abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 januari 2007 @ 19:11:47 #101
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45221603
n = toerental
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_45221782
ik trek me er in elk geval niets van aan, ik ken het gevoel van rijden met auto's met weinig vermogen (vorige waar ik mee reed had 50pk). Ik reed met dat ding zo goed als continu plankgas (ik loste zelfs mijn gas niet meer tijdens het verleggen), en pas schakelen eens ik in het rode zat en al terugschakelen op een moment dat een ander opschakelde. Die 50pk kwam maar vrij op 5600 toeren, dus ik reed bijna steeds tussen de 4 en de 6000. Snelweg in de spits (100a120) reed ik zelfs nog in 3de aangezien ik anders helemaal geen mogelijkheid had om snel nog iemand in te halen.

Op zijn makkelijkst gezegd pure mishandeling, zeker aangezien ik al zo vertrok met een koude motor. Ik heb nooit kosten gehad aan de motor met die auto (heeft wel maar 70.000km gelopen, daarna heb ik er een tegenligger en gracht mee bestudeerd), dus zo slecht kan het niet zijn. De motor slijt inderdaad iets sneller, maar als je er goede synthetische olie laat in doen bij de onderhouden kan er op zich niet veel mislopen.

Die theorie over lagers is heel mooi en waarschijnlijk ook volledig juist (zou ze kunnen checken, maar als jij het uit een boek hebt zal die wel kloppen), maar het zijn zeker niet je lagers die het meeste afzien van hoge toerentallen. Verder kost een gemiddeld lager niet al te veel. Je gaat het snelste last hebben van uitgesleten cilinders/koppakkingen die kapotgeblazen zijn als je echt té hard gaat.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45223512
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:11 schreef MikeyMan het volgende:
n = toerental
Jup. Leek me eigenlijk wel bekend, zo is het namelijk in alle natuurkundige formules...
pi_45223957
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:

[..]

64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.

De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.

Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.
V10
pi_45225024
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef M5 het volgende:
Die formule geld alleen bij een constante belasting en constant toerental voor kogellagers. In een motor zitten geen kogellagers maar glijlagers, is er altijd een wisselend toerental en een dynamische belasting.
Met betrekking tot de wisselende belasting heb je gelijk. Het gaat dan ook niet om pas laat opschakelen, maar als iemand constant 100 in zijn drie rijdt, bijvoorbeeld, in plaats van in zijn 5 dan is die formule wel degelijk toepasbaar om het verschil in slijtage te zijn.

Met betrekking tot glij- en andere lagers meldt dit boek dat het "voor alle soorten lagers" zo werkt. Tja, kan ik ook niet veel anders van maken.

En wat iemand anders aanhaalde, dat andere onderdelen harder (kunnen) slijten, ja. Maar ik ging even specifiek op de post van TR08 in.
  woensdag 10 januari 2007 @ 21:28:55 #106
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45227631
Glij- en kogellagers hebben inderdaad ongeveer het zelfde slijtagegedrag. Als je wat dieper in gaat op de fysica achter dat slijten leer je wel snappen waarom. Het enige verschil tussen kogel- en glijlagers is een "schaalfactor" in de formule. De machten en zo blijven verder hetzelfde.

De dynamische belasting...ja als de "gemiddelde" belasting 2x zo hoog is zullen de pieken en dalen nog steeds wel ongeveer 2x zo hoog zijn als bij het "normale" geval. Het lijkt allemaal wat koffiedik kijken maar met de relaties die ik geleerd heb schijnt de levensduur van lagers -mits je de belasting goed kent- erg nauwkeurig voorspeld te kunnen worden.

En met dat in het achterhoofd: Probeer maar eens een lager te vinden dat niet dynamisch belast wordt. Bijna alle constructies met assen krijgen op de een of andere manier toch wel continue wisselende belastingen voor hun kiezen. Bij de een is het een krukas, bij de ander een wiellager dat klappen van de straat opvangt, bij weer een ander is het een industriele machine die klappen uitdeelt, ga zo maar door. Toch is vrijwel overal waar de belasting bekend is goed te voorspellen (tegenwoordig) hoe lang de lagers het zullen gaan doen.
  woensdag 10 januari 2007 @ 21:37:30 #107
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45227991
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:

[..]

64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.

De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer.
-knip-
60 of 64 is wel een beetje om het even lijkt me zo

Verder zijn veel van die formules erg "empirisch" dus niet altijd fysisch onderbouwd, maar eerder een soort curve-fit door gemeten data. Als je maar genoeg data gebruikt hebt om je "calibratiefactoren" in de formules uit te middelen krijg je heel aardig werkende relaties.

Het verbaast me wel overigens dat de belasting er echt niet toe zou doen volgens dat boek van jou, terwijl ik een 3e macht (!) in mijn boek voor mijn neus kreeg.
  woensdag 10 januari 2007 @ 22:33:19 #108
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45230459
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:55 schreef innovative het volgende:

[..]

Jup. Leek me eigenlijk wel bekend, zo is het namelijk in alle natuurkundige formules...
Hoeveel formules met toerental denk jij dat ik de afgelopen jaren (of uberhaupt) ben tegengekomen?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 10 januari 2007 @ 23:03:45 #109
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_45231932
wat noem je warm trouwens? Een blok is na 3km nl nog niet helemaal warm, je koelvloeistof wel, maar het blok zelf, de onderdelen en de olie is dan nog niet op bedrijfstemperatuur
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_45235697
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:08 schreef innovative het volgende:

[..]

64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.

De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.

Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
Ik vraag me af of je dit wel goed leest, volgens rolof / matek machine onderdelen boek. is de levensduur exponent van kogellagers 3.
Of zie ik dit verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door dynamiet op 11-01-2007 01:07:01 ]
pi_45235930
dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door dynamiet op 11-01-2007 01:06:45 ]
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:04:13 #112
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45240207
volgens mij hebben jullie het nu iig over hetzelfde boek...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:59:02 #113
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45241521
Ik heb twee boeken: "Machine lifetime performance and reliability" van Anton van Beek en Roloff Matek. Wat in Roloff Matek staat over lagers weet ik zo niet, ik heb mijn kennis van lagers e.d. vooral uit van Beek
pi_45244112
ik heb op een Honda forum gelezen dat je temp. na 30km echt goed warm is, om flink te blazen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_45244914
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:24 schreef Turquaz52 het volgende:
ik heb op een Honda forum gelezen dat je temp. na 30km echt goed warm is, om flink te blazen
Dit ligt aan veel factoren, zoals de auto, beladen gewicht, belasting, type olie, enz, enz
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:15:29 #116
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45245827
En als ik schrijf dat de motor na 300m goed warm is heb je dat ook gelezen, zegt niet erg veel dus.

Na 300m is je temp echt goed warm om flink te blazen
pi_45267031
Hangt van de auto af en brandstof soort.

Diesel mag je gerust 20-25 km rijden voordat het ding ECHT op temp is... Denk dat sommige benzinemotoren al bij 5 km knalbaar zijn, alhoewel dat ook van veel factoren afhangt...
  vrijdag 12 januari 2007 @ 00:21:30 #118
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45271210
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:28 schreef yup het volgende:
Hangt van de auto af en brandstof soort.

Diesel mag je gerust 20-25 km rijden voordat het ding ECHT op temp is... Denk dat sommige benzinemotoren al bij 5 km knalbaar zijn, alhoewel dat ook van veel factoren afhangt...
5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 12 januari 2007 @ 08:46:49 #119
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45275373
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:21 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

5km is wel erg weinig... Uitgaande van 50km/u is dat 6 minuten... Dan is net m'n water warm...
5 km dan is mijn water al warm en mijn olie ook al warm genoeg olie hoeft niet persee 60 graden te zijn olie smeert al afdoende vanaf een graad of 40 a 45. en die heeft je olie bij een bezine motor zo te pakken.

een diesel daarintegen met de name de V6 tdi`s van audi/VW daar duurt het gewoon 20 minuten voor de olie een beetje warm is.

maargoed ik heb ook maar een 1.6je en dit blok staat erom bekend bijna nooit problemen met de kop/pakking te hebben.

en defineer blazen ik rijd zelden of nooit boven de 4,5 K en alleen als hij warm is.
pi_45278119
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 08:46 schreef -chefke- het volgende:
en defineer blazen
Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 12 januari 2007 @ 11:24:22 #121
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45278706
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doen
pi_45279292
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:24 schreef -chefke- het volgende:
das per defenitie slecht voor een auto warm of koud dat moet je niet op dagelijkse basis doen
Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.

Met de automaat die ik nu heb heb ik uiteraard geen invloed meer op het schakelen, maar als ik doorgeef met die auto (wat ik eigenlijk altijd doe), dan gaat die motor ook tot over de 6000 toeren eer hij verlegt (tenzij de motor koud staat, dan verlegt hij bij 5000 toeren).

Het zal dus wel een hogere slijtage veroorzaken, maar ik betwijfel of het zo veel zal schelen. Qua kosten zal het véél meer uitmaken in je benzineverbruik of in verhoogde onderhoud. De vorige had een 1300cc, en met zuinig rijden kon je daar wel 1:12 uit halen, zelfs 1:13. Als ik gehaast was en echt doorgaf (ik rijd wel amper op snelwegen) ging dat verbruik vlot richting de 1:7 (ik heb nog tijdens mijn examenperiode's een hele tank van 40l leeg gereden op zo'n 200km. Was enkel stadsverkeer).
Stel dat je door die rijstijl je wagen op 150.000km moet laten reviseren (kostprijs 3000¤), dan heb je tegen dan al voor 10.000¤ extra benzine door die wagen gegooid (gerekend op 1¤/liter). Je extra slijtage weegt dan zelfs niet meer op tegen het meerverbruik
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45279514
Niemand heeft het over motoren R6 '06.. 17.500rpm. Ok, dat haalt ie niet in de praktijk, maar 't zit wel in de buurt.

Ik ken iemand met een ZX6R uit 98 met 124.000km op de teller, die dingen lopen ook gewoon 14000rpm. Gewoon netjes warmrijden, goede olie erin stoppen en op tijd onderhoud plegen. No problemo. Dus dan zal 5000rpm voor een auto ook wel meevallen.
I think I'm a banana tree
  vrijdag 12 januari 2007 @ 11:58:35 #124
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45279706
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:44 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Met de vorige handgeschakelde auto deed ik/mijn pa dat constant, en die heeft 70.000km gelopen zonder enige kosten. Daarna heb ik er een ongeval mee gehad, dus de motor was zeker nog niet op. Blijkbaar kan een motor daar wel tegen.

Met de automaat die ik nu heb heb ik uiteraard geen invloed meer op het schakelen, maar als ik doorgeef met die auto (wat ik eigenlijk altijd doe), dan gaat die motor ook tot over de 6000 toeren eer hij verlegt (tenzij de motor koud staat, dan verlegt hij bij 5000 toeren).

Het zal dus wel een hogere slijtage veroorzaken, maar ik betwijfel of het zo veel zal schelen. Qua kosten zal het véél meer uitmaken in je benzineverbruik of in verhoogde onderhoud. De vorige had een 1300cc, en met zuinig rijden kon je daar wel 1:12 uit halen, zelfs 1:13. Als ik gehaast was en echt doorgaf (ik rijd wel amper op snelwegen) ging dat verbruik vlot richting de 1:7 (ik heb nog tijdens mijn examenperiode's een hele tank van 40l leeg gereden op zo'n 200km. Was enkel stadsverkeer).
Stel dat je door die rijstijl je wagen op 150.000km moet laten reviseren (kostprijs 3000¤), dan heb je tegen dan al voor 10.000¤ extra benzine door die wagen gegooid (gerekend op 1¤/liter). Je extra slijtage weegt dan zelfs niet meer op tegen het meerverbruik
Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_45280467
quote:
Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.

Bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren
Van www.hetnieuwerijden.nl

2500 toeren Als ik dan al moet schakelen en dan bijv in z'n 4 rij als ik 60 ga dan moet ik m'n raampje opendraaien om er zeker van te zijn dat die motor toch echt nog draait. Zo laag in toeren rijden vind ik echt ontzettend irritant rijden.
pi_45280614
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:26 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Van www.hetnieuwerijden.nl

2500 toeren Als ik dan al moet schakelen en dan bijv in z'n 4 rij als ik 60 ga dan moet ik m'n raampje opendraaien om er zeker van te zijn dat die motor toch echt nog draait. Zo laag in toeren rijden vind ik echt ontzettend irritant rijden.
Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten 2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 12:31:04 #127
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45280644
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:52 schreef PietjePuk2 het volgende:
Niemand heeft het over motoren R6 '06.. 17.500rpm. Ok, dat haalt ie niet in de praktijk, maar 't zit wel in de buurt.

Ik ken iemand met een ZX6R uit 98 met 124.000km op de teller, die dingen lopen ook gewoon 14000rpm. Gewoon netjes warmrijden, goede olie erin stoppen en op tijd onderhoud plegen. No problemo. Dus dan zal 5000rpm voor een auto ook wel meevallen.
De onderhouds intervallen die voor een motor als "acceptabel" gelden zijn wel stukken korter dan de intervallen die voor auto's gelden tegenwoordig
  vrijdag 12 januari 2007 @ 12:31:37 #128
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_45280661
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten 2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
Hangt van de auto af natuurlijk.. uitzonderlijk geval.. mijn Camaro deed minder dan 1.500 Rpm bij 120 km/u in de vierde versnelling.
pi_45280670
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:30 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Het is alleen wel een stuk zuiniger om in een hogere versnelling te zitten 2500-3000 is echt een prima moment om door te schakelen, en als je eenmaal een constante snelheid hebt kun je best nog een versnelling hoger gaan zitten, zolang je maar niet echt onder de 1500 toeren komt.
Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).
pi_45280697
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:00 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Tot je maximumvermogen (en meestal ligt dat tussen de 5 en de 6.000 toeren voor een benzine) doortrekken en dan pas overschakelen, of met iets modernere dingen in de begrenzer trekken. Gas mag je zelfs op de plank houden dan bij het overschakelen, je zit toch al in je begrenzer
idioot

je rijdt zeker altijd met een wit petje op?
  vrijdag 12 januari 2007 @ 12:32:56 #131
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45280709
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ja, want 70k is echt een respectabele kilometerstand...
Auto's worden ontworpen op 3 ton tegenwoordig dus deze was "al" op een kwart van de nominale duur... Als je hem dan al stuk wilt hebben moet je het vrij bont maken.
pi_45280746
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:31 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Hier vlakbij m'n huis is een 60 km/h weg, daar zit ik meestal in z'n 3 op 3000 toeren. Zou ik doorschakelen (wat volgens die campagne dus moet bij 2500 toeren) dan komt ie in z'n 4 wel erg laag in toeren wat voor mijn gevoel gewoon klote rijd (tis een 2 liter motor....gewicht, type, motor zal vast ook wel uitmaken).
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000 ), als ik constant 60 rijd zet ik 'm meestal zelfs in de 5(ligt beetje aan de hoeveelheid bochten). Ik vind het juist een stuk confortabeler rijden, omdat je je stuk minder motorgeluid hebt, en dus je muziek niet zo hard hoeft.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 13:17:10 #133
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_45282277
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:34 schreef Aibmi het volgende:
Ik kan met gemak 50 in de vier rijden, loopt prima(ook 2 liter motor, in een saab 9000 ), als ik constant 60 rijd zet ik 'm meestal zelfs in de 5(ligt beetje aan de hoeveelheid bochten). Ik vind het juist een stuk confortabeler rijden, omdat je je stuk minder motorgeluid hebt, en dus je muziek niet zo hard hoeft.
Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...

En doe het vooral niet bij koude motor.
pi_45282678
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:17 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Te laag in toeren is slecht voor je oliedruk, drijfstanglager.. etc...

En doe het vooral niet bij koude motor.
zolang je niet wilt versnellen maakt het geen reet uit.

Automaten schakelen ook zo vroeg door naar hoge versnellingen bv.
pi_45282712
Ondertoeren zijn juist slechter dan "meer" toeren.... enorm slecht voor idd je drijfstanglagers, koppelingsveren enzo
I think I'm a banana tree
  vrijdag 12 januari 2007 @ 13:52:51 #136
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_45283511
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:30 schreef PietjePuk2 het volgende:
Ondertoeren zijn juist slechter dan "meer" toeren.... enorm slecht voor idd je drijfstanglagers, koppelingsveren enzo
Precies, toen ik dat nog niet wist reed ik binnen no time mijn nokkenaslager eruit.
Altijd uit verkeerde zuinigheid in een te hoge versnelling gereden. Lekker bokken maar.....

Baggermotorblokken ook van Austin.. dat wel.
pi_45291348
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:32 schreef Repeat het volgende:
idioot

je rijdt zeker altijd met een wit petje op?
Het is toch niet omdat je hem zover doortrekt dat je een wit petje op moet hebben? Ik vind het gewoon stom om vermogen beschikbaar te hebben en het dan niet te gebruiken, dus ik trek hem tot het einde.
Als ik het "wittepetjestype" geweest was reed ik wel met een Ibiza FR met een manuele versnellingsbak rond, ik ben nu gegaan voor een saaie burgerbak met een automaat. Verder maakt het voor mij ook niet uit of die wagen 150 of 400.000km loopt eer de motor volledig aan gort gereden is, ik rij maar een 3a4000km/jaar. Binnen 20 jaar haal ik nog geen 100.000km, en tegen dan is dat ding wel doorgeroest.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_45291878
je moet ook denken aan het type motor dat er in je auto zit.
een ouwe diesel maakt weinig toeren en heeft weinig power
ten opzichte van de motorinhoud, dat zorgt meestal voor een langere levensduur.

ik heb een 1.6 8 klepper benzine met 308 000 op de teller, ik denk dat het laatste
dat kapot zal gaan het blok zelf (clinders, zuigers, krukas, etc) zal zijn.
als ik 150 rij draait hij net 4000 toeren, veel koppel en weinig pk, daardoor slijt alles wat minder.

tegenwoordig verkopen ze auto's met een 1.4 met 120 pk, die kunnen ook zeker
tonnen rijden zou je denken. dat ze minder lang meegaan dan een 2 liter met hetzelfde
vermogen kun je zelf ook wel raden, maar het verschil zal echt niet enorm groot zijn.

volgens mij is slijtage van banden, schokdempers, wiellagers, koppeling etc veel noemenswaardiger dan de slijtage die je je motor aandoet bij het rijden van hoge snelheden.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_45333193
Af en toe flink doorblazen is volgens mij wel goed, boel schoonbranden. M'n concerto 1.6 draait door tot 7400rpm, terwijl het maximum vermogen (137pk) ligt op 6800rpm. Dus om maximaal vermogen te krijgen moet ik sowieso tot bijna-maximaal toerental blazen.

VTEC blokken draaien vrolijk door tot 8500, en het hele vtec systeem kicks-in pas voorbij 5700rpm oid. Wordt er 100pk per liter uitgeperst. Het mooiste is nog dat vtec blokken tot de meest betrouwbare verbrandingsmotoren ter wereld behoren. Die dingen zijn gewoon gemaakt voor hoge toerentallen.
pi_45342979
quote:
Op zondag 14 januari 2007 01:21 schreef DirtyHarry het volgende:
Af en toe flink doorblazen is volgens mij wel goed, boel schoonbranden. M'n concerto 1.6 draait door tot 7400rpm, terwijl het maximum vermogen (137pk) ligt op 6800rpm. Dus om maximaal vermogen te krijgen moet ik sowieso tot bijna-maximaal toerental blazen.

VTEC blokken draaien vrolijk door tot 8500, en het hele vtec systeem kicks-in pas voorbij 5700rpm oid. Wordt er 100pk per liter uitgeperst. Het mooiste is nog dat vtec blokken tot de meest betrouwbare verbrandingsmotoren ter wereld behoren. Die dingen zijn gewoon gemaakt voor hoge toerentallen.
Je hebt ook VTEC controllers, kun je de VTEC vervroegen tot waneer je wilt
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_45346811
te vaak hoge toeren rijden is ook niet goed.
Koud starten met hoge toeren ook niet goed.

beste kunnen rijden zou je gewoon eerst motor warm moeten zijn, dan pas kan je gerust hoge toeren gebruiken.
Diesel kan je lang mee rijden dan benzine dat is gewoon zo.
Maar diesel rijdt beter op lage toeren dan benzine.
wel moeten beide motor op warm zijn.

Lage pk betekent minder snel slijtage maar ook minder verbruikt!!..
Inhoud van motor spelen ook mee. hoe groter inhoud is, des meer vermogen kan eruithalen maar ook sterker.

hoge toeren betekent ook meer brandstof verbruikt. maar je kan wel af en toe zo laten rijden om al troep erin weg blazen..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_45347530
Dat zeggen de meeste hier...
I think I'm a banana tree
pi_45393409
Gezien ik altijd diesels heb gereden en nu een benzine rijd vraag ik me af, op welke moment ik ongeveer moet schakelen.

Bij een diesel deed ik dat steeds ongeveer bij 2000rpm. (geen TD, dus trekkracht was niet veel ). 1.9d Seat Ibiza.

Nu rijd ik een Seat Ibiza 1.4 16v sport, en ik schakel nu ongeveer tussen 3000 en 3500 toeren.. Is dit juist, of moet ik later schakelen? En ja, ik kom weleens <2000rpm. 60kmh in de 5, enzo..

[ Bericht 1% gewijzigd door Glijdt_licht op 16-01-2007 00:29:22 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 16 januari 2007 @ 00:49:30 #144
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_45394154
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 00:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nu rijd ik een Seat Ibiza 1.4 16v sport, en ik schakel nu ongeveer tussen 3000 en 3500 toeren.. Is dit juist, of moet ik later schakelen? En ja, ik kom weleens <2000rpm. 60kmh in de 5, enzo..
Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.
Zo lang als dat nog soepel rijdt tenminste.

Daarna kan je rond de 3.000 toeren maximaal gaan zitten.
Vanaf de koude start duurt het wel 20 kilometer voor hij echt goed warm is.
Niet dat het zo nauw luistert, want de meeste motorblokken op de sloop zijn nog in goede staat.
En de meeste mensen denken helemaal niet na over wat ze doen.

Bij warme motor (en best wat eerder) kan je de huidige toerentallen rustig aanhouden.
Maar een ideaal toerental is afhankelijk van de rijomstandigheden.
(wel geen helling, optrekken en invoegen snelweg, etc....)
quote:
max. koppel 116 Nm 3000tpm
Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.

En 2.000 toeren in vijf wordt al wat kritischer, maar hoeft geen probleem te zijn als je maar nooit het gas diep intrapt om te versnellen. Dat doe je dan geleidelijk, en bij voorkeur in een afdaling.
Rij je omhoog dan moet je terugschakelen.
pi_45394594
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 00:49 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Bij koude motor hou je hem de eerste 5 kilometer maximaal rond de 2/2.500 Rpm.
Zo lang als dat nog soepel rijdt tenminste.

Daarna kan je rond de 3.000 toeren maximaal gaan zitten.
Vanaf de koude start duurt het wel 20 kilometer voor hij echt goed warm is.
Niet dat het zo nauw luistert, want de meeste motorblokken op de sloop zijn nog in goede staat.
En de meeste mensen denken helemaal niet na over wat ze doen.

Bij warme motor (en best wat eerder) kan je de huidige toerentallen rustig aanhouden.
Maar een ideaal toerental is afhankelijk van de rijomstandigheden.
(wel geen helling, optrekken en invoegen snelweg, etc....)
[..]

Voor een vlotte rijstijl zonder idioot sportief in toeren te jagen is 3.000 tot 3.500 dus uitstekend.

En 2.000 toeren in vijf wordt al wat kritischer, maar hoeft geen probleem te zijn als je maar nooit het gas diep intrapt om te versnellen. Dat doe je dan geleidelijk, en bij voorkeur in een afdaling.
Rij je omhoog dan moet je terugschakelen.
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.
Hij staat na 10minuten rijden op 90graden, en dit blijft gewoon de rest van de rit ook zo

Hij heeft trouwens 126Nm bij 3300rpm .
http://autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=23823&cache=no
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:40:01 #146
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_45400864
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 01:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hmm hij rijdt op alle toerentallen soepel, <1500 niet echt meer, maar verder alles goed.
Mooi.
quote:
Hij staat na 10minuten rijden op 90graden, en dit blijft gewoon de rest van de rit ook zo.
Dat is niet de olietemperatuur. Of heb je een boardcomputer met oliesensor. +

Of sluit je olietoevoer (net als bij koelwater) gewoon een gedeelte af totdat het op temperatuur is?

Maar even serieus.. tussen warm en echt warm is wel een verschil.
En zoals gezegd, allemaal spijkers op laag water....maar het perfect doen is wel perfect.
quote:
Ja, ik wist natuurlijk niet precies welk blokkie je had. vond het al wat voor een motormuis.
Maar het ideale moment van schakelen is je toerental rond je maximum koppel houden.
Volgens mij weet je dat allemaal al lang.............
pi_45402544
Het punt was alleen dat ik heel erg moet wennen aan een benzine auto. En daarom vroeg ik hoe ik ongeveer moest rijden. EN nee, dat rond toerental van max koppel wist ik niet...

Rij-instructeur zat altijd te zeuren van: Schakelen bij 2000rpm.
Maar dat was dan ook een Golf 1.9TDi 130pk..
En ja die heeft max koppel op 1900rpm of iets dergelijks, als ik er nu over nadenk.

Maar goed, bedankt dat ik dat nu ook weet
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 16 januari 2007 @ 19:08:04 #148
145121 GC_Stef
is en blijft kansloos
pi_45414489
6000rpm rijden:
Diesel=slecht
Benzine=goed.

Even kijken tot wanneer je in het rood komt, daar een kleine 1000 toeren onder blijven, en er gebeurt niks
Oversteer is when passengers are scared, understeer is when the driver is scared
pi_45414758
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 11:40 schreef Worldbeater het volgende:

Maar het ideale moment van schakelen is je toerental rond je maximum koppel houden.
Volgens mij weet je dat allemaal al lang.............
Das bij mij dus rond de 5700rpm. Ik denk dat ik toch maar iets eerder schakel
pi_45430705
In mijn 206 XS zit een olietemp. meter. Geen overbodige luxe vind ik, je kunt dan zien wanneer je echt op het gas kan (hoewel dat niet echt hoeft met een 2.0 HDi in zo'n auto )
Ervaring leert dat ik zeker 20 km moet rijden voordat de olie een beetje op temperatuur is. Sowieso duurt het bij dit blok erg lang voordat alles op temperatuur is, tot 70 graden (water) wordt het blok "meegeholpen" warm te worden dmv gloeispiralen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')