abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42918517
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:33 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Hij valt dus onder het Afghaans recht waardoor hij daar een wapen mag dragen en zijn lijf mag verdedigen.
Naar mijn weten zou men hem ook onder een Nederlandse body of Law kunnen berechten. Nederlandse burgers die in land X mensen vermoorden (ook al zou het in dat land mogen) kunnen hier volgens mij daarom berecht worden. En dat men in Amerika wel uit verdediging iemand kan doden (een paar posts erboven) heeft niets met het nederlandse recht te maken.

Ik heb het niet over wat 'ik het liefst zou willen' maar hoe de wet erop kijkt. Burgers mogen niet mensen dooden, of ze aangevallen worden of niet, maar het is aan de rechter om de strafmaat op te leggen
pi_42918831
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef Xith het volgende:

[..]

Naar mijn weten zou men hem ook onder een Nederlandse body of Law kunnen berechten. Nederlandse burgers die in land X mensen vermoorden (ook al zou het in dat land mogen) kunnen hier volgens mij daarom berecht worden. En dat men in Amerika wel uit verdediging iemand kan doden (een paar posts erboven) heeft niets met het nederlandse recht te maken.

Ik heb het niet over wat 'ik het liefst zou willen' maar hoe de wet erop kijkt. Burgers mogen niet mensen dooden, of ze aangevallen worden of niet, maar het is aan de rechter om de strafmaat op te leggen
De Nederlandse wet kent ook noodweer exces, dan ben je niet strafbaar.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 12:57:46 #53
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42918943
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef Xith het volgende:

[..]

Mits hij niet in het land zelf berecht wordt. Anders heb je het van de TV bekende double jeopardy. Nu val je volgens mij wel altijd onder de wetten van het land van het misdrijf kwa strafbaarheid. Bijvoorbeeld een Amerikaan die wiet rookt in NL..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42919035
Wat een malloot
pi_42919083
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:00 schreef SCH het volgende:
Wat een malloot
JIj zou zeker door de linies breken en ze allemaal een knuffel geven he?
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:01:39 #56
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_42919091
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:00 schreef SCH het volgende:
Wat een malloot
Wie, de Talib ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_42919168
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:01 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_42919310
quote:

[..]

pi_42919339
quote:

[..]

pi_42919391
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:35 schreef LXIV het volgende:

Toch is het heel erg belangrijk dat dit soort zaken voortaan vermeden worden. De volgende keer wil een journalist, kamerlid of wie dan ook mee gaan doen met een aanval. Hoe liggen de zaken dan?
In de toekomst kan men dit vermijden door een contract met defensie te tekenen. Maar dan gaan mensen zich zorgen maken over de onafhankelijkheid van de verslaggever.

Het leger kan iig nooit officieel een burger toestemming geven om mee te vechten.
pi_42919424
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

Mits hij niet in het land zelf berecht wordt. Anders heb je het van de TV bekende double jeopardy. Nu val je volgens mij wel altijd onder de wetten van het land van het misdrijf kwa strafbaarheid. Bijvoorbeeld een Amerikaan die wiet rookt in NL..
Ik zat zelf meer aan internationale handels wetten te denken; Als bijv een Japanse fabrikant een contractbreuk met een Nederlandse winkel, dan is de fabrikant in beide Nederland en Japan aan te klagen (als de landen onderlinge threaties hebben). Ik weet dat het twee totaal verschillende gevallen zijn maar leek mij een logische sprong.
pi_42919492
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:28 schreef mForce het volgende:
Met een Dimaco
[afbeelding]
Dat is geen diemaco maar een kikker...
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_42919545
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De Nederlandse wet kent ook noodweer exces, dan ben je niet strafbaar.
Ok, maar dan is het taak van de om te laten zien of het echt noodweer exces zou zijn. Terwijl het OM waarschijnlijk zal aansturen om Moord (wie weet raakte de man wel iemand?) als wel Poging tot...

mocht dit tot een rechtzaak leiden.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:14:12 #64
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_42919546
Kunnen we geen "Hunt the Talib" organiseren met landegenoten die een spannende vakantie willen meemaken. Korte training met wapens en communicatie. Daarna gezellig op Talibhunt met de Commando's. Ze betalen er ook nog voor. Journalisten kunnen het filmen en er verslag van doen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_42919557
quote:

[..]

Maar serieus: deze man noemt zich ook geen journalist. Ik neem aan dat het nog wel een staartje heeft, kan me niet voorstellen dat Defensie hier zo blij mee is.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:14:35 #66
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42919560
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:09 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

In de toekomst kan men dit vermijden door een contract met defensie te tekenen. Maar dan gaan mensen zich zorgen maken over de onafhankelijkheid van de verslaggever.
Euh, volgens mij is embedded journalism nou precies dat. Die verslaggever droeg al een legerhelm e.d. Rijdt mee met een patrouille, en het ministerie checkt via een afdeling aldaar wat de journalist zegt.

Maken er veel mensen zich zorgen over?
quote:
Het leger kan iig nooit officieel een burger toestemming geven om mee te vechten.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:22:24 #67
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42919861
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:45 schreef LXIV het volgende:
Het deelnemen aan gevechtshandelingen als niet-combattant is strikt verboden volgens de conventies van Genève, en dus een oorlogsmisdrijf.
Nee. Die redenatie gaat niet op.
Een oorlogsmisdrijf is een schending van de oorlogswetten; http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_war . Buiten een definitie van het verdrag van Geneve vallen is nog geen oorlogsmisdrijf.
Kijk voor voorbeelden eens hierzo:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_war_crimes
quote:
Gevoelig puntje. Strikt volgens de letter van de wet zou een aantal inderdaad voldoen aan die definitie.
Zijn we dat tenminste eens (even muv de veranderingen aan Geneve van `49 en later)
quote:
Nee, dat droeg hij niet. Het dragen ervan zou overigens ook niet toegestaan zijn.
Ik had begrepen dat dat wel het geval was. Het zou dan ook niet ongewoon zijn.
Iemand die hier uitsluitsel over geven kan?
quote:
Nee. Hij is geen militair en valt dus niet onder de krijgstucht.
Krijgstucht is één maar gezag een tweede... Ik blijf het moeilijk vinden dat je Franke buiten het verdrag laat vallen en de Taliban erin. Ik zie dat niet terug in de score op die 4 voorwaarden.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de actie van Franke waarschijnlijk niet de meest handige was. Hij had er in elk geval beter aan gedaan zn mond te houden na afloop. Een soort "whatever happens in Vegas stays in Vegas"

[ Bericht 3% gewijzigd door Napalm op 25-10-2006 13:28:27 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 13:27:14 #68
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42920011
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:10 schreef Xith het volgende:
Ik zat zelf meer aan internationale handels wetten te denken; Als bijv een Japanse fabrikant een contractbreuk met een Nederlandse winkel, dan is de fabrikant in beide Nederland en Japan aan te klagen (als de landen onderlinge threaties hebben). Ik weet dat het twee totaal verschillende gevallen zijn maar leek mij een logische sprong.
Bij Tweakers hadden ze onlangs zo`zaak op de frontpage. Een Amerikaanse spammer klaagde een Engels anti-spam bedrijf aan in de VS. De rechter deed uitspraak tgv de spammer maar er kon geen gevolg aan gegeven worden aangezien het bedrijf Engels was en in Engeland aangeklaagd had moeten worden..
  woensdag 25 oktober 2006 @ 14:36:33 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42921857
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

Een oorlogsmisdrijf is een schending van de oorlogswetten; http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_war . Buiten een definitie van het verdrag van Geneve vallen is nog geen oorlogsmisdrijf.
[..]
Het niet-combattant zijn is uiteraard geen oorlogsmisdrijf. Het als niet-combattant deelnemen aan gevechtshandelingen uiteraard wel.
quote:
Zijn we dat tenminste eens (even muv de veranderingen aan Geneve van `49 en later)
[..]

[..]

Ik weet niet meer precies of hij dit droeg, maar gisteravond waren er beelden op het nieuws te zien. Daar droeg hij geen uniform. Hetdan ook zeer ongebruikelijk zijn wanneer journalisten Nederlandse uniformen aankregen. Juist om dit soort misvattingen te voorkomen.
quote:
Krijgstucht is één maar gezag een tweede... Ik blijf het moeilijk vinden dat je Franke buiten het verdrag laat vallen en de Taliban erin. Ik zie dat niet terug in de score op die 4 voorwaarden.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de actie van Franke waarschijnlijk niet de meest handige was. Hij had er in elk geval beter aan gedaan zn mond te houden na afloop. Een soort "whatever happens in Vegas stays in Vegas"
Natuurlijk zal hem verteld zijn te luisteren naar degene die de patrouille leidde. Maar dat maakt hem nog geen combattant, en daar gaat het om.

De conventies van Geneve zijn onpartijdig opgesteld, zoals het een wet betaamd. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen wat in jouw ogen de "goeden" en de "slechten" zijn. De wettekst geld voor iedereen.
En zo kan het dus voorkomen dat volgens die wettekst Nederlandse verzetsstrijders, die in burger gekleed vanaf de fiets onverwachts een Duitse officier neerknalden wél oorlogsmisdadigers zijn, en de Taliban, die als irreguliere strijdgroep aanvallen pleegt op Nederlandse troepen in Uruzgan niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door LXIV op 25-10-2006 14:49:12 ]
The End Times are wild
  woensdag 25 oktober 2006 @ 14:37:27 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42921882
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:14 schreef digitaLL het volgende:
Kunnen we geen "Hunt the Talib" organiseren met landegenoten die een spannende vakantie willen meemaken. Korte training met wapens en communicatie. Daarna gezellig op Talibhunt met de Commando's. Ze betalen er ook nog voor. Journalisten kunnen het filmen en er verslag van doen.
En dat is nu juist waarom dit niet gebeuren mag.
The End Times are wild
pi_42922104
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

ja dat vindt ik ook vreemd waarom de taliban wel en Franke niet.

verder vraag ik mij af hoe dat dan met karskens zit die had 200 huurlingen om zichzelf te beschermen in afghanistan is hij dan een burger of een krijgsheer?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 14:57:32 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42922551
begrijpelijk maar ik vind het een foute boel hoor, meneer is herkenbaar als journalist (neem ik aan) dus mag hij geen wapens dragen.

ja dat is link en ja er is een realistische kans dat je er dood aangaat maar dat is je baan nu eenmaal, hij maakt het nieuws ipv dat hij het verslaat

technisch gezien gewoon een oorlogsmisdaad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 14:59:51 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42922629
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 14:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja dat vindt ik ook vreemd waarom de taliban wel en Franke niet.
die lopen niet rond met PRESS op hun vestjes ... althans dat mogen ze iig niet
quote:
verder vraag ik mij af hoe dat dan met karskens zit die had 200 huurlingen om zichzelf te beschermen in afghanistan is hij dan een burger of een krijgsheer?
goede vraag ... ik weet eigenlijk niet hoe dat zit, volgens mij kun je dat zelfs als een offensieve actie aanmerken!!!
hij leid immers een gewapende gevechtsgroep (naar eigen zeggen) vijandelijk gebied binnen!

the plot thickens
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:02:19 #74
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_42922704
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 14:57 schreef sp3c het volgende:
begrijpelijk maar ik vind het een foute boel hoor, meneer is herkenbaar als journalist (neem ik aan) dus mag hij geen wapens dragen.

ja dat is link en ja er is een realistische kans dat je er dood aangaat maar dat is je baan nu eenmaal, hij maakt het nieuws ipv dat hij het verslaat

technisch gezien gewoon een oorlogsmisdaad
Het schept ook een precedent voor andere journalisten misschien. Dat is ook het probleem met humanitaire hulpverleners. Er zijn wel een aantal gebieden op aarde te noemen waar het zeer onveilig is en dan nog dringen ze er vaak op aan dat er geen militaire hulp is, want zodra hulpverleners en militairen samenwerken, worden ze bij hetzelfde vijandige, ongelovige kamp gestopt.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:05:30 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42922827
ja precies, het moet niet zo zijn dat journalisten maar wapens links en rechts weg beginnen te grissen om te gaan knallen zodra ze een beetje in hun broek beginnen te poepen ... dan kunnen ze nergens meer heen met klu transporten

of ze moeten het hele opwerktraject meekrijgen en exact weten wanneer wel en wanneer niet te schieten
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:08:19 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42922910
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:05 schreef sp3c het volgende:
ja precies, het moet niet zo zijn dat journalisten maar wapens links en rechts weg beginnen te grissen om te gaan knallen zodra ze een beetje in hun broek beginnen te poepen ... dan kunnen ze nergens meer heen met klu transporten

of ze moeten het hele opwerktraject meekrijgen en exact weten wanneer wel en wanneer niet te schieten
Los van de opleiding moeten ze dan ook onder de Nederlandse krijgstucht gesteld worden en een uniform aan. Dan zijn het feitelijk gewoon combattanten geworden, net zoals de secties communicatie nu bij de brigades.

Alleen kunnen ze dan niet meer beweren nog onafhankelijk te zijn. Dat is het dilemma.
The End Times are wild
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:09:16 #77
136 V.
Like tears in rain...
pi_42922945
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 11:14 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bron Planet.nl

Hulde voor het snelle handelen van deze Journalist.
Stompzinnige actie. Daar gaat je onafhankelijkheid als journalist. Sowieso al, met dat embedded-gedoe, maar goed.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:09:49 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42922961
Nederlandse journalisten die beweren dat ze onafhankelijk zijn .... hmmmm .... daar moet ik is over nadenken
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:11:14 #79
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_42923010
Ik kan het die journalist overigens niet kwalijk nemen.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_42923072
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef sp3c het volgende:
Nederlandse journalisten die beweren dat ze onafhankelijk zijn .... hmmmm .... daar moet ik is over nadenken
Hij maakte een documentaire als embedded journalist - een verhaal vanuit zichzelf - een zogenaamde auteursdocumentaire.

Hij komt een beetje over als zo'n wild-west type, maar toch zie ik zo'n Karskens dit niet doen.

Het heeft niet eens zozeer met onafhankelijkheid te maken maar ik vind het gewoon oerstom om ineens aan zo'n wapen te gaan zitten en de stoere jongen uit te gaan hangen.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:14:02 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42923106
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:11 schreef tvlxd het volgende:
Ik kan het die journalist overigens niet kwalijk nemen.
En dat is een heel ander punt.

Alhoewel ik nooit zou willen hebben dat een burger ongevraagd mee gaat vuren in mijn patrouille. Het lijkt me ook sterk dat hij dit niet bij de briefing gehoord zal hebben. Waarschijnlijk is hem toen vertelt dat hij in het geval van een POC dekking moest houden en af moest wachten.
The End Times are wild
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:16:42 #82
136 V.
Like tears in rain...
pi_42923200
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:13 schreef SCH het volgende:

Het heeft niet eens zozeer met onafhankelijkheid te maken maar ik vind het gewoon oerstom om ineens aan zo'n wapen te gaan zitten en de stoere jongen uit te gaan hangen.
Mwah, ik vond het niet onaardig hoe Karskens het formuleerde: 'Wil je eerst zelf Talibanstrijders doodschieten en daar dan een filmpje over maken?'

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:17:44 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42923236
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef sp3c het volgende:
Karskens is in ieder geval niet afhankelijk van de Krijgsmacht. Al is hij wel vooringenomen.
Afgelopen zondag de documentaire van hem over Uruzgan op NOVA gezien?
The End Times are wild
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:19:30 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42923293
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij maakte een documentaire als embedded journalist - een verhaal vanuit zichzelf - een zogenaamde auteursdocumentaire.

Hij komt een beetje over als zo'n wild-west type, maar toch zie ik zo'n Karskens dit niet doen.

ik vind het wel een grappig manneke (hij is toch ook die gast van Dutchmil?) maar dat is het punt niet eens ... het mag gewoon niet, en dan komtie bij NOVA die normaal gesproken moord en brand schreeuwen als een militair de verkeerde kant op boert en daar wordt hem geen enkele kritische noot toegespeeld

dat vind ik nogal selectief, mensen van CIMIC komen ook wel is in vuurgevechtjes terecht, volgens mij mogen die ook niet schieten (al zijn ze wel bewapend met een pistool) tenzij de vijand echt met een kapmes voor ze staat ... doen ze dan ook niet
Karremans mocht ook niet schieten, oftie nu bang was of niet en dan is daar nog dat hele drama rondom eric O.
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:20:02 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42923309
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Karskens is in ieder geval niet afhankelijk van de Krijgsmacht. Al is hij wel vooringenomen.
Afgelopen zondag de documentaire van hem over Uruzgan op NOVA gezien?
ja ik vond hem wel goed

met wat kanttekeningen
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:22:30 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42923390
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja ik vond hem wel goed

met wat kanttekeningen
Ach, hij laat de ene kant van de medaille zien, het programma "groeten uit Uruzgan" de andere zijde. Samen vormen die een aardig compleet beeld.

Hij heeft iig wel lef om als westerling zo door Uruzgan te reizen.
The End Times are wild
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:23:44 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42923441
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vind het wel een grappig manneke (hij is toch ook die gast van Dutchmil?) maar dat is het punt niet eens ... het mag gewoon niet, en dan komtie bij NOVA die normaal gesproken moord en brand schreeuwen als een militair de verkeerde kant op boert en daar wordt hem geen enkele kritische noot toegespeeld

dat vind ik nogal selectief, mensen van CIMIC komen ook wel is in vuurgevechtjes terecht, volgens mij mogen die ook niet schieten (al zijn ze wel bewapend met een pistool) tenzij de vijand echt met een kapmes voor ze staat ... doen ze dan ook niet
Karremans mocht ook niet schieten, oftie nu bang was of niet en dan is daar nog dat hele drama rondom eric O.
CIMIC-personeel mag gewoon schieten (militair cimic-personeel), en dat wordt ook van ze verwacht. Bovendien krijgt nu iedereen die een pistool draagt ook nog een diemaco mee.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:26:33 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42923519
hmmm ... ik meen me te herinneren dat zo'n manneke me ooit zoiets verteld heeft, maar misschien is het veranderd

maar goed, the point remains the same, het is niet aan Vrancke om te bepalen wanneer hij wel of niet het vuur opent want hij is daar helemaaaaal niet toe gemachtigd, voor je het weet opent Jack Idema op eigen houtje gevangenissen om Bin Laden te vangen ... of wacht is?
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 15:27:39 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42923564
hoe dan ook ik heb de exacte details ook niet en er is nog wel het 1 en ander onduidelijk dus ik ga er ook niet al te ver op in verder ... hoe dan ook, als een journalist mijn wapen probeert te jatten als ik ff iets anders aan het doen ben dan krijgt hij slaag
pi_42923576
quote:

[..]

Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_42923786
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ach, hij laat de ene kant van de medaille zien, het programma "groeten uit Uruzgan" de andere zijde. Samen vormen die een aardig compleet beeld.

Hij heeft iig wel lef om als westerling zo door Uruzgan te reizen.
maar nu mijn vraag hoe zit dat dan met Karskens die 200 huurlingen heeft?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 25 oktober 2006 @ 15:39:13 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42923974
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar nu mijn vraag hoe zit dat dan met Karskens die 200 huurlingen heeft?
Het lijkt mij erg sterk dat hij zich zo een leger kan veroorloven.
Hoogstens is hij tegen betaling met een convooi dat zoveel bescherming had via Pakistan naar Uruzgan gereisd. In de documentaire zag ik die 200 man in ieder geval niet terug.
The End Times are wild
pi_42924141
Telegraaf
Franke die cowboytje wil spelen
Neutraliteit journalistiek

Naar mijn idee geen al te briljante actie van de betreffende journalist en ik ben benieuwd of het openbaar ministerie hier net zo hysterisch op gaat reageren als op Erik O.

Dit geval opent wel weer de discussie omtrent het enorme grijze gebied dat er in het oorlogsrecht is omtrent combattanten. Leuke casus voor militair recht, ik zal hem eens voorleggen aan m'n docenten.

Tevens TVP.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_42926526
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 12:07 schreef Napalm het volgende:
Ah, de de commando zat in de MB. Toch kan ik me voorstellen dat die het niet tof vind als iemand met zijn geweer aan het schieten was. Maar wellicht is er m,eer gebeurd dan we weten.
[..]

Erg interessant. Met name het volgende:
[..]

Blijkbaar laten ze gevange terroristen gewoon weer gaan. Hmmm, dan kan ik me Guatamano Bay een stuk beter begrijpen.

...
Daarom is er ook zoveel pressie naar de Iraakse overheid om bepaalde dingen beter te regelen, veel mensen worden zo weer vrijgelaten. Ook interessant is dat die terroristen hele dure operaties enzo krijgen.

De foto's zijn imo ook zeer goed op http://www.michaelyon-online.com/wp/gates-of-fire.htm.
pi_42927767
Ik heb ergens gelezen dat alle journalisten in uniform lopen, omdat ze anders een te gemakkelijk doelwit vormen. Dan zou hij aan alle voorwaarden voldoen voor een strijdende (onder verantwoordelijkheid van een officier, uniform, openlijk wapens dragen en houden aan regels). Het lijkt mij dat hij alleen in Nederland veroordeeld kan worden voor het overtreden van ROE etc, maar dat is geen oorlogsmisdaad.

[ Bericht 27% gewijzigd door Golradir op 25-10-2006 17:51:07 ]
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 17:49:36 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42927977
mits dat uniform ook voorzien is van de desbetreffende merktekens

en dan nog zal hij zich moeten verantwoorden over het gebruik van een vuurwapen (want er is een reden dat hij er niet zelf 1 ter beschikking had)

ik denk dat veel mariniers hier niet al te blij mee zijn als het OM hier niet bovenop springt, de oen geeft het nota bene voor de camera toe!!
ik zal is kijken of ik de desbetreffende regelgeving ergens terug kan vinden
pi_42928045
Hoeft niet van merktekens voorzien te zijn, als het maar duidelijk is dat het een Nederlands uniform is.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 18:00:05 #99
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42928255
Mooie kerel! Je mag mee op oorlogspad naar Afghanistan, jongensdroom van iedere echte journalist natuurlijk, je komt in een een hinderlaag terecht, je ziet een wapen onbemand liggen, dus wat doe je? terugschieten natuurlijk! Je bent godverdomme een man, en geen mietje.

Och god, ik hoor de schrille kreten der morele verontwaardiging al. Halsema op hoge poten, de SP in lichterlaaie: Kan. Dit. Wel. De. Bedoeling. Zijn??

De bedoeling niet, maar alleszins een prijzenswaardige reactie. In betere (want minder laffe) tijden zou de beste man hiervoor een onderscheiding hebben gekregen.

Ach, leefde Nietzsche nog maar..
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_42928938
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 15:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

Stompzinnige actie. Daar gaat je onafhankelijkheid als journalist. Sowieso al, met dat embedded-gedoe, maar goed.

V.
Jij zou liever op de grond blijven liggen en hopen dat je niet sterft terwijl je ook terug kunt schieten en daarmee de vijand laat duiken en je jezelf dus meer veiligheid geeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')