Oooeh, mn droom. Wat is er nou lekkerder als in je eigen achtertuin een pizza/lasagne bakken op een echt houtvuurtje. Als ik eens een tuin heb waar dit in past.....quote:Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef SHE het volgende:
zonde!
ga dan voor een houtgestookte oven:
http://www.fornino.nl/
quote:Op donderdag 2 november 2006 13:58 schreef SHE het volgende:
Mijn idee, maar ook vlees, heerlijke potjes stoof, aardappeltjes poffen
In elke tuin moet voor de zomer een BBQ en voor de winter een steenoven.
Das voor de sier.quote:Op maandag 29 januari 2007 23:15 schreef Schnabbeltje het volgende:
Waarom ligt er onkruid op de pizza?
Lijkt mij helemaal leuk om zo'n ding te hebben.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 00:25 schreef macnl het volgende:
Wij dachten eerst ook dat zoiets alleen door mensen met 2 rechterhanden en heel veel vrienden gemaakt kon worden en dat het heel erg veel tijd en vooral geld zou kosten. Echter de oven stond in een dag of 3, het was erg simpel en de kosten vielen reuze mee!
Je wilt niet weten wat voor leuke reacties we al wel niet gehad hebben en hoeveel vrienden zeggen, NEE.. we komen wel bij jullie, kunnen we mooi pizza bakken![]()
We hebben al heel veel pizzafeestjes gehad, laatst nog een kinderfeestje. Ze vonden het helemaal te gek dat ze zelf pizza mochten bakken.
quote:Op maandag 29 januari 2007 23:15 schreef Schnabbeltje het volgende:
Waarom ligt er onkruid op de pizza?
Brutale vraag : wat kost zoiets dan ??quote:Op dinsdag 6 februari 2007 00:25 schreef macnl het volgende:
Wij dachten eerst ook dat zoiets alleen door mensen met 2 rechterhanden en heel veel vrienden gemaakt kon worden en dat het heel erg veel tijd en vooral geld zou kosten. Echter de oven stond in een dag of 3, het was erg simpel en de kosten vielen reuze mee!
Heb jij aandelen in die firma ofzo?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:54 schreef macnl het volgende:
Ik hoorde van www.fornino.nl dat ze in de wintermaanden 10% korting geven op bestellingen via het internet!
Hmm, nu ik alle posts zo eens achter elkaar lees en z'n posthistory bekijkquote:Op dinsdag 6 februari 2007 18:25 schreef Weird- het volgende:
[..]
Heb jij aandelen in die firma ofzo?
Natuurlijk mag dat! Het valt gewoon opquote:Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?
Ik sluit me geheel aan bij de post hierbovenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?
Zoals al is gezegd, je pizza verbrand en met als gevolg dat de pizza ook nog niet eens gaar van binnen is. Des te dunner je deeg, des te op hogere temperatuur je de pizza kan bakken. 350 graden lijkt me ook nog wel wat veel. Mijn ervaring is dat je de oven rond de 285~300 graden zet.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 19:03 schreef timpie82 het volgende:
Wat me wel opvalt: Italianen bakken pizza in een oven van 500graden terwijl bij de meeste pizzeria's de oven rond de 350 graden staat... Ik ga voluit voor de 500 graden
Aha. dat opent perspectieven. De foto's zijn inspirerend, dit lijkt me heel goed haalbaar!quote:Op vrijdag 2 maart 2007 00:06 schreef macnl het volgende:
Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.
Leuk als het regent.quote:Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef SHE het volgende:
zonde!
ga dan voor een houtgestookte oven:
http://www.fornino.nl/
[taalpolitie]quote:Op zaterdag 3 maart 2007 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Pizza´s uit houtovens rouleren,
Gezien de baktijd van ongeveer 5 minuten is dit niet écht een bezwaar lijkt me?quote:Op maandag 19 maart 2007 15:34 schreef David het volgende:
Ik neem aan dat je maar één pizza tegelijkertijd kunt bakken in een dergelijke oven? Of ben ik verkeerd?
Ik heb niet gezegd dat het een bezwaar is. Ik wou gewoon weten hoeveel pizza's je er tegelijk in kunt bakken. Met dank aan macnl voor de reactie!quote:Op maandag 19 maart 2007 15:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Gezien de baktijd van ongeveer 5 minuten is dit niet écht een bezwaar lijkt me?
Niet als het hout goed droog is.quote:Op dinsdag 10 april 2007 09:41 schreef r2d22 het volgende:
Het lijkt me erg leuk zo'n houtoven. Maar rookt zo'n ding niet vreselijk?
Plek genoeg, niet? maken jullie ook een "Grillstelle"?quote:Op dinsdag 10 april 2007 10:03 schreef Rewimo het volgende:
Ik doe even een tvp, wij willen bij ons nieuwe huis ook een houtoven bouwen
Overginds kan ik je Bocholt aanraden voor de grote boodschappen, een real, aldi-sud en Lidl vlak bij elkaar, een paar grote drankenmarkten en een aangename binnenstad met voetgangerzone en een Mall. In Borken zit overginds de dichtsbijzijnde Aldi Nord. Als je toch in Bocholt bent en je wilt nog even naar NL, Winterswijk ligt daar net even noordelijker en is ook aardig om te winkelen.quote:Op dinsdag 10 april 2007 10:39 schreef Rewimo het volgende:
UiteraardEen vaste barbecue komt er inderdaad ook
Dank je welquote:Op dinsdag 10 april 2007 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds kan ik je Bocholt aanraden voor de grote boodschappen, een real, aldi-sud en Lidl vlak bij elkaar, een paar grote drankenmarkten en een aangename binnenstad met voetgangerzone en een Mall. In Borken zit overginds de dichtsbijzijnde Aldi Nord. Als je toch in Bocholt bent en je wilt nog even naar NL, Winterswijk ligt daar net even noordelijker en is ook aardig om te winkelen.
Kleve heeft een grote famila, persoonlijk vind ik die minder, in Emmerich kan je ook shoppen, maar veel mensen uit Emmerich gaan shoppen in Bocholt omdat er meer winkels zijn en het leuker gevonden wordt.
Ik wens je iig heel veel plezier met je nieuwe huis!
Okay, je gaat in een heel landelijke omgeving wonen, dus er zijn veel boeren die een winkel bedrijven in de omgeving (zoeken!) waar je bv asperges of aardbeien vers van het land kan kopen. Echter, Aardappels zijn kut met peren, ze kennen vrijwel alleen maar vast kokende, die bovendien smerig zijn. Ik heb in Duitsland nog nooit behoorlijke aardappels kunnen vinden. Voor aardappels ga ik altijd nog naar NL op de markt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:23 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dank je welWe hebben in Goch al de Aldi, Lidl, Plus en Pennymarkt gevonden plus een hele grote Kaufland
En dat is op 3km afstand. Maar we zullen zeker ook de wijdere omgeving gaan verkennen qua winkels. Dus zulke tips zijn altijd welkom. Ik neem je post even mee naar ons K&W-topic
ja, voor zover ik weet wel.quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:37 schreef devlinmr het volgende:
is Typo 00 eigenlijk hetzelfde als Durum meel?
Durum gebruik ik altijd voor Pasta
Heeft iemand hier al ervaring mee?quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:14 schreef devlinmr het volgende:
alternatief is mss nog
http://www.pizzajolly.nl/?actie=home
minder leuk om naar te kijken, maar wel kant en klaar voor gebruik
interessant... spijtig genoeg heb ik twee linkerhanden, maar de juiste mensen kennen kan veel helpenquote:Op donderdag 12 april 2007 14:18 schreef devlinmr het volgende:
http://www.broodoven.com
hoe je er zelf 1 kunt maken
Als je goed BBQ'd komt er ook geen rook vanaf, ligt inderdaad aan de warmte, iets dat volledig verbrand geeft ook geen rook af.quote:Op zondag 15 april 2007 21:18 schreef macnl het volgende:
Zodra de oven op temperatuur is (na 10 min) komt er helemaal geen rook van af! daarvoor zijn de uitlaatgassen veel te heet, het is geen bbq.
Je hebt van die mensen, die leggen eerst een rookgordijn, gooien een kipfiletje op de BBQ en weten het vervolgens voorelkaar te krijgen om de buitenkant tot kool te reduceren en de binnenkant nog prachtig rauw te houden.quote:Op maandag 16 april 2007 11:49 schreef macnl het volgende:
Hey SigNe.
Wat ik bedoelde is dat als je bbq't je meestal rook krijgt doordat het vlees vet op de kolen laat vallen. Vanzelfsprekend krijg je geen rook door enkel de gloeiende kolen.
Grtz,
MAC
Heeft dat dan dezelfde structuur als tipo 00?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 00:00 schreef macnl het volgende:
je kunt trouwens ook tarwemeel gebruiken, bij de lidl en aldi hebben ze meel dat ook veel door turkse mensen gekocht wordt om brood te maken. dat werkt ook erg goed. het belangrijkste is dat je het een half uurtje laat rijzen nadat je het in de bakplaat hebt gedaan.
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:06 schreef David het volgende:
[..]
Heeft dat dan dezelfde structuur als tipo 00?
Tip: mix de olijfolie met een beetje water (in een glas bijv.). Hierdoor wordt de focaccia toch lekker bruin, maar droogt hij niet zo uit.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:05 schreef macnl het volgende:
Focaccia Rozemarijn
-knip-
Maak met een vinger op gelijkmatige afstanden kuiltjes in het gerezen deeg en sprenkel er de rest van de olijfolie over. Bestrooi met rozemarijn en zeezout. Bak in een oven van nu 200°C (je hebt ongeveer 10 C° verloren)
Ver weg? Dat zal toch wel meevallen? Vanuit Rotterdam zal het verder zijnquote:Op woensdag 23 mei 2007 10:40 schreef Marty het volgende:
Dat had ik al gezien, maar aangezien wij in Friesland gaan wonen is het een beetje ver weg.
Misschien moeten we er maar eens een weekendje van maken
We zijn in ieder geval wel van plan om er èèn te kopen.
Harlingen > Enschede = 226kmquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:10 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ver weg? Dat zal toch wel meevallen? Vanuit Rotterdam zal het verder zijn
Klinkt goed, alleen woon ik op het moment nog in Italië en dan is Enschede een beetje ver weg.quote:Op donderdag 14 juni 2007 23:29 schreef macnl het volgende:
Hey Marty,
Hoor net dat er aanstaande zaterdag een gratis pizzaworkshop wordt gegeven bij de Enschedese dealer "De Tuinkamer van Enschede" van www.fornino.nl
Het start volgens zeggen om 13:00 uur, wellicht de moeite waard er eens te gaan kijken
Groetjes,
Marcel
en nog vele andere waarschijnlijk...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:58 schreef macnl het volgende:
Als jij in het prachtige Italie woont, waarom kom je dan in hemelsnaam weer terug naar Nederland? Die Fornino ovens hebben ze daar toch ook wel????
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 10:55 schreef David het volgende:
[..]
en nog vele andere waarschijnlijk...
maar ik ben gerust bereid me op te offeren en zijnhaar huis volledig belangeloos over te nemen..![]()
Klein beetje suiker erbij versterkt de smaak van de tomaten.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:40 schreef macnl het volgende:
Recept voor pizzasaus
PIZZASAUS no.1 (warme bereiding)
Ingrediënten:
- 1 kleine ui
- 8 teentjes knoflook
- scheutje rode wijnazijn (en/of rode wijn)
- 6 blikken gepelde pommodori tomaten (Heinz)
- 1 blikje tomatenpuree (à 140 gram)
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 eetlepel gedroogde oregano
- ½ eetlepel gedroogde basilicum
- 1 eetlepel olijfolie
- (zee)zout
- vers gemalen peper
Bereidingswijze:
Verhit de olijfolie in een grote pan. Fruit hierin zachtjes de ui en geperste knoflook (niet donker laten worden!). Blus af met de rode wijnazijn en/of rode wijn. Voeg achtereenvolgens de tomaten, tomatenpuree, basilicum, oregano en paprikapoeder toe. Laat het geheel op een zacht vuur ca. 45 minuten pruttelen. Maak gedurende deze tijd op smaak met redelijk veel zeezout en een beetje peper (Goed proeven voor de juiste smaak!).
Laat de saus afkoelen en bewaar gekoeld of bevroren voor verder gebruik.
Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)
Afgekoelde saus kun je invriezen, voor gebruik goed op kamertemperatuur laten komen
PIZZASAUS no.2 (koude bereiding)
Een snel te maken pizzasaus volgens de koude bereidingsmethode. Voordeel is bovendien dat alle ingrediënten uit de voorraadkast (kunnen) komen en je met deze saus na hartelust verder kunt experimenteren.
Ingrediënten: (Voor 2 Pizza’s)
- 1 blik tomatenblokjes (Polpabella, Grand Italia)
- 50 gram tomatenpuree (2/3 van een blikje à 70 gram)
- 1/2 theelepel paprikapoeder
- 1 1/2 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- vers gemalen peper
- zout
Bereidingswijze:
Deze saus is geschikt voor twee pizza’s en snel klaar. De saus is bovendien lekker fris en dus niet te zwaar van smaak waardoor je er iets meer van kunt gebruiken per pizza.
Laat de tomatenblokjes uitlekken in een vergiet en pureer ze daarna met een (staaf) mixer. Voeg de kruiden toe en meng nogmaals kort met de mixer. Breng op smaak met zout. Heerlijk bij een pizza met Rucola en Parmaham (beide na het bakken toevoegen)!
Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)
zo offtopic is dat niet, aangezien het toch over een pizza-oven gaatquote:Op zaterdag 21 juli 2007 20:37 schreef Carinara het volgende:
Marcel :
(Sorrie, erg offtopic, maar ik kan geen privebericht naar MACNL sturen omdat hij geen inbox heeft geactiveerd !)
Ik hoop dat je mijn berichtje leest via dit forum, je hebt al een poos geleden gepost.
Ik zou graag wat van je tuin willen weten. Je hebt op het forum een foto van je tuin staan, die je ook op de website hebt laten publiceren van Fornino.
Ik zou graag willen weten hoe je de overkapping/ veranda hebt gemaakt.
Wat voor balken heb je gebruikt en wat heb je erop liggen als dak ? En is dat waterdicht ?
Persoonlijk hou ik niet van golfplaten oid en jouw ontwerp spreekt me wel aan.
Hopelijk kun je me hiermee wat verder helpen !
Groetjes,
Karin
quote:Hogere temperaturen: wij gaan de Ferrari Napoli halen, die kan tot 450Op dinsdag 26 oktober 2010 21:13 schreef SiGNe het volgende:
Houtoven haal je veel hogere temperaturen dan in een gewone thuis oven
En aangezien ze zo'n hoge temperatuur hebben zal je het zelf 's winters niet echt koud hebben.
Nadelen zijn dat je 'm überhaupt niet veel gebruikt, je eet niet elke maand een pizza tenslotte en het duurt ook wel even voor ie is warmgestookt.
Voordeel is dat er ook meer dan alleen pizza in kan en dat het, met vrienden erbij 's zomers, erg gezellig kan worden rondom de oven.
quote:Zijn posthistory is ook mooi. Gaat hoofdzakelijk over pizza's en ovensOp donderdag 28 oktober 2010 17:00 schreef jpjedi het volgende:
En jij hebt aandelen in die firma? Lijkt op spam..
quote:Déja vu ....Op donderdag 28 oktober 2010 17:00 schreef jpjedi het volgende:
En jij hebt aandelen in die firma? Lijkt op spam..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |