abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 december 2006 @ 20:15:31 #201
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_44260522
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 18:02 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb 6 ongelijkheden, 1 gelijkheid en hieruit moet ik voor 3 variabelen intervallen geven:

t1 <= t3-16
t1 <= t2

t2 <= 18+t1
t2 <= t3-6

t3 <= 8+t2
t3 <= 18+t1

t1+t2+t3 = 0

Hoe los ik dit analytisch op?
Gewoon eerst even die laatste gelijkheid gebruiken om in de ongelijkheden erboven één van de onbekenden weg te substitueren zodat je nog 2 onbekenden over hebt, dan een velletje papier met een groot assenstelsel en braaf alle vlakken gaan inkleuren die gedefinieerd worden door de ongelijkheden zodat je uiteindelijk de doorsnede van al die vlakken als oplossingsverzameling overhoudt .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_44272532
Zou iemand me allstublieft de volgende 2 vragen willen uitleggen en maken. echt heel erg bedankt alvast. op één of andere maniet loop ik helemaal vast

vraag1:
Bepaal de functie van de parabool die door top [3,-1] gaat en verder nog door het punt [-3.-2] .
Gebruik eventueel breuken maar geen decimale getallen of afrondigen.
f(x) =....
Wat moet er op de plaats van de stippels komen?

vraag 2:
Gegeven is de fomule van de parabool y = -5x^2-5x+5
Vermenigvuldig de grafiek ten opzichte van de y-as met 6 (de parabool wordt dan ook 6 maal zo breed van vorm en alle punten van de parabool komen 6 maal zo ver van de y-as af te liggen).
Wat is dan de nieuwe formule?
y =....
Wat moet er op de plaats van de stippels komen?
Het antwoord mag in elke gewenste vorm geschreven worden.
  zaterdag 9 december 2006 @ 15:33:06 #203
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_44276589
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 12:16 schreef dynamiet het volgende:
Zou iemand me allstublieft de volgende 2 vragen willen uitleggen en maken. echt heel erg bedankt alvast. op één of andere maniet loop ik helemaal vast

vraag1:
Bepaal de functie van de parabool die door top [3,-1] gaat en verder nog door het punt [-3.-2] .
Gebruik eventueel breuken maar geen decimale getallen of afrondigen.
f(x) =....
Wat moet er op de plaats van de stippels komen?

vraag 2:
Gegeven is de fomule van de parabool y = -5x^2-5x+5
Vermenigvuldig de grafiek ten opzichte van de y-as met 6 (de parabool wordt dan ook 6 maal zo breed van vorm en alle punten van de parabool komen 6 maal zo ver van de y-as af te liggen).
Wat is dan de nieuwe formule?
y =....
Wat moet er op de plaats van de stippels komen?
Het antwoord mag in elke gewenste vorm geschreven worden.
De eerste is simpelweg een beetje bot rekenen. Je weet dat de algemene vorm van een parabool is f(x)=a*x2+b*x+c, waarbij de a, b en c constanten zijn die je moet bepalen aan de hand van de gegevens die je hebt. Terzijde: de opgave zou wat makkelijker zijn als je een nulpunt zou weten, dan kun je beter de algemene formula f(x)=a*(x-c1)*(x-c2) gebruiken, waarin de c1 en c2 de twee x-coörd. van de nulpunten van de parabool zijn.

Nu moet je gewoon wat gaan rekenen. Je kent de top, da's een bijzonder punt. Je weet dat de x-coörd. van de top, xtop gegeven wordt door de formule -b/(2*a) (als je dit niet weet, kun je het simpel vinden door f te differentiëren en de afgeleide te bekijken). Als je deze formule nu in de formule stopt dan krijg je

ytop = f(xtop) = a*(-b/(2*a))2 - b*b/(2*a) + c = -b2/(4*a) + c.

Omdat (3,-1) de top is weet je dus dat moet gelden
(1): -b/(2*a) = 3
(2): -b2/(4*a) + c = -1.

Verder weet je dat ie door het punt (-3,-2) gaat, dus moet gelden f(-3)=-2, dit geeft dat
(3): 9*a-3*b+c = -2.

Nu moet je a, b en c oplossen uit (1), (2) en (3). Uit (1) volgt b = -6*a. Uit (2) volgt , als je b daar vervangt door -6*a, dat c = -1 + 9*a. Als je deze uitdrukkingen voor b en c nu invult in (3), dan vind je dat 9*a +18*a - 1 + 9*a = -2, wat oplevert dat a=-1/36. Deze waarde voor a invullen in b = -6*a geeft b = 1/6 en invullen in c = -1 + 9*a geeft c=-45/36.

Je tweede vraag is heel makkelijk. Als je verminigvuldigt tov de y-as dan behouden alle punten op de grafiek dezelfde x-coörd maar de y-coörd wordt met 6 vermenigvuldigd. Dus uit de nieuwe formule moet een 6 keer zo hoge y-coörd komen als uit de originele. Dat betekent dat je gewoon kunt nemen y = 6*(-5x2-5x+5) = -30*x2 - 30*x + 30.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_44277159
duizend maal dank!! ik heb nu de andere vraagstukken ook kunnen oplossen
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:59:43 #205
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44281704
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 15:33 schreef keesjeislief het volgende:
Je tweede vraag is heel makkelijk. Als je verminigvuldigt tov de y-as dan behouden alle punten op de grafiek dezelfde x-coörd maar de y-coörd wordt met 6 vermenigvuldigd. Dus uit de nieuwe formule moet een 6 keer zo hoge y-coörd komen als uit de originele. Dat betekent dat je gewoon kunt nemen y = 6*(-5x2-5x+5) = -30*x2 - 30*x + 30.
Je las de vraag verkeerd. Jij laat alle punten 6x zover van de x-as afkomen ipv de y-as. Het rekenwerk neemt daardoor iets toe, maar het blijft redelijk eenvoudig. Als alles 6x zover van de y-as af moet komen te liggen, ligt het oude punt (x,f(x)) nu op (6x,f(x)). Je ziet dat je in het nieuwe punt x de functiewaarde in x/6 uit moet rekenen. Je krijgt dus als nieuwe functie g(x) = f(x/6) = a*(x/6)²+b(x/6) + c = (a/36)x² + (b/6)² + c.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 9 december 2006 @ 20:20:41 #206
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_44284056
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:59 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je las de vraag verkeerd. Jij laat alle punten 6x zover van de x-as afkomen ipv de y-as. Het rekenwerk neemt daardoor iets toe, maar het blijft redelijk eenvoudig. Als alles 6x zover van de y-as af moet komen te liggen, ligt het oude punt (x,f(x)) nu op (6x,f(x)). Je ziet dat je in het nieuwe punt x de functiewaarde in x/6 uit moet rekenen. Je krijgt dus als nieuwe functie g(x) = f(x/6) = a*(x/6)²+b(x/6) + c = (a/36)x² + (b/6)² + c.
Inderdaad was ik vergeten waar de y-as ook alweer lag , bedankt voor de correctie .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_44292171
Ik had zo even een vraagje over meetkunde Tis fucked dat ik dit jaren geleden niet heb gehad. Spoedcursussen zijn niet alles maar soms wel noodzakelijk

Hoe kun je een cirkel tekenen met straal 4 met een omtrekshoek van 40 graden ?
Je tekent de cirkel, je tekent 3 punten op de cirkel. Maar hoe doe je dat nu precies dat de omtrekshoek 40 graden is ? Ik weet dat de omtrekhoek de helft is van de middelpunts hoek. Maar zo kom ik ook niet verder

en volgend vraagje waar ik niet helemaal uitkom. Je hebt een driehoek met 1 hoek van 90 graden. Hoe kun je daar op 2 manieren een omgeschreven cirkel omheen tekenen?

als ik het midden van die loodrechte lijn van de 90 graden hoek neem en daar dan met de passer om heen ga, dan heb ik 1 manier. Maar er moet nog een manier zijn ??
bvd

ik ga weer verder
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 december 2006 @ 12:43:02 #208
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44298265
quote:
Op zondag 10 december 2006 01:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe kun je een cirkel tekenen met straal 4 met een omtrekshoek van 40 graden ?
Je tekent de cirkel, je tekent 3 punten op de cirkel. Maar hoe doe je dat nu precies dat de omtrekshoek 40 graden is ? Ik weet dat de omtrekhoek de helft is van de middelpunts hoek. Maar zo kom ik ook niet verder
Mag je alleen een passer en latje gebruiken, of lukt het je niet om met een geodriehoek een hoek van 80 graden af te meten? Als je daarna de deellijn tekent en doortrekt, heb je ook het derde punt op je cirkel.
quote:
en volgend vraagje waar ik niet helemaal uitkom. Je hebt een driehoek met 1 hoek van 90 graden. Hoe kun je daar op 2 manieren een omgeschreven cirkel omheen tekenen?

als ik het midden van die loodrechte lijn van de 90 graden hoek neem en daar dan met de passer om heen ga, dan heb ik 1 manier. Maar er moet nog een manier zijn ??
bvd
Dat midden kun je ook vinden met middelloodlijnen op de andere twee zijden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44301725
quote:
Op zondag 10 december 2006 12:43 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Mag je alleen een passer en latje gebruiken, of lukt het je niet om met een geodriehoek een hoek van 80 graden af te meten? Als je daarna de deellijn tekent en doortrekt, heb je ook het derde punt op je cirkel.
[..]

Dat midden kun je ook vinden met middelloodlijnen op de andere twee zijden.
dankje, kheb ze inmiddels opgelost
Nu zit ik te worstelen met een vraag.

Teken een cirkel met straal 4 een koorde met lengte met 3 en 2 daarbij horende omtrekshoeken, hoe groot zijn beide hoeken ?

Hoe de fuck doe ik dit ? Ik mag niks berekenen. Lijntje getekend van 3. En 2 willekeurige punten getekend en gewoon de middelpuntshoek berekend. En die 2 willekeurige punten getekend op de cirkel, een driehoek van gemaakt, en maar neer gezet dat beide de helft zijn van de middelpuntshoek, maar vraag me af of dat de bedoeling is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 december 2006 @ 14:51:46 #210
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44302829
Als je niks mag berekenen, dan kun je beide hoeken opmeten en concluderen dat ze even groot zijn. Waar maak je trouwens driehoeken van?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44304412
quote:
Op zondag 10 december 2006 14:51 schreef GlowMouse het volgende:
Als je niks mag berekenen, dan kun je beide hoeken opmeten en concluderen dat ze even groot zijn. Waar maak je trouwens driehoeken van?
dankje Ik ben ook weer uit deze gekomen.

nog een vraagje t'gaat weer lekker zo.

waarom volgt uit de stelling van thales dat een rechthoek een vierhoek is waarvan alle hoekpunten op een cirkel liggen? En waarom hebben 2 rechthoekige driehoeken de zelfde omgeschreven cirkel ?
Ik zie zelf ook wel met een tekening die ik er dan bij maak 'dat' het zo is. Maar ik kom er zo niet achter waarom dat zo is
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 december 2006 @ 16:43:58 #212
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44306204
Bij de eerste moet je aantonen dat je van een rechthoek op een vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel kunt komen, en andersom. Er geldt dan namelijk gelijkheid.
Rechthoek => vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel: teken een diagonaal van de rechthoek en neem dat als diameter van de cirkel. Uit Thales volgt dat de overige twee hoekpunten ook op de cirkel liggen.
Vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel => rechthoek: trek een lijn tussen twee hoekpunten die tegenover elkaar liggen en pas vanaf daar Thales toe. Er volgt dat hoeken bij de andere twee hoekpunten recht moeten zijn. Doe daarna hetzelfde maar dan met de andere twee hoekpunten, zodat volgt dat alle vier hoeken recht moeten zijn. Maar dan is het een rechthoek.
Bij de tweede snap ik niet wat je precies aan moet tonen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44306328
quote:
Op zondag 10 december 2006 16:43 schreef GlowMouse het volgende:
Bij de eerste moet je aantonen dat je van een rechthoek op een vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel kunt komen, en andersom. Er geldt dan namelijk gelijkheid.
Rechthoek => vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel: teken een diagonaal van de rechthoek en neem dat als diameter van de cirkel. Uit Thales volgt dat de overige twee hoekpunten ook op de cirkel liggen.
Vierhoek met alle hoekpunten op een cirkel => rechthoek: trek een lijn tussen twee hoekpunten die tegenover elkaar liggen en pas vanaf daar Thales toe. Er volgt dat hoeken bij de andere twee hoekpunten recht moeten zijn. Doe daarna hetzelfde maar dan met de andere twee hoekpunten, zodat volgt dat alle vier hoeken recht moeten zijn. Maar dan is het een rechthoek.
Bij de tweede snap ik niet wat je precies aan moet tonen.
Hey bedankt!

Die 2e vraag had ik foutief geformuleerd. De letterlijke vraag is, bewijs dat 2 rechthoekige driehoeken met dezelfde schuine zijde dezelfde omgeschreven cirkel hebben.

Ik ga nu even jou antwoord uitdokteren
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 december 2006 @ 17:09:08 #214
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44307065
quote:
Op zondag 10 december 2006 16:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Die 2e vraag had ik foutief geformuleerd. De letterlijke vraag is, bewijs dat 2 rechthoekige driehoeken met dezelfde schuine zijde dezelfde omgeschreven cirkel hebben.
Bij jouw eerste methode van het tekenen van de omgeschreven cirkel keek je niet eens naar de andere twee zijden. Overigens ook eenvoudig in te zien met Thales door de rechtshoekszijde als diameter te nemen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 12 december 2006 @ 14:06:40 #215
153375 Lijpo
Finesse en souplesse
pi_44356129
Hoi , ik heb hier een vraag waar ik totaal niet aan dezelfde antwoord kom die achterin staat maar ik kan geen uitwerkingen vinden dus ik hoop dat een van jullie kan helpen.

De massa van kalium in een mens is 98 gram.
Er zitten in kalium 1.54x10^22 atomen per gram.
Kalium bestaat voor 0.012 uit het radioactieve kalium 40.

er geldt

A = 0.693 . N
----------
t^0.5(halveringstijd)

En nu de vraag , Bereken de gemmidelde activiteit van kalium -40 in het spierstelsl van een mens.

Hopelijk kan iemand het voor vanavond nog posten. Alvast bedankt

Het antwoord wat het blijkbaar hoort te zijn is 3.1x10^3 Bq
  dinsdag 12 december 2006 @ 18:49:41 #216
132191 -jos-
Money=Power
pi_44365123
ik neem aan dat er ook een tijdsduur is aangegeven aangezien de gemiddelde activiteit gevraagd wordt?
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  dinsdag 12 december 2006 @ 19:02:06 #217
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44365522
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 18:49 schreef -jos- het volgende:
ik neem aan dat er ook een tijdsduur is aangegeven aangezien de gemiddelde activiteit gevraagd wordt?
Het aantal Becquerel geeft aan hoeveel kernen per seconde vervallen. De tijdsduur is dus irrelevant. Lijpo: laat je berekeningen maar zien.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44403288
Ik ben momenteel bezig om een klein programma'tje te schrijven op basis van een wiskundig algoritme. Nu wordt er me gevraagd een gegeven matrix te 'normeren'. Als ik daarop Google, vind ik het volgende:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genormeerd

Echter gaat dit ten eerste dus over (1-dimensionale) vectoren en niet over (2-dimensionale) matrixen. Ten tweede word ik totaal niet wijzer van die uitleg. Ik ben immers informaticus en geen wiskundige. Kan iemand mij hierbij helpen?

Stel we nemen als voorbeeld de volgende (3x3) matrix:

5, 6, 7
3, 2, 1
7, 8, 3

Wat moet ik hier nu mee doen?
  woensdag 13 december 2006 @ 20:29:28 #219
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44403736
Vectoren zijn n-dimensionaal, en matrices zijn nxm-dimensionaal, maar afgezien daarvan kun je een matrix op meerdere manieren normaliseren: zowel in de kolom- als de rijrichting. Stel dat je de rijen normaliseert, kun je de rijen een voor een als vector beschouwen en die normaliseren. Welke van de twee je nodig hebt, valt zo weinig over te zeggen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44404083
quote:
Op woensdag 13 december 2006 20:29 schreef GlowMouse het volgende:
Vectoren zijn n-dimensionaal, en matrices zijn nxm-dimensionaal, maar afgezien daarvan kun je een matrix op meerdere manieren normaliseren: zowel in de kolom- als de rijrichting. Stel dat je de rijen normaliseert, kun je de rijen een voor een als vector beschouwen en die normaliseren. Welke van de twee je nodig hebt, valt zo weinig over te zeggen.
Ok, thx. Hoe zou dat dan bijvoorbeeld gaan voor een rij (i.e. 5, 6, 7)?
pi_44411388
Gewoon even Googlen. De (Euclidische) norm van een vector is de wortel van de kwadratensom van zijn elementen. Dus voor 5,6,7 is dit sqrt(5^2+6^2+7^2) = sqrt(110).
Normeren is het delen van een vector door zijn norm, ofwel alle elementen delen door sqrt(110) in dit geval. Noem de nieuwe vector v.
Nu geldt dat de lengte van de vector v gelijk is aan 1, ofwel sqrt(v'v) = 1.
pi_44421030
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:25 schreef mrbombastic het volgende:
Gewoon even Googlen. De (Euclidische) norm van een vector is de wortel van de kwadratensom van zijn elementen. Dus voor 5,6,7 is dit sqrt(5^2+6^2+7^2) = sqrt(110).
Normeren is het delen van een vector door zijn norm, ofwel alle elementen delen door sqrt(110) in dit geval. Noem de nieuwe vector v.
Nu geldt dat de lengte van de vector v gelijk is aan 1, ofwel sqrt(v'v) = 1.
Bedankt! Vreemd dat Wikipedia daar zo'n moeilijk verhaal van moet maken
  vrijdag 15 december 2006 @ 10:34:03 #223
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_44449762
De vraag is dus om een (java) programma te maken dat van 2 getallen de grootste gemeenschappelijke deler oplevert.

Het programma werkt, bij 12 en 9 komt er bijvoorbeeld 3 uit. En bij 64 en 28 komt er 8 uit. Maar toch klopt er iets nog niet. Alleen wat?


import java.util.Scanner;

class GGD {
Scanner sc = new Scanner(System.in);

public GGD() {
System.out.print("Voer twee getallen in: ");
long a = sc.nextLong();
long b = sc.nextLong();
System.out.println("De grootste gemene deler van " + a + " en " + b + " is " + ggd(a, b));
}

long ggd(long a, long b){
do {
long rest;
rest = a % b;
a = b;
b = rest;
} while (b > 0);
return a;
}

public static void main(String[] args) {
new GGD();
}
}
pi_44450201
Bij 64 en 28 hoort er 4 uit te komen. Bovendien houd je geen rekening met de de input. De twee getallen die je invoert zouden best 0 of negatief mogen zijn. Daar houdt jouw programma geen rekening mee.
  vrijdag 15 december 2006 @ 11:01:49 #225
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_44450497
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 10:52 schreef thabit het volgende:
Bij 64 en 28 hoort er 4 uit te komen. Bovendien houd je geen rekening met de de input. De twee getallen die je invoert zouden best 0 of negatief mogen zijn. Daar houdt jouw programma geen rekening mee.
Sorry. Bij 64 en 24 komt er 8 uit. Dus toch maar mijn invoer aan de condities >0 laten voldoen?
  vrijdag 15 december 2006 @ 11:19:59 #226
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_44451017
quote:
5.3.2 GGD: Grootste gemeenschappelijke deler
Laat x en y niet-negatieve gehele getallen zijn. Onder de grootste gemeenschappelijke deler
van x en y (notatie ggd(x, y)) verstaan we het grootste gehele getal dat een deler is van
zowel x als y. Voorbeelden:
ggd(4, 24) = 4
ggd(9, 24) = 3
ggd(27, 64) = 1
ggd(51, 119) = 17
Beredeneer dat voor twee niet-negatieve gehele getallen x en y de volgende beweringen
gelden:
ggd(x, 0) = x
ggd(x, y) = ggd(y, x)
ggd(x, y) = ggd(x, y − x)
en dat uit deze laatste volgt dat
ggd(x, y) = ggd(x, y mod x)
Schrijf, gebruik makend van deze aanwijzingen, een eciënt programma dat bij twee
niet-negatieve gehele getallen de grootste gemeenschappelijke deler oplevert. Een voorbeeld:

Voer twee getallen in: <12 9>
De grootste gemene deler van 12 en 9 is 3
Gebruik het type long voor de representatie van de getallen, zodat je programma met
grote getallen overweg kan.
Misschien als de invoer een negatief getal bevat, dat het uitvoer gewoon niets moet geven?
pi_44451105
Bij negatieve getallen moet je de ggd van de absolute waarden nemen. En als 1 van de getallen gelijk is aan 0 is de ggd gewoon het andere getal.
  vrijdag 15 december 2006 @ 11:39:12 #228
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_44451590
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 11:23 schreef thabit het volgende:
Bij negatieve getallen moet je de ggd van de absolute waarden nemen. En als 1 van de getallen gelijk is aan 0 is de ggd gewoon het andere getal.
Ah, ok. Dank je.
pi_44453656
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 10:34 schreef Zwansen het volgende:
De vraag is dus om een (java) programma te maken dat van 2 getallen de grootste gemeenschappelijke deler oplevert.

Het programma werkt, bij 12 en 9 komt er bijvoorbeeld 3 uit. En bij 64 en 28 komt er 8 uit. Maar toch klopt er iets nog niet. Alleen wat?
Je ggd methode is wel correct voor positieve getallen. De output bij 64 en 28 is inderdaad 4.

Heb je al gecontroleerd of ggd ook daadwerkelijk 64 en 28 als input krijgt?

Als je een while ( b > 0 ) lus gebruikt in plaats van do... while, hoef je je ook geen zorgen meer te maken over 0 waarden als invoer. Zoals thabit ook al aangaf, moet je nog wel rekening houden met negatieve waarden.
pi_44574655
Ik moet voor Calculus een integraal oplossen en ik kom er echt niet uit. De te integreren functie is:
1/(8x^3+1)

Alvast bedankt!
Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams
pi_44577854
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 17:44 schreef Dilation het volgende:
Ik moet voor Calculus een integraal oplossen en ik kom er echt niet uit. De te integreren functie is:
1/(8x^3+1)

Alvast bedankt!
Ontbinden in factoren en breuksplitsen.
pi_44579049
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 19:31 schreef thabit het volgende:

[..]

Ontbinden in factoren en breuksplitsen.
Dat had ik ook al verzonnen omdat daar het hoofdstuk over gaat . Sorry dat ik dat nog niet had vermeld.

Dat wordt dus 1/((2x+1)(4x^2-2x+1))

Het breuksplitsen heb ik echter niet onder de knie. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me bij het hoorcollege had verslapen .

Maar... het moet dus iets worden als
1/((2x+1)(4x^2-2x+1)=(C1)/(2x+1)+(C2+C3 x)/(4x^2-2x+1)

Toch?

Dit stelsel krijg ik niet opgelost, en hier zit dus het probleem .

Alvast bedankt!
Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams
pi_44579425
C1 is makkelijk: vermenigvuldig links en rechts met 2x+1 en vul x=-1/2 in. Als je dat eenmaal hebt kun je op soortgelijke manier C2 en C3 ook wel vinden.
  woensdag 20 december 2006 @ 10:54:28 #234
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_44592267
Als je met een paardensprong van de coördinaten (2,1) naar (6,1) wil gaan in zes stappen, zijn er 3540 verschillende routes. Hoe zou je een programma schrijven dat voor elk begin- en eindpunt en het aantal stappen, uitrekent hoeveel routes er mogelijk zijn?

Moet je dan voor elke mogelijke eerste stap kijken hoeveel tweede stappen er mogelijk zijn, net zolang tot je in het eindpunt komt?
pi_44592417
quote:
Op woensdag 20 december 2006 10:54 schreef Zwansen het volgende:
Als je met een paardensprong van de coördinaten (2,1) naar (6,1) wil gaan in zes stappen, zijn er 3540 verschillende routes. Hoe zou je een programma schrijven dat voor elk begin- en eindpunt en het aantal stappen, uitrekent hoeveel routes er mogelijk zijn?

Moet je dan voor elke mogelijke eerste stap kijken hoeveel tweede stappen er mogelijk zijn, net zolang tot je in het eindpunt komt?
Dat moet niet, en lijkt me in dit geval zelfs een erg inefficiente methode. Je kunt beter per stap in elk punt bijhouden hoeveel mogelijke routes er zijn naar dat punt in n stappen. In elke volgende stap wordt de waarde van een punt dan gewoon de som van de waarden van de punten die precies een paardensprong ervan verwijderd zijn. Het mooie met paardensprongen is dat je dit ook gewoon direct kunt bijhouden (je hoeft geen tweede rooster erbij te maken of dingen te wissen of zo) want alleen de "witte" velden hebben invloed op de zwarte velden en vice versa.
pi_44607267
16. Een tentamen bestaat uit 50 tweekeuzevragen. Een student maakt de toets geheel radend. De kans dat deze student tenminste 34 vragen goed beantwoordt is volgens de normale benadering gelijk aan

1. 0,01
2. 0,05
3. 0,10

ik weet niet meer hoe ik dit moet berekenen... moet ik hiervoor nou normalcdf of binomcdf of invNorm voor gebruiken?

normalcdf was zo ingedeeld .. normalcdf(linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking)
hoe was binomcdf ook alweer???

thnx
pi_44608000
tis binom want er zijn 2 mogelijkheden (goed/fout)
binomcdf(50,0.50,33) is de kans op 33 vragen goed of minder.
Als je die kans van 1 afhaalt, heb je je kans gevonden.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 20 december 2006 @ 22:18:07 #238
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44612000
Er wordt gepraat over een normale benadering. Je kunt een BIN(50,1/2) benaderen met een normale verdeling met verwachting 25 en variantie 50*1/2*(1-1/2) = 12,5. De kans dat een stochast met die verdeling groter is dan 34 kan je denk/hoop ik wel berekenen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44615764
het antwoord op de vraag moet zijn 3 -> dus 0,10
maar met 1-binomcdf(50,0.5,33) kom ik op geen enkele van de 3 antwoorden
en met normalcdf(34, E99, 25,12.5) kom ik ook niet op het juiste antwoord

hoe kom ik er wel op dan :S
  donderdag 21 december 2006 @ 01:31:19 #240
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_44617515
12,5 is de variantie, niet de standaardafwijking. Daarnaast is de binomiale verdeling discreet en de binomiale verdeling continu, dus kun je beter kijken wat boven de 33,5 komt. In de vraagstelling staat 'gelijk aan' terwijl ze 'ongeveer gelijk aan' bedoelen, maar dan nog is het antwoord 0,01 en niet 0,1.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_44631602
Ik heb nog een calculus vraag waar ik absoluut niet uitkom:

Zij Fn(x)=∫1/(1+x²)ndx

Als b,c met b^2-4c<0

Druk ∫1/((x²+bx+c)n)dx én ∫x/((x²+bx+c)n)dx

uit in b, c, Fn-1(x) en Fn(x)

De notatie die ik gebruik is misschien raar maar ik doe nooit op fora wiskunde typen .

Elke hulp is welkom .

[ Bericht 4% gewijzigd door Dilation op 21-12-2006 18:02:16 ]
Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams
pi_44633696
quote:
Op donderdag 21 december 2006 16:36 schreef Dilation het volgende:
Ik heb nog een calculus vraag waar ik absoluut niet uitkom:

Zij Fn(x)=<Integraal>1/(1+x²)dx
Hier klopt al iets niet, Fn(x) is onafhankelijk van n ? Je bedoelt wellicht:

Fn(x) = ∫ 1/(1 + x2)ndx
quote:
Als b,c met b^2-4c<0

Druk <integraal>1/((x²+bx+c)^n)dx én <integraal>x/((x²+bx+c)^n)dx

uit in b, c, Fn-1(x) en Fn(x)

De notatie die ik gebruik is misschien raar maar ik doe nooit op fora wiskunde typen .
Gebruik in ieder geval consequent subscript en superscript, dat leest al een stuk prettiger.
quote:
Elke hulp is welkom .
Hint: Pas kwadraatafsplitsing toe op x²+bx+c
pi_44633970
quote:
Op donderdag 21 december 2006 17:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Hier klopt al iets niet, Fn(x) is onafhankelijk van n ? Je bedoelt wellicht:

Fn(x) = ∫ 1/(1 + x2)ndx
Je hebt helemaal gelijk

Edit: Ik heb het verduidelijkt, ik heb al wat zitten spelen met kwadraatsplitsen maar kwam nog niet uit...
Ik ga verder met proberen .
Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams
pi_44634806
quote:
Op donderdag 21 december 2006 17:59 schreef Dilation het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk

Edit: Ik heb het verduidelijkt, ik heb al wat zitten spelen met kwadraatsplitsen maar kwam nog niet uit...
Ik ga verder met proberen .
Je hebt (x + ½b)2 = x2 + bx + ¼b2, dus kunnen we schrijven:

x2 + bx + c = (x + ½b)2 - ¼b2 + c = (x + ½b)2 + (c - ¼b2)

Nu substitueer je z = x + ½b ofwel x = z - ½b (dus dx/dz = 1) en dan kun je de integraal verder herleiden. Je moet nog een tweede substitutie uitvoeren om een standaardvorm van de gedaante (u2 + 1) te krijgen. Zie je nu ook waarom b2 - 4c < 0 moet zijn?
pi_44702605
quote:
Op woensdag 20 december 2006 10:54 schreef Zwansen het volgende:
Als je met een paardensprong van de coördinaten (2,1) naar (6,1) wil gaan in zes stappen, zijn er 3540 verschillende routes. Hoe zou je een programma schrijven dat voor elk begin- en eindpunt en het aantal stappen, uitrekent hoeveel routes er mogelijk zijn?

Moet je dan voor elke mogelijke eerste stap kijken hoeveel tweede stappen er mogelijk zijn, net zolang tot je in het eindpunt komt?
Zwansen, moet jij Inleiding Programmeren toevallig nog halen?
pi_44916078
De formule van Trillingstijd is T=2(Pi) Wortel (M/C)

Als je T en M weet, hoe kan je dan C berekenen
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  maandag 1 januari 2007 @ 16:19:17 #247
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_44916152
quote:
Op maandag 1 januari 2007 16:16 schreef MaxC het volgende:
De formule van Trillingstijd is T=2(Pi) Wortel (M/C)

Als je T en M weet, hoe kan je dan C berekenen
Gewoon de formule omschrijven?

T = 2pi wortel(M/C)
T² = (2pi)²*(M/C)
(M/C) = T² / (2pi)²
C = M/(T²/(2pi)²)
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_45003222
Misschien een stel domme vragen :

Ik heb gisteren het boek "Basisboek Wiskunde" van Jan van de Craats gekocht en ben dus direct aan de slag gegaan. Alleen bij hoofdstuk 1 ging ik al de mist in bij het bepalen van de kgv (Kleinst gemene veelvoud) voor drie getallen. Bij hoofdstuk 2 kon ik daardoor 3 breuken niet gelijkmaken d.m.v het kgv.


Alvast bedankt!
pi_45004332
Je hebt de getallen al in priemgetallen ontbonden.
Voor het KGV zoek je de kleinste verzameling getallen zodat voor elk getal de priemgetallen er in zitten. Je neemt de dubbele dus niet mee, voor
3x3
2x2
2x3x5
Voldoet 2x2x3x3x5 = 180 dus.
Om de breuken gelijknamig te maken zoek je het KGV van de noemers.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:15:16 #250
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_45004432
quote:
Op zondag 24 december 2006 12:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zwansen, moet jij Inleiding Programmeren toevallig nog halen?
Whehehe. Nee, ik doe dit voor mn plezier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')