Nou dat is een goede garantie voor het o zo belangrijke stemgeheim danquote:Op dinsdag 7 november 2006 11:00 schreef rubbereend het volgende:
zoals er iemand toeziet op dat je de rode stem knop wel ingedrukt hebt zal daar ook iemand op toezien....
Voor een steekproef niet. Maar als het tot een hertelling komt, en daarom willen ze het, en er is een verschil van een paar stemmen, maakt het wel degelijk uit.quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:06 schreef freako het volgende:
Voor een steekproef maakt een aantal ontbrekende papiertjes niet uit.
De kans dat het bij Nederlandse verkiezingen om een paar stemmen gaat is vrij gering. Ik ben er wel eens een beetje mee aan het rekenen geweest, en als ik het mij goed herinner wordt de laatste restzetel over het algemeen met duizenden stemmen verschil toegewezen.quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:13 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Voor een steekproef niet. Maar als het tot een hertelling komt, en daarom willen ze het, en er is een verschil van een paar stemmen, maakt het wel degelijk uit.
Ach ja, het is maar democratie. Wat geeft de VVD / SGP daar nu om.quote:
quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:12 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nou dat is een goede garantie voor het o zo belangrijke stemgeheim dan
Ja maar dat was tenminste nog een stuk papier wat je dubbel moet vouwen en wat zelfs al voorgevouwen was.quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:32 schreef rubbereend het volgende:je hoeft het bonnetje toch niet te laten zien
vroeg keek men toch ook of je netjes je stembiljet in de bus gooide
Met het gedoe in Amerika in het achterhoofd, vind ik dat niet echt een aantrekkelijke optie....quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:22 schreef freako het volgende:
Het is aan de wetgever te bepalen welke van de twee systemen leidend is als er een verschil is, de stembus of de stemmachine.
dat is dan een keuze van de mensen zelf; je hebt de keuze om het geheim te houden. Bovendien kan er wel een vouwrandje in het papier hoorquote:Op dinsdag 7 november 2006 11:47 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja maar dat was tenminste nog een stuk papier wat je dubbel moet vouwen en wat zelfs al voorgevouwen was.
Als het iets zou worden als een kassabonnetje dat eruit komt, dan denk ik niet dat veel mensen dat gaan dubbelvouwen maar er open en bloot mee rond gaan lopen.
Bron: NOS Teletekstquote:***************************************
Stemcomputers in Amerika haperen
` De Congresverkiezingen in de VS lopen
hier en daar vertraging op doordat er
problemen zijn met stemmachines.In
Indiana bijvoorbeeld zijn stembureaus
langer open omdat in 75 kiesdistricten
de machines niet werkten.In sommige
gevallen moest uiteindelijk met pen en
papier worden gestemd.
Soms wisten medewerkers van stembureaus
niet hoe de machines werkten.Ook waren