abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43253452
Zoals de TT als zegt zou ik het graag hebben over kanker aan het spijsverteringskanaal.

Wat valt er allemaal onder het spijsverteringskanaal ?
mond
slokdarm
maag
darm
anus

Ik heb al een behoorlijke tijd klachten,
slikklachten (zogenaamde globusgevoel)
eten dat niet goed wil zakken
een soort "jeuk" vlak onder mijn linker rib dat inmiddels uitgespreid is naar meer naar rechts (het lijkt mijn maag te zijn)
maagpijn
last van zuur
constipatie
erg donkere ontlasting met slijm en soms bloed
buikkramepen (dikke darm ?)
en een heel pijnlijke plek vlak boven mijn schaambeen richting linkerheup

Een tijdje terug zou ik eindelijk een gastroscopie krijgen.
Deze ging niet door. Er was iets met de arts en alle afspraken van die dag zijn toen doorgeschoven naar het volgende plaatsje.
Weer een paar weken verder..... morgen is het zover.
Ik zie ontzettend op tegen dit onderzoek, maar ik wil graag weten waar ik tegen moet vechten...en of er te vechten valt.... ?

Ik ga niet snel naar een arts... zeker niet als het vage klachten zijn.

Inmiddels zijn de klachten verre van vaag.
En inmiddels hebben we al wel een idee van dat wat er mogelijk loos kan zijn...
een vorm van kanker in het spijsverteringskanaal. (maagkanker)
Dit onddanks dat het niet erg waarschijnlijk zou zijn.. ik ben immers nog maar 27 !
Deze week zal het uitwijzen... morgen de gastroscopie, woensdag weer een afspraak bij de internist.

Wie heeft ervaring met deze vorm van kanker ?
Iemand die er zelf tegen vecht ?
Informate ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:21:51 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253482
denk je vanwege je symptomen dat je kanker hebt? of heeft de huisarts hier aanleding toe gegeven? heb je het via internet? bekenden/familie?

ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. en heel veel succes morgen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 5 november 2006 @ 10:24:15 #3
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_43253508
OMG wat een TT.
  zondag 5 november 2006 @ 10:25:26 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253532
Jeetje Mirage. Je klachten klinken niet misselijk.
Ik vroeg me idd ook af waarom je zelf denkt dat het kanker is. Kunnen die klachten niet ook op iets anders duiden?
pi_43253586
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:21 schreef zoalshetis het volgende:
denk je vanwege je symptomen dat je kanker hebt? of heeft de huisarts hier aanleding toe gegeven? heb je het via internet? bekenden/familie?
ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. en heel veel succes morgen.
Ik weet het nog niet.
tenminste.. ik ga er niet van uit tot ik daadwerkelijk te horen heb gekregen (en gezien heb) dat het zo is en ze mij een traject voorgesteld hebben.

Zoals ik al zei.. ik ben nog maar 27..
maar zowel door vorige gesprekken met de internist als ervaring van familie lijkt door te schemeren dat het heel goed mogelijk is.

Tot de vorige afspraak voor een gastroscopie (die niet doorging) was had ik ook nog het idee " joh...het onderzoek is een slikken maar de uitkomst zal vast eeno pluchting zijn... er is vast niets te zien en ze sturen je met een ontstekingsremmend middel oid weer naar huis"

Toch is er iets veranderd in de tussentijd.
Mijn bloed is ook nog weer nagekeken na de laatste keer dat ik bij de internist ben geweest en opeens schijnt er een aantekening te staan dat er toch ook een endoscopie gedaan zou moeten worden.
Zo zijn er nog wat dingen die mij doen beseffen dat het ondanks mijn leeftijd toch niet zo onwaarschijnlijk is blijkbaar. Zeker niet gezien de klachten.

Vandaar dat ik toch eens wat meer informatie wil, mocht er iets uitkomen, dan heb ik mij wat vragen betreft al een beetje voor kunnen bereiden. En zo niet.... dan ben ik weer wat wijzer.

Het onderwerp bestond nog niet, dus een topic erover zal mischien nog wel meer mensen aanspreken.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:31:37 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253605
ik hoop voor je dat het niks ernstigs is.
pi_43253607
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Jeetje Mirage. Je klachten klinken niet misselijk.
Ik vroeg me idd ook af waarom je zelf denkt dat het kanker is. Kunnen die klachten niet ook op iets anders duiden?
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....
maar blijkbaar past dit pakket daar niet allemaal bij.

De laatste tijd het ik het ook erg rustig aan proberen te doen, toch voel ik mij niet opknappen of minder vermoeid worden.
En dat klopt ook niet.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:32:17 #8
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253612
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:24 schreef BrauN het volgende:
OMG wat een TT.
Idd zeg, sjezus.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_43253628
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:32 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Idd zeg, sjezus.
zo heet dat gewoon.
Moet je het beestje anders noemen dan dat het is ?

De ziekte waar dit topic over gaat is kanker en de plaats is het spijsverteringskanaal.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:33:38 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253635
Ik zie niet wat er mis is met de TT en de eerstvolgende verwijzing daarnaar wordt dus ook gelijk gedelete. Het is een bloedserieus topic en daarin zijn off-topic reacties niet gewenst en derhalve gewoon smakeloos.
  zondag 5 november 2006 @ 10:35:04 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253658
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:31 schreef Mirage het volgende:
Ik heb het op stress proberen te gooien, op ontstekingen, maagzweren....
maar blijkbaar past dit pakket daar niet allemaal bij.

De laatste tijd het ik het ook erg rustig aan proberen te doen, toch voel ik mij niet opknappen of minder vermoeid worden.
En dat klopt ook niet.
Ik kan je verder niks vertellen helaas. Mss later wel nog wat andere mensen.

Ik ga iig aan je denken morgen.
pi_43253681
Iets wat ik moeilijker vind om uit te spreken, gewoonweg omdat het angstaanjagend en confronterend is denk ik.. mijn maagstreek is altijd opgezet de laatste tijd.
Ook als ik (nog) niets gegeten heb kan ik in verschillende houdingen een hard iets binnenin ondekken als ik mijn vingers zachtjes naar binnen druk.
Vergelijkbaar met dat wat je soms kan voelen in je darmen als je naar de wc moet (ontlasting).

Het maakt mij best bang.

Dank je wel BE !!
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:36:34 #13
101884 PeRi
Allons-y!
pi_43253682
Ik weet er niks van af, maar tjee wat een klachten. . Sterkte morgen. .
Whatever I want.
  zondag 5 november 2006 @ 10:36:47 #14
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43253684
Ik heb er wel ervaring mee, maar de ervaring zelf was niet zo leuk, dus die zal ik maar niet delen.
Als ik het zo lees heb je idd alle symptomen, maar dat wil nog niets zeggen natuurlijk.

Sterkte, en ik hoop voor je dat het geen kanker is.
pi_43253717
Bijna alle klachten die jij opnoemt heb ik ook; vooral het brok in de keel gevoel, maagzuur, oprispingen, pijn in de buik, opgezwollen darmen, helse maagpijnen, afwisselende stoelgang, slijm in de ontlasting etc.
Ik dacht ook aan kanker, en heb inmiddels verschillende bezoeken aan de huisarts en het ziekenhuis gebracht.

Ik heb een gastroscopie gehad, waar uit alleen bleek dat de klep van mijn maag naar de slokdarm wat ontstoken was door het omhoogkomende zuur. Er is een biopt genomen, maar verder kwamen er geen afwiijkingen naar voren.

Ik heb omeprazol voorgeschreven gekregen wat de klachten mbt maag en slokdarm verlichtten, maar het globusgevoel kwam gewoon weer terug.
Onlangs heb ik een buikecho gehad om te kijken of er ontstekingen etc in mijn darmen zaten. Ook hier is niks abnormaals gevonden.

De internist zei dat mijn klachten zeer vaak voorkomen en dat het zelden kanker is, zeker niet op mijn leeftijd (29). Vaak zijn de klachten gerelateerd aan een slecht eet-patroon, roken, drinken etc. De enige andere verklaring die er zou kunnen zijn is stress.

Ik hoop dat ik je angst een beetje heb kunnen wegnemen en dat je uitslag negatief is; veel succes met je gastroscopie (is geen pretje). Je moet gewoon alles laten onderzoeken; het is jouw lichaam en iedereen wil dingen uitsluiten en gerustgesteld worden. Denk niet meteen aan kanker; misschien heb je een ontsteking of intolerantie...? Sterkte iig!!!

[ Bericht 6% gewijzigd door kleinvogelijn op 05-11-2006 10:44:23 ]
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_43253721
Maagzweer kan het ook zijn, als het veroorzaakt wordt door een bacterie dan helpt rust je niet.
http://www.medicinfo.nl/{4efe8b9f-a32e-4974-b631-e7a35b0f340c} (weet niet of linkje het doet).

Ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt en ik hoop dat je snel meer weet, want die onzekerheid is absoluut niks....
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zondag 5 november 2006 @ 10:40:10 #17
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_43253735
Volgens mij ben je, net als mij, een hypochonder...ik denk zelf ook al snel dat het het ergste is wat ik me kan voorstellen.

Wat ik weet is dat een gezwel waar dan ook niet ALLE klachten die je hierboven beschrijft kan veroorzaken.

Heb ik ook, is erfelijk en niks om je zorgen over te maken!

Kan aan je dieet liggen of je moet beter kauwen, eet jij niet te snel (ik wel namelijk en dan gaat het vastzitten).

een soort "jeuk" vlak onder mijn linker rib dat inmiddels uitgespreid is naar meer naar rechts (het lijkt mijn maag te zijn)
maagpijn
last van zuur

Allemaal klachten die te maken hebben met maagzuur, dat jeuk wordt heartburn genoemd en toen ik het had dacht ik dat een hartafwijking had ofzo...er is een goed spulletje op de markt dat je bij de apotheek kan nemen (ik gebruik Antagel van Sandoz).

constipatie
Heeft ook weer met je dieet te maken, als je je eten niet goed kauwt dan wordt het ook moeilijker verteerd en krijg je verstoppingen, probeer anders een yakult te nemen of vergelijkbaar product.

Donkere ontlasting komt vaak doordat er nog veel voedingstoffen inzitten of dat je dingen hebt gegeten die het kleuren zoals drop. Bloed is wel vaag maar HOEFT niet meteen het ergste te betekenen!

Spastische darm? Komt weer van je dieet.

Dit kan echt van alles zijn! Ontsteking? Lastige spier? Een broertje die is ingegroeid tijdens in de baarmoeder maar nooit is opgemerkt?

Vraag: eet je regelmatig? Gezond? Ontbijt je en wat? Eet je vet?
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zondag 5 november 2006 @ 10:41:43 #18
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253752
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:33 schreef Mirage het volgende:

[..]

zo heet dat gewoon.
Moet je het beestje anders noemen dan dat het is ?

De ziekte waar dit topic over gaat is kanker en de plaats is het spijsverteringskanaal.
Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 5 november 2006 @ 10:42:46 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253766
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Je loopt jezelf bang te maken met een zelfanalyse die gebaseerd is op stront. Je bent geen arts en daar is een hele goeie reden voor. Ik snap dat je bang bent maar om jezelf bij voorbaat kanker aan te praten is bespottelijk en respectloos voor de mensen die het hebben. Met dit topic lijkt het net of je aandacht nodig hebt. Dat is niet echt bevorderlijk voor sympathie.
wie ben jij om je met haar te bemoeien? zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen, misschien kan je beter weggaan uit dit topic?
  zondag 5 november 2006 @ 10:44:26 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43253793
quote:

[..]

Ok, prachtig, dat heb je dan nu gezegd.
Ook daar is dit topic niet voor bedoeld. Mirage vraagt om mensen met ervaringen met Kanker aan het spijsverteringskanaal. Ze vraagt niet om een online diagnose of wat dan ook.
Ze wil ervaringen horen, that's all.

En als je de TS een beetje zou 'kennen' zou je weten dat ze niet de standaard hypochonder-aandachtshoer is.
pi_43253803
heb je al meer onderzoeken gehad in het ziekenhuis?
een echografie, CT-scan oid?
iig wil ik je veel sterkte wensen!
  zondag 5 november 2006 @ 10:45:38 #22
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43253812
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wie ben jij om je met haar te bemoeien?
Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.
quote:
zij kiest deze weg ook en daar heb je niks over te zeggen
Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.
quote:
misschien kan je beter weggaan uit dit topic?
Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....
deed het licht uit
pi_43253828
De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.

Mijn buurman zuipt 1 liter jenever per dag,
een andere buurman zuipt de hele dag bier en rookt daarnaast onafgebroken.
Allebei zijn al de dubbele leeftijd dan wat ik ben.

Een andere man die ik ken is al 71 jaar en heeft heel zijn leven in ongezonde omgevingen gewerkt.
Niets aan het handje, hij vertrekt binnenkort naar de zon om daar verder oud te worden.

Mijn schoonmoeder, drinkt geen druppel.... is recent gestorven aan nota bene leverkanker.
Mijn vader, rookt niet, drinkt niet veel is amper 50 sporte zelfs nog en krijgt spontaan een hersenbloeding.
De man van een vriendin van mij krijgt opeens een hartinfact.... hardstikke jong en een gezonde levenshouding.
hier kan ik een enorme waslijjst van maken.. maar het idee is duidelijk.

Ik geloof er niet meer in.
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 10:46:43 #24
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_43253833
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:45 schreef Oosthoek het volgende:

[..]
blaat
Er is een verschil tussen je mening geven en iemand respectloos behandelen, zelfs jij moet dat snappen
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zondag 5 november 2006 @ 10:46:48 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43253835
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:45 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Ja hallo, dan had ze dit topic niet moeten openen.
[..]

Lijkt me nogal een kromme redenering als je het op een openbaar forum zet waar iedereen zn zegje mag doen. Voor de mijne: zie boven.
[..]

Oh, je mening geven als er om gevraagd wordt mag niet hier nee....
ik geloof dat je het niet helemaal snapt.
  zondag 5 november 2006 @ 10:50:45 #26
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_43253901
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:

[...]

Maar wanneer je er een enorme waslijst van maakt zie je ook dat er een verschuiving plaatsvindt. Risico vergroting kan je alleen op grote getallen toepassen.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_43253910
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:40 schreef clowncloon het volgende:
Volgens mij ben je, net als mij, een hypochonder...ik denk zelf ook al snel dat het het ergste is wat ik me kan voorstellen.
Dat denk ik niet...
ik denk juist altijd " joh.... valt wel mee.. poosje rust en je knapt wel weer op..geoon doorlopen"

Een huisarts heb ik dan ook nagenoeg nooit bezocht.

De enige arts die ik de afgelopen paar jaar bezocht heb is een arts voor mijn kinderen en de verloskundige.

De enige uitzondering was laatst toen ik mijn hand nogal hard had gestoten en het leek alsof er een botje gebroken was
quote:
Wat ik weet is dat een gezwel waar dan ook niet ALLE klachten die je hierboven beschrijft kan veroorzaken.
dan wee tji het beter dan de internist ?

Die zei namelijk dat dit tot 1 van de mogelijkheden behoorde en dat ze het daarom wilde nakijken,
maar dat we wel verder zouden praten als de onderzoeken allemaal geweest zijn.
quote:
Heb ik ook, is erfelijk en niks om je zorgen over te maken!

Kan aan je dieet liggen of je moet beter kauwen, eet jij niet te snel (ik wel namelijk en dan gaat het vastzitten).

maagpijn
last van zuur

Allemaal klachten die te maken hebben met maagzuur, dat jeuk wordt heartburn genoemd en toen ik het had dacht ik dat een hartafwijking had ofzo...er is een goed spulletje op de markt dat je bij de apotheek kan nemen (ik gebruik Antagel van Sandoz).

constipatie
Heeft ook weer met je dieet te maken, als je je eten niet goed kauwt dan wordt het ook moeilijker verteerd en krijg je verstoppingen, probeer anders een yakult te nemen of vergelijkbaar product.

Donkere ontlasting komt vaak doordat er nog veel voedingstoffen inzitten of dat je dingen hebt gegeten die het kleuren zoals drop. Bloed is wel vaag maar HOEFT niet meteen het ergste te betekenen!

Spastische darm? Komt weer van je dieet.

Dit kan echt van alles zijn! Ontsteking? Lastige spier? Een broertje die is ingegroeid tijdens in de baarmoeder maar nooit is opgemerkt?

Vraag: eet je regelmatig? Gezond? Ontbijt je en wat? Eet je vet?
Ik eet regelmatig.

Altijd ontbeten etc...

Gezond eten ?
ik heb drie zwangerschappen achter de rug, gezond eten doe je dan wel.
Veel fruit en brood.
Sir Winston Churchill
pi_43253938
quote:

[..]

Wat ben jij een verdrietig stuk vreten.

1 ik praat mijzelf niets aan..
2 ik kon geen topic vinden en zoals ik al zei... als ik niets blijk te hebben dan zijn er waarschijnlijk andere mensen die wel wat aan dit topic hebben maar er zelf geen openen.
Sir Winston Churchill
pi_43253995
slik je ijzertabletten, mirage?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_43254083
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:56 schreef milagro het volgende:
slik je ijzertabletten, mirage?
Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).

De klachten zoals hierboven beschreven zijn echter al sinds maanden.
Sir Winston Churchill
pi_43254188
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:02 schreef Mirage het volgende:

[..]

Nee, maar omdat ik ook erg veel zwart voor mijn ogen was en niet fit werd ondanks rusten eet ik sinds een paar dagen wel appelstroop (ijzer).

De klachten zoals hierboven beschrvne zijn echter al sinds maanden
als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.
slijm icm die lage buikpijn zou kunnen wijzen op colitis ulcerosa, evenals dus bloedverlies.
globusgevoel icm zuur......ik krijg altijd moeite met slikken, pijn ook, bij appelmoes.
het gevoel alsof je een brok in de keel hebt.
het zou dus kunnen zijn ms dat je dat gevoel hebt omdat je zuur oprispt.

ik heb ziekte van Crohn, in feite ook een ziekte vh spijsverteringskanaal, en ook daar komen klachten voor die buiten de dunne en dikke darm liggen, dus behalve buikpijn en bloedverlies bij de ontlasting, kunnen er ook klachten vd slokdarm, zelfs de mond, zich voordoen, of huidklachten.

de klachten die jij omschrijft komen bij nog meer aandoeningen voor.
pi_43254223
Ik weet hier niks van maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen morgen
In the beginning God created the heaven and the earth. And the earth was without form...
  zondag 5 november 2006 @ 11:27:16 #33
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_43254467
wil wel zeggen dat zelfdiagnose niet altijd verstandig is. Je maakt jezelf onnodig bang op deze manier. Succes iig
Tot zover de kwaliteitspost
pi_43254620
Een oom van mij heeft slokdarmkanker. Hij had idd enkele klachten die jij ook hebt: slikklachten en problemen met eten. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook hebt, begrijp me niet verkeerd. Ik duim voor een goede uitslag en ik hou dit topic zeker in de gaten!
Uit eigen ervaring kan ik je helaas vertellen dat je op je 27e zeker wel kanker kunt krijgen. Op mijn 27e bleek ik baarmoederhalskanker te hebben. Mocht het idd kanker zijn dan wil ik je megaveel sterkte wensen!!! Het zal sowieso een lange, moeilijke weg worden dan.
Maar zoals al vaker gezegd: het kan natuurlijk ook iets anders zijn en daar moeten we maar op hopen. Ik weet hoe onzeker je je voelt en hoe ellendig de uitslag kanker is. Ik denk aan je en wens je echt enorm veel succes de komende tijd. We hopen gewoon op iets minder ernstigs, oké??
pi_43254706
Slokdarmkanker is een zeer progressieve vorm van kanker. Een docent heeft het ook gehad en haar hele slokdarm moest verwijderd worden met kans van overleven 30 %. Toch heeft ze het gehaald en is haar maag nu direct verbonden met haar mond, hierdoor heeft ze een zeer streng dieet en mag bijna alleen vloeibare dingen eten. Dat is mijn ervaring.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
pi_43255471
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:09 schreef milagro het volgende:

[..]

als je veel ijzer slikt, krijg je donkere ontlasting namelijk.
slijm icm die lage buikpijn zou kunnen wijzen op colitis ulcerosa, evenals dus bloedverlies.
globusgevoel icm zuur......ik krijg altijd moeite met slikken, pijn ook, bij appelmoes.
het gevoel alsof je een brok in de keel hebt.
het zou dus kunnen zijn ms dat je dat gevoel hebt omdat je zuur oprispt.

ik heb ziekte van Crohn, in feite ook een ziekte vh spijsverteringskanaal, en ook daar komen klachten voor die buiten de dunne en dikke darm liggen, dus behalve buikpijn en bloedverlies bij de ontlasting, kunnen er ook klachten vd slokdarm, zelfs de mond, zich voordoen, of huidklachten.

de klachten die jij omschrijft komen bij nog meer aandoeningen voor.
Dit is zeker ook een mogelijk waar ik mij bewust van ben.
Hier weet ik echter al iets meer van omdat mijn opa ook de ziekte van Crohn heeft gehad en bij mijn nichtje is het niet zo heel lang geleden ook geconstateerd.
(en niet te vergeten, het is erfelijk)
Daarnaast bestaat hier al een topic over dat ik af en toe doorneem.
Wat deze ziekte betreft ervaringen genoeg te lezen, dus daarom een topic over een andere mogelijkheid.

Mijn intentie is dus ook van alles wat leren/opnemen/bespreken zodat ik weet wat ik wil/wat mijn mogelijheden zijn als er uitsluitsel gegeven wordt.

Mijn ervaring is dat als je geen idee hebt hoe/wat en je zoiets verteld wordt, je naar huis gaat en je je thuis pas van alles bedenkt wat je had willen vragen/weten.

Enige dat minder bij ziekte van Crohn lijkt te passen als ik naar het ziektebeeld van mijn nicht/opa kijk is dat mijn stoelgang juist niet makkelijk gaat.
Sir Winston Churchill
pi_43255570
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:39 schreef ioor het volgende:
Slokdarmkanker is een zeer progressieve vorm van kanker. Een docent heeft het ook gehad en haar hele slokdarm moest verwijderd worden met kans van overleven 30 %. Toch heeft ze het gehaald en is haar maag nu direct verbonden met haar mond, hierdoor heeft ze een zeer streng dieet en mag bijna alleen vloeibare dingen eten. Dat is mijn ervaring.
*en dit was mijn opstel*

grapje !

En ze geeft ook weer les ?
Ik denk ook wel dat er heel veel vervangen kan worden zoalang er geen uitzaaiingen zijn.
Pittig hoor.
Heeft ze ook verteld wat haar beweegredenen waren voor het kiezen voor de operatie ?
Wat was het alternatief en de bijbehorende diagnose ?
Sir Winston Churchill
pi_43255614
het is niet erfelijk, hoor.
de aanleg is erfelijk hooguit.

obstipatie komt ook voor bij Crohn
doordat je darmwand ontstoken is en weer geneest en weer ontsteekt en weer geneest etc en dat op dezelfde plekken, wordt de doorgang smaller.
pi_43255754
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:20 schreef milagro het volgende:
het is niet erfelijk, hoor.
de aanleg is erfelijk hooguit.

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet bedoel dat je geboren wordt met de ziekte can Crohn.
quote:
obstipatie komt ook voor bij Crohn
doordat je darmwand ontstoken is en weer geneest en weer ontsteekt en weer geneest etc en dat op dezelfde plekken, wordt de doorgang smaller.
de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.
Sir Winston Churchill
pi_43255889
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:24 schreef Mirage het volgende:

[..]

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet bedoel dat je geboren wordt met de ziekte can Crohn.
[..]

de vraag nav dit stel ik even in het ziekte van Crohn topic.
nou, er is een verschil tussen erfelijk zijn, en vaak voorkomen binnen de familie, dat wilde ik maar zeggen.

je hoeft die vraag niet daar te stellen, ik zeg het je hier toch?
obstipatie kan ook bij Crohn voorkomen om de genoemde redenen.
of heb je een nieuwe vraag weer?

edit : ik zie het al
geantwoord daar.

Mirage, ik zou gewoon nu even stoppen met lezen van allerlei info, heel begrijpelijk, hoor, dat je dat doet.
Maar je wordt er enkel maar nerveus van, lijkt me dan toch en morgen is het onderzoek al, dus gun jezelf een relaxt middagje, onderga je het onderzoek ook wat beter, als je uitgerust bent.

je kunt nu toch niets doen verder, je schiet er niets mee op, je maakt jezelf alleen maar 'gek' .

[ Bericht 14% gewijzigd door milagro op 05-11-2006 12:48:17 ]
  zondag 5 november 2006 @ 13:44:57 #41
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_43257680
Ik heb ook al die klachten maar die zijn gerelateerd aan mijn zwangerschap (althans, daar ga ik maar even vanuit ).

Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat er bloed in je ontlasting zit en dat het niet komt door aambeien ????

En ik zou als ik jou was idd niet n.a.v. internet oid zelf "diagnoses" gaan stellen...ik ken het wel hoor, heb er ook een handje van en mezelf al een aantal keren gediagnosticeerd met allerlei terminaals...terwijl het klachten betrof die door van alles veroorzaakt kunnen worden. Maar wat heb je eraan dan dat je jezelf alleen maar gek zit te maken met dingen die hoogstwrs helemaal niet zo zijn..wacht gewoon het onderzoek af en veel sterkte
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_43257786
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:44 schreef Vivi het volgende:
Ik heb ook al die klachten maar die zijn gerelateerd aan mijn zwangerschap (althans, daar ga ik maar even vanuit ).
Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat er bloed in je ontlasting zit en dat het niet komt door aambeien ????
Jup en dat is ook al vastgesteld.
quote:
En ik zou als ik jou was idd niet n.a.v. internet oid zelf "diagnoses" gaan stellen...
Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.
(huisarts, KNO arts, en nu al een tijdje de internist.)
Het is niet zo dat ik deze aandoeningen " zelf bedenk".
Er zijn gewoon wat zaken uitgesloten (schijnt de werkwijze tegenwoordig te zijn ? ...eerst waarschijnlijke zaken uitsluiten.. dan pas het dure onderzoeken traject in).
Sir Winston Churchill
  zondag 5 november 2006 @ 13:52:35 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43257882
Tja TS ben geen dokter. Maar waarom denk je gelijk dat je kanker hebt. Een wat positiefere instelling zou wellicht beter zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 5 november 2006 @ 14:03:02 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43258152
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:48 schreef Mirage het volgende:

[..]

Jup en dat is ook al vastgesteld.
[..]

Zoals ik al zei... ik loop hier al wat langer mee en ik wordt al binnenste buiten gekeerd.
(huisarts, KNO arts, en nu al een tijdje de internist.)
Het is niet zo dat ik deze aandoeningen " zelf bedenk".
Er zijn gewoon wat zaken uitgesloten (schijnt de werkwijze tegenwoordig te zijn ? ...eerst waarschijnlijke zaken uitsluiten.. dan pas het dure onderzoeken traject in).
Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met 'waarschijnlijkheden'. Het is niet zo heel waarschijnlijk dat je op jouw leeftijd kanker zou hebben terwijl bijv. Crohn gezien de familiegeschiedenis wel nog een optie zou zijn.
  zondag 5 november 2006 @ 14:05:09 #45
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_43258229
quote:
Op zondag 5 november 2006 10:46 schreef Mirage het volgende:
De laatste dagen kijk ik steeds meer om mij heen en ik zie zoveel mensen die een erg ongezonde levensstijl hebben... het lijkt een fabeltje te zijn dat roken, drinken etc het risico op kanker en andere aandoeningen vergroot.

Mijn buurman zuipt 1 liter jenever per dag,
een andere buurman zuipt de hele dag bier en rookt daarnaast onafgebroken.
Allebei zijn al de dubbele leeftijd dan wat ik ben.

Een andere man die ik ken is al 71 jaar en heeft heel zijn leven in ongezonde omgevingen gewerkt.
Niets aan het handje, hij vertrekt binnenkort naar de zon om daar verder oud te worden.

Mijn schoonmoeder, drinkt geen druppel.... is recent gestorven aan nota bene leverkanker.
Mijn vader, rookt niet, drinkt niet veel is amper 50 sporte zelfs nog en krijgt spontaan een hersenbloeding.
De man van een vriendin van mij krijgt opeens een hartinfact.... hardstikke jong en een gezonde levenshouding.

Ik geloof er niet meer in.
Ja, ik ken ook heel veel ongezonde mensen die nog leven. Ongezonde mensen die dood zijn ken ik minder snel, om de simpele reden dat ze dood zijn, maar misschien zijn er veel meer van.

Dit soort anekdotisch gerelativeer geloof ik niet in.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 5 november 2006 @ 14:05:21 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43258234
Ik zou zelf niet al te veel zoeken op wat bij de symptomen past, want dan kun je van alles vinden.. Wacht het onderzoek en de resultaten af en kijk dan verder.

Succes!
  zondag 5 november 2006 @ 14:07:14 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43258289
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
pi_43258370
Zoals ik al zei.. ik heb het niet zelf opgezocht duh !

Daarnaast is het niet de bedoeling dat dit toppic specifiek over mij en wat ik mankeer te hebben.
Het is bedoeld om het onderwerp bespreekbaar te maken en mensen ervaringen te delen.

Voor mij interessant omdat het juist niet onwaarschijnlijk is dat ik het heb (en hoezo terminaal Ik ga er van uit dat de meeste soorten kanker tegenwoordig niet meer uitzichtloos zijn. Des te meer interesse in hoe en wat de trajecten zijn die mensen af hebben gelegd).

Voor anderen dit topic omdat ze het zelf misschien niet willen starten.

Zoals hier ook weer te zien is lijkt het praten over kanker nog steeds niet "normaal".

Zoiets moet imo gewoon bespreekbaar zijn.
Kom zeg.

toevoeging: idd BE
ik heb een open en eerlijk antwoord gevraagd en die gekregen.
(ikzelf mompelde nog wat over onderzoeken die niet prettig zijn en imo misschien helemaal niet nodig ivm " het zal allemal lwel meevallen" dus waarom ondergaan. zij vond van niet en drong dus aan op de onderzoeken.)
Sir Winston Churchill
pi_43258376
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij is het niet zo dat Mirage dit zelf bij elkaar verzonnen heeft, als ik het goed begrepen heb is het toch een optie die je internist inmiddels in zijn/haar mond genomen heeft?
als je bloedbezinking niet in orde is, kan dat betekenen dat je een verkoudheid onder de leden hebt, maar ook dat je kanker hebt "dus we gaan eens even verder kijken, jongedame"

internisten worden over het algemeen niet gehinderd door takt.
  zondag 5 november 2006 @ 14:11:13 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43258393
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zeg ook niet dat het bij elkaar verzint (Mocht je op mijn reactie doelen). Wel dat er veel mogelijkheden zijn en dat het de vraag is hoe zinvol het is om nu op 1 van die mogelijkheden te fixeren.. Al is het wel doodeng.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')