Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.
Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Met betrekking tot de wisselende belasting heb je gelijk. Het gaat dan ook niet om pas laat opschakelen, maar als iemand constant 100 in zijn drie rijdt, bijvoorbeeld, in plaats van in zijn 5 dan is die formule wel degelijk toepasbaar om het verschil in slijtage te zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef M5 het volgende:
Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.
60 of 64 is wel een beetje om het even lijkt me zoquote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer.
-knip-
Hoeveel formules met toerental denk jij dat ik de afgelopen jaren (of uberhaupt) ben tegengekomen?quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:55 schreef innovative het volgende:
[..]
Jup. Leek me eigenlijk wel bekend, zo is het namelijk in alle natuurkundige formules...
Ik vraag me af of je dit wel goed leest, volgens rolof / matek machine onderdelen boek. is de levensduur exponent van kogellagers 3.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.
De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.
Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Dit ligt aan veel factoren, zoals de auto, beladen gewicht, belasting, type olie, enz, enzquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:24 schreef Turquaz52 het volgende:
ik heb op een Honda forum gelezen dat je temp. na 30km echt goed warm is, om flink te blazen
5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:28 schreef yup het volgende:
Hangt van de auto af en brandstof soort.
Diesel mag je gerust 20-25 km rijden voordat het ding ECHT op temp is... Denk dat sommige benzinemotoren al bij 5 km knalbaar zijn, alhoewel dat ook van veel factoren afhangt...
5 km dan is mijn water al warm en mijn olie ook al warm genoegquote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:21 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzerquote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:46 schreef -chefke- het volgende:
en defineer blazen
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer![]()
Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:24 schreef -chefke- het volgende:
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doen![]()
Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:44 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.
Met de automaat die ik nu heb heb ik uiteraard geen invloed meer op het schakelen, maar als ik doorgeef met die auto (wat ik eigenlijk altijd doe), dan gaat die motor ook tot over de 6000 toeren eer hij verlegt (tenzij de motor koud staat, dan verlegt hij bij 5000 toeren).
Het zal dus wel een hogere slijtage veroorzaken, maar ik betwijfel of het zo veel zal schelen. Qua kosten zal het véél meer uitmaken in je benzineverbruik of in verhoogde onderhoud. De vorige had een 1300cc, en met zuinig rijden kon je daar wel 1:12 uit halen, zelfs 1:13. Als ik gehaast was en echt doorgaf (ik rijd wel amper op snelwegen) ging dat verbruik vlot richting de 1:7 (ik heb nog tijdens mijn examenperiode's een hele tank van 40l leeg gereden op zo'n 200km. Was enkel stadsverkeer).
Stel dat je door die rijstijl je wagen op 150.000km moet laten reviseren (kostprijs 3000¤), dan heb je tegen dan al voor 10.000¤ extra benzine door die wagen gegooid (gerekend op 1¤/liter). Je extra slijtage weegt dan zelfs niet meer op tegen het meerverbruik
Van www.hetnieuwerijden.nlquote:Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zittenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:26 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Van www.hetnieuwerijden.nl
2500 toerenAls ik dan al moet schakelen en dan bijv in z'n 4 rij als ik 60 ga dan moet ik m'n raampje opendraaien om er zeker van te zijn dat die motor toch echt nog draait. Zo laag in toeren rijden vind ik echt ontzettend irritant rijden.
De onderhouds intervallen die voor een motor als "acceptabel" gelden zijn wel stukken korter dan de intervallen die voor auto's gelden tegenwoordigquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:52 schreef PietjePuk2 het volgende:
Niemand heeft het over motorenR6 '06.. 17.500rpm. Ok, dat haalt ie niet in de praktijk, maar 't zit wel in de buurt.
Ik ken iemand met een ZX6R uit 98 met 124.000km op de teller, die dingen lopen ook gewoon 14000rpm. Gewoon netjes warmrijden, goede olie erin stoppen en op tijd onderhoud plegen. No problemo. Dus dan zal 5000rpm voor een auto ook wel meevallen.
Hangt van de auto af natuurlijk.. uitzonderlijk geval.. mijn Camaro deed minder dan 1.500 Rpm bij 120 km/u in de vierde versnelling.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
idiootquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer![]()
Auto's worden ontworpen op 3 ton tegenwoordig dus deze was "al" op een kwartquote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...![]()
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:31 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).
Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:34 schreef Aibmi het volgende:
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000), als ik constant 60 rijd zet ik 'm meestal zelfs in de 5(ligt beetje aan de hoeveelheid bochten). Ik vind het juist een stuk confortabeler rijden, omdat je je stuk minder motorgeluid hebt, en dus je muziek niet zo hard hoeft.
zolang je niet wilt versnellen maakt het geen reet uit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:17 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...
En doe het vooral niet bij koude motor.![]()
Precies, toen ik dat nog niet wist reed ik binnen no time mijn nokkenaslager eruit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:30 schreef PietjePuk2 het volgende:
Ondertoeren zijn juist slechter dan "meer" toeren.... enorm slecht voor idd je drijfstanglagers, koppelingsveren enzo
Het is toch niet omdat je hem zover doortrekt dat je een wit petje op moet hebben? Ik vind het gewoon stom om vermogen beschikbaar te hebben en het dan niet te gebruiken, dus ik trek hem tot het einde.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:32 schreef Repeat het volgende:
idioot
je rijdt zeker altijd met een wit petje op?
Je hebt ook VTEC controllers, kun je de VTEC vervroegen tot waneer je wiltquote:Op zondag 14 januari 2007 01:21 schreef DirtyHarry het volgende:
Af en toe flink doorblazen is volgens mij wel goed, boel schoonbranden. M'n concerto 1.6 draait door tot 7400rpm, terwijl het maximum vermogen (137pk) ligt op 6800rpm. Dus om maximaal vermogen te krijgen moet ik sowieso tot bijna-maximaal toerental blazen.
VTEC blokken draaien vrolijk door tot 8500, en het hele vtec systeem kicks-in pas voorbij 5700rpm oid. Wordt er 100pk per liter uitgeperst. Het mooiste is nog dat vtec blokken tot de meest betrouwbare verbrandingsmotoren ter wereld behoren. Die dingen zijn gewoon gemaakt voor hoge toerentallen.
Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nu rijd ik een Seat Ibiza 1.4 16v sport, en ik schakel nu ongeveer tussen 3000 en 3500 toeren.. Is dit juist, of moet ik later schakelen? En ja, ik kom weleens <2000rpm. 60kmh in de 5, enzo..
Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.quote:max. koppel 116 Nm 3000tpm
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:49 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.
Zo lang als dat nog soepel rijdt tenminste.![]()
Daarna kan je rond de 3.000 toeren maximaal gaan zitten.
Vanaf de koude start duurt het wel 20 kilometer voor hij echt goed warm is.
Niet dat het zo nauw luistert, want de meeste motorblokken op de sloop zijn nog in goede staat.
En de meeste mensen denken helemaal niet na over wat ze doen.![]()
Bij warme motor (en best wat eerder) kan je de huidige toerentallen rustig aanhouden.
Maar een ideaal toerental is afhankelijk van de rijomstandigheden.
(wel geen helling, optrekken en invoegen snelweg, etc....)
[..]
Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.![]()
En 2.000 toeren in vijf wordt al wat kritischer, maar hoeft geen probleem te zijn als je maar nooit het gas diep intrapt om te versnellen. Dat doe je dan geleidelijk, en bij voorkeur in een afdaling.
Rij je omhoog dan moet je terugschakelen.![]()
Mooi.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 01:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.
Dat is niet de olietemperatuur. Of heb je een boardcomputer met oliesensor.quote:Hij staat na 10minuten rijden op 90graden, en dit blijft gewoon de rest van de rit ook zo.
Ja, ik wist natuurlijk niet precies welk blokkie je had. vond het al wat voor een motormuis.quote:Hij heeft trouwens 126Nm bij 3300rpm.
http://autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=23823&cache=no
Das bij mij dus rond de 5700rpm. Ik denk dat ik toch maar iets eerder schakelquote:Op dinsdag 16 januari 2007 11:40 schreef Worldbeater het volgende:
Maar het ideale moment van schakelen is je toerental rond je maximum koppel houden.
Volgens mij weet je dat allemaal al lang.............![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |