Een veelgemaakte fout. Economen die alles alleen vanuit een economisch uitgangspunt bekijken en verder het grotere geheel niet kunnen zien. Verder heb ik nergens gezegd dat ik het niet eens ben dat de VS zoveel verbruikt of dat het niet klopt of dat je het percentage alleen per bevolkingsaantal zou moeten meten. Ik post het als feit en onderbouwing voor het feit dat de economie van de VS afhankelijk is van deze olie voor het voorzien in haar behoeften, levenstijl en de voortzetting van economische groei.quote:Op vrijdag 24 november 2006 11:36 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Een veelgemaakte fout. Olie is geen voedsel maar een brandstof voor zo'n beetje elke economische activiteit. Met meer dan 25% van het BNP van de wereld is het niet meer dan logisch dat een kwart van de olie in de VS wordt verbruikt.
Dat geloof ik graag, er zijn complotdenkers genoeg.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er boeken volgeschreven over allerhande duistere bankiers en de macht die ze zouden hebben.
Er kan zo veel fout gaan aan zo'n complot, en zeker wanneer het een langere periode betreft, dat de meeste van de complottheorieën alleen al vanuit het oogpunt van kansberekening zeer twijfelachtig zijn. Meestal zijn er veel waarschijnlijker verklaringen voor bepaalde verschijnselen dan dat er een complot achter zit. Verder zijn er altijd ook nog tal van goede tegenargumenten die met behulp van bewijzen een complottheorie ontkrachten. Tuurlijk, er zal af en toe wel eens een geheim samenwerkingsverband zijn, maar zoiets reusachtigs als in deze discussie wordt voorgesteld is vrijwel onmogelijk. Mensen moeten eens wat minder naar Hollywoodfilms kijken.quote:Als ik om me heen kijk denk ik ook dat het niet meer dan logisch is dat het geld en macht elkaar aantrekken. Dus zo vergezocht is het allemaal niet. Of je moet uit Oz komen.
Is zeker niet ondenkbaar sterker nog het is de schoppen 7 troefkaart.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:19 schreef OpenYourMind het volgende:
Mijn discussievraag hierbij is:
Wat denken jullie, is dit werkelijk een reden (misschien de grootste reden) achter de war on terror?
De VS en iedere andere economie in de wereld verbruiken olie, dit is de constatering van een feit dat bij elke denkbare theorie ingezet kan worden.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:05 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik post het als feit en onderbouwing voor het feit dat de economie van de VS afhankelijk is van deze olie voor het voorzien in haar behoeften, levenstijl en de voortzetting van economische groei.
Eh, de VS is rijk genoeg om haar energievoorziening tot het eind van de olie gewoon met dollars veilig te stellen. Ze kunnen veel meer bieden per vat dan China, India en Rusland bij elkaar.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:19 schreef OpenYourMind het volgende:
Conclusie:
De ware aard van het terrorisme en de oorlogen in het Midden Oosten lijken onderdeel van een plan dat al decennia in de maak is. Terrorisme is slechts een excuus en scapegoat voor het bezetten van het gebied met de grootste grondstofreserves te wereld. De VS heeft hierdoor andere grote spelers als China, India en Rusland buitenspel gezet en heeft haar energievoorziening voor een aantal jaar langer veilig gesteld.
Naar mijn mening is de War on Terror voor een deel een wraakoefening voor 11 september, voor een deel werkelijk een oorlog tegen terroristen (in hoeverre succesvol is natuurlijk de vraag), en voor een deel een deels uit veiligheidsoverwegingen en deels uit idealisme geboren Amerikaanse expeditie tegen gevaarlijke dictatoriale regimes.quote:Mijn discussievraag hierbij is:
Wat denken jullie, is dit werkelijk een reden (misschien de grootste reden) achter de war on terror?
Maar daarmee ben je nog steeds afhankelijk van de grillen van hen die de olie in bezit hebben. Genoeg kans dat je alsnog naast de pot pist dus... Sta je dan met je dollars.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:12 schreef Perun het volgende:
[..]
Eh, de VS is rijk genoeg om haar energievoorziening tot het eind van de olie gewoon met dollars veilig te stellen. Ze kunnen veel meer bieden per vat dan China, India en Rusland bij elkaar.
Dat lijkt me heel sterk. Maar met de toevoeging 'die zich niet schikken naar de wil van de VS' komt het in de buurt.quote:Naar mijn mening is de War on Terror voor een deel een wraakoefening voor 11 september, voor een deel werkelijk een oorlog tegen terroristen (in hoeverre succesvol is natuurlijk de vraag), en voor een deel een deels uit veiligheidsoverwegingen en deels uit idealisme geboren Amerikaanse expeditie tegen gevaarlijke dictatoriale regimes.
De Golfoorlog van 90-91 had heel andere motieven en ook Israël is weer een aparte geschiedenis.
Klopt. De mooiste verhalen zijn de waargebeurde verhalen. Maar dát zijn natuurlijk de unieke gevallen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:04 schreef Perun het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag, er zijn complotdenkers genoeg.
Kansbereking toepassen op complottheorieen vind ik al apart. De uitkomst erbij vermelden is nog drie straten verder. Dubieuze uitspraak dit.quote:Er kan zo veel fout gaan aan zo'n complot, en zeker wanneer het een langere periode betreft, dat de meeste van de complottheorieën alleen al vanuit het oogpunt van kansberekening zeer twijfelachtig zijn.
Ben ik een lul als ik vraag om een voorbeeld?quote:Meestal zijn er veel waarschijnlijker verklaringen voor bepaalde verschijnselen dan dat er een complot achter zit.
Waarom is dat vrijwel onmogelijk? Ik zou echt geen reden kunnen bedenken.quote:Tuurlijk, er zal af en toe wel eens een geheim samenwerkingsverband zijn, maar zoiets reusachtigs als in deze discussie wordt voorgesteld is vrijwel onmogelijk. Mensen moeten eens wat minder naar Hollywoodfilms kijken.
Maar ik denk dat we nu zitten opgescheept met twee dictaturen. Ik ben er heilig van overtuigd dat de 'nieuwe' leiders in het Midden-Oosten in dezelfde industrie werkten als GWBush.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:12 schreef Perun het volgende:
Naar mijn mening is de War on Terror voor een deel een wraakoefening voor 11 september, voor een deel werkelijk een oorlog tegen terroristen (in hoeverre succesvol is natuurlijk de vraag), en voor een deel een deels uit veiligheidsoverwegingen en deels uit idealisme geboren Amerikaanse expeditie tegen gevaarlijke dictatoriale regimes.
De Golfoorlog van 90-91 had heel andere motieven en ook Israël is weer een aparte geschiedenis.
Tot de landen besluiten om de olie veel duurder te verkopen of minder te produceren (zelfde effect). Het gaat erom dat het westen afhankelijk van olie is voor de economische groei en dat de overblijvende olie steeds meer in een klein groepje landen zit. China koopt massaal allerlei grondstoffen op om haar economie aan de gang te houden. China is de grootste importeur van de schuld van de VS. Dit is een tweede afhankelijkheid. Zolang je het belang van de afhankelijkheid en economische groei in onze samenleving niet begrijpt, en je de geopolitieke implicaties, de geschiedenis en belang van de elite om het systeem in hun voordeel in stand te houden niet ziet, zal je mijn mening niet begrijpen en terugvallen op dit soort ondoordachte opmerkingen waarmee je probeert je er gemakkelijk van af te maken af te sluiten van de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:12 schreef Perun het volgende:
Eh, de VS is rijk genoeg om haar energievoorziening tot het eind van de olie gewoon met dollars veilig te stellen. Ze kunnen veel meer bieden per vat dan China, India en Rusland bij elkaar.
Ja en Oswald was de enige dader en bedenker van de aanslag op JFK, Saddam Hoesein had WMD's, Iran Contra, Golden Triangle, BCCI, ENRON, MENA waren allemaal slechts een paar corrupte mensen en had niks te maken met drugs en wapensmokkel en de criminelen in het Witte Huis en andere hoge official's. En zo nog wel meer van die standaard sprookjes die verdraait of genegeerd worden in onze geschiedenisboekjes.quote:Naar mijn mening is de War on Terror voor een deel een wraakoefening voor 11 september, voor een deel werkelijk een oorlog tegen terroristen (in hoeverre succesvol is natuurlijk de vraag), en voor een deel een deels uit veiligheidsoverwegingen en deels uit idealisme geboren Amerikaanse expeditie tegen gevaarlijke dictatoriale regimes.
quote:Op vrijdag 24 november 2006 11:36 schreef CeeJee het volgende:
Een veelgemaakte fout. Olie is geen voedsel maar een brandstof voor zo'n beetje elke economische activiteit. Met meer dan 25% van het BNP van de wereld is het niet meer dan logisch dat een kwart van de olie in de VS wordt verbruikt.
quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:05 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik post het als feit en onderbouwing voor het feit dat de economie van de VS afhankelijk is van deze olie voor het voorzien in haar behoeften, levenstijl en de voortzetting van economische groei.
Wat is je punt dat je wil maken in de context van dit topic?quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:12 schreef CeeJee het volgende:
De VS en iedere andere economie in de wereld verbruiken olie, dit is de constatering van een feit dat bij elke denkbare theorie ingezet kan worden.
Verklaar u nader. Naar mijn mening is dit slechts een geopolitieke analyse. Dat is dan ook de reden dat het topic oorspronkelijk in POL geplaatst was. Blijkbaar houden ze daar meer van slap lullen over verkiezingen en ouwehoeren over links rechts dogma's en ging dit hun verstand te boven. Waarom het in nieuws staat is mij ook niet helemaal duidelijk... (misschien vanwege de achtergrond?)quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:47 schreef Gebleekte het volgende:
>TRU?
POL lijkt me eigenlijk ook het meest logisch.quote:Op zondag 26 november 2006 19:43 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Verklaar u nader. Naar mijn mening is dit slechts een geopolitieke analyse. Dat is dan ook de reden dat het topic oorspronkelijk in POL geplaatst was. Blijkbaar houden ze daar meer van slap lullen over verkiezingen en ouwehoeren over links rechts dogma's en ging dit hun verstand te boven. Waarom het in nieuws staat is mij ook niet helemaal duidelijk... (misschien vanwege de achtergrond?)
Doe mij maar een biertje.quote:lap tekst
Nieuws en achtergrondenquote:Op dinsdag 28 november 2006 15:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Doe mij maar een biertje.
Wat de neuk doet dit in Nieuws?
Hiermee zeg je dus eigenlijk dat de inlichtingendiensten (NSA, CIA) hun werk niet doen, dat de strategen en adviseurs geen plannen maken voor het energie en het buitenlandse beleid en dat dit wel degelijk binnenskamers blijft (complot), dat de documenten en de studies die ik opsom niet bestaan, dat regeringen (beter gezegd de elite) geen lange termijn plannen maken, en dat je totaal onbekend bent met geopolitiek.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:04 schreef Perun het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag, er zijn complotdenkers genoeg.
[..]
Er kan zo veel fout gaan aan zo'n complot, en zeker wanneer het een langere periode betreft, dat de meeste van de complottheorieën alleen al vanuit het oogpunt van kansberekening zeer twijfelachtig zijn. Meestal zijn er veel waarschijnlijker verklaringen voor bepaalde verschijnselen dan dat er een complot achter zit. Verder zijn er altijd ook nog tal van goede tegenargumenten die met behulp van bewijzen een complottheorie ontkrachten. Tuurlijk, er zal af en toe wel eens een geheim samenwerkingsverband zijn, maar zoiets reusachtigs als in deze discussie wordt voorgesteld is vrijwel onmogelijk. Mensen moeten eens wat minder naar Hollywoodfilms kijken.
quote:Gazprom wil gasprijs voor Europa verhogen
Uitgegeven: 27 november 2006 17:25
Laatst gewijzigd: 27 november 2006 17:44
MOSKOU - Het Russische gasconcern Gazprom wil de gasprijs voor Europa volgend jaar met 15 procent verhogen. Bronnen bij de door de staat gecontroleerde onderneming bevestigden maandag een bericht van die strekking in de Russische krant Vedomosti.
Concreet zou de prijs voor Russisch gas in Europa omhoog gaan van ongeveer 250 naar 293 dollar per 1000 kubieke meter. In Duitsland, dat eenderde van zijn gas uit Rusland haalt, is verrast gereageerd. Importeur Ruhrgas wijst erop dat Moskou de olieprijs zou moeten volgen. Omdat die recentelijk is gedaald, ligt een daling van de gasprijs meer voor de hand.
Volgens de Russische media moeten ook diverse voormalige Sovjet-republieken rekening houden met een prijsverhoging. Zo moet Wit-Rusland vier keer zoveel voor gas uit Rusland gaan betalen.
Begin dit jaar leidde een prijsverhoging tot een conflict tussen Oekraïne en Rusland. Moskou besloot de gaskraan dicht te draaien omdat Oekraïne niets van een prijsverhoging wilde weten. Daardoor kregen diverse Europese landen te maken met een verminderde gastoevoer.
Bron: http://www.nu.nl/news/900(...)Europa_verhogen.html
quote:Europa op de knieën voor Poetin - deel 1
De Europese leiders leunen rustig achterover, ze zijn weer in slaap gesust na het gasprobleem in Oekraïne. Niet dat ze veel kunnen doen, Rusland zet Europa momenteel schaakmat als het gaat om de levering van aardgas. Deel 1 van een drieluik over de toenemende invloed van Rusland in de wereld dankzij aardgas.
Deel 1) De ex-Sovjet Staten, controle over de exportpijpleidingen naar Europa.
Na Wit Rusland, Armenië, Litouwen, Estland, Letland, Moldavië en Oekraïne is nu Georgië aan de beurt. De boodschap is helder, zodra er een leveringscontract voor aardgas afloopt dwingt Rusland haar “klanten” tot een keuze. Of je betaalt steeds meer, tot aan de Europese marktprijs van 250 dollar per duizend kubieke meter, of je geeft een stuk van je infrastructuur, vrijwel gratis, aan Rusland. Het doel is tweeledig, ten eerste wil Rusland zoveel mogelijk controle krijgen over haar exportpijpleidingen naar Europa die ze door de val van de Sovjetunie verloren is. Ten tweede heeft Rusland veel meer inkomsten nodig, om moeilijk winbare gasreserves af te tappen omdat de productie in haar grote oude gasvelden hard terugloopt. Poetin weet dat de ex-Sovjet staten de marktprijs niet kunnen betalen en dus wel door de knieën moeten gaan. Hieronder een overzicht van de ontwikkelingen in de afgelopen twee jaar.
1) Wit Rusland, eind 2003, 47 dollar per duizend kubieke meter. Wit Rusland weigert om marktprijzen te betalen. Gazprom draait de gaskraan meerdere malen dicht als pressiemethode. Op 8 juni 2004 komen de landen tot een akkoord, in december 2005 wordt dit definitief ondertekend. Wit Rusland krijgt aardgas van Rusland tegen de oude prijs van 46,68 dollar. Gazprom krijgt een zeer goedkoop doorvoertarief voor zijn gas door Wit Rusland plus eigenschap over de voorheen Wit Russische sectie van de Yamal-Europa pijpleiding, welke 50% van de export capaciteit van Rusland in het land doorvoert. Na de verkiezingen in Wit Rusland in 2006 kondigd Gazprom opnieuw aan dat het land marktprijzen moet betalen. De op te zetten joint venture met het staatstransportbedrijf Beltranzgas komt namelijk niet van de grond. Gazprom zou voor 50% eigenaar worden van Beltranzgas voor een spotprijsje zodat Rusland een vinger in de pap krijgt in de gehele gasinfrastructuur van Wit Rusland. Laatste nieuws is dat Belarus volgend jaar gewoon 180 tot 200 dollar per kubieke meter moet betalen, wat een jaarlijks begrotingsgat van 2 miljard dollar oplevert voor Wit Rusland. Gazprom heeft geduld en wacht tot Wit Rusland verder op de knieën gaat. Wit Rusland dreigt terug met een hoop gebakken lucht.
2) Oekraïne, begin 2005, 50 dollar per duizend kubieke meter. Gazprom vraagt marktprijzen voor haar gas, Oekraïne wil in ruil hogere doorvoertarieven van Gazprom. Het lukt niet om tot een akkoord te komen en gazprom draait op 1 januari 2006 de kraan dicht. Grote onrust in de Europese Unie wanneer blijkt dat Oekraïne “illegaal” Russisch aardgas voor eigen verbruik aftapt en niet doorvoert naar de EU. Na een hoop politieke druk vanuit de EU komen Oekraïne en Rusland tot een akkoord. Specifiek is er weinig bekend over de afspraken, Oekraïne zou 95 dollar per kubieke meter betalen. Gazprom moet veel meer betalen voor het doorvoertarief aan Oekraïne. Netto komt het erop neer dat Oekraïne niks extra kwijt is voor haar aardgas. Naar verwachting van veel analisten zal de prijs binnenkort echter weer omhooggaan. Rusland voert namelijk goedkoop Turkmeense gas door naar Oekraïne, maar de prijs van Turkmeens gas gaat vanaf begin volgend jaar met 40 dollar per duizend kubieke meter omhoog tot aan 2008. Gazprom zou van plan zijn om deze prijsverhoging door te berekenen aan Oekraïne.
3) Armenië, begin 2006, 56 dollar per duizend kubieke meter. Gazprom wil 110 dollar per kubieke meter voor haar aardgas. Na een kleine strubbeling is de Armeense regering in april akkoord met de prijsverhoging. De prijs van 110 dollar per kubieke meter is vastgelegd tot eind 2008. Ook is de Armeense regering akkoord gegaan om Gazprom een meerderheidsaandeel te laten verkrijgen in ArmRosGazprom, de energy joint venture die de gehele gasinfrastructuur in Armenië verzorgt. Vooralsnog had Gazprom een aandeel van 45% in dit bedrijf. Zij koopt nu een meerderheidsaandeel in van 58% voor 118 miljoen dollar van de Armeense staat die tot nog toe ook 45% van het bedrijf bezat. Gazprom krijgt hiermee controle over de nieuwe gaspijpleiding van Iran naar Armenië. Volgens de geruchten kan Gazprom zelfs het gehele Armeense gedeelte van de Iran-Armenië pijpleiding opkopen. Naast het meerderheidsaandeel is de Armeense overheid ook akkoord gegaan met de Russische aankoop van de vijfde grote gasgestookte elektriciteitscentrale in Hrazdan voor 430 miljoen dollar. Nummer 1 tot 4 zijn al in handen van de Russische overheid, die ze in ruil voor het aflossen van schulden in 2002/2003 heeft gekregen. Deze centrales produceren elektriciteit dat geruild wordt met Iran voor aardgas. Rusland heeft hiermee en de gasinfrastructuur van Armenië in handen en de belangrijkste elektriciteitsinfrastructuur.
4) Litouwen, Estland en Letland, begin 2005, 85 á 95 dollar per duizend kubieke meter. Letland en Estland ging gemakkelijk door de knieën en betalen inmiddels 120 dollar per duizend kubieke meter gas. In Litouwen liep het verhaal wat anders, eerder had Gazprom een aandeel verkregen in het Litouwse gastransportbedrijf Lietuvos Dujos evenals het Duitse E.on Ruhrgas. Na een aantal onderhandelingsrondes in 2004 zou Gazprom 15 jaar lang goedkoop aardgas leveren onder een aantal voorwaarden. Belangrijkste was dat de overheidsregulatie voor grote gasverbruikers weggenomen moest worden. Die afspraak kwam de regering niet na, tot grote irritatie voor Gazprom. Inmiddels is de gasprijs naar het land al tweemaal verhoogd, men betaalt nu 150 dollar per duizend kubieke meter. Rusland laat het hier niet bij, in 2007 moet Litouwen gewoon de marktprijs betalen, rond de 200 dollar per duizend kubieke meter.
5) Moldavië, 80 dollar per duizend kubieke meter in 2005. Moldavië vroeg om 80 dollar maar moest 110 dollar betalen in de eerste helft van 2006. De regering van Moldavië dacht Gazprom met een aantal energieprojecten tevreden te stellen, maar die sloeg het concern af. Gazprom wil namelijk haar aandeel in Moldovagaz, de pijpleidingmaatschappij van het land, verhogen van 50% naar 100%. Vooralsnog heeft Gazprom alleen het aandeel van 13.4% dat eerst in bezit was van Transnistria gekregen, waardoor Moldovagaz voor 64.4% in haar handen is. Later kondigde Gazprom aan om de prijs voor de rest van 2006 te verhogen naar 160 dollar per duizend kubieke meter.
6) Georgië, 68 dollar per duizend kubieke meter in 2005. Begin 2006 moest het land 110 dollar per duizend kubieke meter betalen, maar daar bleef het niet bij. Sinds de Georgische regering 4 Russische spionnen uitgeleverde op 3 oktober aan de Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) neemt het Kremlin stevige maatregelen. Al het lucht, vracht, water en postverkeer met Georgië is gestopt evenals banktransfers. Tevens eiste het Kremlin dat direct de 147 miljoen dollar aan uitstaande schuld terugbetaald werd. De deportatie van ethnische georgiërs uit Rusland nam dramatisch toe, met meer dan duizend in de afgelopen paar weken. Rusland dreigt zelfs om alle handel met het land stop te zetten. Op het gebied van energie heeft Gazprom aangekondigd dat Georgië vanaf 1 januari volgend jaar 221 of 250 dollar per duizend kubieke meter moet betalen t.o.v. de 110 nu. In wanhoop probeert Georgië nu zo snel mogelijk afspraken te maken met Iran en Azerbeidjaan voor de import van elektriciteit en aardgas.
Bron: http://www.peakoil.nl/?p=1000#more-1000
quote:Europa op de knieën voor Poetin - deel 2
De Europese leiders leunen rustig achterover, ze zijn weer in slaap gesust na het gasprobleem in Oekraïne. Niet dat ze veel kunnen doen, Rusland zet Europa momenteel schaakmat als het gaat om de levering van aardgas. Deel 2 van een drieluik over de toenemende invloed van Rusland in de wereld dankzij aardgas.
Deel 2) De Gaspec, Rusland en haar opkomende gas-alliantie met Algerije en Iran.
Tot eergisteren was het allemaal pure speculatie. Rusland die de gaslanden achter zich schaart om zoveel mogelijk controle over de toekomstige gasmarkt te krijgen. Tot eergisteren.. want toen lekte een geheim rapport van topeconomen van de NAVO. Rusland zou in de beginfase zijn om een Gaspec te vormen samen met Libië, Algerije, Qatar, Iran en Centraal Azië. Eerder waarschuwde het Internationaal Energie Agentschap hiervoor.
Het vormen van een gaskartel is eigenlijk heel makkelijk, Qatar, Rusland & Iran bezitten samen 56% van de gasreserves in de wereld, pak daar nog een paar kleine strategische spelers bij, en je hebt de gasmarkt van de wereld in handen. Om Europa politiek te chanteren is Algerije van centraal belang, omdat zij de 2de leverancier van gas is aan de EU, na Rusland. De geluiden in de media zijn alleen divers, velen doen de mogelijke Gaspec af als grootscheepse onzin, waaronder uiteraard de Russen zelf. Zij gebruiken hiervoor woordvoerder Dmitry Peskov, dezelfde man die de verheerlijking van verkrachting door Putin even in context probeerde te plaatsen.
Rusland heeft ondertussen de banden met Algerije flink aangehaald. Afgelopen augustus ondertekende Gazprom en Sonatrach, het staatsenergiebedrijf van Algerije, een “memorandum of understanding”. De Russische en Algerijnse energiegiganten willen op het gebied van exploratie, productie, transmissie & distributie van aardgas en olie in Algerije, Rusland en andere landen meer gaan samenwerken. De exacte details zijn zoals gewoonlijk niet bekend. Een jaar eerder werdt er in Algerije een nieuwe wet aangenomen, waarin is vastgelegd dat Sonatrach een aandeel van minstens 51% moet verkrijgen in alle productiecontracten. Daarmee behoudt de staatsmaatschappij haar invloed op de olie & gas sector. Naast meer samenwerking op het gebied van energie hebben de Russen ook voor miljarden aan wapens verkocht aan Algerije in het begin van 2006. Sommigen speculeren dat de wapens gedeeltelijk geruild zijn voor meer toegang tot olie & gasvelden in Algerije.
Met Algerije heeft Rusland een van de hoofdspelers in het Europese gasspel te pakken, maar daarmee is ze er nog niet. Hoewel er weinig andere Afrikaanse spelers van echt belang zijn kan het Midden-Oosten nog veel roet in het eten gooien. Iran en Rusland onderzoeken echter de mogelijkheid om verder samen te werken op het gebied van olie & gas inclusief transport. Gazprom gaat waarschijnlijk meehelpen met de bouw van een Iraans-Indiase pijpleiding. Gazprom heeft daarnaast ook een aandeel verworven in de nieuwe gaspijpleiding Iran-Armenië. Hiermee blijven Armenië en Georgië voor gaslevering geheel onder invloed van Rusland.
Om de klus af te maken probeert Gazprom zoveel mogelijk invloed te krijgen op oude & nieuwe gaspijpleidingen in de regio. Belangrijk is dat gasleverantie uit de andere landen in Centraal Azië en het Midden-Oosten zolang mogelijk tegengehouden wordt. De Noord Europese markt is al voorzien via de nieuwe Russische pijpleiding naar Duitsland, maar de toekomstige Gazprom monopolie op de Zuid-Europese markt moet nog verder verzekerd worden. Europa dacht een start te maken met haar diversificatie van aardgaslevering via de Nabucco pijpleiding. Deze pijpleiding zou gas kunnen leveren uit Centraal Azië, Iran en verder weg liggende landen uit het Midden-Oosten. Veel landen hebben al een niet bindende verklaring tot samenwerking getekend voor dit project. Oostenrijk zou in het Nabucco project de nieuwe gashub voor Zuid Europa worden. Na Nabucco 1 zouden nog meerdere van dergelijke pijpleidingen volgen, zodat tegen 2025 zo’n 10 á 15 procent van het gas via pijpleidingen uit het Midden-Oosten kan komen.
Gazprom benaderde echter dezelfde landen die in het Nabucco project deelnemen. Hongarije hapte en inmiddels is Gazprom samen met het staatsenergiebedrijf Mol van Hongarije bezig met een onderzoek naar project blue stream, een pijpleiding van Rusland naar Turkije richting Hongarije. Een gedeelte van Blue stream ligt er al, welke in een joint venture tussen de Italiaanse energiemaatschappij ENI en Gazprom gebouwd is. Eergisteren tekende ENI een contract wat Gazprom directe toegang geeft tot de Italiaanse markt.
In project Blue stream zou Hongarije echter de hub van gaslevering aan Zuid Europa worden. Tevens heeft Gazprom beloofd dat als Hongarije meewerkt dat ze gegarandeerde gaslevering krijgt. Dat klonk vooralsnog de Hongaarse machthebbers wel zeer aanlokkelijk in de oren. Volgend jaar gaat Hongarije een beslissing nemen over welk project het definitief wordt, Nabucco of Blue Stream. Ondertussen bood de Duitse gaskampioen E.ON Ruhrgas een gedeelte van haar distributienetwerk in Hongarije aan Gazprom aan in ruil voor een aandeel van 25% in het Siberische Yuzhno-Russky gasveld. Het gas uit dat veld is een van de hoofdleveranciers voor de Noord-Europese pijpleiding. Zodoende verhoogd Duitsland haar eigen zekerheid als het gaat om gaslevering.
De tweede kink in de kabel op dit gebied voor Europa is Georgië. Een groot gedeelte van de te bouwen gaspijpleidingen uit het Midden-Oosten en Centraal-Azië zullen door Georgië gaan lopen. Niet voor niets zal Gazprom daarom de duimschroeven op Georgië in de komende weken en maanden aandraaien.
Gazprom heeft hiermee voldoende kaarten in handen om bijna volledige invloed te krijgen op de gasleveranties via pijpleidingen in Europa.
Bron: http://www.peakoil.nl/?p=1011#more-1011
quote:In het licht van de onvermijdelijke herverkiezing van Poetin kijkt Tegenlicht terug op diens greep naar de macht vier jaar geleden. De bomaanslagen op twee flatgebouwen in Moskou zorgden in die tijd voor het creëren van een soort noodtoestand, waarin Poetin naar voren werd geschoven als sterke man. Poetin wist binnen een kwartier wie de daders van de aanslag waren: Tsjetsjeense terroristen. En zijn oplossing was een nieuwe oorlog te beginnen.
De inmiddels geëmigreerde oligarch Boris Berezovski liet een film "Attacks made in Russia, all roads lead to the Kremlin" maken op basis van zijn vermoeden dat Poetin en de Russische binnenlandse veiligheidsdienst FSB zelf achter de explosies zaten. De voormalige FSB-officier Alexander Litvinenko, ook gevlucht, schreef een boek met dezelfde strekking. En de onder dramatische omstandigheden vertrokken Rybkin, die zijn campagne voor het presidentschap vanuit Londen zal voortzetten, heeft ook zo zijn vermoedens.
Documentairemaker Jos de Putter spreekt met Berezovski, Litvinenko en Rybkin en toont fragmenten uit voornoemde film. Verder proeft Masja Novikova in Moskou de sfeer en volgt ze de verkiezingscampagne van de enig overgebleven liberale kandidaat Irina Hakamada. Hakamada lijkt een volslagen kansloze en eenzame strijd te voeren voor een transparante democratie.
De gemiddelde rechtse fokker zou trouwens zeggen dat deze mannen gewoon kei- en keihard gewerkt hebben en het zo hebben verdiend!quote:Op woensdag 29 november 2006 16:44 schreef OpenYourMind het volgende:
Artikel over de 3 delige BBC documentaire serie "Russian Godfathers"
Persoonlijk vind ik 30 eigenlijk nog vrij weinig... ik verwacht dat ze er wel een heel stuk meer hebben. Andersom hebben de VS en UK natuurlijk ook een heel netwerk in Rusland, dus die eenzijdige verbazing en belichting van het nieuws is ook weer een stukje propaganda. De achtergrond van de disidenten (zogenaamde doelwitten) wordt weer eens achterwege gelaten. We zullen hier waarschijnlijk ook weinig over te weten komen uit de westerse media. De redenen vermelden waarom zij het target zijn is toch niet teveel gevraagd?quote:Russia: biggest spy threat to Britain
The Russian intelligence services, the prime suspects behind the murder of Alexander Litvinenko, have a network of more than 30 spies operating in Britain, it can be revealed.
The sophisticated ring represents the greatest espionage threat facing Britain, Whitehall sources told The Sunday Telegraph. The agents, equivalent to one in five of the Moscow government officials based in Britain, are known to be monitoring the movements and activities of Russian emigres and opponents of the Putin regime. But they are also involved in a widespread operation targeting businessmen, MPs and scientists in an attempt to steal commercial and state secrets. Only the United States, it is understood, has more Russian agents operating on its soil. Whitehall sources claim that the agents are as active today as they were at the height of the Cold War, despite the fact that the Kremlin is now one of Britain's major allies in the war on terrorism.
The startling intelligence was presented last week to Cabinet ministers at a Cobra meeting, where they are briefed on issues of national security. They were also told that Mr Litvinenko, a former KGB agent, who died 10 days ago, was "most probably" murdered by "state sponsored" assassins, with the radioactive poison polonium 210 and that suspicion centred firmly on Moscow. A source said: "The Russian intelligence services are highly bureaucratic and legalistic. There isn't a great deal of room for personal initiative, everything has to be officially authorised and signed off. And this murder would have been a highly complex operation involving many people not one or two acting in isolation."
During the Cobra meeting, government officials and the police were briefed that Russia is being ruled by a "brutal regime" that regards dissidents such as Mr Litvinenko and Boris Berezovsky, the Russian oligarch, living in exile in Britain, as terrorists. The Russian state is suspected of ordering the murder of five people in the past two decades.
Whitehall sources said that Russia continues to spy on Britain because of its "insatiable" appetite for other countries' state secrets. The main areas of interest include finance, the energy industry, defence, and electronics.
Meer...
Bron: http://www.telegraph.co.u(...)006/12/03/nspy03.xml
Denk maar aan dat schandaal met die steen-achtige transmitter. http://english.pravda.ru/main/18/88/354/16781_spying.htmlquote:Op zondag 3 december 2006 16:36 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik 30 eigenlijk nog vrij weinig... ik verwacht dat ze er wel een heel stuk meer hebben. Andersom hebben de VS en UK natuurlijk ook een heel netwerk in Rusland, dus die eenzijdige verbazing en belichting van het nieuws is ook weer een stukje propaganda. De achtergrond van de disidenten (zogenaamde doelwitten) wordt weer eens achterwege gelaten. We zullen hier waarschijnlijk ook weinig over te weten komen uit de westerse media. De redenen vermelden waarom zij het target zijn is toch niet teveel gevraagd?![]()
[...]
Ja je zou er eens iets van opsteken! Tha Horror!quote:Op maandag 4 december 2006 01:50 schreef Lauder-Frost het volgende:
o god niet weer zo'n topic
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |