Eva ging gisteren voor het eerst van haar leven in de trein.
Ze vond het helemaal super......vooraf. We hadden alles goed doorgesproken en ze ging op het station helemaal uit haar plaatje. Steeds hoger gaat haar stemmetje dan, tot het randje van hysterie "komt de trein al, ik zie een trein, is dat onze trein, is de trein eral" Wij waren druk bezig haar steeds net op tijd van de rand van het perron af te plukken, ze schoot alle kanten op van plezier.
Affijn trein komt en ineens hoor je een huilend "ik wil naar huis"
Toch maar in de trein gezet, in sommige situaties moet je gewoon wel een beetje dwingen. De eerste 10 minuutjes zat ze op mijn schoot te bibberen en daarna vond ze het ineens heel erg leuk. Ik had haar vooraf gewaarschuwd dat we ook een tunnel in moesten met de trein, en vlak voor de tunnel ook een paar keer gezegd. Omdat ze zo wankel was op dat moment hielden Jeroen en ik ons hart al vast maar tot onze grote verbazing kwam ze niet meer bij van het lachen in de tunnel. Ze vond het geweldig, lekker donker en hard!
Op mijn werk aangekomen liep ze zo naar zwarte piet toe, helemaal niet bang was ze. Alleen toen we een grote ruimte in moesten met heel veel mensen was het weer gedaan met de pret. Ze blijft dat soort situaties moeilijk vinden en we vonden het alweer onwijs sneu dat we haar meegenomen hadden, ik voelde me zo'n beul dat ik haar dit door laat maken. Zoveel mensen, zo warm en dan ook nog iemand die door een microfoon gaat spreken was gewoon teveel en Jeroen heeft een lekker rustig plekje gezocht met Eva. Daarna naar Sinterklaas, dat was ook erg moeilijk maar toch ook wel weer leuk. De Sint zelf vind ze totaal niet eng en accepteert ze prima, het is de drukte waar ze niet tegen kan.
Gelukkig was er ook een ruimte met een groot springkussen, daar heeft ze zich heerlijk kunnen uitleven. De terugreis met de trein ging prima en toen kwam het hoogtepunt van Eva's dag, we zijn nog even naar MacDonalds geweest om haar te belonen voor het feit dat ze het treinreizen zo goed had gedaan.
Dit soort beslissingen
gaat ze wel mee, of kan ze beter thuisblijven, vind ik echt heel erg moeilijk. Ergens wil ik het haar niet ontzeggen maar aan de andere kant moet je ook goed uitkijken dat het haar niet kapot maakt. Zo'n fijne lijn is dat, en dat blijft moeilijk. Gewoon een standaard "tuurlijk gaat ze mee" kan bij sommige dingen gewoonweg niet en dat blijft voor mij een moeilijk iets.
Ze heeft zaterdagmiddag bijna een half uur compleet stil in mijn armen gelegen, iets wat zo goed als nooit voorkomt. Gaf toch wel aan dat het veel van haar heeft gevergd, en daar voel ik me best schuldig om. Aan de andere kant stond ze vandaag vol trots aan oma te vertellen dat ze Sint heeft gezien maar dat het leukste op mama's werk toch wel het springkussen is.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥