ja maar dat zijn allemaal leasebakken!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:13 schreef Spamblik het volgende:
Ach, ik denk dat het wel meevalt.. Duitsers rijden ook altijd zo?
Bullshit.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Alle leaserijders vergelijken met duitsersquote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:22 schreef gateway het volgende:
[..]
ja maar dat zijn allemaal leasebakken!
.. het enige dat klopt aan je post is zo'n beetje de eerste zinquote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
maar in duitsland lopen gewoon veel leasebakken! kan ik daar wat aan doen?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:26 schreef existenz het volgende:
[..]
Alle leaserijders vergelijken met duitsers![]()
Wacht maar tot jij ooit lease rijdt
Haha, dat wou ik ook al posten.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:45 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
[..]
Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?![]()
+ je portemonnee in dat eerste gevalquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:00 schreef Herr.Flick het volgende:
Het is gevaarlijker voor je rijbewijs dan voor is auto!
Wacht even,quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
meer vermogen misschienquote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Wacht even,
ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.
Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?
Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
Dat snap ik niet.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 00:08 schreef DropjesLover het volgende:
[..]
meer vermogen misschiende 2 L hoeft bijv maar 3500-4000 toeren te maken om 140 te rijden.
omdat de toerenteller aangesloten is op de motor (voor de koppelling) en niet op de bandquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Dat snap ik niet.
Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
Meer motorinhoud, waardoor de zuigers minder vaak op en neer moeten om hetzelfde aantal liters te verbranden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Dat snap ik niet.
Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.quote:waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Wat een fokking bullshit. Noem maar eens een ding wat er moet gebeuren, en dan bedoel ik iets mechanisch...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.
het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Ik koop liever een auto die 200.000 km op de teller heeft netjes met onderhoudsboekjes die altijd snelwegverkeer heeft gezien dan eentje met 80.000 km die alleen maar stad heeft gezien.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 02:09 schreef vrolijke-frits het volgende:
[..]
Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.
Jongens jongens, niet zo gretig ..quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 02:09 schreef vrolijke-frits het volgende:
Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.
Vind ik van niet, ik heb al ervaring met 2 luxe auto's.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 02:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
200.000 tov 80.000 is wellicht wat veel, maar met de essentie van je punt ben ik het zeker eens.
Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 17:14 schreef TR08 het volgende:
Is het erg slecht? Nou ja, niet zo erg dat je blok er direct van kapot gaat. Maar als je flink wat kilometers zo rijdt ga je het verschil tussen jouw rijstijl en een rustige rijstijl wel duidelijk merken.
Wat voor belasting hebben je lagers dan te voortduren? Als de krukas etc goed gebalanceert zijn is dat bijna niets.. 64 keer niets is nog steeds vrij weinigquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 17:14 schreef TR08 het volgende:
Lagerslijtage neemt toe met de derde macht van de belasting. De belasting (voor een groot deel door het omhoog en omlaag accelereren van je zuigers) neemt kwadratisch toe met je toerental.
Dus bij 2x zoveel toeren is de belasting voor het op en neer bewegen van je zuigers 4x zo hoog en je slijtage dus 64x zo hoog.
Mwoah,dat valt wel mee.Die auto waarmee oma reed moet je als het ware op nieuw in rijden.Eerst een hele lange rit om hem lekker warm te stoken en dan kun je hem af en toe best eens wat meer toeren laten draaien.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:31 schreef existenz het volgende:
[..]
Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.
Met een rustig in gereden auto ineens hoge toeren gaan rijden, dat is idd wel slecht. Daarom moeten jongeren ook geen autootjes van oude omaatjes kopen. Jongeren hebben nogal de neiging om een auto in de toeren te jagen en oma komt misschien net boven de 3000 toeren uit
Of je hebt zo'n oma die vergeet te schakelen, en in zn 3e versnelling 100km/h op de snelweg rijdtquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:31 schreef existenz het volgende:
[..]
Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.
Met een rustig in gereden auto ineens hoge toeren gaan rijden, dat is idd wel slecht. Daarom moeten jongeren ook geen autootjes van oude omaatjes kopen. Jongeren hebben nogal de neiging om een auto in de toeren te jagen en oma komt misschien net boven de 3000 toeren uit
nope, omdat het blok voor die toepassing wordt ontworpen, korte slag maakt veel gemakkelijker hogere toerenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:16 schreef Konijn het volgende:
ff vraagje, hoe zit het eigenlijk met een VTEC blok? Slijt dat blok dan niet sneller? Omdat er dan lekker veel power bij hoge toeren vrij komt?![]()
Harder slijten? Ja, die 1mm op 10 jaar oei da's erg!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 19:45 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Mwoah,dat valt wel mee.Die auto waarmee oma reed moet je als het ware op nieuw in rijden.Eerst een hele lange rit om hem lekker warm te stoken en dan kun je hem af en toe best eens wat meer toeren laten draaien.
Maar altijd veel toeren maken is gewoon niet goed,dan slijt het toch harder.
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:50 schreef TR08 het volgende:
Dus samenvattend:
-Kan de motor er tegen: Ja, mits je goed onderhoud pleegt.
-Rij je hem er mee stuk? nee.
-Slijt hij harder: Ligt aan je definitie van harder.
Wil je dat echt numeriek onderbouwd zien dan moet je bij een fabrikant oid vragen of je testresultaten van duurtesten mag zien, of zelf 2 blokken verschillend belasten tot het eerste groot onderhoud nodig is. Ik denk niet dat iemand daar hier tijd voor heeft.
Door de stad steeds optrekken is veel en veel schadelijker voor je auto dan 150 rijden op de snelweg.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:38 schreef Robin__ het volgende:
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat door de stad racen en constant doortrekken in zn 1-2-3 veel slechter is dan op de snelweg rustig opklimmen naar 4000+ (mijn moeders auto maakt bij 120 al bijna 3500 toeren, en dat is toch echt de 'kruissnelheid' ofzo volgens het boekje dus vind 4000 al niet echt veel eigenlijk) Voor mn gevoel geef je de motor dan veel meer op zn lazer (zo klinkt het iig wel)
tr08, zo'n beetje alles heeft toch een natuurlijke frequentie (oid) (bv een betonnen plaat, als je er in het juiste tempo (frequentie) op springt veert het super makkelijk en ver door. Voor zo ver ik weet geld dit ook voor rotoren ed., heeft een auto motor dan ook een toerental waarbij de trillingen op hun piek zitten?
Ben geen monteur, just interested in auto techniek.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:50 schreef Robin__ het volgende:
Over mijn 2e vraag een idee? Jij was toch automonteur, of verwar ik je nu met iemand anders?
Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen? Ik kijk zelf naar bij hoeveel km je onderhoud moet plegen door slijtage, of hoeveel slijtage er is bij een standaard 10.000km beurt. Bij hoogtoeriger rijden gaat die slijtage echt omhoog.quote:
Over je eerste deel: Dat optrekken is inderdaad slechter, maar bij constant 4000 toeren een afstand afleggen (@160km/u) of bij constant 3000 toeren (@120km/u, zelfde versnelling) diezelfde afstand afleggen heb je bij de hogere snelheid echt meer slijtage.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:38 schreef Robin__ het volgende:
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat door de stad racen en constant doortrekken in zn 1-2-3 veel slechter is dan op de snelweg rustig opklimmen naar 4000+ (mijn moeders auto maakt bij 120 al bijna 3500 toeren, en dat is toch echt de 'kruissnelheid' ofzo volgens het boekje dus vind 4000 al niet echt veel eigenlijk) Voor mn gevoel geef je de motor dan veel meer op zn lazer (zo klinkt het iig wel)
tr08, zo'n beetje alles heeft toch een natuurlijke frequentie (oid) (bv een betonnen plaat, als je er in het juiste tempo (frequentie) op springt veert het super makkelijk en ver door. Voor zo ver ik weet geld dit ook voor rotoren ed., heeft een auto motor dan ook een toerental waarbij de trillingen op hun piek zitten?
Ja maar wel of je hem vaak mag vooruit spoelen of nietquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:25 schreef Repeat het volgende:
wtf boeit het. Een auto is toch om mee te rijden ofniet?
Ik ga toch ook niet lopen zeuren dat mn videorecorder eerder kapot gaat als ik veel video's kijk
10.000km is niet standaard.... Zullen we daar maar minstens 25.000 van maken? Of je rijdt allemaal gare auto's en ik a merken (En dat is beide niet het geval neem ik aan) of je kraamt dingen uit die je niet kunt staven.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 10:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen? Ik kijk zelf naar bij hoeveel km je onderhoud moet plegen door slijtage, of hoeveel slijtage er is bij een standaard 10.000km beurt. Bij hoogtoeriger rijden gaat die slijtage echt omhoog.
[..]
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:01 schreef Rolex1 het volgende:
[..]
Vind ik van niet, ik heb al ervaring met 2 luxe auto's.
De ene had 150 000 km gereden in 4 jaar, met LPG. De andere 178 000 km en daar heb ik een maand later LPG ingegooid. De laatste is dan ook wel een topmerk, nu weer 2e in het Tevredenheidsonderzoek (Autoweek) en dat durf ik zeker aan. Goed onderhoud (ex-lease-bak), met papieren er bij en altijd lange afstanden...!
Nu heb ik er al weer 35 000 km op zitten in ruim 2 jaar en naar alle tevredenheid!![]()
harder slijten in:quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 14:18 schreef TR08 het volgende:
Ik heb lang geen auto gekocht en de eerstet auto's die ik had waren uit de jaren '80dus ik ben niet echt expert qua onderhouds intervallen en ja de auto's die ik had waren gaar
Nu terug naar mijn vraag: Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen?
Rijd maar es een keer mee, dan zul je zien dat dit niet klopt.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 14:51 schreef TR08 het volgende:
Dus: per km slijten je motorlagers minstens 3.4x zo veel bij 160 km/u als bij 120km/u (als je in dezelfde versnelling rijdt) en als je de krachtpulsen van het op en neer duwen van je zuigers mee neemt is het nog iets meer.
Een auto wordt tegenwoordig gebouwd om 3 ton mee te gaan. Stel TS rijdt de helft van de kilometers snelweg dan rijdt hij 150.000km snelweg (als hij een nieuwe auto helemaal op rijdt). Bij die 150.000km snelweg heeft ie zeg 3x zo veel slijtage dus de normale 150.000km snelweg slijtage haalt hij in 50.000km. Dan gaat van de levensduur van de lagers voor de auto van TS 100.000km af. Lijkt me niet erg weinig.
Rij jij constant 120 in de 4? Dat doet bijna niemand met een normale auto. TS heeft wel een 1300cc motortje in een vrij christelijk wagentje, daar moet je wel rekening mee houden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:13 schreef existenz het volgende:
[..]
Rijd maar es een keer mee, dan zul je zien dat dit niet klopt.
120 in zijn 4 = 4000 toeren (ongeveer)
150/160 in zijn 5 = 3000 a 4000 toeren (ongeveer)
Het rood haalt hij bij lange na niet. Dan moet ik hem echt naar zijn top trekken en dan zit hij er tegen aan. Maar dan ben ik ook dik mijn rijbewijs kwijt.
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.quote:En het laatste verhaal is helemaal vreemd, want lease auto's worden berekend op 40k per jaar en lagers worden vrijwel NOOIT vervangen. Daarboven op komt ook nog eens dat lease auto's erg veel te verduren krijgen.
Ik heb je net voorgerekend dat de hoeveelheid toeren voor de lagerbelasting wel degelijk uit maakt. Daarbovenop komt nog eens het extra koppel dat gevraagd wordt door de hogere snelheid.quote:Toeren maakt geen fuck uit.. De belasting wel. Als de auto zwaar belast wordt (en hoe zwaar dat is verschilt per auto/merk/type) dan slijt het sneller. Maar toeren maakt hij altijd even veel. Of je 150km/u rijdt of 150/3u. Uiteindelijk maakt hij evenveel toeren op dat stuk en is de slijtage even veel. Toerental is namelijk het aantal omwentelingen per minuut.
Het motorkoppel dat bij 50 in de 2/3 gevraagd wordt is bijna niets. Al je benzine gaat dan zo ongeveer in het laten ronddraaien van het blok zitten en de auto die volgt vanzelf wel. Als je dit niet gelooft mag je bij mij thuis meetresultaten van een audi A6 op de rollenbank door komen kijken.quote:Vb:
Voor elke omwenteling neem we 1 slijtage punt en voor het gemakt nemen we het toeren per minuut = 1 (1 op 1 dus) en uitgaande van de correcte versnelling:
4000 toeren = 150km/u (v5) = 150km afgelegd met 4000 punten
2500 toeren = 50km/u (v2/3) = 50km afgelegd met 2500 punten (2500 * 3) = 7500 punten (Is dus meer slijtage).
Het is idd wel een erg simpele berekening, maar het toont wel aan dat jouw voorbeeld absoluut niet correct is. En het bovenstaande is natuurlijk ook niet helemaal correct.
En die belasting is het gevolg van de hoeveelheid koppel maar ook zeker van de hoeveelheid toeren.quote:Als je echter vervolgens in de zelfde versnelling gaat kijken met een "normale snelheid" en een "hoge snelheid met veel belasting", dan idd haal je met een lager toerental betere resultaten. Maar dat is alleen te wijten aan de belasting!
Af en toe kan het ook primaquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:16 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik heb mijn auto 2x in NL uitgelaten Maastricht-Schiphol en terug (grote stukken 160-180 km p/u)
1x in Duitsland een stuk van 40 km met 210 op de teller.Af en toe moet het wel kunnen vind ik.
Leaseauto's worden berekend op 160 tot 200k, die 100k halen ze dus makkelijk.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Rij jij constant 120 in de 4? Dat doet bijna niemand met een normale auto. TS heeft wel een 1300cc motortje in een vrij christelijk wagentje, daar moet je wel rekening mee houden.
[..]
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
Ik heb je net voorgerekend dat de hoeveelheid toeren voor de lagerbelasting wel degelijk uit maakt. Daarbovenop komt nog eens het extra koppel dat gevraagd wordt door de hogere snelheid.
Waarom maakt toeren volgens jou geen fuck uit?
[..]
Het motorkoppel dat bij 50 in de 2/3 gevraagd wordt is bijna niets. Al je benzine gaat dan zo ongeveer in het laten ronddraaien van het blok zitten en de auto die volgt vanzelf wel. Als je dit niet gelooft mag je bij mij thuis meetresultaten van een audi A6 op de rollenbank door komen kijken.
Wat jij hier dus even overslaat is dat de lagerbelasting bij 50 km/u in de 3 continue veel en veel lager is dan bij 150 in de 5. Zoals ik zei neemt de lagerslijtage per omwenteling toe met de derde macht van de belasting. Een omwenteling bij 50 in de 3 net zoveel "slijtagepunten" geven als een omwenteling bij 150 in de 5 is dus complete onzin.
Als jouw berekening ook maar iets aan toont is het jouw gebrek aan fysisch inzicht.
[..]
En die belasting is het gevolg van de hoeveelheid koppel maar ook zeker van de hoeveelheid toeren.
Stel de zuiger weegt incl zuigerstang 2kg. Hij maakt 4000 toeren per minuut, dus 4000/60=66 rondjes/s=418 radialen/seconde.
De acceleratie is hoeksnelheid^2xradius, de radius is hier de halve slag. Nemen we even 50mm voor het gemak. De zuiger heeft dan op zijn laagste punt een opwaartse versnelling van 418^2 x 0.05 = 8764m/s^2 ofwel 893g. De lagerbelasting door de zuiger+stang is op dat moment 2kgx8764m/s^2=17528N, ongeveer 1.7 ton dus.
Bij het halve toerental 4x zo weinig dus ongeveer 440kg.
Het verschil tussen 80 in de 5 en 160 in de 5 is dus een verschil in piek van de krukas lagerbelasting van 1.3 ton. Dit alleen al door het sneller op en neer bewegen van de zuigers. Daar bovenop komt nog eens het toegenomen gevraagde motorkoppel. Denk je nog steeds dat de slijtage dan alleen af hangt van het gevraagde motorkoppel?
Binnen die normen treedt WEL extra slijtage op, alleen niet zoveel dat de motor daardoor afgeschreven moet binnen de garantie periode. Hoewel...als jij een uurtje 70 in de 2 gaat rijden denk ik dat er wel vrij groot onderhoud nodig is. Terwijl het gevraagde motorkoppel nagenoeg nul is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:19 schreef existenz het volgende:
[..]
Leaseauto's worden berekend op 160 tot 200k, die 100k halen ze dus makkelijk.
De motoren worden getest onder de normale omstandigheden dit zijn snelheden waarbij de toerenteller NIET in het rood komt, binnen deze normen treedt er GEEN extra slijtage op. En bij de laatste berekening vergeet je alweer tijd vs afstand mee te nemen80km vs 160km is toch een groot verschil op een uur. Je belasting bij bij 80km zul je dus nog minimaal x2 moeten doen + een 2x zo lang durige belasting.
Het lager dat tussen de zuigerstang en de krukas zit krijgt 1.7 ton te verduren. Die kracht wordt verdeeld over de omliggende krukas lagers. De kracht op de lagers tussen krukas en blok wordt voor een deel opgeheven door de cilinder er naast die dezelfde acceleratie omlaag krijgt. De lagers tussen krukas en blok krijgen het dus minder zwaar voor de kiezen dan de lagers tussen drijfstang en krukas.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:30 schreef Robin__ het volgende:
Wat versta jij onder lagerbelasting? wil dat zeggen dat het onderste balletje van je lager 1.7 ton opvangt![]()
Dat je zuigerstang dat soort krachten te voortduren krijgt geloof ik best.. en daardoor je krukas ook, maar het hele ontwerp van een krukas is toch zo dat de cilinders iig niet tegelijk op en neer gaan (zou niet zo soepel draaien ook) en dat de krukas is gebalanceert met contragewichten die door het snelle ronddraaien een even groot moment op het hart van je krukas (en dus lagers) leveren als de zuigerstang die precies contra op de krukas duwt??
Toch vreemd, want dat is NIET toegestaan in de Nederlandse wet. Slijtage moet namelijk binnen het redelijke vallen. En onder redelijk wordt normaal verstaan.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:29 schreef TR08 het volgende:
[..]
Binnen die normen treedt WEL extra slijtage op, alleen niet zoveel dat de motor daardoor afgeschreven moet binnen de garantie periode.
Je komt er fysisch gewoon niet onderuit dat er extra slijtage is. Je moet je blok er alleen zo op ontwerpen dat hij niet eerder stuk gaat dan de klant redelijkerwijs kan verwachten.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:36 schreef existenz het volgende:
[..]
Toch vreemd, want dat is NIET toegestaan in de Nederlandse wet. Slijtage moet namelijk binnen het redelijke vallen. En onder redelijk wordt normaal verstaan.
Er zit toch ook geen kogellager oid tussen de drijfstand en de krukasquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:33 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het lager dat tussen de zuigerstang en de krukas zit krijgt 1.7 ton te verduren. Die kracht wordt verdeeld over de omliggende krukas lagers. De kracht op de lagers tussen krukas en blok wordt voor een deel opgeheven door de cilinder er naast die dezelfde acceleratie omlaag krijgt. De lagers tussen krukas en blok krijgen het dus minder zwaar voor de kiezen dan de lagers tussen drijfstang en krukas.
Verder zitten er glijlagers in zo'n blok. Kogellagers trekken die hoge piekbelastingen nooit lang genoeg om een redelijke levensduur te halen. De 1.7 ton wordt dus uitgesmeerd over een paar vierkante cm.
Normaal is toch dat wat over het algemeen gebeurtquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Verder is als je een 1300cc golfje koopt structureel 160 rijden ook niet echt "normaal" te noemen. Dat is zo ongeveer de max snelheid die zo'n wagentje kan namelijk.
quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Wielen draaien niet sneller maar de grotere motor is voorzien van een langere overbrenging waardoor de motor bij dezelfde snelheid minder toeren maakt!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Wacht even,
ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.
Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?
Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
Is er hier dan iemand die zegt van niet? Er word alleen gevraagt hoeveel slechter het nu eigenlijk is..quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
TR08 heeft finaal gelijk.
Toeren = altijd slijtage = altijd hitte. Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Tuurlijk is veel gebruik op veel toeren slijtage. ALTIJD.
En wat moet er bij 250k gebeuren aan een benzinemotor danquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.
het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Ik ga niet alles doorlezen in het topic maar deze wilde ik er wel effe uithalen ... wat een bullshit dit, zeg.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn oom heeft een Civicje 1.5 uit '94, heeft er al 345.000km op zitten, 1 x naar Turkije op en neer gereden, flink geblazen. Trekt vaak een burnout en trekt ook heel vaak door tot de 6.000RPM. Maar als ie zin heeft rijd ie ook 50 in zn 5.
Geen problemen met zijn motor, hij kan er nog wel 100.000km bij hebben.
wat ik wil zeggen is gewoon als je je auto goed onderhoud, dus de olie peil na chekken, de olie verversen op zn tijd, en kwaliteit olie gebruiken, dat je dan nog veel kilometers kunt maken!
Hoogtoeren motoren zijn er op gebouwd om tegen een klap te kunnen.
tja of je het echt lagers(als in kogellager) kan noemen ik vindt van niet tussen je drijfwerk is nergens metaal metaal contact als je oliepomp zijn werk doet en je olie goed is. alleen bij het starten en bij vol optrekken en tja als je motor een beetje goed opgebouwd is dan zullen je drijfstangen en krukas + lagers alles wel zo`n beetje overleven.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:55 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?
v-power bestaat net 2 weken manquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenMaar altijd V-Power en dure olie kun je de levensduur van een auto zeker verlengen
![]()
Shell Pura?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:19 schreef TR08 het volgende:
Nope, daarvoor bestond het ook al. Toen adverteerde Shell met dat het wat extra milieuvriendelijke benzine was (is het ook) en dat sloeg niet aan. Toen zijn ze bij hetzelfde spul gaan adverteren met vermogenstoename (en secundair wat verminderd onderhoud) en dat werkt wel
Die benzine heette alleen geen V-power, ik ben de oude naam kwijt.
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jarenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:08 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jaren![]()
Ik herriner me nog dat ik mijn vader smeekte om V-Power te tanken, om onze kleppen te reinigen en te scheuren met onze oude Escortje CLX![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ik zou me ook even vangen op die "weken", daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat het nog niet lang genoeg op de markt is om altijd getankt te kunnen hebben met die honda.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De meeste leaseauto's die op benzine rijden gaan na 150000 km uit de lease en diesels 180000 km. Daarna rijden ze meestal nog heel veel km's dus wat jij zegt is onzin!quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.
Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Met betrekking tot de wisselende belasting heb je gelijk. Het gaat dan ook niet om pas laat opschakelen, maar als iemand constant 100 in zijn drie rijdt, bijvoorbeeld, in plaats van in zijn 5 dan is die formule wel degelijk toepasbaar om het verschil in slijtage te zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef M5 het volgende:
Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.
60 of 64 is wel een beetje om het even lijkt me zoquote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer.
-knip-
Hoeveel formules met toerental denk jij dat ik de afgelopen jaren (of uberhaupt) ben tegengekomen?quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:55 schreef innovative het volgende:
[..]
Jup. Leek me eigenlijk wel bekend, zo is het namelijk in alle natuurkundige formules...
Ik vraag me af of je dit wel goed leest, volgens rolof / matek machine onderdelen boek. is de levensduur exponent van kogellagers 3.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.
Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Dit ligt aan veel factoren, zoals de auto, beladen gewicht, belasting, type olie, enz, enzquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:24 schreef Turquaz52 het volgende:
ik heb op een Honda forum gelezen dat je temp. na 30km echt goed warm is, om flink te blazen
5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:28 schreef yup het volgende:
Hangt van de auto af en brandstof soort.
Diesel mag je gerust 20-25 km rijden voordat het ding ECHT op temp is... Denk dat sommige benzinemotoren al bij 5 km knalbaar zijn, alhoewel dat ook van veel factoren afhangt...
5 km dan is mijn water al warm en mijn olie ook al warm genoegquote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:21 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzerquote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:46 schreef -chefke- het volgende:
en defineer blazen
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer![]()
Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:24 schreef -chefke- het volgende:
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doen![]()
Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:44 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.
Met de automaat die ik nu heb heb ik uiteraard geen invloed meer op het schakelen, maar als ik doorgeef met die auto (wat ik eigenlijk altijd doe), dan gaat die motor ook tot over de 6000 toeren eer hij verlegt (tenzij de motor koud staat, dan verlegt hij bij 5000 toeren).
Het zal dus wel een hogere slijtage veroorzaken, maar ik betwijfel of het zo veel zal schelen. Qua kosten zal het véél meer uitmaken in je benzineverbruik of in verhoogde onderhoud. De vorige had een 1300cc, en met zuinig rijden kon je daar wel 1:12 uit halen, zelfs 1:13. Als ik gehaast was en echt doorgaf (ik rijd wel amper op snelwegen) ging dat verbruik vlot richting de 1:7 (ik heb nog tijdens mijn examenperiode's een hele tank van 40l leeg gereden op zo'n 200km. Was enkel stadsverkeer).
Stel dat je door die rijstijl je wagen op 150.000km moet laten reviseren (kostprijs 3000¤), dan heb je tegen dan al voor 10.000¤ extra benzine door die wagen gegooid (gerekend op 1¤/liter). Je extra slijtage weegt dan zelfs niet meer op tegen het meerverbruik
Van www.hetnieuwerijden.nlquote:Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zittenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:26 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Van www.hetnieuwerijden.nl
2500 toerenAls ik dan al moet schakelen en dan bijv in z'n 4 rij als ik 60 ga dan moet ik m'n raampje opendraaien om er zeker van te zijn dat die motor toch echt nog draait. Zo laag in toeren rijden vind ik echt ontzettend irritant rijden.
De onderhouds intervallen die voor een motor als "acceptabel" gelden zijn wel stukken korter dan de intervallen die voor auto's gelden tegenwoordigquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:52 schreef PietjePuk2 het volgende:
Niemand heeft het over motorenR6 '06.. 17.500rpm. Ok, dat haalt ie niet in de praktijk, maar 't zit wel in de buurt.
Ik ken iemand met een ZX6R uit 98 met 124.000km op de teller, die dingen lopen ook gewoon 14000rpm. Gewoon netjes warmrijden, goede olie erin stoppen en op tijd onderhoud plegen. No problemo. Dus dan zal 5000rpm voor een auto ook wel meevallen.
Hangt van de auto af natuurlijk.. uitzonderlijk geval.. mijn Camaro deed minder dan 1.500 Rpm bij 120 km/u in de vierde versnelling.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
idiootquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer![]()
Auto's worden ontworpen op 3 ton tegenwoordig dus deze was "al" op een kwartquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...![]()
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:31 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).
Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:34 schreef Aibmi het volgende:
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000), als ik constant 60 rijd zet ik 'm meestal zelfs in de 5(ligt beetje aan de hoeveelheid bochten). Ik vind het juist een stuk confortabeler rijden, omdat je je stuk minder motorgeluid hebt, en dus je muziek niet zo hard hoeft.
zolang je niet wilt versnellen maakt het geen reet uit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:17 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...
En doe het vooral niet bij koude motor.![]()
Precies, toen ik dat nog niet wist reed ik binnen no time mijn nokkenaslager eruit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:30 schreef PietjePuk2 het volgende:
Ondertoeren zijn juist slechter dan "meer" toeren.... enorm slecht voor idd je drijfstanglagers, koppelingsveren enzo
Het is toch niet omdat je hem zover doortrekt dat je een wit petje op moet hebben? Ik vind het gewoon stom om vermogen beschikbaar te hebben en het dan niet te gebruiken, dus ik trek hem tot het einde.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:32 schreef Repeat het volgende:
idioot
je rijdt zeker altijd met een wit petje op?
Je hebt ook VTEC controllers, kun je de VTEC vervroegen tot waneer je wiltquote:Op zondag 14 januari 2007 01:21 schreef DirtyHarry het volgende:
Af en toe flink doorblazen is volgens mij wel goed, boel schoonbranden. M'n concerto 1.6 draait door tot 7400rpm, terwijl het maximum vermogen (137pk) ligt op 6800rpm. Dus om maximaal vermogen te krijgen moet ik sowieso tot bijna-maximaal toerental blazen.
VTEC blokken draaien vrolijk door tot 8500, en het hele vtec systeem kicks-in pas voorbij 5700rpm oid. Wordt er 100pk per liter uitgeperst. Het mooiste is nog dat vtec blokken tot de meest betrouwbare verbrandingsmotoren ter wereld behoren. Die dingen zijn gewoon gemaakt voor hoge toerentallen.
Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nu rijd ik een Seat Ibiza 1.4 16v sport, en ik schakel nu ongeveer tussen 3000 en 3500 toeren.. Is dit juist, of moet ik later schakelen? En ja, ik kom weleens <2000rpm. 60kmh in de 5, enzo..
Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.quote:max. koppel 116 Nm 3000tpm
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:49 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.
Zo lang als dat nog soepel rijdt tenminste.![]()
Daarna kan je rond de 3.000 toeren maximaal gaan zitten.
Vanaf de koude start duurt het wel 20 kilometer voor hij echt goed warm is.
Niet dat het zo nauw luistert, want de meeste motorblokken op de sloop zijn nog in goede staat.
En de meeste mensen denken helemaal niet na over wat ze doen.![]()
Bij warme motor (en best wat eerder) kan je de huidige toerentallen rustig aanhouden.
Maar een ideaal toerental is afhankelijk van de rijomstandigheden.
(wel geen helling, optrekken en invoegen snelweg, etc....)
[..]
Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.![]()
En 2.000 toeren in vijf wordt al wat kritischer, maar hoeft geen probleem te zijn als je maar nooit het gas diep intrapt om te versnellen. Dat doe je dan geleidelijk, en bij voorkeur in een afdaling.
Rij je omhoog dan moet je terugschakelen.![]()
Mooi.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 01:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.
Dat is niet de olietemperatuur. Of heb je een boardcomputer met oliesensor.quote:Hij staat na 10minuten rijden op 90graden, en dit blijft gewoon de rest van de rit ook zo.
Ja, ik wist natuurlijk niet precies welk blokkie je had. vond het al wat voor een motormuis.quote:Hij heeft trouwens 126Nm bij 3300rpm.
http://autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=23823&cache=no
Das bij mij dus rond de 5700rpm. Ik denk dat ik toch maar iets eerder schakelquote:Op dinsdag 16 januari 2007 11:40 schreef Worldbeater het volgende:
Maar het ideale moment van schakelen is je toerental rond je maximum koppel houden.
Volgens mij weet je dat allemaal al lang.............![]()
![]()
Rond het maximale koppel draait je motor het efficienste voor een soepele rijstijl.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:16 schreef DirtyHarry het volgende:
Das bij mij dus rond de 5700rpm. Ik denk dat ik toch maar iets eerder schakel
I knowquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:06 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Rond het maximale koppel draait je motor het efficienste voor een soepele rijstijl.
Maar dat wil niet zeggen dat je het altijd moet doen. We hadden het over ideale omstandigheden.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |