Naar mijn weten zou men hem ook onder een Nederlandse body of Law kunnen berechten. Nederlandse burgers die in land X mensen vermoorden (ook al zou het in dat land mogen) kunnen hier volgens mij daarom berecht worden. En dat men in Amerika wel uit verdediging iemand kan doden (een paar posts erboven) heeft niets met het nederlandse recht te maken.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:33 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Hij valt dus onder het Afghaans recht waardoor hij daar een wapen mag dragen en zijn lijf mag verdedigen.
De Nederlandse wet kent ook noodweer exces, dan ben je niet strafbaar.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef Xith het volgende:
[..]
Naar mijn weten zou men hem ook onder een Nederlandse body of Law kunnen berechten. Nederlandse burgers die in land X mensen vermoorden (ook al zou het in dat land mogen) kunnen hier volgens mij daarom berecht worden. En dat men in Amerika wel uit verdediging iemand kan doden (een paar posts erboven) heeft niets met het nederlandse recht te maken.
Ik heb het niet over wat 'ik het liefst zou willen' maar hoe de wet erop kijkt. Burgers mogen niet mensen dooden, of ze aangevallen worden of niet, maar het is aan de rechter om de strafmaat op te leggen
Mits hij niet in het land zelf berecht wordt. Anders heb je het van de TV bekende double jeopardy. Nu val je volgens mij wel altijd onder de wetten van het land van het misdrijf kwa strafbaarheid. Bijvoorbeeld een Amerikaan die wiet rookt in NL..quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef Xith het volgende:
[..]
Naar mijn weten zou men hem ook onder een Nederlandse body of Law kunnen berechten. Nederlandse burgers die in land X mensen vermoorden (ook al zou het in dat land mogen) kunnen hier volgens mij daarom berecht worden. En dat men in Amerika wel uit verdediging iemand kan doden (een paar posts erboven) heeft niets met het nederlandse recht te maken.
Wie, de Talib ?quote:
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:01 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
JIj zou zeker door de linies breken en ze allemaal een knuffel geven he?
[..]
[..]
In de toekomst kan men dit vermijden door een contract met defensie te tekenen. Maar dan gaan mensen zich zorgen maken over de onafhankelijkheid van de verslaggever.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:35 schreef LXIV het volgende:
Toch is het heel erg belangrijk dat dit soort zaken voortaan vermeden worden. De volgende keer wil een journalist, kamerlid of wie dan ook mee gaan doen met een aanval. Hoe liggen de zaken dan?
Ik zat zelf meer aan internationale handels wetten te denken; Als bijv een Japanse fabrikant een contractbreuk met een Nederlandse winkel, dan is de fabrikant in beide Nederland en Japan aan te klagen (als de landen onderlinge threaties hebben). Ik weet dat het twee totaal verschillende gevallen zijn maar leek mij een logische sprong.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Mits hij niet in het land zelf berecht wordt. Anders heb je het van de TV bekende double jeopardy. Nu val je volgens mij wel altijd onder de wetten van het land van het misdrijf kwa strafbaarheid. Bijvoorbeeld een Amerikaan die wiet rookt in NL..
Dat is geen diemaco maar een kikker...quote:
Ok, maar dan is het taak van de om te laten zien of het echt noodweer exces zou zijn. Terwijl het OM waarschijnlijk zal aansturen om Moord (wie weet raakte de man wel iemand?) als wel Poging tot...quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:54 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
De Nederlandse wet kent ook noodweer exces, dan ben je niet strafbaar.
[..]
Euh, volgens mij is embedded journalism nou precies dat. Die verslaggever droeg al een legerhelm e.d. Rijdt mee met een patrouille, en het ministerie checkt via een afdeling aldaar wat de journalist zegt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:09 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
In de toekomst kan men dit vermijden door een contract met defensie te tekenen. Maar dan gaan mensen zich zorgen maken over de onafhankelijkheid van de verslaggever.
quote:Het leger kan iig nooit officieel een burger toestemming geven om mee te vechten.
Nee. Die redenatie gaat niet op.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef LXIV het volgende:
Het deelnemen aan gevechtshandelingen als niet-combattant is strikt verboden volgens de conventies van Genève, en dus een oorlogsmisdrijf.
Zijn we dat tenminste eens (even muv de veranderingen aan Geneve van `49 en later)quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef LXIV het volgende:
Gevoelig puntje. Strikt volgens de letter van de wet zou een aantal inderdaad voldoen aan die definitie.
Ik had begrepen dat dat wel het geval was. Het zou dan ook niet ongewoon zijn.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat droeg hij niet. Het dragen ervan zou overigens ook niet toegestaan zijn.
Krijgstucht is één maar gezag een tweede... Ik blijf het moeilijk vinden dat je Franke buiten het verdrag laat vallen en de Taliban erin. Ik zie dat niet terug in de score op die 4 voorwaarden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef LXIV het volgende:
Nee. Hij is geen militair en valt dus niet onder de krijgstucht.
Bij Tweakers hadden ze onlangs zo`zaak op de frontpage. Een Amerikaanse spammer klaagde een Engels anti-spam bedrijf aan in de VS. De rechter deed uitspraak tgv de spammer maar er kon geen gevolg aan gegeven worden aangezien het bedrijf Engels was en in Engeland aangeklaagd had moeten worden..quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:10 schreef Xith het volgende:
Ik zat zelf meer aan internationale handels wetten te denken; Als bijv een Japanse fabrikant een contractbreuk met een Nederlandse winkel, dan is de fabrikant in beide Nederland en Japan aan te klagen (als de landen onderlinge threaties hebben). Ik weet dat het twee totaal verschillende gevallen zijn maar leek mij een logische sprong.
Het niet-combattant zijn is uiteraard geen oorlogsmisdrijf. Het als niet-combattant deelnemen aan gevechtshandelingen uiteraard wel.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nee. Die redenatie gaat niet op.
Een oorlogsmisdrijf is een schending van de oorlogswetten; http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_war . Buiten een definitie van het verdrag van Geneve vallen is nog geen oorlogsmisdrijf.
Kijk voor voorbeelden eens hierzo:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_war_crimes
[..]
quote:Zijn we dat tenminste eens (even muv de veranderingen aan Geneve van `49 en later)
[..]
Ik had begrepen dat dat wel het geval was. Het zou dan ook niet ongewoon zijn.
Iemand die hier uitsluitsel over geven kan?
[..]
Natuurlijk zal hem verteld zijn te luisteren naar degene die de patrouille leidde. Maar dat maakt hem nog geen combattant, en daar gaat het om.quote:Krijgstucht is één maar gezag een tweede... Ik blijf het moeilijk vinden dat je Franke buiten het verdrag laat vallen en de Taliban erin. Ik zie dat niet terug in de score op die 4 voorwaarden.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de actie van Franke waarschijnlijk niet de meest handige was. Hij had er in elk geval beter aan gedaan zn mond te houden na afloop. Een soort "whatever happens in Vegas stays in Vegas"
En dat is nu juist waarom dit niet gebeuren mag.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:14 schreef digitaLL het volgende:
Kunnen we geen "Hunt the Talib" organiseren met landegenoten die een spannende vakantie willen meemaken. Korte training met wapens en communicatie. Daarna gezellig op Talibhunt met de Commando's. Ze betalen er ook nog voor. Journalisten kunnen het filmen en er verslag van doen.
ja dat vindt ik ook vreemd waarom de taliban wel en Franke niet.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 13:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nee. Die redenatie gaat niet op.
Een oorlogsmisdrijf is een schending van de oorlogswetten; http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_war . Buiten een definitie van het verdrag van Geneve vallen is nog geen oorlogsmisdrijf.
Kijk voor voorbeelden eens hierzo:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_war_crimes
[..]
Zijn we dat tenminste eens (even muv de veranderingen aan Geneve van `49 en later)
[..]
Ik had begrepen dat dat wel het geval was. Het zou dan ook niet ongewoon zijn.
Iemand die hier uitsluitsel over geven kan?
[..]
Krijgstucht is één maar gezag een tweede... Ik blijf het moeilijk vinden dat je Franke buiten het verdrag laat vallen en de Taliban erin. Ik zie dat niet terug in de score op die 4 voorwaarden.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de actie van Franke waarschijnlijk niet de meest handige was. Hij had er in elk geval beter aan gedaan zn mond te houden na afloop. Een soort "whatever happens in Vegas stays in Vegas"
die lopen niet rond met PRESS op hun vestjes ... althans dat mogen ze iig nietquote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja dat vindt ik ook vreemd waarom de taliban wel en Franke niet.
goede vraag ... ik weet eigenlijk niet hoe dat zit, volgens mij kun je dat zelfs als een offensieve actie aanmerken!!!quote:verder vraag ik mij af hoe dat dan met karskens zit die had 200 huurlingen om zichzelf te beschermen in afghanistan is hij dan een burger of een krijgsheer?
Het schept ook een precedent voor andere journalisten misschien. Dat is ook het probleem met humanitaire hulpverleners. Er zijn wel een aantal gebieden op aarde te noemen waar het zeer onveilig is en dan nog dringen ze er vaak op aan dat er geen militaire hulp is, want zodra hulpverleners en militairen samenwerken, worden ze bij hetzelfde vijandige, ongelovige kamp gestopt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:57 schreef sp3c het volgende:
begrijpelijk maar ik vind het een foute boel hoor, meneer is herkenbaar als journalist (neem ik aan) dus mag hij geen wapens dragen.
ja dat is link en ja er is een realistische kans dat je er dood aangaat maar dat is je baan nu eenmaal, hij maakt het nieuws ipv dat hij het verslaat
technisch gezien gewoon een oorlogsmisdaad
Los van de opleiding moeten ze dan ook onder de Nederlandse krijgstucht gesteld worden en een uniform aan. Dan zijn het feitelijk gewoon combattanten geworden, net zoals de secties communicatie nu bij de brigades.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:05 schreef sp3c het volgende:
ja precies, het moet niet zo zijn dat journalisten maar wapens links en rechts weg beginnen te grissen om te gaan knallen zodra ze een beetje in hun broek beginnen te poepen ... dan kunnen ze nergens meer heen met klu transporten
of ze moeten het hele opwerktraject meekrijgen en exact weten wanneer wel en wanneer niet te schieten
Stompzinnige actie. Daar gaat je onafhankelijkheid als journalist. Sowieso al, met dat embedded-gedoe, maar goed.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:14 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Bron Planet.nl
Hulde voor het snelle handelen van deze Journalist.
Hij maakte een documentaire als embedded journalist - een verhaal vanuit zichzelf - een zogenaamde auteursdocumentaire.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef sp3c het volgende:
Nederlandse journalisten die beweren dat ze onafhankelijk zijn .... hmmmm .... daar moet ik is over nadenken
En dat is een heel ander punt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:11 schreef tvlxd het volgende:
Ik kan het die journalist overigens niet kwalijk nemen.
Mwah, ik vond het niet onaardig hoe Karskens het formuleerde: 'Wil je eerst zelf Talibanstrijders doodschieten en daar dan een filmpje over maken?'quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:13 schreef SCH het volgende:
Het heeft niet eens zozeer met onafhankelijkheid te maken maar ik vind het gewoon oerstom om ineens aan zo'n wapen te gaan zitten en de stoere jongen uit te gaan hangen.
Karskens is in ieder geval niet afhankelijk van de Krijgsmacht. Al is hij wel vooringenomen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef sp3c het volgende:
Nederlandse journalisten die beweren dat ze onafhankelijk zijn .... hmmmm .... daar moet ik is over nadenken
ik vind het wel een grappig manneke (hij is toch ook die gast van Dutchmil?) maar dat is het punt niet eens ... het mag gewoon niet, en dan komtie bij NOVA die normaal gesproken moord en brand schreeuwen als een militair de verkeerde kant op boert en daar wordt hem geen enkele kritische noot toegespeeldquote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij maakte een documentaire als embedded journalist - een verhaal vanuit zichzelf - een zogenaamde auteursdocumentaire.
Hij komt een beetje over als zo'n wild-west type, maar toch zie ik zo'n Karskens dit niet doen.
Het heeft niet eens zozeer met onafhankelijkheid te maken maar ik vind het gewoon oerstom om ineens aan zo'n wapen te gaan zitten en de stoere jongen uit te gaan hangen.
ja ik vond hem wel goedquote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Karskens is in ieder geval niet afhankelijk van de Krijgsmacht. Al is hij wel vooringenomen.
Afgelopen zondag de documentaire van hem over Uruzgan op NOVA gezien?
Ach, hij laat de ene kant van de medaille zien, het programma "groeten uit Uruzgan" de andere zijde. Samen vormen die een aardig compleet beeld.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik vond hem wel goed
met wat kanttekeningen
CIMIC-personeel mag gewoon schieten (militair cimic-personeel), en dat wordt ook van ze verwacht. Bovendien krijgt nu iedereen die een pistool draagt ook nog een diemaco mee.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind het wel een grappig manneke (hij is toch ook die gast van Dutchmil?) maar dat is het punt niet eens ... het mag gewoon niet, en dan komtie bij NOVA die normaal gesproken moord en brand schreeuwen als een militair de verkeerde kant op boert en daar wordt hem geen enkele kritische noot toegespeeld
dat vind ik nogal selectief, mensen van CIMIC komen ook wel is in vuurgevechtjes terecht, volgens mij mogen die ook niet schieten (al zijn ze wel bewapend met een pistool) tenzij de vijand echt met een kapmes voor ze staat ... doen ze dan ook niet
Karremans mocht ook niet schieten, oftie nu bang was of niet en dan is daar nog dat hele drama rondom eric O.
[..]
maar nu mijn vraag hoe zit dat dan met Karskens die 200 huurlingen heeft?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ach, hij laat de ene kant van de medaille zien, het programma "groeten uit Uruzgan" de andere zijde. Samen vormen die een aardig compleet beeld.
Hij heeft iig wel lef om als westerling zo door Uruzgan te reizen.
Het lijkt mij erg sterk dat hij zich zo een leger kan veroorloven.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar nu mijn vraag hoe zit dat dan met Karskens die 200 huurlingen heeft?
Daarom is er ook zoveel pressie naar de Iraakse overheid om bepaalde dingen beter te regelen, veel mensen worden zo weer vrijgelaten. Ook interessant is dat die terroristen hele dure operaties enzo krijgen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:07 schreef Napalm het volgende:
Ah, de de commando zat in de MB. Toch kan ik me voorstellen dat die het niet tof vind als iemand met zijn geweer aan het schieten was. Maar wellicht is er m,eer gebeurd dan we weten.
[..]
Erg interessant. Met name het volgende:
[..]
Blijkbaar laten ze gevange terroristen gewoon weer gaan. Hmmm, dan kan ik me Guatamano Bay een stuk beter begrijpen.
...
Jij zou liever op de grond blijven liggen en hopen dat je niet sterft terwijl je ook terug kunt schieten en daarmee de vijand laat duiken en je jezelf dus meer veiligheid geeft?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef Verbal het volgende:
[..]
Stompzinnige actie. Daar gaat je onafhankelijkheid als journalist. Sowieso al, met dat embedded-gedoe, maar goed.
V.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |