Ik vind eerlijk gezegd de kritiek vrij redelijk.quote:Op maandag 13 november 2006 21:50 schreef http het volgende:
Ik heb met veel tranen van het lachen skepsis gelezen geweldig!! Waarom noemen zij zich geen www.meptus.nl of www.scheptopus.nl .Echt geweldig de heren die ik hoog heb zitten want ik hou van cynisme en onderzoekers kijken puur van uit hun eigen glazen bol hun waarheid, leuk maar ook beperkt. Jammer dat ik de gebeten hond ben (zie foto's). Waarom vragen zij mij niet wat er echt gebeurd is. daar mogen zij dan hun stukje over schrijven en dat beoordelen. Het is zo jammer dat wij het watervolk zijn Pays-Bas en alles over ons laten weg spoelen. Als skepsis mij zo neer zet dan moeten zij mij maar een tovernaars contract aanbieden.
Toch is het heel simpel wat zij stellen: kom maar op met de beste 'helderziende'. Wij geven die persoon ¤10.000 als deze dezelfde dingen kan doen als in het tv-programma. Maar dan onder wetenschappelijk testbare omstandigheden. Overigens schrijven zij wel degelijk duidelijk dat het hier om een amusementsprofgramma gaat waarvan ze niet alles hebben kunnen zien. Dat is wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.quote:Op maandag 13 november 2006 21:50 schreef http het volgende:
Ik heb met veel tranen van het lachen skepsis gelezen geweldig!! Waarom noemen zij zich geen www.meptus.nl of www.scheptopus.nl .Echt geweldig de heren die ik hoog heb zitten want ik hou van cynisme en onderzoekers kijken puur van uit hun eigen glazen bol hun waarheid, leuk maar ook beperkt. Jammer dat ik de gebeten hond ben (zie foto's). Waarom vragen zij mij niet wat er echt gebeurd is. daar mogen zij dan hun stukje over schrijven en dat beoordelen. Het is zo jammer dat wij het watervolk zijn Pays-Bas en alles over ons laten weg spoelen. Als skepsis mij zo neer zet dan moeten zij mij maar een tovernaars contract aanbieden.
ik volg je helemaal niet met je vraag aan skepsis (snap echt niet waar 't over gaat),quote:Op woensdag 15 november 2006 10:54 schreef Lilith-Wicca het volgende:
En http, het enige wat Skepsis probeert is om zoveel mogelijk mensen in het belachelijke te trekken.
Tenzij je vriendjes kunt worden met ze, dan laten ze je verder met rust.
Op een vraag van mij aan hen waarom ze een bepaald persoon zomaar op haar woord geloofde keeg ik als antwoord "ach, als zij nou denkt dat ze dat kan, laat haar maar".
Zo objectief is Skepsis dus.
Op het moment van mijn vraagstelling aan hen werd RvdB onder vuur genomen, terecht vond ik, maar niet de manier waarop.quote:Op woensdag 15 november 2006 11:20 schreef Kiteless het volgende:
[..]
ik volg je helemaal niet met je vraag aan skepsis (snap echt niet waar 't over gaat),
maar met welk gedeelte van skepsis' kritiek op dit tv-programma ben je het in dit geval dan niet eens ?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Het valt me op dat als men het niet eens is met één aspect van Skepsis (bijvoorbeeld het cynisme wat nog wel eens doorschemert of wat dan ook), heel Skepsis niets waard is. Dat is natuurlijk grote onzin en een drogredenering. Het gedemoniseerde beeld wat men hier over het algemeen heeft van Skepsis is wel makkelijk, want wat Skepsis ook schrijft, het stelt dan toch automatisch niets voor. Of het nou van hoge kwaliteit is of niet. Uitleg waarom hoef dan ook niet meer.quote:Op woensdag 15 november 2006 11:20 schreef Kiteless het volgende:
[..]
ik volg je helemaal niet met je vraag aan skepsis (snap echt niet waar 't over gaat),
maar met welk gedeelte van skepsis' kritiek op dit tv-programma ben je het in dit geval dan niet eens ?
Tja...quote:Op woensdag 15 november 2006 12:23 schreef ronald-online het volgende:
ik vind de testen in het programma te zwak om ze verantwoord te noemen , daarin heeft de stichting skepsis enigzins gelijk , ik ben van mening dat er teveel mogelijkheden zijn om te boel te kunnen belazeren. ondanks dat dit niet een opzet of bedoeling is van het programma.
waar ik het niet mee eens ben is dat Skepsis constant er op zit te hameren dat de helderziende waarnemingen van gigantisch veel mensen zomaar als onzin worden afgedaan.
per slot van rekening geloof ik niet dat we in mondig Nederland met een stelletje zwakbegaafde leven.
Inderdaad. In de Benelux zijn er weinig mensen vergeleken met de gehele wereld. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het overgrote merendeel in de Benelux weinig verstand heeft van waar ze mee bezig zijn. De meeste zijn bezig met fantasie verhalen of geromantiseerde novels van Marion Zimmer Bradley of komen niet verder dan een zwak aftreksel wat in hun ogen moet doorgaan als filosoferen.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:05 schreef ronald-online het volgende:
uit ervaring weet ik dat de paranormaliteit zoals die gepraktiseerd word in Nederland door al die onkunde en fantasieverhalen , helaas volledig uit zijn band is gerukt , en Skepsis maakt daar dankbaar gebruik van. en dat vind ik dan maar goed ook , dan worden we door hun misschien weer eens wakker geschud (zijn ze toch nog ergens goed voor)
Telekinese bewezen ?quote:Op woensdag 15 november 2006 13:16 schreef Ashavan het volgende:
Wat valt er te onderzoeken als het al bewezen?
Een quote van mijn studie boek.quote:Er zijn verscheidene voorbeelden van uittredingen, telepathie, deja-vu en meer die gebeuren zonder dat de individu daar enige invloed op heeft. Dit noemt men in de parapsychologie spontane gevallen. Het is een kennismaking met de meest uiteenlopende soorten niet alledaagse gebeurtenissen. De parapsycholoog heeft de taak hier duidelijkheid in te brengen door dit soort gevallen te onderzoeken. Een groot probleem is echter dat de parapsycholoog, zoals wel duidelijk is, te maken krijgt met verschijnselen die zeer grillig zijn en veel moeilijker te benaderen zijn dan de onderzoeksobjecten van bijvoorbeeld een fysicus, een chemicus of een bioloog.
De reden dat een parapsycholoog relatief weinig greep heeft op zijn vak heeft verscheidene gronden. De Paraspychologie is een zeer jonge wetenschap. Paranormale verschijnselen werden pas ongeveer honderd jaar geleden voor het eerst wetenschappelijk onderzocht. Alleen al door dit feit is het begrijpelijk dat het onderzoek nog in de kinderschoenen staat. Daarnaast zal blijken dat men met de bekende wetenschappelijke methoden en technieken maar moeilijke vat weet te krijgen op deze fenomenen. De parapsychologie onderzoekt heel ingewikkelde groepen van regelmatigheden. Zowel de spontane gevallen als de experimenten in het laboratorium zitten zo ingewikkeld in elkaar dat de onderzoekers het er lang niet altijd over eens zijn waar de grenzen van hun onderzoekingen beginnen en waar deze ophouden. Dat mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar toch is dit een reeel probleem.
Men moet beseffen dat de vermogen die in de parapsychologie worden onderzocht zich meestal alleen in een onvolmaakte of rudimentaire vorm presenteren. Daardoor zijn de effecten die daaruit voortkomen dikwijls heel licht en soms zelfs nauwelijks te constateren.
Het spreek voor zich dat de onderzoekers hun uiterste best hebben gedaan de paranormale verschijnselen beter onder controle te krijgen. Nog steeds is het zo dat er geen herhaalbaar experiment bestaat dat ons op ieder gewenst tijdstip paranormale verschijnselen laat zien. de eerste pogingen op dit gebied richtten zich begrijperlijkerwijs op de personen bij wie het paranormale zicht het sterkst manifesteerde. De eerste onderzoekers bestudeerden beroemde spiritische mediums en helderzienden. Toch bleek dit niet een herhaalbaar paranormaal fenomeen op te leveren. Later zocht men het in het aantonen van kleinere effecten bij meer mensen. Er werden grote groepen proefpersonen getest. Meestal hoefde men hiervoor geen speciale paranormale talenten te bezitten. Als je je hier verder in verdiept zul je merken dat hiermee wel resultaten zijn geboekt, maar op deze wijze is er geen herhaalbaar experiment gevonden.
Sommigen zullen zich afvragen waarom men toch zo intensief heeft gezocht naar een experiment waarin de verschijnselen zich steeds op afroep laten zien. Die drang heeft verscheidene gronden. Op de eerste plaats is dit nodig om te bewijzen dat het paranormale bestaat. Iemand die er niet in gelooft kan dit ongeloof volhouden door te vragen om een demonstratie. Die kan niet met de zekerheid van succes gegeven worden. Daarnaast menen sommige onderzoekers dat het werkelijke onderzoek pas kan beginnen als men eerst het verschijnsel kan bestuderen, kan laten verschijnen wanneer men wil. Maar niet iedereen denkt er zo over.
Het onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek komt men in deze bewoordingen eigenlijk alleen bij enkele Nederlandse onderzoekers tegen. Terzijde moet worden opgemerkt dat Nederland een belangrijke rol speelt in het parapsychologisch onderzoek. Er waren tot 1987 twee leerstoelen aan de Utrechtse Universiteit en in 1953 werd Tenhaeff te Utrecht de eerste hoogleraar in de parapsychologie ter wereld.
In het kwalitatieve onderzoek gaat men ervan uit dat de verschijnselen bestaan. Men heeft veel aandacht voor de paranormale verschijnselen zoals deze in het dagelijks leven voorkomen. daarnaast houdt men zich in het kwalitatieve onderzoek bezig met cultureel antropologische, filosofische en deptepsychologische vraagstukken die door de paranormale verschijnselen worden opgeroepen. In het kwantitatieve onderzoek probeert men in laboratoriumsituaties de verschijnselen te produceren en daarbij na te gaan welke psychologische factoren hierbij een rol spelen. Het spreekt vanzelf dat veel onderzoekingen mengvormen van de twee benaderingen zijn.
In de tweede helft van de negentiende eeuw begint het wetenschappelijk onderzoek naar de paranormale verschijnselen op gang te komen. In het algemeen neemt men 1882 aan als het geboortejaar van de wetenschappelijke parapsychologie. Het is het jaar dat in Engeland de "Society of Psychical Research" opgericht wordt. Dit is een vereniging van academisch gevormde mensen die zich ten doel stelden de paranormale verschijnselen wetenschappelijk te onderzoeken. Dat was in die tijd een waagstuk. Veel geleerden riskeerden hun baan en reputatie doordat zij zich met deze "onzin" inlieten. Toch heeft dit velen er niet van weerhouden zich in het onderzoek te storten. In 1967 werd de parapsychologie zelfs toegelaten tot de eerbiedwaardige A.A.A.S. (The American Association for the Advancement of Science), het hoogste wetenschappelijke college in de VS. Tegenwoordig kan men op verschillende plaatsen in de wereld parapsychologie aan een universiteit bestuderen.
Ondanks het feit dat de onderzoekers nog maar net een paar kleine stapjes in het gebied van het paranormale gezet hebben bestaat er toch zoiets als toegepaste parapsychologie. Feitelijk is de toegepaste parapsychologie veel ouder dan het wetenschappelijk onderzoek. In het algemeen gaat men ervan uit dat de paranormale vermogens algemeen menselijke vermogens zijn en al vanaf de oertijd door de mens worden gebruikt. Vermoedelijk toen veel meer dan nu. In de oudste geschriften der mensheid kan men al verhalen tegenkomen over het zoeken naar water met behulp van wichelroede, van het genezen door middel van handoplegging en van het terugvinden van verloren vee door helderzienden. Ook tegenwoordig bestaan al deze toepassingen nog, zij het dat er nu soms een moderne vorm voor gevonden is.
quote:Op woensdag 15 november 2006 13:38 schreef Ashavan het volgende:
Ja het is al bewezen dat het er is. PUNT geen discussie meer mogelijk.
Preciesquote:Wat wel besproken kan worden is het volgende. Waarom is het zo vervliegend? Waarom kan niemand het zodanig beoefenen/onder de knie krijgen dat het gereproduceerd kan worden?
Welke universiteiten doen er onderzoek naar ?quote:Hoe wil je uberhaupt chaos in kaart brengen en zodanig beinvloeden dat het precies doet wat jij wilt?
De enige waarnemingen dusver zijn afkomstig van mensen die emotioneel hoogst onstabiel waren waardoor borden begonnen te trillen en vallen, objecten van planken vielen, mensen die zeiden dat iemand naar vuur en verbrand vlees rook en bleek dat een familielid in haar huis was verbrand.
Allemaal gedocumenteerd en onderzocht binnen de parapsychologie. En nee dat is geen pseudo-wetenschap aangezien het niet door hobbyisten wordt beoefend, maar wetenschappers van allerlei vlakken zoals natuurkunden, metafysica etc.
Interessant, dank je wel !quote:Op woensdag 15 november 2006 14:14 schreef Ashavan het volgende:
http://www.clubs.psu.edu/up/paranormal
Om maar even vlug 1 link te geven. De rest zoek je zelf maar op.
Dat is juist het idee van wetenschap, om dingen uit te vinden.quote:Op woensdag 15 november 2006 14:33 schreef NoSigar het volgende:
Kortom het is gewoon pertinent onjuist. punt.
Je kunt iets heel hard roepen maar dat maakt het niet ineens waar.
Wanneer het zo zonneklaar is moet het niet moeilijk zijn om wat artikelen uit Nature of the Lancet te geven, aangezien zo'n ontdekking het hele bekende wetenschappelijke wereldbeeld op zijn kop zou zetten.
Ik lees een hoop over de club zelf, maar ik vind nergens (ook niet onder "research") wat zinnige informatie over onderzoeken zelf.quote:Op woensdag 15 november 2006 14:14 schreef Ashavan het volgende:
http://www.clubs.psu.edu/up/paranormal
Om maar even vlug 1 link te geven. De rest zoek je zelf maar op.
Ja, maar dat maakt hetgeen onbewezen is nu niet ineens bewezen, zoals hierboven gesteld werd.quote:Op woensdag 15 november 2006 14:41 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Dat is juist het idee van wetenschap, om dingen uit te vinden.
Aan nieuwe dingen kan veel geld verdiend worden, dus wees niet bang dat mensen dat niet graag willen
Lillith-Wicca schreef meermaals dat ze Skepsis niet meer serieus kan nemen sinds ze vernam dat er skeptici waren die vriendschappelijke contacten hadden met iemand die regelmatig vermeende paranormale ervaringen had. Volgens L-W hield Skepsis deze persoon ten onrechte de hand boven het hoofd en daarom zou Skepsis niet objectief zijn.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:36 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Zoals hier wel bekend is denk ik, baseer ik mijn mening over iets of iemand nooit op een mening of gebeurtenis.
Dit dus ook niet bij Skepsis.
Ik volg ze al jaren en hoewel ik het niet altijd eens ben geweest met hun manier van werken zaten er wel goede artikelen bij.
Ze zijn naar mijn idee alleen niet objectief, als je zo graag alle facetten van het paranormale wil doorlichten moet je dat ook bij iedereen doen en niet iemand de hand boven het hoofd houden omdat die persoon toevallig in je straatje meepraat.
Verder ben ik het helemaal eens met Ashavan, Kiteless em ronald online.
Moet zeker ook je avondeten voorkauwen of niet?quote:Op woensdag 15 november 2006 15:11 schreef Kiteless het volgende:
Er was net geen discussie over mogelijk dat het allemaal bewezen was,
maar nu moet ik het weer doen met een paar links waar niks te vinden is, een vewijzing naar een onderzoek naar uittreding en Google....
Somehow vat ik dat niet op als sluitend bewijs waarover niet meer te discussieren valt.
Heel ad rem, zo na een paar dagen, maar nog steeds geen bewijs. Dat is er namelijk niet. Geeft niks hoor, maar moet je het ook niet gaan roepen natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:15 schreef Ashavan het volgende:
[..]
Moet zeker ook je avondeten voorkauwen of niet?
"Ashavan, er is duizenden malen bewezen dat alles waar jij in gelooft niet klopt en daar is geen discussie over mogelijk.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:15 schreef Ashavan het volgende:
[..]
Moet zeker ook je avondeten voorkauwen of niet?
Mensen kennen geen schaamte hoor, kijk eens naar Idols of X-factor.quote:Op maandag 20 november 2006 07:53 schreef maedel het volgende:
Http, je bent dus ook daadwerkelijk een kandidaat? Ik dacht dat jullie groepje er was als voorproefje zeg maar.
300, pfoe, ik ben benieuwd hoor! Blijkbaar zijn er toch genoeg mensen die "durven".
Euhm ja, ik ging er van uit dat het een iets andere deelnemerdoelgroep was.quote:Op maandag 20 november 2006 07:57 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Mensen kennen geen schaamte hoor, kijk eens naar Idols of X-factor.
Vertel... wat was er niet politiek correct?quote:Op maandag 20 november 2006 08:47 schreef 205_Lacoste het volgende:
Het blijft leuk om appels met peren te vergelijken
Dat was een toevoeging aan mijn Idols-argument naar aanleiding van jouw reply daaropquote:Op maandag 20 november 2006 08:58 schreef maedel het volgende:
[..]
Vertel... wat was er niet politiek correct?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |