Dus de eenheid lichtseconde, lichtjaar enz.. is een nutteloze grootheid?quote:Ehm nee. De rest van de wereld meet vertraging namelijk in meter per seconde per seconde. Een waarde in seconden per kilometers zou geïnverteerde snelheid zijn, een vrij nutteloze grootheid.
Nou, nee. Ten eerste is de lichtseconde een eenheid, van de grootheid afstand. De grootheid afstand kun je uitdrukken in kilometers, lichtseconden, parsecs, etc.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:40 schreef rudeonline het volgende:
lichtseconde is een grootheid in seconde/km.
1 kilometer per uur :: 1 km/uquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:52 schreef rudeonline het volgende:
Moet je me toch eens vertellen waar die seconde dan voor staat?
Niets mis met: 1 huis + 1 bewoner = 1 bewoond huis hoor...quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 18:43 schreef Haushofer het volgende:
Ja maar jongens en meisjes, Rudeonline telt eenheden heul anders op dan jullie
Dat zeg ik, het draait om eenheden. 1 km + 1 m = 1001 m. Is daarom 1+1=1001? Denk het niet, want 1km+1m is ook gelijk aan 1,001 km. Dus zou 1001 gelijk zijn aan 1,001. Dat werkt niet. Nou weet ik dat Rudeonline daar niks om geeft, en dat het alleen in zijn hoofd moet kloppen, maar je kunt er niks mee uitrekenen. Het is flauwekul.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:03 schreef ChOas het volgende:
[..]
Niets mis met: 1 huis + 1 bewoner = 1 bewoond huis hoor...
Daar uit concluderen dat 1 + 1 = 1 is dan weer wat anders, ja
*verkapte, 'ik ben blij dat het uit mijn subforum weg is' post*quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:38 schreef Doffy het volgende:
Dat er nog steeds mensen hier tijd aan stukgooien
Ook, maar dat is beleidquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:43 schreef ChOas het volgende:
[..]
*verkapte, 'ik ben blij dat het uit mijn subforum weg is' post*
Gooi dan alles over de evolutietheorie en creationisme hier ook maar heenquote:
Zegt iemand die in de LFC-topics post.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:38 schreef Doffy het volgende:
Dat er nog steeds mensen hier tijd aan stukgooien
Dus kun je afstanden ook in secondes uitdrukken.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:53 schreef Maethor het volgende:
Een lichtseconde is de ]afstand die het licht in een seconde aflegt. Het is dus een eenheid voor afstand.
Alleen wanneer je weet met welke vaste snelheid je die afstand gaat afleggen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus kun je afstanden ook in secondes uitdrukken.
Doen we het voor jou iets eenvoudiger..quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zeg ik, het draait om eenheden. 1 km + 1 m = 1001 m. Is daarom 1+1=1001? Denk het niet, want 1km+1m is ook gelijk aan 1,001 km. Dus zou 1001 gelijk zijn aan 1,001. Dat werkt niet. Nou weet ik dat Rudeonline daar niks om geeft, en dat het alleen in zijn hoofd moet kloppen, maar je kunt er niks mee uitrekenen. Het is flauwekul.
Laat de discussie omtrend eenheden maar weer losbarsten
Daar kunnen we dan mooi de "lichtsnelheid" voor nemen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:12 schreef ChOas het volgende:
[..]
Alleen wanneer je weet met welke vaste snelheid je die afstand gaat afleggen.
Kan, maar ik kan ook gaan lopen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:13 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daar kunnen we dan mooi de "lichtsnelheid" voor nemen.
Nee. In lichtseconden. Een seconde is een tijdseenheid, een lichtseconde een eenheid voor afstand.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus kun je afstanden ook in secondes uitdrukken.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:54 schreef rudeonline het volgende:
En hoe lang duurt een lichtseconde?
Een lichtseconde is een afstand. Geen tijdseenheid. Ik kan jou net zo goed vragen "Hoe lang duurt 2 kilometer".quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:54 schreef rudeonline het volgende:
En hoe lang duurt een lichtseconde?
Kun je twee variabelen (tijd+afstand) weergeven op 1 x-as?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:06 schreef rudeonline het volgende:
Iedere cm lijn staat in dit voorbeeld voor 1sec EN een afgelegde weg van 300.000km door de ruimte.
Ze beginnen en starten op hetzelfde punt...en B maakt de reis met tijdsdilatie.quote:Persoon A en B bevinden zich in eerste instantie op punt 1.
Beide bewegen met 300.000km/sec of 1sec/300.000km door de tijd.
Als persoon B een reis gaat maken waarbij hij tijdsdilatie ondergaat legt hij een kortere weg af door de ruimte tijd. Hij gaat dus via een kortere weg naar punt 2.
Elke cm lijn staat voor 300.000 afgelegde km door de ruimte tijd.
Als persoon A bijvoorbeeld 10 sec ouder wordt en persoon B slechts 9sec, dan heeft persoon A = 10 x 300.000km/sec of 10 x 1sec/300.000km afgelegd.
B = 9 x 300.000km/sec of 9x 1sec x 300.000km afgelegd.
Het vershil tussen de lijnen A en B zou dan ook totaal 1cm moeten bedragen.
Een tijdje terug stelde je dit nog wel, omdat je het vertikte om die eenheden juist toe te passen. Lees je topics er maar op na.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:12 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Doen we het voor jou iets eenvoudiger..
999m + 1m = 1000m = 1km.
1000 is niet gelijk aan 1.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:29 schreef Da_Ripper het volgende:
Interessant,
Ik heb als n00bje op dit gebied wat vraagjes..
[..]
Kun je twee variabelen (tijd+afstand) weergeven op 1 x-as?
[..]
Ze beginnen en starten op hetzelfde punt...en B maakt de reis met tijdsdilatie.
Volgens jou quote - het verschil tussen de lijnen A en B blijft 1 cm - zouden de lijnen in het diagram kaarsrecht moeten zijn.
Na 1 sec. zouden ze dus al 1 cm van elkaar liggen. Maar na 2 sec.- wanneer je de lijn doortrekt - zou het verschil dan 2 cm moeten zijn. En na 3 sec. zou het verschil dan 3 cm zijn?
Trouwens wanneer B met tijdsdilatie reist is de x-as niet meer van toepassing op hem, omdat die gebaseerd is op dezelfde parameters voor tijd + afstand als A.
toch?![]()
Je maakt een grote fout in je denken. Tijd en afstand zijn afzonderljike waardes. Je gaat 2 zaken samen voegen die gewoon los staan van elkaar.[/quote]quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:09 schreef rudeonline het volgende:
@ dromenvanger..
Zonder tijd zou die afstand niet eens kunnen bestaan. Je zou wel kunnen zeggen dat jouw werk t.o.v. jou op een mogelijke plaats in de toekomst ligt. En dat kan zowel morgen als volgende week zijn. Zoalng je niet naatr je werk gaat is het slechts een optie voor jouw eigen toekomst. Vandaar dat ik stel dat alles om jouw heen zich op een mogelijke plaats in de toekomst bevindt.quote:Hij heeft het over afstand. Niet over een afgelegde weg.
De afstand tussen mij en mijn werk blijft 80km. of ik nou een dag besluit niet naar mijn werk te gaan of wel.
Ik hoopte dat iemand in dit diagram zou kunnen zien wat ik bedoel. Is het dan echt zo onduidelijk?quote:Op zondag 29 oktober 2006 13:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[afbeelding]
T1 en T2 reizen beide van punt A naar punt B.
Ze vertrekken gelijktijdig vanaf punt A en komen tegelijk aan op punt B.
T1 ondervond ( meer) tijdsdilatie omdat deze de lichtsnelheid dichter naderde. Om toch gelijktijdig aan te kunnen komen zal hij dus trager over zijn as moeten bewegen. Beide assen staan voor ruimte/tijd. Elke cm staat voor 1sec/300.000km.
Volgens mijn principe legt de persoon die het hardst gaat de meeste tijd/ruime af. Je zou mogen stellen dat een persoon die heel hard gaat ook verder "uit de bocht vliegt".
Des te sneller je gaat, des te vlakker wordt de ruimte/tijd lijn.
Lijn T doet niet terzake, deze geeft slechts de bewegingsrichting aan.
Ja, want je stelt dat beide waarnemers gelijktijdig van A vertrekken, en gelijktijdig weer op B terechtkomen, terwijl ze verschillende trajecten in de ruimte-tijd volgens jou afleggen. Dat slaat nergens op. Lees nou nog es goed die topics door waar je dit idee vandaan hebt. En probeer het es te begrijpen. Want dat doe je nog steeds niet.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik hoopte dat iemand in dit diagram zou kunnen zien wat ik bedoel. Is het dan echt zo onduidelijk?
Het gebruikelijke verhaal nogsteeds?quote:Op woensdag 1 november 2006 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want je stelt dat beide waarnemers gelijktijdig van A vertrekken, en gelijktijdig weer op B terechtkomen, terwijl ze verschillende trajecten in de ruimte-tijd volgens jou afleggen. Dat slaat nergens op. Lees nou nog es goed die topics door waar je dit idee vandaan hebt. En probeer het es te begrijpen. Want dat doe je nog steeds niet.
Ja, zoiets jaquote:Op woensdag 1 november 2006 13:30 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Het gebruikelijke verhaal nogsteeds?
Ik snap wel wat je bedoelt met je tekening.. ik zou alleen echt niet weten of het waar is.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik hoopte dat iemand in dit diagram zou kunnen zien wat ik bedoel. Is het dan echt zo onduidelijk?
Hoezo slaat dit nergens op?quote:Op woensdag 1 november 2006 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want je stelt dat beide waarnemers gelijktijdig van A vertrekken, en gelijktijdig weer op B terechtkomen, terwijl ze verschillende trajecten in de ruimte-tijd volgens jou afleggen. Dat slaat nergens op. Lees nou nog es goed die topics door waar je dit idee vandaan hebt. En probeer het es te begrijpen. Want dat doe je nog steeds niet.
Zie het als iemand leren met bestek eten en 'm daarna zien proberen een kom soep met z'n mes te eten.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
( dat ruimte/tijd diagram heb ik trouwens geheel zelf bedacht. Als ik dat van jou zou hebben geleerd, waarom heb je dan zoveel moeite om het te begrijpen?)
quote:Op donderdag 2 november 2006 17:09 schreef rudeonline het volgende:
( dat ruimte/tijd diagram heb ik trouwens geheel zelf bedacht.
Waarom? Echte ruimtetijddiagrammen werken prima, hoor. Jij snapt er alleen geen hout van. Wat kunnen jouw tekeningetjes wat ruimtetijddiagrammen niet kunnen?quote:Op donderdag 2 november 2006 17:09 schreef rudeonline het volgende:
( dat ruimte/tijd diagram heb ik trouwens geheel zelf bedacht. )
Ik weet het wel: het klopt van geen kant.quote:Op donderdag 2 november 2006 11:40 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt met je tekening.. ik zou alleen echt niet weten of het waar is.
Wat is gelijktijdig? Wie meet dat? Dat zijn dingen die jij jezelf niet afvraagt, maar die wel belangrijk zijn. Gelijktijdig tov ons tweeen, of tov iedereen ?quote:Op donderdag 2 november 2006 17:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo slaat dit nergens op?
Als ik vertrek vanaf jouw huis en ik spreek een volgende dag met jou af in een cafe in de buurt, dan vertrekken we toch ook gelijktijdig van elkaar en komen gelijktijdig weer aan in het cafe?
Prima kerel, dat ruimte-tijd diagram heb je heulemaal zelf bedacht. Nog niet eerder gezien, ook niet die vorige topics van je hier in Tru.quote:( dat ruimte/tijd diagram heb ik trouwens geheel zelf bedacht. Als ik dat van jou zou hebben geleerd, waarom heb je dan zoveel moeite om het te begrijpen?)
Verklaar je nader...quote:Op donderdag 2 november 2006 22:39 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik weet het wel: het klopt van geen kant.
Als ik jou aanraak ( ik geef je een hand..) dan is dat gelijktijdigheid. We geven elkaar dan immers een hand op exact hetzelfde moment. Als ik je dan later weer een keer ontmoet en je nog een keer de hand schud, dan is dat nogmaals gelijktijdigheid op een andere plaats en tijd.quote:Wat is gelijktijdig? Wie meet dat? Dat zijn dingen die jij jezelf niet afvraagt, maar die wel belangrijk zijn. Gelijktijdig tov ons tweeen, of tov iedereen ?
Nee dat is één gebeurtenis, heeft niets met gelijktijdigheid te maken.quote:Op vrijdag 3 november 2006 11:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als ik jou aanraak ( ik geef je een hand..) dan is dat gelijktijdigheid. We geven elkaar dan immers een hand op exact hetzelfde moment. Als ik je dan later weer een keer ontmoet en je nog een keer de hand schud, dan is dat nogmaals gelijktijdigheid op een andere plaats en tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |