| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | May 07, 2006 KNVB Beker Ajax PSV 2 - 1 Mar 11, 2006 Eredivisie Ajax PSV 0 - 0 Oct 23, 2005 Eredivisie PSV Ajax 1 - 0 Aug 05, 2005 Super Cup Ajax PSV 2 - 1 Mar 20, 2005 Eredivisie Ajax PSV 0 - 4 Oct 24, 2004 Eredivisie PSV Ajax 2 - 0 Feb 08, 2004 Eredivisie Ajax PSV 2 - 1 Oct 26, 2003 Eredivisie PSV Ajax 2 - 2 Mar 23, 2003 Eredivisie PSV Ajax 2 - 0 |
quote:Ze staan model voor het nieuwe denken. Alex Rodrigo Dias da Costa en Jaap Stam: topverdedigers die niet langer worden beschouwd als veredelde vuilverwerkers. De waardering neemt alleen maar toe. Alex is ook in zijn derde seizoen weer van onschatbare waarde voor PSV, terwijl de tien jaar oudere Stam al meteen aan de basis staat van de herrijzenis van Ajax. Groot, kaal en krachtig. En niet geheel toevallig de nummers 1 en 2 van het Voetballer van het Jaar-klassement. Morgen strijden ze in de ArenA om het recht van de sterkste.
DUEL DER GIGANTEN
Stam en Alex van onschatbare waarde voor Ajax en PSV
door Yoeri van den Busken en Jeroen Kapteijns
AMSTERDAM/EINDHOVEN, zaterdag
Het verplichte nummer tegen ADO Den Haag sleepte zich naar het eind toen Jaap Stam, met zevenmijlslaarzen en bal aan de voet, versnelde. De rest leek stil te staan, verzonken in een diepe slaap. Stam schoot naast, wilde een hoekschop, maar Jack van Hulten dacht er anders over. Verbaasd keek de scheidsrechter van dienst in een paar vuurspuwende ogen. ,,Dat is nou typerend voor zijn gedrevenheid”, zou trainer Henk ten Cate na afloop zeggen.
Voorheen had men het bij Ajax toch vooral over de aanvallers, de nummers tien, de bluf en de artisticiteit. Maar kennelijk hebben de seizoenen waarin de kwetsbaarheid pijnlijk aan het licht kwam, tot een bijstelling geleid. Stam is verworden tot een cultfiguur. Als hij aanzet voor een rush, raakt het publiek in vervoering. Dat zoiets nog eens zou kunnen gebeuren in Amsterdam, stad van de schone kunsten.
Op de vraag hoe het komt dat hij zo snel in goede aarde is gevallen, zegt Stam: ,,Over de laatste jaren kan ik niet oordelen. Ik ga uit van mijn eigen mentaliteit. Laten zien dat je alles geeft om te winnen; dat het ook iets van Ajax is. Lef tonen, zonder dat het tot arrogantie leidt. Mensen waarderen wat ik doe. Ook als het soms wat minder gaat, moet je die wil blijven uitstralen. Ik denk dat het met al die dingen te maken heeft.”
Ten Cate ziet Stam niet als een cultfiguur. ,,Want met die benaming zou je Jaap te kort doen. Cultfiguren zijn meestal de wat mindere goden, die op een andere manier iets losmaken bij het publiek. Jaap is gewoon de allerbeste verdediger in Nederland. En ook in de top van Europa kan hij nog makkelijk mee.”
Dat geldt zonder twijfel ook voor Alex, die eigendom is van Chelsea, maar inmiddels de belangstelling van Real Madrid heeft gewekt. ,,Alex is bezig aan een heel goed seizoen”, zegt trainer Ronald Koeman. „De selectie voor het Braziliaanse elftal is een extra stimulans voor hem. Je merkt dat hij qua training nog bewuster met voetbal bezig is. Dat is positief, want van nature is het een jongen die iets niet op 75 procent doet, als het ook op 70 procent kan. Vaak is dat ook wel voldoende, omdat hij zo goed is. Je ziet dat degenen die naast Alex spelen, stuk voor stuk naar grote hoogten stijgen. Voor een deel is dat een verdienste van die spelers zelf, maar dat heeft ook te maken met de kwaliteiten van Alex.”
Zowel Ten Cate als Koeman zegt het heerlijk te vinden om met zulke spelers te werken. ,,Alex en Jaap Stam zijn voor allebei de ploegen enorm belangrijk, omdat ze defensieve zekerheid bieden. Je moet een huis toch van beneden af opbouwen. Stam heeft bovendien, meer nog dan Alex, een leidende rol binnen de groep.
Alex zou nog wel wat meer leiding kunnen geven. Maar dat moet ook van nature in je zitten. Alex is niet iemand die uit zichzelf op de voorgrond treedt”, aldus Koeman.
Zelf vindt Stam dat zijn leiderschap ook weer niet moet worden overdreven. Zo vaak hoeft hij zijn stem niet te verheffen. ,,Mocht het nodig zijn, dan ben ik er. Maar de instelling van die jonge spelers hier is echt fantastisch. Ik probeer op mijn manier gewoon te zorgen dat ze het oppikken. Dat ze denken: verrek, die ouwe gaat er nog voor; dan gaan wij ook.”
PSV had erop gerekend Stam terug te kunnen halen. Alles werd al in gereedheid gebracht voor zijn rentree. Maar PSV kon in tegenstelling tot Ajax de transfersom die AC Milan vroeg (2,5 miljoen euro) niet betalen. Bovendien was op dat moment de toekomst van Alex bij PSV nog onduidelijk, zodat PSV zo vroeg in het seizoen nog geen beslissing kon nemen. Stam: „Vanwege mijn periode in Eindhoven gingen veel mensen er schijnbaar klakkeloos vanuit dat ik terug zou keren bij PSV. Maar het is nooit mijn eerste optie geweest.”
Van Alex had Stam evenwel zo mogen komen. „Niet om in plaats van mij te spelen, maar ik zou graag mét hem hebben gespeeld. Dan zou de verdediging van PSV héél sterk zijn geweest. Ik denk dat ik nog heel veel kan leren van een speler met zoveel ervaring. Ik zou ervoor tekenen als ik net zo’n carrière krijg als hij heeft gehad. Mijn respect voor hem is groot.”
Phillip Cocu kent beide verdedigers goed. Over de toegenomen waardering zegt hij: ,,Het publiek ziet ook wel dat dit soort spelers niet alleen balwegtrappers zijn en dat ze heel belangrijk zijn voor een ploeg. Als het achterin niet goed zit, dan kom je niet aan voetballen toe. Dat is vorig seizoen wel gebleken bij Ajax.”
Stam: „Alex is gewoon een heel goede verdediger, zo simpel is dat. En nog jong ook bovendien. In het verleden waren het vaak de spitsen die de meeste aandacht kregen. Langzamerhand is, wereldwijd, toch het besef gegroeid dat verdedigen ook heel belangrijk is. Terecht, want ik denk dat het heel lang is onderschat.”
Cocu: ,,Alex en Stam zijn vergelijkbaar, omdat ze allebei heel compleet zijn. Normaal is het zo dat fysiek sterke en kopsterke verdedigers niet snel en wendbaar zijn, maar zij zijn dat wel. Die combinatie is zeldzaam.”
Bron: De Telegraaf.
Zeg dan 3-2quote:Op zaterdag 11 november 2006 11:32 schreef Bat het volgende:
2-3 maar ik weet nog neit voor wiehoop ajax natuurlijk!
quote:Op zaterdag 11 november 2006 12:49 schreef AminBen het volgende:
Stam wordt eruit gespeelt door Farfan![]()
Betere spitsen zoals Beasley bedoel je?quote:Op zaterdag 11 november 2006 12:51 schreef Corksterr het volgende:
[..]
![]()
Stam heeft wel betere spitsen tegenover zich gehad. Hopen dat Farfán de schalbes deze wedstrijd achterwege laat.![]()
1-1.
In de categorie Jefferson Farval, Arouna Kaniescoré en Ibrahim Appelvlaai?quote:Op zaterdag 11 november 2006 14:23 schreef J-Will het volgende:
Klaas Faalhaas, Kenneth Kan-niet en Wesley "ik ben een irritant opneukertje". Daar worden we in Eindhoven niet bang van. En in de Arena ook niet.
Het is Arouna Goal-nee...quote:Op zaterdag 11 november 2006 14:47 schreef Mr.Mills het volgende:
[..]
In de categorie Jefferson Farval, Arouna Kaniescoré en Ibrahim Appelvlaai?
Hij heeft er alleen wel al meer in liggen dan Haas-Jan, om over Jeff (met 3 wedstrijden minder) maar te zwijgenquote:Op zaterdag 11 november 2006 14:49 schreef Door_passie_gedreven het volgende:
[..]
Het is Arouna Goal-nee...
Ajax Amsterdam al een eeuw lang de beste!quote:Op zaterdag 11 november 2006 16:12 schreef RijstNatie het volgende:
PSV Eindhoven al jaren lang de beste !
Die vervolgens gemist wordtquote:Op zaterdag 11 november 2006 16:21 schreef patrickt37 het volgende:
Ajax houdt de 1-0 vast tot in de 88 minuut. Dan krijgt PSV een strafschop mee door een Farfannetje.
Wie bedenkt dat soort onzin?quote:Op zaterdag 11 november 2006 14:23 schreef J-Will het volgende:
Klaas Faalhaas
in z'n eentje? Volgens mij heeft hij wat hulp gehad van ene Michael Ballquote:Op zaterdag 11 november 2006 17:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wie bedenkt dat soort onzin?
Hij heeft notabene ongeveer in zijn eentje PSV in de Gatorade Cup verslagen.
Of geraakt, en vervolgens maakt KJH er nog eentje in 90' + 4quote:Op zaterdag 11 november 2006 16:31 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Die vervolgens gemist wordt![]()
Menig spits op de Neerlandse velden die er niet van zou profiterenquote:Op zaterdag 11 november 2006 17:20 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
in z'n eentje? Volgens mij heeft hij wat hulp gehad van ene Michael Ball![]()
Ja, maar dat kwam door Ball die hem makkelijk liet scoren. Telt nietquote:Op zaterdag 11 november 2006 17:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wie bedenkt dat soort onzin?
Hij heeft notabene ongeveer in zijn eentje PSV in de Gatorade Cup verslagen.
Vast wel. Hebben jullie wat leuks ingestudeerd?quote:Op zaterdag 11 november 2006 18:06 schreef Max-Westerman het volgende:
Is kluivert morgen ook in de Arena?
De meeste Ajacieden hebben nog steeds veel respect voor Kluivert, denk niet dat ie iets vervelends hoeft te verwachten op een enkel fluitconcert na.quote:Op zaterdag 11 november 2006 18:08 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Vast wel. Hebben jullie wat leuks ingestudeerd?
op papier staan we al voorquote:Op zaterdag 11 november 2006 10:23 schreef BliksemSchigt het volgende:
De nummer 1 vs de nummer 2. Huntelaar vs Alex. Stam vs Farfan. Gabri vs Cocu. Sneijder vs Simons.
Op papier staat ajax al voorquote:Op zaterdag 11 november 2006 10:23 schreef BliksemSchigt het volgende:
De nummer 1 vs de nummer 2. Huntelaar vs Alex. Stam vs Farfan. Gabri vs Cocu. Sneijder vs Simons. Ten Cate vs Koeman.
We staan al voor! (op papier)quote:Op zaterdag 11 november 2006 10:23 schreef BliksemSchigt het volgende:
De nummer 1 vs de nummer 2. Huntelaar vs Alex. Stam vs Farfan. Gabri vs Cocu. Sneijder vs Simons. Ten Cate vs Koeman.
Simons beter dan Sneijderquote:Op zaterdag 11 november 2006 18:16 schreef pascalheister het volgende:
[..]
op papier staan we al voor![]()
Haha jokerrrrrquote:Op zaterdag 11 november 2006 19:12 schreef AminBen het volgende:
Gomes - Stekelenburg
Kromkamp - Ogararu
Alex - Stam
Da Costa - Vermaelen
Salcido - Emanuelson
Simons - Maduro
Mendez - Gabri
Cocu - Perez
Afellay - Sneijder
Kone - Rosales
Farfan - Huntelaar
![]()
Volgens mij speelt Farfan niet tegen Huntelaar hoor. Of gaat Farfan Huntelaar morgen dekken?quote:Op zaterdag 11 november 2006 19:12 schreef AminBen het volgende:
Gomes - Stekelenburg
Kromkamp - Ogararu
Alex - Stam
Da Costa - Vermaelen
Salcido - Emanuelson
Simons - Maduro
Mendez - Gabri
Cocu - Perez
Afellay - Sneijder
Kone - Rosales
Farfan - Huntelaar
![]()
kone speelt toch ook niet tegen rosales, het gaat om de positiesquote:Op zaterdag 11 november 2006 19:29 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Volgens mij speelt Farfan niet tegen Huntelaar hoor. Of gaat Farfan Huntelaar morgen dekken?
Ja, en Alex toch niet tegen Stam !!eins!1111!!!eeins!!!quote:Op zaterdag 11 november 2006 19:31 schreef pascalheister het volgende:
[..]
kone speelt toch ook niet tegen rosales, het gaat om de posities![]()
Je kan zeggen wat je wil over da Costa maar hij scoort wel in de goal van de tegenstander ipv z'n eigen goal.quote:
Matige grapquote:Op zaterdag 11 november 2006 19:36 schreef PyTh het volgende:
[..]
Je kan zeggen wat je wil over da Costa maar hij scoort wel in de goal van de tegenstander ipv z'n eigen goal.
zo kun je toch 3 jaar doorgaan met welles/nietes dat zal ik maar niet doenquote:Op zaterdag 11 november 2006 19:33 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ja, en Alex toch niet tegen Stam !!eins!1111!!!eeins!!!
Had ik ze alle 11 op moeten noemen om mijn punt duidelijk moeten te maken?
Overigens zijn die 9 goals van Sneijder inderdaad minder nuttig dan die 4 van Simons.
Ga maar gewoon DVD'tjes kijken
Daar denk ik ook aanquote:Op zaterdag 11 november 2006 20:50 schreef PyTh het volgende:
Ik hou het op 0-2
En mijn tong ookquote:Op zaterdag 11 november 2006 20:58 schreef -Wolf- het volgende:
Welke Fok!-boertjes zitten morgen in het uitvak? BruggiKeane zag ik net en wie nog meer? Als jullie dan even naar vak 425 kijken, zullen jullie mij m'n tong zien uitsteken naar jullie..
Des te mooier hoe stil het morgen zal zijn, als de wedstrijd afgelopen is.quote:
Aangezien de Arena voor het grootste gedeelte uit Ajacieden bestaat, ben je het dus met me eens dat het 0-4 gaat worden?quote:Op zaterdag 11 november 2006 21:05 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Des te mooier hoe stil het morgen zal zijn, als de wedstrijd afgelopen is.![]()
humor heb je wel, ondanks je foute clubkeuze.quote:Op zaterdag 11 november 2006 21:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Aangezien de Arena voor het grootste gedeelte uit Ajacieden bestaat, ben je het dus met me eens dat het 0-4 gaat worden?
Verkeerd geinterpeteerd, wat ik probeer te zeggen is dat de arrogantie van psvers die zeggen dat het 0-2 0-3 0-4 wordt morgen en de hele week erop het zwaar te voorduren krijgen.quote:Op zaterdag 11 november 2006 21:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Aangezien de Arena voor het grootste gedeelte uit Ajacieden bestaat, ben je het dus met me eens dat het 0-4 gaat worden?
brak in het stadion zitten is echt klote, zeker zo vroeg, maar ik ben ook al aan m'n 3e bier bezig nu.quote:Op zaterdag 11 november 2006 21:25 schreef cultheld het volgende:
Een zware dag beleef ik morgen toch wel, aangezien ik vanavond geen bob ben.
Hier in het cafe om de hoek zag ik vanmiddag.quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:49 schreef -Japser- het volgende:
Waar wordt het eigelijk uitgezonden![]()
quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:49 schreef -Japser- het volgende:
PSV EINDHOVEN!![]()
![]()
0 - 2
Waar wordt het eigelijk uitgezonden![]()
ik zat ook al te denken, wie de fuck is dat???quote:Op zaterdag 11 november 2006 22:58 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..].
Ze komen ineens met z'n allen onder de stenen vandaan; die voetbalvolgers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |