Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen? Ik kijk zelf naar bij hoeveel km je onderhoud moet plegen door slijtage, of hoeveel slijtage er is bij een standaard 10.000km beurt. Bij hoogtoeriger rijden gaat die slijtage echt omhoog.quote:
Over je eerste deel: Dat optrekken is inderdaad slechter, maar bij constant 4000 toeren een afstand afleggen (@160km/u) of bij constant 3000 toeren (@120km/u, zelfde versnelling) diezelfde afstand afleggen heb je bij de hogere snelheid echt meer slijtage.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:38 schreef Robin__ het volgende:
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat door de stad racen en constant doortrekken in zn 1-2-3 veel slechter is dan op de snelweg rustig opklimmen naar 4000+ (mijn moeders auto maakt bij 120 al bijna 3500 toeren, en dat is toch echt de 'kruissnelheid' ofzo volgens het boekje dus vind 4000 al niet echt veel eigenlijk) Voor mn gevoel geef je de motor dan veel meer op zn lazer (zo klinkt het iig wel)
tr08, zo'n beetje alles heeft toch een natuurlijke frequentie (oid) (bv een betonnen plaat, als je er in het juiste tempo (frequentie) op springt veert het super makkelijk en ver door. Voor zo ver ik weet geld dit ook voor rotoren ed., heeft een auto motor dan ook een toerental waarbij de trillingen op hun piek zitten?
Ja maar wel of je hem vaak mag vooruit spoelen of nietquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:25 schreef Repeat het volgende:
wtf boeit het. Een auto is toch om mee te rijden ofniet?
Ik ga toch ook niet lopen zeuren dat mn videorecorder eerder kapot gaat als ik veel video's kijk
10.000km is niet standaard.... Zullen we daar maar minstens 25.000 van maken? Of je rijdt allemaal gare auto's en ik a merken (En dat is beide niet het geval neem ik aan) of je kraamt dingen uit die je niet kunt staven.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 10:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen? Ik kijk zelf naar bij hoeveel km je onderhoud moet plegen door slijtage, of hoeveel slijtage er is bij een standaard 10.000km beurt. Bij hoogtoeriger rijden gaat die slijtage echt omhoog.
[..]
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 10:01 schreef Rolex1 het volgende:
[..]
Vind ik van niet, ik heb al ervaring met 2 luxe auto's.
De ene had 150 000 km gereden in 4 jaar, met LPG. De andere 178 000 km en daar heb ik een maand later LPG ingegooid. De laatste is dan ook wel een topmerk, nu weer 2e in het Tevredenheidsonderzoek (Autoweek) en dat durf ik zeker aan. Goed onderhoud (ex-lease-bak), met papieren er bij en altijd lange afstanden...!
Nu heb ik er al weer 35 000 km op zitten in ruim 2 jaar en naar alle tevredenheid!![]()
harder slijten in:quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 14:18 schreef TR08 het volgende:
Ik heb lang geen auto gekocht en de eerstet auto's die ik had waren uit de jaren '80dus ik ben niet echt expert qua onderhouds intervallen en ja de auto's die ik had waren gaar
Nu terug naar mijn vraag: Kun jij "ligt aan je definitie van harder" even uitleggen?
Rijd maar es een keer mee, dan zul je zien dat dit niet klopt.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 14:51 schreef TR08 het volgende:
Dus: per km slijten je motorlagers minstens 3.4x zo veel bij 160 km/u als bij 120km/u (als je in dezelfde versnelling rijdt) en als je de krachtpulsen van het op en neer duwen van je zuigers mee neemt is het nog iets meer.
Een auto wordt tegenwoordig gebouwd om 3 ton mee te gaan. Stel TS rijdt de helft van de kilometers snelweg dan rijdt hij 150.000km snelweg (als hij een nieuwe auto helemaal op rijdt). Bij die 150.000km snelweg heeft ie zeg 3x zo veel slijtage dus de normale 150.000km snelweg slijtage haalt hij in 50.000km. Dan gaat van de levensduur van de lagers voor de auto van TS 100.000km af. Lijkt me niet erg weinig.
Rij jij constant 120 in de 4? Dat doet bijna niemand met een normale auto. TS heeft wel een 1300cc motortje in een vrij christelijk wagentje, daar moet je wel rekening mee houden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:13 schreef existenz het volgende:
[..]
Rijd maar es een keer mee, dan zul je zien dat dit niet klopt.
120 in zijn 4 = 4000 toeren (ongeveer)
150/160 in zijn 5 = 3000 a 4000 toeren (ongeveer)
Het rood haalt hij bij lange na niet. Dan moet ik hem echt naar zijn top trekken en dan zit hij er tegen aan. Maar dan ben ik ook dik mijn rijbewijs kwijt.
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.quote:En het laatste verhaal is helemaal vreemd, want lease auto's worden berekend op 40k per jaar en lagers worden vrijwel NOOIT vervangen. Daarboven op komt ook nog eens dat lease auto's erg veel te verduren krijgen.
Ik heb je net voorgerekend dat de hoeveelheid toeren voor de lagerbelasting wel degelijk uit maakt. Daarbovenop komt nog eens het extra koppel dat gevraagd wordt door de hogere snelheid.quote:Toeren maakt geen fuck uit.. De belasting wel. Als de auto zwaar belast wordt (en hoe zwaar dat is verschilt per auto/merk/type) dan slijt het sneller. Maar toeren maakt hij altijd even veel. Of je 150km/u rijdt of 150/3u. Uiteindelijk maakt hij evenveel toeren op dat stuk en is de slijtage even veel. Toerental is namelijk het aantal omwentelingen per minuut.
Het motorkoppel dat bij 50 in de 2/3 gevraagd wordt is bijna niets. Al je benzine gaat dan zo ongeveer in het laten ronddraaien van het blok zitten en de auto die volgt vanzelf wel. Als je dit niet gelooft mag je bij mij thuis meetresultaten van een audi A6 op de rollenbank door komen kijken.quote:Vb:
Voor elke omwenteling neem we 1 slijtage punt en voor het gemakt nemen we het toeren per minuut = 1 (1 op 1 dus) en uitgaande van de correcte versnelling:
4000 toeren = 150km/u (v5) = 150km afgelegd met 4000 punten
2500 toeren = 50km/u (v2/3) = 50km afgelegd met 2500 punten (2500 * 3) = 7500 punten (Is dus meer slijtage).
Het is idd wel een erg simpele berekening, maar het toont wel aan dat jouw voorbeeld absoluut niet correct is. En het bovenstaande is natuurlijk ook niet helemaal correct.
En die belasting is het gevolg van de hoeveelheid koppel maar ook zeker van de hoeveelheid toeren.quote:Als je echter vervolgens in de zelfde versnelling gaat kijken met een "normale snelheid" en een "hoge snelheid met veel belasting", dan idd haal je met een lager toerental betere resultaten. Maar dat is alleen te wijten aan de belasting!
Af en toe kan het ook primaquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:16 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik heb mijn auto 2x in NL uitgelaten Maastricht-Schiphol en terug (grote stukken 160-180 km p/u)
1x in Duitsland een stuk van 40 km met 210 op de teller.Af en toe moet het wel kunnen vind ik.
Leaseauto's worden berekend op 160 tot 200k, die 100k halen ze dus makkelijk.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Rij jij constant 120 in de 4? Dat doet bijna niemand met een normale auto. TS heeft wel een 1300cc motortje in een vrij christelijk wagentje, daar moet je wel rekening mee houden.
[..]
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
Ik heb je net voorgerekend dat de hoeveelheid toeren voor de lagerbelasting wel degelijk uit maakt. Daarbovenop komt nog eens het extra koppel dat gevraagd wordt door de hogere snelheid.
Waarom maakt toeren volgens jou geen fuck uit?
[..]
Het motorkoppel dat bij 50 in de 2/3 gevraagd wordt is bijna niets. Al je benzine gaat dan zo ongeveer in het laten ronddraaien van het blok zitten en de auto die volgt vanzelf wel. Als je dit niet gelooft mag je bij mij thuis meetresultaten van een audi A6 op de rollenbank door komen kijken.
Wat jij hier dus even overslaat is dat de lagerbelasting bij 50 km/u in de 3 continue veel en veel lager is dan bij 150 in de 5. Zoals ik zei neemt de lagerslijtage per omwenteling toe met de derde macht van de belasting. Een omwenteling bij 50 in de 3 net zoveel "slijtagepunten" geven als een omwenteling bij 150 in de 5 is dus complete onzin.
Als jouw berekening ook maar iets aan toont is het jouw gebrek aan fysisch inzicht.
[..]
En die belasting is het gevolg van de hoeveelheid koppel maar ook zeker van de hoeveelheid toeren.
Stel de zuiger weegt incl zuigerstang 2kg. Hij maakt 4000 toeren per minuut, dus 4000/60=66 rondjes/s=418 radialen/seconde.
De acceleratie is hoeksnelheid^2xradius, de radius is hier de halve slag. Nemen we even 50mm voor het gemak. De zuiger heeft dan op zijn laagste punt een opwaartse versnelling van 418^2 x 0.05 = 8764m/s^2 ofwel 893g. De lagerbelasting door de zuiger+stang is op dat moment 2kgx8764m/s^2=17528N, ongeveer 1.7 ton dus.
Bij het halve toerental 4x zo weinig dus ongeveer 440kg.
Het verschil tussen 80 in de 5 en 160 in de 5 is dus een verschil in piek van de krukas lagerbelasting van 1.3 ton. Dit alleen al door het sneller op en neer bewegen van de zuigers. Daar bovenop komt nog eens het toegenomen gevraagde motorkoppel. Denk je nog steeds dat de slijtage dan alleen af hangt van het gevraagde motorkoppel?
Binnen die normen treedt WEL extra slijtage op, alleen niet zoveel dat de motor daardoor afgeschreven moet binnen de garantie periode. Hoewel...als jij een uurtje 70 in de 2 gaat rijden denk ik dat er wel vrij groot onderhoud nodig is. Terwijl het gevraagde motorkoppel nagenoeg nul is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:19 schreef existenz het volgende:
[..]
Leaseauto's worden berekend op 160 tot 200k, die 100k halen ze dus makkelijk.
De motoren worden getest onder de normale omstandigheden dit zijn snelheden waarbij de toerenteller NIET in het rood komt, binnen deze normen treedt er GEEN extra slijtage op. En bij de laatste berekening vergeet je alweer tijd vs afstand mee te nemen80km vs 160km is toch een groot verschil op een uur. Je belasting bij bij 80km zul je dus nog minimaal x2 moeten doen + een 2x zo lang durige belasting.
Het lager dat tussen de zuigerstang en de krukas zit krijgt 1.7 ton te verduren. Die kracht wordt verdeeld over de omliggende krukas lagers. De kracht op de lagers tussen krukas en blok wordt voor een deel opgeheven door de cilinder er naast die dezelfde acceleratie omlaag krijgt. De lagers tussen krukas en blok krijgen het dus minder zwaar voor de kiezen dan de lagers tussen drijfstang en krukas.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:30 schreef Robin__ het volgende:
Wat versta jij onder lagerbelasting? wil dat zeggen dat het onderste balletje van je lager 1.7 ton opvangt![]()
Dat je zuigerstang dat soort krachten te voortduren krijgt geloof ik best.. en daardoor je krukas ook, maar het hele ontwerp van een krukas is toch zo dat de cilinders iig niet tegelijk op en neer gaan (zou niet zo soepel draaien ook) en dat de krukas is gebalanceert met contragewichten die door het snelle ronddraaien een even groot moment op het hart van je krukas (en dus lagers) leveren als de zuigerstang die precies contra op de krukas duwt??
Toch vreemd, want dat is NIET toegestaan in de Nederlandse wet. Slijtage moet namelijk binnen het redelijke vallen. En onder redelijk wordt normaal verstaan.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:29 schreef TR08 het volgende:
[..]
Binnen die normen treedt WEL extra slijtage op, alleen niet zoveel dat de motor daardoor afgeschreven moet binnen de garantie periode.
Je komt er fysisch gewoon niet onderuit dat er extra slijtage is. Je moet je blok er alleen zo op ontwerpen dat hij niet eerder stuk gaat dan de klant redelijkerwijs kan verwachten.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:36 schreef existenz het volgende:
[..]
Toch vreemd, want dat is NIET toegestaan in de Nederlandse wet. Slijtage moet namelijk binnen het redelijke vallen. En onder redelijk wordt normaal verstaan.
Er zit toch ook geen kogellager oid tussen de drijfstand en de krukasquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:33 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het lager dat tussen de zuigerstang en de krukas zit krijgt 1.7 ton te verduren. Die kracht wordt verdeeld over de omliggende krukas lagers. De kracht op de lagers tussen krukas en blok wordt voor een deel opgeheven door de cilinder er naast die dezelfde acceleratie omlaag krijgt. De lagers tussen krukas en blok krijgen het dus minder zwaar voor de kiezen dan de lagers tussen drijfstang en krukas.
Verder zitten er glijlagers in zo'n blok. Kogellagers trekken die hoge piekbelastingen nooit lang genoeg om een redelijke levensduur te halen. De 1.7 ton wordt dus uitgesmeerd over een paar vierkante cm.
Normaal is toch dat wat over het algemeen gebeurtquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Verder is als je een 1300cc golfje koopt structureel 160 rijden ook niet echt "normaal" te noemen. Dat is zo ongeveer de max snelheid die zo'n wagentje kan namelijk.
quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Wielen draaien niet sneller maar de grotere motor is voorzien van een langere overbrenging waardoor de motor bij dezelfde snelheid minder toeren maakt!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Wacht even,
ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.
Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?
Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
Is er hier dan iemand die zegt van niet? Er word alleen gevraagt hoeveel slechter het nu eigenlijk is..quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
TR08 heeft finaal gelijk.
Toeren = altijd slijtage = altijd hitte. Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Tuurlijk is veel gebruik op veel toeren slijtage. ALTIJD.
En wat moet er bij 250k gebeuren aan een benzinemotor danquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.
het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Ik ga niet alles doorlezen in het topic maar deze wilde ik er wel effe uithalen ... wat een bullshit dit, zeg.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn oom heeft een Civicje 1.5 uit '94, heeft er al 345.000km op zitten, 1 x naar Turkije op en neer gereden, flink geblazen. Trekt vaak een burnout en trekt ook heel vaak door tot de 6.000RPM. Maar als ie zin heeft rijd ie ook 50 in zn 5.
Geen problemen met zijn motor, hij kan er nog wel 100.000km bij hebben.
wat ik wil zeggen is gewoon als je je auto goed onderhoud, dus de olie peil na chekken, de olie verversen op zn tijd, en kwaliteit olie gebruiken, dat je dan nog veel kilometers kunt maken!
Hoogtoeren motoren zijn er op gebouwd om tegen een klap te kunnen.
tja of je het echt lagers(als in kogellager) kan noemen ik vindt van niet tussen je drijfwerk is nergens metaal metaal contact als je oliepomp zijn werk doet en je olie goed is. alleen bij het starten en bij vol optrekken en tja als je motor een beetje goed opgebouwd is dan zullen je drijfstangen en krukas + lagers alles wel zo`n beetje overleven.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:55 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?
v-power bestaat net 2 weken manquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenMaar altijd V-Power en dure olie kun je de levensduur van een auto zeker verlengen
![]()
Shell Pura?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:19 schreef TR08 het volgende:
Nope, daarvoor bestond het ook al. Toen adverteerde Shell met dat het wat extra milieuvriendelijke benzine was (is het ook) en dat sloeg niet aan. Toen zijn ze bij hetzelfde spul gaan adverteren met vermogenstoename (en secundair wat verminderd onderhoud) en dat werkt wel
Die benzine heette alleen geen V-power, ik ben de oude naam kwijt.
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jarenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:08 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jaren![]()
Ik herriner me nog dat ik mijn vader smeekte om V-Power te tanken, om onze kleppen te reinigen en te scheuren met onze oude Escortje CLX![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ik zou me ook even vangen op die "weken", daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat het nog niet lang genoeg op de markt is om altijd getankt te kunnen hebben met die honda.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De meeste leaseauto's die op benzine rijden gaan na 150000 km uit de lease en diesels 180000 km. Daarna rijden ze meestal nog heel veel km's dus wat jij zegt is onzin!quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |