Yep, dat kan. Maar de vraag is natuurlijk: Geldt dat voor al het buitenaards leven? Volgens de Drake formule mag je zo'n 1000 beschavingen (niet leven, maar beschaving) verwachten. Zouden die allemaal onherkenbaar zijn?quote:Op maandag 13 november 2006 13:21 schreef Tyler..Durden het volgende:
[...] dat het zo afwijkt van onze standaarden(aangepast aan hun planeetklimaat) dat we het nooit zullen herkennen.
Ja, dat is een mogelijkheid. Maar dan kom je dus tot de conclusie dat wij echt alleen zijn.quote:Of dat intelligentie iets is wat geen enkel levensvorm buiten de mens bezit. Kijk bijv. naar de mens tegenover zo'n beetje elk diersoort.
Buiten dat zijn we zelf ook nog niet in staat het hele heelal door te ploegen om ergens wel/geen leven te ontdekken. Als je er dan vanuit gaat dat ze op ongeveer op hetzelfde beschavingsniveau als wij zitten en ze gebruiken bijv. andere vormen van communicatie, dan is het heel goed mogelijk dat we elkaar gewoon nog niet gevonden hebben. Zo'n beetje puntje 2 dus.quote:Op maandag 13 november 2006 13:40 schreef Feestkabouter het volgende:
vraagje:
ik denk aan de mogelijkheid dat er wel iets anders bestaat, maar dat ze te dom zijn om zich uberhaupt af te vragen of ze de ruimte in willen. wellicht omdat zij de ontwikkelingen van de broers Wright nog niet gepasserd zijn en de ruimte dus helemaal geen optie is, of wellicht omdat we het over dino's hebben.
valt dat voor jou (TS) onder optie 1?
Nee, als ze geen intelligentie hebben ontwikkeld valt dat onder 'ze zijn er niet'.quote:Op maandag 13 november 2006 13:40 schreef Feestkabouter het volgende:
vraagje:
ik denk aan de mogelijkheid dat er wel iets anders bestaat, maar dat ze te dom zijn om zich uberhaupt af te vragen of ze de ruimte in willen. wellicht omdat zij de ontwikkelingen van de broers Wright nog niet gepasserd zijn en de ruimte dus helemaal geen optie is, of wellicht omdat we het over dino's hebben.
valt dat voor jou (TS) onder optie 1?
Maar volgens de formule van Drake mag je best op zo'n 1000 beschavingen rekenen. Dan is het onwaarschijnlijk dat die allemaal precies even ver zijn.quote:Op maandag 13 november 2006 13:44 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Buiten dat zijn we zelf ook nog niet in staat het hele heelal door te ploegen om ergens wel/geen leven te ontdekken. Als je er dan vanuit gaat dat ze op ongeveer op hetzelfde beschavingsniveau als wij zitten en ze gebruiken bijv. andere vormen van communicatie, dan is het heel goed mogelijk dat we elkaar gewoon nog niet gevonden hebben. Zo'n beetje puntje 2 dus.
Dat hoeft niet persé.quote:Op maandag 13 november 2006 13:53 schreef StupidByNature het volgende:
Er komen nog meer problemen bij kijken:
- Een levensvorm is maar een flits in de geschiedenis van het heelal. De mens zal ook op een gegeven moment weer uitsterven (als we de deskundigen moeten geloven). Zo moeten er twee van deze "flitsen" tegelijk ontstaan om überhaupt contact te kunnen maken.
Maar zoals al gezegd... onze zon is relatief jong. Wij zijn nieuwkomers. Wij ZIJN gronk, en we hebben radio.quote:- Verder moeten beide culturen de juiste technologiën hebben, dus in principe een vergelijkbare technologische ontwikkeling ondergaan. Het is logisch dat wanneer ET druk bezig is radiosignalen te sturen terwijl Gronk nog op mammoetjacht is, er niet veel gebeurt.
Ook dat is te overkomen. Als één beschaving besluit om zich te gaan verspreiden zitten ze in een mum van tijd door de hele melkweg heen. Eéntje is voldoende. Maar het punt is... we zien niemand.quote:- Ze moeten niet te ver weg wonen in dit enorme universum (tenzij er andere manieren zijn om je te verplaatsen).
Blijft het punt staan van de communicatie. Als men op een andere wijze dan met geluids/radiogolven communiceert, dan is het lastig contact leggen. Verder is het ook in onze nog jonge beschaving al meerdere malen voorgekomen dat (technologische) ontwikkelingen teniet zijn gedaan (door bijv. oorlogen) en dat de samenleving een enorme (intellectuele) terugval heeft gekend. Dat soort dingen zijn ook allemaal mogeolijk. Ook is het niet gezegd dat een andere beschaving dezlefde neiging zou hebben als de mens om te gaan koloniseren en veroveren. Daarbij is er ook nog de optie dat zij ons wel hebben gezien, maar ons bewust uit de weg gaan omdat ze bijvoorbeeld wel grondstoffen/uitbreidingen willen, maar niet het risico dat een buitenaards volkje voor tegenstrubbelingen zorgt, de weg van de minste weerstand.quote:Op maandag 13 november 2006 13:50 schreef mgerben het volgende:
[..]
Maar volgens de formule van Drake mag je best op zo'n 1000 beschavingen rekenen. Dan is het onwaarschijnlijk dat die allemaal precies even ver zijn.
Sterker nog: Onze zon is relatief jong. Met de tijdschaal waar we over praten kan een een oudere beschaving al snel een miljoen jaar voorsprong hebben. En als je ziet dat wij er 6000 jaar over deden om van spijkerschrift tot maanlandingen te komen kun je in een miljoen jaar heel wat bereiken.
Het punt is: Die oudere beschaving kon al lang de hele melkweg gekoloniseerd hebben.
Nee, dat klopt. Het is echter een voorspelling. De zon is trouwens al op middelbare leeftijd. Nog eens zo veel jaar, en hij stopt met het omzetten van waterstof naar helium (Wiki). Wat daarna met de aarde gebeurt is onduidelijk. Een van de mogelijkheden is dat de mensheid simpelweg uitsterft. Wellicht sterft de mensheid al eerder uit vanwege onvoorziene omstandigheden.quote:Op maandag 13 november 2006 15:20 schreef mgerben het volgende:
Dat hoeft niet persé.
Als we een willekeurige beschaving die we kennen als voorbeeld nemen - de onze - dan is die nog nooit uitgestorven.
Je kunt niet zomaar aannemen dat we onvermijdelijk uitsterven.
Misschien zaaien we ons wel uit naar de sterren en zijn we een 'blijvertje'.
We zijn idd nieuwkomers. Wie weet hoeveel beschavingen al op zoek zijn geweest voordat we bestonden. Wie weet zijn er nu een hoop Gronks die op dit moment allerlei radiosignalen van de aarde voor hun neus voorbij laten gaan. Dat was nou net mijn punt.quote:Maar zoals al gezegd... onze zon is relatief jong. Wij zijn nieuwkomers. Wij ZIJN gronk, en we hebben radio.
Om te verspreiden zijn talloze randvoorwaarden nodig. Een vergelijkbare leefplek, een transportmiddel, een bruikbare energiebron, etc. etc. etc. Dit maakt de kans alweer een stuk kleiner.quote:Ook dat is te overkomen. Als één beschaving besluit om zich te gaan verspreiden zitten ze in een mum van tijd door de hele melkweg heen. Eéntje is voldoende. Maar het punt is... we zien niemand.
Nee, de vraag is niet: Wat voor telescopen moeten wij allemaal bouwen.quote:Op maandag 13 november 2006 16:44 schreef Zyggie het volgende:
Misschien omdat er ontieglijk veel planeetjes zijn? Om van al die kleine vlekjes die rond sterren zweven gegevens te krijgen is al moeilijk werk.
Mischien (als ze er zijn) omdat we er nog niet aan toe zijn.quote:Op maandag 13 november 2006 17:16 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, de vraag is niet: Wat voor telescopen moeten wij allemaal bouwen.
De vraag is: We mogen er vanuit gaan dat, als ze er zijn, ze er al veel langer zijn. Dus waarom hebben ze ons niet opgezocht?
Klinkt als een aardige verklaring. Maar kijk eens naar de beschaving die wij kennen. Blijft die op afstand als ze een stam of volk tegenkomt die niet zo ver ontwikkeld zijn als zijzelf?quote:Op dinsdag 14 november 2006 04:16 schreef Paddokingnr1 het volgende:
[..]
Mischien (als ze er zijn) omdat we er nog niet aan toe zijn.
Om maar even een SF-film naar voren te schuiven:
Startrek - Firstcontact: Er is buitenaards leven dat intelligent is en een manier heeft van snel reizen.
De reden dat zij zich niet aan ons laten zien is omdat wij nog niet intelligent genoeg zijn en er dus nog niet klaar voor zijn.
Zou kunnen, maar het hoeft niet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:38 schreef Wombcat het volgende:
Is er niet ook nog een optie dat ze wel willen, maar niet kunnen (dat de lichtsnelheid een te grote barrière vormt)?
Is ook een optie. Dan zijn wij dus een soort van dierentuin c.q. laboratorium.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:44 schreef conventioneel het volgende:
Misschien zijn wij hier gedumpt door ET en houden ze ons in de gaten (hoe we evolueren) en nemen ze bewust geen contact met ons op.
Mwah, 400 jaar geleden maakte wij er slaven van, en dat is 'pas' afgeschaft. Nu gaan we er nog niet echt goed mee om als je kijkt hoe we voor onze entertainment westerse gezinnen naar afgelegen stammen in Afrika sturen. Maar kan je nagaan wat er in zo'n korte tijd verandert is, mocht er een buitenaards ras zijn die ruimteschipjes heeft mag je er van uit gaan dat die wat verder als ons hebben ontwikkeld, niet alleen kwa technologie, maar ook op het mentale vlak. Ik vind ons als mens behoorlijk barbaars, en was ik een alien zou ik de mens op dit moment met helemaal niks helpen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 09:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
Klinkt als een aardige verklaring. Maar kijk eens naar de beschaving die wij kennen. Blijft die op afstand als ze een stam of volk tegenkomt die niet zo ver ontwikkeld zijn als zijzelf?
Antwoord: Integendeel.
Nieuw ontdekte indianenstammen in de Amazone worden ook niet met rust gelaten.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:15 schreef Beezz het volgende:
[..]
Mwah, 400 jaar geleden maakte wij er slaven van, en dat is 'pas' afgeschaft. Nu gaan we er nog niet echt goed mee om als je kijkt hoe we voor onze entertainment westerse gezinnen naar afgelegen stammen in Afrika sturen. Maar kan je nagaan wat er in zo'n korte tijd verandert is, mocht er een buitenaards ras zijn die ruimteschipjes heeft mag je er van uit gaan dat die wat verder als ons hebben ontwikkeld, niet alleen kwa technologie, maar ook op het mentale vlak. Ik vind ons als mens behoorlijk barbaars, en was ik een alien zou ik de mens op dit moment met helemaal niks helpen.
Nee dit vind ik geen hout snijden wat je nu zegtquote:Op dinsdag 14 november 2006 12:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nieuw ontdekte indianenstammen in de Amazone worden ook niet met rust gelaten.
Afgelegen dorpjes waar GSM telefoons te verkopen zijn worden ook niet met rust gelaten.
Onbedorven gebieden die ontdekt worden door toeristen worden onder de voet gelopen.
Dus ik denk helemaal niet dat we zo enorm veranderd zijn.
Wat je je af moet vragen is: Er is iets voor te zeggen om géén contact met ons op te nemen, maar hoe zit dat voor ALLE aliens? En hoe zit dat voor de meer ondernemende individuen onder die aliens?
Hoe komt het dat wij als mensen totaal geen rem kennen wanneer we voor ons eigen belang een ander gebied kunnen binnentrekken, en dat alle, maar dan ook echt alle aliens van alle rassen zo totaal anders in elkaar zitten?
Dat alleen is zo onwaarschijnlijk dat je beter kunt concluderen dat ze er wellicht helemaal niet zijn.
Nou, da's juist het punt.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:29 schreef CoolGuy het volgende:
Nee dit vind ik geen hout snijden wat je nu zegtWie zegt dat alle andere Aliens zo totaal anders in elkaar zitten. [...]
Je redeneert over Aliens met de insteek die je hebt als mens, maar dat moet je dan weer niet doen, want dat wij dat doen en dat jij denkt dat dus alle aliens dat ook doen wil nog niet zeggen dat 't zo is.Lekker filosofisch dit.
Ah dat bedoel je. Ja dan heb je inderdaad een punt. Wat iemand anders ook al zei, als ze dan toch hier komen, ze worden gezien blijkbaar, want er zijn mensen die ze zien vliegen (phun intendedquote:Op dinsdag 14 november 2006 12:34 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou, da's juist het punt.
Degenen die beweren dat Aliens wel hier kunnen komen maar uit vrije wil of vanwege een regel geen contact met ons opnemen zeggen daarmee automatisch dat ALLE aliens zich daar aan houden.
Dan wil ik graag weten hoe waarschijnlijk dat is. Daarvoor kijk ik naar een voor de hand liggend voorbeeld van een intelligent ras.
En ik concludeer dat wij volkomen uniek zijn omdat wij ons zelfs op onze planeet totaal niet houden aan zo'n regel, en alle aliens zich daar, zonder één uitzondering aan onderwerpen.
Dan zitten we toch behoorlijk anders in elkaar. Zeker als je ziet dat Drake meer dan 1000 intelligente beschavingen voorspelt - Ik concludeer dat die zich alle 1000 perfect aan die regel houden.
Alleen wij zijn totaal anders.
Vreemd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |