abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43848538
Dit topic is bedoeld voor discussie rondom de dood van de Russische oud-KGB'er Aleksander Litvinenko en journaliste Anna Politovskaja. Beiden kritici van Poetin en beide op mysterieuze wijze gestorven.

Maar waarom, wat zou Poetin in de doofpot willen stoppen? Die vraag spookt door mijn hoofd.
Het NOS had het over criminele betrokkenheid van Poetin. Maar waarvan? De Russische maffia?

Ik zou graag posts willen lezen van mensen die er meer over weten.

Oud-KGB'er mogelijk vergiftigd

Russische ex-spion Litvinenko overleden
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_43848563
Ik vraag me af, als poetin die KGB-er zo graag dood wilde omdat die teveel wist, dan heeft die KGB-er afgelopen maand toch gewoon alles bekend gemaakt?
pi_43848919
Litvinenko is niet dood dat is gewoon een cover-up zo kan die man een nieuwe identiteit aannemen.
En ja Poetin zal natuurlijk alle middelen aanwenden om van zijn tegenstanders af te komen ... maar dat doen alle grote wereldleiders dus daar is niets nieuw aan.
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:40:04 #4
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_43849417
Het was zelfmoord, let op mijn woorden...
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_43849520
Of het is een complot om Poetin nog zwarter te maken dan hij al is. Ik bedoel maar, als critici van Poetin op rare manieren plotseling dood gaan, naar wie kijkt men dan als de schuldige?

Niet dat ik Poetin wil verdedigen.... hij kan het natuurlijk net zo goed gedaan, indien het gebeurd is?
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:44:55 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43849533
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:40 schreef Dante_A het volgende:
Het was zelfmoord, let op mijn woorden...
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_43858593
Hm, ik vind de twee affaires erg raar. Waarom zou Poetin dit doen en zo zichzelf in een slecht daglicht willen stellen? Maar langs de andere kant: meneer is toch untouchable dus waarom zou hij het niet doen...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_43858795
Putin/KGB/FSB wist natuurlijk niet dat dit zo breed in de media werd uitgemeten. In eigen land worden politieke tegenstander bij bosjes opgeruimd en hoor je er amper wat over. Dit is een erg grote inschattingsfout van Putin.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_43860733
ik sluit op zich niet uit dat de russische regering erachter zit, maar je kan de argumenten ook op een andere manier bekijken

als Putin zo untouchable is, waarom zou hij zich dan iets aantrekken van een journaliste die zich al jaren negatief uit over Putin, maar nog niet zijn populariteit omlaag gehaald? waarom zou hij haar juist vermoorden wat zijn populariteit zeker omlaag haalt, zelfs als niet bewezen wordt dat hij erachter zit, maar het speculeren juist voldoende is?

volgens mij wil je als machthebber je critici juist extra beschermen, want als ze op de een of andere manier vermoord worden dan gaat iedereen logischerwijs jou meteen verdenken en gaat je populariteit omlaag en wordt juist bevestigd wat je critici al die tijd zeggen.

kortom, het lijkt tegenstrijdig, maar het beste wat je kan doen om een criticus het zwijgen op te leggen als hij het heeft over jouw ondemocratische wijze, is juist om hem zoveel mogelijk te laten praten. als je hem uit de weg ruimt, wordt zijn punt juist alleen maar bewezen

just my 2 cents
An unstable system is a system that is not stable
pi_43860926
Het was vandaag in Netwerk.

Ik ben nu wat wijzer geworden, Litvinenko is oud-kgb'er en heeft zelf o.a. de opdracht gekregen om een belangrijk zakenman, criticus van Poetin, uit de weg te ruimen. Dit heeft hij niet uitgevoerd en later in de publiciteit gebracht.
Hij heeft dit samen met een naaste van Poetin verwerkt in een boek. Die man is vlak na de publicatie bezweken aan een 'voedselvergiftiging'

Verder sprak Litvinenko over corrupte FSB mensen, die overvallen en moorden pleegden en met de Russische onderwereld samenwerkte met de handel in heroïne. Dit gebeurde in de tijd dat Poetin zelf directeur was van de FSB. Poetin is uiteraard zelf ook officier geweest bij de KGB.

Hij liet de corruptie en connecties onderzoeken en heeft dit persoonlijk aan Poetin voorgelegd. Poetin kon hem toen der tijd niet in de ogen aankijken en het liet hem koud. Die mensen die connecties haddden met de onderwereld kregen later promotie.

Dit zijn enkele punten die in de reportage naar voren kwamen.

de site van netwerk:http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=259603

[ Bericht 3% gewijzigd door poldergeist op 24-11-2006 20:05:07 (NSB=FSB) ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_43862442
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 19:55 schreef Cyclonis het volgende:
volgens mij wil je als machthebber je critici juist extra beschermen, want als ze op de een of andere manier vermoord worden dan gaat iedereen logischerwijs jou meteen verdenken en gaat je populariteit omlaag en wordt juist bevestigd wat je critici al die tijd zeggen.
Er zit wel wat in wat je zegt, maar het is toch raar dat er een streng verbod kwam op het boek dat Litvinenko wilde uitbrengen, waar hij naar voren zou brengen dat vanuit de FSB en het Kremlin hij degene was die de opdracht kreeg om die belangrijke, machtige en kritische zakenman uit de weg te ruimen.

Ook raar dat degene die met het publiceren van het boek geholpen had, een van Poetin's naasten, enige tijd erna stierf aan een voedselvergiftiging.

Even op een rij:
-Joeschenko (weet zijn naam niet, president van de Oekraïne), anti-russisch, pro-westers had zijn vergiftiging overleefd.
-Die man van het Kremlin stierf aan een 'voedselvergiftiging'.
-Politovskaja werd neergeschoten, dader onbekend.
-Een belangrijke Tsjetseen kwam om bij een bomaanslag.
-Daarnaast werd nog een belangrijk figuur op straat doodgeschoten, weet niet precies wie dat was, was op netwerk.

Ik wil nog even zeggen dat het opvallend is dat het boek verboden was in Rusland, terwijl de 9/11 conspiracy's gewoon in de V.S. gepubliceerd mochten worden.

Daarnaast zijn er toch wel veel eigenaardige toevalligheden, wat ik net opnoemde. En die hebben allemaal een link met Poetin en het Kremlin.
pi_43865091
quote:
ik sluit op zich niet uit dat de russische regering erachter zit, maar je kan de argumenten ook op een andere manier bekijken

als Putin zo untouchable is, waarom zou hij zich dan iets aantrekken van een journaliste die zich al jaren negatief uit over Putin, maar nog niet zijn populariteit omlaag gehaald? waarom zou hij haar juist vermoorden wat zijn populariteit zeker omlaag haalt, zelfs als niet bewezen wordt dat hij erachter zit, maar het speculeren juist voldoende is?
Niemand is "untouchable" zelf Putin niet. Het grote gevaar voor Putin komt van eventuele criticasters en tegenstrevers uit Rusland zelf. Die criticasters probeert die om te brengen, wetende dat het buitenland (VS, CHINA, UK enzovoorts) niets zal doen omdat Rusland gewoon te groot/sterk is en ze er uberhaupt geen trek in hebben. Over populariteit in Rusland hoeft Putin niets te vrezen, de media in Rusland is voor grote gedeelte in zijn handen, tevens is het is een dictator die geen verkiezingen hoeft te winnen of ze gemanipuleerd wint.
quote:
In het buitenland wel maar daar heeft hij dus niets van te vrezen, het echte gevaar komt van binnenuit die hij dus uit de weg ruimt. In Rusland is de pers goed gecontroleerd waardoor er weinig wordt gelekt en zijn populariteit niet omlaag gaat. Tevens is het gewoon een dictator die niet regeert doormiddel van stemmen en geen populariteit nodig heeft. Hij regeert door anderen angst aan te jagen/ te vermoorden .
quote:
kortom, het lijkt tegenstrijdig, maar het beste wat je kan doen om een criticus het zwijgen op te leggen als hij het heeft over jouw ondemocratische wijze, is juist om hem zoveel mogelijk te laten praten. als je hem uit de weg ruimt, wordt zijn punt juist alleen maar bewezen
Dit geldt in een democratie waar je populair moet zijn zodat mensen op je stemmen, maar niet in een dictatuur die Rusland inmiddels bijna geworden is. In een dictatuur is het gewoon telkens een strijd voor de macht waarbij je zoveel tegenstanders uit de weg moet ruimen, om de concurrentie te verminderen en anderen af te schrikken. Pers wordt gecontroleerd, en iedereen die de verkeerde dingen publiceerd wordt vermoord.
Denk aan het streng Communistische Rusland voor Gorbatsjov.

just my 3 cents
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_43865559
jouw 3 cents >>>> mijn 2 cents

ik volg je inderdaad wel. verder heb ik te weinig kennis over de Russische politieke situatie om er dieper op in te gaan.

ik heb wel het idee dat het goed is voor de wereld om Putin als leider van Rusland te hebben. hij krijgt Rusland volgens mij uiteindelijk wel zover dat het een stabiel en rijk land wordt. verder ben ik het vaak eens met de uitspraken die hij doet over de wereldpolitiek. ik vind het een slimme kerel in ieder geval.
An unstable system is a system that is not stable
  † In Memoriam † zaterdag 25 november 2006 @ 03:34:29 #14
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_43872515

Alexander Litvinenko

Ik had al enkele posts gedaan in Russische overloper vergiftigd in London

Als eerste is daar natuurlijk Boris Berezovsky die zich vriend van de nu overleden Litvinenko noemt.

Berezovsky is een van de grootste tegenstanders van Putin. Berezovsky is rijk geworden na de instorting van de Sovjet Unie en toen onder de rampzalige acties van Jeltsin het halve land onder een select clubje, de zogenoemde oligarchen, werd verdeeld. Berezovsky was de eerste miljardair van 'het nieuwe Rusland'.
Putin had deze situatie, waarin de rijkdom van Rusland in handen van de oligarchie was, in stand moeten houden, dat verwachtte men ook. Putin ontpopte zich echter anders en begon vrijwel onmiddellijk de oligarchen, de mafia in feite, hard aan te pakken. Bijvoorbeeld Yukos en Mikhail Khodorkovsky die naar Israel gevlucht is om zijn gevangenisstraf te ontlopen.

Onnodig te zeggen dat de oligarchen het optreden van Putin niet konden waarderen.

Maar ook 'het Westen' zag dit met lede ogen aan. Putin ondermijnde de poging om Rusland (via de oligarchen) onder controle te krijgen. Als we het over de NWO willen hebben, Putin draaide de invloed van de NWO in Rusland drastisch terug.

Gas en Olie = Macht

Met de resources, de grondstoffen, van Rusland weer in handen van de souvereine staat (en niet in private handen), verloor men niet alleen de astronomische inkomsten maar ook de invloed op Rusland.

Putin's new secret weapon

De met een grote zak geld gevluchte oligarchen zijn vanaf dat moment bezig Putin's Rusland te ontwrichten.

Berezovsky heeft Londen zijn basis van operatie gemaakt.

Een aanrader is wat dit aangaat "Godfather of the Kremlin: The Decline of Russia in the Age of Gangster Capitalism" van de Russische onderzoeksjournalist Paul Klebnikov.

Een oud artikel van Klebnikov:
Power. Politics. Murder. Boris Berezovsky could teach the guys in Sicily a thing or two.

Klebnikov legde ook verbanden bloot tussen de Russische mafia (de Oligarchen) en de oorlog in Tsjetjsenië. Niet veel later werd hij met vier kogels om het leven gebracht.

Wat is de relatie tussen Litvinenko en Berezovsky?
quote:

In 1998, Mr Litvinenko first came to prominence by exposing an alleged plot to assassinate the then powerful tycoon Boris Berezovsky, who himself now lives in self-imposed exile in the UK.

Mr Litvinenko was subsequently arrested on charges of abusing his office, and spent nine months in a remand centre before being acquitted.

Later he wrote Blowing up Russia: Terror from Within, in which he said that it was FSB agents and not Chechen rebels who carried out the apartment block bombings.

The attacks helped swing public opinion behind Russia's second war in the breakaway Chechen republic, which began with a huge Russian military offensive later that year.

BBC

Litvinenko beweerde dat hij in 1998 opdracht van Putin had gekregen om Berezovsky te vermoorden. Maar dat hij uit gewetensnood had besloten het niet te doen. Sindsdien was hij bevriend met Berezovsky.

Litvinenko beweerde eveneens dat het Kremlin zelf achter aanslagen in Moskou zat en niet Tsjetsjeense terroristen.

Twee enorme beschuldigingen die Putin in behoorlijke problemen brengen. Genoeg voor een liquidatie zou je zeggen.

Maar hoe betrouwbaar zijn Litvinenko's beweringen?

Stel bijvoorbeeld dat Litvinenko en Berezovsky elkaar al kenden en Litvinenko zelfs voor Berezovsky werkte?
In opdracht van Berezovsky met deze (verzonnen) beschuldiging kwam?
quote:

Litvinenko came under Berezovsky's influence in the 1990s when the businessman was a powerful figure in the Kremlin and was locked in a power struggle with the head of the FSB, said Mr Khinstein.

The Guardian

Bovendien werkte Litvinenko eerder voor Ort TV station, dat in handen van Berezovsky was.

En weer de link met Tsjetsjenië. Er is iets raars aan de hand met de "apartment block bombings" die in september 1999 Moskou terroriseerden.

Andere hoofdrolspelers.

Akhmed Zakayev
Berezovsky 'attack dog'
"goede vriend" van Litvinenko

Lord Tim Bell
PR man van Berezovsky
gelinkt aan de Afrikaanse couppoging

Andrei Lugovoy
Voormalig KGB agent
Werkte voor Berezovsky (Ort TV station)

Mario Scaramella
Aanwezig in het Sushi restaurant
lid van het Mitrokhin committee (uranium smokkel)

Later verder.

Ander leesvoer:

The Death Of Alexander Litvinenko
Poisonous Propaganda

[ Bericht 0% gewijzigd door NorthernStar op 25-11-2006 03:46:52 ]
pi_43875032
quote:

just my 2 cents
Daar sluit ik me bij aan. Ik sluit zeker niet uit dat Rusland er zelf achter zit, maar het blijft vreemd.
Dat is ook wat Putin zelf zei: De dood van Politkovskaya en Litvinenko heeft er veel meer voor gezorgd dat Rusland en de Russische bezetting van Tsjetsjenie in een negatief daglicht is komen te staan in het Westen, dan Politkovskaya en Litvinenko ooit levend voor elkaar hadden kunnen krijgen.
You realize that there's no point in doing anything if nobody's watching.
You wonder, if there had been a low turnout at the crucifixtion, would they have rescheduled?
pi_43876337
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 03:34 schreef NorthernStar het volgende:...[/b]
Rete interessant, ik heb het eens doorgelezen, zal het zeker nog eens doen als ik tijd heb

[ Bericht 86% gewijzigd door poldergeist op 25-11-2006 13:00:34 ]
  † In Memoriam † zaterdag 25 november 2006 @ 15:11:05 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_43879164
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 11:38 schreef 6833-228 het volgende:

[..]

Daar sluit ik me bij aan. Ik sluit zeker niet uit dat Rusland er zelf achter zit, maar het blijft vreemd.
Dat is ook wat Putin zelf zei: De dood van Politkovskaya en Litvinenko heeft er veel meer voor gezorgd dat Rusland en de Russische bezetting van Tsjetsjenie in een negatief daglicht is komen te staan in het Westen, dan Politkovskaya en Litvinenko ooit levend voor elkaar hadden kunnen krijgen.
Waarom lopen Russiche maffia figuren vrij rond in Londen, hebben ze innige relaties met Britse politici? Waarom krijgen Tsjetsjeense leiders politiel asiel in Engeland, telt de war on terror ineens niet meer? Waarom is het en komen en gaan van ex-KGB agenten, die als patrioten worden binnengehaald?

Ik vond dit tamelijk veelzeggend
quote:

And the former KGB officer (Putin) has shown that he intends to use these resources to restore pride in Russia, which suffered in the years after the downfall of communism.

The bad news for Britain is that two of our largest oil companies, BP and Shell, which between them have invested more than £10 billion in Russia, are in the firing line as Putin attempts to get Russia a larger slice of the action.

Daily Mail

Waar Napoleon en Hitler gefaald hebben, de bolsjevistische couppoging met Stalin uiteindelijk mislukte, zijn er nu weer krachten die denken dat het dit keer wel gaat lukken en Rusland belegeren.
  zaterdag 25 november 2006 @ 20:01:44 #18
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_43886141
The Financial Times besteedt een hele pagina aan de zaak dit weekend. Er worden in ieder geval een paar vragen gesteld die je een beetje doen twijfelen aan de beschuldiging dat Putin er achter zit.

Geheime diensten willen over het algemeen iemand zo snel en geruisloos mogelijk dood hebben. Daarvoor zijn biologische giffen ideaal en veelgebruikt. Ricin bijvoorbeeld waar de KGB wél duidelijk ervaring mee heeft en iemand zeer snel doodt. Waarom is er dan nu gekozen voor een middel dat lastig toe te dienen is, lastiger aan te komen is dan alternatieven, nog nooit door geheime diensten is gebruikt en er minstens 23(!) dagen over heeft gedaan om de man om het leven te brengen? 23 dagen waarin hij alles wat hij weet uit de doeken kan doen. 23 dagen waarvan hij toch zeker zeven dagen veel in het nieuws is geweest om aandacht te vestigen op deze zaak.

Waarom wordt nou juist deze man om het leven gebracht? Waarom niet een prominent of gevaarlijker iemand, die zijn er genoeg. Hij is in het rijtje overgelopen spionnen of luizen in de pels van Moskou een relatief onbekende en onbelangrijk figuur en de meeste mensen (mijzelf incluis) hadden voor dit verhaal nog nooit van deze man gehoord. Zijn boek met de beschuldiging dat Moskou zelf achter de 'Tjetjeense aanslagen' zat is zijn voornaamste wapenfeit en had amper impact. Ook in de landen waar het niet verboden was maakte het destijds amper indruk.

Waarom is nou net déze man vermoord. Deze man die in de Londonse anti-Putin alliantie niet heel populair was en een beetje een buitenbeentje tussen de grotere en actievere mensen. Is hij misschien door 'mensen-die-hem-konden-missen' uit het anti-Putin kamp in London vermoord om Putin in een kwaad daglicht te stellen? Dan is een lang sterfbed van 23 dagen juist heel handig.

Waarom komt zijn statement waarin hij Putin beschuldigt van allerlei zaken, inclusief zijn eigen vergiftiging, pas uit na zijn dood? Hij zou het dagen voor zijn dood geschreven moeten hebben, waarom niet dan publiceren? Heeft hij het wel zelf geschreven of heeft iemand na zijn dood deze brief in elkaar gedraaid?

[ Bericht 0% gewijzigd door Dante_A op 25-11-2006 20:11:26 ]
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
  † In Memoriam † zaterdag 25 november 2006 @ 20:22:04 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_43886872
Alsof het nog niet bizar genoeg is allemaal, gooien we deze er ook maar even in.

Volgens Litvinenko was hem verteld dat Romano Prodi, president van Italië en voormalig president van de EU, in dienst van het Kremlin en de KGB.

Het is eerder dit jaar in het Europese Parlement aan de orde gesteld.
quote:

Gerard Batten MEP - Strasbourg 3.4.06

03-04-2006

One of my constituents, Alexander Litvinenko, was formerly a Lieutenant Colonel in the Russian Federation's FSB, the successor to the KGB.

Mr Litvinenko's exposure of illegal FSB activities forced him to seek political asylum abroad.

Before deciding on a place of refuge he consulted his friend, General Anatoly Trofimov, a former Deputy Chief of the FSB.

General Trofimov reportedly said to Mr Litvinenko, "Don't go to Italy, there are many KGB agents among the politicians: Romano Prodi is our man there."

In February 2006 Mr Litvinenko reported this information to Mario Scaramella of the Guzzanti Commission investigating KGB penetration of Italian politics.

This allegation against a former head of the European Commission is one of the utmost seriousness. It should be thoroughly investigated. The European Parliament should conduct its own investigation.

Een clipje ervan kun je hier bekijken.
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 20:01 schreef Dante_A het volgende:

Waarom is nou net déze man vermoord. Deze man die in de Londonse anti-Putin alliantie niet heel populair was en een beetje een buitenbeentje tussen de grotere en actievere mensen. Is hij misschien door 'mensen-die-hem-konden-missen' uit het anti-Putin kamp in London vermoord om Putin in een kwaad daglicht te stellen? Dan is een lang sterfbed van 23 dagen juist heel handig.
Dat hij een buitenbeentje was is zeker en zijn geloofwaardigheid werd er natuurlijk ook niet beter op (zie dit Prodi-verhaal). Misschien verloor hij zijn nut en heeft hij op deze manier "zijn doel gediend"? Zou kunnen.
pi_43897190
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 20:22 schreef NorthernStar het volgende:
Dat hij een buitenbeentje was is zeker en zijn geloofwaardigheid werd er natuurlijk ook niet beter op (zie dit Prodi-verhaal). Misschien verloor hij zijn nut en heeft hij op deze manier "zijn doel gediend"? Zou kunnen.
Dat vind ik wel logisch klinken eigenlijk. Dat de man gewoon opgeofferd is door zijn eigen achterban van Putin-critici. Het feit dat hij zo lang na zijn vergiftiging bleef leven zou in theorie een zieke PR-stunt kunnen zijn om de situatie omtrent Putin en zijn daden aan het licht te brengen. Het vreemde vind ik dat hij zijn eigen dood tegemoet zag komen en toch doorbleef gaan met aanvallen op Putin (beetje 'The Life of David Gale'-plot), en dat maakt in mijn ogen deze theorie ook weer ongeloofwaardig.

Indien inderdaad de FSB of een andere inlichtintingsdienst hem vanwege de informatie die hij zou bezitten uit de weg zou willen ruimen, dan waren er toch wel snellere manieren dan vergiftiging door middel van een hoogst radioactieve stof?

Hm.. vreemde situatie, maar fascinerend.
  † In Memoriam † zondag 26 november 2006 @ 04:15:14 #21
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_43897351
quote:
Op zondag 26 november 2006 03:46 schreef XXVIII het volgende:

[..]
Ik kwam dit vandaag nog tegen
quote:

Murdered Russian ex-spy Alexander Litvinenko passed documents to former Yukos CEO in Israel months before his death - report

November 25, 2006, 9:10 AM (GMT+02:00)

Leonid Nevzlin, former CEO of the oil giant and current chairman of the Diaspora Museum in Tel Aviv, says the former Russian spy came to Israel with classified documents on Yukos which may be damaging to Russian leaders. Nevzliln estimates that Litvinenko’s death was connected with this information, which he has handed to London police investigators of the murder.

DEBKAfile’s intelligence sources add that the Russian ex-spy is believed to have been a double agent, who sold trade secrets to different parties in and outside Russia, among them some of the Russian oligarchs living in exile in the West. Livinenko served as a colonel in a Russian Federal Security Services unit which investigated and carried out special operations against businessmen.

British police found traces of the radioactive Polonium 210 in Litvinenko’s urine.

The London media accuse Vladimir Putin of being behind the murder which they claim was politically-motivated.
Bij mij komt langzaam het beeld van een opportunist naar voren. Iemand die zich op probeerde te werken (en lekker veel geld te verdienen) door over beide partijen de nodige 'dirt' te hebben.
quote:
Op zondag 26 november 2006 03:46 schreef XXVIII het volgende:

[..]

Indien inderdaad de FSB of een andere inlichtintingsdienst hem vanwege de informatie die hij zou bezitten uit de weg zou willen ruimen, dan waren er toch wel snellere manieren dan vergiftiging door middel van een hoogst radioactieve stof?
Precies, een ongelukje is zo gebeurd toch? Waarom zouden ze hem weken lang langzaam laten wegteren zodat er een groot mediacircus van gemaakt kon worden?

Enige alternatieve antwoord is dat Moskou een daad wou stellen als waarschuwing. Maar dat spreekt me persoonlijk niet zo aan. Dan had het evengoed stilletjes kunnen gebeuren, dan komt de boodschap evengoed wel aan.
quote:

So, case closed? I mean, all the evidence would seem to point to Putin as the cause of Litvinenko's untimely demise. Well, no, actually. Thinking logically about it, or rather, thinking 'conspiratorially' about it (since this is, after all, a very clear case of conspiracy) it is far more plausible that Litvinenko's murder was carried out by an enemy of Putin. As with all cloak and dagger cases, in the absence of any empirical evidence, the closest approximation to the truth is generally achieved by asking "who benefits?"

Consider how utterly masochistic the Putin government would have to be to murder a man who had been publicly attacking Putin himself. Consider further how amazingly crass it is for Putin, having supposedly decided that Litvinenko had to be "taken care of" to opt for a method of assassination that was absolutely certain of being identified as poisoning. Has the Russian SVR (Foreign Intelligence Service) never heard of "accidental death"? What about a "heart attack"? For god's sake, even pushing the man under a number 9 bus would have been less obvious than poisoning him with an "extremely rare radioactive isotope".

Litvinenko - By Way Of Deception

pi_43903384
quote:
Op zondag 26 november 2006 04:15 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik kwam dit vandaag nog tegen
[..]

Bij mij komt langzaam het beeld van een opportunist naar voren. Iemand die zich op probeerde te werken (en lekker veel geld te verdienen) door over beide partijen de nodige 'dirt' te hebben.
[..]

Precies, een ongelukje is zo gebeurd toch? Waarom zouden ze hem weken lang langzaam laten wegteren zodat er een groot mediacircus van gemaakt kon worden?

Enige alternatieve antwoord is dat Moskou een daad wou stellen als waarschuwing. Maar dat spreekt me persoonlijk niet zo aan. Dan had het evengoed stilletjes kunnen gebeuren, dan komt de boodschap evengoed wel aan.
[..]
Het laatste nieuws is nu dat hij voor zijn dood de dader aangewezen zou hebben (of is dat al gepost? Ik las het pas net..) en dat er dus die radioactieve stof in meerdere hotelkamers en in de sushi bar gevonden is.

Verder lijkt het me prachtig als we naar deze zaak verwijzen als 'de politieke polonium-sushi straf' .
Beetje dubbelagenten en ons laten denken alsof enkel Putin baasboef is in Rusland .
pi_43904842
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:10 schreef poldergeist het volgende:
Dit topic is bedoeld voor discussie rondom de dood van de Russische oud-KGB'er Aleksander Litvinenko en journaliste Anna Politovskaja. Beiden kritici van Poetin en beide op mysterieuze wijze gestorven.

Maar waarom, wat zou Poetin in de doofpot willen stoppen? Die vraag spookt door mijn hoofd.
Ik zou graag posts willen lezen van mensen die er meer over weten.
quote:
Litvinenko also suggested the 2004 Beslan school siege may have been carried out on FSB orders. In addition, he has alleged that Russian special services were behind the 2004 assassination in Qatar of former acting Chechen Republic Ichkeria President Zelimkhan Yandarbiyev.
http://www.rferl.org/feat(...)60-42f670f8f15b.html
quote:
A. Litvinenko: "The identities of the terrorists prove 100% the participation of the FSB in the seizure of the school in Beslan"

But it's 100% sure that Chechens who are arrested for terrorism and participation in bandit formations don't have other ways to freedom than to flee or to be recruited.

http://halldor2.blogspot.com/2004/09/litvinenko-on-beslan.html
quote:
Anna Politkovskaya: Putin, poison and my struggle for freedom.

She has been poisoned by men she suspects worked for Russia's secret service and held in a pit in Chechnya for three days by men she knows for certain worked for the successor of the KGB.
http://www.russianlondon.com/print/22428/
quote:
In what has recently become an alarming trend in Russia, Politkovskaya’s death is the third such high profile assassination this month alone. A quick scan of the Committee to Protect Journalists website, cpj.org, will reveal that since Putin’s assumption of the Russian presidency, over 14 journalists have been abducted or murdered, and none of these cases have been resolved. Many of these journalists had been critical of Russian policies.
http://www.stanfordreview(...)4/World/world1.shtml

[ Bericht 26% gewijzigd door Resonancer op 26-11-2006 14:50:38 ]
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  dinsdag 28 november 2006 @ 01:00:26 #25
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_43951219
Voor sommigen misschien wel interressant, sommige Engelse media hebben het over een man genaamd "Igor" die mogelijk de dader is. Hij zou net als als Litvinenko een ex-KGB-er zijn die nu voor de organisatie "Dignity And Honour" zou werken.
http://www.newsoftheworld.co.uk/story_pages/news/news1.shtml
Let op, zelfs de Telegraaf is een fatsoenlijke krant met nog relatief weinig fictie vergeleken bij NotW.

Verder is er op nog meer plekken radioactiveit gemeten:
http://www.guardian.co.uk/russia/article/0,,1958619,00.html?gusrc=rss&feed=1
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6186666.stm

Overigens wordt er nu ook wel wat vaker over zelfmoord als mogelijkheid gesproken. De Politie wil het voorlopig nog geen moord noemen en houdt alle opties open.

[ Bericht 14% gewijzigd door Dante_A op 28-11-2006 10:41:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')