De aankomende shows:quote:Racoon laat de echte fans ook in het theater smullen
door Rolf Bosboom
GOES - De eerste verrassing is er meteen als de band het podium opkomt. Racoon is ineens geen kwartet meer, maar heeft versterking gekregen van een vijfde bandlid. Toetsenist Manu van Os zorgt voor een subtiele, welkome verrijking van de muziek.
Gitarist Dennis Huige en zanger Bart van der Weide van Racoon tijdens de try-out van hun theatertournee in De Mythe in Goes. Foto Willem Mieras
De Zeeuwse band staat aan de vooravond van haar eerste theatertournee. Op het laatste moment is er, gisteravond, een try-out ingelast in De Mythe in Goes, op een steenworp afstand van ’t Beest, waar de groep jaren geleden tot bloei kwam.
De setting is zoals dat past bij een theaterconcert: Perzische tapijtjes op de vloer, de onvermijdelijke krukken, spaarzame maar weloverwogen lichteffecten, sfeerbeelden op de achtergrond en zelfs een schemerlamp en een fauteuil op het podium, om te zorgen voor een huiselijke sfeer. Verder geen rare fratsen: jasje noch dasje, geen lange verhalen tussendoor. ,,We zijn geen theatermensen, maar muzikanten.“ Het eerste nummer is meteen raak: Walk away, met een onverwacht ritme, waardoor het pakkender wordt dan het origineel. Aan het eind gaat het naadloos over in het staartje van Golden brown van The Stranglers. Even later weer zo’n surprise. Side effects, dat Racoon de afgelopen jaren nauwelijks live heeft gespeeld, heeft een nieuw, ingetogen jasje gekregen.
Niet ontspannen
Drie uur eerder. In de foyer van het theater is de band lang niet zo ontspannen als gewoonlijk voor een optreden. ,,We zijn best wel zenuwachtig. Dit is toch iets heel iets anders dan we normaal doen“, zegt bassist Stefan de Kroon. Een theatertoer was vooral de wens van zanger Bart van der Weide. ,,Ik hou nu eenmaal van kleine liedjes. Veel van onze nummers, zoals Brother, zijn ook klein. Ik heb altijd gedacht dat dat ook heel goed in het theater moet kunnen.“ Ze hebben ruim twee maanden hard gewerkt, vooral aan nieuwe arrangementen. ,,Je probeert zo objectief mogelijk naar jezelf te kijken, elk nummer uit te kleden, opnieuw aan te kleden en te zorgen dat het toch een heel mooi liedje blijft. Dat is heel leerzaam. We hebben de afgelopen tijd veel geleerd. We zijn gegroeid, diverser geworden.“ Maar, benadrukken ze, het is nu echt een try-out, een ’schets’. Daarvan is ’s avonds op het podium weinig te merken, net zo min als van nervositeit. De fans herkennen de vele aanpassingen, die vrijwel zonder uitzondering geslaagd zijn. De composities blijven ook in andere gedaanten volledig overeind, wat hun kracht bewijst.
Het dankbare publiek wordt getrakteerd op veel bijzonder materiaal, zoals nummers die niet vaak worden gespeeld, waaronder een verstilde versie van Paper home of Tim Hardins How can we hang on to a dream.
Na de pauze - ook zo’n theaterelement - gaat het tempo enigszins omhoog en is het voor de Racoon-volgers regelmatig smullen, met onder meer een Polygoon-achtig filmverslag van de recente reis naar Texas, Hardcore tapes (met Stefan de Kroon op piano en gitarist Dennis Huige op basgitaar), een bijna onherkenbare variant op Daily news, enkele nummers die destijds het succesalbum Another day niet hebben gehaald maar daar zeker niet voor onder doen, de recent voor Amnesty International opgenomen Lennon-cover Working class hero en, tot genoegen van de fans van het eerste uur, nogal wat materiaal uit de beginperiode. Een van de laatste hoogtepunten is Genius, waarmee moeiteloos een toegift wordt binnengesleept.
De première van de theatertournee van Racoon is vrijdag 13 oktober in de schouwburg van Cuijk. In de reeks concerten, die loopt tot eind dit jaar, is nog één Zeeuws optreden opgenomen: 23 november, opnieuw in De Mythe in Goes (uitverkocht).
Mooi nummer volgens mij idd. Ben benieuwdquote:Cover Working class hero van John Lennon
Racoon heeft ook Working Class hero van John Lennon opgenomen, dit nummer isvanaf morgen (13 november) te downloaden op de site van make some noise afgaint discrimination, een initiatief van amnesty/
Ben benieuwdquote:Cover Working class hero van John Lennon
Racoon heeft ook Working Class hero van John Lennon opgenomen, dit nummer isvanaf morgen (13 november) te downloaden op de site van make some noise afgaint discrimination, een initiatief van amnesty
Het ís gewoon een mooi nummer. Heb het live gehoord in het theater a/h Vrijthof (Maastricht)quote:Op zondag 12 november 2006 16:05 schreef Frumzel het volgende:
[..]
Mooi nummer volgens mij idd. Ben benieuwd
Me2 en afgelopen vrijdag bij Pauw en Witteman op tvquote:Op zondag 12 november 2006 16:10 schreef Elmo1608 het volgende:
[..]
Het ís gewoon een mooi nummer. Heb het live gehoord in het theater a/h Vrijthof (Maastricht)
Ik zag ze laatst op NL3 bij een of ander programma, waar ze dit nummer speeldenquote:Op zondag 12 november 2006 16:10 schreef Elmo1608 het volgende:
[..]
Het ís gewoon een mooi nummer. Heb het live gehoord in het theater a/h Vrijthof (Maastricht)
dat dusquote:Op zondag 12 november 2006 16:13 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
Me2 en afgelopen vrijdag bij Pauw en Witteman op tv
heb mn best gedaan met zoeken, maar de search werkt niet optimaal en in het bands a-z topic werd gelinkt naar deel 2, heb in diegene die dat topic sloot zn postgeschiedenis gezocht vanaf die datum dat dat topic dicht was maar niks dus nam maar aan dat het er niet wasquote:Op zondag 12 november 2006 16:36 schreef nipeng het volgende:
Ook geen deel 3 kunnen vinden dus dit is prima.
done had ik zelf nog niet zo snel aangedachtquote:Op zondag 12 november 2006 17:19 schreef eer-ik het volgende:
Misschien is dat filmpje nog wel leuk voor in de OP, onder dat stukje over de cover van working class hero.
quote:Op zondag 12 november 2006 17:23 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
done had ik zelf nog niet zo snel aangedacht
Goed plan!quote:Op zondag 12 november 2006 21:43 schreef Minkeltje het volgende:
T was echt tof in Amersfoort jaDus op naar Utreg op 14 dec
Ga ook mee de 14equote:Op zondag 12 november 2006 23:58 schreef eer-ik het volgende:
Die theatertour lijkt me wel wat.
Vorige keer dat ik er geweest ben was in tivoli, ook alweer effe geleden
Ah dus toch maarja deze OP{ is nu relevanter dan die ander maar ik laat het aan de modjes overquote:Op vrijdag 24 november 2006 18:30 schreef Frenkel het volgende:
Er is wel al een topic:
Racoon deel 3
Ga 7 december naar hun concert in Eindhoven, heb er zin in
Mag ik nog steeds mee ?quote:Op maandag 4 december 2006 13:22 schreef Memento-Mori het volgende:
ik in volgende week donderdag o yes
en ook naast je zitten?quote:
quote:Op maandag 4 december 2006 19:16 schreef Auticia het volgende:
Bart zong toch vroegah bij Vict'em?
Ah. Ik heb Vict'em heel, heel lang geleden eens op zien treden.quote:Op maandag 4 december 2006 19:17 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]de band viel uiteen en toen hebben Bart en Dennis Racoon opgericht, geloof ik
Ja het was heel erg cool!quote:Op donderdag 7 december 2006 18:39 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
have fun vanavond en post even hoe je t vond
Close your eyes is het enige nummer dat ik ook niet heb neequote:Op maandag 18 december 2006 19:07 schreef Noxa het volgende:
Ik ben ook naar de Vredeburg geweest. Had ook iets spetterender optreden verwacht. En vond de sfeer in de zaal dan ook beroerd. Het was niet echt gezellig. Maar gatver wat was het mooi. Ze speelde schitterend! Het geluid was echt mooi. Wat een top band.
Heb ook 2 nummers gehoord die ik niet kende en erg mooi vond. Met name Close Yours Eyes And See Something Beatifull.. Wanneer komen die nummers uit?!
Wie nietquote:Op zondag 24 december 2006 01:40 schreef Memento-Mori het volgende:
10 januari racoon in tivoli de helling te Utrecht voor serious request, 20 euro per kaartje en alles gaat naar het goede doel, het is dit keer weer een normaal concert de theatertour is echt afgelopen
en uiteraard ben ik erbij
![]()
![]()
Hoe download je dat ?quote:Op maandag 8 januari 2007 20:22 schreef Frenkel het volgende:
Via http://www.myspace.com/abandcalledracoon
Kun je nu gratis 4 nummers downloaden (die ze ook in hun theatertour speelde)
1. Little Time![]()
2. Don't Believe you![]()
3. Close your Eyes
4. The door Slammed
Nietus je stond achter mijquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:37 schreef HeatWave het volgende:
Was erg ok gisteren moet ik zeggen, lekker klein zaaltje en helemaal vooraan natuurlijk.
is alvast voor het volgende album... dan mogen ze van mij "hang on to a dream" er ook bij zetten....quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:27 schreef Frenkel het volgende:
Snap echt niet dat Close your eyes niet op Another day staat, een van de mooiste nummers..
Eigenlijk toch jammer dat het toch nog als single is uitgebracht..
Ik denk dat mijn favouriet "Water by the Bed" isquote:Op dinsdag 20 maart 2007 22:44 schreef du_ke het volgende:
Feel like Flying blijft toch wel een van m'n favoriete nummers.
Milow is in Nederland het voorprogramma iig in Utrechtquote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:41 schreef morgane het volgende:
Met Milow!beetje jammer dat dat in België is
ik zie trouwens een kikker!
Niet alleen in Utrecht dacht ik.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:47 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
Milow is in Nederland het voorprogramma iig in Utrecht
Haha nee hoor, toeval. Zag het blaadje liggen in de winkel en ben gaan kijken op de site, ben benieuwd..quote:Op maandag 18 februari 2008 22:48 schreef Greys het volgende:
Je hebt je speciaal geregistreerd om even reclame te komen maken Binger?
Hoeft niet hoor, we zijn toch al fan
vanavond wordt beter, ik weet 't zeker.....quote:Op donderdag 27 maart 2008 10:47 schreef DaMart het volgende:
Het optreden in Tivoli was tof gisteren. Alleen jammer dat ik voor de toegift al weg moest om mijn laatste treinverbinding nog te halen.
Favoriet van het nieuwe album is bij mij trouwens 'Nothing between us'.
hier ook en die was live zooo gaaffff en beter dan gister kan nietquote:Op donderdag 27 maart 2008 15:40 schreef desub het volgende:
[..]
vanavond wordt beter, ik weet 't zeker.....![]()
mijn favo van het nieuwe album is Thinking of You....
Ik hoop dan ook dat ze bij het concert in de 013 wel dat soort nr's gaan spelen, anders wordt het een beetje een ingekakt zooitje. Jammer, want ze waren ooit zo vrolijk en energiek qua nummers. Maar het lijkt wel omdat de singles veelal ballads waren en die aansloegen dat ze de nieuwe cd dan maar vol hebben gepropt met balladsquote:Op zondag 9 maart 2008 14:07 schreef morgane het volgende:
Ik sluit me aan bij Angel, wat ballads is wel leuk maar dit is me toch een beetje té sloom allemaal.
whehe over de rustige nummers van racoon zeuren? bij milow flikker je pas in slaapquote:Op donderdag 27 maart 2008 19:41 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik hoop dan ook dat ze bij het concert in de 013 wel dat soort nr's gaan spelen, anders wordt het een beetje een ingekakt zooitje. Jammer, want ze waren ooit zo vrolijk en energiek qua nummers. Maar het lijkt wel omdat de singles veelal ballads waren en die aansloegen dat ze de nieuwe cd dan maar vol hebben gepropt met balladsSommige best mooi hoor, maar ene hele cd vol van dat soort nr's vind ik eeuwig zonde,.
Ben wel heel benieuwd naar het voorprogramma (milow). Eigenlijk is het steeds meer Milow in concert met als naprogramma Racoon voor mij aan het worden
De 2e cd nietquote:Op donderdag 27 maart 2008 21:26 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
whehe over de rustige nummers van racoon zeuren? bij milow flikker je pas in slaapMilow is mooi daar niet van maar wel heeeeeeeel rustig en allemaal een beetje hetzelfde.
Live rovkt meestal wel meer dan op cd, dat sowieso ja.quote:Enne over racoon kan ik zeggen no worries, de nummers van die nieuwe platen rocken live echt wel en het wordt zeker afgewisseld met ouder werk
net zo goed dan?quote:Op donderdag 27 maart 2008 15:42 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
hier ook en die was live zooo gaaffff en beter dan gister kan niet
quote:Op vrijdag 18 april 2008 12:42 schreef silmarillia het volgende:
Ehm volgens mij de volgende: (op willekeurige volgorde)
The Ride, Canada, Stephanie, One Of It, Born In The Eighties, You Don't Know, Ayo Technology (50 cent cover)
En nog eentje, dat zou The Priest wel kunnen zijn geweest, maar dat weet ik niet zeker...
Maar hij is echt![]()
Hallelujah als in:quote:Op woensdag 5 november 2008 14:06 schreef Memento-Mori het volgende:
En Bart zingt Hallelujah en the whatever song en thinking of you is geweldig
heb de eerste echte show in Veenendaal gezien
Ga ook nog naar Amsterdam 23 nov en Utrecht 20 dec
Ik heb het nieuwe album bijna.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:50 schreef Xilantof het volgende:
Mag deze een schop krijgen? Vast wel.
Sinds een week nu het nieuwe album in m'n bezit. En er zitten echt prachtige parels bij.
Vooral "don't hold me down" komt bij mij goed binnen steeds.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |