En hier weer verder met Hestons’ spaghbol.
O wat had ik weinig zin wegens een nare verkoudheid.
Ik had de keus: ziek doorkoken of mensen een misschien een beetje teleurstellen: Doorkoken dus!
![]()
(n.b.de vlekken zijn niet gephotoshopped.)Vandaag de tomaten! De tomaten moeten gerijpt zijn aan de plant. In Nederland zijn de enige tomaten waarvan ik dat zeker weet de overheerlijke Tasty Tommen. In België, waar we toevallig boodschappen deden, weet ik helemaal niets.
Vandaar dat we een allegaartje van tomaten hebben gekocht die volgens mij er wel goed uitzagen. (=de duurdere, ik ben namelijk zo iemand die daar intrapt).
Die tomaten moet je dus een korte tijd in koken water houden em ze vervolgens in ijswater te dompelen en ze te ontvellen. Ik kwam er achter dat het een slecht idee was om ook cherrytomaatjes te kopen aangezien dat toch vrij veel vervelend werk is. Zeker met de stap erna: de tomaten doorklieven en ze met een theelepeltje ontdoen van hun ingewanden.
Aan die ingewanden en het
zaad zit véél smaak en dat willen we graag in ons gerecht. Dus droppen we dat in een zeef en strooien daar keukenzout op om ze vervolgens 20 minuten te laten uitlopen in een bakje waarin we het sap en hopelijk al die smaak opvangen.
![]()
Het geeft een troep:
![]()
Ondertussen fruit je in een pan met een dikke bodem, in 100 ml. olijfolie een 240 gram ui aan samen met drie tenen knoflook, die vakkundig in kleine stukjes gehakt zijn. Je laat het twintig minuten zacht worden, maar niet kleuren.
![]()
En maak een volle theelepel korianderzaad fijn, doe drie kruidnagelen en een stuk steranijs in een kruidentuiltje en voeg dat met de tomaten en het uitgelopen tomatensap toe aan de uien.
![]()
Wat hieronder staat moet je allemaal toevoegen, en nog meer!
Worcester enz. saus, vissaus, tabasco, sherryazijn. Allemaal in redelijk homeopatische hoeveelheden. Maar als Heston het wil doen we dat. Plus nog een kruidentuiltje met verse thijm in een laurierblad.
![]()
En we laten het twee uur staan op een laag vuurtje. Af en toe doorroeren.
En omdat ik wat meer groenten wilde eten heb ik nog een recept gebruikt (en aangepast) uit het fantastische groentenkookboek van het River Café restaurant in Londen.
(Daar heeft Jamie Oliver zijn kunstjes geleerd.
Spreken heeft hij waarschijnlijk van Harry van Raaij geleerd).)
Snijdt twee venkelknollen, nadat je de buitenste schil verwijdert hebt, in stukken van een halve centimeter. Snijdt vanuit de stronk, zodat ze heel blijven . Leg ze een minuut of acht op een zeer hete grilpan. Haal ze weg als je denkt dat ze zacht zijn en hou ze warm.
![]()
Kook de prei een paar minuten. Haal ze eruit en droog ze af.
Snijd ze dan in de lengte in tweeën. Doe er peper en zout op en leg ze een paar minuten op de grilpan en voeg ze bij de venkel. Pers een citroen uit en voeg bij het sap vijf keer zoveel extra-maagden-olijfolie aan toe en mix het goed samen met een in zout fijngewreven knoflookteen.
Meestal heb je dan teveel en dat is zonde van je mooie olie, dus pas de hoeveelheden een beetje naar behoefte aan, maar hou wel de verhouding olie/citroen= 1 op 5 aan. Doe er wat verse blaadjes van verse takjes thijm door.
![]()
![]()
Gooi de deressing over de groente, hussel de boel en druip er een theelepel schreeuwend dure aceto balsamico overheen. Of doe zoals ik en gebruik een goedkorepe variant en gooi er iets meer overheen. (Die dure durf ik echt niet te gebruiken).
Terug naar de ragú.
Na twee uur voeg je de tomaten en de bolognesesaus bij elkaar en laat het nog lekker twee uur heel zacht pruttelen. Voor het einde doe je en Parmezaanse kaas doorheen en een grote klont boter!
Véél boter, maar Heston wil het zo, wat weet ik er tenslotte van. Ik las ergens dat dat weer eens bewees dat hij in de Franse keuken was opgevoed. Het zij zo.
Vervolgens moet je er nog een kruiden tuiltje met vijf blaadjes dragon, blaadjes van het einde van de bleekselderij, 5 takken peterselie en een preischil doorheen roeren en even laten staan. Parmezaanse kaas gaat er ook doorheen. Laat staan zonder vuur en laat de boter smelten. Haal alle kruidentuiltjes eruit en het is klaar!
En geniet dan van de dankbaar etende mensen: Je geeft liefde, je krijgt liefde.
"Aparte Bolognesemix zeg!"
Het is verassend zoet, de vele ui en misschien ook de melk en de sternanijs zorgen daar denk ik voor. Maar gelukkig geen oppervlakkig zoet, maar een rijke, diepe smaak.
Gebruik spaghetti die met koperen mallen is gemaakt: Hiervan is het oppervlak niet volkomen glad is maar ruwer en kan de de saus beter opnenome worden. Dit is vaak de iets duurdere variant, ja helaas, maar dat kan er nu ook nog wel bij.
Overigens heb ik de ragu vannacht, de hele nacht, aan laten staan, vergeten het pitje uit te draaien. Sukkel! Het is gelukkig niet aangebrand. Sorry Heston
En de laatste vier uur heb ik met twee uur verkort: iedereen had honger, moest morgen werken en het werd laat. Wederom excuses Heston.
Bovendien heb ik er er geen eetlepel tomatenketchup aan toegevoegd aangezien we die niet in huis hadden, heb daarvoor maar een theelepeltje suiker gebruikt. Bovendien vind ik als Skepsis lid homeopathie een dwaalleer (fuck you, Heston.

)
[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 22-10-2007 02:59:32 ]