Wat dat betreft is de stilte hieromtrent vrij oorverdovend idd...quote:O ja, nog een goede raad: Hou het allemaal zoveel als mogelijk uit de media want anders zou er nog eens een huurder voor 22 november 2006 wakker kunnen schrikken.
Gelijk heb je , je moet toch een adres hebben waar ze jou uitkering naar toe kunnen sturenquote:Op woensdag 1 november 2006 13:43 schreef rood_verzet het volgende:
Dit dwingt natuurlijk tot meer kraken
Waarom wil jij niet eerst wachten tot vraag en aanbod in evenwicht zijn?quote:Op donderdag 2 november 2006 14:50 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dus, zeg ik op mijn beurt.. laten we die huren lekker marktconform maken, als we dan toch de HRA aan het afschaffen zijn.
Pcies, dan is er ten minste legitimiteit om koophuizen zo duur te maken en is daar de HRA niet meer voor nodigquote:Op donderdag 2 november 2006 20:10 schreef Scat-man het volgende:
Dit is het begin van de uitholling en opheffing van het idee achter volkshuisvesting.
Om dit enigzins te compenseren roep ik om een stop op hypotheekrenteaftrek boven een bepaald maximum inkomen. Dus bijvoorbeeld inkomens van boven de 50.000 euro geen aftrek meer.
quote:Corporaties verkopen huizen liever niet aan huurders
Van onze verslaggevers Merijn Rengers, Xander van Uffelen
AMSTERDAM - De verkoop van voormalige corporatiewoningen aan huurders stagneert. De sociale verhuurders verkochten in 2005 5 procent minder huizen aan hun eigen huurders, en 8 procent meer woningen op de vrije markt.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant naar de verkoop van voormalige huurwoningen door de 51 grootste woningcorporaties in Nederland. Het onderzoek staat zaterdag in de Volkskrant. Deze corporaties, die samen 1,1 miljoen huurwoningen, beheren, verkochten vorig jaar 2617 woningen aan zittende huurders, 5 procent minder dan het jaar daarvoor.
Kopers van leeggekomen huurwoningen moeten het volle pond betalen, terwijl huurders vaak gebruik kunnen maken van kortingsregelingen.
Belangrijkste reden voor de achterblijvende verkoop is het feit dat huurders hun eigen huis niet kunnen kopen, omdat zij geen hypotheek kunnen krijgen.
Het ministerie van Volkshuisvesting zet sinds enkele jaren in op de verkoop van huurwoningen. Door stimulering van het eigen woningbezit wil het ministerie de leefbaarheid in wijken vergroten. Bovendien kunnen corporaties de verkoopopbrengst gebruiken om nieuwe huurwoningen te bouwen.
PvdA-kamerlid Staf Depla vindt het teleurstellend dat de verkoop van corporatiewoningen aan huurders achterblijft. ‘Corporaties verkopen wel woningen voor dik geld op de vrije markt, terwijl zittende huurders mistasten.’
Zaterdag in de Volkskrant: het complete onderzoek
Als dit geen stemadvies is..quote:Behandeling huurbeleid in Senaat na verkiezingen
ANP
DEN HAAG - Het is onzeker of de kabinetsplannen voor een vrijer huurbeleid op 1 januari 2007 kunnen doorgaan. De behandeling van de betrokken huurwet in de Eerste Kamer vindt plaats na de verkiezingen van 22 november voor een nieuwe Tweede Kamer.
De senaatscommissie voor volkshuisvesting heeft besloten om de wet op 5 december te bespreken, onder protest van de VVD en het CDA, die dat voor de verkiezingen wilden doen, zei GroenLinks-senator Jos van der Lans zondag. ‘We hebben nog heel veel vragen. Het is niet ons pakkie-an dat er verkiezingen zijn. We willen de normale tijd nemen.’
Daarmee is de wet doorgeschoven naar het volgende kabinet, redeneerde Van der Lans. ‘Het lot (van de plannen) van oud-minister Dekker is afhankelijk van de verkiezingsuitslag, en niet van de stemverhouding in de Eerste Kamer.’
Na 22 november wordt het kabinet immers demissionair. Dan staat de Eerste Kamer voor de vraag welk wetsvoorstel controversieel verklaard moet worden. ‘Dit voorstel komt ervoor in aanmerking, omdat de grootst mogelijke minderheid ertegen is. De behandeling kan dan pas plaatsvinden met een missionair kabinet. Tenzij de uitslag zodanig uitvalt, dat duidelijk is dat een nieuw kabinet dit beleid onmiddellijk overneemt’, voegde de GroenLinks-senator er meteen aan toe.
CDA-collega Jan Pastoor zei dat zijn partij de huurwet graag op 21 november had willen bespreken, maar ‘zonder problemen’ heeft ingestemd met een normale behandeling die daardoor op 5 december is voorzien. Of het voorstel controversieel wordt, is volgens hem niet onmogelijk. ‘Maar het hangt niet van één partij af.’
De Tweede Kamer ging op haar laatste vergaderdag (31 oktober) akkoord met de plannen. Dekkers opvolger Pieter Winsemius overtuigde op de valreep de LPF en de SGP definitief met enkele toezeggingen en verzekerde zich daarmee van een Kamermeerderheid. Het CDA en de VVD waren er al eerder voor. Maar de hoofdelijke stemming die eraan te pas kwam, zorgde in de regeringsbankjes voor enige nervositeit dat het misschien toch nog fout zou aflopen. De uitslag was 72 stemmen voor en 63 tegen. De linkse oppositie, D66 en de ChristenUnie stemde tegen. Van der Lans erkende dat de oppositie in de Senaat geen haast heeft gemaakt met de huurwet en de bijbehorende wet die de bijdrage van verhuurders aan de huurtoeslag of -subsidie regelt.
Kern van het nieuwe beleid is het liberaliseren van de huren als oplossing voor de vastzittende woningmarkt. Verhuurders mogen over drie jaar de huren van een kwart van de huurwoningen, tegen nu 5 procent, zelf bepalen. De WOZ-waarde speelt daarbij mee. Voorwaarde is wel dat er genoeg is bijgebouwd. Tot 2010 blijft de huurstijging in de vrije sector beperkt, tot 4 procent boven inflatie. Voor driekwart van de woningen is en blijft de jaarlijkse huurstijging een zaak van de overheid. Volgens tegenstanders is de wet veel te complex en dreigen ellenlange procedures tussen verhuurders en huurders.
Volgens cijfers van VROM is de woningbouwproductie intussen aan het aantrekken en worden dit jaar 83.000 nieuwe huizen gebouwd. Vorig jaar waren dat er 75.000. In 2007 zouden dat er 90.000 worden. VVD-leider Mark Rutte ging daar prat op in het tv-programma Buitenhof. ‘Ik zie dat niet gebeuren’, stelde Delfts hoogleraar wonen Peter Boelhouwer. Volgens hem zal mede door het beperkte aantal bouwlocaties de productie blijven steken op respectievelijk 67.000 en 74.000 huizen.
Boelhouwer zette zich af tegen de huurliberalisatie, die de middengroepen vanwege een grotere hap uit hun inkomen zouden moeten bekopen met een koopkrachtverlies van 2 tot 2,5 procent.
Ja, dit zal wel helpenquote:Woningcorporaties verloten woningen
13-11-2006 De woningcorporaties Ymere, Woongroep Holland en Woonmaatschappij gaan in de regio Amsterdam huurwoningen verloten. Het gaat om een proef van een jaar met duizend woningen.
De corporaties hopen dat huurders in het nieuwe systeem actiever naar een woning gaan zoeken. Nu blijven veel van hen vaak in hun huizen zitten, omdat ze de plek op de wachtlijst niet op willen geven.
Huurders moeten om in aanmerking te komen voor de proef wel aan de eisen van de nieuwe woning voldoen, zoals gezinssamenstelling. Ook moeten ze een huurwoning achterlaten.
Waarvoor moet dit gaan helpen? Ik denk voor de doorstoming bij huurwoningnen te verhogen en de zogenaamde scheefhuur te verminderen. Nou zolang dekkers plannen er nog niet doorheen zijn zou het mischien wel een beetje kunnen werken. Maar als dekkers plannen er doorheen zijn dan zal niemand meer vanuit zijn huidige huurwoning vertrekken omdat voor nieuwe huurer hoge huurprijzen gelden en dus van 25% van de woning de huren opeens 25% meer dan de buren zullen zijn.quote:
Dat zal wel. Ik weet dat een aantal vastgoedcliënten van mij plannen hadden om kleinere woningen te gaan bouwen, maar dat plan gaat meteen op de schop indien de liberalisatie niet doorgaat. Leuk dat de woning die je wil goedkoop is, maar het is nog leuker als deze voor iets meer geld daadwerkelijk beschikbaar is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:32 schreef Hexagon het volgende:
Prima ontwikkeling dit
Huren liberaliseren in een markt met een groot tekort is vragen om problemen
Het probleem is volgens mij helemaal niet zozeer de beschikbaarheid van kleine goedkope huurwoningen. Er worden niet voor niets en masse oude stadswijken gesaneerd. De te beperkte doorstromingen naar de segementen erboven is een veel groter probleem. Daar helpen hogere huren voor goedkope woningen niet zoveel bij.quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zal wel. Ik weet dat een aantal vastgoedcliënten van mij plannen hadden om kleinere woningen te gaan bouwen, maar dat plan gaat meteen op de schop indien de liberalisatie niet doorgaat. Leuk dat de woning die je wil goedkoop is, maar het is nog leuker als deze voor iets meer geld daadwerkelijk beschikbaar is.
Maar goed, vier het maar als overwinning...![]()
Als er in Nederland voldoende woningen staan voor een goede concurrentie zonder tekorten mogen ze terug komen. Misschien na eens alle bouwbeperkingen aan te pakken.quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zal wel. Ik weet dat een aantal vastgoedcliënten van mij plannen hadden om kleinere woningen te gaan bouwen, maar dat plan gaat meteen op de schop indien de liberalisatie niet doorgaat. Leuk dat de woning die je wil goedkoop is, maar het is nog leuker als deze voor iets meer geld daadwerkelijk beschikbaar is.
Bouwbeperkingen moeten idd. aangepakt worden. Maar goed, dat wordt tegengehouden door dezelfde mensen die de huurliberalisatie tegenhouden. Een beetje hond, kat, bijten verhaal.quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:58 schreef Hexagon het volgende:
Als er in Nederland voldoende woningen staan voor een goede concurrentie zonder tekorten mogen ze terug komen. Misschien na eens alle bouwbeperkingen aan te pakken.
Weinig landen waar huren zo gereguleerd is als in Nederland. Weinig landen waar huren zo duur is (ook in verhouding tot de aanschafwaarde van de woning) als in Nederland.quote:We hebben het over woningen die essentieel zijn voor het leven van onze mensen. Niet over aardappels ofzo waar de vrije markt wat mij betreft zonder problemen zn gang kan gaan.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:28 schreef Hexagon het volgende:
Eerst eens weg met die beperkende maatregelen.
quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:46 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Huurwet uitgesteld, leerrechten uitgesteld, uitzettingen uitgesteld...
Het beleid van Balkenende brokkelt af!![]()
![]()
![]()
En van uitstel komt afstel, dat weten we allemaal.![]()
Oef, die verkiezingen kwamen net op tijd, een paar maanden later en al die smerige plannen waren nog net uitgevoerd.![]()
![]()
Wat heb je aan kleinere woningen waar je net zo veel voor moet betalen als voor grotere woningen?quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |