ik vraag me af waar dan die figuren onder vallen die de amerikanen inhuren. In Amerika zijn er bedrijfjes die ex-militairen en dat soort spul verhuren. Die worden gewoon ingehuurd en ingezet op de gevaarlijkste taken door het amerikaanse leger.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:09 schreef _The_General_ het volgende:
Het leger kan iig nooit officieel een burger toestemming geven om mee te vechten.
Is hij daar als journalist of als documentaire maker eigenlijk? Dat lijkt me nogal te schelen namelijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef Verbal het volgende:
Daar gaat je onafhankelijkheid als journalist.
Huurlingen. Worden geen krijgsgevangenen. Hop, voor het vuurpeleton ermee!quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:29 schreef __________ het volgende:
Wat zijn die dan in het oorlogsrecht?
Dat maakt niet zo heel veel uit denk ik. Hij is embedded als journalist maar is een 'auteursdocumentaire' aan het maken over het embedded zijn die ergens eind november uitgezonden had moeten worden, maar ik vraag me af of dat nog gebeurt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:32 schreef __________ het volgende:
[..]
Is hij daar als journalist of als documentaire maker eigenlijk? Dat lijkt me nogal te schelen namelijk.
Yep, de Talib willen alle westerlingen voor het vuurpeloton.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:37 schreef Golradir het volgende:
Huurlingen. Worden geen krijgsgevangenen. Hop, voor het vuurpeleton ermee!
Nouja, van een journalist verwacht je steriel commentaar maar van een documentairemaker is dat net iets anders.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:46 schreef SCH het volgende:
Dat maakt niet zo heel veel uit denk ik.
Alsof de Taliban een journalist die niet schiet, geen uniform aanheeft en geen vlieg kwaad doet wel laten leven. Laat me niet lachten. Ze vermoorden zelfs hun eigen volk.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:52 schreef Sidekick het volgende:
Mensen die dit goedpraten overzien de consequenties er niet van. Dit is heel gevaarlijk voor zijn collega's, maar ook andere mensen, hulpverleners, zonder uniform.
Ow ja, de taliban trok zich voor dit incident wel iets aan van journalisten, burgers hulpverleners etc?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:52 schreef Sidekick het volgende:
Mensen die dit goedpraten overzien de consequenties er niet van. Dit is heel gevaarlijk voor zijn collega's, maar ook andere mensen, hulpverleners, zonder uniform.
Ze hebben in ieder geval weinig verstand van de regelgeving en de impact en zien die hele missie als een groot wild-west-avontuur.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:52 schreef Sidekick het volgende:
verschil is dat met chef lange tand een dagje in de zweethut rondhangen niet tegen de wet isquote:Op woensdag 25 oktober 2006 18:54 schreef __________ het volgende:
[..]
Nouja, van een journalist verwacht je steriel commentaar maar van een documentairemaker is dat net iets anders.
Hij schiet mee maar is dat wezenlijk anders dan iemand die een documentaire maakt over indianen en er een jaar bij gaat wonen?
veel en veel te kort door de bochtquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:16 schreef SCH het volgende:
[..]
en zien die hele missie als een groot wild-west-avontuur.
Waarom is het te begrijpen. Ik vind het totaal niet te begrijpen dat iemand daar even naar een geweer grijpt. Kom op zeg, het is geen legoquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
veel en veel te kort door de bocht
dat je het begrijpelijk vind dat de man een geweer grijpt als hij beschoten wordt wil nog niet zeggen dat je het een wild west avontuur vind want de reactie is wmb gewoon te begrijpen
het mag alleen niet
Ik kan me een paar reportages en documantaires herrinneren van reporters die een tijd met de taliban mee gingenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:14 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ow ja, de taliban trok zich voor dit incident wel iets aan van journalisten, burgers hulpverleners etc?
ja klopt maar dat convooi heeft hij zelf geregeld. dus hij heeft ze gehuurdquote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het lijkt mij erg sterk dat hij zich zo een leger kan veroorloven.
Hoogstens is hij tegen betaling met een convooi dat zoveel bescherming had via Pakistan naar Uruzgan gereisd. In de documentaire zag ik die 200 man in ieder geval niet terug.
Dat is ook m'n punt niet. Dat stuk ging over journalisten en de objectieviteit. Ik zie niet in wat het verschil is tussen een jaar tussen de indianen wonen of 1 keer meeschieten. Als een keer schiet is hij niet objectief meer maar een jaar tussen de indianen wonen ben je ineens een documentairemaker die zich verdiept in het onderwerp ofzo?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:20 schreef sp3c het volgende:
hij mag gewoon niet schieten als journalist,
Op het moment dat je eigen leven in gevaar is tellen die regels helemaal niet meer. Een oorlogs misdrijf is het niet, sterker nog ze kunnen hem helmaal nergens op pakken.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:01 schreef LXIV het volgende:
Het is niet de bedoeling dat journalisten die mee op patrouille gaan ook maar mee gaan schieten. Een hele slechte zaak dus.
Op de eerste plaats is hij geen strijdende partij. Hij kent de Rules of Engagement niet. Wat deze journalist gedaan heeft is feitelijk een oorlogsmisdrijf.
Bovendien compromitteerd hij op deze wijze de neutraliteit van de pers (voor zover mogelijk met embedded journalists) en brengt aldus het leven van zijn collega's in gevaar.
Stel je voor dat iedereen die van toeten noch blazen weet, en hiertoe niet gerechtigd is, opeens mee gaat schieten.
Enkele jaren gevangenisstraf lijkt me op zijn plaats.
nee het klopt het is geen lego daarom is het ook te begrijpen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom is het te begrijpen. Ik vind het totaal niet te begrijpen dat iemand daar even naar een geweer grijpt. Kom op zeg, het is geen lego![]()
als jij als militair bezig bent met het redden van je leven ga je je ook nog niet een keer bezighouden met het uit de handen grissen van wapens van bevriende journalisten/docu makers.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:26 schreef SCH het volgende:
Dat hele vraagstuk van embedded journalisten komt wel in een ander daglicht te staan door dit soort incidenten. Als de grens blijkbaar vervaagt, wat toch al een groot risico is, en het gevolg is dat journalisten gezellig mee gaan pief-paf-poefen dan ben je letterlijk en figuurlijk heel ver van huis.
Het lijkt er hier op, uit het relaas van Franke in de Volkskrant, dat dat ook het geval is. Dat de militairen in zijn omgeving het niet direct afkeurden maar hem wel vroegen het stil te houden. Absurd natuurlijk. Die militairen moeten hem juist tegenhouden.
Voor mijn gevoel zit het allemaal wat te dicht op elkaar en vervagen de grenzen, dat is wel logisch maar ook wel enigszins kwalijk. Ik vraag me dat ook af omdat iemand van de krijgsmacht bij ons in de uitzendingen verslag doet maar daar heb ik geloof ik weer een wat ander gevoel bij. Het is niet zo dat die de microfoon kan grijpen en zonder voorbehoud 'om zich heen kan gaan schieten'.
zover ik weet vond rtl het geweldig.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:32 schreef SCH het volgende:
Hij heeft wel een probleem want zijn productiemaatschappij is not amused en de omroep die de docu aan zou kopen ook niet. Welicht dat SBS6 er iets mee kan?
nou als je geraakt wordt in een gevecht is de kans dat je doodgaat momenteel 1 op 6 geloof ik, bovendien lijkt me gewond raken ook niet zo'n pretjequote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom is het te begrijpen. Ik vind het totaal niet te begrijpen dat iemand daar even naar een geweer grijpt. Kom op zeg, het is geen lego![]()
Inderdaad, en dat is nou juist het hele domme van die vent. Een beetje stoer doen over z'n avonturen in Afghanistan over de rug van het KCT en in feite de hele Nederlandse krijgsmacht heen. Een professionele journalist zou bovendien nooit partij mogen kiezen in een conflict, en zeker niet op deze manier.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
verder als die kerel het gewoon had stil gehouden waren de talibs er nooit achtergekomen.
en die krijg ook gezeik omdat hij niet schoot.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou als je geraakt wordt in een gevecht is de kans dat je doodgaat momenteel 1 op 6 geloof ik, bovendien lijkt me gewond raken ook niet zo'n pretje
dan is stilzitten en niets doen als iedereen om je heen op elkaar staat te schieten nogal frustrerend ... vraag het aan Karremans en co.
Daarom moeten ze misschien ook niet mee bij dit soort ritjes.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als jij als militair bezig bent met het redden van je leven ga je je ook nog niet een keer bezighouden met het uit de handen grissen van wapens van bevriende journalisten/docu makers.
Wat maakt het nou uit dat de Taliban het weet?quote:verder als die kerel het gewoon had stil gehouden waren de talibs er nooit achtergekomen.
Ik vind niet dat je Karremans en co kunt vergelijken met deze journalist, vind jij wel?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou als je geraakt wordt in een gevecht is de kans dat je doodgaat momenteel 1 op 6 geloof ik, bovendien lijkt me gewond raken ook niet zo'n pretje
dan is stilzitten en niets doen als iedereen om je heen op elkaar staat te schieten nogal frustrerend ... vraag het aan Karremans en co.
In de propagandaoorlog kan bijna alles tegen je gebruikt worden. Al Qaeda, en in mindere mate ook de Taliban, weten heel goed hoe ze de plaatselijke bevolking ervan kunnen overtuigen dat het Nederlandse leger 'brute huurlingen vermomd als onschuldige journalisten' gebruikt om 'de Afghaanse vrijheidsstrijders' op oneervolle wijze aan te vallen. Of verzin iets wat hier op lijkt...quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Daarom moeten ze misschien ook niet mee bij dit soort ritjes.
[..]
Wat maakt het nou uit dat de Taliban het weet?
anders had ik het er niet bijgehaaldquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je Karremans en co kunt vergelijken met deze journalist, vind jij wel?
Man, Franke is in militaire dienst geweest. Die heeft waarschijnlijk leren knallen met zo'n MAG op de Hasjkamp. Is het toch nog ergens goed voor geweest.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Meen je dat nou?? Een militaire club met een mogelijk verkeerd mandaat vergelijken met een journalist? Ik vind het niet zo logisch.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
anders had ik het er niet bijgehaald
ja ik meen hetquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Meen je dat nou?? Een militaire club met een mogelijk verkeerd mandaat vergelijken met een journalist? Ik vind het niet zo logisch.
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik meen het
blijf je het vragen?
anders ga ik mezelf quoten
Alles je zit er net zelf over te zeuren dat nu geen enkele journalist meer veilig is (zover ze dat al waren) als ze het niet hadden geweten was er niets veranderdquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Daarom moeten ze misschien ook niet mee bij dit soort ritjes.
[..]
Wat maakt het nou uit dat de Taliban het weet?
Nee dat deed ik niet. Ik had het over het principe van embedded zijn.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Alles je zit er net zelf over te zeuren dat nu geen enkele journalist meer veilig is (zover ze dat al waren)
Wat heeft de Taliban daar mee van doen?quote:als ze het niet hadden geweten was er niets veranderd
sorry je hebt het idd niet gezegt dat waren 20 andere.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee dat deed ik niet. Ik had het over het principe van embedded zijn.
[..]
Wat heeft de Taliban daar mee van doen?
En jij bent voor het verzwijgen van incidenten?
je zou er zelf is op in kunnen gaan ipv blijven vragen of ik het meen?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kan er ook gewoon op ingaan. Waarin is Karremans te vergelijken met Franke??? En de frustraties, want daar ging het over!
een individu heeft altijd het recht om proportioneel zijn eigen lijf en dat van dierbaren te verdedigen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook naar de geest van het oorlogsrecht is dit absoluut niet toe te staan.
[..]
Aangezien je klaarblijkelijk niet in staat bent een discussie met argumenten te voeren, maar rechtstreeks op de man speelt zal ik verder niet meer reageren op je postjes.
Franke is er niet met dezelfde intentie naar toe als Karremans c.s.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
je zou er zelf is op in kunnen gaan ipv blijven vragen of ik het meen?
maar goed hoor, vraag het elke Bosnie veteraan die er voor 1995 geweest is
wat was het ergste aan de hele situatie?
antwoord zal 9 van de 10 keer over de machteloosheid gaan, men had wel mogelijkheden maar mocht die niet benutten dus deden ze het niet.
Vranke had ook mogelijkheden (los karabijn grijpen en schieten) en mocht dit ook niet maar hij besloot voor zichzelf dat de regels niet van toepassing waren op hem oid.
vind ik vergelijkbaar, alleen maakte Karremans de juiste keuze en Vranke niet.
maar begrijpelijk vind ik het wel, het blijft frustrerend zeker als je (iig in je eigen hoofd) geoefend bent op dergelijke situaties
dat weet jij niet als je franke bezig ziet denk je toch andersquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Franke is er niet met dezelfde intentie naar toe als Karremans c.s.
Hij is er naar toe om te filmen.
Volstrekt idiote vergelijking.
hij is daar bij uitnodiging van het leger onder bescherming van het leven en heeft dus gewoon bevelen op te volgenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Franke is er niet met dezelfde intentie naar toe als Karremans c.s.
Hij is er naar toe om te filmen.
dat jij hem niet snapt is jammer, dat je het idioot noemt omdat je het er niet mee eens bent is typischquote:Volstrekt idiote vergelijking.
nee een journalist heeft een beschermde status onder het oorlogsrecht net als bv het rode kruis ... en die vereist dat hij niet gewapend isquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:25 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
een individu heeft altijd het recht om proportioneel zijn eigen lijf en dat van dierbaren te verdedigen.
aangezien de taliban ook hem zal doden als ze de kans krijgen en hem al beschoten mag hij dus mijn inziens proportioneel verdedigen.
Als journalist, niet als soldaat - dus zijn mogelijke frustratie komt uit iets heel anders voort.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij is daar bij uitnodiging van het leger onder bescherming van het leven en heeft dus gewoon bevelen op te volgen
Tja, journalisten vergelijken met soldaten - het is me watquote:dat jij hem niet snapt is jammer, dat je het idioot noemt omdat je het er niet mee eens bent is typisch
met andere woorden:quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee een journalist heeft een beschermde status onder het oorlogsrecht net als bv het rode kruis ... en die vereist dat hij niet gewapend is
want kogels voelen anders aan als je journalist bent ofzo?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Als journalist, niet als soldaat - dus zijn mogelijke frustratie komt uit iets heel anders voort.
je laat je weer heel erg kennen hoor ... je zou is voor eens in je leven respect op kunnen brengen voor andermans mening ipv meteen weer te beginnen te stangenquote:[..]
Tja, journalisten vergelijken met soldaten - het is me wat![]()
Ik stang niet. Jij wil geen discussie voeren en begint met idiote vergelijkingen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
want kogels voelen anders aan als je journalist bent ofzo?
die krijgen betere kogelvrije vesten mee??
je laat je weer heel erg kennen hoor ... je zou is voor eens in je leven respect op kunnen brengen voor andermans mening ipv meteen weer te beginnen te stangen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |