abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 november 2006 @ 21:02:23 #91
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43942128
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:55 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik lees erg graag over koken en culinaire zaken, zonder dat ik zelf erg veel klaarmaak in de keuken. Ik wil je echter wel van harte feliciteren met een fenomenaal geschreven intro voor dit topic. Heb het drie keer met een grote glimlach doorgelezen. Kan zo in de culinaire rubriek van de Volkskrant. Of in een column van Martin Bril.
O dank je wel
Het kwam recht uit mijn hart.

Ik hoop natuurlijk dat je het niet bij lezen houdt, maar je nu ook aan een stoofpot zet!
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 27 november 2006 @ 21:19:47 #92
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_43943052
quote:
Op maandag 27 november 2006 21:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik hoop natuurlijk dat je het niet bij lezen houdt, maar je nu ook aan een stoofpot zet!
Het toeval wil dat één van de weinige dingen die ik adequaat kan klaarmaken een Irish Stew is. Toch ook een soort van

Het recept is doodsimpel en afhankelijk van de grootte van je pan. Veel grote brokken lamsvlees, paar grote aardappelen in ruige stukken gesneden, flinke groene kool, knaller van een winterpeen, paar joekels van uien, bouillon. Eerst het vlees zachtjes aanbakken in roomboter, daarna alle andere producten erbij alsmede de bouillon en een uur of vier laten staan. Zout en andere kruiden naar smaak toevoegen, maar ik ben daar altijd zeer bescheiden in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dwersdriever op 27-11-2006 21:46:58 ]
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_43947465
quote:
Op maandag 27 november 2006 21:19 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het toeval wil dat één van de weinige dingen die ik adequaat kan klaarmaken een Irish Stew is. Toch ook een soort van

Het recept is doodsimpel en afhankelijk van de grootte van je pan. Veel grote brokken lamsvlees, paar grote aardappelen in ruige stukken gesneden, flinke groene kool, knaller van een winterpeen, paar joekels van uien, bouillon. Eerst het vlees zachtjes aanbakken in roomboter, daarna alle andere producten erbij alsmede de bouillon en een uur of vier laten staan. Zout en andere kruiden naar smaak toevoegen, maar ik ben daar altijd zeer bescheiden in.
Klinkt ook erg lekker, zeker door de manier waarop je het recept plaatst .
  maandag 27 november 2006 @ 23:18:29 #94
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_43948876
quote:
Op maandag 27 november 2006 22:45 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Klinkt ook erg lekker, zeker door de manier waarop je het recept plaatst .
Als ik eters krijg, vragen ze altijd of ik dit klaar wil maken. Maar dat kan ook komen door het niveau van mijn andere gerechten natuurlijk.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_43949885
quote:
Op maandag 27 november 2006 23:18 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Als ik eters krijg, vragen ze altijd of ik dit klaar wil maken. Maar dat kan ook komen door het niveau van mijn andere gerechten natuurlijk.
Nou ik ben benieuwd .. Maar eerst remco's receptje uit proberen.
Die van jou zal wel grote verrassing worden want volgens mij vind ik lamsvlees niet echt lekker
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:15:30 #96
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_43958843
Wellicht domme vraag maar...Moet je de laurierblaadjes en kruidnagelen er nadien uitvissen? .
pi_43959719
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:15 schreef Aventura het volgende:
Wellicht domme vraag maar...Moet je de laurierblaadjes en kruidnagelen er nadien uitvissen? .
Ja met de laurierblaadjes gaat dat makkelijk. De kruidnagelen zijn eigenlijk niet meer te traceren, beet er net ook op ééntje, bleggg
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:52:48 #98
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_43959790
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:32 schreef shmoopy het volgende:
Waarom maak ik eigenlijk nooit stoofpotjes?

Dat gaat deze week dus nog gebeuren, tevens een tvp waarvan je denkt: Ze heeft er tenminste nog iets van gemaakt.
!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:55:00 #99
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_43959839
Oke. Er staat inmiddels een grote pan op het vuur. Eerst wat runderstooflappen aangebraden. Die in een pan gemikt met ui, knof, wijn, laurierblaadjes, kaneel, tijm en kruidnagelen. Straks gooi ik er nog peen en champignons bij. Ik ga het eten met aardappelpuree vanavond
pi_43960214
Het is twijfelachtig of ie dr bij hoort maar ik doe t toch (ik eet het vanavond, ben benieuwd):
Rog in zoete tomatensaus.

4tenen knfolook gepeld en fijngehakt
1rode ui fijgehakt
1 tl korianderzaad gestampt
olijfolie
3 blikken a 400g gepelde tomaten, gepureerd
de schil en het sap van 2 citroenen
zeezout en zwarte peper uit de molen
4 rogvleugels van 250g elk
1 handje rozemarijn takjes, de topjes
12 ansjovisfilets
Verwarm ovenop 180C en zoek een braadpan waar de rogvleugels net in passen, naast elkaar. Zet de pan op het vuur, en bak de ui, knoflook en korianderzaad in wat olijfolie op laag vuur tot ze zacht,maar niet bruin zijn. Doe er vervolgens de tomaten, citroenschil en-sap bij. Doe er wat zout en peper bij. Laat de saus tegen de kook aan komen.

Maak intussen met een mesje een sneetje in het platte, middelste stuk van rogvleugel. Prop er een halve ansjovis filet in, en prik het vast met een klein stukje rozemarijn. Doe dit 3x aan beide kanten van elke vleugel. Dompel de vleugels in de tomatensaus en zorg dat de vleugels aan alle kanten bedekt zijn met de saus. Zet de pan in de oven, en laat ongeveer 15minuten stoven. Als het "vlees" van het bot afvalt is het goed. Zet de vleugels dan meteen op tafel.

Dit gerecht kun je serveren met ciabatta, aardappel puree, of polenta, en een groene salade of wat andere groenten. Je kunt de vis ook in vlokken trekken, en door de pasta mengen.
  dinsdag 28 november 2006 @ 14:46:27 #101
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43961396
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:49 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Ja met de laurierblaadjes gaat dat makkelijk. De kruidnagelen zijn eigenlijk niet meer te traceren, beet er net ook op ééntje, bleggg
Je kunt kruiden die je er wel qua smaak maar niet om op te eten in wil doen, in een thee-ei stoppen.
Dan kom je geen stugge blaadjes en kruidnagelen tegen in je stoofpotje.
be nice or go away
pi_43961529
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:46 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Je kunt kruiden die je er wel qua smaak maar niet om op te eten in wil doen, in een thee-ei stoppen.
Dan kom je geen stugge blaadjes en kruidnagelen tegen in je stoofpotje.
Nouja dat ik daar nu zelf niet op kon komen , tnx voor de tip
  dinsdag 28 november 2006 @ 14:57:21 #103
2873 No Nick
Unieker dan uniek
pi_43961699
Vlaams stoofsel met Gildebier

Dit is zooooooo ongelooflijk lekker
Fok!hokker... en NietKlieker.
  dinsdag 28 november 2006 @ 15:07:47 #104
145755 kahaarin
pi_43962047
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef No Nick het volgende:
Vlaams stoofsel met Gildebier

Dit is zooooooo ongelooflijk lekker
MMM Jam, ziet er goed uit, de rode bessengelei vervangen door cranberry compote en een appeltje aan stukjes erdoor is mijn eerste idee bij dit stoofpotje, hij is opgeslagen. Dank!
be nice or go away
pi_43967832
Om geen last van kruidnagels te hebben kun je ze ook in een laurierblad (of evt een ui) prikken, dan vis je ze er ook makkelijker weer uit.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 28 november 2006 @ 18:37:53 #106
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_43968839
Nou, ik heb m'n bordje stoof op hoor . Ik heb het met patatjes gegeten, zoals de Belgen dus Het was lekkerder dan ik dacht, erg mooi zag het er niet uit in de pan. Erg vol van smaak, heerlijk zacht vlees. Waarachtig een goed topic dit
pi_43970090
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 18:37 schreef Aventura het volgende:
Nou, ik heb m'n bordje stoof op hoor . Ik heb het met patatjes gegeten, zoals de Belgen dus Het was lekkerder dan ik dacht, erg mooi zag het er niet uit in de pan. Erg vol van smaak, heerlijk zacht vlees. Waarachtig een goed topic dit
Klinkt goed .
Ik kreeg iig complimenten vanavond van BitterMoon, die mee heeft geholpen de stoofpot van gisteren op te krijgen.
Wilde eigenlijk volgende week de Spaanse-stoofpot van Remco maken, maar ik heb besloten om toch dezelfde als gisteren te maken en dan zeg maar te 'perfectioneren'. Vond de wijnsmaak nl. iets te overheersend/scherp, maar dat kan met ontbijtkoek worden opgelost denk ik en iets meer groenten en aardappelen erin.
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:20:00 #108
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_43970324
Ik had expres een milde rode huiswijn genomen, ik proefde 'm wel maar zeker niet overheersend. Hield te tip aan van elder in dit topic: het vlees net onder zetten met wijn. Ik maak 'm volgende keer weer zo maar dan met aardappelen erbij denk ik, zodat het een volledig eenpansgerecht is. Misschien maak ik 'm wel voor de Sinterklaasavond bij m'n ouders thuis Vind het wel een 'Sinterklazig' recept zo met die kaneel-en wijnaroma's.
pi_43982748
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:09 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?
Wil zo bovenstaand stoofpotje gaan maken nl.

edit: zo alles in huis, ik ga zo de keuken in
Oeh, had je post gemist. Hoop dat ie lekker was. (ik heb hem zelf afgelopen zondag gemaakt)

Ik ga wel eens naar de markt in Rotterdam, daar haal ik mijn kruiden ook.
Ik heb een kruidenla in de keuken, antislipmat onderin en vol met potjes enzo

edit: volgende keer ga ik er ook eens ontbijtkoek indoen om te binden ipv maizena. Lijkt me heel lekker, en geeft net iets zoeters
  woensdag 29 november 2006 @ 11:54:20 #110
145755 kahaarin
pi_43987040
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 19:20 schreef Aventura het volgende:
Ik had expres een milde rode huiswijn genomen, ik proefde 'm wel maar zeker niet overheersend. Hield te tip aan van elder in dit topic: het vlees net onder zetten met wijn. Ik maak 'm volgende keer weer zo maar dan met aardappelen erbij denk ik, zodat het een volledig eenpansgerecht is. Misschien maak ik 'm wel voor de Sinterklaasavond bij m'n ouders thuis Vind het wel een 'Sinterklazig' recept zo met die kaneel-en wijnaroma's.
Misschien een goed idee om de aardappeltjes iets voor te koken (rauwe krieltjes heel) zo'n 5 minuutjes en ze er alleen de laatste 20 minuutjes door te doen, anders betaat het risico op aardappelpuree soep, moet je van houden, persoonlijk prefereer ik gare aardappels met een lekker smaakje die je nog wel moet kauwen. Just my 2 cents!
be nice or go away
  woensdag 29 november 2006 @ 13:19:44 #111
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_43989190
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:54 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Misschien een goed idee om de aardappeltjes iets voor te koken (rauwe krieltjes heel) zo'n 5 minuutjes en ze er alleen de laatste 20 minuutjes door te doen, anders betaat het risico op aardappelpuree soep, moet je van houden, persoonlijk prefereer ik gare aardappels met een lekker smaakje die je nog wel moet kauwen. Just my 2 cents!
Goede tip! Ik heb het ook al zo gedaan met de peen (er pas op 't laatst toegevoegd). Ik houd niet van wortelsnot. Heb er nu nog steeds een jeugdtrauma van
  woensdag 29 november 2006 @ 16:47:53 #112
145755 kahaarin
pi_43995962
quote:
Op woensdag 29 november 2006 13:19 schreef Aventura het volgende:

[..]

Goede tip! Ik heb het ook al zo gedaan met de peen (er pas op 't laatst toegevoegd). Ik houd niet van wortelsnot. Heb er nu nog steeds een jeugdtrauma van
Hey wanneer heb jij bij mijn moeder gegeten?

be nice or go away
pi_43996438
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:54 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Mijn aardappelen hebben toch zeker 2 uur meegestoofd en was geen smurrie geworden, misschien omdat ik ze met schil erin had gedaan? Ohja en het waren ook vastkokende aardappelen.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:22:02 #114
145755 kahaarin
pi_43997129
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:00 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Mijn aardappelen hebben toch zeker 2 uur meegestoofd en was geen smurrie geworden, misschien omdat ik ze met schil erin had gedaan? Ohja en het waren ook vastkokende aardappelen.

Vastkokers in de schil doet de truc ook idd, ik vind krieltjes erdoor lekker en die vallen na 2 uur als drab uiteen, vandaar dat ik het zo doe.
Bloemige aardappels mogen zelfs nog minder, aan blokjes er 20 min bij gooien, niet eens voorkoken.
Ach ja. ieder zijn smaak, gelukkig, ik houd niet van dat 'gronderige' smaakje van aardappels in schil.

Ieder zijn/haar meug!
be nice or go away
  woensdag 29 november 2006 @ 17:24:52 #115
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43997217
Ik koop altijd krieltjes uit een pakje (groente-koeling in de supermarkt). Minuutje of twintig/dertig op de stoofpot laten meegaren. Gaar, geen pulp en heerlijk doortrokken van de smaak van de pot.

Zouden er trouwens ook lekkere vegetarische stoofpotten te maken zijn?
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 29 november 2006 @ 17:29:01 #116
145755 kahaarin
pi_43997325
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik koop altijd krieltjes uit een pakje (groente-koeling in de supermarkt). Minuutje of twintig/dertig op de stoofpot laten meegaren. Gaar, geen pulp en heerlijk doortrokken van de smaak van de pot.

Zouden er trouwens ook lekkere vegetarische stoofpotten te maken zijn?
Met knolselderij oid, ipv vlees!

Knolselderij heeft aan brokjes ongeveer een uurtje nodig, ben je ook nog sneller klaar!
be nice or go away
pi_43999264
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:22 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Vastkokers in de schil doet de truc ook idd, ik vind krieltjes erdoor lekker en die vallen na 2 uur als drab uiteen, vandaar dat ik het zo doe.
Bloemige aardappels mogen zelfs nog minder, aan blokjes er 20 min bij gooien, niet eens voorkoken.
Ach ja. ieder zijn smaak, gelukkig, ik houd niet van dat 'gronderige' smaakje van aardappels in schil.

Ieder zijn/haar meug!
Dat gronderige smaakje om het zomaar te noemen zit er absoluut niet meer aan als het zolang meestooft in de wijn met al die kruiden
  woensdag 29 november 2006 @ 18:40:54 #118
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43999464
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:29 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Met knolselderij oid, ipv vlees!

Knolselderij heeft aan brokjes ongeveer een uurtje nodig, ben je ook nog sneller klaar!
Heb je dat wel eens gegeten?
Lekker?

Ik ken knolselderij eigenlijk niet. Een experiment waard dus
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_43999536
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:40 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Heb je dat wel eens gegeten?
Lekker?

Ik ken knolselderij eigenlijk niet. Een experiment waard dus
in het SC-topic heeft no-sigar (even uit mijn blote hoofd) net geschreven dat hij een groentenstoofpotje heeft gemaakt.
  woensdag 29 november 2006 @ 18:53:58 #120
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43999830
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:43 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

in het SC-topic heeft no-sigar (even uit mijn blote hoofd) net geschreven dat hij een groentenstoofpotje heeft gemaakt.
Haal De Man Hierheen!
Snobs have more fun!
KLIK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')