Ik weet het nog niet.quote:Op zondag 5 november 2006 10:21 schreef zoalshetis het volgende:
denk je vanwege je symptomen dat je kanker hebt? of heeft de huisarts hier aanleding toe gegeven? heb je het via internet? bekenden/familie?
ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. en heel veel succes morgen.
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....quote:Op zondag 5 november 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Jeetje Mirage.Je klachten klinken niet misselijk.
Ik vroeg me idd ook af waarom je zelf denkt dat het kanker is. Kunnen die klachten niet ook op iets anders duiden?
Idd zeg, sjezus.quote:
zo heet dat gewoon.quote:
quote:Op zondag 5 november 2006 10:31 schreef Mirage het volgende:
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....
maar blijkbaar past dit pakket daar niet allemaal bij.
De laatste tijd het ik het ook erg rustig aan proberen te doen, toch voel ik mij niet opknappen of minder vermoeid worden.
En dat klopt ook niet.
Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.quote:Op zondag 5 november 2006 10:33 schreef Mirage het volgende:
[..]
zo heet dat gewoon.
Moet je het beestje anders noemen dan dat het is ?
De ziekte waar dit topic over gaat is kanker en de plaats is het spijsverteringskanaal.
wie ben jij om je met haar te bemoeien? zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen, misschien kan je beter weggaan uit dit topic?quote:Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
Ok, prachtig, dat heb je dan nu gezegd.quote:Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.quote:Op zondag 5 november 2006 10:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wie ben jij om je met haar te bemoeien?
Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.quote:zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen
Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....quote:misschien kan je beter weggaan uit dit topic?
Er is een verschil tussen je mening geven en iemand respectloos behandelen, zelfs jij moet dat snappenquote:
ik geloof dat je het niet helemaal snapt.quote:Op zondag 5 november 2006 10:45 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.
[..]
Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.
[..]
Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....
Maar wanneer je er een enorme waslijst van maakt zie je ook dat er een verschuiving plaatsvindt. Risico vergroting kan je alleen op grote getallen toepassen.quote:Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:
[...]
hier kan ik een enorme waslijjst van maken.. maar het idee is duidelijk.
Dat denk ik niet...quote:Op zondag 5 november 2006 10:40 schreef clowncloon het volgende:
Volgens mij ben je, net als mij, een hypochonder...ik denk zelf ook al snel dat het het ergste is wat ik me kan voorstellen.
dan wee tji het beter dan de internist ?quote:Wat ik weet is dat een gezwel waar dan ook niet ALLE klachten die je hierboven beschrijft kan veroorzaken.
Ik eet regelmatig.quote:slikklachten (zogenaamde globusgevoel)
Heb ik ook, is erfelijk en niks om je zorgen over te maken!
eten dat niet goed wil zakken
Kan aan je dieet liggen of je moet beter kauwen, eet jij niet te snel (ik wel namelijk en dan gaat het vastzitten).
een soort "jeuk" vlak onder mijn linker rib dat inmiddels uitgespreid is naar meer naar rechts (het lijkt mijn maag te zijn)
maagpijn
last van zuur
Allemaal klachten die te maken hebben met maagzuur, dat jeuk wordt heartburn genoemd en toen ik het had dacht ik dat een hartafwijking had ofzo...er is een goed spulletje op de markt dat je bij de apotheek kan nemen (ik gebruik Antagel van Sandoz).
constipatie
Heeft ook weer met je dieet te maken, als je je eten niet goed kauwt dan wordt het ook moeilijker verteerd en krijg je verstoppingen, probeer anders een yakult te nemen of vergelijkbaar product.
erg donkere ontlasting met slijm en soms bloed
Donkere ontlasting komt vaak doordat er nog veel voedingstoffen inzitten of dat je dingen hebt gegeten die het kleuren zoals drop. Bloed is wel vaag maar HOEFT niet meteen het ergste te betekenen!
buikkramepen (dikke darm ?)
Spastische darm? Komt weer van je dieet.
en een heel pijnlijke plek vlak boven mijn schaambeen richting linkerheup
Dit kan echt van alles zijn! Ontsteking? Lastige spier? Een broertje die is ingegroeid tijdens in de baarmoeder maar nooit is opgemerkt?
Vraag: eet je regelmatig? Gezond? Ontbijt je en wat? Eet je vet?
Wat ben jij een verdrietig stuk vreten.quote:Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).quote:Op zondag 5 november 2006 10:56 schreef milagro het volgende:
slik je ijzertabletten, mirage?
als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.quote:Op zondag 5 november 2006 11:02 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).
De klachten zoals hierboven beschrvne zijn echter al sinds maanden
Dit is zeker ook een mogelijk waar ik mij bewust van ben.quote:Op zondag 5 november 2006 11:09 schreef milagro het volgende:
[..]
als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.
slijm icm die lage buikpijn zou kunnen wijzen op colitis ulcerosa, evenals dus bloedverlies.
globusgevoel icm zuur......ik krijg altijd moeite met slikken, pijn ook, bij appelmoes.
het gevoel alsof je een brok in de keel hebt.
het zou dus kunnen zijn ms dat je dat gevoel hebt omdat je zuur oprispt.
ik heb ziekte van Crohn, in feite ook een ziekte vh spijsverteringskanaal, en ook daar komen klachten voor die buiten de dunne en dikke darm liggen, dus behalve buikpijn en bloedverlies bij de ontlasting, kunnen er ook klachten vd slokdarm, zelfs de mond, zich voordoen, of huidklachten.
de klachten die jij omschrijft komen bij nog meer aandoeningen voor.
*en dit was mijn opstel*quote:Op zondag 5 november 2006 11:39 schreef ioor het volgende:
Slokdarmkanker is een zeer progressieve vorm van kanker. Een docent heeft het ook gehad en haar hele slokdarm moest verwijderd worden met kans van overleven 30 %. Toch heeft ze het gehaald en is haar maag nu direct verbonden met haar mond, hierdoor heeft ze een zeer streng dieet en mag bijna alleen vloeibare dingen eten. Dat is mijn ervaring.
quote:Op zondag 5 november 2006 12:20 schreef milagro het volgende:
het is niet erfelijk, hoor.
de aanleg is erfelijk hooguit.
de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.quote:obstipatie komt ook voor bij Crohn
doordat je darmwand ontstoken is en weer geneest en weer ontsteekt en weer geneest etc en dat op dezelfde plekken, wordt de doorgang smaller.
nou, er is een verschil tussen erfelijk zijn, en vaak voorkomen binnen de familie, dat wilde ik maar zeggen.quote:Op zondag 5 november 2006 12:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet bedoel dat je geboren wordt met de ziekte can Crohn.
[..]
de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.
Jup en dat is ook al vastgesteld.quote:Op zondag 5 november 2006 13:44 schreef Vivi het volgende:
Ik heb ook al die klachten maar die zijn gerelateerd aan mijn zwangerschap (althans, daar ga ik maar even vanuit).
Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat er bloed in je ontlasting zit en dat het niet komt door aambeien????
Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.quote:En ik zou als ik jou was idd niet n.a.v. internet oid zelf "diagnoses" gaan stellen...
Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met 'waarschijnlijkheden'. Het is niet zo heel waarschijnlijk dat je op jouw leeftijd kanker zou hebben terwijl bijv. Crohn gezien de familiegeschiedenis wel nog een optie zou zijn.quote:Op zondag 5 november 2006 13:48 schreef Mirage het volgende:
[..]
Jup en dat is ook al vastgesteld.
[..]
Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.
(huisarts, KNO arts, en nu al een tijdje de internist.)
Het is niet zo dat ik deze aandoeningen " zelf bedenk".
Er zijn gewoon wat zaken uitgesloten (schijnt de werkwijze tegenwoordig te zijn ? ...eerst waarschijnlijke zaken uitsluiten.. dan pas het dure onderzoeken traject in).
Ja, ik ken ook heel veel ongezonde mensen die nog leven. Ongezonde mensen die dood zijn ken ik minder snel, om de simpele reden dat ze dood zijn, maar misschien zijn er veel meer van.quote:Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:
De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.
Mijn buurman zuipt 1 liter jenever per dag,
een andere buurman zuipt de hele dag bier en rookt daarnaast onafgebroken.
Allebei zijn al de dubbele leeftijd dan wat ik ben.
Een andere man die ik ken is al 71 jaar en heeft heel zijn leven in ongezonde omgevingen gewerkt.
Niets aan het handje, hij vertrekt binnenkort naar de zon om daar verder oud te worden.
Mijn schoonmoeder, drinkt geen druppel.... is recent gestorven aan nota bene leverkanker.
Mijn vader, rookt niet, drinkt niet veel is amper 50 sporte zelfs nog en krijgt spontaan een hersenbloeding.
De man van een vriendin van mij krijgt opeens een hartinfact.... hardstikke jong en een gezonde levenshouding.
hier kan ik een enorme waslijjst van maken.. maar het idee is duidelijk.
Ik geloof er niet meer in.
als je bloedbezinking niet in orde is, kan dat betekenen dat je een verkoudheid onder de leden hebt, maar ook dat je kanker hebt "dus we gaan eens even verder kijken, jongedame"quote:Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
Ik zeg ook niet dat het bij elkaar verzint (Mocht je op mijn reactie doelen). Wel dat er veel mogelijkheden zijn en dat het de vraag is hoe zinvol het is om nu op 1 van die mogelijkheden te fixeren.. Al is het wel doodeng.quote:Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
ik informeer niet naar maar 1 van de mogelijkheden.quote:Op zondag 5 november 2006 14:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het bij elkaar verzint (Mocht je op mijn reactie doelen). Wel dat er veel mogelijkheden zijn en dat het de vraag is hoe zinvol het is om nu op 1 van die mogelijkheden te fixeren.. Al kan ik wel begrijpen dat het doodeng is...
komt een beetje door de toon hier en daar, mirage....quote:Op zondag 5 november 2006 14:10 schreef Mirage het volgende:
Zoals ik al zei.. ik heb het niet zelf opgezocht duh !
Daarnaast is het niet de bedoeling dat dit toppic specifiek over mij en wat ik mankeer te hebben.
Het is bedoeld om het onderwerp bespreekbaar te maken en mensen ervaringen te delen.
Voor mij interessant omdat het juist niet onwaarschijnlijk is dat ik het heb (en hoezo terminaalIk ga er van uit dat de meeste soorten kanker tegenwoordig niet meer uitzichtloos zijn. Des te meer interesse in hoe en wat de trajecten zijn die mensen af hebben gelegd).
Voor anderen dit topic omdat ze het zelf misschien niet willen starten.
Zoals hier ook weer te zien is lijtk het praten over kanker nog steeds niet "normaal".
Zoiets moet imo gewoon bespreekbaar zijn.
Kom zeg.
quote:ik ga er niet van uit tot ik daadwerkelijk te horen heb gekregen (en gezien heb) dat het zo is en ze mij een traject voorgesteld hebben.
quote:maar ik wil graag weten waar ik tegen moet vechten...en of er te vechten valt.... ?
je loopt , of lijkt wat op de feiten vooruit te lopen enigzins, en je relativeert met overigens onzin argumenten, alsof je wil horen dat een gezonde levensstijl niets zegt, over kankergevoelig.quote:De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.
Het is meer de teleurstelling die daar doorklonk.quote:Op zondag 5 november 2006 14:16 schreef milagro het volgende:
[..]
komt een beetje door de toon hier en daar, mirage....
[..]
[..]
[..]
je loopt , of lijkt wat op de feiten vooruit te lopen enigzins, en je relativeert met overigens onzin argumenten, alsof je wil horen dat een gezonde levensstijl niets zegt, over kankergevoelig.
en dat doet het ook niet persé , maar het zegt dan dus ook op įlle fronten niets.
ik wens je morgen een rationeelrustige dag toe met fijne resultaten.quote:Op zondag 5 november 2006 14:19 schreef Mirage het volgende:
[..]
Het is meer de teleurstelling die daar doorklonk.
Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat mensen met een gezonde levenstijl niet zo snel iets in die geest zouden kunnen mankeren.
De laatste jaren heb ik bruut geleerd dat dat niet zo hoeft te zijn.
Het argument dat ik mijzelf ( en internist) voorhield " maar ik leef niet ongezond" valt dus ook weg.
Achter dat argument verschuilde ik mij als ik zei " gaat vanzelf over"
een bepaalde levensstijl is wel degelijk van invloed op de kansen, dat jij toevallig ongezonde mensen kent die nog leven met 90 jaar, zegt niets over de invloed van roken/drinken/snuiven whatever.quote:Op zondag 5 november 2006 14:19 schreef Mirage het volgende:
[..]
Het is meer de teleurstelling die daar doorklonk.
Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat mensen met een gezonde levenstijl niet zo snel iets in die geest zouden kunnen mankeren.
De laatste jaren heb ik bruut geleerd dat dat niet zo hoeft te zijn.
Het argument dat ik mijzelf ( en internist) voorhield " maar ik leef niet ongezond" valt dus ook weg.
Achter dat argument verschuilde ik mij als ik zei " gaat vanzelf over"
Dank je wel !quote:Op zondag 5 november 2006 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik wens je morgen een rationeelrustige dag toe met fijne resultaten.
Mijn gewicht is in ieder geval 12 kilo naar beneden gegaan in korte tijd, daarna was mijn weegschaal kapot maar merkte ik aan kleding dat het nog verder zakte.quote:Op zondag 5 november 2006 14:41 schreef ellos het volgende:
is je gewicht overigens constant, of schommelt het?
staan ??quote:Op zondag 5 november 2006 14:45 schreef milagro het volgende:
klopt, mirage, maar zolang er geen diagnose is, zou ik nog even wachten met je op maagkanker te focussen.
zo vaak komt het niet voor tenslotte tegenwoordig.
dat onderzoek morgen is vervelend, niet pijnlijk, maar gewoon niet prettig, maar zo voorbij, en zoals je al zegt, slikken slikken slikken.
ogen dicht, niet gluren dus naar de apparaten, en je zult zien dat het meevalt.
ik heb zelf een hele nare 1e ervaring gehad, maar die arts zat ws een week voor zijn pensioen en het boeide allemaal niet zo.
daardoor was ik intens bang voor de tweede keer, maar zoals het daar ging, echt, zo een opluchting, en ik weet pas sinds die keer, dat dat dus de standaard methode is, dat je mag liggen , en niet moeten blijven staan zoals ik moest bij die idioot.
dus echt, het is niet een leuk onderzoek, want ongemakkelijk, maar niet pijnlijk, en het is zo over.
je moet ook liggen, hoor, maak je geen zorgen, op je zij en dan gewoon met de genade meewerken.quote:Op zondag 5 november 2006 14:49 schreef Mirage het volgende:
[..]
staan ??
Wat een idioot
Ik heb idd ook begrepen dat in ieder ziekenhuis je op je linkerzij moet gaan liggen (ivm de opening van je maag en het beneden houden van de inhoud), je een goedje moet drinken om de maaginhoud bij elkaar te houden, je een spray in je keel krijgt om het kokhalzen enigzins tegen te gaan (dit wordt soms geloof ik wel achterwege gelaten) en heeeeeeel soms kan je een roesje krijgen (maar die wil ik niet.. dus daar vraag ik ook niet naar)
Kan je trouwens als je dat zou willen wel meekijken op een monitor ?
Of ben je te veel het kokhalzen aan het onderdrukken dat je dat neit eens zou kunnen/willen ?
en het onderzoek van achteren ?
lijkt me logisch dat je dan niet helder bent, toch?quote:Op zondag 5 november 2006 15:07 schreef Mirage het volgende:![]()
![]()
je laatste stuk !
Wat pijn betreft.
Het wisselt op het moment erg.
Er zijn constant een paar plekken die erg pijnlijk zijn, maar dragelijk.
En andere momenten (wisselt per 1,5 a 2 dagen zo'n beetje) dan kan ik amper rechtop lopen van de pijn.
(zowel in rug als buik trouwens)
Op die dagen ben ik ook niet helder.
(reactie/zelfbescherming tegen de pijn ?)
Je moet dan echt contact met mij maken wil ik je zin van voor tot achter begrijpen.
quote:Op zondag 5 november 2006 15:45 schreef Repeat het volgende:
alsof kanker de enige ziekte van het spijsverteringsstelsel is
Nou het alternatief was overlijden, door het gezwel in haar slokdarm was het niet mogelijk meer om ook maar iets van vocht of voedsel naar binnen te krijgen, ze kreeg dan ook een speciaal soort sonde. Ze geeft geen les meer ze is nog steeds erg vermoeid en door het dieet kan ze gewoon weinig energierijk voedsel naar binnen krijgen. Ik hoop voor jou dat dit het niet is en ik hoop voor je dat je er weer helemaal bovenop komt, sterkte.quote:Op zondag 5 november 2006 12:18 schreef Mirage het volgende:
[..]
En ze geeft ook weer les ?
Ik denk ook wel dat er heel veel vervangen kan worden zoalang er geen uitzaaiingen zijn.
Pittig hoor.
Heeft ze ook verteld wat haar beweegredenen waren voor het kiezen voor de operatie ?
Wat was het alternatief en de bijbehorende diagnose ?
Nou als dat zou kunnenquote:Op zondag 5 november 2006 22:57 schreef crohntje het volgende:
Volgens mij heb jij REFLUXZIEKTE...ik hoop het in ieder geval voor je. Wedden dat ze morgen niets vinden??? Hoogstens wat kleine zweertjes...![]()
lekker vroeg, joh, da's fijnquote:Op zondag 5 november 2006 22:59 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nou als dat zou kunnen![]()
ik teken ervoor
8.45 ben ik aan de beurt.
Dat wilde ik ook nog even zeggenquote:Op maandag 6 november 2006 08:32 schreef Brighteyes het volgende:
Sterkte zometeen Mirage!
een gastroscopie is een endoscopie hoorquote:Op maandag 6 november 2006 11:49 schreef milagro het volgende:
Soms doen ze een gastroscopie en endoscopie achter elkaar, ms was dat in 1e instantie ook bij jou de planning, en is dat met de nieuwe afspraak niet goed doorgegeven.
Gelukkig voor jou dat je idd eerst 2 of 3 dagen moet vasten, want anders had je dat ook nog eens gehad
ja klopt, endoscopie van de darmen had ik moeten zeggen.quote:Op maandag 6 november 2006 12:19 schreef Repeat het volgende:
[..]
een gastroscopie is een endoscopie hoor
Nou dan heb ik die naam ook, haha. Ik heb twee keer een gastroscopie gehad. De tweede keer beviel me een stuk beter dan de eerste keer. In het tweede ziekenhuis kon ik namelijk een "roesje" krijgen. Je voelt je wat slaperig maar blijft wel bij bewustzijn. Je kokhalst dan evengoed de hele tijd maar het interesseert je op de andere manier geen biet, je hebt er gewoon veel minder last van. De nare ervaringen zoals jij die beschrijft had ik dus alleen de eerste keer zonder roesje.quote:Op maandag 6 november 2006 11:36 schreef Mirage het volgende:
volgens mij krijg ik nu een aantekening "vervelende kokhalzende patient" oid in mijn dossier
Klopt, kun je nagaan hoe je tekeer gaat zonder die spray! Ik wil het van mezelf ook liever niet weten! Die slang is niet meer dan 12 mm in doorsnee maar het voelt als een forse tuinslang. Wat ik erg vind is dat mondstukje dat je inkrijgt (zodat je de slang niet kapot kunt bijten). Je voelt je daardoor zo machteloos, ze kunnen wel alles door dat gat naar binnen werken.quote:werd er wat spray in mijn keel gespoten. (terwijl ik dus aan het kokhalzen was nog van het zuur)
Of die spray op de goede plek is terecht gekomen ? Geen idee.. mijn tong was verdoofd maar de slang voelde ik later echt wel in mijn keel en het kokhalzen ging dus vrolijk verder.
Mij moesten ze ook tegenhouden om niet het een en andere overhoop te schoppen (die keer zonder roesje dan he).quote:Het was best een gevecht (ook met de zuster dus).
Dat blijven kokhalzen had ik dus ook (echt, iedere 4/5 seconden). Sommige mensen kunnen er veel beter tegen dan anderen. Ik ben er eentje die bij het tandenpoetsen al op moet letten dat het niet "misgaat". Mensen die van degenslikken hun beroep hebben gemaakt kunnen er bijvoorbeeld gewoon beter tegen. Het went bij mij ook niet. Ik heb al vele onderzoeken gehad (slokdarmmetingen, zuurgraadmetingen, dunnedarmonderzoek waarvoor een slangetje door je neus nodig is.....).quote:Het onderzoek duurde langer dan ik gedacht had en er zijn wel wat kleine plekjes beschadigd doordat ik neit echt rustig bleef en bleef kokhalzen.
Voor een colonoscopie (dikke darm endoscopie) moet je absoluut een dieet met laxeermiddelen volgen. De darm moet goed leeg en redelijk schoon zijn. Dat kan dus niet zomaar even. Zo'n colonoscopie heb ik als een stuk minder erg ervaren als die gastroscopie, het is alleen wat pijnlijk als ze die bochten door moeten werken (bij mij gingen ze tot aan de ingang van de dunne darm). Ze geven daar denk ik standaard een roesje bij (tenminste waar ik het heb laten doen) of je moet het per se niet willen (als je zelf naar huis wil rijden ofzo). Dat roesje is blijkbaar echt nodig voor de darmkrampen die je dan wat krijgt. Puur voor de pijn dus en niet zo voor een "hele nare ervaring". Ze pompen namelijk lucht naarbinnen en dan gaat zo'n vrouwke met het volle gewicht op je buik drukkenquote:.... nu ik vanmorgen in het ziekenhuis kwam kreeg ik te horen dat ik die tweede niet nu kreeg omdat je daar een dieet 2 dagen voor zou moeten volgen en ik had geen flauw idee waar ze het over had. We hebben het dus gelaten voor wat het is.
helemaal waar !quote:Op woensdag 8 november 2006 09:06 schreef Brighteyes het volgende:
Vandaag de uitslag toch? Ik ben benieuwd en duim voor goed nieuws.
Sowieso zou het wel fijn zijn als er iets uit zou komen, dat je weet wat je hebt ipv maar steeds iets anders te moeten onderzoeken.
Precies !quote:Op woensdag 8 november 2006 16:02 schreef mirelia het volgende:
Weet je al iets Mirage??
Ik hoop voor je dat het meevalt
Ik ben zelf net genezen van kanker (38jr) en ik hoop zo voor je dat dit het niet is bij jou
Wat ik overigens vreemd vind op Fok! is dat kanker bijna taboe is als ziekte om over te praten
Terwijl een hele hoop mensen het wel als scheldwoord of krachtterm gebruiken
Maar zodra iemand denkt of bang is dat hij/zij kanker te hebben ben je ineens een hypochonder
Movicolon, zo heet het idd.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:29 schreef mirelia het volgende:
Het zou Movicolon kunnen zijn.....als dat zo is is het een vies goedje
Maargoed voorlopig bij jou dus nog geen kanker geconstateerd......houden zo!!! (ook voor S&G goed nieuws haha)
Ik had blaaskanker en dan gelijk een aggresieve vorm
Ze hebben een paar weken geleden mijn blaas verwijderd en een nieuwe gemaakt van dunne darm
Is effe wennen maar er is mee te leven....ik had nog geen zin om dood te gaan namelijk
Jeetje, dat is idd in een snelvaart gegaan !quote:Op woensdag 8 november 2006 16:46 schreef mirelia het volgende:
Ja het zijn idd zakjes......ik heb ze hier ook liggen
Bij mij was de blaaskanker pas na de eerste operatie pijnlijk
Daarbij is met een ruggenprik de tumor verwijderd
Maar omdat de tumor te diep in de blaaswand was gegroeid op een vervelende plek(tegen de prostaat aan) moest ik naar het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam
Dit was 5 weken na de eerste operatie
Toen hebben ze weer in mijn blaas gekeken en er zat alweer een nieuwe tumor
Omdat dit zo snel ging hebben ze toen besloten om heel snel de blaas eruit te halen omdat dan mijn prostaat kon blijven zitten
Die wil je op mijn leeftijd niet kwijt namelijk
Toen hebben ze van een lang stuk dunne darm een nieuwe blaas gemaakt
Ook hebben ze alle lymfelkieren verwijderd en die waren schoon
Toen de arts zei dat ik kankervrij was viel er een last van mijn schouders dat wil je niet weten
Al met al is het wel snel gegaan hoor
25 juli diagnose gesteld en 12 oktober die zware operatie gehad
Ik ben nu nog aan het herstellen en opnieuw leren te plassen maar alles went een keer
movi - colon.quote:Op woensdag 8 november 2006 17:30 schreef milagro het volgende:
wat een opluchting voor je, mirage.:)
movicolon , dat is zeker voor de obstipatie?
gewoon je neus dichtknijpen en in 1 teug weg, en dan een pepermuntje
johquote:
http://www.consumed.nl/?l(...)ZC5waHAzP2lkPTE4MzI=quote:Op woensdag 8 november 2006 17:52 schreef milagro het volgende:
ik vroeg me af of het een ontstekingsremmer was
Maar wat ik me dan afvraag...Waarom is kanker dan wel zo'n taboe en andere dodelijke ziektes (aids daargelaten) minder....?quote:Op woensdag 8 november 2006 22:36 schreef Hbjr het volgende:
Mijn vader is in 3 weken tijd overleden door de gevolgen van kanker. Het was een extreem agressieve vorm van kanker en ik heb dus van heel erg dichtbij meegemaakt wat het kan doen met een persoon. Mijn vader was een lief, charmant en sterk persoon. En in een aantal dagen zag ik hem verzwakken tot een persoon die niet meer wist hoe hij de dag door kon komen. Het was zelfs nog de discussie of hij überhaupt begreep dat hij in leven was.
Toen mijn vader was overleden wou ik de strijd aangaan tegen iedereen die kanker misbruikte. Zou wou ik hele topics overspoelen met mijn mening en hele columns uitschrijven op bekende sites zoals Fok.
Nu ik 2 jaar verder ben, ben ik nu ook een stuk sterker. Hoewel ik nog van veel dingen weinig begrijp heb ik wel iets geleerd. De dood is iets heel erg persoonlijks, kanker ook. Iedereen heeft er een eigen mening en beeld over. Voor de een is het een verschrikkelijke ziekte die ontzettend veel leed met zich meeneemt. De ander ziet het meer als een griepje, dat heerst in de familie en dat hij/zij een risico groep is.
Vanwege deze visie en reden vind ik het meer als logisch dat men kanker nog steeds als een taboe ziet. Het is ook niet bepaald een onderwerp waar ik graag over discussieer. Wat men ook kan zeggen, als het niet bij mijn idee en visie past voel ik mijn eigen pijn die soms nog dagelijks door mijn hart stroomt.
Het zijn nu de herfst maanden, ik zie de aarde langzaam veranderen in een kaal landschap. Terwijl ik door de stad loop en in de trein rustig zit, denk ik terug aan mijn vader. Rond deze dagen kon hij plots uren voor het raam staan. Terwijl ik als klein jongetje nieuwsgierig keek waar mijn vader naar keek begreep ik hem nooit. Nu zoveel jaren verder snap ik de man.
Ik wil niet je topic kapen, ik had alleen even tijd nodig om natedenken waarom ik kanker nog een taboe vind.
omdat mensen er verder van af staan. ik ken niemand in mijn omgeving die aan aids lijd...quote:Op woensdag 8 november 2006 22:45 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag...Waarom is kanker dan wel zo'n taboe en andere dodelijke ziektes (aids daargelaten) minder....?
Nou ik heb wel eens van dat spul gehad met een vanilleachtig smaakje. In het begin viel het mee maar ik moest dus een liter van dat spul drinker per uur en dat 5 uur lang (dus zwat 5 liter in 5 uur). Dat was voor een darmonderzoek. Sindsdien kan ik dat spul niet meer hebben, ook al is het 95% water. Het heeft een beetje een dikkige textuur (aaarghhh, ik word al bijna misselijk als ik eraan denkquote:Op woensdag 8 november 2006 22:35 schreef Ymke het volgende:
Het is een laxeerpoeder dat je oplost in water , ruikt beetje naar citroen , het niet zo heel erg vies Het wordt ook geen drapje wat je met van die vezeltroep wel krijgt.
Maar over hartproblemen wordt wel veel makkelijker gepraat.....quote:Op woensdag 8 november 2006 22:48 schreef Hbjr het volgende:
[..]
omdat mensen er verder van af staan. ik ken niemand in mijn omgeving die aan aids lijd...best crue... maar tis wel zo
jaaa heerlijk wat dat, hčquote:Op woensdag 8 november 2006 22:56 schreef Dutchman77 het volgende:
[..]
Nou ik heb wel eens van dat spul gehad met een vanilleachtig smaakje. In het begin viel het mee maar ik moest dus een liter van dat spul drinker per uur en dat 5 uur lang (dus zwat 5 liter in 5 uur). Dat was voor een darmonderzoek. Sindsdien kan ik dat spul niet meer hebben, ook al is het 95% water. Het heeft een beetje een dikkige textuur (aaarghhh, ik word al bijna misselijk als ik eraan denk) Gevoel moet eruit slijten denk ik.
Ja iedereen kent wel iemand die aan kanker weggeteerd is. Juist omdat het zoveel voorkomt en het ziektebeeld en de behandeling vaak ook verschrikkelijk is (in de gevallen die ik ken dan). Ook is er heel veel onzekerheid, is het kanker, is het geen kanker, is het uitgezaaid, is het niet uitgezaaid, is het te behandelen, is het helemaal weg, is het...enz. Op de een of andere manier krijg ik er een veel slechter gevoel bij dan bij hart- en vaatziekten bijvoorbeeld die ook heel veel voorkomen.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:45 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag...Waarom is kanker dan wel zo'n taboe en andere dodelijke ziektes (aids daargelaten) minder....?
nee, sorry.. geef eerlijk toe.. ik kan even geen zinnig argument verzinnen.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:59 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Maar over hartproblemen wordt wel veel makkelijker gepraat.....
omdat het vaak zo een aftakeling betekent, zo'n gevecht, met chemo, met bestraling, en dan nog loopt het niet zelden fout, zeker vroeger.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:45 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ja precies, mijn moeder had dat spul ook ooit gehad en die had er op een gegeven moment vreselijke moeite mee. Toen ik het moest gebruiken dacht ik "dat valt toch wel mee?". Maar na 2 litertjes werd het goed zweten en na 3 liter kreeg ik er gewoon niks meer in. Dan zit je daar met een glas voor 75% gevuld terwijl je volgens het schema het volgende glas al weggeslikt moet hebben.quote:Op woensdag 8 november 2006 23:00 schreef milagro het volgende:
[..]
jaaa heerlijk wat dat, hč
ik vond de smaak nog wel te doen, niet lekker, maar okay, maar de hoeveelheid, het leek op het laatst alsof het gewoon in mijn slokdarm bleef staan,helemaal tot aan de nog gevuld met dat spul.
kanker ontstaat door een mutatie van bepaalde genen, welke sommige mensen bij zich dragen...quote:Op woensdag 8 november 2006 23:14 schreef zoalshetis het volgende:
kanker zit bij elk mens in de genen. sommige mensen krijgen het op jonge leeftijd, anderen op latere leeftijd en sommigen gaan eerder dood dan hun kanker heeft bepaald. dat laatste kan dus ook 100+ zijn.
ik denk dat de onvoorspelbaarheid de archetypische houding te opzichte van kanker is.
lieve Hbjr,quote:Op woensdag 8 november 2006 22:36 schreef Hbjr het volgende:
Mijn vader is in 3 weken tijd overleden door de gevolgen van kanker. Het was een extreem agressieve vorm van kanker en ik heb dus van heel erg dichtbij meegemaakt wat het kan doen met een persoon. Mijn vader was een lief, charmant en sterk persoon. En in een aantal dagen zag ik hem verzwakken tot een persoon die niet meer wist hoe hij de dag door kon komen. Het was zelfs nog de discussie of hij überhaupt begreep dat hij in leven was.
Toen mijn vader was overleden wou ik de strijd aangaan tegen iedereen die kanker misbruikte. Zou wou ik hele topics overspoelen met mijn mening en hele columns uitschrijven op bekende sites zoals Fok.
Nu ik 2 jaar verder ben, ben ik nu ook een stuk sterker. Hoewel ik nog van veel dingen weinig begrijp heb ik wel iets geleerd. De dood is iets heel erg persoonlijks, kanker ook. Iedereen heeft er een eigen mening en beeld over. Voor de een is het een verschrikkelijke ziekte die ontzettend veel leed met zich meeneemt. De ander ziet het meer als een griepje, dat heerst in de familie en dat hij/zij een risico groep is.
Vanwege deze visie en reden vind ik het meer als logisch dat men kanker nog steeds als een taboe ziet. Het is ook niet bepaald een onderwerp waar ik graag over discussieer. Wat men ook kan zeggen, als het niet bij mijn idee en visie past voel ik mijn eigen pijn die soms nog dagelijks door mijn hart stroomt.
Het zijn nu de herfst maanden, ik zie de aarde langzaam veranderen in een kaal landschap. Terwijl ik door de stad loop en in de trein rustig zit, denk ik terug aan mijn vader. Rond deze dagen kon hij plots uren voor het raam staan. Terwijl ik als klein jongetje nieuwsgierig keek waar mijn vader naar keek begreep ik hem nooit. Nu zoveel jaren verder snap ik de man.
Ik wil niet je topic kapen, ik had alleen even tijd nodig om natedenken waarom ik kanker nog een taboe vind.
ten eerste bedankt voor je woorden. Ten tweede kan ik redelijk uitleggen wat kanker inhoud. Een mensen lichaam bestaat eenmaal uit cellen, logisch. Nu heeft jouw lichaam een standaard rem: Zoveel cellen aanmaken en meer niet, begrepen. Nu gebeurd het voor een vage reden dat de lichaam deze limiet negeert en zo door gaat met cellen maken. Zoveel dat je lichaam het niet meer aan kan, dat is inweze heel simpel gezegt kanker.quote:Op woensdag 8 november 2006 23:42 schreef Mirage het volgende:
Voor zover ik weet gebeurd het dagelijks dat kanker zich ontwikkeld,
maar doorgaans kan het lichaam dit aan.
Bij sommige mensen (steeds meer lijkt het wel) kan het lichaam dat niet.
Dan pas wordt kanker iets naars.
Nou zo vaag is dat niet hoor. Er zijn al genoeg gegevens bekend. Het is bijna dus onderhand wel bekend wanneer en waarom het gebeurd. Gelukkig maar.quote:Op maandag 13 november 2006 14:30 schreef Hbjr het volgende:
Nu willen wetenschappers weten wanneer en WAAROM dat gebeurd en het is nog steeds vaag![]()
Mijn medische kennis is niet dermate goed op daar over te oordelen, dus bedankt voor het aanvullenquote:Op maandag 13 november 2006 17:33 schreef DDM het volgende:
[..]
Nou zo vaag is dat niet hoor. Er zijn al genoeg gegevens bekend. Het is bijna dus onderhand wel bekend wanneer en waarom het gebeurd. Gelukkig maar.
Graag gedaan. Je hebt dat stukje over kanker goed en helder uitgelegdquote:Op maandag 13 november 2006 18:10 schreef Hbjr het volgende:
[..]
Mijn medische kennis is niet dermate goed op daar over te oordelen, dus bedankt voor het aanvullen
Misschien moeten we een centraal topic maken voor de ziekte kanker, blijkbaar hebben veel mensen een verhaal die ze kwijt willen.quote:Op maandag 13 november 2006 21:59 schreef mirelia het volgende:
Pffff alweer een jong iemand die die kutziekte heeft gehad
Gelukkig is het ook ex nu
Misschien moeten we eens een plan van aanpak naar een mod sturen.quote:Op maandag 13 november 2006 23:43 schreef mirelia het volgende:
Goed plan ja
Ik geloof ook dat er vraag naar is
Ik ben overigens ook ex-patient hoor
Hopen dat dat zo blijft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |