abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43253452
Zoals de TT als zegt zou ik het graag hebben over kanker aan het spijsverteringskanaal.

Wat valt er allemaal onder het spijsverteringskanaal ?
mond
slokdarm
maag
darm
anus

Ik heb al een behoorlijke tijd klachten,
slikklachten (zogenaamde globusgevoel)
eten dat niet goed wil zakken
een soort "jeuk" vlak onder mijn linker rib dat inmiddels uitgespreid is naar meer naar rechts (het lijkt mijn maag te zijn)
maagpijn
last van zuur
constipatie
erg donkere ontlasting met slijm en soms bloed
buikkramepen (dikke darm ?)
en een heel pijnlijke plek vlak boven mijn schaambeen richting linkerheup

Een tijdje terug zou ik eindelijk een gastroscopie krijgen.
Deze ging niet door. Er was iets met de arts en alle afspraken van die dag zijn toen doorgeschoven naar het volgende plaatsje.
Weer een paar weken verder..... morgen is het zover.
Ik zie ontzettend op tegen dit onderzoek, maar ik wil graag weten waar ik tegen moet vechten...en of er te vechten valt.... ?

Ik ga niet snel naar een arts... zeker niet als het vage klachten zijn.

Inmiddels zijn de klachten verre van vaag.
En inmiddels hebben we al wel een idee van dat wat er mogelijk loos kan zijn...
een vorm van kanker in het spijsverteringskanaal. (maagkanker)
Dit onddanks dat het niet erg waarschijnlijk zou zijn.. ik ben immers nog maar 27 !
Deze week zal het uitwijzen... morgen de gastroscopie, woensdag weer een afspraak bij de internist.

Wie heeft ervaring met deze vorm van kanker ?
Iemand die er zelf tegen vecht ?
Informate ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:21:51 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253482
denk je vanwege je symptomen dat je kanker hebt? of heeft de huisarts hier aanleding toe gegeven? heb je het via internet? bekenden/familie?

ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. en heel veel succes morgen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 5 november 2006 @ 10:24:15 #3
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_43253508
OMG wat een TT.
  zondag 5 november 2006 @ 10:25:26 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253532
Jeetje Mirage. Je klachten klinken niet misselijk.
Ik vroeg me idd ook af waarom je zelf denkt dat het kanker is. Kunnen die klachten niet ook op iets anders duiden?
pi_43253586
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:21 schreef zoalshetis het volgende:
denk je vanwege je symptomen dat je kanker hebt? of heeft de huisarts hier aanleding toe gegeven? heb je het via internet? bekenden/familie?
ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. en heel veel succes morgen.
Ik weet het nog niet.
tenminste.. ik ga er niet van uit tot ik daadwerkelijk te horen heb gekregen (en gezien heb) dat het zo is en ze mij een traject voorgesteld hebben.

Zoals ik al zei.. ik ben nog maar 27..
maar zowel door vorige gesprekken met de internist als ervaring van familie lijkt door te schemeren dat het heel goed mogelijk is.

Tot de vorige afspraak voor een gastroscopie (die niet doorging) was had ik ook nog het idee " joh...het onderzoek is een slikken maar de uitkomst zal vast eeno pluchting zijn... er is vast niets te zien en ze sturen je met een ontstekingsremmend middel oid weer naar huis"

Toch is er iets veranderd in de tussentijd.
Mijn bloed is ook nog weer nagekeken na de laatste keer dat ik bij de internist ben geweest en opeens schijnt er een aantekening te staan dat er toch ook een endoscopie gedaan zou moeten worden.
Zo zijn er nog wat dingen die mij doen beseffen dat het ondanks mijn leeftijd toch niet zo onwaarschijnlijk is blijkbaar. Zeker niet gezien de klachten.

Vandaar dat ik toch eens wat meer informatie wil, mocht er iets uitkomen, dan heb ik mij wat vragen betreft al een beetje voor kunnen bereiden. En zo niet.... dan ben ik weer wat wijzer.

Het onderwerp bestond nog niet, dus een topic erover zal mischien nog wel meer mensen aanspreken.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:31:37 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253605
ik hoop voor je dat het niks ernstigs is.
pi_43253607
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Jeetje Mirage. Je klachten klinken niet misselijk.
Ik vroeg me idd ook af waarom je zelf denkt dat het kanker is. Kunnen die klachten niet ook op iets anders duiden?
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....
maar blijkbaar past dit pakket daar niet allemaal bij.

De laatste tijd het ik het ook erg rustig aan proberen te doen, toch voel ik mij niet opknappen of minder vermoeid worden.
En dat klopt ook niet.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:32:17 #8
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253612
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:24 schreef BrauN het volgende:
OMG wat een TT.
Idd zeg, sjezus.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_43253628
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:32 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Idd zeg, sjezus.
zo heet dat gewoon.
Moet je het beestje anders noemen dan dat het is ?

De ziekte waar dit topic over gaat is kanker en de plaats is het spijsverteringskanaal.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:33:38 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253635
Ik zie niet wat er mis is met de TT en de eerstvolgende verwijzing daarnaar wordt dus ook gelijk gedelete. Het is een bloedserieus topic en daarin zijn off-topic reacties niet gewenst en derhalve gewoon smakeloos.
  zondag 5 november 2006 @ 10:35:04 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253658
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:31 schreef Mirage het volgende:
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....
maar blijkbaar past dit pakket daar niet allemaal bij.

De laatste tijd het ik het ook erg rustig aan proberen te doen, toch voel ik mij niet opknappen of minder vermoeid worden.
En dat klopt ook niet.
Ik kan je verder niks vertellen helaas. Mss later wel nog wat andere mensen.

Ik ga iig aan je denken morgen.
pi_43253681
Iets wat ik moeilijker vind om uit te spreken, gewoonweg omdat het angstaanjagend en confronterend is denk ik.. mijn maagstreek is altijd opgezet de laatste tijd.
Ook als ik (nog) niets gegeten heb kan ik in verschillende houdingen een hard iets binnenin ondekken als ik mijn vingers zachtjes naar binnen druk.
Vergelijkbaar met dat wat je soms kan voelen in je darmen als je naar de wc moet (ontlasting).

Het maakt mij best bang.

Dank je wel BE !!
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:36:34 #13
101884 PeRi
Allons-y!
pi_43253682
Ik weet er niks van af, maar tjee wat een klachten. . Sterkte morgen. .
Whatever I want.
  zondag 5 november 2006 @ 10:36:47 #14
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43253684
Ik heb er wel ervaring mee, maar de ervaring zelf was niet zo leuk, dus die zal ik maar niet delen.
Als ik het zo lees heb je idd alle symptomen, maar dat wil nog niets zeggen natuurlijk.

Sterkte, en ik hoop voor je dat het geen kanker is.
pi_43253717
Bijna alle klachten die jij opnoemt heb ik ook; vooral het brok in de keel gevoel, maagzuur, oprispingen, pijn in de buik, opgezwollen darmen, helse maagpijnen, afwisselende stoelgang, slijm in de ontlasting etc.
Ik dacht ook aan kanker, en heb inmiddels verschillende bezoeken aan de huisarts en het ziekenhuis gebracht.

Ik heb een gastroscopie gehad, waar uit alleen bleek dat de klep van mijn maag naar de slokdarm wat ontstoken was door het omhoogkomende zuur. Er is een biopt genomen, maar verder kwamen er geen afwiijkingen naar voren.

Ik heb omeprazol voorgeschreven gekregen wat de klachten mbt maag en slokdarm verlichtten, maar het globusgevoel kwam gewoon weer terug.
Onlangs heb ik een buikecho gehad om te kijken of er ontstekingen etc in mijn darmen zaten. Ook hier is niks abnormaals gevonden.

De internist zei dat mijn klachten zeer vaak voorkomen en dat het zelden kanker is, zeker niet op mijn leeftijd (29). Vaak zijn de klachten gerelateerd aan een slecht eet-patroon, roken, drinken etc. De enige andere verklaring die er zou kunnen zijn is stress.

Ik hoop dat ik je angst een beetje heb kunnen wegnemen en dat je uitslag negatief is; veel succes met je gastroscopie (is geen pretje). Je moet gewoon alles laten onderzoeken; het is jouw lichaam en iedereen wil dingen uitsluiten en gerustgesteld worden. Denk niet meteen aan kanker; misschien heb je een ontsteking of intolerantie...? Sterkte iig!!!

[ Bericht 6% gewijzigd door kleinvogelijn op 05-11-2006 10:44:23 ]
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_43253721
Maagzweer kan het ook zijn, als het veroorzaakt wordt door een bacterie dan helpt rust je niet.
http://www.medicinfo.nl/{4efe8b9f-a32e-4974-b631-e7a35b0f340c} (weet niet of linkje het doet).

Ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt en ik hoop dat je snel meer weet, want die onzekerheid is absoluut niks....
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zondag 5 november 2006 @ 10:40:10 #17
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_43253735
Volgens mij ben je, net als mij, een hypochonder...ik denk zelf ook al snel dat het het ergste is wat ik me kan voorstellen.

Wat ik weet is dat een gezwel waar dan ook niet ALLE klachten die je hierboven beschrijft kan veroorzaken.

Heb ik ook, is erfelijk en niks om je zorgen over te maken!

Kan aan je dieet liggen of je moet beter kauwen, eet jij niet te snel (ik wel namelijk en dan gaat het vastzitten).

een soort "jeuk" vlak onder mijn linker rib dat inmiddels uitgespreid is naar meer naar rechts (het lijkt mijn maag te zijn)
maagpijn
last van zuur

Allemaal klachten die te maken hebben met maagzuur, dat jeuk wordt heartburn genoemd en toen ik het had dacht ik dat een hartafwijking had ofzo...er is een goed spulletje op de markt dat je bij de apotheek kan nemen (ik gebruik Antagel van Sandoz).

constipatie
Heeft ook weer met je dieet te maken, als je je eten niet goed kauwt dan wordt het ook moeilijker verteerd en krijg je verstoppingen, probeer anders een yakult te nemen of vergelijkbaar product.

Donkere ontlasting komt vaak doordat er nog veel voedingstoffen inzitten of dat je dingen hebt gegeten die het kleuren zoals drop. Bloed is wel vaag maar HOEFT niet meteen het ergste te betekenen!

Spastische darm? Komt weer van je dieet.

Dit kan echt van alles zijn! Ontsteking? Lastige spier? Een broertje die is ingegroeid tijdens in de baarmoeder maar nooit is opgemerkt?

Vraag: eet je regelmatig? Gezond? Ontbijt je en wat? Eet je vet?
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zondag 5 november 2006 @ 10:41:43 #18
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253752
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:33 schreef Mirage het volgende:

[..]

zo heet dat gewoon.
Moet je het beestje anders noemen dan dat het is ?

De ziekte waar dit topic over gaat is kanker en de plaats is het spijsverteringskanaal.
Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 5 november 2006 @ 10:42:46 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253766
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
wie ben jij om je met haar te bemoeien? zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen, misschien kan je beter weggaan uit dit topic?
  zondag 5 november 2006 @ 10:44:26 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253793
quote:

[..]

Ok, prachtig, dat heb je dan nu gezegd.
Ook daar is dit topic niet voor bedoeld. Mirage vraagt om mensen met ervaringen met Kanker aan het spijsverteringskanaal. Ze vraagt niet om een online diagnose of wat dan ook.
Ze wil ervaringen horen, that's all.

En als je de TS een beetje zou 'kennen' zou je weten dat ze niet de standaard hypochonder-aandachtshoer is.
pi_43253803
heb je al meer onderzoeken gehad in het ziekenhuis?
een echografie, CT-scan oid?
iig wil ik je veel sterkte wensen!
  zondag 5 november 2006 @ 10:45:38 #22
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253812
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wie ben jij om je met haar te bemoeien?
Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.
quote:
zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen
Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.
quote:
misschien kan je beter weggaan uit dit topic?
Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....
deed het licht uit
pi_43253828
De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.

Mijn buurman zuipt 1 liter jenever per dag,
een andere buurman zuipt de hele dag bier en rookt daarnaast onafgebroken.
Allebei zijn al de dubbele leeftijd dan wat ik ben.

Een andere man die ik ken is al 71 jaar en heeft heel zijn leven in ongezonde omgevingen gewerkt.
Niets aan het handje, hij vertrekt binnenkort naar de zon om daar verder oud te worden.

Mijn schoonmoeder, drinkt geen druppel.... is recent gestorven aan nota bene leverkanker.
Mijn vader, rookt niet, drinkt niet veel is amper 50 sporte zelfs nog en krijgt spontaan een hersenbloeding.
De man van een vriendin van mij krijgt opeens een hartinfact.... hardstikke jong en een gezonde levenshouding.
hier kan ik een enorme waslijjst van maken.. maar het idee is duidelijk.

Ik geloof er niet meer in.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:46:43 #24
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_43253833
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:45 schreef Oosthoek het volgende:

[..]
blaat
Er is een verschil tussen je mening geven en iemand respectloos behandelen, zelfs jij moet dat snappen
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zondag 5 november 2006 @ 10:46:48 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253835
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:45 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.
[..]

Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.
[..]

Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....
ik geloof dat je het niet helemaal snapt.
  zondag 5 november 2006 @ 10:50:45 #26
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_43253901
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:

[...]

Maar wanneer je er een enorme waslijst van maakt zie je ook dat er een verschuiving plaatsvindt. Risico vergroting kan je alleen op grote getallen toepassen.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_43253910
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:40 schreef clowncloon het volgende:
Volgens mij ben je, net als mij, een hypochonder...ik denk zelf ook al snel dat het het ergste is wat ik me kan voorstellen.
Dat denk ik niet...
ik denk juist altijd " joh.... valt wel mee.. poosje rust en je knapt wel weer op..geoon doorlopen"

Een huisarts heb ik dan ook nagenoeg nooit bezocht.

De enige arts die ik de afgelopen paar jaar bezocht heb is een arts voor mijn kinderen en de verloskundige.

De enige uitzondering was laatst toen ik mijn hand nogal hard had gestoten en het leek alsof er een botje gebroken was
quote:
Wat ik weet is dat een gezwel waar dan ook niet ALLE klachten die je hierboven beschrijft kan veroorzaken.
dan wee tji het beter dan de internist ?

Die zei namelijk dat dit tot 1 van de mogelijkheden behoorde en dat ze het daarom wilde nakijken,
maar dat we wel verder zouden praten als de onderzoeken allemaal geweest zijn.
quote:
Heb ik ook, is erfelijk en niks om je zorgen over te maken!

Kan aan je dieet liggen of je moet beter kauwen, eet jij niet te snel (ik wel namelijk en dan gaat het vastzitten).

maagpijn
last van zuur

Allemaal klachten die te maken hebben met maagzuur, dat jeuk wordt heartburn genoemd en toen ik het had dacht ik dat een hartafwijking had ofzo...er is een goed spulletje op de markt dat je bij de apotheek kan nemen (ik gebruik Antagel van Sandoz).

constipatie
Heeft ook weer met je dieet te maken, als je je eten niet goed kauwt dan wordt het ook moeilijker verteerd en krijg je verstoppingen, probeer anders een yakult te nemen of vergelijkbaar product.

Donkere ontlasting komt vaak doordat er nog veel voedingstoffen inzitten of dat je dingen hebt gegeten die het kleuren zoals drop. Bloed is wel vaag maar HOEFT niet meteen het ergste te betekenen!

Spastische darm? Komt weer van je dieet.

Dit kan echt van alles zijn! Ontsteking? Lastige spier? Een broertje die is ingegroeid tijdens in de baarmoeder maar nooit is opgemerkt?

Vraag: eet je regelmatig? Gezond? Ontbijt je en wat? Eet je vet?
Ik eet regelmatig.

Altijd ontbeten etc...

Gezond eten ?
ik heb drie zwangerschappen achter de rug, gezond eten doe je dan wel.
Veel fruit en brood.
Sir Winston Churchill
pi_43253938
quote:

[..]

Wat ben jij een verdrietig stuk vreten.

1 ik praat mijzelf niets aan..
2 ik kon geen topic vinden en zoals ik al zei... als ik niets blijk te hebben dan zijn er waarschijnlijk andere mensen die wel wat aan dit topic hebben maar er zelf geen openen.
Sir Winston Churchill
pi_43253995
slik je ijzertabletten, mirage?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_43254083
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:56 schreef milagro het volgende:
slik je ijzertabletten, mirage?
Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).

De klachten zoals hierboven beschreven zijn echter al sinds maanden.
Sir Winston Churchill
pi_43254188
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:02 schreef Mirage het volgende:

[..]

Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).

De klachten zoals hierboven beschrvne zijn echter al sinds maanden
als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.
slijm icm die lage buikpijn zou kunnen wijzen op colitis ulcerosa, evenals dus bloedverlies.
globusgevoel icm zuur......ik krijg altijd moeite met slikken, pijn ook, bij appelmoes.
het gevoel alsof je een brok in de keel hebt.
het zou dus kunnen zijn ms dat je dat gevoel hebt omdat je zuur oprispt.

ik heb ziekte van Crohn, in feite ook een ziekte vh spijsverteringskanaal, en ook daar komen klachten voor die buiten de dunne en dikke darm liggen, dus behalve buikpijn en bloedverlies bij de ontlasting, kunnen er ook klachten vd slokdarm, zelfs de mond, zich voordoen, of huidklachten.

de klachten die jij omschrijft komen bij nog meer aandoeningen voor.
pi_43254223
Ik weet hier niks van maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen morgen
In the beginning God created the heaven and the earth. And the earth was without form...
  zondag 5 november 2006 @ 11:27:16 #33
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_43254467
wil wel zeggen dat zelfdiagnose niet altijd verstandig is. Je maakt jezelf onnodig bang op deze manier. Succes iig
Tot zover de kwaliteitspost
pi_43254620
Een oom van mij heeft slokdarmkanker. Hij had idd enkele klachten die jij ook hebt: slikklachten en problemen met eten. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook hebt, begrijp me niet verkeerd. Ik duim voor een goede uitslag en ik hou dit topic zeker in de gaten!
Uit eigen ervaring kan ik je helaas vertellen dat je op je 27e zeker wel kanker kunt krijgen. Op mijn 27e bleek ik baarmoederhalskanker te hebben. Mocht het idd kanker zijn dan wil ik je megaveel sterkte wensen!!! Het zal sowieso een lange, moeilijke weg worden dan.
Maar zoals al vaker gezegd: het kan natuurlijk ook iets anders zijn en daar moeten we maar op hopen. Ik weet hoe onzeker je je voelt en hoe ellendig de uitslag kanker is. Ik denk aan je en wens je echt enorm veel succes de komende tijd. We hopen gewoon op iets minder ernstigs, oké??
pi_43254706
Slokdarmkanker is een zeer progressieve vorm van kanker. Een docent heeft het ook gehad en haar hele slokdarm moest verwijderd worden met kans van overleven 30 %. Toch heeft ze het gehaald en is haar maag nu direct verbonden met haar mond, hierdoor heeft ze een zeer streng dieet en mag bijna alleen vloeibare dingen eten. Dat is mijn ervaring.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
pi_43255471
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:09 schreef milagro het volgende:

[..]

als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.
slijm icm die lage buikpijn zou kunnen wijzen op colitis ulcerosa, evenals dus bloedverlies.
globusgevoel icm zuur......ik krijg altijd moeite met slikken, pijn ook, bij appelmoes.
het gevoel alsof je een brok in de keel hebt.
het zou dus kunnen zijn ms dat je dat gevoel hebt omdat je zuur oprispt.

ik heb ziekte van Crohn, in feite ook een ziekte vh spijsverteringskanaal, en ook daar komen klachten voor die buiten de dunne en dikke darm liggen, dus behalve buikpijn en bloedverlies bij de ontlasting, kunnen er ook klachten vd slokdarm, zelfs de mond, zich voordoen, of huidklachten.

de klachten die jij omschrijft komen bij nog meer aandoeningen voor.
Dit is zeker ook een mogelijk waar ik mij bewust van ben.
Hier weet ik echter al iets meer van omdat mijn opa ook de ziekte van Crohn heeft gehad en bij mijn nichtje is het niet zo heel lang geleden ook geconstateerd.
(en niet te vergeten, het is erfelijk)
Daarnaast bestaat hier al een topic over dat ik af en toe doorneem.
Wat deze ziekte betreft ervaringen genoeg te lezen, dus daarom een topic over een andere mogelijkheid.

Mijn intentie is dus ook van alles wat leren/opnemen/bespreken zodat ik weet wat ik wil/wat mijn mogelijheden zijn als er uitsluitsel gegeven wordt.

Mijn ervaring is dat als je geen idee hebt hoe/wat en je zoiets verteld wordt, je naar huis gaat en je je thuis pas van alles bedenkt wat je had willen vragen/weten.

Enige dat minder bij ziekte van Crohn lijkt te passen als ik naar het ziektebeeld van mijn nicht/opa kijk is dat mijn stoelgang juist niet makkelijk gaat.
Sir Winston Churchill
pi_43255570
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:39 schreef ioor het volgende:
Slokdarmkanker is een zeer progressieve vorm van kanker. Een docent heeft het ook gehad en haar hele slokdarm moest verwijderd worden met kans van overleven 30 %. Toch heeft ze het gehaald en is haar maag nu direct verbonden met haar mond, hierdoor heeft ze een zeer streng dieet en mag bijna alleen vloeibare dingen eten. Dat is mijn ervaring.
*en dit was mijn opstel*

grapje !

En ze geeft ook weer les ?
Ik denk ook wel dat er heel veel vervangen kan worden zoalang er geen uitzaaiingen zijn.
Pittig hoor.
Heeft ze ook verteld wat haar beweegredenen waren voor het kiezen voor de operatie ?
Wat was het alternatief en de bijbehorende diagnose ?
Sir Winston Churchill
pi_43255614
het is niet erfelijk, hoor.
de aanleg is erfelijk hooguit.

obstipatie komt ook voor bij Crohn
doordat je darmwand ontstoken is en weer geneest en weer ontsteekt en weer geneest etc en dat op dezelfde plekken, wordt de doorgang smaller.
pi_43255754
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:20 schreef milagro het volgende:
het is niet erfelijk, hoor.
de aanleg is erfelijk hooguit.

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet bedoel dat je geboren wordt met de ziekte can Crohn.
quote:
obstipatie komt ook voor bij Crohn
doordat je darmwand ontstoken is en weer geneest en weer ontsteekt en weer geneest etc en dat op dezelfde plekken, wordt de doorgang smaller.
de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.
Sir Winston Churchill
pi_43255889
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:24 schreef Mirage het volgende:

[..]

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet bedoel dat je geboren wordt met de ziekte can Crohn.
[..]

de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.
nou, er is een verschil tussen erfelijk zijn, en vaak voorkomen binnen de familie, dat wilde ik maar zeggen.

je hoeft die vraag niet daar te stellen, ik zeg het je hier toch?
obstipatie kan ook bij Crohn voorkomen om de genoemde redenen.
of heb je een nieuwe vraag weer?

edit : ik zie het al
geantwoord daar.

Mirage, ik zou gewoon nu even stoppen met lezen van allerlei info, heel begrijpelijk, hoor, dat je dat doet.
Maar je wordt er enkel maar nerveus van, lijkt me dan toch en morgen is het onderzoek al, dus gun jezelf een relaxt middagje, onderga je het onderzoek ook wat beter, als je uitgerust bent.

je kunt nu toch niets doen verder, je schiet er niets mee op, je maakt jezelf alleen maar 'gek' .

[ Bericht 14% gewijzigd door milagro op 05-11-2006 12:48:17 ]
  zondag 5 november 2006 @ 13:44:57 #41
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_43257680
Ik heb ook al die klachten maar die zijn gerelateerd aan mijn zwangerschap (althans, daar ga ik maar even vanuit ).

Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat er bloed in je ontlasting zit en dat het niet komt door aambeien ????

En ik zou als ik jou was idd niet n.a.v. internet oid zelf "diagnoses" gaan stellen...ik ken het wel hoor, heb er ook een handje van en mezelf al een aantal keren gediagnosticeerd met allerlei terminaals...terwijl het klachten betrof die door van alles veroorzaakt kunnen worden. Maar wat heb je eraan dan dat je jezelf alleen maar gek zit te maken met dingen die hoogstwrs helemaal niet zo zijn..wacht gewoon het onderzoek af en veel sterkte
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_43257786
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:44 schreef Vivi het volgende:
Ik heb ook al die klachten maar die zijn gerelateerd aan mijn zwangerschap (althans, daar ga ik maar even vanuit ).
Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat er bloed in je ontlasting zit en dat het niet komt door aambeien ????
Jup en dat is ook al vastgesteld.
quote:
En ik zou als ik jou was idd niet n.a.v. internet oid zelf "diagnoses" gaan stellen...
Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.
(huisarts, KNO arts, en nu al een tijdje de internist.)
Het is niet zo dat ik deze aandoeningen " zelf bedenk".
Er zijn gewoon wat zaken uitgesloten (schijnt de werkwijze tegenwoordig te zijn ? ...eerst waarschijnlijke zaken uitsluiten.. dan pas het dure onderzoeken traject in).
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 13:52:35 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43257882
Tja TS ben geen dokter. Maar waarom denk je gelijk dat je kanker hebt. Een wat positiefere instelling zou wellicht beter zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 5 november 2006 @ 14:03:02 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43258152
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:48 schreef Mirage het volgende:

[..]

Jup en dat is ook al vastgesteld.
[..]

Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.
(huisarts, KNO arts, en nu al een tijdje de internist.)
Het is niet zo dat ik deze aandoeningen " zelf bedenk".
Er zijn gewoon wat zaken uitgesloten (schijnt de werkwijze tegenwoordig te zijn ? ...eerst waarschijnlijke zaken uitsluiten.. dan pas het dure onderzoeken traject in).
Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met 'waarschijnlijkheden'. Het is niet zo heel waarschijnlijk dat je op jouw leeftijd kanker zou hebben terwijl bijv. Crohn gezien de familiegeschiedenis wel nog een optie zou zijn.
  zondag 5 november 2006 @ 14:05:09 #45
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_43258229
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:
De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.

Mijn buurman zuipt 1 liter jenever per dag,
een andere buurman zuipt de hele dag bier en rookt daarnaast onafgebroken.
Allebei zijn al de dubbele leeftijd dan wat ik ben.

Een andere man die ik ken is al 71 jaar en heeft heel zijn leven in ongezonde omgevingen gewerkt.
Niets aan het handje, hij vertrekt binnenkort naar de zon om daar verder oud te worden.

Mijn schoonmoeder, drinkt geen druppel.... is recent gestorven aan nota bene leverkanker.
Mijn vader, rookt niet, drinkt niet veel is amper 50 sporte zelfs nog en krijgt spontaan een hersenbloeding.
De man van een vriendin van mij krijgt opeens een hartinfact.... hardstikke jong en een gezonde levenshouding.

Ik geloof er niet meer in.
Ja, ik ken ook heel veel ongezonde mensen die nog leven. Ongezonde mensen die dood zijn ken ik minder snel, om de simpele reden dat ze dood zijn, maar misschien zijn er veel meer van.

Dit soort anekdotisch gerelativeer geloof ik niet in.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 5 november 2006 @ 14:05:21 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43258234
Ik zou zelf niet al te veel zoeken op wat bij de symptomen past, want dan kun je van alles vinden.. Wacht het onderzoek en de resultaten af en kijk dan verder.

Succes!
  zondag 5 november 2006 @ 14:07:14 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43258289
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
pi_43258370
Zoals ik al zei.. ik heb het niet zelf opgezocht duh !

Daarnaast is het niet de bedoeling dat dit toppic specifiek over mij en wat ik mankeer te hebben.
Het is bedoeld om het onderwerp bespreekbaar te maken en mensen ervaringen te delen.

Voor mij interessant omdat het juist niet onwaarschijnlijk is dat ik het heb (en hoezo terminaal Ik ga er van uit dat de meeste soorten kanker tegenwoordig niet meer uitzichtloos zijn. Des te meer interesse in hoe en wat de trajecten zijn die mensen af hebben gelegd).

Voor anderen dit topic omdat ze het zelf misschien niet willen starten.

Zoals hier ook weer te zien is lijkt het praten over kanker nog steeds niet "normaal".

Zoiets moet imo gewoon bespreekbaar zijn.
Kom zeg.

toevoeging: idd BE
ik heb een open en eerlijk antwoord gevraagd en die gekregen.
(ikzelf mompelde nog wat over onderzoeken die niet prettig zijn en imo misschien helemaal niet nodig ivm " het zal allemal lwel meevallen" dus waarom ondergaan. zij vond van niet en drong dus aan op de onderzoeken.)
Sir Winston Churchill
pi_43258376
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
als je bloedbezinking niet in orde is, kan dat betekenen dat je een verkoudheid onder de leden hebt, maar ook dat je kanker hebt "dus we gaan eens even verder kijken, jongedame"

internisten worden over het algemeen niet gehinderd door takt.
  zondag 5 november 2006 @ 14:11:13 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43258393
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zeg ook niet dat het bij elkaar verzint (Mocht je op mijn reactie doelen). Wel dat er veel mogelijkheden zijn en dat het de vraag is hoe zinvol het is om nu op 1 van die mogelijkheden te fixeren.. Al is het wel doodeng.
pi_43258468
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het bij elkaar verzint (Mocht je op mijn reactie doelen). Wel dat er veel mogelijkheden zijn en dat het de vraag is hoe zinvol het is om nu op 1 van die mogelijkheden te fixeren.. Al kan ik wel begrijpen dat het doodeng is...
ik informeer niet naar maar 1 van de mogelijkheden.
Hier was echter niet veel informatie/ ervaringen over te vinden, vandaar wel een topic hiervoor.

en negeren van iets dat steeds waarschijnlijker wordt vind ik dommer dan gewoon bespreekbaar maken.

als ik over mijzelf en hoe erg de toestand, of hoe eng het is zou willen jammeren had ik wel een topic in R&P geopend.
Sir Winston Churchill
pi_43258539
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:10 schreef Mirage het volgende:
Zoals ik al zei.. ik heb het niet zelf opgezocht duh !

Daarnaast is het niet de bedoeling dat dit toppic specifiek over mij en wat ik mankeer te hebben.
Het is bedoeld om het onderwerp bespreekbaar te maken en mensen ervaringen te delen.

Voor mij interessant omdat het juist niet onwaarschijnlijk is dat ik het heb (en hoezo terminaal Ik ga er van uit dat de meeste soorten kanker tegenwoordig niet meer uitzichtloos zijn. Des te meer interesse in hoe en wat de trajecten zijn die mensen af hebben gelegd).

Voor anderen dit topic omdat ze het zelf misschien niet willen starten.

Zoals hier ook weer te zien is lijtk het praten over kanker nog steeds niet "normaal".

Zoiets moet imo gewoon bespreekbaar zijn.
Kom zeg.
komt een beetje door de toon hier en daar, mirage....
quote:
ik ga er niet van uit tot ik daadwerkelijk te horen heb gekregen (en gezien heb) dat het zo is en ze mij een traject voorgesteld hebben.
quote:
maar ik wil graag weten waar ik tegen moet vechten...en of er te vechten valt.... ?
quote:
je loopt , of lijkt wat op de feiten vooruit te lopen enigzins, en je relativeert met overigens onzin argumenten, alsof je wil horen dat een gezonde levensstijl niets zegt, over kankergevoelig.
en dat doet het ook niet persé , maar het zegt dan dus ook op įlle fronten niets.
pi_43258608
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:16 schreef milagro het volgende:

[..]

komt een beetje door de toon hier en daar, mirage....
[..]

[..]

[..]

je loopt , of lijkt wat op de feiten vooruit te lopen enigzins, en je relativeert met overigens onzin argumenten, alsof je wil horen dat een gezonde levensstijl niets zegt, over kankergevoelig.
en dat doet het ook niet persé , maar het zegt dan dus ook op įlle fronten niets.
Het is meer de teleurstelling die daar doorklonk.

Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat mensen met een gezonde levenstijl niet zo snel iets in die geest zouden kunnen mankeren.
De laatste jaren heb ik bruut geleerd dat dat niet zo hoeft te zijn.

Het argument dat ik mijzelf ( en internist) voorhield " maar ik leef niet ongezond" valt dus ook weg.
Achter dat argument verschuilde ik mij als ik zei " gaat vanzelf over"
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 14:23:16 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43258699
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:19 schreef Mirage het volgende:

[..]

Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat mensen met een gezonde levenstijl niet zo snel iets in die geest zouden kunnen mankeren.

Het argument dat ik mijzelf ( en internist) voorhield " maar ik leef niet ongezond" valt dus ook weg.
ik wens je morgen een rationeelrustige dag toe met fijne resultaten.
pi_43258734
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:19 schreef Mirage het volgende:

[..]

een bepaalde levensstijl is wel degelijk van invloed op de kansen, dat jij toevallig ongezonde mensen kent die nog leven met 90 jaar, zegt niets over de invloed van roken/drinken/snuiven whatever.

dat mensen hier op een bepaalde manier reageren komt door je toon een beetje, dat was mijn eerste gedachte ook toen ik dat stukje over "ik wil wel weten waartegen ik vecht of het nog zin heeft om te vechten" las.....djezus mens, wacht eerst even af, voordat je over vechten tegen begint (dat dacht ik dus , hč, dat zeg ik nu niet tegen je na wat meer input van jou)

je hebt dit topic geopend, omdat je bang bent door wat de internist zei tegen je en zoals ik al zei, internisten zijn de meest taktlozen onder de artsen, uitzonderingen daargelaten
niet dat ze onvriendelijk zijn,maar ze zijn mega direkt en dus ook met het melden van wat het mogelijk zou kunnen zijn en laten dan de waarschijnlijkheid ervan even voor wat het is.

dus het feit dat die man dat genoemd heeft, zegt niet persé iets over wat het mogelijk is.
pi_43258814
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik wens je morgen een rationeelrustige dag toe met fijne resultaten.
Dank je wel !

De onderzoeken zullen niet prettig zijn, maar ik denk dat het minder erg is omdat ik graag uitsluitsel wil hebben. Als de man/vrouw zegt slikken dan zal ik gulzig slikken gewoon om het er maar door te hebben
Vergelijkbaar met het aftrekken van een pleister denk ik... als je het even doet..ben je er ook doorheen en ben je verlost van die pleister.
Even doorbijten en dan opluchting.
Sir Winston Churchill
pi_43259106
Juist het tactloze, het directe en het ietwat " overheersende" van de arts maakt dat ik het belangrijk vind goed te weten wat ervaringen van patienten zijn.

De 1e arts is de andere niet en dat wat ze als traject voorstellen verschilt ook nogal eens.
ik wil mijn praatje dus klaar hebben en feedback kunnen geven.

Ik noem maar een zwangerschap.. ze hebben mij bij hoog en laag een keizersnee aan proberen te smeren terwijl ik dit helemaal niet wilde. Een andere gyneacoloog pleitte juist wel weer voor een gewone bevalling (weliswaar stuit in mijn geval maar natuurlijk).
Ze spraken elkaar volledig tegen met argumenten.
Net als medicatie die men mij tijdens de zwangerschap wilde geven. Bij hoog en laag beweren dat het geeninvloed op het kind zal hebben, ik lees de bijsluiter staat er met grote letters in dat het wel invloed op het kind heeft... lul dan niet zo dom en zeg gewoon waar het op staat. het is beter dat ! maar het kan wel invloed hebben op.

Ik zorg dus voor mijn eigen informatievoorziening.
De ondezoeken endiagnoses mogen zij doen, maar wat er daarna gebeurd.. daar wil ik toch wat bredere info over hebben dan alleen dat wat zij zeggen.

(internist is in mijn geval trouwens een vrouw)
Sir Winston Churchill
pi_43259145
Beterschap!
pi_43259223
is je gewicht overigens constant, of schommelt het?
pi_43259361
klopt, mirage, maar zolang er geen diagnose is, zou ik nog even wachten met je op maagkanker te focussen.

zo vaak komt het niet voor tenslotte tegenwoordig.

dat onderzoek morgen is vervelend, niet pijnlijk, maar gewoon niet prettig, maar zo voorbij, en zoals je al zegt, slikken slikken slikken.

ogen dicht, niet gluren dus naar de apparaten, en je zult zien dat het meevalt.
ik heb zelf een hele nare 1e ervaring gehad, maar die arts zat ws een week voor zijn pensioen en het boeide allemaal niet zo.
daardoor was ik intens bang voor de tweede keer, maar zoals het daar ging, echt, zo een opluchting, en ik weet pas sinds die keer, dat dat dus de standaard methode is, dat je mag liggen , en niet moeten blijven staan zoals ik moest bij die idioot.

dus echt, het is niet een leuk onderzoek, want ongemakkelijk, maar niet pijnlijk, en het is zo over.
pi_43259374
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:41 schreef ellos het volgende:
is je gewicht overigens constant, of schommelt het?
Mijn gewicht is in ieder geval 12 kilo naar beneden gegaan in korte tijd, daarna was mijn weegschaal kapot maar merkte ik aan kleding dat het nog verder zakte.
Inmiddels heb ik er al weer wat kilo's bij aan mbv onder andere koolhydraatshakes en goed proberen te eten weer.

Nu is het stabiel.
Sir Winston Churchill
pi_43259473
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:45 schreef milagro het volgende:
klopt, mirage, maar zolang er geen diagnose is, zou ik nog even wachten met je op maagkanker te focussen.

zo vaak komt het niet voor tenslotte tegenwoordig.

dat onderzoek morgen is vervelend, niet pijnlijk, maar gewoon niet prettig, maar zo voorbij, en zoals je al zegt, slikken slikken slikken.

ogen dicht, niet gluren dus naar de apparaten, en je zult zien dat het meevalt.
ik heb zelf een hele nare 1e ervaring gehad, maar die arts zat ws een week voor zijn pensioen en het boeide allemaal niet zo.
daardoor was ik intens bang voor de tweede keer, maar zoals het daar ging, echt, zo een opluchting, en ik weet pas sinds die keer, dat dat dus de standaard methode is, dat je mag liggen , en niet moeten blijven staan zoals ik moest bij die idioot.

dus echt, het is niet een leuk onderzoek, want ongemakkelijk, maar niet pijnlijk, en het is zo over.
staan ??
Wat een idioot

Ik heb idd ook begrepen dat in ieder ziekenhuis je op je linkerzij moet gaan liggen (ivm de opening van je maag en het beneden houden van de inhoud), je een goedje moet drinken om de maaginhoud bij elkaar te houden, je een spray in je keel krijgt om het kokhalzen enigzins tegen te gaan (dit wordt soms geloof ik wel achterwege gelaten) en heeeeeeel soms kan je een roesje krijgen (maar die wil ik niet.. dus daar vraag ik ook niet naar)

Kan je trouwens als je dat zou willen wel meekijken op een monitor ?
Of ben je te veel het kokhalzen aan het onderdrukken dat je dat neit eens zou kunnen/willen ?

en het onderzoek van achteren ?
Sir Winston Churchill
pi_43259797
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:49 schreef Mirage het volgende:

[..]

staan ??
Wat een idioot

Ik heb idd ook begrepen dat in ieder ziekenhuis je op je linkerzij moet gaan liggen (ivm de opening van je maag en het beneden houden van de inhoud), je een goedje moet drinken om de maaginhoud bij elkaar te houden, je een spray in je keel krijgt om het kokhalzen enigzins tegen te gaan (dit wordt soms geloof ik wel achterwege gelaten) en heeeeeeel soms kan je een roesje krijgen (maar die wil ik niet.. dus daar vraag ik ook niet naar)

Kan je trouwens als je dat zou willen wel meekijken op een monitor ?
Of ben je te veel het kokhalzen aan het onderdrukken dat je dat neit eens zou kunnen/willen ?

en het onderzoek van achteren ?
je moet ook liggen, hoor, maak je geen zorgen, op je zij en dan gewoon met de genade meewerken.
ik had toevallig een idioot die vond dat ik de slang zelf in mijn keel kon schuiven, staande, terwijl hij de rest vd apparatuur klaarzette
traumatische ervaring, ik kan er nu nog kwaad om worden, toen had ik de energie niet, want doodziek en 38 kilo zwaar

je kan volgens mij meekijken, ik had zelf mijn ogen dicht omdat ik anders lastig de neiging kan onderdrukken om de slang eruit te trekken, je armen, handen gaan automatisch naar je mond, omdat het een zo tegennatuurlijk actie is, iets doorslikken zonder einde

kokhalzen viel mee, alleen toen de slang eruit ging had ik het enigzins, maar een roesje is niet nodig,vind ik , omdat het amper pijn doet of zelfs niet.

bij een endoscopie doet het enkel zeer, echt zeer, als je darmen goed ontstoken zijn.
ik heb veel endoscopieen gehad, en veel daarvan pijnlijk tot zeer pijnlijk, maar nooit een roesje gekregen, vonden ze niet nodig
tot de laatste keer, een jaar terug of zo, toen gaven ze er wel 1, en dat was ideaal, je merkt er dan niets van, ik wist niet eens dat ik even "weg" geweest was

maar als je darmen rustig zijn, of nauwelijks ontstoken, dan is het net als met de gastroscopie, onprettig, maar niet enorm pijnlijk, onaangenaam, maar te doen.
ik heb het idee dat jouw darmen niet enorm ontstoken zijn, je hebt wel klachten maar ik neem aan dat je niet krom ligt vd pijn nu al.

maar wil je een roesje, dan kun je er tegenwoordig gewoon om vragen, hoor, je krijgt het.
desnoods overdrijf je je klachten maar als dat nodig is.
of je zegt dat je 65+ bent, dan krijg je hem standaard
pi_43259926

je laatste stuk !

Wat pijn betreft.
Het wisselt op het moment erg.
Er zijn constant een paar plekken die erg pijnlijk zijn, maar dragelijk.
En andere momenten (wisselt per 1,5 a 2 dagen zo'n beetje) dan kan ik amper rechtop lopen van de pijn.
(zowel in rug als buik trouwens)

Op die dagen ben ik ook niet helder.
(reactie/zelfbescherming tegen de pijn ?)
Je moet dan echt contact met mij maken wil ik je zin van voor tot achter begrijpen.
Sir Winston Churchill
pi_43260139
quote:
Op zondag 5 november 2006 15:07 schreef Mirage het volgende:

je laatste stuk !

Wat pijn betreft.
Het wisselt op het moment erg.
Er zijn constant een paar plekken die erg pijnlijk zijn, maar dragelijk.
En andere momenten (wisselt per 1,5 a 2 dagen zo'n beetje) dan kan ik amper rechtop lopen van de pijn.
(zowel in rug als buik trouwens)

Op die dagen ben ik ook niet helder.
(reactie/zelfbescherming tegen de pijn ?)
Je moet dan echt contact met mij maken wil ik je zin van voor tot achter begrijpen.
lijkt me logisch dat je dan niet helder bent, toch?
je hebt je energie nodig om die pijn te handelen, en je kan dan je niet focussen op andere dingen.

als je in je darmen 'smalle stukken" hebt, bij Crohn dus, door die genezen wondjes die weer ontsteken bovenop de verdikking die ontstaat na de eerste genezing , dan krijg je ook pijn, de ontlasting kan er niet door maar wil er wel door
als de drol dan de hoek om is naar een breder stuk, is de pijn ook meestal meteen weg, alleen lig je zelf nog even voor pampus.
pi_43261175
alsof kanker de enige ziekte van het spijsverteringsstelsel is
pi_43261274
quote:
Op zondag 5 november 2006 15:45 schreef Repeat het volgende:
alsof kanker de enige ziekte van het spijsverteringsstelsel is
oogarts of cursus lezen voor jou ?
Sir Winston Churchill
pi_43262124
Sterkte Mirage. Dit zijn echt serieuze symptomen. Maar er bestaan "gelukkig" meer ziekten dan kanker die dit kunnen geven.
pi_43265927
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:18 schreef Mirage het volgende:

[..]

En ze geeft ook weer les ?
Ik denk ook wel dat er heel veel vervangen kan worden zoalang er geen uitzaaiingen zijn.
Pittig hoor.
Heeft ze ook verteld wat haar beweegredenen waren voor het kiezen voor de operatie ?
Wat was het alternatief en de bijbehorende diagnose ?
Nou het alternatief was overlijden, door het gezwel in haar slokdarm was het niet mogelijk meer om ook maar iets van vocht of voedsel naar binnen te krijgen, ze kreeg dan ook een speciaal soort sonde. Ze geeft geen les meer ze is nog steeds erg vermoeid en door het dieet kan ze gewoon weinig energierijk voedsel naar binnen krijgen. Ik hoop voor jou dat dit het niet is en ik hoop voor je dat je er weer helemaal bovenop komt, sterkte.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
pi_43276993
Volgens mij heb jij REFLUXZIEKTE...ik hoop het in ieder geval voor je. Wedden dat ze morgen niets vinden??? Hoogstens wat kleine zweertjes...
pi_43277080
quote:
Op zondag 5 november 2006 22:57 schreef crohntje het volgende:
Volgens mij heb jij REFLUXZIEKTE...ik hoop het in ieder geval voor je. Wedden dat ze morgen niets vinden??? Hoogstens wat kleine zweertjes...
Nou als dat zou kunnen

ik teken ervoor

8.45 ben ik aan de beurt.
Sir Winston Churchill
pi_43277352
Sterkte
pi_43277646
quote:
Op zondag 5 november 2006 22:59 schreef Mirage het volgende:

[..]

Nou als dat zou kunnen

ik teken ervoor

8.45 ben ik aan de beurt.
lekker vroeg, joh, da's fijn
  maandag 6 november 2006 @ 08:32:32 #74
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43282981
Sterkte zometeen Mirage!
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 09:03:14 #75
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43283358
quote:
Op maandag 6 november 2006 08:32 schreef Brighteyes het volgende:
Sterkte zometeen Mirage!
Dat wilde ik ook nog even zeggen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_43284139
Hoe is het gegaan, Mirage?
pi_43285517
Goh, wat een vervelende klachten Maar om meteen aan kanker te denken
pi_43286329

volgens mij krijg ik nu een aantekening "vervelende kokhalzende patient" oid in mijn dossier

Hoewel ik best stoer er naartoe ben gegaan viel dat weg toen ik het kleine kamertje binnenstapte.

Ik heb normaal al last van al het gal/zuur dat omhoog komt.. schuimende massa die je de adem letterlijk ontneemt. Nu moest ik natuurlijk nuchter komen en was het nog erger.

In het kamertje was het een drukte, 7 mensen in totaal op een voor mijn gevoel chaotische manier.
Maar eigenlijk gaat het de hele tijd vrij chaotisch hier, want de eerste afspraak is vanaf hun zijde afgezegd op de ochtend dat ik er naartoe zou gaan, vervolgens kreeg ik een nieuwe datum, vervolgens kreeg ik een telefoontje van een assistente oid die mij wat vaags vertelde over aantekeningen en endoscopien.... nu ik vanmorgen in het ziekenhuis kwam kreeg ik te horen dat ik die tweede niet nu kreeg omdat je daar een dieet 2 dagen voor zou moeten volgen en ik had geen flauw idee waar ze het over had. We hebben het dus gelaten voor wat het is.

Het schuimende zuur stijgt weer tot in mijn keel en als ik het ergens kan uitspugen en even kan laten lopen zakt het meestal voor een periode weer wat af.
Onder het stamelen over het zuur dat ik kwijt moest (terugblijven slikken maakt dat het omhoog blijft komen en het door de neus ademen "afsnijdt" ) werd er wat spray in mijn keel gespoten. (terwijl ik dus aan het kokhalzen was nog van het zuur )
Of die spray op de goede plek is terecht gekomen ? Geen idee.. mijn tong was verdoofd maar de slang voelde ik later echt wel in mijn keel en het kokhalzen ging dus vrolijk verder.

Iets tegen het zuur (om het in je maag te houden) heb ik niet gekregen terwijl dat wel in de door het ziekenhuis verstrekte foldertje stond
Misschien was het op of zijn ze daar vanaf gestapt of wilden ze bij mij juist zonder zien ?

Ik had het als een vervelend onderzoek ingeschat, maar als best te doen zolang je maar blijft slikken sikken slikken en rustig ademhalen. Met die houding ging ik ook naarbinnen. "Hofd omhoog, schouders naar achteren en dat gaan we even doen !"

Het is helemaal niet zo gegaan.
Het zuur en schuim of het zure gas (:? wat is het eigenlijk ?) bleef omhoog komen en maar heel af en toe kon ik het even wegwerken om door mijn neus wat adem te halen.
Het was best een gevecht (ook met de zuster dus ).

Ergens schaam ik mij kapot, maar het is helaas gewoon niet gelopen zoals ik het mij voorgenomen had.
Pech, zulen ze wel vaker meemaken toch ?

Het onderzoek duurde langer dan ik gedacht had en er zijn wel wat kleine plekjes beschadigd doordat ik neit echt rustig bleef en bleef kokhalzen.
Niks ernstigs opengehaald ofzo (heb de slang er dus niet uitgetrokken alhoewel ik me voor kan stellen dat iemand dat wel doet)

Woensdag krijg ik meer te horen.

hartelijk dank allemaal
Sir Winston Churchill
pi_43286433
Wees gerust hoor Mirage, je zult niet de enige zijn die niet tegen dat spul kan. Je hebt je best gedaan toch. Waarom heb je niet gevraagd om dat spul wat in de folder stond?
Whatever I want.
  maandag 6 november 2006 @ 11:39:54 #80
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43286436
Wat klinkt dat ongelofelijk naar. Ik krijg er zelf haast kokhals neigingen van.

Gelukkig wel redelijk snel de uitslag en niet weken wachten.
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 11:40:09 #81
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_43286445
Hebben ze je niets verteld?
Toen ik heen ging vertelde de arts me meteen wat hij zag.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_43286720
Je hoeft je niet te schamen, hoor, Mirage , waarom ?
Wat jij beschrijft is naar, voor jou vooral, maar je hebt je toch voorbeeldig gedragen
Er zijn patienten die vluchten de tafel af, slaan dusdanig wild om zich heen, dat het hele nderzoek niet door kan gaan.

Je bent er iig vanaf dat is het blangrijkste voor nu, toch

Soms doen ze een gastroscopie en endoscopie achter elkaar, ms was dat in 1e instantie ook bij jou de planning, en is dat met de nieuwe afspraak niet goed doorgegeven.
Gelukkig voor jou dat je idd eerst 2 of 3 dagen moet vasten, want anders had je dat ook nog eens gehad
  maandag 6 november 2006 @ 12:02:53 #83
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43287181
Ik denk dat je reactie wel meevalt hoor Mirage. Voor minder hebben drie verpleegkundigen me wel eens vast moeten houden. Zijn ze wel gewend.

Sterkte de komende dagen tot de uitslag.
pi_43287695
quote:
Op maandag 6 november 2006 11:49 schreef milagro het volgende:

Soms doen ze een gastroscopie en endoscopie achter elkaar, ms was dat in 1e instantie ook bij jou de planning, en is dat met de nieuwe afspraak niet goed doorgegeven.
Gelukkig voor jou dat je idd eerst 2 of 3 dagen moet vasten, want anders had je dat ook nog eens gehad
een gastroscopie is een endoscopie hoor
pi_43287870
quote:
Op maandag 6 november 2006 12:19 schreef Repeat het volgende:

[..]

een gastroscopie is een endoscopie hoor
ja klopt, endoscopie van de darmen had ik moeten zeggen.
pi_43288754
Je reactie op de gastrocopie vind ik meevallen hoor! Ik heb dat onderzoek wel eens van heel dichtbij gezien (gelukkig niet zelf megemaakt) maar het is echt een beroerd onderzoek.
Ik heb zelf wel eens een endoscopie gehad, ik vond het absoluut geen pijn doen, maar het voelt wel wat ongemakkelijk Misschien stelt dat je wat gerust?
  maandag 6 november 2006 @ 14:26:31 #87
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43290817
quote:
Op maandag 6 november 2006 11:36 schreef Mirage het volgende:

volgens mij krijg ik nu een aantekening "vervelende kokhalzende patient" oid in mijn dossier
Nou dan heb ik die naam ook, haha. Ik heb twee keer een gastroscopie gehad. De tweede keer beviel me een stuk beter dan de eerste keer. In het tweede ziekenhuis kon ik namelijk een "roesje" krijgen. Je voelt je wat slaperig maar blijft wel bij bewustzijn. Je kokhalst dan evengoed de hele tijd maar het interesseert je op de andere manier geen biet, je hebt er gewoon veel minder last van. De nare ervaringen zoals jij die beschrijft had ik dus alleen de eerste keer zonder roesje.
quote:
werd er wat spray in mijn keel gespoten. (terwijl ik dus aan het kokhalzen was nog van het zuur )
Of die spray op de goede plek is terecht gekomen ? Geen idee.. mijn tong was verdoofd maar de slang voelde ik later echt wel in mijn keel en het kokhalzen ging dus vrolijk verder.
Klopt, kun je nagaan hoe je tekeer gaat zonder die spray! Ik wil het van mezelf ook liever niet weten! Die slang is niet meer dan 12 mm in doorsnee maar het voelt als een forse tuinslang. Wat ik erg vind is dat mondstukje dat je inkrijgt (zodat je de slang niet kapot kunt bijten). Je voelt je daardoor zo machteloos, ze kunnen wel alles door dat gat naar binnen werken.
quote:
Het was best een gevecht (ook met de zuster dus ).
Mij moesten ze ook tegenhouden om niet het een en andere overhoop te schoppen (die keer zonder roesje dan he).
quote:
Het onderzoek duurde langer dan ik gedacht had en er zijn wel wat kleine plekjes beschadigd doordat ik neit echt rustig bleef en bleef kokhalzen.
Dat blijven kokhalzen had ik dus ook (echt, iedere 4/5 seconden). Sommige mensen kunnen er veel beter tegen dan anderen. Ik ben er eentje die bij het tandenpoetsen al op moet letten dat het niet "misgaat". Mensen die van degenslikken hun beroep hebben gemaakt kunnen er bijvoorbeeld gewoon beter tegen. Het went bij mij ook niet. Ik heb al vele onderzoeken gehad (slokdarmmetingen, zuurgraadmetingen, dunnedarmonderzoek waarvoor een slangetje door je neus nodig is.....).
quote:
.... nu ik vanmorgen in het ziekenhuis kwam kreeg ik te horen dat ik die tweede niet nu kreeg omdat je daar een dieet 2 dagen voor zou moeten volgen en ik had geen flauw idee waar ze het over had. We hebben het dus gelaten voor wat het is.
Voor een colonoscopie (dikke darm endoscopie) moet je absoluut een dieet met laxeermiddelen volgen. De darm moet goed leeg en redelijk schoon zijn. Dat kan dus niet zomaar even. Zo'n colonoscopie heb ik als een stuk minder erg ervaren als die gastroscopie, het is alleen wat pijnlijk als ze die bochten door moeten werken (bij mij gingen ze tot aan de ingang van de dunne darm). Ze geven daar denk ik standaard een roesje bij (tenminste waar ik het heb laten doen) of je moet het per se niet willen (als je zelf naar huis wil rijden ofzo). Dat roesje is blijkbaar echt nodig voor de darmkrampen die je dan wat krijgt. Puur voor de pijn dus en niet zo voor een "hele nare ervaring". Ze pompen namelijk lucht naarbinnen en dan gaat zo'n vrouwke met het volle gewicht op je buik drukken

Endoscopie onderzoeken komen heel veel voor. Het is minder prettig voor de patient maar voor de dokter is het een heel eenvoudig en snel onderzoek (ook relatief goedkoop al zijn endoscopen wel erg duur) dat heel veel informatie geeft (je kunt ook weefselmonsters nemen).
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  maandag 6 november 2006 @ 21:56:22 #88
159909 -Peach
Prunus persica
pi_43307175
Beterschap....hopen dat ze je woensdag iets meer kunnen vertellen!
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_43316636
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:27:04 #90
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_43319576
ik kreeg na mijn gastroscopie meteen te horen wat de internist had gezien en kreeg de brief voor de huisarts mee met 2 fotos, die heb ik natuurlijk zelf ook bekeken..maar ik doe die gastroscopie nooit meet zonder roesje, ik vond t afschuwelijk en pijnlijk, ik raakte in paniek..
maar ik ben benieuwd wat ze gezien hebben. hebben ze wel biopten genomen?
  woensdag 8 november 2006 @ 09:06:16 #91
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43350118
Vandaag de uitslag toch? Ik ben benieuwd en duim voor goed nieuws.
Sowieso zou het wel fijn zijn als er iets uit zou komen, dat je weet wat je hebt ipv maar steeds iets anders te moeten onderzoeken.
pi_43351449
Ik heb geen idee of ze kleine hapjes weggenomen hebben van het 1 of ander, ook al zouden ze me dat tijdens het onderzoek verteld hebben, het zou niet tot mij doorgedrongen zijn.

Daarnaast is dit natuurlijk onderdeel van een breder onderzoek.
Het hoeft geen kanker te zijn, het is een mogelijkeid.
En zelfs als er een gezwel oid zou zitten.. dan hoeft dat niet direct kwaadaardig te zijn.
Net zoals het niet perse in mijn maag/slokdarm/12vingerigedarm hoeft te zitten. (waar dit onderzoek op gericht was)
Mijn dunne en dikke darm behoren ook tot het stelsel en die zijn nog niet nagekeken.
(ik heb trouwens al wel een longfoto gehad en die was in orde. Omdat er de eerste weken ook behoorlijk wat hoesten, waaronder slijm met iets bloed, bij het klachtenpakket zat en een pijn bij mijn schouderblad hebben ze eerst gekeken of ik geen longembolie had)
Verder kan het natuurlijk idd met maagzuur te maken hebben.. genoeg maagzuur afwijkingen/ziektes mogelijk die ook veel klachten kunnen geven.
En dan natuurlijk idd een darmziekte.

Het was dan ook niet de bedoeling dat dit topic op mij toegespits zou worden/blijven.
Het was echt om informatie te verzamelen bedoeld zoals ik ook andere van bovenstaande mogelijkheden uitgezocht heb, maar daar vond ik meer informatie over.
Onderwerp van dit topic niet.

Het is in ieder geval wel ontzettend fijn om feedback te krijgen en een steunend woord.
*ik word er helemaal warm van*

Vanmiddag moet ik idd naar de internist.
Sir Winston Churchill
pi_43351489
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:06 schreef Brighteyes het volgende:
Vandaag de uitslag toch? Ik ben benieuwd en duim voor goed nieuws.
Sowieso zou het wel fijn zijn als er iets uit zou komen, dat je weet wat je hebt ipv maar steeds iets anders te moeten onderzoeken.
helemaal waar !
Dat is ook het enige dat echt frustrerend is.. je voelt je beroerd maar weet niet waarom.
Als iets een naampje krijgt, dan is het opeens een stuk beter te overzien en kan je er iets mee.
Ik wil gewoon weer fit rond kunnen rennen.

wie weet heb ik wel een allergie en is de oplossing heel simpel.. een klein dingetje uit mijn voeding halen bv.
Sir Winston Churchill
pi_43351515
Sterkte vanmiddag Mirage, hopelijk is het goed nieuws.
Whatever I want.
pi_43351726
Wat PeRi zegt.
pi_43352457
Ik heb gezien in mijn eigen omgeving wat er gebeurd met een mens als ze sterk het vermoeden hebben dat ze kanker hebben. Niet dat jij er veel aan heb, maar ik wou je gewoon sterkte wensen en ik hoop dat je goede resultaten krijgt
"I don't know quotes" -Quoteless
  woensdag 8 november 2006 @ 11:12:46 #97
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_43352651
succes
  woensdag 8 november 2006 @ 16:02:29 #98
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_43361693
Weet je al iets Mirage??

Ik hoop voor je dat het meevalt
Ik ben zelf net genezen van kanker (38jr) en ik hoop zo voor je dat dit het niet is bij jou

Wat ik overigens vreemd vind op Fok! is dat kanker bijna taboe is als ziekte om over te praten
Terwijl een hele hoop mensen het wel als scheldwoord of krachtterm gebruiken

Maar zodra iemand denkt of bang is dat hij/zij kanker te hebben ben je ineens een hypochonder
Shuffle up and deal!!!
pi_43362407
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:02 schreef mirelia het volgende:
Weet je al iets Mirage??

Ik hoop voor je dat het meevalt
Ik ben zelf net genezen van kanker (38jr) en ik hoop zo voor je dat dit het niet is bij jou

Wat ik overigens vreemd vind op Fok! is dat kanker bijna taboe is als ziekte om over te praten
Terwijl een hele hoop mensen het wel als scheldwoord of krachtterm gebruiken

Maar zodra iemand denkt of bang is dat hij/zij kanker te hebben ben je ineens een hypochonder
Precies !

En juist mede daarom heb ik dit topic geopend.
Ik vind dat zoiets bespreekbaar moet worden gemaakt.
Het kan zoveel mensen een stukje verlichtig geven.

En als er bij mij iets anders aan de hand blijkt te zijn, is het topic er in ieder geval al voor degene die hier ook/wel over wilt praten maar zelf geen topic opent/durft te openen.

ikzelf kan wel tegen een stootje dus ze hypochonderen er maar op los

Wat fijn voor je dat het goed gaat met jou !
Het is een diagnose wat behoorlijk hard aan kan komen, en vaak is het behoorlijk uitputtend om er weer bovenop te krabbelen.
Alle respect

Mag ik vragen wat voor soort kanker jij had ?

Een klein uurtje geleden ben ik thuis gekomen.
En in mijn maag hebben ze geen " enge" dingen gevonden.

wel heeft ze mij vast nexium meegegeven. (wordt gegeven bij zuurgerelateerde aandoeningen) http://www.astrazeneca.nl/producten/maag_darmen/nexium.asp

Daarnaast heeft ze mij moncolon (weet even niet zeker of ik het correct heb gespeld.. even uit mijn hoofd, mijn man is met het receptje naar de apotheek )gegeven voor mijn darmen.

Lever, nieren en schildklier lijken ook in orde

Nieuwe afspraak staat ook weer, dan kijken we verder.
Ik ben in ieder geval heel blij met de uitkomst tot nu toe.
Er wordt zo steeds meer uitgesloten en we vinden het wel !

Sir Winston Churchill
  woensdag 8 november 2006 @ 16:29:12 #100
28946 mirelia
pi_43362602
Het zou Movicolon kunnen zijn.....als dat zo is is het een vies goedje
Maargoed voorlopig bij jou dus nog geen kanker geconstateerd......houden zo!!! (ook voor S&G goed nieuws haha)

Ik had blaaskanker en dan gelijk een aggresieve vorm
Ze hebben een paar weken geleden mijn blaas verwijderd en een nieuwe gemaakt van dunne darm
Is effe wennen maar er is mee te leven....ik had nog geen zin om dood te gaan namelijk
Shuffle up and deal!!!
pi_43362879
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:29 schreef mirelia het volgende:
Het zou Movicolon kunnen zijn.....als dat zo is is het een vies goedje
Maargoed voorlopig bij jou dus nog geen kanker geconstateerd......houden zo!!! (ook voor S&G goed nieuws haha)

Ik had blaaskanker en dan gelijk een aggresieve vorm
Ze hebben een paar weken geleden mijn blaas verwijderd en een nieuwe gemaakt van dunne darm
Is effe wennen maar er is mee te leven....ik had nog geen zin om dood te gaan namelijk
Movicolon, zo heet het idd.
Het schijnen zakjes poeder te zijn.
3 per dag moet ik er nemen.

blaaskanker, voor wat ik ervan weet is dat het niet alleen ernstig maar ook een heel pijnlijke soort is ?
Erg vervelend dat ze je blaas weg moeten hebben halen, maar ik ben wel erg blij voor je dat het geslaagd is

Wat zal dat een opluchting zijn !
Sir Winston Churchill
  woensdag 8 november 2006 @ 16:46:25 #102
28946 mirelia
pi_43363172
Ja het zijn idd zakjes......ik heb ze hier ook liggen

Bij mij was de blaaskanker pas na de eerste operatie pijnlijk
Daarbij is met een ruggenprik de tumor verwijderd
Maar omdat de tumor te diep in de blaaswand was gegroeid op een vervelende plek(tegen de prostaat aan) moest ik naar het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam
Dit was 5 weken na de eerste operatie
Toen hebben ze weer in mijn blaas gekeken en er zat alweer een nieuwe tumor
Omdat dit zo snel ging hebben ze toen besloten om heel snel de blaas eruit te halen omdat dan mijn prostaat kon blijven zitten
Die wil je op mijn leeftijd niet kwijt namelijk

Toen hebben ze van een lang stuk dunne darm een nieuwe blaas gemaakt
Ook hebben ze alle lymfelkieren verwijderd en die waren schoon
Toen de arts zei dat ik kankervrij was viel er een last van mijn schouders dat wil je niet weten

Al met al is het wel snel gegaan hoor
25 juli diagnose gesteld en 12 oktober die zware operatie gehad
Ik ben nu nog aan het herstellen en opnieuw leren te plassen maar alles went een keer
Shuffle up and deal!!!
  woensdag 8 november 2006 @ 16:51:04 #103
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43363323
Mirage! Goed nieuws iig!
pi_43363369
goed nieuws iig tot nu Mirage

en sterkte Mirelia met herstellen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_43363546
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:46 schreef mirelia het volgende:
Ja het zijn idd zakjes......ik heb ze hier ook liggen

Bij mij was de blaaskanker pas na de eerste operatie pijnlijk
Daarbij is met een ruggenprik de tumor verwijderd
Maar omdat de tumor te diep in de blaaswand was gegroeid op een vervelende plek(tegen de prostaat aan) moest ik naar het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam
Dit was 5 weken na de eerste operatie
Toen hebben ze weer in mijn blaas gekeken en er zat alweer een nieuwe tumor
Omdat dit zo snel ging hebben ze toen besloten om heel snel de blaas eruit te halen omdat dan mijn prostaat kon blijven zitten
Die wil je op mijn leeftijd niet kwijt namelijk

Toen hebben ze van een lang stuk dunne darm een nieuwe blaas gemaakt
Ook hebben ze alle lymfelkieren verwijderd en die waren schoon
Toen de arts zei dat ik kankervrij was viel er een last van mijn schouders dat wil je niet weten

Al met al is het wel snel gegaan hoor
25 juli diagnose gesteld en 12 oktober die zware operatie gehad
Ik ben nu nog aan het herstellen en opnieuw leren te plassen maar alles went een keer
Jeetje, dat is idd in een snelvaart gegaan !

Niet alleen geestelijk heel zwaar.... angstaanjagend nieuws, zenuwen voor operaties en uitslagen... naar opgelucht raken (het laatste is geestelijk net zo vermoeiend!)....

Rust lekker uit, kom bij..... en een heel voorspoedig herstel gewenst

Jeetje.
Sir Winston Churchill
pi_43363561
dank je wel mensen voor de interesse en de steun !
Sir Winston Churchill
  woensdag 8 november 2006 @ 17:05:46 #107
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43363767
Blij te horen dat het iets (relatief) onschuldigs is! Beterschap!
pi_43364593
Mirage, gefeliciteerd!!!!! Krijg je nu weer verdere onderzoeken of gaan ze eerst kijken hoe het met deze medicijnen gaat?
pi_43364624
wat een opluchting voor je, mirage.:)

movicolon , dat is zeker voor de obstipatie?
gewoon je neus dichtknijpen en in 1 teug weg, en dan een pepermuntje
pi_43364651
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:30 schreef milagro het volgende:
wat een opluchting voor je, mirage.:)

movicolon , dat is zeker voor de obstipatie?
gewoon je neus dichtknijpen en in 1 teug weg, en dan een pepermuntje
movi - colon.

naam zegt het
pi_43365379
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:31 schreef Repeat het volgende:

[..]

movi - colon.

naam zegt het
joh

ik vroeg me af of het een ontstekingsremmer was
maar Mirage heeft nog geen darmonderzoek gehad nog,... of hebben ze ook het begin van de dunne darm voor een deel meegenomen, Mirage, bij de gastroscopie?
  woensdag 8 november 2006 @ 18:08:11 #112
16442 Dutchman77
pi_43365917
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:52 schreef milagro het volgende:

ik vroeg me af of het een ontstekingsremmer was
http://www.consumed.nl/?l(...)ZC5waHAzP2lkPTE4MzI=

Lijkt me inderdaad alleen een laxeermiddel (geen ontstekingsremmende werking).
  woensdag 8 november 2006 @ 22:35:17 #113
79550 Ymke
your ghost
pi_43377512
Het is een laxeerpoeder dat je oplost in water , ruikt beetje naar citroen , het niet zo heel erg vies Het wordt ook geen drapje wat je met van die vezeltroep wel krijgt.
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_43377561
Mijn vader is in 3 weken tijd overleden door de gevolgen van kanker. Het was een extreem agressieve vorm van kanker en ik heb dus van heel erg dichtbij meegemaakt wat het kan doen met een persoon. Mijn vader was een lief, charmant en sterk persoon. En in een aantal dagen zag ik hem verzwakken tot een persoon die niet meer wist hoe hij de dag door kon komen. Het was zelfs nog de discussie of hij überhaupt begreep dat hij in leven was.

Toen mijn vader was overleden wou ik de strijd aangaan tegen iedereen die kanker misbruikte. Zou wou ik hele topics overspoelen met mijn mening en hele columns uitschrijven op bekende sites zoals Fok.

Nu ik 2 jaar verder ben, ben ik nu ook een stuk sterker. Hoewel ik nog van veel dingen weinig begrijp heb ik wel iets geleerd. De dood is iets heel erg persoonlijks, kanker ook. Iedereen heeft er een eigen mening en beeld over. Voor de een is het een verschrikkelijke ziekte die ontzettend veel leed met zich meeneemt. De ander ziet het meer als een griepje, dat heerst in de familie en dat hij/zij een risico groep is.

Vanwege deze visie en reden vind ik het meer als logisch dat men kanker nog steeds als een taboe ziet. Het is ook niet bepaald een onderwerp waar ik graag over discussieer. Wat men ook kan zeggen, als het niet bij mijn idee en visie past voel ik mijn eigen pijn die soms nog dagelijks door mijn hart stroomt.

Het zijn nu de herfst maanden, ik zie de aarde langzaam veranderen in een kaal landschap. Terwijl ik door de stad loop en in de trein rustig zit, denk ik terug aan mijn vader. Rond deze dagen kon hij plots uren voor het raam staan. Terwijl ik als klein jongetje nieuwsgierig keek waar mijn vader naar keek begreep ik hem nooit. Nu zoveel jaren verder snap ik de man.

Ik wil niet je topic kapen, ik had alleen even tijd nodig om natedenken waarom ik kanker nog een taboe vind.
pi_43378023
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:36 schreef Hbjr het volgende:
Mijn vader is in 3 weken tijd overleden door de gevolgen van kanker. Het was een extreem agressieve vorm van kanker en ik heb dus van heel erg dichtbij meegemaakt wat het kan doen met een persoon. Mijn vader was een lief, charmant en sterk persoon. En in een aantal dagen zag ik hem verzwakken tot een persoon die niet meer wist hoe hij de dag door kon komen. Het was zelfs nog de discussie of hij überhaupt begreep dat hij in leven was.

Toen mijn vader was overleden wou ik de strijd aangaan tegen iedereen die kanker misbruikte. Zou wou ik hele topics overspoelen met mijn mening en hele columns uitschrijven op bekende sites zoals Fok.

Nu ik 2 jaar verder ben, ben ik nu ook een stuk sterker. Hoewel ik nog van veel dingen weinig begrijp heb ik wel iets geleerd. De dood is iets heel erg persoonlijks, kanker ook. Iedereen heeft er een eigen mening en beeld over. Voor de een is het een verschrikkelijke ziekte die ontzettend veel leed met zich meeneemt. De ander ziet het meer als een griepje, dat heerst in de familie en dat hij/zij een risico groep is.

Vanwege deze visie en reden vind ik het meer als logisch dat men kanker nog steeds als een taboe ziet. Het is ook niet bepaald een onderwerp waar ik graag over discussieer. Wat men ook kan zeggen, als het niet bij mijn idee en visie past voel ik mijn eigen pijn die soms nog dagelijks door mijn hart stroomt.

Het zijn nu de herfst maanden, ik zie de aarde langzaam veranderen in een kaal landschap. Terwijl ik door de stad loop en in de trein rustig zit, denk ik terug aan mijn vader. Rond deze dagen kon hij plots uren voor het raam staan. Terwijl ik als klein jongetje nieuwsgierig keek waar mijn vader naar keek begreep ik hem nooit. Nu zoveel jaren verder snap ik de man.

Ik wil niet je topic kapen, ik had alleen even tijd nodig om natedenken waarom ik kanker nog een taboe vind.
Maar wat ik me dan afvraag...Waarom is kanker dan wel zo'n taboe en andere dodelijke ziektes (aids daargelaten) minder....?
pi_43378178
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:45 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Maar wat ik me dan afvraag...Waarom is kanker dan wel zo'n taboe en andere dodelijke ziektes (aids daargelaten) minder....?
omdat mensen er verder van af staan. ik ken niemand in mijn omgeving die aan aids lijd... best crue... maar tis wel zo
  woensdag 8 november 2006 @ 22:56:45 #117
16442 Dutchman77
pi_43378627
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:35 schreef Ymke het volgende:
Het is een laxeerpoeder dat je oplost in water , ruikt beetje naar citroen , het niet zo heel erg vies Het wordt ook geen drapje wat je met van die vezeltroep wel krijgt.
Nou ik heb wel eens van dat spul gehad met een vanilleachtig smaakje. In het begin viel het mee maar ik moest dus een liter van dat spul drinker per uur en dat 5 uur lang (dus zwat 5 liter in 5 uur). Dat was voor een darmonderzoek. Sindsdien kan ik dat spul niet meer hebben, ook al is het 95% water. Het heeft een beetje een dikkige textuur (aaarghhh, ik word al bijna misselijk als ik eraan denk ) Gevoel moet eruit slijten denk ik.
pi_43378774
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:48 schreef Hbjr het volgende:

[..]

omdat mensen er verder van af staan. ik ken niemand in mijn omgeving die aan aids lijd... best crue... maar tis wel zo
Maar over hartproblemen wordt wel veel makkelijker gepraat.....
pi_43378817
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:56 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

Nou ik heb wel eens van dat spul gehad met een vanilleachtig smaakje. In het begin viel het mee maar ik moest dus een liter van dat spul drinker per uur en dat 5 uur lang (dus zwat 5 liter in 5 uur). Dat was voor een darmonderzoek. Sindsdien kan ik dat spul niet meer hebben, ook al is het 95% water. Het heeft een beetje een dikkige textuur (aaarghhh, ik word al bijna misselijk als ik eraan denk ) Gevoel moet eruit slijten denk ik.
jaaa heerlijk wat dat, hč

ik vond de smaak nog wel te doen, niet lekker, maar okay, maar de hoeveelheid, het leek op het laatst alsof het gewoon in mijn slokdarm bleef staan,helemaal tot aan de nog gevuld met dat spul.

je wordt er wel lekker leeg van
ik vond dat wel wat, soort van reiniging,voelde me heel clean, van binnen

beter iig dat het bitterzout van vroeger, dat was wel zo intens goor
  woensdag 8 november 2006 @ 23:03:31 #120
16442 Dutchman77
pi_43378935
quote:

[..]

Ja iedereen kent wel iemand die aan kanker weggeteerd is. Juist omdat het zoveel voorkomt en het ziektebeeld en de behandeling vaak ook verschrikkelijk is (in de gevallen die ik ken dan). Ook is er heel veel onzekerheid, is het kanker, is het geen kanker, is het uitgezaaid, is het niet uitgezaaid, is het te behandelen, is het helemaal weg, is het...enz. Op de een of andere manier krijg ik er een veel slechter gevoel bij dan bij hart- en vaatziekten bijvoorbeeld die ook heel veel voorkomen.
pi_43378939
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:59 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Maar over hartproblemen wordt wel veel makkelijker gepraat.....
nee, sorry.. geef eerlijk toe.. ik kan even geen zinnig argument verzinnen.
pi_43379069
quote:

[..]

omdat het vaak zo een aftakeling betekent, zo'n gevecht, met chemo, met bestraling, en dan nog loopt het niet zelden fout, zeker vroeger.

het lijkt zo onherroepelijk, en het is op het einde ook zo zichtbaar.
met een hartkwaal is dat toch minder, en als het fout gaat is het ook patsboem over, zeg maar.

bij kanker is er een lijdensweg, en daar zijn we dan getuige van en drukt ons intens met de neus op de feiten.
  woensdag 8 november 2006 @ 23:13:50 #123
16442 Dutchman77
pi_43379456
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:00 schreef milagro het volgende:

[..]

jaaa heerlijk wat dat, hč

ik vond de smaak nog wel te doen, niet lekker, maar okay, maar de hoeveelheid, het leek op het laatst alsof het gewoon in mijn slokdarm bleef staan,helemaal tot aan de nog gevuld met dat spul.
Ja precies, mijn moeder had dat spul ook ooit gehad en die had er op een gegeven moment vreselijke moeite mee. Toen ik het moest gebruiken dacht ik "dat valt toch wel mee?". Maar na 2 litertjes werd het goed zweten en na 3 liter kreeg ik er gewoon niks meer in. Dan zit je daar met een glas voor 75% gevuld terwijl je volgens het schema het volgende glas al weggeslikt moet hebben.

Als je er dan mee door blijft gaan (omdat het gewoon moet) ontwikkel je in korte tijd zo'n aversie dat je er niet zomaar vanaf komt. Misschien tijd voor een andere smaakje.

Bitterzout heb ik geen ervaring mee gehad, gelukkig!
  woensdag 8 november 2006 @ 23:14:29 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43379475
kanker zit bij elk mens in de genen. sommige mensen krijgen het op jonge leeftijd, anderen op latere leeftijd en sommigen gaan eerder dood dan hun kanker heeft bepaald. dat laatste kan dus ook 100+ zijn.

ik denk dat de onvoorspelbaarheid de archetypische houding te opzichte van kanker is.
pi_43380144
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:14 schreef zoalshetis het volgende:
kanker zit bij elk mens in de genen. sommige mensen krijgen het op jonge leeftijd, anderen op latere leeftijd en sommigen gaan eerder dood dan hun kanker heeft bepaald. dat laatste kan dus ook 100+ zijn.

ik denk dat de onvoorspelbaarheid de archetypische houding te opzichte van kanker is.
kanker ontstaat door een mutatie van bepaalde genen, welke sommige mensen bij zich dragen...
pi_43380492
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:36 schreef Hbjr het volgende:

lieve Hbjr,

juist hiervoor is dit topic bedoeld.
Ik vind het een onroerend en een mooi verhaal, ondanks de pijn en het verdriet dat doorklinkt.

Ontzettend bedankt dat je jouw gedachten en ervaring met ons wilde delen.
Dat is geen topic kapen.. ik zie dat juist als een eer.

Mijn schoonmoeder is zeer recent ook overleden aan kanker.
Zij had leverkanker.
Zo kwam ze nog zelfstandig met de trein naar ons toe om de kinderen weg te kapen... en 3,5 week later was ze zich bijna niet meer bewust van je aanwezigheid.
De vlagen dat ze wel "bij" was hebben we uitgebreid met elkaar gesproken.
Over kanker, over haar boosheid, over de oneerlijkheid, over haar eerdere gevecht met kanker dat ze wel overwonnen had..... over wat het emotioneel met je doet over wat ze lichamelijk ervaarde... over de dood en dat wat er al dan niet is na het sterven.
Over of haar kleinkinderen zich haar wel zullen herinneren en over alles wat haar bezig hield.

Ondanks de lading die de ziekte en het weten dat het onomkeerbaar is merkte ik dat het zowel voor haar als voor mij een soort opluchting gaf dat deze dingen besproken konden worden.
Zij kreeg wat meer "rust" en ik kon alles er omheen wat beter verwerken.

De laatste dagen waren een hel.
Mijn man heeft voor haar gezorgd zodat ze niet opgenomen hoefde te worden.
Ze zou het verschrikkelijk vinden.

Het was een heel sterke vrouw, die in haar eentje 3 kinderen groot heeft gebracht (waarvan er twee geadopteerd waren), ze was warm en hartelijk. Iedereen was welkom en ze maakte een groot deel uit van ons leven.. vooral dat van de kinderen.

Nog steeds is er het verdriet, maar de opluchting en de fijne gesprekken ondanks het verdriet zijn mij zo bijgebleven dat ik dat stuk openheid vast wil houden. (en als het even kan anderen die dat zouden willen ervan mee laten proeven)

Dank je wel voor jouw stuk.
Een stuk dat ik goed begrijp.
Sir Winston Churchill
pi_43380547
Voor zover ik weet gebeurd het dagelijks dat kanker zich ontwikkeld,
maar doorgaans kan het lichaam dit aan.

Bij sommige mensen (steeds meer lijkt het wel) kan het lichaam dat niet.
Dan pas wordt kanker iets naars.
Sir Winston Churchill
pi_43507574
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:42 schreef Mirage het volgende:
Voor zover ik weet gebeurd het dagelijks dat kanker zich ontwikkeld,
maar doorgaans kan het lichaam dit aan.

Bij sommige mensen (steeds meer lijkt het wel) kan het lichaam dat niet.
Dan pas wordt kanker iets naars.
ten eerste bedankt voor je woorden. Ten tweede kan ik redelijk uitleggen wat kanker inhoud. Een mensen lichaam bestaat eenmaal uit cellen, logisch. Nu heeft jouw lichaam een standaard rem: Zoveel cellen aanmaken en meer niet, begrepen. Nu gebeurd het voor een vage reden dat de lichaam deze limiet negeert en zo door gaat met cellen maken. Zoveel dat je lichaam het niet meer aan kan, dat is inweze heel simpel gezegt kanker.

Nu willen wetenschappers weten wanneer en WAAROM dat gebeurd en het is nog steeds vaag
pi_43513868
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:30 schreef Hbjr het volgende:

Nu willen wetenschappers weten wanneer en WAAROM dat gebeurd en het is nog steeds vaag
Nou zo vaag is dat niet hoor. Er zijn al genoeg gegevens bekend. Het is bijna dus onderhand wel bekend wanneer en waarom het gebeurd. Gelukkig maar.
pi_43514919
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:33 schreef DDM het volgende:

[..]

Nou zo vaag is dat niet hoor. Er zijn al genoeg gegevens bekend. Het is bijna dus onderhand wel bekend wanneer en waarom het gebeurd. Gelukkig maar.
Mijn medische kennis is niet dermate goed op daar over te oordelen, dus bedankt voor het aanvullen
pi_43516083
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:10 schreef Hbjr het volgende:

[..]

Mijn medische kennis is niet dermate goed op daar over te oordelen, dus bedankt voor het aanvullen
Graag gedaan. Je hebt dat stukje over kanker goed en helder uitgelegd Dus je hebt wel kennis hoor
pi_43520900
Zowee Mirage, goed nieuws hoor! Als ex-kankerpatiėnt kan ik alleen maar opgelucht voor je zijn dat het dat niet is!!
  maandag 13 november 2006 @ 21:59:45 #133
28946 mirelia
pi_43524100
Pffff alweer een jong iemand die die kutziekte heeft gehad
Gelukkig is het ook ex nu
Shuffle up and deal!!!
pi_43526273
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:59 schreef mirelia het volgende:
Pffff alweer een jong iemand die die kutziekte heeft gehad
Gelukkig is het ook ex nu
Misschien moeten we een centraal topic maken voor de ziekte kanker, blijkbaar hebben veel mensen een verhaal die ze kwijt willen.

Sterkte mirelia
  maandag 13 november 2006 @ 23:43:13 #135
28946 mirelia
pi_43528689
Goed plan ja
Ik geloof ook dat er vraag naar is

Ik ben overigens ook ex-patient hoor
Hopen dat dat zo blijft
Shuffle up and deal!!!
pi_43529068
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:43 schreef mirelia het volgende:
Goed plan ja
Ik geloof ook dat er vraag naar is

Ik ben overigens ook ex-patient hoor
Hopen dat dat zo blijft
Misschien moeten we eens een plan van aanpak naar een mod sturen. kijken of we een goed en sirieus forum topic kunnen openen over de ziekte kanker. Zal misschien veel mensen helpen als ze hun woord kwijt kunnen

[ Bericht 6% gewijzigd door Hbjr op 13-11-2006 23:58:20 ]
pi_50895711
*kick*

Mirage, hoe is het nu met je?

Ik heb namelijk ook een aantal van je klachten, bij mij hebben ze (ook) niks kunnen vinden, en het duurt en het duurt maar..

Dus vandaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')