Dat is langer bekend. Politieke partijen die de zaken voor verkiezingen de zaken veel mooier voorspiegelen dan ze zijn......quote:DEN HAAG - De programma’s waarmee CDA, PvdA en VVV de kiezer tegemoet willen treden, laten grote financi묥 gaten zien.
Dat zegt het CPB. Het Centraal Planbureau heeft forse kritiek op de verkiezingsprogramma’s van de drie grote partijen. Het CDA heeft zich rijk gerekend met besparingen door een effici뮴ere zorg. De PvdA zal zeker een miljard minder binnenhalen dan verwacht met bezuinigingen op de ambtenarij.
Verder zal het de VVD niet lukken om in vier jaar tijd de belastingtarieven met 3 procent te verlagen. Daarvoor is meer tijd nodig, zeggen de rekenmeesters van het kabinet. Ook de dekking voor het plan deugt niet, stelt het Centraal Planbureau.
CDA en PvdA wilden gisteren nog niet reageren op de CPB-notitie Keuzes in Kaart 2008-2011, die morgen wordt gepresenteerd. Maar de liberalen zeggen nu al dat ze het er niet mee eens zijn.
De VVD wilde de lastenverlichting van 3 procent voor iedereen betalen door de reserves van woningcorporaties met 3,5 miljard euro af te romen.
Volgens het planbureau is dat juridisch niet in de haak, maar de VVD bestrijdt dit en weigert de plannen aan te passen.
,,Wij hebben veel respect voor het CPB, maar het is geen advocatenkantoor,’’ zegt VVD-Kamerlid Blok. ,,In de CPB-berekeningen duurt het een jaar langer voordat we de 3 procent lastenverlichting hebben bereikt, maar wij denken dat dat niet zo is.’’
Het planbureau heeft ook kritiek op het VVD-voorstel om de kinderopvang voor iedereen gratis te maken. De 400 miljoen euro die de liberalen hiervoor in hun programma hebben uitgetrokken, is volgens het Centraal Planbureau niet genoeg. De plannen zouden wel een miljard euro kosten.
Omdat de VVD hoopt kiezers te winnen met gratis kinderopvang, heeft de partij nu 600 miljoen euro extra bij elkaar gesprokkeld om dit plan overeind te kunnen houden.
Bij de PvdA heeft het planbureau de 3,6 miljard euro afgewezen die de partij wilde bezuinigen op de overheidssector.
Het CPB denkt dat 1 à ±,5 miljard daarvan niet haalbaar is. Verder geloven de rekenaars van het planbureau niet dat het CDA werkelijk 4 miljard euro kan besparen door onder meer de zorginstellingen efficienter te laten werken.
bron: http://www.ad.nl/verkiezingen/article741206.ece
Moraal van het verhaal: welke conclusies het CPB ook trekt: je kunt er nooit volledig op vertrouwen. En partijen die straks overal paraderen met de CPB-berekeningen zijn niet goed bezig. Eigenlijk zouden we er gewoon mee moeten stoppen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:56 schreef Eldiablo het volgende:
Welkom in de volwassen wereld...
quote:Economen twijfelen aan berekeningen CPB
Economen zetten vraagtekens bij de berekeningen die het Centraal Plan Bureau (CPB) maakt van de verschillende partijprogramma's. Dat blijkt uit een enquête van RTL Z onder dertig vooraanstaande Nederlandse economen.
Morgen worden de CPB-cijfers gepresenteerd, en zodra die doorrekeningen binnen zijn, zullen de fractievoorziters in de Tweede Kamer met de cijfers aan de haal gaan. De CPB-cijfers zijn dé munitie voor het debat. De ene partij zorgt voor een grotere economische groei, de andere voor meer banen, zo zullen ze betogen.
Maar de kritiek op de rekenmethoden is nu al niet van de lucht. Een meerderheid van de meest vooraanstaande economen van Nederland vindt dat politiek en media zich minder moeten aantrekken van de doorrekeningen van de verkiezingsprogramma's. Die berekeningen zijn namelijk niet betrouwbaar als het gaat om lange-termijn-gevolgen van politieke plannen.
STELLING 1: De grote partijen laten hun verkiezingsprogramma doorrekenen door het CPB. Aan de uitkomsten van het CPB wordt veel waarde toegekend. Is dat terecht?
Eens 63%
STELLING 3: De opstellers van verkiezingsprogramma’s kennen de zwakte’s van het CPB-model en daardoor kunnen ze de uitkomsten manipuleren.
Zeer eens 20%
Eens 33%
STELLING 4: Politiek en media kennen een te grote waarde toe aan de uitkomsten van CPB-onderzoek.
Zeer eens 17%
Eens 50%
Nee juist niet. Dan wordt het een grote put van leugens......erger dan nu.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:59 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Eigenlij kzouden we er gewoon mee moeten stoppen.
Ik vertrouw het CPB meer dan de politieke partijen en als het CDA zegt dat ze 4 miljard op efficientie denkt te kunnen besparen in de zorg vind ik het fijn dat het CPB daar een streep door zet.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:59 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Moraal van het verhaal: welke conclusies het CPB ook trekt: je kunt er nooit volledig op vertrouwen. En partijen die straks overal paraderen met de CPB-berekeningen zijn niet goed bezig. Eigenlijk zouden we er gewoon mee moeten stoppen.
Zie ook onderstaand bericht van RTLZ. Als economen het CPB al niet vertrouwen, waarom zouden wij dat als normale burgers dan wel doen?
[..]
Alle economen???quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:13 schreef pmb_rug het volgende:
het CPB!
oh ja, dat is die club waar ALLE top economen van NL van zeggen dat hun berekeningen over de partijprogramma's niet betrouwbaar zijn....
dat jij geen vertrouwen hebt in dat plan van het CDA en dat jij dan een technocratische (ondemocratische) instelling zonder enige vorm van accountability vertrouwt omdat ze het met je eens zijn op dit punt is jouw zaak. het zegt gelukkig weinig over de essentie van het probleem.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:24 schreef Ooster het volgende:
[..]
Ik vertrouw het CPB meer dan de politieke partijen en als het CDA zegt dat ze 4 miljard op efficientie denkt te kunnen besparen in de zorg vind ik het fijn dat het CPB daar een streep door zet.
Dit dacht het CDA namelijk ook te behalen door dbc's in de zorg te introduceren en dat heeft alleen maar geld gekost. Politieke partijen worden zo gedwongen een eerlijker beeld te geven voor de komende 4 jaar en daar is wat mij betreft erg veel behoefte aan.
Dat economen het onzinnig vinden omdat er geen beeld wordt geschets voor de lange termijn is voor mij geen argument. Ik weet ook wel dat als je op het CDA stemt die goed onderwijs alleen voor de rijken ziet zitten dat het op termijn slechter zal gaan met de economie. Daar heb ik het CPB helemaal niet voor nodig. Ik weet ook wel dat als je het milieu links laat liggen dat het met de economie op termijn ook slechter zal gaan.
Het CPB schets een beeld van de verkiezingsprogramma's voor de komende periode en laat de grootste gaten zien, ik ben daar blij mee omdat zij het beter kunnen inschatten dan ikzelf. Als ik denk dat het CDA wel 4 miljard kan bezuinigen op de zorg en als ik ook nog eens denk dat ze dat, in tegenstelling tot de laatste jaren, op een manier kunnen doen die de zorg ook nog eens beter maakt (ik weet natuurlijk wel beter) dan stem ik toch lekker CDA?
het geeft alleen maar aan dat het doorrekenen nogal subjectief is en dat je het maar gematigd serieus moet nemen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Alle economen???
Dat plijt ervoor om de berekeingen ook door andere adviesorganen te laten doorekenen.....
quote:CPB schiet gat in verkiezingsprogramma VVD
Het Centraal Planbureau (CPB) concludeert dat de VVD niet in vier jaar tijd alle belastingtarieven met 3%-punt kan verlagen. Daarmee haalt het Planbureau het hart uit het verkiezingsprogramma van de liberalen. De tariefverlaging voor alle inkomenscategorieën is één van de belangrijkste beloftes van het VVD-programma.
Volgens het CPB is de tariefverlaging wel in vijf jaar - dus in twee regeerperiodes - te realiseren. De rekenmeesters van het CPB presenteren hun analyses van de verkiezingsprogramma's pas donderdag, maar de VVD heeft het slechte nieuws over het programma alvast openbaar gemaakt.
De VVD bestrijdt de conclusie van het Planbureau. Volgens het CPB is de financiële dekking van de tariefverlaging - die euro 7,7 mrd kost - niet deugdelijk. De rekenmeesters denken dat het niet mogelijk is euro 3,5 mrd te heffen bij woningcorporaties, zoals de VVD van plan is. 'Het CPB ziet een juridisch probleem voor de invoering van een vermogensrendementsheffing bij woningbouwcorporaties', stelt VVD-kamerlid Stef Blok.
'Maar wij zeggen: ''Jullie zijn geen advocatenkantoor. Wij denken dat het wel kan.'' Alle beleggers in vastgoed betalen ook 1,2% vermogensrendementsheffing. En gewone bedrijven betalen vennootschapsbelasting.' Het CPB berekent dat de VVD euro 1 mrd kan 'weghalen' bij de woningbouwcorporaties.
Ook bij de financiële dekking van de PvdA en CDA stuit het CPB op problemen. Het is van mening dat minstens euro 1 mrd van de door de PvdA geplande bezuinigingen op bureaucratie niet haalbaar is.
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=30538
Uiteraard is dat subjectief .... Ze doen het aan de hand van modellen. Waarin je keuzes hebt, om zaken wel of niet mee te nemen. En natuurlijk zal het ene model beter zijn de de ander, maar hoe kun je dat politicus of kiezer weten??quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:46 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het geeft alleen maar aan dat het doorrekenen nogal subjectief is en dat je het maar gematigd serieus moet nemen.
Die zijn anders ook al onhaalbaar gebleken op enkele punten, verder afwachten tot morgen tot het officieel bekend word gemaakt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Haha! En Zalm maar commentaar leveren op "die onhaalbare plannen van het CDA en PvdA."
Volgens mij is het VVD ook geen advocatenkantoor.quote:'Het CPB ziet een juridisch probleem voor de invoering van een vermogensrendementsheffing bij woningbouwcorporaties', stelt VVD-kamerlid Stef Blok.
'Maar wij zeggen: ''Jullie zijn geen advocatenkantoor. Wij denken dat het wel kan.''
Dan nog, Zalm liep af te geven op plannen van CDA en PvdA, voordat de plannen van VVD bekend werden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:25 schreef Chewie het volgende:
Die zijn anders ook al onhaalbaar gebleken op enkele punten, verder afwachten tot morgen tot het officieel bekend word gemaakt.
Ik denk dat er meer advocaten bij de VVD dan bij het CPB zijn.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Mooi stukje trouwens:
[..]
Volgens mij is het VVD ook geen advocatenkantoor..
Voor je nog meer enkel op de VVD zeikt, deed Wouter Bos niet exact hetzelfde door op plannen van het CDA en VVD af te geven?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dan nog, Zalm liep af te geven op plannen van CDA en PvdA, voordat de plannen van VVD bekend werden.
Dan mag je toch minstens verwachten dat hij (met de VVD) wel haalbare plannen zou presenteren.
Tuurlijk loopt iedereen kritiek te geven op elkaars begrotingen, maar ik vind dit een wel heel erg pot verwijt de ketel verhaal worden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:31 schreef WeirdMicky het volgende:
Voor je nog meer enkel op de VVD zeikt, deed Wouter Bos niet exact hetzelfde door op plannen van het CDA en VVD af te geven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |