Ik heb echt, echt geen hekel aan de kerstdagen zelf. Heb er niks mee maar ook niks tegen.
Maar echt, waarom is dat nu allemaal al
Ik heb heel vaak gedacht dat het aan mij lag. Maar ik denk echt dat andere mensen echt de weg kwijt zijn en dan mij adviseren over de manier waarop ik de dagen voor kerst moet indelen. Zodat ik het ook leuk ga vinden. Pfffffff
Terwijl ze ondertussen zelf lopen te klagen over al die dingen die ze moeten
![]()
Ik heb ook nog wel wat goede adviezen.
1. Neem nou eens niet de nog versierde kunstkerstboom mee van zolder nam, terwijl je met je kinderen vol verbazing staan te kijken waar die Sinterklaascadeau's vandaan zijn gekomen. Doe es leuk, kijk ook uit dat zolderraam om te kijken of je de pakjespiet weg ziet rennen. Je zult dan zien dat echt nog niemand anders z'n boom heeft opgezet. Je bent echt nog wel de eerste als je het gewoon een paar dagen later doet. Keertje extra de trap op en af kan echt geen kwaad, deze maand.
2. Het is echt niet erg om alleen een boom te versieren. Ik heb gewoon een lamp op m'n fiets, al die verlichting is echt niet nodig op straat. Oh en als je de kamers van je kinderen dan toch echt wil versieren. Denk eens even na. Misschien is die combinatie van spuitsneeuw, crepepapier, onveilige kerstverlichting toch echt niet zo geschikt voor een kamer waarin een kleine dreutel die nog niet kan schreeuwen in een syntetische kerstmanpyjama ligt te slapen.
Het scheelt ook elektrischiteitskosten, kun je in januari ook gewoon eten.
3. Kerstkaarten
![]()
Hartstikke leuk om te krijgen en om te versturen. Maar echt als je er zo tegenop ziet om dit jaar weer mee te moeten doen met die ellende. Stop er dan gewoon mee. Of maak een selectie. En dan hoef je echt niet ieder jaar te noteren wie jou een kaart gestuurd heeft, kijk gewoon eens welke mensen je echt graag een kaart zou willen sturen. Om wie je echt wat geeft, over waar je wat voor wil betekenen. Zoveel werk is dat echt niet, je houdt zelfs tijd over.
Het is echt heel simpel, je zorgt gewoon dat er wat mensen afvallen, begin maar met het wegstrepen van degene naast wie je zat tijdens het behalen van je veterstrikdiploma in de eerste klas, nu twintig jaar geleden. Het geeft echt niks. Je blijft gewoon een goed mens. Zo niet, dan heb je structurele problemen. En als je dan een selectie hebt gemaakt, dan zul je zien dat je nog tijd zat over hebt om de adressen gewoon met pen op een envelop te schrijven in plaats van ze te printen en door je bejaarde oma scheef op de envelop te plakken.
Als je heel bang bent dat je dan die kalender misloopt, die je bij drie velletjes kerstzegels ontvangt, weet dan dat je oma nu tijd zat over heeft om een leuke kalender voor je uit te zoeken die je op tweede kerstdag verrast in ontvangst mag nemen.
4. Oh en je maakt echt niemand blij met een kerstkaart die je vorig jaar in de opruiming bij Kruidvat hebt gescoord. De mensen zien het toch. Kaarten met foto's van blij kroost zijn best leuk. Maar maak eens een andere foto en laat hem desnoods bewerken door de hulpdiensten op een forum ofzo. Als je het niet in je hebt, laat het dan gewoon doen. Mensen hoeven echt niet drie jaar achter elkaar een foto van jullie koters die elkaar het liefst de nek omdraaien te ontvangen, ze stralen het uit. Echt. En al is de achtergrond nog zo kersterig, men ziet het ook als de foto al in augustus is genomen, terwijl de kinderen nog sandalen en Spongebob hemden aan hadden. Stop met die ellende.
5. En speciaal voor mijn bakker. Tof man, dat u na Sinterklaas alleen nog maar krentenbrood met spijs verkoopt om vast in de sfeer te komen. Misschien kunt u het volgend jaar vermelden bij de verkoop van het brood. Zo kom ik niet in de sfeer natuurlijk
6. Je hoeft bepaalde mensen echt niet uit te nodigen met kerst. En je hoeft er ook niet ieder jaar heen. Ik snap best dat het niet leuk is om jaar in jaar uit jezelf proberen te warmen voor de openhaard (voor de sfeer maar aangedaan maar dat ding verwarmt echt huis niet) terwijl je moet zitten toekijken hoe je zusje haar nieuwste vlam aflikt. Dat het saai is om te sudoku-en omdat er maar twee controllers bij de spelcomputer zijn en je toevallig nog twee thuiswonende broertjes hebt. Die daarmee een voorsprong hebben en de hele dag kunnen gamen. Dat je oude oma geen goede gesprekspartner is, omdat ze alles na één minuut is vergeten en je geen zin hebt om het dertig keer te herhalen, is ook oke. Voordeel is misschien wel dat je halfdove opa het dan ook een keer wat meekrijgt. Ik begrijp ook dat je geen zin hebt om je vader, die één keer per jaar kookt en niks kan vinden en niet kan koken te helpen omdat je moeder, die haar hele keuken ziet instorten, tegen hem staat te gillen. Maar echt je kunt ook iets anders gaan doen. Vrijgezelle tante gaat echt niet ieder jaar na de koffie weg omdat d'r kat moet eten maar omdat zij wel weet wat voor leuke dingen er allemaal te doen zijn.
7. Deze maand kan er ook gewone muziek gedraaid worden, altijd gejammer en getingeltangel, is niet leuk voor mensen met een gebroken hart. Geef die mensen een kans op een gewone zonder te huilen tocht door de supermarkt, op het werk of een uurtje zitten bij de kapper.
8. Je hoeft er echt niet per se veel beter uit te zien met kerst dan de rest van het jaar. We weten al hoe je eruit ziet en op de mensen waar je 'gedwongen' de dagen mee door moet brengen maakt het al helemaal geen indruk. Zorg er liever voor dat je er in het nieuwe jaar goed uitziet. Dat maakt je bijzonder, zo goed ziet men er niet uit na dagen vol stress en eten en volle huiskamers. Je kunt dan ook meteen de uitverkoop meepikken. Hartstikke handig.
9. Gourmetten, steengrillen en kaasfondu, is ook echt niet nodig als je er geen zin in hebt. Brandwonden oplopen kan met oud en nieuw ook nog steeds.
10. Als je dame bij de receptie van een bedrijf bent, vraag dan alsjeblieft niet aan werknemers die van nature al niet zo'n blij gezicht hebben of ze de zaak ook zo mooi versierd vind. Of zorg dat je heel hard kan rennen. De kans is er namelijk dat mensen zoals ondergetekende, je eigenhandig ophangen door gebruik te maken van je hysterische toevalopwekkende knipperende zeskleurige lichtslang. En dan wel aan de hoogste tak
Kersthaters, succes de komende tijd.
![]()
Ik leef met jullie mee
[ Bericht 0% gewijzigd door Luchtbel op 11-12-2006 20:16:42 ]