Um, vrij kromme vergelijking. De meisjes die besneden worden hebben daar geen eigen keuze in. Een vrouw die een abortus wil komt daar zelf mee.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. De abortusboot. Wat een verschrikkelijke en verdoemde heksenschuit is dat.
En zoals je zegt: onze moreel opdringen aan andere landen. Eerst de calvinistische en nu de progressieve.
Wat zouden wij er van vinden als net buiten de territoriale wateren van Nederland een schuit kwam te liggen waarop vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd?
Vrouwen die een abortus laten plegen denken ook geen eigen keuze te hebben!quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Um, vrij kromme vergelijking. De meisjes die besneden worden hebben daar geen eigen keuze in. Een vrouw die een abortus wil komt daar zelf mee.
Bij mij vooral bekend om het oprekken van de regels. Enige tijd geleden was er weer een discussie over de bedenktijd. Volgens de abortusartsen is die belerend omdat vrouwen die een abortus willen laten uitvoeren er al genoeg over hebben nagedacht. Onterecht m.i., men houdt met deze opvatting geen rekening met de emoties van de vrouwen. Sommige hebben de avond van tevoren naar "Aliens" zitten kijken en wensen de volgende morgen een abortus. Ook wordt de wettelijke termijn van 22? weken zwangerschap in Nederland met voeten getreden. Daarnaast wordt abortus vaak gebruikt als wraak op een ex. Abortus blijft dan ook een afgrijselijk misdrijf.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:45 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nederland staat er ook om bekend hier rekening mee te houden in de regelgeving met wettelijke bedenktijd etc.
Die besnijdingschuit zegt dan ook enkel meisjes die zich vrijwillig melden te helpen. Het gaat om het idee dat op deze manier de wetgeving/normbesef van een ander land uit paternalisme ontweken wordt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Um, vrij kromme vergelijking. De meisjes die besneden worden hebben daar geen eigen keuze in. Een vrouw die een abortus wil komt daar zelf mee.
Nah, dat is in het merendeel van de gevallen niet zo. Cijfers wijzen uit dat de meeste gevallen dingen zijn als "toch (nog) maar niet".quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Vrouwen die een abortus laten plegen denken ook geen eigen keuze te hebben!
Mwa, nog niet zo'n zin in eigenlijkquote:Op maandag 30 oktober 2006 13:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nah, dat is in het merendeel van de gevallen niet zo. Cijfers wijzen uit dat de meeste gevallen dingen zijn als "toch (nog) maar niet".
24 weken is het. En de cijfers over motieven voor het overgaan tot abortus zijn:quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:57 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bij mij vooral bekend om het oprekken van de regels. Enige tijd geleden was er weer een discussie over de bedenktijd. Volgens de abortusartsen is die belerend omdat vrouwen die een abortus willen laten uitvoeren er al genoeg over hebben nagedacht. Onterecht m.i., men houdt met deze opvatting geen rekening met de emoties van de vrouwen. Sommige hebben de avond van tevoren naar "Aliens" zitten kijken en wensen de volgende morgen een abortus. Ook wordt de wettelijke termijn van 22? weken zwangerschap in Nederland met voeten getreden. Daarnaast wordt abortus vaak gebruikt als wraak op een ex. Abortus blijft dan ook een afgrijselijk misdrijf.![]()
Momenteel geen kinderwens: Daar had je dan eerder over moeten nadenken. Verander je plannen dan, stel die wereldreis uit!quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:07 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
24 weken is het. En de cijfers over motieven voor het overgaan tot abortus zijn:
2002 2003
Momenteel geen kinderwens 14,04% 14,04%
Vrouw voelt zich te jong 12,10% 11,93%
Voltooid gezin 11,20% 11,30%
Financiële redenen 8,69% 8,62%
Relationele of familiale problemen 24,57 % 24,03%
Studente 8,18% 7,97%
Dus dat gegil van "afrgijselijk misdrijf" en beschuldigingen van "ze pakken gewoon hun ex" lijkt me vrij misplaatst. Tenzij we het over gezonde levensvatbare vruchten hebben natuurlijk.
De opsomming die ik geef is in te passen in de statistieken. De enige goede reden die ik voor abortus kan vinden zie ik niet in de statistieken terug en dat is een medische reden.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:07 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
24 weken is het. En de cijfers over motieven voor het overgaan tot abortus zijn:
2002 2003
Momenteel geen kinderwens 14,04% 14,04%
Vrouw voelt zich te jong 12,10% 11,93%
Voltooid gezin 11,20% 11,30%
Financiële redenen 8,69% 8,62%
Relationele of familiale problemen 24,57 % 24,03%
Studente 8,18% 7,97%
Dus dat gegil van "afrgijselijk misdrijf" en beschuldigingen van "ze pakken gewoon hun ex" lijkt me vrij misplaatst. Tenzij we het over gezonde levensvatbare vruchten hebben natuurlijk.
Eens. Het leek me alleen nuttig om wat feiten bij het gegil te halen van "veel vrouwen gaan over tot abortus omdat ze toevallig net Alien hebben gezien".quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Momenteel geen kinderwens: Daar had je dan eerder over moeten nadenken. Verander je plannen dan, stel die wereldreis uit!
Vrouw voelt zich te jong: Een erg subjectief begrip. 15 valt nog over te spreken, maar waarom is 21 te jong?
Voltooid gezin: Wat maakt één extra kind nu uit? Leer er mee leven.
Financiële redenen: "want anders kunnen we niet meer twee keer per jaar op vakantie?"
Dus in 50% van de gevallen vind ik de redenen al zeer dubieus. Nota bene: het gaat hier wel over het beëindigen van een menselijk leven! Niet over het uit het asiel halen van een hondje of katje!
Voor heel late abortussen wel ja. Voor binnen de 13 weken lijkt me "oeps, toch maar niet" wel haalbaar. Voor mij persoonlijk niet, maar die keuze moet voor een ander wel openblijven.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:13 schreef buachaille het volgende:
[..]
De opsomming die ik geef is in te passen in de statistieken. De enige goede reden die ik voor abortus kan vinden zie ik niet in de statistieken terug en dat is een medische reden.
Jaha, in geval van verkrachting door een ex-vriendje, vader of zo. Als het een vreemde is die iemand op straat pakt, wordt er vrijwel altijd aangifte gedaan. Zo niet, dan laat je echt wel bijtijds onderzoeken op zwangerschap.quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat schijnt een onzin verhaal te zijn van het doen van aangiften, er schijnt in verhouding veel minder aangiften gedaan te worden dan delichten die plaats vinden (ook vooral omdat slachtoffers bang zijn).
of je moet op kickboksen zittenquote:Op maandag 30 oktober 2006 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Jaha, in geval van verkrachting door een ex-vriendje, vader of zo. Als het een vreemde is die iemand op straat pakt, wordt er vrijwel altijd aangifte gedaan. Zo niet, dan laat je echt wel bijtijds onderzoeken op zwangerschap.
Achteraf, als blijkt dat ze zwanger is, ineens op de proppen komen met een verkrachtingsverhaal.quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh, dus jij wilt aangifte en onderzoek koppelen aan het beweren dat iemand verkracht is? En dan vooral bji "blijkt achteraf" denk ik: achteraf watte? De geboorte? De abortus?
Ja maar, dan laat mijn gezondheid het niet meer toe. Die wereldreis is nu of nooit. Als ik niet kan gaan, raak ik depressief en daar is zo'n kind ook niet mee geholpen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:13 schreef LXIV het volgende:
Momenteel geen kinderwens: Daar had je dan eerder over moeten nadenken. Verander je plannen dan, stel die wereldreis uit!
Tegenwoordig zijn meiden van 21 nog echt kinderen, die kun je toch niet aandoen om een kind te moeten krijgen!quote:Vrouw voelt zich te jong: Een erg subjectief begrip. 15 valt nog over te spreken, maar waarom is 21 te jong?
Met een extra kind, kunnen we alle kinderen niet voldoende opleiding geven en zullen ze allemaal aan de bedelstaf geraken. Beter een kind laten aborteren dan nog een erbij en allemaal met minder moeten doen. Toch?quote:Voltooid gezin: Wat maakt één extra kind nu uit? Leer er mee leven.
Is toch een heel geldige reden!! Weet je wel wat kinderen opsteken tijdens zo'n vakantie. Nieuwe cultuur, nieuwe taal enz... Dat kun je een gezin toch niet ontzeggen!quote:Financiële redenen: "want anders kunnen we niet meer twee keer per jaar op vakantie?"
Inderdaad.quote:Dus in 50% van de gevallen vind ik de redenen al zeer dubieus. Nota bene: het gaat hier wel over het beëindigen van een menselijk leven! Niet over het uit het asiel halen van een hondje of katje!
Dit topic gaat ook over uitzonderlijke gevallen waarin mensen oa door dit samenlopen van uitzonderlijke omstandigheden menen te moeten besluiten alsnog abortus uit te voeren. Dit gaat dus niet over de oepsjes en de ongewenste 4e kindjes.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Achteraf, als blijkt dat ze zwanger is, ineens op de proppen komen met een verkrachtingsverhaal.
Niet meteen na de verkrachting, maar pas maanden later.
Maar goed, krijgen we een scenario à la Moussie. De uitzondering op de uitzondering op de uitzondering.
Het kan zomaar zo zijn dat er ergens een meisje wordt verkracht, door een onbekende en ze schaamt zich zo dat ze thuis niets durft te zeggen. En toevallig is dit meisje zo'n uitzonderlijk geval dat ze gewoon elke maand ongesteld wordt EN ze zelfs na 5 maanden nog niets ziet c.q. voelt. Pas na 7 maanden begint ze te vermoeden dat ze zwanger is en dan pas valt het kwartje, dat dat wel eens door die verkrachting kan komen.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Theoretisch kan dat allemaal, maar hoe vaak komt het voor dat al bovenstaande gegevens van toepassing zijn?
Onzin, sta het kind dan gewoon af. Kijk is op Internet er zijn volgens mij tegenwoordig zelfs vondelingenluikjes waar je je kind door kan afgeven als het niet gewenst is. Er zijn genoeg gezinnen die dolgelukkig zijn met (nog een extra) spruitje erbij.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja maar, dan laat mijn gezondheid het niet meer toe. Die wereldreis is nu of nooit. Als ik niet kan gaan, raak ik depressief en daar is zo'n kind ook niet mee geholpen.
[..]
Tegenwoordig zijn meiden van 21 nog echt kinderen, die kun je toch niet aandoen om een kind te moeten krijgen!
[..]
Met een extra kind, kunnen we alle kinderen niet voldoende opleiding geven en zullen ze allemaal aan de bedelstaf geraken. Beter een kind laten aborteren dan nog een erbij en allemaal met minder moeten doen. Toch?
[..]
Is toch een heel geldige reden!! Weet je wel wat kinderen opsteken tijdens zo'n vakantie. Nieuwe cultuur, nieuwe taal enz... Dat kun je een gezin toch niet ontzeggen!
[..]
Inderdaad.
Zoals ik al eerder zei. Als je zelf schuldig bent aan de zwangerschap, door onveilige sex en het kind is verder helemaal of redelijk gezond en er is geen gevaar voor de moeder, dan geen abortus. Ook niet na 2 weken.
ik heb het in de gatenquote:Op maandag 30 oktober 2006 14:35 schreef roooosje het volgende:
[..]
of je moet op kickboksen zitten
sorry het zit me nogal hoog![]()
of je neemt gewoon een morning-after pilquote:Op maandag 30 oktober 2006 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind verkrachting wel een reden voor abortus, maar niet met 7 MAANDEN.
Als je verkracht bent, dan neem ik aan dat je dat weet. Dan doe je dus na een aantal weken een zwangerschapstest en weet je of je zwanger bent of niet. Je komt er niet pas na 7 maanden achter dat je zwanger bent geraakt van een verkrachter.
In alle andere gevallen ben ik alleen voor abortus indien er gevaar is voor de moeder, of wanneer het kind zeer ernstig gehandicapt ter wereld zal komen. En dan heb ik het niet over mongooltje of open ruggetje, maar over meervoudig gehandicapt met een uitzicht op een leven als een kasplantje.
Dit weet men met uiterlijk 20 weken. Dus abortus in dergelijke gevallen uiterlijk met 22 weken.
In geval van verkrachting uiterlijk 13 weken.
Ahum, het woord sarcasme is je ook helemaal vreemd, hè? Of je leest gewoon de hele posting.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:00 schreef buachaille het volgende:
[..]
Onzin, sta het kind dan gewoon af. Kijk is op Internet er zijn volgens mij tegenwoordig zelfs vondelingenluikjes waar je je kind door kan afgeven als het niet gewenst is. Er zijn genoeg gezinnen die dolgelukkig zijn met (nog een extra) spruitje erbij.
En die baby dan? Heeft die geen rechten? Is zijn lichaam niet onaantastbaar?quote:Op maandag 30 oktober 2006 16:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ik heb het in de gaten
iedereen is baas over eigen lichaam (dus ook over de vrucht, foetus en baby die zich binnen het lichaam bevindt).
Idd.quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
En die baby dan? Heeft die geen rechten? Is zijn lichaam niet onaantastbaar?
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een foetus net zo goed rechten heeft. Ik zag op het journaal de criminele directeur van deze weerzinwekkende kliniek verkondigen dat er eerst het hart van de foetus wordt gestopt en dat daarna met behulp van pillen de bevalling wordt opwekt met als resultaat een doodgeboren kind. Wat zijn sommige 'mensen' toch walgelijke figuren. Ik hoop dat deze directeur en de hele weerzinwekkende kliek daar voor zeer lange tijd achter de tralies gaat.quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
En die baby dan? Heeft die geen rechten? Is zijn lichaam niet onaantastbaar?
Ik ben nog steeds pro-choice, met de bijgedachte van "hoe kun je nou zeggen dat het je gewoon niet uitkomt!?".quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:53 schreef LXIV het volgende:
Misschien moet je eerst wel het fantastische wonder van zwangerschap en geboorte hebben meegemaakt voordat je een voorstelling hebt van de schoonheid ervan.
Al met een kind van 30 weken kun je "communiceren". En een pasgeboren baby kan en weet al ontzettend veel. Maar dat zie je pas wanneer je zelf vader geworden bent.
Whehehe.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:57 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bij mij vooral bekend om het oprekken van de regels. Enige tijd geleden was er weer een discussie over de bedenktijd. Volgens de abortusartsen is die belerend omdat vrouwen die een abortus willen laten uitvoeren er al genoeg over hebben nagedacht. Onterecht m.i., men houdt met deze opvatting geen rekening met de emoties van de vrouwen. Sommige hebben de avond van tevoren naar "Aliens" zitten kijken en wensen de volgende morgen een abortus. Ook wordt de wettelijke termijn van 22? weken zwangerschap in Nederland met voeten getreden. Daarnaast wordt abortus vaak gebruikt als wraak op een ex. Abortus blijft dan ook een afgrijselijk misdrijf.![]()
Ik ben pro-life, maar niet ten koste van alles.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:18 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds pro-choice, met de bijgedachte van "hoe kun je nou zeggen dat het je gewoon niet uitkomt!?".
Ik ben het nu aan het bekijken..quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:22 schreef milagro het volgende:
Vanavond bij Netwerk, 19.25 Ned.2
Als ik je ondertitels zo lees kan ik dat me voorstellen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:48 schreef lcicle het volgende:
[..]
Ik ben het nu aan het bekijken..
Krijg het er echt koud van.
Hey ik ben het met je eensquote:Op maandag 30 oktober 2006 16:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ik heb het in de gaten
iedereen is baas over eigen lichaam (dus ook over de vrucht, foetus en baby die zich binnen het lichaam bevindt).
We hebben het nu over 32 weken. Dan is het al een volgroeid kind dat levensvatbaar is.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Hey ik ben het met je eens
Tot een aantal weken is de vrucht niets meer dan een hoop samengeklonterde cellen die nog geen zelfbewustheid hebben. Zie het dus niet als moord.
Dat is onomstotelijk.. wat? Onomstotelijk zwart/wit? Onomstotelijk absurd? Een 4cellige onoogelijk klompje cellen een mens noemen..quote:Op maandag 30 oktober 2006 11:05 schreef LXIV het volgende:
Daarom is het standpunt van de paus: 'vanaf de conceptie is het een mens' nog niet zo gek. Dat is tenminste onomstotelijk en heeft geen grijs gebied.
Het probleem is dat het onmogelijk is om een objectieve grens te trekken. Wanneer mag je een leven nog beëindigen? Met 12 weken, 24 weken of 36 weken? En als je het toestaat om ongeboren kinderen te doden, waarom dan geen mensen die als een kasplantje leven en geen enkele vorm van bewustzijn meer hebben? Voor het geld dat het kost om die mensen in leven te houden kan veel goed werk verricht worden in Afrika.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is onomstotelijk.. wat? Onomstotelijk zwart/wit? Onomstotelijk absurd? Een 4cellige onoogelijk klompje cellen een mens noemen..
Mij lijkt het niet zo moeilijk - als het mens er is, is het een mens. Iets wat zich in mijn lichaam bevindt, ben ik. En de enige die daarover ultiem beslist, ben ik.
quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem is dat het onmogelijk is om een objectieve grens te trekken. Wanneer mag je een leven nog beëindigen? Met 12 weken, 24 weken of 36 weken? En als je het toestaat om ongeboren kinderen te doden, waarom dan geen mensen die als een kasplantje leven en geen enkele vorm van bewustzijn meer hebben? Voor het geld dat het kost om die mensen in leven te houden kan veel goed werk verricht worden in Afrika.
En wat voor mensen die misschien nog wel besef van leven hebben, maar wiens leven in onze ogen onmenselijk is? Die zware pijnen hebben. Die kunnen misschien wel roepen dat ze willen leven, maar eigenlijk is hun leven waardeloos.
Om te voorkomen dat onze ethiek zich op deze glijdende schaal gaat begeven heeft de katholieke kerk resoluut vóór ál het menselijk leven gekozen. Ongeacht de economische waarde of graad van zelfbewustzijn ervan.
Ja, en heb je ook gekeken tot hoeveel weken die beschrijving van je opgaat?quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Hey ik ben het met je eens
Tot een aantal weken is de vrucht niets meer dan een hoop samengeklonterde cellen die nog geen zelfbewustheid hebben. Zie het dus niet als moord.
Een kind is geen orgaan zoals een lever of een aangroeisel. Het is een seperaat individu, met eigen DNA, kenmerken en toekomstige karaktertrekken. Ook wanneer het zich nog in jouw lichaam bevindt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:24 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
We hebben het over abortus he, ik laat de uitstapjes naar wilsonbekwamen maar even liggen.
Mijn grens is duidelijk: een ongeboren kind is geen kind. Als het zich in mijn lijf bevind, ben ik het. Geen ander heeft er iets over te koop - als het er echt op aankomt. En niemand heeft het recht mij te vertellen wat te doen met mijn lichaam.
Dat is reuze objectief - en een hele duidelijke grens. Een vrouw kan een kind niet binnenhouden, dus de grens is ook niet op te rekken.
mwah.. ik denk dat een redelijke grens zou zijn of de vrucht levensvatbaar zou zijn buiten de moeder. In geval van een baby van 30 weken: zo'n kind is levensvatbaar.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem is dat het onmogelijk is om een objectieve grens te trekken. Wanneer mag je een leven nog beëindigen? Met 12 weken, 24 weken of 36 weken? En als je het toestaat om ongeboren kinderen te doden, waarom dan geen mensen die als een kasplantje leven en geen enkele vorm van bewustzijn meer hebben? Voor het geld dat het kost om die mensen in leven te houden kan veel goed werk verricht worden in Afrika.
Kern hierin is het stukje "in onze ogen". Niemand heeft imho het recht om te beslissen over het leven van een ander.quote:En wat voor mensen die misschien nog wel besef van leven hebben, maar wiens leven in onze ogen onmenselijk is? Die zware pijnen hebben. Die kunnen misschien wel roepen dat ze willen leven, maar eigenlijk is hun leven waardeloos.
En dat standpunt is absoluut een goed standpunt. Natuurlijk brengt de Kerk niet de nuances aan die ieder individu wel zou kunnen aanbrengen. Het is de taak van de Kerk om eenduidig een richtlijn neer te zetten en dat doen ze dusquote:Om te voorkomen dat onze ethiek zich op deze glijdende schaal gaat begeven heeft de katholieke kerk resoluut vóór ál het menselijk leven gekozen. Ongeacht de economische waarde of graad van zelfbewustzijn ervan.
Tsja. Wat moet ik daar nu van zeggen. Mijn lichaam heeft de mogelijkheid iets te fabriceren wat niet in DNA overeenstemt met de rest van mijn lijf. Iets wat tijdelijk erin zit - en er heel beslist uit moet, op een gegeven moment, en dan een nieuw mens is.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een kind is geen orgaan zoals een lever of een aangroeisel. Het is een seperaat individu, met eigen DNA, kenmerken en toekomstige karaktertrekken. Ook wanneer het zich nog in jouw lichaam bevindt.
Met een ongeboren kind van 32 weken valt nota bene al te communiceren! Dat kun je van je milt toch niet zeggen.
Die definitie van menselijkheid klopt niet. En is niks menselijk (en weinig levends) aan een zojuist bevruchte eicel. Er is ook weinig menselijks en weinig levends aan sommige kasplantmensen. Het is -in de uitersten- een technocratische en liefdeloze filosofie, die botten en vlees aanziet voor iets heiligs.quote:Overigens gaf ik enkel de motivatie van de kerk aan. En waarom zij deze keuze zo gemaakt heeft. Een keuze die door onze links-liberale televisiemakers vaak belachelijk gemaakt wordt, maar waar meer filosofie en liefde achter zit dan achter hun denkbeelden.
Voor zover het over jouw lichaam gaat:quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:24 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
We hebben het over abortus he, ik laat de uitstapjes naar wilsonbekwamen maar even liggen.
Mijn grens is duidelijk: een ongeboren kind is geen kind. Als het zich in mijn lijf bevind, ben ik het. Geen ander heeft er iets over te koop - als het er echt op aankomt. En niemand heeft het recht mij te vertellen wat te doen met mijn lichaam.
quote:Dat is reuze objectief - en een hele duidelijke grens. Een vrouw kan een kind niet binnenhouden, dus de grens is ook niet op te rekken.
Ze nuanceren juist opzettelijk niet, omdat ze dan het principe van ieder leven is waardevol verlaten.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:43 schreef teamlead het volgende:
[..]
mwah.. ik denk dat een redelijke grens zou zijn of de vrucht levensvatbaar zou zijn buiten de moeder. In geval van een baby van 30 weken: zo'n kind is levensvatbaar.
Doelbewust dat kind geboren laten worden vind ik in zo'n geval te billiken. Doelbewust zo'n kind vermoorden vind ik onacceptabel.
[..]
Kern hierin is het stukje "in onze ogen". Niemand heeft imho het recht om te beslissen over het leven van een ander.
[..]
En dat standpunt is absoluut een goed standpunt. Natuurlijk brengt de Kerk niet de nuances aan die ieder individu wel zou kunnen aanbrengen. Het is de taak van de Kerk om eenduidig een richtlijn neer te zetten en dat doen ze dus
quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:48 schreef teamlead het volgende:
en vanaf welk punt kan zo'n kind op de natuurlijke manier geboren worden en levensvatbaar zijn volgens jou?
Niet zo'n heel objectieve grens hoor
Een technocratische filosofie die leven aanziet voor iets heiligs vind ik een contradictio in terminis.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Die definitie van menselijkheid klopt niet. En is niks menselijk (en weinig levends) aan een zojuist bevruchte eicel. Er is ook weinig menselijks en weinig levends aan sommige kasplantmensen. Het is -in de uitersten- een technocratische en liefdeloze filosofie, die botten en vlees aanziet voor iets heiligs.
dus jij vindt dit soort praktijken verdedigbaar of zelfs acceptabelquote:Op maandag 30 oktober 2006 20:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik had het niet over de mogelijkheid op de natuurlijke manier geboren te worden (of over levensvatbaarheid).
Vanaf het moment dat het geboren is, is het een ander.
Dat is gestoorde centenmentaliteit - de waarde van leven uitdrukken in geld. Het is niet technisch. Een definitie waarin DNA, of een klompje cellen, of een lichaam wat met apparaten ademt, eet, poept, als menselijk leven wordt beschreven, dat is technischquote:Op maandag 30 oktober 2006 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een technocratische filosofie die leven aanziet voor iets heiligs vind ik een contradictio in terminis.
Ik vind juist het kapitalisme/communisme, die overeen komen dat zij, op welliswaar economisch verschillende wijze, een maatschappij nastreven waarin bezit en macht hierover centraal staan, technocratisch en liefdeloos. Of een maatschappij die uitrekent of het nog economisch is om een behandeling voort te zetten.
"Sorry mevrouw Damsteeg, uw leven is nét 5000 euro te weinig waard om nog behandeld te worden.". Sterker nog, ik vind dat het toppunt van een technocratie.
Ik vind dat het niet aangaat om het te verbieden. Dat is iets anders.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:54 schreef teamlead het volgende:
[..]
dus jij vindt dit soort praktijken verdedigbaar of zelfs acceptabel
Ik vind het juist precíes andersom!quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is gestoorde centenmentaliteit - de waarde van leven uitdrukken in geld. Het is niet technisch. Een definitie waarin DNA, of een klompje cellen, of een lichaam wat met apparaten ademt, eet, poept, als menselijk leven wordt beschreven, dat is technisch.
Ik doe geen enkele van de keuzes bij voorbaat af als liefdeloos, oppervlakkig oid totdat ik het per individu gezien heb. Een verkracht tienermeisje heeft geen boodschap aan de liefde voor elk menselijk leven achter het standpunt van de Kerk, en ik heb weer geen boodschap aan een 21-jarige studente die het toch een beetje niet uit vindt komen. Wel heb ik een boodschap aan het kind van diezelfde studente die 16 jaar later een kutleven met een gefrustreerde moeder heeft gehad.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een kind is geen orgaan zoals een lever of een aangroeisel. Het is een seperaat individu, met eigen DNA, kenmerken en toekomstige karaktertrekken. Ook wanneer het zich nog in jouw lichaam bevindt.
Met een ongeboren kind van 32 weken valt nota bene al te communiceren! Dat kun je van je milt toch niet zeggen.
Overigens gaf ik enkel de motivatie van de kerk aan. En waarom zij deze keuze zo gemaakt heeft. Een keuze die door onze links-liberale televisiemakers vaak belachelijk gemaakt wordt, maar waar meer filosofie en liefde achter zit dan achter hun denkbeelden.
oke.. vind je het moreel verwerpelijk?quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik vind dat het niet aangaat om het te verbieden. Dat is iets anders.
Dat herken ik niet hoor, LXIVquote:Op maandag 30 oktober 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het juist precíes andersom!
Een leven wat als DNA, klompje cellen of machine wordt beschreven is voor mij technocratisch. Het gaat voorbij aan het wonder wat leven is, het laat geen ruimte over voor mysterie.
Overigens is jouw "kant" wel aan de winnende hand, met steeds meer wetenschap, liberalisme, rationalisering en wat dies meer zij, en verliest de traditionele mytisch-religieuze kijk op de wereld en het leven steeds meer terrein. Vooral hier in Nederland.
Wat?quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
oke.. vind je het moreel verwerpelijk?
Het gaat niet over het waarde hechten aan leven, want dat doen alle zijden wel. Het gaat over hoe het leven beschouwd wordt. Als het onvermijdelijke product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen of als iets wat transcendeert boven het materiele uit.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat herken ik niet hoor, LXIV. Ik ben nogal van de waarde hechten aan leven.
Maar voor mijn leven wel graag mijn waarde - en hoe prachtig en schattig en lief babytjes ook zijn, als ik zwanger ben waardeer ik dat niet als een separaat leven in mij. Ik ervaar mijn lichaam nogal als mijzelf, al schrijft de huidige technische(!) kijk op DNA enzo wat anders voor.
Ik ken wel iemand die met droefheid denkt aan het kind dat ze niet geboren heeft laten worden. Ik vind dat mooi mythisch, niks technocratisch.
Je doet net alsof je hier een keuze in hebt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:18 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet over het waarde hechten aan leven, want dat doen alle zijden wel. Het gaat over hoe het leven beschouwd wordt. Als het onvermijdelijke product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen of als iets wat transcendeert boven het materiele uit.
Natuurlijk heb je hier een keuze in. Je kunt ook kiezen om het leven te beschouwen als een uit de hand gelopen experiment in een kazige supercomputer op een planeet in een volstrekt ander universum. Het is maar wat je wil.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Je doet net alsof je hier een keuze in hebt.
quote:An itinerant selfish gene, said 'Bodies a-plenty I've seen.
You think you're so clever, but I'll live for ever.
You're just a survival machine.'
quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat?
Een tikkie late abortus? Nee.
Een 32 weeks zwangerschap afbreken? In veel gevallen zou ik dat afkeuren. Niet altijd.
Nee, het (huidige) leven is het (onvermijdelijke) product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen. Daar is geen discussie over mogelijk. Zelfs geen filosofische. De waardering van het leven, dat is nou juist degene waar je een keuze in hebt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:22 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk heb je hier een keuze in. Je kunt ook kiezen om het leven te beschouwen als een uit de hand gelopen experiment in een kazige supercomputer op een planeet in een volstrekt ander universum. Het is maar wat je wil.
Dat vind jij. Ik vind dat niet.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, het (huidige) leven is het (onvermijdelijke) product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen. Daar is geen discussie over mogelijk. Zelfs geen filosofische. De waardering van het leven, dat is nou juist degene waar je een keuze in hebt.
Tsja. Het lijkt me onmiskenbaar, glashelder, dat leven boven het materiele uitstijgt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat niet over het waarde hechten aan leven, want dat doen alle zijden wel. Het gaat over hoe het leven beschouwd wordt. Als het onvermijdelijke product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen of als iets wat transcendeert boven het materiele uit.
Ik heb altijd moeite met links en rechts - zowel materieel als ideologisch. Maar geef me aub een seintje als je de discussie ergens opent (ik kijk zelden buiten POL).quote:Overigens ben ik van mening dat links in zijn wezen rationeel is, en rechts niet. Dat is een spin-off van deze discussie, die overigens door slechts enkelen begrepen zal worden.
Wat? Dat van die tikkie late abortus, die 32 weeks abortus, of beide?quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:22 schreef teamlead het volgende:
[..]
ik ben oprecht geschokt dat iemand dat kan menen
Ik denk dat deze discussie niet geschikt is voor dit forum, of voor welk forum dan ook. Ze is ook niet zo eenvoudig onder woorden te brengen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Het lijkt me onmiskenbaar, glashelder, dat leven boven het materiele uitstijgt.
Nietemin hou ik graag mijn waardering voor mijn leven binnen mijn materiele grenzen als mijn.
Wat ik al eerder zei - ultiem beschik ik over mij. Want ik leef.
[..]
Ik heb altijd moeite met links en rechts - zowel materieel als ideologisch. Maar geef me aub een seintje als je de discussie ergens opent (ik kijk zelden buiten POL).
Van mijn kant is het geen mening, maar een verzameling empirisch vastgestelde feiten.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:25 schreef LXIV het volgende:
Dat vind jij. Ik vind dat niet.
beidenquote:Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat? Dat van die tikkie late abortus, die 32 weeks abortus, of beide?
Ik vind het niet relevant dat deze feiten empirisch zijn vastgelegd. Of onomstotelijk zijn bewezen. Deze bevatten voor mij niet de essentie. Net zomin als je binnen het N:domein over reeële getallen kunt spreken. (Om een metafoor uit jouw straatje te gebruiken)quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef speknek het volgende:
[..]
Van mijn kant is het geen mening, maar een verzameling empirisch vastgestelde feiten.
Hmm. Hangt er erg vanaf wat links en rechts bevatten. Maar in mijn indeling zou het overeen kunnen komen met mijn idee dat links technocratisch is.Wat ik zie aan 'rechts' in dit land (en omringende), neigt naar die centengekken (die jij technocratisch noemt), met hun financiele bepaling van waarde.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat deze discussie niet geschikt is voor dit forum, of voor welk forum dan ook. Ze is ook niet zo eenvoudig onder woorden te brengen.
Wat denk jij intuitief?
Maar natuurlijke getallen zijn een subset van de reële getallen. Mocht je sterke argumenten hebben om de essentie van iets hogers te zien (lijkt me niet), verandert dat niets aan het feit dat het leven door chemische en evolutionaire stappen tot de huidige vorm is gekomen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:32 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het niet relevant dat deze feiten empirisch zijn vastgelegd. Of onomstotelijk zijn bewezen. Deze bevatten voor mij niet de essentie. Net zomin als je binnen het N:domein over reeële getallen kunt spreken. (Om een metafoor uit jouw straatje te gebruiken)
Ja, dan moeten we eerst weer de wat is links, wat is rechts discussie gaan voeren. Net zo kansloos als de wat is kunst discussie op TTK.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm. Hangt er erg vanaf wat links en rechts bevatten. Maar in mijn indeling zou het overeen kunnen komen met mijn idee dat links technocratisch is.Wat ik zie aan 'rechts' in dit land (en omringende), neigt naar die centengekken (die jij technocratisch noemt), met hun financiele bepaling van waarde.
Beide beroepen zich op rationaliteit - en hebben ermee alle niet-rationaliteit effectief uitgeschakeld. Die staan met de mond vol tanden. Wetend dat ze een gelijk hebben, maar er is geen vocabulair meer om dat gelijk aan te tonen.
Okquote:Op maandag 30 oktober 2006 21:29 schreef teamlead het volgende:
[..]
beiden
behoudens extreme gevallen waarbij het leven van de moeder bijvoorbeeld in gevaar zou zijn bij het volbrengen van de zwangerschap is er imho geen enkele reden voor een late abortus, laat staan een 32 weeks abortus.
ik ben al geen voorstander van een vroege abortus, maar ben blij dat we in een samenleving wonen waar ieder die afweging voor zichzelf kan en mag maken. Maar daar zijn wmb toch echt wel grenzen aan
Natuurlijk is er proto-plasma en zijn er dinosaurussen geweest. Dat zal ik niet in twijfel trekken. Maar de hele discussie valt niet te voeren met wetenschappelijke argumenten, omdat het hele punt inherent niet wetenschappelijk is.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar natuurlijke getallen zijn een subset van de reële getallen. Mocht je sterke argumenten hebben om de essentie van iets hogers te zien (lijkt me niet), verandert dat niets aan het feit dat het leven door chemische en evolutionaire stappen tot de huidige vorm is gekomen.
Het is hier wellicht de verkeerde plaats, maar als je een discussie over epistemologie wil voeren, durf ik die best aan. Asserties over de werkelijkheid zijn altijd wetenschappelijk. Wat leven is, is een wetenschappelijke vraag. Welk gevoel jij bij leven hebt, is een kwestie van smaak.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:46 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk is er proto-plasma en zijn er dinosaurussen geweest. Dat zal ik niet in twijfel trekken. Maar de hele discussie valt niet te voeren met wetenschappelijke argumenten, omdat het hele punt inherent niet wetenschappelijk is.
Voor mij is de werkelijkheid helemaal niet wetenschappelijk. Alles wat we kunnen meten -en dus wetenschappelijk is- is een slechts afspiegeling van haar.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Het is hier wellicht de verkeerde plaats, maar als je een discussie over epistemologie wil voeren, durf ik die best aan. Asserties over de werkelijkheid zijn altijd wetenschappelijk. Wat leven is, is een wetenschappelijke vraag. Welk gevoel jij bij leven hebt, is een kwestie van smaak.
Nee, je kan ook gewoon stellen wat links en rechts is.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dan moeten we eerst weer de wat is links, wat is rechts discussie gaan voeren. Net zo kansloos als de wat is kunst discussie op TTK.
Wat jij hier onder rechts schaart, vind ik eerder liberaal.
Iedereen, echt iedereen, hier en nu, is doordrongen van oorzaak en gevolg, van bewijs, van vooruitgang, logica, onontkoombaarheid, etc. De meesten lukt het niet eens een gedachte-experiment waarin deze niet leidend zijn te volvoeren, denk ik. Laat staan een filosofie waarin deze afwezig zijn.quote:Het vocabulair voor het gelijk van de mystici is er nog steeds. Lees Reve maar.
Neen!quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:48 schreef JohnDope het volgende:
Jongens laten we 1 ding kort sluiten:
Wanneer een vrouw verkracht is en om wat voor reden ook zij er pas in maand 7 achter komt dat ze zwanger is en zij wilt het laten weghalen, dat het dan moet kunnen!
En dan moeten we niet egoistisch met Godsdienstigepraatjes aankomen zetten, maar gewoon naar de wens van de vrouw luisteren!
Links is bananen en rechts is een groene aap.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, je kan ook gewoon stellen wat links en rechts is.
[..]
Iedereen, echt iedereen, hier en nu, is doordrongen van oorzaak en gevolg, van bewijs, van vooruitgang, logica, onontkoombaarheid, etc. De meesten lukt het niet eens een gedachte-experiment waarin deze niet leidend zijn te volvoeren, denk ik. Laat staan een filosofie waarin deze afwezig zijn.
Mijn persoonlijke mening?quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok. Ik laat die 32 weeks dan even buiten beschouwing.
Ik ben wel benieuwd tot waar je de grens / grenzen legt. Tot welk moment vind je het 'vroeg' (genoeg?)? Wanneer zou het niet meer moeten mogen?
quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Links is bananen en rechts is een groene aap.
quote:Mijn compu log af, tot ziens.
Hoe simpel kan je denken.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:52 schreef teamlead het volgende:
[..]
Neen!
a) als een vrouw verkracht wordt kan ze binnen 24 uur een morning-after pil naar binnen gooien
b) als een vrouw na 7 maanden er pas achter komt dat ze zwanger is, heeft ze niet opgelet
c) het kind is nooit verantwoordelijk voor de verkrachting en kan afgestaan worden
tuurlijk wel! standaard na een verkrachting een morningafterpil laten nemen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hoe simpel kan je denken.
Je kan het niet uit sluiten!
quote:Maargoed jij vindt dus dat die dame in kwestie zelf maar een miskraam moet opwekken?
Misschien doet ze niet meteen aangifte, er kunnen zoveel dingen meespelen. Maargoed ik ga niet te veel woorden aan jou besteden.....quote:Op maandag 30 oktober 2006 22:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
tuurlijk wel! standaard na een verkrachting een morningafterpil laten nemen.
[..]waar haal je dat nu vandaan?
Beetje moeilijk artikel. Mijn vraag, wordt het kind nou nog verdoofd ofzo voordat het in stukken wordt gesneden?quote:Op maandag 30 oktober 2006 11:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het heet dilatatie:
http://www.ngva.net/h_methode_finks.html
Wetenschappelijke handleiding voor abortusartsen.
Dit gaat over een ingreep tot 23 weken. In het algemeen is het zenuwstelsel dan niet goed volgroeit, en heeft verdoven weinig zin.quote:Op maandag 30 oktober 2006 23:01 schreef schatje het volgende:
Beetje moeilijk artikel. Mijn vraag, wordt het kind nou nog verdoofd ofzo voordat het in stukken wordt gesneden?
Ja, dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk zoals het in die kliniek in Spanje gebeurt. Maar ik weet het antwoord nu al. Er wordt een preparaat in het hart van de foetus gespoten, die vervolgens aan een acute hartstilstand overlijdt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 23:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit gaat over een ingreep tot 23 weken. In het algemeen is het zenuwstelsel dan niet goed volgroeit, en heeft verdoven weinig zin.
Ik wordt een beetje moe van die relaccounts zoals die van jou.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik zie niet hoe een dergelijke regeling niet in de westerse 'normen en waarden' past.
Don't feed the trolls...quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:34 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik wordt een beetje moe van die relaccounts zoals die van jou.
Naar wat ik begrepen heb werd het kindje dan gewoon geboren, niet in stukken gezaagd.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:22 schreef schatje het volgende:
Ja, dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk zoals het in die kliniek in Spanje gebeurt. Maar ik weet het antwoord nu al. Er wordt een preparaat in het hart van de foetus gespoten, die vervolgens aan een acute hartstilstand overlijdt.
Des te schandaliger dan dat het eerst omgebracht wordt (als het levensvatbaar was).quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:43 schreef lcicle het volgende:
[..]
Naar wat ik begrepen heb werd het kindje dan gewoon geboren, niet in stukken gezaagd.
Mits er snel goede adoptieouders gevonden kunnen worden natuurlijk. Alhoewel ik denk dat dat in Spanje wel lukt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:25 schreef E.T. het volgende:
Als je dan toch al een complete bevalling moet doorstaan, kan je net zo goed een levend kind baren ipv een dood kind en dan meteen afstaan.
al zou dat niet meteen kunnen, met 31 weken ben je al zowat klaar, ze kunnen het toch ook dan met 34 weken inleiden, moet je het nog 3 weken uitzingen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Mits er snel goede adoptieouders gevonden kunnen worden natuurlijk. Alhoewel ik denk dat dat in Spanje wel lukt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |