Iedereen bestaat in zijn eigen "nu". Ik heb geen klok nodig om dat te weten en te voelen. En iedereen neemt alles in verleden tijd waar. Jouw "nu" wat ik waarneem is immers voor jou al geweest.quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:25 schreef Maethor het volgende:
[..]
'Absoluut ten opzichte van zichzelf' is wederom een contradictio in terminis want iemand anders denkt ook een absolute klok te hebben die niettemin afwijkt van de jouwe. Relativiteit dus. Zie verder het gelijktijdigheidtopic.
De oude Grieken gingen met hun rationalisme op hun intuitie af, en dat gaf hun maar een beperkte kijk op de wereld. Pas toen we na de Renaissance zijn overgestapt op een rationeel empirisme, waarbij de rede ondergeschikt werd aan het experiment, hebben we grote sprongen vooruitgemaakt.quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Iedereen bestaat in zijn eigen "nu". Ik heb geen klok nodig om dat te weten en te voelen. En iedereen neemt alles in verleden tijd waar. Jouw "nu" wat ik waarneem is immers voor jou al geweest.
Ik zeg dat dat komt omdat je met een andere sneheid door de tijd beweegt dan een ander. Om 1sec in de tijd af te leggen moet je 300.000km door de ruimte afleggen. Dat lijkt misschien heel veel, maar t.o.v. het licht bewegen we al met die snelheid.quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:38 schreef displission het volgende:
maar wat ik me afvroeg he..wat is die tijdsdialatie? wat is dialatie een vertraging en zo ja, waardoor ontstaat die?
ok wat is de oorzaak van die vertraging?quote:dan vertraag je eigenlijk een beetje
Hoe, de aarde trekt naar de zon toe? Volgens mij draaien we er rondjes omheen, en dat doen we al heeeeel veel jaren. De aarde zou toch al lang verbrand zijn anders, man.quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:25 schreef rudeonline het volgende:
Wat bedoel je met "waartegen vergelijk je dit?"
Het enige wat ik denk is dat alles in principe versnelt in de richting van de grootste aantrekingkracht. Voor een steen is dat de aarde, de staan zal altijd dezelfde snelheid als de aarde willen hebben.
Voor de aarde is dat de zon, de aarde trekt naar de zon toe. En voor de zon zijn er weer andere krachten die ervoor zorgen dat deze versnelt. Zolang een massa zwaartekracht ondervindt en niet tegengehouden wordt zal deze blijven versnellen.
Bron: http://www.artis.nl/main.(...)ofkuit.php?hokc_id=2quote:Eigenlijk valt de Aarde ook voortdurend een beetje naar de Zon toe: als de Zon er niet zou zijn, bewoog de Aarde gewoon in een rechte lijn door het heelal. De Zon trekt de Aarde steeds een beetje naar zich toe, en daardoor wordt de beweging van de Aarde afgebogen tot een mooie cirkelbaan.
Waarom moet dat zo nodig?quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zeg dat dat komt omdat je met een andere sneheid door de tijd beweegt dan een ander. Om 1sec in de tijd af te leggen moet je 300.000km door de ruimte afleggen. Dat lijkt misschien heel veel, maar t.o.v. het licht bewegen we al met die snelheid.
Als je nu probeert de "snelheid" van het licht te benaderen, dan vertraag je eigenlijk een beetje. Je moet nog steeds 300.000km afleggen voordat er een seconde voorbij gaat, dus jouw secondes gaan gewoon iets trager voorbij. Zelf merk je daar helemaal niets van omdat alles om jou heen ook iets trager gaat. Letterlijk gezien gaat alles in slow motion including jezelf..
Mjah dat lijkt rude na 2 jaar uitleggen nogsteeds niet te snappenquote:Op vrijdag 10 november 2006 19:52 schreef displission het volgende:
[..]
Bron: http://www.artis.nl/main.(...)ofkuit.php?hokc_id=2
quote:Voor de aarde is dat de zon, de aarde trekt naar de zon toe. En voor de zon zijn er weer andere krachten die ervoor zorgen dat deze versnelt. Zolang een massa zwaartekracht ondervindt en niet tegengehouden wordt zal deze blijven versnellen.
maar ok dat klinkt wel logisch..dat alles versneld in de richting van de grootste aantrekkingskracht, maar dat kan toch ook varieren? ik bedoel zo is de ene steen groter als de ander en zal deze ook meer energie te verduren krijgen of minder..?? het is dus heel erg afhankelijk van de steen en de planeet..maar ik snap niet goed waar je heenwilt?quote:Het enige wat ik denk is dat alles in principe versnelt in de richting van de grootste aantrekingkracht. Voor een steen is dat de aarde, de staan zal altijd dezelfde snelheid als de aarde willen hebben.
Wat rude niet doorheeft is dat een dergelijke versnelling van richting verandert en dus niet voor een oneindig oplopende snelheid zorgt.quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:00 schreef displission het volgende:
rude zei juist:
[..]
hij zegt ook:
[..]
maar ok dat klinkt wel logisch..
quote:Langzaam koelden die deeltjes af en daaruit zijn de sterrenstelsels ontstaan.
Melkweg
Een sterrenstelsel, of melkwegstelsel, is de naam van een grote verzameling sterren, planeten, en nog allerlei andere dingen die samen door de ruimte zweven. Een sterrenstelsel kan meerdere zonnestelsels bevatten. Een zonnestelsel is een zon met een aantal planeten die eromheen draaien. Ons zonnestelsel is een deel van de Melkweg.
quote:Omdat er steeds betere kijkers en telescopen ontwikkeld werden, ontdekten de mensen ook dat er meer sterrenstelsels bestonden.
Als de zon nu plots zou verdwijnen gaat de aarde 8 minuten later in een rechte lijn bewegen ipv. de gebogen baan om de zon.quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:46 schreef displission het volgende:
dit is van de schoolbieb site van groep 7-8:
[..]
Als je het over ons zonnestelsel hebt dan kan ik het wel begrijpen wat je zegt atuin-hek..alleen ik bedoel als de zon uit ons zonnestelsel zou ontploffen of weet ik het..zou exploderen..hij is weg..met alle gevolgen van dien..zou dat dan gevolgen hebben op de aarde..zou deze vallen?, aangezien hij van de zon afhankelijk is? of is er dan een groter geheel wat de aarde niet laat vallen..?
ook:
[..]
Nouja recht op kleine verstoringen van andere planeten etc naquote:Op vrijdag 10 november 2006 20:56 schreef displission het volgende:
maw bron?? en uhm hoezo staat dat zo vast dan? ik bedoel waar gaan we dan heen..is er dan weer een nieuwe baan..zullen we maar zeggen..aangezien er meerdere sterrestelsels zijn..??
ik weet dat je het niet tegen mij had, maaruhm..zo ook Feynman en zijn gedachtes/uitspraak toch? Hoezo hij en jij weer niet..? Wat zie jij als grote sprongen? Een wereld die tot rampen in-staat-is omdat de temperaturen te hoog worden? Wereldleiders die nog grotere stappen willen maken..? Bij annihilatetion is er weinig tot niks over en behaalde resultaten bieden........quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:52 schreef Maethor het volgende:
[..]
Oftewel: je hebt die klok wel nodig. Vertrouwen op je gevoel is gevaarlijk, want, zoals Feynman al zei, de mens is makkelijk voor de gek te houden.
Ik doelde op wetenschappelijke sprongen vooruit.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:39 schreef displission het volgende:
[..]
ik weet dat je het niet tegen mij had, maaruhm..zo ook Feynman en zijn gedachtes/uitspraak toch? Hoezo hij en jij weer niet..? Wat zie jij als grote sprongen? Een wereld die tot rampen in-staat-is omdat de temperaturen te hoog worden? Wereldleiders die nog grotere stappen willen maken..? Bij annihilatetion is er weinig tot niks over en behaalde resultaten bieden........
We kunnen juist wel een voorspelling doen. Ik begrijp niet helemaal wat je probleem is, maar je kunt prima berekenen en simuleren wat er zou gebeuren als de zon ineens weg was. De aarde wordt in een ellipsvormige baan gehouden door de zon, en als de zon weg is is dit niet langer het geval. Hij zal dan rechtdoor vliegen totdat hij onder de gravitationele invloed van een ander lichaam komt. Zoals ATuinhek al zei.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:27 schreef displission het volgende:
nu brengt me dat bij rudeO: die zegt dat alles versnelt in de richting van de grootste aantrekkingskracht..nou had ik gehoopt dat iemand van jullie twee mij kan vertellen wat dat precies is..aangezien geen van jullie beide de uitkomst zou kunnen voorspellen over een mogelijk pad wat zou ontstaan bij het wegvallen van de zon. Maw hoe denken jullie beide de uitkomst te weten van deze som?
uhmquote:Op vrijdag 10 november 2006 21:45 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik doelde op wetenschappelijke sprongen vooruit.![]()
dus het experiment/de wetenschappelijke sprong..bleek nuttiger/sprongen vooruit zonder de uitwerking te weten..? In welk verband moet ik dit zien..en waar we nu mee bezig zijn is werkelijk een "wetenschappelijke sprong vooruit"..?? je hebt het over de rede van(klinkt mij in de oren van wat iemand zegt en wat heel logisch klinkt voor die groep of die persoon..dat dat dmv een experiment/wetenschappelijke sprong veel anders eruit ziet..en misschien helemaal niet blijkt te kloppen..) wat beredeneerd werd..of gesteld..maar k ik snap verder niet helemaal wat je bedoelt..quote:de rede ondergeschikt werd aan het experiment..
Van richting verandert? Zelfs het veranderen van richting is in de natuurkunde een versnelling.quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:03 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat rude niet doorheeft is dat een dergelijke versnelling van richting verandert en dus niet voor een oneindig oplopende snelheid zorgt.
Nee...quote:Op zondag 12 november 2006 17:43 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Van richting verandert? Zelfs het veranderen van richting is in de natuurkunde een versnelling.
Nee... Zonder die versnelling draait de aarde niet in een baan rond de zon.quote:Maar goed, stel dat de Zon zelf met een constante snelheid door het universum beweegt. Kan de aarde dan rondjes om de zon draaien zonder continue te vernellen en vertragen? En wat als de zon zelf ook met een versnelling bezig is?
Ga eerst maar eens leren optelen voor je gaat proberen mij en andere over zoiets dingen uit te gaan leggenquote:Ken je de lightcone voorstelling van het universum? Zo ja, dam zou ik je daar iets meer over willen vertellen..
Hoe kan je een lightcone hebben als je licht stil staat?quote:Op zondag 12 november 2006 17:54 schreef rudeonline het volgende:
[afbeelding]
Dit is mijn versie van de "lightcone". De waarnemer (jij) reist langs de tijdslijn met 300.000km/sec. t.o.v. hem bevindt alles om zich heen zich op mogelijke plaatsen in de toekomst. Ik bedoel hiermee dat dit plaatsen zijn waar hij eventueel naar toe kan gaan. Zolang hij ergens niet letterlijk is, dan zal het nooit deel kunnen uitmaken van zijn absolute "nu".
Dus de aarde versnelt en vertraagd continue?quote:Nee... Zonder die versnelling draait de aarde niet in een baan rond de zon.
Ik snapte hem eerder ook al hoor. Jammergenoeg snap je zelf niet wat je nogsteeds allemaal fout doet, ondanks bergen pogingen het aan je uit te leggen.quote:Op zondag 12 november 2006 18:28 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb de post aangepast. Sorry dat jij zo "nauwkeurig"bent en dat ik daar niet aan kan tippen, Maar nu snap je hem vast wel..
Het is niet wat ik precies bedoelde, maar vindt dit wel leuk om te weten. Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan.quote:Op zondag 12 november 2006 18:37 schreef chatter het volgende:
Op zich heb je het over iets wat al een hele tijd gebruikt wordt in de scheepvaart en het vliegen.
"Grootcirkel varen" noemen ze dat in de scheepvaart.
Als je vantui Nederland naar New York zou varen, vaar je eerst richting de noordpool, omdat dat namelijk de kortste route is.
Neem een wereldbol en een atlas met een kaart van dezelfde dimenties.
Neem een touwtje en leg het touwtje in een rechte lijn tussen bv Rotterdam en New York, meet de lengte hiervan en doe dan het zelfde op de atlas kaart.
De lengte is langer, als je de rechte lijn gemeten hebt op de atlaskaart, dan op de wereld bol.
Is dat een beetje wat je bedoelde ?
Dat klopt, behalve je eigen nu natuurlijk. Wel kun je dicht bij een ander komen. Je bevindt je dan eigenlijk bijna in elkaars "nu". Het enige moment waarop 2 momenten "nu" letterlijk samenvallen is het moment van bevruchting van een vrouw. 2 personen creeren dan samen een nieuw leven wat ook weer in zijn eigen "nu" zal kunnen verder bestaan.quote:Op zondag 12 november 2006 18:48 schreef chatter het volgende:
En zolang je niet op 2 plaatsen tegelijk kan zijn, is het nooi "nu".....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |