visie heeft en inderdaad de broekriem heeft aangetrokken om ze met z'n allen een gezonde toekomst tegemoet te gaan.quote:Op zondag 19 november 2006 10:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, jij bent het die de zaken niet goed kan onderscheiden van elkaar. Jij doet voorkomen alsof iedere linkse rakker iemand is die niet wil werken en zijn handje ophoudt (of dat het liefste zou willen). Dat is volstrekt onjuist. Ook heeft jaloezie er niets mee te maken. Velen van de intelligensia zijn links en hebben alles in huis om bijvoorbeeld veel te verdienen. Hoezo misgunnen van succes van anderen? (Overigens is die haat en nijd in het kader van persoonlijk succes nog het meest aanwezig in een samenleving waarin juist veel statusverschillen bestaan, iets waar rechts voor pleit nota bene!)
Nee, het is een kwestie van inzien hoe je de problemen oplost. Jij projecteert je eigen primitieve statusdrang op mensen die oprecht hart hebben voor een goede wederopbouw van de samenleving. Je kunt het niet verkroppen dat anderen weinig geven om die SUV van je en dus tracht je je eigen status te redden door die mensen omlaag te halen als jaloerse kanslozen. Nee, draaijer, jij ziet niet in dat JIJ de kansloze bent nu.
Mensen zoals jij zijn de oorzaak van de problemen die we nu kennen. Stap eens af van dat primitieve ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken-denken en steek eens je handen uit de mouwen.
In Zweden leek dit laatst juist andersom te zijn. Maar als het klopt wat je zegt verwacht maar dat links progressief in democatische landen gaat doorbreken. Dit omdat wereldwijd het omslagpunt van urbanisatie (in de zin dat meer als de helft van de mensheid dan in steden zal wonen) wordt bereikt. -aldus iets wat ik opving in een tv quiz-quote:Op zondag 19 november 2006 00:15 schreef onemangang het volgende:
(...)
Nee, ik denk niet dat je 'rechts' of 'links' op zo'n manier kan beschrijven. Er is echter wel een verschil in stemgedrag tussen platteland en stad te zien, dan is het verschil vooral: links, progressief=stad, rechts, conservatief = platteland. Dat is iets dat je in ieder land ziet, denk aan Texas of Beieren en steden als New York en Berlijn.
Dat klopt dus al niet. Libertarisme is noch links, noch rechts, het past simpelweg niet in een van die hokjes. De 'rechtsen' waar jij het over hebt zijn helemaal niet voor een vrije markt, althans niet zoals het in het anarcho-kapitalisme wordt bedoeld. De 'rechtsen' schuwen er ook niet voor om de vrijheid van het individu drastisch in te perken (onder de valse noemer 'veiligheid en vrijheid'). Dat heeft niets maar dan ook niets met libertarisme te maken.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariėrs voorop) het egoļstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren.
De denkfout die zij hierbij maken is de maakbaarheid van dit alles. Er is an sich niets mis met gemeenschapsvorming en solidariteit, maar je kan en mag het niet van bovanaf opleggen.quote:Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.
Hier heb je inderdaad wel een punt.quote:Op zondag 19 november 2006 10:22 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat klopt dus al niet. Libertarisme is noch links, noch rechts, het past simpelweg niet in een van die hokjes. De 'rechtsen' waar jij het over hebt zijn helemaal niet voor een vrije markt, althans niet zoals het in het anarcho-kapitalisme wordt bedoeld. De 'rechtsen' schuwen er ook niet voor om de vrijheid van het individu drastisch in te perken (onder de valse noemer 'veiligheid en vrijheid'). Dat heeft niets maar dan ook niets met libertarisme te maken.
Maakbaarheid? Daar gelooft niemand meer in. Ook linksen niet. Waar baseer je dat op? En hoezo kom je er bij dat zij gemeenschapsvorming en solidariteit willen opleggen? Dat is inderdaad niet gewenst, maar ook nog eens niet effectief. Nee, ze willen het stimuleren met bepaald beleid en daar is niets mis mee wat mij betreft. Menselijk gedrag is niet te programmeren, maar wel te beļnvloeden.quote:Op zondag 19 november 2006 10:22 schreef NewOrder het volgende:
De denkfout die zij hierbij maken is de maakbaarheid van dit alles. Er is an sich niets mis met gemeenschapsvorming en solidariteit, maar je kan en mag het niet van bovanaf opleggen.
helaas. Hiermee ben je gediskwalificeerd. je bent duidelijk iemand die in onzinpraatjes gelooft en dingen voor zoete koek aanneemt, dus de rest van je verhaal is ongetwijfeld ook ongeloofwaardig. "Links geeft al het geld uit en dan mag rechts puinruimen boehoehoe". ONZIN. Er is nog nooit een linkse regering geweest, op 1 na zo'n 30 jaar terug. Dus wie heeft het geld uitgegeven? Je rechtse vriendjes die zo goed zijn voor de lange termijn (quote:Op zondag 19 november 2006 10:18 schreef draaijer het volgende:
Grappig dat jij denkt dat ik de oorzaak ben van de problemen die wij allemaal nu kennen. Hoe bedoel je kortzichtig gedrag. Wie gaat er straks als robin hood spelen indien ze aan de macht zouden komen. Juist -> de linkse rakkers.
Op korte termijn zieltjes winnen en dan de volgens kabinetsperiode de anderen weer het vuile werk laten doen en dan als makke lammetjes brullen dat iedereen beter af was met die linkse partijen.. Lange termijn kerel, dat is wat telt. De sterkere dragen al de lasten van zwakkere. Ik zit er mooi tussen in. Ik ben geen sterke, maar ook geen zwakke.
Hoe wil jij gemeenschapsvorming en solidariteit stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken?quote:Op zondag 19 november 2006 10:27 schreef FuifDuif het volgende:
Maakbaarheid? Daar gelooft niemand meer in. Ook linksen niet. Waar baseer je dat op? En hoezo kom je er bij dat zij gemeenschapsvorming en solidariteit willen opleggen? Dat is inderdaad niet gewenst, maar ook nog eens niet effectief. Nee, ze willen het stimuleren met bepaald beleid en daar is niets mis mee wat mij betreft. Menselijk gedrag is niet te programmeren, maar wel te beļnvloeden.
Door ander gedrag te ontmoedigen. Je kunt natuurlijk van twee kanten uit werken: dwingen om gedrag X te vertonen (slechte keuze) of ontmoedigen om gedrag Y te vertonen (goede keuze).quote:Op zondag 19 november 2006 10:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hoe wil jij gemeenschapsvorming en solidariteit stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken?
Net zo verwerpelijk als het linkse dogma dat kapitalisten het kapitaal boven de mens plaatsen en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het weinig interesseert hoe het andere mensen vergaat.quote:Op zondag 19 november 2006 10:33 schreef FuifDuif het volgende:
@draaijer
Misschien is het eerst handig om het begrip kapitalist te formuleren. Jij vindt iemand die hard werkt en geld verdient een kapitalist. Dat lijkt mij geen juiste omschrijving. Zulke mensen zijn vooral realist: om te leven heb je geld nodig, om geld te krijgen moet je werken; et voila. Kapitalisten hebben een veel specifiekere houding ten opzichte van geld. Ze plaatsen het kapitaal boven de mens en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het interesseert ze weinig hoe het andere mensen vergaat.
En ik walg van je voortdurende insinuaties dat linksen luie kanslozen zijn, dat is een verwerpelijk rechts dogma.
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.quote:Op zondag 19 november 2006 10:35 schreef FuifDuif het volgende:
Door ander gedrag te ontmoedigen. Je kunt natuurlijk van twee kanten uit werken: dwingen om gedrag X te vertonen (slechte keuze) of ontmoedigen om gedrag Y te vertonen (goede keuze).
Verbied bijvoorbeeld reclame in de media die suggestief zijn ten aanzien van geluk. Die je dus doen geloven dat product X noodzakelijk is om je geluk te vergroten. Weg daarmee dus!
Dat is geen dwang! Dwang is gebieden iets te doen. Dwang is NIET verbieden iets te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.
Pardon?quote:Op zondag 19 november 2006 10:38 schreef FuifDuif het volgende:
Dat is geen dwang! Dwang is gebieden iets te doen. Dwang is NIET verbieden iets te doen.
Die dwangmiddelen zijn er al ...of zou jij ook belasting betalen als dat niet verplicht was ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een dwangmiddel dus. Ik wil graag weten hoe je solidariteit gaat stimuleren zonder dwangmiddelen te gebruiken, zoals je beweerde.
Kereltje.. die uitspraak / formulering inzake kapitalisten was van jou in een ander topicquote:Op zondag 19 november 2006 10:33 schreef FuifDuif het volgende:
@draaijer
Misschien is het eerst handig om het begrip kapitalist te formuleren. Jij vindt iemand die hard werkt en geld verdient een kapitalist. Dat lijkt mij geen juiste omschrijving. Zulke mensen zijn vooral realist: om te leven heb je geld nodig, om geld te krijgen moet je werken; et voila. Kapitalisten hebben een veel specifiekere houding ten opzichte van geld. Ze plaatsen het kapitaal boven de mens en vinden dat ze vooral hun eigen zakken moeten vullen en het interesseert ze weinig hoe het andere mensen vergaat.
En ik walg van je voortdurende insinuaties dat linksen luie kanslozen zijn, dat is een verwerpelijk rechts dogma.
En die bestaan niet in het 'rechtse' kamp ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:40 schreef draaijer het volgende:
[..]
. Waar ik inderdaad wel van walg zijn de mensen die niet willen werken en de handjes ophouden. Die wil jij wel een hand boven het hoofd houden en daarin heb ik een meer uitgesproken mening over.
Dat zijn de mensen die wel kunnen, maar niet doen..
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.quote:Op zondag 19 november 2006 10:39 schreef FuifDuif het volgende:
Ik bedoel het zoals het er staat.
Ik denk dat het vooral nu tijd is voor jou om aan te tonen dat het begrip dwang ook omvat het verbieden iets te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.
Alsof 'rechts ' geen 'dwangmiddelen gebruiktquote:Op zondag 19 november 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je wilt dus gewoon wél dwangmiddelen gebruiken om de maatschappij te kneden in een door jou gewenste vorm. Dat is jouw keuze, maar zeg dat dan gewoon en kom niet aan met verdraaiingen van definities.
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?quote:Op zondag 19 november 2006 10:43 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
En die bestaan niet in het 'rechtse' kamp ?
Zeker, en dat is net zo fout.quote:Op zondag 19 november 2006 10:46 schreef Limburger_noord het volgende:
Alsof 'rechts ' geen 'dwangmiddelen gebruikt![]()
Mensen die niet willen werken ...quote:Op zondag 19 november 2006 10:48 schreef draaijer het volgende:
[..]
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?
De mensen die niet willen werken of de mensen die deze gasten een hand boven hun hoofd willen houden?
Sowieso mensen die niet willen werken maar waar slaat dat tweede op? Geen enkele realistische linkse vindt dat het moet kunnen dat mensen niet werken omdat ze lui zijn en toch geld ontvangen.quote:Op zondag 19 november 2006 10:48 schreef draaijer het volgende:
[..]
Wees is wat specifieker! Wie bestaan niet in het "rechtse kamp"?
De mensen die niet willen werken of de mensen die deze gasten een hand boven hun hoofd willen houden?
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventjequote:Op zondag 19 november 2006 10:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral nu tijd is voor jou om aan te tonen dat het begrip dwang ook omvat het verbieden iets te doen.
Wat zie jij dan het liefste gebeuren? Een totaal terugtrekkende overheid? Hoe verwacht jij dan dat de samenleving leefbaar wordt en niet slechts voor een handjevol elitairen (in welk opzicht elitair dan ook)?quote:Op zondag 19 november 2006 10:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zeker, en dat is net zo fout.
Aan beide heb ik echt een bloedhekelquote:Op zondag 19 november 2006 10:49 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Mensen die niet willen werken ...
Ik weet niet wat ik erger vind trouwens ...degene die misbruik maken of de beschermers ervan ,,,
We verbieden het om een ander te doden, om links te rijden, om een kind te overrijden en nog veel meer. Je moet verbieden niet laten om het laten van verbieden. Soms is het nu eenmaal noodzakelijk. Ik zie niet het nut in van de suggestie wekken dat product X belangrijk is om je gelukkig te voelen. Het werkt vooral negatieve effecten in de hand, dus weg ermee.quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef draaijer het volgende:
[..]
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventje
Wel eens een wetboek gezien ,dat staat vol met dingen die verboden zijn ....zijn we een communistisch land zonder dat ik het merkte ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef draaijer het volgende:
[..]
Met verbieden krijg je dus een averechts effect.. Verbieden is iets voor communisten, jou gedachtengoed heeft veel weg van het communisme. Volgens mij is daar nog nooit iemand beter van geworden m.u.v. de personen die daar aan de macht zijn.. Goed plan stalin ventje
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.quote:Op zondag 19 november 2006 10:50 schreef FuifDuif het volgende:
Wat zie jij dan het liefste gebeuren? Een totaal terugtrekkende overheid? Hoe verwacht jij dan dat de samenleving leefbaar wordt en niet slechts voor een handjevol elitairen (in welk opzicht elitair dan ook)?
Hard op weg ja.quote:Op zondag 19 november 2006 10:53 schreef Limburger_noord het volgende:
Wel eens een wetboek gezien ,dat staat vol met dingen die verboden zijn ....zijn we een communistisch land zonder dat ik het merkte ?
Anarchie?quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.
En hoe garandeer je dat gemeenschapszin en solidariteit tot stand komen? Tegenwoordig verschilt enorm met vroeger. Vroeger gebeurde alles op kleine schaal en bestonden er enkel kleine gemeenschappen, waardoor alles overzichtelijk was. Nu met de globalisering en het enorm aantal informatiekanalen die door marketeers worden misbruikt om hun producten aan de man te brengen is het onrealistisch dat op kleine schaal gezonde sociale verbanden ontstaan. De mensen zijn te veel bloot gesteld aan globaliserende effecten.quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Doordat door het terugtrekken van de overheid en de valse schijn van sociale zekerheid je solidariteit en gemeenschapszin pas écht stimuleert. Zónder dat daar dwang aan te pas komt in dit geval.
Mooi stukkie tekst zo op de vroege ochtend..quote:
Ik zie dat anders niet terug in landen waar de regering geen of weinig invloed heeft ...daar geld meestal het recht van de sterkste waarom zou dat hier anders zijn ?quote:Op zondag 19 november 2006 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.quote:Op zondag 19 november 2006 10:56 schreef Odysseuzzz het volgende:
Anarchie?
Er waren partijen aan de macht die in de volksmond 'rechts' heten. Het beleid was echter voortdurend gericht op een groeiende overheid met almaar meer en almaar grotere bevoegdheden.quote:Op zondag 19 november 2006 11:00 schreef Limburger_noord het volgende:
Ondanks dat rechts bijna voordurend aan de macht was?...
![]()
/Offtopicquote:Op zondag 19 november 2006 10:55 schreef FuifDuif het volgende:
Draaijer moet zich nog een beetje inlezen in hoe je debatteert. Het is erg ongepast om op de man te spelen. Je noemt mij Stalin en ik denk dat dat wel gelijk staat aan Hitler wat betreft wat zij op hun geweten hebben. Ik denk dat de Wet van Godwin weer in werking is getreden hier.
jups fuif. face it, we moeten naar een systeem zoals america toe. america kent geen problemen. america is tofquote:Op zondag 19 november 2006 11:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er waren partijen aan de macht die in de volksmond 'rechts' heten. Het beleid was echter voortdurend gericht op een groeiende overheid met almaar meer en almaar grotere bevoegdheden.
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef FuifDuif het volgende:
En moeten zieken en andere kansarmen dan afhankelijk worden van charitatieve initiatieven, waardoor hun bestaanszekerheid totaal onzeker wordt?
Nou, dat lijkt mij een verschikkelijke vormgeving van de samenleving. Je moet er toch niet aan denken dat je volkomen afhankelijk bent van private ondernemingen. Zeker niet wanneer het zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs betreft.quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.
Maar zou er zonder regering uberhaupt een WAO hebben bestaan ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.
Weer een nieuw id?quote:Op zondag 19 november 2006 09:41 schreef G.RUTTE het volgende:
Ik zou zeggen: Rechts is ziek..
De hebzucht is ze te veel geworden...
zie ook: psychopaten en VVD-ers; zoek de verschillen..
Misschien moet je ook eens de achterstandswijken bezoeken daar?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
jups fuif. face it, we moeten naar een systeem zoals america toe. america kent geen problemen. america is tof
Als het jou een verschrikkelijke vorm van samenleven lijkt dan staat het je geheel vrij om met wat gelijkgestemden je eigen communistische heilstaatje op te richten waarbinnen je alsnog alles op jouw manier regelt, verzorgt en betaalt. Zolang je er maar niemand toe dwingt om er aan mee te doen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:05 schreef FuifDuif het volgende:
Nou, dat lijkt mij een verschikkelijke vormgeving van de samenleving. Je moet er toch niet aan denken dat je volkomen afhankelijk bent van private ondernemingen. Zeker niet wanneer het zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs betreft.
En waarom zou dat anders zijn in een anarcho-kapitalistische samenleving? Wie gaat private ondernemingen dan op de vingers tikken, wanneer ze besluiten hun voorwaarden te wijzigen? Meer algemeen gezegd: wie waarborgt de geldigheid van een overeenkomst?quote:Op zondag 19 november 2006 11:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hun bestaanszekerheid is nu onzeker omdat de overheid haar regelingen altijd eenzijdig kan veranderen of afschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar de WAO, jarenlang hebben mensen daar 'premie' voor betaald en van de ene op de andere dag verandert de overheid eenzijdig de voorwaarden.
Het is imo ook dwang als men iemand verbied iets te doen.quote:dwang
1
machtsuitoefening waardoor men iemand tot iets dwingt of
waardoor men tot iets gedwongen wordt
2
ziekelijk verschijnsel waardoor iemand tegen zijn wil bepaalde
dingen doet
damnquote:Op zondag 19 november 2006 11:07 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Misschien moet je ook eens de achterstandswijken bezoeken daar?
(moet zeggen dat ik die termen niet goed ken)quote:Op zondag 19 november 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik prefereer de term anarcho-kapitalisme. Maar laten we beginnen met een minarchie, een minimale overheid met minimale bevoegdheden (en dus minimale dwangmiddelen noodzakelijk om haar te financieren). Een overheid alleen ter fysieke bescherming van haar burgers, dus voor defensie en justitie, de rest overlaten aan de vrije markt aub.
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:05 schreef Limburger_noord het volgende:
Maar zou er zonder regering uberhaupt een WAO hebben bestaan ?
we leven in een democratie dus niet fuif maar jij moet je heilstaat maar gaan zoeken als het linkse kabinet - wat er vast gaat komen - je niet bevalt. mag ik je america aanbevelen. america is tof namelijkquote:Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als het jou een verschrikkelijke vorm van samenleven lijkt dan staat het je geheel vrij om met wat gelijkgestemden je eigen communistische heilstaatje op te richten waarbinnen je alsnog alles op jouw manier regelt, verzorgt en betaalt. Zolang je er maar niemand toe dwingt om er aan mee te doen.
Persoonlijk zou ik echter liever vandaag dan morgen zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs aan private ondernemingen overlaten. Die hebben er namelijk belang bij om die zaken goed en goedkoop te regelen, die hebben er ook belang bij om innovatief te zijn. Dat alles in tegenstelling tot de overheid.
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef digitaLL het volgende:
Van Dale
[..]
Het is imo ook dwang als men iemand verbied iets te doen.
Als ik bijv. door rood wil rijden wordt ik gedwongen dat niet te doen via een verbod.
Wakker worden......quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef FuifDuif het volgende:
En waarom zou dat anders zijn in een anarcho-kapitalistische samenleving? Wie gaat private ondernemingen dan op de vingers tikken, wanneer ze besluiten hun voorwaarden te wijzigen?
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.quote:Meer algemeen gezegd: wie waarborgt de geldigheid van een overeenkomst?
Waarom is dan nog geen marktpartij in het gat gedoken wat de overheid heeft geslagen in de wao voorziening.quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
(moet zeggen dat ik die termen niet goed ken)
Toch, ik heb zo het idee dat "de mark" voor een erg groot deel gebaseerd is op misleiding. Zodoende zie ik er geloof ik niet veel heil in. Ook zijn er allerlei principes/mechanismen die oneerlijke concurentie in de hand werken ten koste van de levenskwaliteit en -kwantiteit van mensen.
Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.quote:Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Als we kijken naar de evolutionaire lijn van het leven, dan zien we dat de toename van de sociale complexiteit welke bestaat tussen soortgenoten onderling gepaard gaat met een toename van mogelijkheden om altruļstisch gedrag te vertonen. Dit impliceert dat we kunnen stellen dat puur oppertunistisch en egoļstisch gedrag meer primitief is dan solidair gedrag.
Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.quote:We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariėrs voorop) het egoļstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren. Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.
Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.
Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
quote:Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
damn
heb ik weer eens hoor. de [sarcasm]-tags vergeten
Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.quote:Op zondag 19 november 2006 11:12 schreef Limburger_noord het volgende:
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?![]()
En jij denkt echt dat dat werkt ?
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaserenquote:Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
[..]
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
Wat klopt er dan niet?quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren![]()
Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?quote:Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
[..]
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:
[..]
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren filosoferen![]()
Hier zit iets in, Reya. Valt me niet van je tegen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.
[..]
Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.
Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.quote:Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef FuifDuif het volgende:
Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?
Dan veranderd er dus niets ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.quote:Op zondag 19 november 2006 11:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.
Dus er bestaan volgens jou geen voorbeelden van een slecht rechts beleid ?quote:Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef draaijer het volgende:
[..]
Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...
Heel veel mensen hebben een hoop geleerd van het communisme, enkele linkse rakkers nog niet..
Je begint het zowaar te begrijpen.quote:Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.
Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?quote:Op zondag 19 november 2006 11:14 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.quote:
Ja ,gij ontspoorde communistquote:Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?
Het is inderdaad grappig dat ik opeens in begon te zien dat aanbieders zich eigenlijk niet kunnen permitteren om oppertunistisch te zijn. Hmmm, ik ga hier wat meer over nadenken en lezen... het wordt opeens wat interessanter.quote:Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je begint het zowaar te begrijpen.
Ja, want een consument kan in een vrije markt economie (iets wat rechts nastreeft) kiezen wat hij wil. In een door de overheid gereguleerde economie (extreem links) zou de conusment tot een bepaalde keuze gedwongen worden omdat er geen concurrentie is.quote:Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoeft helemaal niet onbetaalbaar te zijn, ik zou niet weten waarom. Bovendien wordt het ook echt niet goedkoper als de overheid het verzorgt, alleen maar duurderquote:Op zondag 19 november 2006 11:26 schreef UnderConstruction het volgende:
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |