abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:22:09 #1
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_43435101
Mijn ouders zijn op dit moment op vakantie, ze komen over 1 week terug. Nu weet ik sinds afgelopen dinsdag dat een van hun beste vrienden zeer plotseling is overleden. Ik ben dus gisteren alleen naar de begrafenis geweest.
Probleem is dus dat mijn ouders nog van niks weten. Na overleg met de vrouw van de overleden vriend en nog een aantal andere mensen heb ik besloten om mijn ouders niet te gaan bellen, maar te wachten met het te vertellen tot ze terug zijn.

Alleen hoe vertel je zoiets? Ik zie het niet echt zitten om ze bij thuiskomst te moeten vragen hoe het is geweest om er vervolgens achteraan te zeggen: 'oja, die en die is overleden en al een week geleden begraven'.
Heeft iemand een idee hoe dit zo voorzichtig mogelijk te brengen? En graag serieus, aangezien ik hier op dit moment kapot aan ga. Ik moet dit nog een week verzwijgen voor mn ouders en aangezien ze om de haverklap (en onverwacht) bellen, zie ik hier niet graag van die zogenaamd 'leuke' opmerkingen verschijnen. Het is al klote genoeg.

thanx voor diegene die me hier een beetje mee kan helpen.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_43435137
Dat gaat denk ik wel vanzelf. Ze zullen heus wel iets aan je merken.
pi_43435167
Mag ik vragen waarom men adviseerde het niet te vertellen? Lijkt me een beetje lullig eigenlijk...

En jij: je keuze is al gemaakt, gewoon zeggen "mam, pap... ik moet jullie iets kloterigs vertellen, die en die is overleden terwijl jullie op vakantie waren, maar omdat we jullie vakantie niet wilde vergallen hebben we het maar achter gehouden... ik hoop dat je dat begrijpt...
pi_43435238
Zou het er gewoonuitgooien,een perfecte manier om zoiets te vertellen is er toch niet. Maar vraag me wel af waarom het niet gelijk verteld is.Ik zou dit namelijk wel willen weten als het om een van mijn beste vrienden gaat,vakantie of niet.
01-08-2008
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:27:48 #5
63411 Roeji
pi_43435256
ja, dat ze iets merken is zeker. Volgens mij nu al. Gisteren belden ze en vandaag weer. En dan heel uitgebreid vragen hoe het gaat en of er nog 'speciale' post was. Toen moest ik toch even diep in en uit ademen. Ik heb er maar omheen gepraat. De krant en post wat op het overlijden van hun vriend duid heb ik verborgen. Mochten ze soms eerder thuis zijn dan dat ik die dag ben.

In principe is iemand vertellen dat iemand dood is, al heel ellendig en moeilijk. Maar ik moet het nu zowat 2 weken in totaal verbergen en de wetenschap dat ze niet eens afscheid hebben kunnen nemen of naar de begrafenis konden gaan, is echt vreselijk.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43435316
Ik vind het echt heel lullig dat je ze op die dinsdag niet meteen gebeld hebt, snap er echt niks van.

En kom nou niet zeggen "ik wilde hun vakantie niet verpesten"

Je hebt je ouders de kans ontnomen om op een waardige manier afscheid te kunnen nemen van een goede vriend.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:30:50 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435351
Pff ik denk dat ik niet blij zou zijn als zoiets voor me verzwegen zou worden.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_43435366
Gedane zaken nemen geen keer. Maar sta je er nog achter om het te blijven verzwijgen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43435381
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:30 schreef senesta het volgende:
Pff ik denk dat ik niet blij zou zijn als zoiets voor me verzwegen zou worden.
Ik zou echt pislink zijn!

Ik zit met verbazing de OP nog eens te lezen.
pi_43435385
Lijkt me heel moeilijk dit. Maar aangezien ze vaak bellen denk ik dat ik het uiteindelijk over de telefoon zou brengen. Ik zou namelijk niet kunnen doen alsof er niets aan de hand is. Het is een samenloop van zeer vervelende omstandigheden en natuurlijk wil je hun vakantie niet verpesten maar een vakantie is niet belangrijk in vergelijking met dit. Ik kan best wel je beweegredenen begrijpen waarom je het niet heb verteld, maar je ouders zullen het er wel moeilijk mee hebben, weet niet hoe je band met ze is maar dit is echt zwaar voor ze.
Succes iig.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:33:54 #11
97348 Matness
Matt about you
pi_43435455
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:29 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik vind het echt heel lullig dat je ze op die dinsdag niet meteen gebeld hebt, snap er echt niks van.

En kom nou niet zeggen "ik wilde hun vakantie niet verpesten"

Je hebt je ouders de kans ontnomen om op een waardige manier afscheid te kunnen nemen van een goede vriend.
als die mensen ver weg zitten, kun je dat wel vergeten.
ik zou het denk iki ook fijn vinden als mensen dat zo zouden doen. tenzij het een heel naast familielid is.

toen de vader van mijn moeder overleed, zat ze in griekenland. {voorgeschiedenis: laat maar} uiteindelijk overleed hij toen ze daar nog zaten, we hebben ze wel hierheen laten komen in de wetenschap dat hij heel slecht lag, maar verzwegen dat hij ondertussen al was overleden.
op het moment van thuiskomst meegenomen naar de hospice waar hij lag opgebaard.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:34:19 #12
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_43435466
Mijns inziens is het een hele foute beslissing geweest je ouders niet in te lichten. Als je het vertelt zou hebben zouden je ouders oud en wijs genoeg moeten zijn zelf te beslissen of ze bij de begrafenis wilden zijn of hun vakantie door te zetten.

Dat je dit niet gedaan hebt maakt het alleen maar erger. In jouw geval zou ik het nu ogenblikkelijk alsnog vertellen. Dan is het eruit. Elke minuut dat jij het niet vertelt maak jij het erger voor jezelf en je ouders. Misschien zitten ze nu nog wel leuke grappen te maken over de overledene. Dat is natuurlijk erg lullig als je dan later hoort dat zo iemand al dood was en jij er grappen over hebt zitten maken. Maar ja, dat weten je ouders niet.
Hope for the best, prepare for the worst.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:02 #13
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_43435484
Mwoah.. ik kan me eigenlijk wel vinden in het standpunt van de OP. Het is niet dat de gestorvene eerst een week op een sterfbed heeft gelegen en dat zijn ouders nog kans hebben gehad om afscheid te nemen. De persoon is dood, je hebt er niets aan om dan ook het plezier van zijn ouders te vergallen (misschien hebben ze er bijvoorbeeld al heel lang naar uitgekeken of lang voor moeten sparen..) en als de vrouw van de overledene zelf achter deze actie staat, zie ik het probleem niet.

Overigens is het bericht zelf brengen natuurlijk een waardeloze taak. Geen idee hoe oud TS is, maar als je nog erg jong bent, dan is er misschien een volwassene die die taak van je kunt overnemen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:31 #14
63411 Roeji
pi_43435499
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:24 schreef Xtinction het volgende:
Mag ik vragen waarom men adviseerde het niet te vertellen? Lijkt me een beetje lullig eigenlijk...

En jij: je keuze is al gemaakt, gewoon zeggen "mam, pap... ik moet jullie iets kloterigs vertellen, die en die is overleden terwijl jullie op vakantie waren, maar omdat we jullie vakantie niet wilde vergallen hebben we het maar achter gehouden... ik hoop dat je dat begrijpt...
Je zegt het eigenlijk zelf al. Die vriend is gestorven een halve dag voor ze op vakantie gingen, zijn vrouw heeft de dag dat ze op vakantie zijn gegaan geprobeerd naar mij te bellen. Ik was er toen niet. De dag erna las ik de overlijdensadvertentie in de krant en toen ging mij een lampje branden mbt het telefoonnummer wat ik bij de gemiste oproepen had gezien. Ze (mn ouders) waren toen dus pas 2 dagen op vakantie. Als ik ze het dan had verteld was hun vakantie vergald en hadden ze daar nog 1,5 week moeten zitten in de wetenschap dat hun vriend dood was en werd begraven zonder dat ze erbij konden zijn. Daar had niemand iets aan vonden de mensen met wie ik gesproken heb. Inclusief ikzelf. Deze vakantie hadden ze nl nogal lang naar uit gekeken.
Plus het idiote is, mijn vader heeft op de avond voor hun vertrek zelf op de eerste hart hulp gelegen met hartklachten. Wat overigens iets bleek te zijn waar ze niks aan kunnen doen en ook niet gevaarlijk is. Maar mijn pa is dus 1 jaar ouder dan die overleden vriend. En dat geeft t (ook voor mij) een zeer nare bijsmaak.
Hoogstwaarschijnlijk hebben mn ouders net de vrouw van die overleden vriend misgelopen op de ehbo. Wat een geluk is geweest. Anders waren ze total loss op vakantie kunnen gaan.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43435503
Ik zou het ze gewoon vertellen... Dan kunnen ze zelf beslissen of ze nog blijven of niet. Jammer van de vakantie, maar er zijn wel wat belangrijkere dingen in het leven...
Ik ben best bereid om toe te geven dat ik niet altijd gelijk heb, maar ik heb het nooit bij het verkeerde eind
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:35:53 #16
97348 Matness
Matt about you
pi_43435514
ik denk dat het heel persoonlijk is, of het wel of niet verteld wordt.
ligt ook aan de omstandigheden.
ik zou in het geval van de TS er ook voor kiezen, om het niet te vertellen.
pi_43435586
Kun je niet gewoon zorgen dat de vrouw van die overleden vriend bij jou is wanneer je ouders thuiskomen? Lijkt me een hoop ellende schelen, vooral voor jou...
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:38:14 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435589
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:35 schreef Matness het volgende:
ik denk dat het heel persoonlijk is, of het wel of niet verteld wordt.
ligt ook aan de omstandigheden.
ik zou in het geval van de TS er ook voor kiezen, om het niet te vertellen.
Tja maar het was de vriend van de ouders van de TS, ik vind dat de beslissing om al dan niet terug te komen bij hun moet liggen.
Het zijn geen kleine kinderen waar je een beslissing voor kan nemen, ik zou het als een aardige deuk in mijn vertrouwen beschouwen.
pi_43435650
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:33 schreef Matness het volgende:

[..]

als die mensen ver weg zitten, kun je dat wel vergeten.
Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. TS, ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
pi_43435711
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:40 schreef dolledingo het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. Ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
Ik denk dat de TS er momenteel weinig aan heeft hoe hij het beter had moeten doen...
Ik ben best bereid om toe te geven dat ik niet altijd gelijk heb, maar ik heb het nooit bij het verkeerde eind
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:43:11 #21
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_43435772
quote:

[..]

Wat een onzin. Ik heb mijn vakantie in zuid-amerika ook afgebroken omdat een goede vriend was overleden. Als iemand die dicht bij je staat overleden is wil je heel veel doen om een waardig afscheid te nemen. Wat een ontzettend laffe streek om het niet te vertellen, ik zou echt ontzettend kwaad worden als mij het niet was verteld. Voor mij zou de klap alleen maar harder aankomen als ik ongegeneerd vrolijk vakantie heb lopen vieren terwijl mijn familie/kenissen/vrienden verdrietig zijn. TS, ik snap niet hoe je tot zo'n beslissing bent gekomen. Wat een egoïsme..
quote:
Na overleg met de vrouw van de overleden vriend en nog een aantal andere mensen heb ik besloten om mijn ouders niet te gaan bellen, maar te wachten met het te vertellen tot ze terug zijn.
Ik weet niet welk gedeelte jij mist van de OP, maar zelfs de vrouw van de overledene heeft 'm dat aangeraden. Om zo uit je dak te gaan, vind ik persoonlijk op z'n minst wat sneu te noemen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:44:32 #22
63411 Roeji
pi_43435814
Wat betreft het vertellen zodat ze terug hadden kunnen komen, geen optie. Dit word nl niet vergoed door een reis of annulerings verzekering. Dus terugkomen zouden ze niet kunnen.

We hebben het er voor ze op vakantie gingen nog over gehad aangezien de broer van mijn vader dus wel het vooruitzicht heeft dat het niet lang meer gaat duren. Maar voor zover ik me kan herinneren is er gezegd dat ze alleen daarvan iets wilden weten als er iets zou gebeuren. Voor overige personen (niet familie leden) zouden ze niet terug kunnen komen.
Ze zijn nu bezig met een soort rondreis door het midden oosten. Mijn pa zijn grootste wens was om ooit de stad Petra in Jordanië te kunnen zien. En ja, daar gaan ze morgen dus heen. Mij leek het dus erg wrang om dan daarheen te moeten met de wetenschap dat er iemand overleden is (en waar ze dus niet voor terug kunnen komen). Aangezien mn pa daar dus al jaren heen wilde, dan krijgt die plek ineens een erg nare herinnering.

Overigens ben ik oud genoeg om ze dit ellendige nieuws zelf te kunnen en moeten vertellen. En ik denk dat dat ook het beste is. Ik kan ze dan meteen uitleggen waarom ik niet eerder iets gezegd heb. En als ze daar dan boos om zijn, goed dan is dat zo. Maar ik heb een hele goede band met mn ouders en denk niet dat ze boos zijn. Ze zullen het begrijpen dat ik niks gezegd heb. En vooral als ze weten dat zijn vrouw er ook achter staat.
Ik ben zo blij, zo blij
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:46:50 #23
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43435900
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:22 schreef Roeji het volgende:

Alleen hoe vertel je zoiets? Ik zie het niet echt zitten om ze bij thuiskomst te moeten vragen hoe het is geweest om er vervolgens achteraan te zeggen: 'oja, die en die is overleden en al een week geleden begraven'.
Heeft iemand een idee hoe dit zo voorzichtig mogelijk te brengen? En graag serieus, aangezien ik hier op dit moment kapot aan ga. Ik moet dit nog een week verzwijgen voor mn ouders en aangezien ze om de haverklap (en onverwacht) bellen, zie ik hier niet graag van die zogenaamd 'leuke' opmerkingen verschijnen. Het is al klote genoeg.

quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:44 schreef Roeji het volgende:

Overigens ben ik oud genoeg om ze dit ellendige nieuws zelf te kunnen en moeten vertellen. En ik denk dat dat ook het beste is. Ik kan ze dan meteen uitleggen waarom ik niet eerder iets gezegd heb. En als ze daar dan boos om zijn, goed dan is dat zo. Maar ik heb een hele goede band met mn ouders en denk niet dat ze boos zijn. Ze zullen het begrijpen dat ik niks gezegd heb. En vooral als ze weten dat zijn vrouw er ook achter staat.
pi_43435907
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:43 schreef Maerycke het volgende:

[..]

[..]

Ik weet niet welk gedeelte jij mist van de OP, maar zelfs de vrouw van de overledene heeft 'm dat aangeraden. Om zo uit je dak te gaan, vind ik persoonlijk op z'n minst wat sneu te noemen.
En de vrouw van de overledene is daarin de meest objectieve bron? Die heeft wel andere dingen aan haar hoofd ipv dit soort beslissingen maken. Ik vind het persoonlijk heel naar dat mensen denken te weten juiste beslissingen bij een overlijden te maken.
pi_43435976
Hai, ik begrijp dat veel mensen het er niet mee eens zijn, maar TS heeft samen met de mensen om hem heen de keuze genomen om het niet te vertellen. Jullie kunnen hoog en laag springen, maar dat maak je niet ongedaan.

Laten we gewoon de vraag van TS beantwoorden, kay?
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:51:36 #26
63411 Roeji
pi_43436070
quote:

[..]

Kotssmiley's kun je achterwege laten. En egoïsme is het totaal niet, ik zit hier nu niet echt in mn eentje te genieten van het feit dat zij 'lekker' nog van niks weten. Het besluit om niks te zeggen is weloverwogen genomen en al hadden ze terug kunnen komen mbv verzekering e.d. Dan nog waren ze niet op tijd geweest voor de begrafenis. Ik wist het van dinsdagavond, afgesproken was dat zij zouden bellen wanneer dat mogelijk was. En aangezien bellen niet echt goed ging, in een gesprek van 5 minuten 4 keer opnieuw moeten bellen omdat de verbinding verbroken werd, zouden ze pas bellen als ze in Petra waren geweest volgende week. Dus ik kon hun niet echt bereiken. Onverwacht belden ze woensdag, maar ook toen werd de verbinding steeds verbroken en na tig pogingen kregen we niet eens meer een verbinding.

En verder hebben mijn ouders genoeg relativeringsvermogen om te weten dat ik dit niet verteld heb om hun de vakantie te laten hebben die ze wilden hebben en die ze nodig hadden. En dus niet omdat ik het zo leuk vind.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43436110
Gewoon opbiechten als ze bellen, dan moeten ze er maar mee leren omgaan, ik zou het overigens nooit iemand maar dan ook iemand vergeven als die persoon zoiets verzwijgt omdat ik op vakantie ben of wat dan ook
Als iemand mij daarmee belt dan bepaal ik altijd zelf nog wel wat ik belangrijker vind, vakantie of waardig afscheid kunnen nemen.....en dus niet dat iemand anders voor mij bepaalt
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:53:16 #28
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_43436129
quote:

[..]

Beetje lullige reactie.

TS schrijft ten eerste dat hij het in overleg heeft gedaan.

Bovendien ken je de hele vakantiesituatie niet, misschien konden ze wel 1 keer per week een vliegtuig terugpakken en waren ze daardoor zowiezo te laat geweest voor de begravenis, wat is dan het nut om de reis te verknallen terwijl ze daar dus verplciht een week moeten zijn nog.
silence can say more than thousand words
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 19:53:17 #29
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43436131
Volgens haar profiel is TS een vrouw.

Er was al geoppert om het samen met de vrouw van die vriend te vertellen?
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:57:40 #30
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_43436267
Is die vriend onverwacht overleden? IIg, ik zou ze gewoon even rustig op de bank neerzetten als ze terug zijn en er niet veel om heen draaien, maar het gewoon zo nuchter mogelijk brengen, plus je motivatie erbij. Of je er nu een verbaal strikje omheen doet of niet, schrikken doen ze toch.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:57:52 #31
63411 Roeji
pi_43436273
@Maerycke & clumsy_clown: Thanx!

@ Dolledingo: is het misschien al eens tot je doorgedrongen dat er misschien best mensen zijn die ondanks een overlijden toch nog gewoon kunnen nadenken en beslissingen kunnen nemen?
Misschien val jij nog in een leeftijdscatergorie dat je nog in sinterklaas gelooft, maar ikzelf en de weduwe vallen daar al enige tijd niet meer in. Ondanks verdriet kunnen de meeste mensen nog wel de juiste beslissingen maken. Dat jij dat niet kunt, betekent niet dat de rest van de wereld dat dus ook niet kan.

En nu gelieve geen gezeiks meer over het wel of niet de juiste beslissing zijn. Ik hoop (alhoewel ik het niemand gun) op iemand die dit misschien al eens heeft meegemaakt en misschien me kan op weg helpen hoe je zoiets het beste verteld.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43436392
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:53 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Beetje lullige reactie.

TS schrijft ten eerste dat hij het in overleg heeft gedaan.

Bovendien ken je de hele vakantiesituatie niet, misschien konden ze wel 1 keer per week een vliegtuig terugpakken en waren ze daardoor zowiezo te laat geweest voor de begravenis, wat is dan het nut om de reis te verknallen terwijl ze daar dus verplciht een week moeten zijn nog.
Laat de ouders het lekker zelf beslissen. Er zijn altijd veel dingen te regelen als het om dit soort dingen gaat.. ik kan me er kwaad om maken, omdat ik weet hoe fijn ik het toentertijd vond dat ik er om gebeld werd. Ga niet voor een ander bepalen wanneer ze verdriet moeten voelen.. dat is oneerlijk.
pi_43436394
Denk niet dat je vantevoren moet bedenken hoe je het beste zoiets kan vertellen. Wanneer ze thuis komen zeggen dat er iets naars is gebeurd toen ze net weg waren en je het met bepaalde redenen niet wilde vertellen totdat ze terug waren. Je zult wel zien hoe ze reageren maar bereid ze gelijk voor op een klote bericht. Komt vast goed. Je hebt het met de juiste beweegredenen gedaan en in overleg. Denk niet dat je ouders echt boos op je zijn, misschien teleurgesteld omdat ze het eerder willen weten maar het zij zo.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 20:01:47 #34
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43436395
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:57 schreef Roeji het volgende:
@Maerycke & clumsy_clown: Thanx!

@ Dolledingo: is het misschien al eens tot je doorgedrongen dat er misschien best mensen zijn die ondanks een overlijden toch nog gewoon kunnen nadenken en beslissingen kunnen nemen?
Misschien val jij nog in een leeftijdscatergorie dat je nog in sinterklaas gelooft, maar ikzelf en de weduwe vallen daar al enige tijd niet meer in. Ondanks verdriet kunnen de meeste mensen nog wel de juiste beslissingen maken. Dat jij dat niet kunt, betekent niet dat de rest van de wereld dat dus ook niet kan.

En nu gelieve geen gezeiks meer over het wel of niet de juiste beslissing zijn. Ik hoop (alhoewel ik het niemand gun) op iemand die dit misschien al eens heeft meegemaakt en misschien me kan op weg helpen hoe je zoiets het beste verteld.
Waar slaat dat nou weer op?
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:04:42 #35
63411 Roeji
pi_43436483
@senesta; ik heb daar ook al aan zitten denken. En die optie was ook al genoemd. Maar ik denk dat zij het nu druk genoeg heeft met alles te regelen en met haar kinderen en kleinkinderen. Ik denk dat ik haar sowieso nog even bel komende week. En misschien dat ik het haar dan toch vraag.

@vivi; ja hij is zeer onverwacht overleden. Hij was met zn vrouw aan het wandelen en is ineens dood neergevallen. Ook nog op een plek waar de ambulance niet bij kon komen.
Ik vroeg me af of ik ze eerst even hun verhaal moet laten doen als ze terug zijn of meteen maar met de 'deur' in huis vallen en het vertellen. Klinkt gek, dat ik ze misschien nog hun verhaal wil laten vertellen, maar misschien dat ik het dan wat 'gemakkelijker' kan vertellen. Dan is hun vakantie afgerond (dat doe je tenslotte met je verhaal te vertellen aan de achterblijvers). En dan kan dan het verhaal van het thuisfront verteld worden. Hoe klote dit ook is.

Misschien klinkt het debiel dit laatste stukje, maar ik heb geen flauw benul of ik er wel of geen goed aan doe. Ik weet het simpelweg gewoon niet.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43436488
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:57 schreef Roeji het volgende:

Je verlaagt je nu ook tot een bedenkelijk niveau. Dus wellicht moet je niet over leeftijd gaan beginnen.

Begin niet over juiste beslissingen.. je weet gewoonweg niet of dit de juiste beslissing is. Jij beslist nu voor anderen..
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:06:31 #37
63411 Roeji
pi_43436537
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:01 schreef senesta het volgende:

[..]

Waar slaat dat nou weer op?
Op dit: [uit een post van dolledingo]

quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:43 schreef Maerycke het volgende:

[..]

[..]

En de vrouw van de overledene is daarin de meest objectieve bron? Die heeft wel andere dingen aan haar hoofd ipv dit soort beslissingen maken. Ik vind het persoonlijk heel naar dat mensen denken te weten juiste beslissingen bij een overlijden te maken.
Ik ben zo blij, zo blij
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 20:09:18 #38
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43436622
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:04 schreef Roeji het volgende:
@senesta; ik heb daar ook al aan zitten denken. En die optie was ook al genoemd. Maar ik denk dat zij het nu druk genoeg heeft met alles te regelen en met haar kinderen en kleinkinderen. Ik denk dat ik haar sowieso nog even bel komende week. En misschien dat ik het haar dan toch vraag.

@vivi; ja hij is zeer onverwacht overleden. Hij was met zn vrouw aan het wandelen en is ineens dood neergevallen. Ook nog op een plek waar de ambulance niet bij kon komen.
Ik vroeg me af of ik ze eerst even hun verhaal moet laten doen als ze terug zijn of meteen maar met de 'deur' in huis vallen en het vertellen. Klinkt gek, dat ik ze misschien nog hun verhaal wil laten vertellen, maar misschien dat ik het dan wat 'gemakkelijker' kan vertellen. Dan is hun vakantie afgerond (dat doe je tenslotte met je verhaal te vertellen aan de achterblijvers). En dan kan dan het verhaal van het thuisfront verteld worden. Hoe klote dit ook is.

Misschien klinkt het debiel dit laatste stukje, maar ik heb geen flauw benul of ik er wel of geen goed aan doe. Ik weet het simpelweg gewoon niet.
Pff is inderdaad lastig.
Ik denk hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het word om het moment te vinden, ik zou het gewoon meteen vertellen zodra jullie thuis zijn en met een bakkie kofiie op de bank zitten.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:13:18 #39
63411 Roeji
pi_43436752
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:04 schreef dolledingo het volgende:

[..]

Je verlaagt je nu ook tot een bedenkelijk niveau. Dus wellicht moet je niet over leeftijd gaan beginnen.

Begin niet over juiste beslissingen.. je weet gewoonweg niet of dit de juiste beslissing is. Jij beslist nu voor anderen..
Dan laat ik het zo stellen:
in mijn situatie, in combinatie met een gesprek wat ik met mijn ouders heb gehad voor ze op vakantie gingen mbt dit soort gebeurtenissen, is het de juiste beslissing.
En of jij dat voor jouzelf nu niet vind, oke. Maar in mijn geval is het gewoon zo en terugdraaien kan toch niet meer, mocht ik dat al willen en kunnen.
Mijn ouders zijn nu eenmaal op een leeftijd dat er mensen om hun heen doodgaan, verwacht of onverwacht. Dus daar kunnen ze echt wel mee omgaan. Alleen ik zit nu in een situatie die ik helaas nog een week lang moet zien te overbruggen. En om te zorgen dat ik het slechte nieuws op een fatsoenlijke manier kan brengen hoopte ik op wat hulp en niet op vingerwijzingen en gescheld.
Ik ben zo blij, zo blij
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:15:12 #40
63411 Roeji
pi_43436818
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:09 schreef senesta het volgende:

[..]

Pff is inderdaad lastig.
Ik denk hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het word om het moment te vinden, ik zou het gewoon meteen vertellen zodra jullie thuis zijn en met een bakkie kofiie op de bank zitten.
Ik denk ook maar dat ik dat ga doen. Misschien dat ik de weduwe nog vraag om het te vertellen, maar dat moet ik me nog bedenken. Misschien wil zij dat ook helemaal niet.
Thanx.
Ik ben zo blij, zo blij
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 20:16:26 #41
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43436867
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:06 schreef Roeji het volgende:

[..]

Op dit: [uit een post van dolledingo]

quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:43 schreef Maerycke het volgende:

[..]

[..]

Tja ik kan me wel voorstellen dat dolledingo zo denkt, en met dit soort verhalen denk je toch al snel aan hoe je zelf zou reageren als het je overkwam.
Ik zou het ook niet kunnen waarderen als anderen voor mij beslissen dat het beter is als ik nog niet weet over het overlijden van een vriend omdat dat mijn vakantie zou kunnen verpesten
Ook als de vrouw/vriendin van de overledene het eens is met die beslissing.

Ik vind jouw reactie op dolledingo net zo ongenuanceerd als je die van hem waarschijnlijk vind.
Maar goed, we gaan nu weer door op de beslissing die inderdaad al genomen is
pi_43436955
Ik kan er best bij dat je het niet hebt verteld, kan een goede keuze zijn. Als ze thuiskomen zeg je ze meteen dat je een nare mededeling hebt. Zet vast een potje thee, en ga met ze op de bank zitten. Je vertelt direct wat er is gebeurd, zonder er omheen te draaien. Zij zullen daarna het gesprek leiden middels vragen. Daarna help je ze lekker met uitpakken en kan er verder over gepraat worden.
Geen schuldgevoel krijgen, het zijn moeilijke beslissingen om het wel/niet te vertellen, vooral als je zo jong bent en je tevens wordt geadviseerd om het nog niet te vertellen. Heel veel succes.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 20:20:03 #43
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43436973
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:15 schreef Roeji het volgende:

[..]

Ik denk ook maar dat ik dat ga doen. Misschien dat ik de weduwe nog vraag om het te vertellen, maar dat moet ik me nog bedenken. Misschien wil zij dat ook helemaal niet.
Thanx.
Succes in ieder geval.
Het lijkt me geen makkelijke beslissing.
Heel veel sterkte voor jou en je ouders.
pi_43437146
Alsof je ouders nu nog met een fijn gevoel gaan terugkijken op die vakantie. Zij hebben vakantie gehad terwijl iemand die hun dierbaar was is overleden.
Dat je geen annuleringsverzekering of wat dan ook hebt maakt natuurlijk niets uit. Zo'n bericht moet je gewoon weten en ik denk dat 9 van de 10 mensen gelijk terug zouden komen van de vakantie. Dan maar een dure vakantie van 2 dagen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 21:36:35 #45
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_43439575
quote:

[..]

Egoisme??? WAt is dan het persoonlijk voordelige belang van TS ervan het niet te vertellen. Hij heeft er zelf toch totaal geen voordeel mee. Zijn beslissing is gemaakt op basis van de beste bedoeling met zijn ouders en ja, achteraf kan het een foute beslissing zijn geweest, maar ik vind het niet egoistisch!!
KISSSSSSSSSSS
pi_43439662
'k heb dat ook eens meegemaakt, maar heb gewoon mijn ouders opgebeld met de mededeling...
het is de laatste kans om iemand nog te 'zien', dat kun je niet inhalen of overdoen...

maar tja, als je het nog niet verteld hebt... je moet het er dan toch gewoon uitgooien, erachter komen doen ze toch wel...
en makkelijk zal het toch niet zijn, hoe je het ze ook vertelt...
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 21:43:43 #47
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43439768
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:36 schreef Fawn het volgende:

[..]

Egoisme??? WAt is dan het persoonlijk voordelige belang van TS ervan het niet te vertellen. Hij heeft er zelf toch totaal geen voordeel mee. Zijn beslissing is gemaakt op basis van de beste bedoeling met zijn ouders en ja, achteraf kan het een foute beslissing zijn geweest, maar ik vind het niet egoistisch!!
Egoisme is inderdaad een fout woord
Ts is overgens een zij
pi_43440370
Dat de meeste mensen het anders aan hadden gepakt, soit, dat is nu wel duidelijk maar rijkelijk te laat voor de situatie. Gewoon hun vakantie af laten maken. Als ze thuis zijn, aangeven dat je hoopt dat ze een ontzettend fijne vakantie hebben gehad (maar ik neem aan dat je dat al weet aangezien je ze vaak aan de telefoon hebt gesproken) maar dat je even belangrijker nieuws hebt.

Ontzie je ouders een beetje na het nieuws, help met de vakantiewas, breng de vakantiefotorolletjes weg, etc.

Ik vind trouwens de begrafenis niet het enige mogelijke afscheid. Misschien is er met de weduwe en een heilige iets overeen te komen zodat ze nog even aan het graf een laatste eer kunnen bewijzen met toch een officieel tintje.
some things you lose, and some things you just give away
pi_43441316
succes in ieder geval
  vrijdag 10 november 2006 @ 22:56:22 #50
63411 Roeji
pi_43441697
Thanx Senesta!

@ Ms.Poes:Ik denk dat ik het idd het beste op die manier kan aanpakken. Ze ontzien zal niet nodig zijn, ze zijn liever bezig dan dat ze stil in een hoekje zitten. Dat werkt voor hun beter, is mijn ervaring tot nu toe met alle eerdere sterfgevallen die we hebben gehad.
Wat die laatste eer bewijzen betreft, ik denk dat ze dat op hun manier aan het graf (?, ik weet even niet hoe je de plek van een urn noemt. Hij is nl gecremeerd) zullen doen. Of misschien door samen met de weduwe herinneringen op te halen. Dan kun je er toch nog een positieve draai aangeven. Ik vind dat ook van bijv koffietafels. Ondanks dat je daar samen zit op een zeer verdrietige dag, wordt daar toch aardig wat afgelachen dmv het ophalen van herinneringen. Ik kan me dat nog goed herinneren toen ik als klein kind dat de eerste keer meemaakte. Ik was in de veronderstelling dat iedereen daar tranen met tuiten zou zitten te huilen. Niet dat je met een broodje en een stuk vla erbij af en toe krom zou liggen van het lachen van de anekdotes die er verteld werden. Was dan ook een beetje verbaasd als kind zijnde.

Op zich komt het allemaal wel goed. Ik zie alleen enorm op tegen het moment van het vertellen. Ik ga me vantevoren maar flink wat moed inspreken. Over precies een week is het achter de rug en kunnen we het langzaam een plaats gaan geven en verwerken.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43447039
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:04 schreef Roeji het volgende:

Dát lijkt me reuze onverstandig.

Ik sluit me aan bij wat anderen hier zeggen: wees er als ze thuiskomen, laat ze de koffers neerzetten en verwelkom ze terug, en kom dan direct met de mededeling dat je slecht nieuws hebt.

En sta tijdens dát gesprek niet te lang stil bij de motivaties om het niet eerder te zeggen. Dat is misschien wat jou hoog zit - maar hun zal op dat moment dat sterfgeval zelf meer raken. Uitkauwen van genomen beslissingen kan later wel (net als het vakantieverslag).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43448105
Je hebt al lang genoeg gewacht met het te vertellen, hun ervaringen hoor je toch wel.. Direct zeggen. Verder lijkt het mij totaal onbelangrijk of je het nu verteld of wanneer ze terug komen, je hebt toch al te lang gewacht om een verschil daarin te kunnen maken.

Persoonlijk had ik het direct verteld, voor mijn beste vrienden kom ik graag terug: Annuleringsverzekering of niet..
pi_43458841
quote:
Mijn ouders zijn op dit moment op vakantie, ze komen over 1 week terug. Nu weet ik sinds afgelopen dinsdag dat een van hun beste vrienden zeer plotseling is overleden. Ik ben dus gisteren alleen naar de begrafenis geweest.
Probleem is dus dat mijn ouders nog van niks weten. Na overleg met de vrouw van de overleden vriend en nog een aantal andere mensen heb ik besloten om mijn ouders niet te gaan bellen, maar te wachten met het te vertellen tot ze terug zijn.

Met alle respect,
wat is belangrijker: je vakantie afbreken en je geld kwijt zijn omdat je geen annuleringsverzekering hebt.
Of afscheid kunnen nemen op de begrafenis van een van je beste vrienden.
Ik weet dat het een moeilijke situatie is maar in mijn ogen heb je de verkeerde beslissing gemaakt.
  zaterdag 11 november 2006 @ 19:31:50 #54
63411 Roeji
pi_43459829
Als je alleen maar post om commentaar te leveren op mijn beslissing om niets te vertellen, dan laat het aub. Ik heb geen zin in dit soort onzinnig geneuzel. Ik heb mijn beslissing genomen en sta er helemaal achter. Of het nu de juiste beslissing is of niet volgens sommige van jullie. Zoals ook al eerder vermeld wilden mn ouders alleen op de hoogte gebracht worden als de broer van mn vader zou sterven, aangezien deze dus erg ziek is. Overige sterfgevallen zouden ze toch niet voor terug kunnen komen.

Ik zou dus graag alleen nog dingen hier zien die betrekking hebben op mijn vraag.

alvast bedankt.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43460513
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:31 schreef Roeji het volgende:
Als je alleen maar post om commentaar te leveren op mijn beslissing om niets te vertellen, dan laat het aub. Ik heb geen zin in dit soort onzinnig geneuzel. Ik heb mijn beslissing genomen en sta er helemaal achter. Of het nu de juiste beslissing is of niet volgens sommige van jullie. Zoals ook al eerder vermeld wilden mn ouders alleen op de hoogte gebracht worden als de broer van mn vader zou sterven, aangezien deze dus erg ziek is. Overige sterfgevallen zouden ze toch niet voor terug kunnen komen.

Ik zou dus graag alleen nog dingen hier zien die betrekking hebben op mijn vraag.

alvast bedankt.
Wil je alleen reacties hebben die achter jou beslissing staan? En wil geen meningen hebben van andere mensen op dit forum?
Het lijkt net alsof je een soort van bevestiging/goedkeuring van je actie zoekt. Wat ik ook prima vind, ik ga dan wel in een ander topic slap lullen.
pi_43460925
"Hoi, je beste vriendin is overleden".

Tering, waarom moeilijk gaan doen?
pi_43471373
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:48 schreef clumsy_clown het volgende:
Hai, ik begrijp dat veel mensen het er niet mee eens zijn, maar TS heeft samen met de mensen om hem heen de keuze genomen om het niet te vertellen. Jullie kunnen hoog en laag springen, maar dat maak je niet ongedaan.

Laten we gewoon de vraag van TS beantwoorden, kay?
Dat dus. Met "je had beter.." opmerkingen schiet de TS niks op. Druktemakerij om iets wat allang niet meer van belang is.
  maandag 13 november 2006 @ 10:12:17 #58
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43500248
Stel nou dat ze op de weg terug van het vliegveld worden gebeld of zelf gaan bellen met vrienden, bekenden of wat dat ook, dan komen ze er nog achter voordat jij ze te spreken hebt gekregen en dan ben je helemaal de sjaak.

Ik vind het ook een foute beslissing, want de meeste mensen kiezen ervoor om terug te komen van vakantie voor zoiets. Dat jij nu achteraf probeert te 'berekenen' dat ze het toch niet gehaald hadden, is alleen goedpraterij. Overigens ligt er ook een stukje schuld bij de familie van de overledenen omdat jij het bericht in de krant moest lezen blijkbaar.
Pijpe een euro!
pi_43502533
TS, er is nooit een goed moment en het is altijd lullig om te vertellen. Maar ik denk dat je er goed aan doet om heel eerlijk te vertellen wat er gebeurd is en waarom je zo te werk bent gegaan. Ze kunnen moeilijk gaan doen of niet, maar het feit blijft dat hij overleden is. Daar doe je helemaal niets aan. Het ging er jou ook niet om je ouders hun kans te ontnemen waardig afscheid te nemen, want het is allemaal erg snel gegaan. Ook dat zullen je ouders wel inzien. Ik denk dat het achteraf wel meevalt hoe je ouders zullen reageren, maar ze zullen je het niet in dank gaan afnemen dat je het niet meteen verteld hebt ongeacht welk excuus of denkwijze dan ook. Biecht het op, ga met de billen bloot of trek het boetekleed aan,whatever. Wees gewoon eerlijk en oprecht.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_43503058
ik kan mij best voorstellen dat je hun vakantie niet wilde verpesten.. maar ik denk dat ze het erger vinden om na de tijd te horen dat je hun niets hebt verteld en maar hebt gedaan alsof alles goed was. Ik zou dat persoonlijk erger vinden
Zo niet.. dan toch!
  maandag 13 november 2006 @ 12:12:09 #61
63411 Roeji
pi_43503408
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:12 schreef Pompsnol het volgende:
Stel nou dat ze op de weg terug van het vliegveld worden gebeld of zelf gaan bellen met vrienden, bekenden of wat dat ook, dan komen ze er nog achter voordat jij ze te spreken hebt gekregen en dan ben je helemaal de sjaak.

Ik vind het ook een foute beslissing, want de meeste mensen kiezen ervoor om terug te komen van vakantie voor zoiets. Dat jij nu achteraf probeert te 'berekenen' dat ze het toch niet gehaald hadden, is alleen goedpraterij. Overigens ligt er ook een stukje schuld bij de familie van de overledenen omdat jij het bericht in de krant moest lezen blijkbaar.
Mijn ouders zijn van de generatie 'gsm's zijn ondingen'. Ze hebben er wel een maar dat ding is alleen in noodgevallen. En de mensen die van het sterfgeval afweten zijn niet zo dom om ze even snel te gaan bellen. Overigens geven mijn ouders aan vrienden en bekenden meestal een dag later aan als dag van terugkomst. Dit om ervoor te zorgen dat ze nog even lekker met rust gelaten worden. Ze bellen dan ook pas zelf een dag na aankomst met familie en vrienden. En nu komen ze pas 's avonds aan dus dat komt dan goed uit.
Ik ben dus niet bang dat dit gaat gebeuren.

Het ligt niet aan de familie van de overledene dat ik het in de krant moest lezen. Ze hebben naar het huis van mn ouders gebeld waar ik regelmatig verblijf tijdens hun vakantie. Toevallig net die dag (dag na het overlijden) niet. In mijn onwetendheid dat er iets gebeurd zou zijn heb ik hun dan ook niet teruggebeld. De dag erna las ik het in de krant en toen ging mijn lampje branden waarom ze naar het huis van mn ouders hadden gebeld. Mijn nummer is nl geheim en kunnen ze dus niet achterhalen. Dit vertelde de weduwe me ook, ze had geprobeerd mijn nummer te achterhalen, wat dus niet gelukt is. Ze hoopte er op dat ik het zou lezen in de krant en dan mijn ouders kon opvangen bij thuiskomst.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 12:15:58 #62
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_43503519
Je hebt een beslissing genomen en daar moet je je nu aan houden.

zorg dat je in elk geval de advertentie hebt uitgeknipt en het bidprentje voor ze bewaard.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 13 november 2006 @ 12:21:35 #63
63411 Roeji
pi_43503692
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:43 schreef Mr_Belvedere het volgende:
TS, er is nooit een goed moment en het is altijd lullig om te vertellen. Maar ik denk dat je er goed aan doet om heel eerlijk te vertellen wat er gebeurd is en waarom je zo te werk bent gegaan. Ze kunnen moeilijk gaan doen of niet, maar het feit blijft dat hij overleden is. Daar doe je helemaal niets aan. Het ging er jou ook niet om je ouders hun kans te ontnemen waardig afscheid te nemen, want het is allemaal erg snel gegaan. Ook dat zullen je ouders wel inzien. Ik denk dat het achteraf wel meevalt hoe je ouders zullen reageren, maar ze zullen je het niet in dank gaan afnemen dat je het niet meteen verteld hebt ongeacht welk excuus of denkwijze dan ook. Biecht het op, ga met de billen bloot of trek het boetekleed aan,whatever. Wees gewoon eerlijk en oprecht.
Je hebt gelijk, er is nooit een goed moment voor zoiets.
Ik vertel hun uiteraard ook heel eerlijk waarom ik het niet verteld heb. Ik ben ook niet bang voor mn ouders hun reactie daarop. Ze zullen het begrijpen. Omgekeerd hebben ze ook al vaker dingen voor mij 'verzwegen' en ze pas later verteld, omdat de situatie op dat moment niet goed was (wat het dan ook is, doet verder niet ter zake). Daar ben ik ook niet altijd blij mee geweest op het moment dat ik het te horen kreeg, maar achteraf kon ik me wel indenken waarom ze het hadden gedaan. Ik ga er dus vanuit dat dat ook voor hun geldt. Het zal echt niet tot een ruzie uitlopen.

Wat het mij ook moeilijk maakte om het ze te vertellen verleden week (als ik het had willen doen), ze zitten in een hotel vandaaruit maken ze dagtochten van 1 of meerdere dagen. Ik kon ze dus niet zelf rechtstreeks bereiken. Ik zou dan het hotel moeten bellen en een bericht achterlaten. Aangezien ze alleen wilden weten als er iets met de broer van mn pa was gebeurd, lijkt het me nogal lamlendig om een bericht achter te laten dat ze me moesten bellen. Ik denk dat ze dan meteen daaraan waren gaan denken. Dan zouden ze moeten proberen om mij te bellen. En met die slechte verbinding denk ik dat ze totaal in de stress zouden zitten als ze me niet konden bereiken.
Klinkt misschien alsof ik me eruit probeer te praten of me te verdedigen. dat is niet zo. Dit is een van de redenen waarom ik ervoor gekozen heb om te wachten tot ze terugkomen.

In elk geval bedankt voor je reactie.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 12:22:35 #64
63411 Roeji
pi_43503721
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:00 schreef NrSiX het volgende:
ik kan mij best voorstellen dat je hun vakantie niet wilde verpesten.. maar ik denk dat ze het erger vinden om na de tijd te horen dat je hun niets hebt verteld en maar hebt gedaan alsof alles goed was. Ik zou dat persoonlijk erger vinden
Ja en nee. In eerste instantie zullen ze het misschien niet leuk of erg vinden. Maar als ze erover nadenken denk ik dat ze het zullen begrijpen.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 12:25:53 #65
63411 Roeji
pi_43503817
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:15 schreef avotar het volgende:
Je hebt een beslissing genomen en daar moet je je nu aan houden.

zorg dat je in elk geval de advertentie hebt uitgeknipt en het bidprentje voor ze bewaard.
Ik heb de kranten waar advertenties instaan bij hun thuis weggehaald en hier bij mij liggen, mochten ze onverhoopt eerder thuis zijn dan dat ik ben.
Ook een bidprentje heb ik voor ze.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 12:25:54 #66
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43503819
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 22:56 schreef Roeji het volgende:

Op zich komt het allemaal wel goed. Ik zie alleen enorm op tegen het moment van het vertellen. Ik ga me vantevoren maar flink wat moed inspreken. Over precies een week is het achter de rug en kunnen we het langzaam een plaats gaan geven en verwerken.
Ik heb het topic doorgelezen en vind het jammer voor je dat er mensen zijn die zo op je afgeven, je hebt het enige juiste gedaan en dat is imho naar je gevoel luisteren, je hebt overleg gehad met de naasten van de overledene en die waren het met je eens.
In dit geval kunnen je ouders nog genoeg voor de weduwe en de andere vrienden en familie betekenen in de periode die volgt, je vader heeft zelf hartklachten en om een grote wens van hem af te pakken of te verstieren door dit nieuws wordt niemand beter van.
Je kunt het denk ik wel beter meteen eruit gooien als ze terug zijn, de verhalen over de vakantie komen wel als de foto's klaar zijn en de schrik van het nare bericht wat is bekoeld.
Ik benijd je niet dat je dit aan je ouders moet gaan vertellen, gaat het wel een beetje met je?
Gecondoleerd, veel sterkte en succes.
be nice or go away
  maandag 13 november 2006 @ 12:38:27 #67
63411 Roeji
pi_43504202
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:25 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ik heb het topic doorgelezen en vind het jammer voor je dat er mensen zijn die zo op je afgeven, je hebt het enige juiste gedaan en dat is imho naar je gevoel luisteren, je hebt overleg gehad met de naasten van de overledene en die waren het met je eens.
In dit geval kunnen je ouders nog genoeg voor de weduwe en de andere vrienden en familie betekenen in de periode die volgt, je vader heeft zelf hartklachten en om een grote wens van hem af te pakken of te verstieren door dit nieuws wordt niemand beter van.
Je kunt het denk ik wel beter meteen eruit gooien als ze terug zijn, de verhalen over de vakantie komen wel als de foto's klaar zijn en de schrik van het nare bericht wat is bekoeld.
Ik benijd je niet dat je dit aan je ouders moet gaan vertellen, gaat het wel een beetje met je?
Gecondoleerd, veel sterkte en succes.
Dankjewel voor je lieve reactie.
Ikzelf ben inmiddels bekomen van de schrik en de stress voor hun thuiskomst is ook wel iets gezakt. Uiteraard blijft het verdriet nog wel even aanwezig. Vooral omdat het iemand was die een jaar jonger dan mijn ouders is. En net als hun midden in het leven stond.
Jij begrijpt gelukkig mijn gedachte achter het niet vertellen. Het kan best zijn dat dit misschien (ik hoop van niet) de laatste vakantie van mijn ouders is. Je weet het nooit. Het is, zoals ik nu weer heb meegemaakt, soms zo snel en onverwacht gebeurd. Het heeft me zelf ook weer even iets bewuster gemaakt, ik ben zelf niet bang om dood te gaan. Ik ben alleen bang (geworden) om mijn ouders te verliezen. Ik besef nu maar weer eens al te goed dat ik het hun niet altijd even makkelijk heb gemaakt en dat ik misschien eens een keer vaker op mn tong moet bijten als ik weer eens betutteld wordt door mn moeder En niet meteen moet gaan tegenspartelen. We kunnen goed met mekaar overweg, maar er is wel een zekere afstandelijkheid aangezien zij al redelijk 'oud' waren toen ik eens op de proppen kwam. Misschien is het tijd om dat wat meer los te laten en wat opener naar hun toe te worden.

beetje doordenkerij mbt mijn gevoelens.. We hebben in onze familie en kennissenkring al zoveel sterfgevallen gehad, dat je er op een gegeven moment niet meer zo stil bij staat. Maar als het ineens iemand is die op een of andere manier je een spiegel voorhoudt, dan word je weer wakker geschud. Ik geloof dat dat nu bij mij is gebeurd.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 13:02:11 #68
145755 kahaarin
pi_43504926
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:38 schreef Roeji het volgende:

[..]

Dankjewel voor je lieve reactie.
Ikzelf ben inmiddels bekomen van de schrik en de stress voor hun thuiskomst is ook wel iets gezakt. Uiteraard blijft het verdriet nog wel even aanwezig. Vooral omdat het iemand was die een jaar jonger dan mijn ouders is. En net als hun midden in het leven stond.
Daar zou ik niet al te veel bij stilstaan, geniet van de tijd die je nog met je ouders mag hebben en natuurlijk ben je verdrietig om het overlijden van een kennis en voor je het verlies van een vriend voor je ouders en de familie van de overledene. Betrek het echter niet teveel op jullie situatie, dat levert weer meer stress op.
quote:
Jij begrijpt gelukkig mijn gedachte achter het niet vertellen. Het kan best zijn dat dit misschien (ik hoop van niet) de laatste vakantie van mijn ouders is. Je weet het nooit. Het is, zoals ik nu weer heb meegemaakt, soms zo snel en onverwacht gebeurd. Het heeft me zelf ook weer even iets bewuster gemaakt, ik ben zelf niet bang om dood te gaan. Ik ben alleen bang (geworden) om mijn ouders te verliezen. Ik besef nu maar weer eens al te goed dat ik het hun niet altijd even makkelijk heb gemaakt en dat ik misschien eens een keer vaker op mn tong moet bijten als ik weer eens betutteld wordt door mn moeder En niet meteen moet gaan tegenspartelen. We kunnen goed met mekaar overweg, maar er is wel een zekere afstandelijkheid aangezien zij al redelijk 'oud' waren toen ik eens op de proppen kwam. Misschien is het tijd om dat wat meer los te laten en wat opener naar hun toe te worden.
Dat is een goed idee, een goed contact is altijd fijn.
Het lijkt me dat het voor je ouders en voor jou goed is dat je overal over kunt en mag praten, op een gegeven moment veranderd de relatie met je ouders toch in een wat meer volwassenen onder elkaar niveau.
Als je jong bent dan bepalen zij de regels als het goed is en later is het heel fijn als je dingen kunt overleggen en bepraten op een gelijkwaardiger manier.
Moeders blijven moeders en zeggen dat je een jas aan moet doen als je naar buiten gaat oid, dat sla je er echt niet uit!
quote:
beetje doordenkerij mbt mijn gevoelens.. We hebben in onze familie en kennissenkring al zoveel sterfgevallen gehad, dat je er op een gegeven moment niet meer zo stil bij staat. Maar als het ineens iemand is die op een of andere manier je een spiegel voorhoudt, dan word je weer wakker geschud. Ik geloof dat dat nu bij mij is gebeurd.
En opeens besef je dat je zelf volwassen bent en je ouders al best wel oud....
Gelukkig kun je nu daarover praten met allebei je ouders, het lijkt me dat dit toch ergens wel een positieve kant is aan heel dit verdrietige verhaal.
Natuurlijk is het zuur voor de directe familie, jij kunt echter je ouders proberen te steunen, ze vertellen wat je bezig houdt en dat je echt om hen geeft en ze nog lang niet kunt/wilt missen!
be nice or go away
pi_43505176
TS, ik ben toch wel benieuwd.. als jij niet per ongeluk de kranten had doorgelezen, hoe waren je ouders het dan te weten gekomen? Bij een overlijden van een bekende weten de naasten er vaak al wel van voordat de rouw-advertentie in de krant verschijnt, helemaal als het om goede vrienden gaat. Was de vrouw niet bevriend met je ouders?
pi_43505580
Roeji,

ten eerste wil ik zeggen: maak je niet druk over of je de juiste keuze hebt gemaakt door te wachten.
Je hebt die keuze overwogen, en in overleg gemaakt. Het had immers toch geen nut om het eerder te vertellen. Je hebt gekozen om je ouders te laten genieten van datgene waar ze jaren naar toe geleefd hebben. Daar heb je niets fout aan gedaan hoor.

Ongeloof en verdriet is niet te vermijden, dat wordt er ook niet meer of minder erg door, door wel of niet telefonisch te vertellen.

Over de manier waarop je het gaat vertellen: je schrijft dat je een goede band met je ouders hebt.
Je ouders kennen je vast goed genoeg, en zien meteen bij thuiskomst dat er iets aan de hand is. Dan kan je het meteen vertellen. Dus als je al zou willen wachten tot zij hunvakantie verhalen hebben verteld, zal je waarschijnlijk die kans niet eens krijgen.

Dus maak je maar geen zorgen over hoe je het verteld.

Ik wens jou en je ouders in ieder geval veel sterkte toe de komende dagen
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  maandag 13 november 2006 @ 13:33:35 #71
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_43505826
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:10 schreef dolledingo het volgende:
TS, ik ben toch wel benieuwd.. als jij niet per ongeluk de kranten had doorgelezen, hoe waren je ouders het dan te weten gekomen? Bij een overlijden van een bekende weten de naasten er vaak al wel van voordat de rouw-advertentie in de krant verschijnt, helemaal als het om goede vrienden gaat. Was de vrouw niet bevriend met je ouders?
quote:
Die vriend is gestorven een halve dag voor ze op vakantie gingen, zijn vrouw heeft de dag dat ze op vakantie zijn gegaan geprobeerd naar mij te bellen. Ik was er toen niet. De dag erna las ik de overlijdensadvertentie in de krant en toen ging mij een lampje branden mbt het telefoonnummer wat ik bij de gemiste oproepen had gezien. Ze (mn ouders) waren toen dus pas 2 dagen op vakantie.
lijkt me duidelijk

sterkte ts...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 13 november 2006 @ 13:36:21 #72
63411 Roeji
pi_43505918
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:10 schreef dolledingo het volgende:
Dat is een goeie. Ik denk dat doordat de weduwe nog een aantal malen had proberen te bellen en ik het nummer in de telefoon had zien staan. Dan had ik wel gaan bellen om te informeren of er iets was, vooral als je weet dat ze weten dat mn ouders weg zijn.
De vrouw was net zo bevriend met mn ouders als haar man. Hun overige vrienden en familie (ik geloof dat die ook maar heel klein was, zover ik tijdens de kerkdienst kon zien) ken ik niet, of mijn ouders die kennen, geen idee. Een paar wel, maar daar hadden ze geen contact meer mee geloof ik. Waren oud-collega's van mn pa en die overleden vriend. Dus dat er misschien mensen mijn ouders in zouden kunnen lichten voor ik dat zou doen, nee dat kan niet gebeuren. Die hebben sowieso niet eens een gsmnummer van mn ouders, voor zover iemand dat al heeft .

Het zou idd een extra grote klap zijn geweest als ze het (zonder dat ik het had geweten) bij thuiskomst in de krant moeten lezen. Ik geloof dat dat erger is dan de huidige situatie. Ik ben nu tenminste nog uit naam van mijn ouders (en mijzelf uiteraard) naar de begrafenis geweest. Nu kan ik ze nog wat voorbereiden en vertellen. Is toch prettiger dan een advertentie.

thanx iig voor je reactie
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 13:40:17 #73
63411 Roeji
pi_43506055
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:24 schreef Walter81 het volgende:
Roeji,

ten eerste wil ik zeggen: maak je niet druk over of je de juiste keuze hebt gemaakt door te wachten.
Je hebt die keuze overwogen, en in overleg gemaakt. Het had immers toch geen nut om het eerder te vertellen. Je hebt gekozen om je ouders te laten genieten van datgene waar ze jaren naar toe geleefd hebben. Daar heb je niets fout aan gedaan hoor.

Ongeloof en verdriet is niet te vermijden, dat wordt er ook niet meer of minder erg door, door wel of niet telefonisch te vertellen.

Over de manier waarop je het gaat vertellen: je schrijft dat je een goede band met je ouders hebt.
Je ouders kennen je vast goed genoeg, en zien meteen bij thuiskomst dat er iets aan de hand is. Dan kan je het meteen vertellen. Dus als je al zou willen wachten tot zij hunvakantie verhalen hebben verteld, zal je waarschijnlijk die kans niet eens krijgen.

Dus maak je maar geen zorgen over hoe je het verteld.

Ik wens jou en je ouders in ieder geval veel sterkte toe de komende dagen
Thanx
Ik weet ook wel zeker dat ik het niet kan verbergen (uiterlijk tenminste) zodra ik mn ouders zie. Daar kennen ze me te goed voor en daarvoor is dit ook een te verdrietig iets. Ze zien het zeker aan me. En het is denk ik het beste om het meteen te vertellen. Als ik hun verhalen eerst moet aanhoren dan ben ik op van de zenuwen en daardoor word ik kribbig en dat kunnen we dan niet gebruiken. Beter hun verhaal later horen. Dit gaat toch voor.

Dankjewel voor alle steun.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 13:42:43 #74
63411 Roeji
pi_43506120
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:33 schreef Jumparound het volgende:

[..]

[..]

lijkt me duidelijk

sterkte ts...
Thanx, doet me goed om nu toch wat steun te krijgen. Ik stop het nu zoveel mogelijk weg, anders worden de komende dagen oneindig. Ik probeer zo min mogelijk erover na te denken dat ik het moet gaan vertellen.
Maar het doet me erg goed dat er toch mensen zijn die me niet afkraken om mn beslissing en me gewoon even sterkte wensen
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43506747
Ik weet wel zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen. Ik zou het zelfde hebben gedaan.
Al zou ik het nog zo moeilijk vinden.

En maar gelijk vertellen denk ik. Als je ze eerst laat praten over de vakantie is ook maar valse hoop.
De vakantie verhalen komen vanzelf wel een keer. Als de tijd er voor is.

Veel sterkte en gecondoleerd.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 13 november 2006 @ 14:38:39 #76
63411 Roeji
pi_43507841
@Vlindur: thanx
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:02 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Daar zou ik niet al te veel bij stilstaan, geniet van de tijd die je nog met je ouders mag hebben en natuurlijk ben je verdrietig om het overlijden van een kennis en voor je het verlies van een vriend voor je ouders en de familie van de overledene. Betrek het echter niet teveel op jullie situatie, dat levert weer meer stress op.
[..]
Ik sta er niet veel bij stil, alleen nu door dit alles moest ik daar toch aan denken. Ik ga mn ouders niet in een glazen kastje stoppen. Dat is zinloos, dan heb je allemaal geen leven meer.
quote:
Dat is een goed idee, een goed contact is altijd fijn.
Het lijkt me dat het voor je ouders en voor jou goed is dat je overal over kunt en mag praten, op een gegeven moment veranderd de relatie met je ouders toch in een wat meer volwassenen onder elkaar niveau.
Als je jong bent dan bepalen zij de regels als het goed is en later is het heel fijn als je dingen kunt overleggen en bepraten op een gelijkwaardiger manier.
Moeders blijven moeders en zeggen dat je een jas aan moet doen als je naar buiten gaat oid, dat sla je er echt niet uit!
[..]
Ja ik weet maar al te goed hoe moeders kunnen zijn. Die van mij is het toppunt af en toe. Zelfs mn pa krijgt er regelmatig de zenuwen van.
Het is idd alleen enorm wennen dat je nu een andere verhouding met mekaar hebt. En openlijk over bepaalde zaken praten is vaak best lastig. Vooral omdat mn ouders soms behoorlijk ouderwets zijn.
quote:
En opeens besef je dat je zelf volwassen bent en je ouders al best wel oud....
Gelukkig kun je nu daarover praten met allebei je ouders, het lijkt me dat dit toch ergens wel een positieve kant is aan heel dit verdrietige verhaal.
Natuurlijk is het zuur voor de directe familie, jij kunt echter je ouders proberen te steunen, ze vertellen wat je bezig houdt en dat je echt om hen geeft en ze nog lang niet kunt/wilt missen!
Dat direct tegen mn ouders zeggen vind ik moeilijk, ik doe dat altijd op een andere manier. Met een bepaald iets waar ze blij mee zijn, hoeft niet eens geld te kosten. Maar bijv mn pa helpen met zn pc ofzo. Alhoewel dat de band niet altijd versterkt
Ze weten het ook wel hoe ik erover denk.

thanx
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43507932
wanneer komen ze ook al weer terug?
  maandag 13 november 2006 @ 14:42:36 #78
63411 Roeji
pi_43507964
vrijdag, dus nog even volhouden.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 14:49:52 #79
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_43508169
vraag of ze even rustig willen gaan zitten en vertel het ze dan. D'r is geen leuke manier om zoiets te vertellen...
  maandag 13 november 2006 @ 14:53:15 #80
145755 kahaarin
pi_43508256
Moeders!

Ik kan niets anders doen dan je sterkte wensen!
Bij deze dus.
be nice or go away
pi_43508561
Sterkte voor de TS Gecondoleerd ook. Kende je die vriend zelf ook (goed)?
Extremistisch gematigd.
pi_43508952
succes
zal idd niet makkelijk z ijn om ze dit te moeten vertellen bij thuiskomst.
En mss dat ze zelfs een beetje boos op je worden bereid je daar ook op voor, want het kan zijn dat hun wel naar huis hadden gewilt om bij de begrafenis te z ijn en ze vinden dat je de beslissing bij hun had moeten laten.
wens je veel sterkte vrijdag, kan maar 1 ding zeggen vertel het maar gelijk en draai er niet teveel omheen, want h oe je dit soort nieuws ook brengt het komt toch altijd heel erg hard aan
  maandag 13 november 2006 @ 15:40:04 #83
63411 Roeji
pi_43509804
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:02 schreef P8 het volgende:
Sterkte voor de TS Gecondoleerd ook. Kende je die vriend zelf ook (goed)?
Dankjewel.
Ja ik kende hem ook heel goed. Mn leven lang al zo'n beetje. Ik kwam er wel niet zo heel vaak over de vloer, maar het was een ontzettende warme en hartelijke man, met een enorm gevoel voor droge humor. Op het bidprentje staat daar nog een stukje over. Ik moest best lachen toen ik het las. Ging over de bijnamen die hij zijn kinderen gaf. Dat was zo typerend voor hem. Zo zal ik hem iig altijd blijven herinneren.

Ik ben zelf niet gelovig meer, maar een ding wat in de kerk gezegd werd door de pastoor is me bijgebleven: " Ook al is hij er niet meer en is het verdriet enorm groot. Toch is hij niet 'weg'. Je hebt alle herinneringen nog aan hem. "
Nu kan een herinnering nooit een persoon vervangen, maar toch vergeet je dat vaak door het verdriet (en vaak ook de boosheid) wat je hebt.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 15:42:44 #84
63411 Roeji
pi_43509901
@ neyk & P8 & Kahaarin: Thanx!!

En makkelijk wordt het zeker niet. Maar het moet toch gebeuren.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 13 november 2006 @ 16:07:36 #85
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_43510734
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:42 schreef Roeji het volgende:
@ neyk & P8 & Kahaarin: Thanx!!

En makkelijk wordt het zeker niet. Maar het moet toch gebeuren.
Ik hoop dat de reactie van je ouders het jou niet erger maken. Het is gewoon een kloten situatie, ook al zijn ze gewoon thuis en moet je ze het vertellen.

Sterkte TS.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  maandag 13 november 2006 @ 16:10:00 #86
63411 Roeji
pi_43510820
Klopt, eens wanneer je zoiets moet vertellen is het een zeer ellendig iets. De reactie van mn ouders ben ik niet bang voor. Dat komt wel goed

Thanx
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43537681
TS, heel veel sterkte vrijdag! je hebt mijns inziens de juiste beslissing genomen. ik had precies hetzelfde gedaan!
  dinsdag 14 november 2006 @ 12:06:54 #88
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_43538144
Ik lees met verbijstering de reacties van mensen die het idee hebben dat ze het TS nog moeilijker moeten maken door te zeggen dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt. Het is haar keuze die zij in overleg met andere direct betrokkenen heeft gemaakt. Wie zijn jullie dan om daar zulke harde oordelen over te vellen? Echt zeer triest.

Maar om op de vraag van TS terug te komen: hoe vertel je zoiets?
Ik denk dat het eigenlijk niet echt te beantwoorden is en zeker niet door iemand anders. Jij kent je ouders beter dan wie dan ook in dit forum. Makkelijk zijn dit soort dingen uiteraard niet, maar vaak bepaalt het moment zelf hoe het verloopt.

Sterkte in ieder geval.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
  dinsdag 14 november 2006 @ 12:54:17 #89
63411 Roeji
pi_43539322
Thanx richsli en Everett!
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43539411
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:35 schreef Roeji het volgende:

[..]

Je zegt het eigenlijk zelf al. Die vriend is gestorven een halve dag voor ze op vakantie gingen, zijn vrouw heeft de dag dat ze op vakantie zijn gegaan geprobeerd naar mij te bellen. Ik was er toen niet. De dag erna las ik de overlijdensadvertentie in de krant en toen ging mij een lampje branden mbt het telefoonnummer wat ik bij de gemiste oproepen had gezien. Ze (mn ouders) waren toen dus pas 2 dagen op vakantie. Als ik ze het dan had verteld was hun vakantie vergald en hadden ze daar nog 1,5 week moeten zitten in de wetenschap dat hun vriend dood was en werd begraven zonder dat ze erbij konden zijn. Daar had niemand iets aan vonden de mensen met wie ik gesproken heb. Inclusief ikzelf. Deze vakantie hadden ze nl nogal lang naar uit gekeken.
Plus het idiote is, mijn vader heeft op de avond voor hun vertrek zelf op de eerste hart hulp gelegen met hartklachten. Wat overigens iets bleek te zijn waar ze niks aan kunnen doen en ook niet gevaarlijk is. Maar mijn pa is dus 1 jaar ouder dan die overleden vriend. En dat geeft t (ook voor mij) een zeer nare bijsmaak.
Hoogstwaarschijnlijk hebben mn ouders net de vrouw van die overleden vriend misgelopen op de ehbo. Wat een geluk is geweest. Anders waren ze total loss op vakantie kunnen gaan.
jeetje wat een drama! Misschien dat de vrouw van de overleden vriend langs kan komen om het samen te vertellen?
of samen met je ouders daar naar toe gaan???
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:14:15 #91
63411 Roeji
pi_43539960
Ik heb daarover zitten denken, om haar te vragen om het te vertellen. Maar ik denk dat dat voor haar iets teveel gevraagd is. Ik bel haar vandaag of morgen wel nog even, o.a. om te vragen of mn ouders eventueel vrijdagavond nog langs kunnen komen als ze dat willen en als ze niet te laat thuis komen.
Of dat ze zaterdag langs kunnen gaan. Misschien kunnen ze dan samen naar de plek waar de urn staat, als ze dat willen. Maar dat hoor ik vrijdag wel als ze terug zijn.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43540330
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:14 schreef Roeji het volgende:
Ik heb daarover zitten denken, om haar te vragen om het te vertellen. Maar ik denk dat dat voor haar iets teveel gevraagd is. Ik bel haar vandaag of morgen wel nog even, o.a. om te vragen of mn ouders eventueel vrijdagavond nog langs kunnen komen als ze dat willen en als ze niet te laat thuis komen.
Of dat ze zaterdag langs kunnen gaan. Misschien kunnen ze dan samen naar de plek waar de urn staat, als ze dat willen. Maar dat hoor ik vrijdag wel als ze terug zijn.
ja dat zou ook een goede oplossing kunnen zijn...
komen ze met het vliegtuig? moet jij ze halen, dan kan je bij wijze van spreken zo doorrijden naar die weduwe....
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:31:05 #93
63411 Roeji
pi_43540466
Ze worden met een taxi opgehaald. Het lijkt me verstandig als ze eerst even thuis op adem komen en het even laten bezinken. en dan naar de weduwe. Met de koffers bij wijze van spreke nog in de hand naar haar toe gaan, lijkt me niet goed. Ik heb er ook aan zitten denken om zelf te gaan ophalen, me door iemand op het vliegveld te laten afzetten en dan met hun taxi meerijden. Maar dan zit je ook een beetje onhandig in de auto om het te vertellen. Dus ik wacht tot ze thuis zijn en de koffers hebben neergezet, de kat vertroeteld en dan vertel ik het meteen.
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:52:29 #94
131369 RobinK
a dirty mind is a joy for life
pi_43541184
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:31 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[..]

Ik zou echt pislink zijn!

Ik zit met verbazing de OP nog eens te lezen.
me 2... of het waren uiteindelijk toch niet zulke goede vrienden.
anders heb ik er geen verklaring voor
[Al wapper je nog zo kloek, de laatste druppel valt altijd in de broek]
pi_43544157
TS vraagt niet naar ieders mening over wel of niet de juiste keuze,
maar enkel hóe ze het moet vertellen aan haar ouders.

Als iemand van mening is dat Roeji de verkeerde keuze heeft gemaakt,
dan hoop ik voor die persoon wanneer deze hetzelfde meemaakt, hij de keuze maakt
die voor die situatie het beste is.
Maar Roeji heeft ervoor gekozen het niet meteen te vertellen, en deze keuze ook overwogen, dus dan hoeft een ander er niet over te oordelen of dit goed of fout geweest is.
[ afbeelding ]
  dinsdag 14 november 2006 @ 15:23:04 #96
63411 Roeji
pi_43544511
Thanx Walter81, sommige mensen respecteren andermans keuzes nu eenmaal niet of willen ze niet respecteren. Ook niet als het al meerdere malen uitgelegd is waarom je die keuze maakt.
Dankjewel voor je steun.
Ik ben zo blij, zo blij
  † In Memoriam † dinsdag 14 november 2006 @ 15:31:11 #97
43556 miss_dynastie
pi_43544777
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:24 schreef VoreG het volgende:
ik denk dat 9 van de 10 mensen gelijk terug zouden komen van de vakantie. Dan maar een dure vakantie van 2 dagen.
Zou het? Ik weet niet wat ik zou doen als het echt gebeurt, maar die persoon is overleden, je kan er dus niet meer mee praten, dus afscheid nemen van de persoon zelf kan niet meer. Op een begrafenis/ crematie kun je de overledene ook niet altijd zien, blijft over de steun aan de familie, en de familie geeft juist zelf te kennen dat TS het op deze manier 'moest' oplossen. Daarnaast is TS namens het gezin aanwezig geweest bij de mis, dat vind ik ook hardstikke netjes, ze waren wel 'vertegenwoordigd', zal ik maar zeggen. Ik weet niet of ik zelf dezelfde keuze zal maken, zou -net als in dit geval- helemaal afhangen van de omstandigheden van het geval, maar om nou op die manier voor anderen te gaan denken...

TS, ik denk dat je ouders het fijn zullen vinden dat jij bij de mis bent geweest, ik wens je sterkte met vertellen
  dinsdag 14 november 2006 @ 15:43:00 #98
145755 kahaarin
pi_43545202
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:31 schreef Roeji het volgende:
Ze worden met een taxi opgehaald. Het lijkt me verstandig als ze eerst even thuis op adem komen en het even laten bezinken. en dan naar de weduwe. Met de koffers bij wijze van spreke nog in de hand naar haar toe gaan, lijkt me niet goed. Ik heb er ook aan zitten denken om zelf te gaan ophalen, me door iemand op het vliegveld te laten afzetten en dan met hun taxi meerijden. Maar dan zit je ook een beetje onhandig in de auto om het te vertellen. Dus ik wacht tot ze thuis zijn en de koffers hebben neergezet, de kat vertroeteld en dan vertel ik het meteen.
Lijkt me een goed idee, probeer iig nog even contact te hebben met de weduwe inderdaad, dan komt het bezoek van je ouders niet onaaangekondigd en kan ze zich er op vooberiden, mentaal.
Je ouders zullen wel schrikken en het is voor haar nog heel vers natuurlijk.
Sterkte.
be nice or go away
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:21:32 #99
63411 Roeji
pi_43546543
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 15:31 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Zou het? Ik weet niet wat ik zou doen als het echt gebeurt, maar die persoon is overleden, je kan er dus niet meer mee praten, dus afscheid nemen van de persoon zelf kan niet meer. Op een begrafenis/ crematie kun je de overledene ook niet altijd zien, blijft over de steun aan de familie, en de familie geeft juist zelf te kennen dat TS het op deze manier 'moest' oplossen. Daarnaast is TS namens het gezin aanwezig geweest bij de mis, dat vind ik ook hardstikke netjes, ze waren wel 'vertegenwoordigd', zal ik maar zeggen. Ik weet niet of ik zelf dezelfde keuze zal maken, zou -net als in dit geval- helemaal afhangen van de omstandigheden van het geval, maar om nou op die manier voor anderen te gaan denken...

TS, ik denk dat je ouders het fijn zullen vinden dat jij bij de mis bent geweest, ik wens je sterkte met vertellen
Niks aan toe te voegen, je begrijpt mijn redenatie helemaal. En het hangt allemaal van de situatie af. Als mn ouders een weekje in Turkije in de zon lagen, dan had ik ze waarschijnlijk wel gebeld. Maar misschien ook niet. Het is lastig te zeggen, zoiets moet je op dat moment dan bepalen.
En ik denk overigens niet dat in welk geval dan ook. er maar 1 juiste beslissing is. Aan allebei zitten nadelen. Wel vertellen = vakantie verpest en misschien terugkomen of daar blijven met een ellendig gevoel. Niet vertellen = achteraf misschien niet gewenst of boosheid door de vakantiegangers. Je weet het toch nooit helemaal zeker.
Maar ik sta volledig achter mijn beslissing. Het is alleen enorm zwaar om dit alleen te moeten 'dragen' en dit te moeten gaan vertellen. Het is gewoon iets wat niemand wil doen op welk moment dan ook.

Ik denk idd ook dat mn ouders het fijn vinden dat ik bij de mis ben geweest. Eigenlijk denk ik dat als ik daar niet heen was geweest dat ik daar meer problemen over te horen zou krijgen, dan ik (misschien) over het stilhouden zal horen.
Mijn ouders vinden dat (naar de kerk gaan) namelijk enorm belangrijk.

thanx
Ik ben zo blij, zo blij
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:23:58 #100
63411 Roeji
pi_43546633
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 15:43 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Lijkt me een goed idee, probeer iig nog even contact te hebben met de weduwe inderdaad, dan komt het bezoek van je ouders niet onaaangekondigd en kan ze zich er op vooberiden, mentaal.
Je ouders zullen wel schrikken en het is voor haar nog heel vers natuurlijk.
Sterkte.
Ze weet dat ze misschien vrijdag nog langskomen, daar hadden we het in het eerste gesprek al over gehad. Zij gaf dat zelf al aan dat ze welkom zijn. Ik wil het alleen nog even bevestigen of het aanbod nog steeds staat. Of dat ze misschien die avond niet kan ofzo. Je weet nooit of dan haar kinderen misschien dan daar zijn.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43561671
quote:

Bij binnenkomst gelijk vertellen en niet omheen draaien.
Maar breng het niet te lomp.
Ik trouw later met het zusje van BrauN,omdat ik dan zijn Schlager word.
  woensdag 15 november 2006 @ 08:40:27 #102
145755 kahaarin
pi_43568609
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:23 schreef Roeji het volgende:

[..]

Ze weet dat ze misschien vrijdag nog langskomen, daar hadden we het in het eerste gesprek al over gehad. Zij gaf dat zelf al aan dat ze welkom zijn. Ik wil het alleen nog even bevestigen of het aanbod nog steeds staat. Of dat ze misschien die avond niet kan ofzo. Je weet nooit of dan haar kinderen misschien dan daar zijn.
Misschien vind ze dat juist wel fijn, een beetje steun erbij....
Idd even goed afspreken.
be nice or go away
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:17:32 #103
63411 Roeji
pi_43643268
Nou het ligt nu allemaal achter me (althans de stress om hoe ik het moest vertellen).

Ik heb de juiste beslissing gemaakt door het niet te vertellen, dat vonden mn ouders dus ook en was dus geen enkel probleem. Natuurlijk is het een enorme klap geweest voor ze, maar ze gingen met de weduwe bellen toen ik de deur uit liep bij hun, ik hoop dat ze dat een beetje 'goed' doet (voor zover je over goeddoen kunt praten in deze situatie). Mijn pa vond het moeilijk te bevatten, aangezien hij dus zelf op de ehbo heeft gezeten dezelfde dag dat zn vriend overleden is. En dat het (doodgaan) nu ineens zo kortbij was omdat de overledene een jaar jonger dan mijn ouders is.

Maar goed het ergste hebben we gehad, we kunnen nu het hele gebeuren gaan verwerken en proberen achter ons te laten. Het zal voor mn ouders nog wel een flinke tijd gaan duren aangezien ze mekaar zo'n 40 jaar kenden. Dat is toch niet niks.

Ik wil iedereen bedanken voor alle steun, heeft me toch flink geholpen om het op een zo goed mogelijke manier te vertellen. Dankjewel allemaal.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43643315
Heel fijn dat het goed gegaan is. Achteraf heb je je waarschijnlijk voor niets "druk" gemaakt.
Maar je pa was op de ehbo toen die vriend overleed? Hoe dat zo?
Veel sterkte iig aan jullie. Het komt wel goed, dat zie je.
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:26:57 #105
63411 Roeji
pi_43643462
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:19 schreef vencodark het volgende:
Heel fijn dat het goed gegaan is. Achteraf heb je je waarschijnlijk voor niets "druk" gemaakt.
Maar je pa was op de ehbo toen die vriend overleed? Hoe dat zo?
Veel sterkte iig aan jullie. Het komt wel goed, dat zie je.
Ik heb me idd voor niets druk gemaakt, maar dan nog. Ik heb 2 weken mn mond moeten houden over iets wat je voor niemand wilt verzwijgen.

Mijn pa is een paar uur voor ze op vakantie gingen naar de ehbo gegaan met hartklachten Ik wist eerder niet hoe laat precies, nu blijkt dat dat laat op de avond was. Die vriend is laat in de middag overleden. Ze hadden de weduwe daar dus toch niet tegen het lijf kunnen lopen. Er zat teveel tjd tussen.

Dankjewel voor je steun en ja alles komt goed. Soms is hetgeen wat je mee moet dragen even iets teveel en dan is het fijn als je je hart even op fok! kunt luchten

thanx nogmaals
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43709363
Fijn dat het meegevallen is, want is toch iets wat erg moeilijk is om te vertellen.
Al was het moeillijk om het voor je te houden, soms klopt de uitdrukking erg goed, spreken is zilver, zwijgen is goud.
Sterkte met het verwerken verder
  † In Memoriam † maandag 20 november 2006 @ 10:37:20 #107
43556 miss_dynastie
pi_43710701
Wat fijn dat je ouders je goede bedoelingen direct snapten
  maandag 20 november 2006 @ 11:15:10 #108
145755 kahaarin
pi_43711548
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:17 schreef Roeji het volgende:
Nou het ligt nu allemaal achter me (althans de stress om hoe ik het moest vertellen).

Ik heb de juiste beslissing gemaakt door het niet te vertellen, dat vonden mn ouders dus ook en was dus geen enkel probleem. Natuurlijk is het een enorme klap geweest voor ze, maar ze gingen met de weduwe bellen toen ik de deur uit liep bij hun, ik hoop dat ze dat een beetje 'goed' doet (voor zover je over goeddoen kunt praten in deze situatie). Mijn pa vond het moeilijk te bevatten, aangezien hij dus zelf op de ehbo heeft gezeten dezelfde dag dat zn vriend overleden is. En dat het (doodgaan) nu ineens zo kortbij was omdat de overledene een jaar jonger dan mijn ouders is.

Maar goed het ergste hebben we gehad, we kunnen nu het hele gebeuren gaan verwerken en proberen achter ons te laten. Het zal voor mn ouders nog wel een flinke tijd gaan duren aangezien ze mekaar zo'n 40 jaar kenden. Dat is toch niet niks.

Ik wil iedereen bedanken voor alle steun, heeft me toch flink geholpen om het op een zo goed mogelijke manier te vertellen. Dankjewel allemaal.
Goed gedaan, gelukkig begrepen ze je dilemma, nu hebben zij rustig kunnen genieten en zijn helemaal opgeladen voor de komende moeilijke tijd, zij kunnen nu optimaal de weduwe opvangen.
Hopelijk valt het mee met de klachten van je vader.
Veel sterkte voor jullie.
be nice or go away
  maandag 20 november 2006 @ 11:22:47 #109
63411 Roeji
pi_43711716
quote:
Op maandag 20 november 2006 09:36 schreef neyk het volgende:
Fijn dat het meegevallen is, want is toch iets wat erg moeilijk is om te vertellen.
Al was het moeillijk om het voor je te houden, soms klopt de uitdrukking erg goed, spreken is zilver, zwijgen is goud.
Sterkte met het verwerken verder
Dankjewel. Klopt idd dat spreekwoord
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 20 november 2006 @ 11:34:15 #110
63411 Roeji
pi_43712055
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:15 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Goed gedaan, gelukkig begrepen ze je dilemma, nu hebben zij rustig kunnen genieten en zijn helemaal opgeladen voor de komende moeilijke tijd, zij kunnen nu optimaal de weduwe opvangen.
Hopelijk valt het mee met de klachten van je vader.
Veel sterkte voor jullie.
Met mijn vader gaat het op dit moment prima. Gelukkig geen klachten meer.
Gisteren het er nog uitgebreid met hen over gehad. Bleek dat de zoon van de weduwe hun toch nog op de ehbo heeft gezien, ze zijn schijnbaar toch nog tot 's avonds laat met de overledene bezig geweest om hem nog proberen te redden. Mijn ouders hebben hem niet gezien, gelukkig maar.
Met de weduwe gaat het goed, althans ze is extreem kalm en rustig. Maar meestal komt de klap pas na een paar weken, als het geregel achter de rug is en het bezoek niet meer dagelijks op de stoep staat en het ineens stil in huis is. Ik denk ook dat dat bij haar gebeurd, dat het nu nog niet doordringt.
Mijn ouders gaan daarom nu niet meteen langs, het is veel te druk daar. Ze bellen wel om de paar dagen. Volgende week gaan ze er pas heen. De weduwe gaf dat zelf ook al aan, dat het dan allemaal teveel is en ze dan niet rustig met mn ouders kan praten. Er rennen nu zo'n 6 of 7 kleinkinderen rond plus dan nog een 5 tal volwassen (haar kinderen).

Het heeft even zn tijd nodig, maar het verdriet slijt wel in de toekomst.

Nogmaals bedankt
Ik ben zo blij, zo blij
pi_43713904
Roeji,
Ik ben blij voor je dat ondanks de negatieve reacties op dit topic je toch de juiste keuzes hebt gemaakt en dat het vrijdag goed verlopen is.
De klap werd er voor je ouders niet minder om natuurlijk, maar jij kent je ouders het beste en wist het beste wat je hun wel en niet zou vertellen.

Sterkte met je vader in ieder geval en hopen dat hij vrij blijft van z'n klachten.
[ afbeelding ]
  maandag 20 november 2006 @ 12:45:38 #112
149616 Frau.Pfeffertopf
heeft een eigen cheer smiley!
pi_43713938
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:27 schreef Pure-Poison het volgende:
Zou het er gewoon uitgooien,een perfecte manier om zoiets te vertellen is er toch niet.
Dat denk ik ook. Want je kunt het wel uitstellen en met een mooie omhaal van woorden het nieuws proberen te brengen, maar het is en blijft gewoon rotnieuws
  maandag 20 november 2006 @ 12:48:30 #113
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_43714009
Gelukkig maar dat het allemaal zo gelopen is TS.
Nu maar hopen dat alle partijen zo goed als mogelijk is hun dagelijkse leven weer op kunnen pakken.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')