abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45818410
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 10:22 schreef zatoichi het volgende:
hmm "wilde" bambi's?

Die beesten zijn zo tam als maar kan!

[afbeelding]

Overigens kun je met je railpass doodeenvoudig naar Miyajima; stoptreintje vertrekt vanaf spoor 1; en de veerpont is ook van JR, en daarom gratis met je railpass.

Maak maar veel foto's ben benieuwd hoe Japan er uit ziet in de winter.

Ik wil weer terug
ja van die foto's is een beetje jammer... de zoon van de schoonmaakster hier heeft mijn pimpende canon powershot s80 gemold en ontkent betrokkenheid... schijnt volgens de thai typisch thais te zijn. enfin, ik kan hem moeilijk vragen een nieuwe te kopen. van een kale kip kun je immers niet plukken. wat is beter denk je, in thailand of in japan een nieuwe digicam kopen?

ik heb even een schematje in elkaar geflanst op werk:

Tokyo 5 wo wo vr za zo
Hiroshima + Miyajima 3 ma di wo
Kyoto 3 do vr za
Osaka 2 zo ma
Tokyo 2 di wo (do)

beetje te doen zo denken jullie? of is het leuker om naar hokkaido te gaan? wordt wel een onderneming voor me bij aankomst. ik heb namelijk alleen maar t-shirts omdat ik al een half jaar in bangkok zit te zweten!

maargoed, maak jullie niet druk. ik zal na mijn reis wat foto's en een verhaaltje posten. hopelijk wordt het wat met dit weer!
pi_45818823
Ik neem aan dat de getallen de nachten zijn? Dan zit je redelijk goed, alleen Kyoto is misschien wat kort; je hebt dan tenslotte maar effectief twee dagen; en zit een reisje naar Nara bijvoorbeeld er niet meer in. Ach ja uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 5 nachten Tokyo en 6 nachten Kyoto ook te kort zijn, dus eigenlijk moet je je daar ook niet druk over maken
pi_45819025
sorry, ik zie nu pas dat het een beetje abstract is. de getallen zijn de dagen. en de reis naar de betreffende stad zit bij de eerste dag inbegrepen. kortom, kyoto wordt dan zegmaar twee en drie kwart dagen. is nara een must-see?
pi_45819198
Tja Nara een must-see, ik vond het er erg leuk (wederom tamme hertjes) maar wel weer erg toeristisch. Je hebt daar een groot partk met verschillende tempels; maar het draait uiteindelijk allemaal om deze:

Op zich zou je Nara over kunnen slaan; mits je nog een keertje terug komt naar Japan Persoonlijk vond ik het gewoon erg prettig om een grote stad als basis te hebben en dan lekker naar de kleinere plaatsjes, zoals Nara, te reizen.

In Nara heb ik, nou ja eigenlijk mijn vrienind, nog wel een mooie gietijzeren theepot gekocht, met de hand bewerkt. Ik stond afgelopen zaterdag in de Simon Levelt, en daar stond zo'n ding die echt als twee druppels water leek. Alleen kostte die hier in Nederland 140 euro! Ik heb dus of een gefabriceerde, of gewoon een hele goede deal gemaakt (weet niet meer hoe duur hij was, maar zeker nog geen 10.000 yen.

Overigens loop je dan wel de rest van de vakantie met een gietijzeren theepot in je rugzak....
pi_45822709
Yamaderaaaa, ik heb precies dezelfde foto! Wel erg mooi zo in de winter. Hoe was de sneeuw in Yamagata prefecture. Vorig jaar was ie echt meters hoog!! Overigens Doodkapje, een stop voor Yamadera(mocht je met de trein gaan) is Omoshiroyama, kan je vrij goedkoop skieen en snowboarden(al is de piste maar klein).

Naraaaa, ik heb precies diezelfde foto

Maar vooral in Nara zijn veel herten ja. Overigens kan ik inderdaad ook aanraden een grote stad als middelpunt te hebben en dan daguitstapjes te maken. Vaak vind je in kleinere plaatsjes ook alleen maar dure hotels en ryokans. Aan de andere kant hebben die wel meer sfeer.
pi_45846894
mensen, nog maar 1 week! het zal me niet verbazen als ik na een dag japan al de pijp uit ben. ik ben al helemaal vergeten hoe 'koud' voelt. maargoed, opzich is die sneeuw wel beter. als ik dan zo'n schattig japans jochie zie met zo'n petje met een propellortje erop krijgt ie een flinke sneeuwbal voor z'n kop

ik ben inmiddels alweer flink aan de pimsleur japanese gegaan zodat in mijn basisbehoeften kan voorzien daar. ik denk dat ik er wel uit kom met m'n reis. ik beslis de details wel on-site. teveel plannen is sowieso niet nodig denk ik. wie gaan er nog meer binnenkort? en heeft iemand hier nog een eigen reisverslag van japan?
  woensdag 31 januari 2007 @ 04:29:10 #207
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_45846906
Ik houd een weblog bij, niet echt een reisverslag, maar toch.
Tis vandaag trouwens hééééééérlijk weer !
17 graden !
  woensdag 31 januari 2007 @ 06:22:08 #208
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_45847018
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 14:10 schreef xienix84 het volgende:
Yamaderaaaa, ik heb precies dezelfde foto! Wel erg mooi zo in de winter. Hoe was de sneeuw in Yamagata prefecture. Vorig jaar was ie echt meters hoog!! Overigens Doodkapje, een stop voor Yamadera(mocht je met de trein gaan) is Omoshiroyama, kan je vrij goedkoop skieen en snowboarden(al is de piste maar klein).

Naraaaa, ik heb precies diezelfde foto

Maar vooral in Nara zijn veel herten ja. Overigens kan ik inderdaad ook aanraden een grote stad als middelpunt te hebben en dan daguitstapjes te maken. Vaak vind je in kleinere plaatsjes ook alleen maar dure hotels en ryokans. Aan de andere kant hebben die wel meer sfeer.
Yep,... ik zag al die mensen met ski's enzo. Ik kan alleen niet skieeën en ik heb nog maar 1x gesnowboard (In Bottrop ooit) en ik had besloten dat ik die dag voor 10 jaar genoeg aan blauwe plekken heb opgelopen.
Sneeuwhoogte viel wel mee; het schijnt ook hier nogal warm te zijn voor deze periode.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 04:29 schreef Binsentu het volgende:
Ik houd een weblog bij, niet echt een reisverslag, maar toch.
Tis vandaag trouwens hééééééérlijk weer !
17 graden !
In Sendai is het 10 graden, maar het zonnetje schijnt heerlijk! Binsentu (ビンセント ik snap hem nu pas ), ga je van het weekend ook soja-bonen gooien? Het schijnt lente te worden, dus we gaan in een Shinto-tempel met soja-boontjes gooien; for luck. Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt, maar ik zie het wel.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 31 januari 2007 @ 08:13:46 #209
35706 Binsentu
pi_45847493
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 06:22 schreef Doodkapje het volgende:
In Sendai is het 10 graden, maar het zonnetje schijnt heerlijk! Binsentu (ビンセント ik snap hem nu pas ), ga je van het weekend ook soja-bonen gooien? Het schijnt lente te worden, dus we gaan in een Shinto-tempel met soja-boontjes gooien; for luck. Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt, maar ik zie het wel.
Idd, trouwens een typfout, had BinsentO moeten zijn, hele tijd geleden deze usernaam aangemaakt, geen zin om te veranderen, hehe.
Heb trouwens een nieuwe manier gezien om mijn naam te schrijven, ontdekt toen ik in een kunstboek zat te bladeren en bij een schilderij van Vincent van Gogh "ヴィンセント-バン-ゴッホ" zag staan.
Maar "ヴィ" (uit spreken als VIE) is moeilijk te lezen voor kleine kinderen, dus houd ik momenteel gewoon "ビ" aan.

Dat van die bonen gooien heeft mijn Japans lerares over verteld. Het festival heet "Setsubun" (節分). Je jaagt hiermee de boze geesten (oni) uit je huis. Nog nooit gedaan, ik heb ook nog tot op heden nog geen boze geesten in mijn appartement gezien, hehe
  woensdag 31 januari 2007 @ 09:43:12 #210
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_45848569
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 04:22 schreef alter.ego het volgende:
ik ben inmiddels alweer flink aan de pimsleur japanese gegaan
Is dat de beste manier om Japanners enigszins te begrijpen en jezelf een beetje verstaanbaar te maken?
Had hier een paar afleveringen van gedownload: www.japanesepod101.com
maar vond het niet echt wat....
Haters everywhere but I don't really care.
pi_45852068
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 09:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

Is dat de beste manier om Japanners enigszins te begrijpen en jezelf een beetje verstaanbaar te maken?
Had hier een paar afleveringen van gedownload: www.japanesepod101.com
maar vond het niet echt wat....
het is de leukste en manier om wat japans te leren. het gaat echter wel heel langzaam met pimsleur. het is beter om met een echte methode aan de slag te gaan waar ook een cd bij zit. dit heb ik met thais gedaan en dat gaat echt 100 keer zo snel en je kunt zelf kiezen welke woorden je wilt leren. maargoed, het is strontvervelend om te doen en pimsleur niet. je kan het wel ergens vinden op een torrent site ofzo. reken er niet op dat je japanners kunt verstaan of dat je na de 90 lessen ook maar in de buurt van vloeiend komt. een taal leer je niet snel. japans al helemaal niet. maar pimsleur is een goede inleiding voor de luie mens.
  donderdag 1 februari 2007 @ 00:26:17 #212
35706 Binsentu
pi_45870527
Toen ik nog in Nederland woonde heb ik ook Japans geleerd in Veldhoven. 1 keer per week met een Japanse lerares en we gebruikte dit boek: Japanese for Busy People
Als je al Hiragana en Katakana kunt lezen adviseer ik je om de Kana versie te halen.
Het grote nadeel van Japans leren in Nederland vond ik altijd dat je het geleerde nergens in de praktijk kan brengen. Je kunt moeilijk naar de AH gaan en "Ringo o iko onegaishimasu" zeggen.
  donderdag 1 februari 2007 @ 06:48:51 #213
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_45873560
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:26 schreef Binsentu het volgende:
Toen ik nog in Nederland woonde heb ik ook Japans geleerd in Veldhoven. 1 keer per week met een Japanse lerares en we gebruikte dit boek: Japanese for Busy People
Als je al Hiragana en Katakana kunt lezen adviseer ik je om de Kana versie te halen.
Het grote nadeel van Japans leren in Nederland vond ik altijd dat je het geleerde nergens in de praktijk kan brengen. Je kunt moeilijk naar de AH gaan en "Ringo o iko onegaishimasu" zeggen.
Het schiet idd niet zoveel op nee... Ik heb die methode ook gehad. Ik kan me daarmee wel verstaanbaar maken (met zeer beperkte woordenschat), maar de Japanners praten a) te snel b) in een informelere taal, zoals -nai ipv -masen als ontkenning en c) slikken heel veel klanken in.
Ik heb me er maar bij neergelegd en een 'gaikoku no gakusei dayo' blik aangeleerd (gewoon fronsen en je oogjes toeknijpen). Ik ben namelijk half Chinees en half Indonesisch, dus ze herkennen mij niet echt als buitenlander
Iets mompelen en wijzen helpt vaak ook. Knikken en 'Uun' zeggen is ja... schudden en 'Uuuun' zeggen is nee... 'Daijobu desu/dayo' toevoegen en ze begrijpen je.
Gebruik 'sumimasen' als een soort 'pardon' dus als je:
-je excuses aan wilt bieden
-vragen als je ergens langs wilt
-om een gunst vraagt
-... niet weet wat je anders moet zeggen

De afgelopen drie weken heb ik het hiermee prima gered. Ik ben nog niet inelkaar geramd en ik ben volgens mij nog niet afgevallen van de honger. Succes!
pi_45873603
Vooral met dat in elkaar geslagen worden, mocht je dat ooit willen, succes hoor daar in Sendai

Naja, ik denk dat het je in Bar Isn't it wel moet lukken. Daar zitten voornamelijk veel buitenlanders zich knakenzat te zuipen. Zowel studenten als zakenlui, regelmatig Russen.

Ik heb voor ik naar Japan ging weinig te kans gekregen het te leren. Ik kende Hiragana en katakana en verder wat woorden maar was ik veel te druk. Op Tohoku University heb ik dus mijn Japanse lessen gehad(Doodkapje, je kan evt overleggen met je supervisor of je 1 a 2 lessen per weel kan volgen, op kawauchi campus of ergens anders). Die lessen waren ontzettend goed en als je daar woont moet je wel. Doodkapje, heb je al een fiets? Haal anders een fiets verd***e Veel handiger zo in Sendai.

Ik zit de laatste tijd ook weer te kijken of t eventueel mogelijk terug te gaan voor een stage. Sendai beviel me erg goed en contacten heb ik wel. Alleen zijn er nog zoveel andere plekken ter wereld.

Overigens hebben wij vorig jaar een 4-persoons 'carnavalsoptocht' gedaan in Sendai! Nouja, we hebben ons verkleed en zijn downtown gaan rondlopen en hebben bier gedronken, maar toch....
pi_45873931
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 06:48 schreef Doodkapje het volgende:

Ik heb me er maar bij neergelegd en een 'gaikoku no gakusei dayo' blik aangeleerd (gewoon fronsen en je oogjes toeknijpen). Ik ben namelijk half Chinees en half Indonesisch, dus ze herkennen mij niet echt als buitenlander
Ze herkennen je wel als buitenlander hoor. Maar als ze je herkennen als Chinees zijnde dan gaan ze er meteen vanuit dat je bizar vloeiend Japans spreekt. Want alle Chinezen die vanuit China naar Japan komen spreken namelijk bizar goed Japans. Hetzelfde geld Koreanen. Het is echt om jaloers op te worden.
Ze hebben natuurlijk een voordeel door dat grammaticaal het makkelijker is en ze nauwelijks kanji hoeven bij te spijkeren.
  donderdag 1 februari 2007 @ 08:31:55 #216
35706 Binsentu
pi_45874061
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 06:48 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Het schiet idd niet zoveel op nee... Ik heb die methode ook gehad. Ik kan me daarmee wel verstaanbaar maken (met zeer beperkte woordenschat), maar de Japanners praten a) te snel b) in een informelere taal, zoals -nai ipv -masen als ontkenning en c) slikken heel veel klanken in.
Iets mompelen en wijzen helpt vaak ook. Knikken en 'Uun' zeggen is ja... schudden en 'Uuuun' zeggen is nee... 'Daijobu desu/dayo' toevoegen en ze begrijpen je.
Gebruik 'sumimasen' als een soort 'pardon' dus als je:
-je excuses aan wilt bieden
-vragen als je ergens langs wilt
-om een gunst vraagt
-... niet weet wat je anders moet zeggen

De afgelopen drie weken heb ik het hiermee prima gered. Ik ben nog niet inelkaar geramd en ik ben volgens mij nog niet afgevallen van de honger. Succes!
Yep, in Japan kun je met 5 woorden het hele land doorreizen zonder echt veel problemen.
1.Sumimasen
2.Arigato
3.Onegaishimasu
4.Daijobu
5.Kawaiiiiiii !!

En in elkaar geslagen worden.. daar moet je HEEL veel moeite voor doen
Ik stond een keer met een vriend van me in Shibuya en we zochten een discotheek die we maar niet konden vinden. We zijn toen ergens een zijstraat ingegaan om op de kaart te kijken. Binnen 10 sec. stonden er een paar "yakuza"-achtige lui om ons heen en waren aan iets aan het fluisteren met elkaar.
We voelden ons toen wel érg ongemakkelijk en net op het punt dat we weg wildde rennen kwam er eentje op ons af met de vraag "Where you go?" Hij heeft ons toen heel netjes uitgelegd waar we heen moesten

Ook zie je wel eens mensen op een bankje in een park liggen met de mobiele telefoon op de buik en de portomonnee half uit de broekzak hangend. Een vriend van me uit Manchester zei "If you would do that in Manchester, you'd wake up 2 hours later naked covered in spit and pee"
pi_45874197
je vergeet:

- oishiiiiiiiiii

Nou in Sendai werden nog wel eens fietsen gejat. Maar inderdaad verder is het zo veilig daar. Ik voel me hier in dit gat in Nederland waar ik woon minder veilig op een vrijdag/zaterdagavond, dan in Tokyo. Ook als in Japan je je portemonnee kwijtraakt, veel kans dat iemand het vindt en komt terugbrengen, met volledige inhoud.

Het is zo frustrerend om in eenzelfde klas te zitten als chinezen en koreanen Niet omdat ze niet aardig zijn ofzo, in tegendeel. Maar inderdaad omdat ze zoveel sneller leren... al moet ik zeggen dat de uitspraak van chinezen vaak minder goed is.

Ik vind het vaak komisch dat hoe perfect Japans je ook spreekt, Japanners je vaak de eerste keer niet verstaan omdat ze het idee 'buitenlander praat Japans tegen mij' niet meteen doorhebben. Als je het een tweede keer herhaalt is het al goed. Maar dit merkte ik vooral buiten grotere steden.
pi_45875295
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:47 schreef xienix84 het volgende:

Ik vind het vaak komisch dat hoe perfect Japans je ook spreekt, Japanners je vaak de eerste keer niet verstaan omdat ze het idee 'buitenlander praat Japans tegen mij' niet meteen doorhebben. Als je het een tweede keer herhaalt is het al goed. Maar dit merkte ik vooral buiten grotere steden.

Dit heel zeker. Ik liep een konbini binnen en ik zag het meisje achter de balie al moeilijk kijken en denken 'oh nee nu moet ik Engels gaan spreken'. Ik kies m'n maaltijd uit, en vraag heel vriendelijk in het Japans of ze het even in de microwave wil opwarmen voor me. Ze keek me in de ogen en begon te lachen, daarna hebben we nog een heel gesprek gevoerd. Dat vond ik echt leuk. Japans winkelpersoneel wordt over het algemeen nogal afgebekt, maar dat verwachten ze ook. Dus als ze een keer vriendelijk toegesproken worden en ook nog eens door zo'n heel typische gaijinme dan kan hun dag meestal niet meer stuk. Natuurlijk moet het wel een kleiner plaatsje zijn waar nauwelijks tot geen buitenlanders rondlopen
pi_45875815
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:31 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Yep, in Japan kun je met 5 woorden het hele land doorreizen zonder echt veel problemen.
1.Sumimasen
2.Arigato
3.Onegaishimasu
4.Daijobu
5.Kawaiiiiiii !!
Die laatste drie heb ik niet eens gebruikt! En toch lukte me het om het hele land te doorkruizen; daarentegen heb ik Oighshiiiiiii wel veel gebruikt.

In Kyto heb ik daar flink mee gescoord in een restaurantje. Ze spraken enkel Japans, en ik maar enkele woorden, ik kon vrijwel niets bestellen (omdat ik weinig gerechten kende, en de kaart al helemaal niet kon lezen). Aangezien het in Japan onmogelijk is een "chef's surprise" te kiezen (na veel aandringen wilde hij één hapje voor mij uitkiezen, maar daarna moest ik het weer zelf doen) heb ik mijn reisgids maar gepakt waar een drietal pagina's met foto's van gerechten stonden. Hij kon aanwijzen wat ze hadden, en dat kon ik dan bestellen. Verder natuurlijk ook gewoon aangeven dat wat anderen bestellen ik ook wel wilde hebben.

Toen dus maar even snel "heerlijk" opgezocht in het Japans, waarna het halve personeel mijn reisgidsje wilde zien en juist andersom wilde gaan vertalen. De grootste lol gehad; met name toen ze de rest van de gids ook gingen bekijken.
pi_45876102
Nu het toch gaat over de taal heb ik even een vraagje over comupters en toetsenborden. Een poos terug was een goede vriending van me samen met haar (half japanse) vriend op vakantie in Japan. Zo af en toe deed ze dan wat schrijven in haar livejournal. Maar een paar keer begon het in kleine letters en ging het in eens verder in hoofdletters met de mededeling "IK KAN DE CAPSLOCK NIET VINDEN DUS HET MOET MAAR EVEN ZO." Waarna de rest van de tekst dus geheel in hoofdletters was te lezen.

Op zich humor natuurlijk als je dat zo leest. Maar zijn die Japanse toetsenborden dan echt zoveel anders en moeilijker dan de standaard internationale of bijvoorbeeld de duitse en franse layouts?
pi_45881181
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:43 schreef Fixers het volgende:

Op zich humor natuurlijk als je dat zo leest. Maar zijn die Japanse toetsenborden dan echt zoveel anders en moeilijker dan de standaard internationale of bijvoorbeeld de duitse en franse layouts?
Ik heb er geen moeite meegehad eigenlijk. Er zit een aantal toetsen op die verschillen van een standaard Nederlands toetsenbord. Zoals een toets om direct te kunnen schakelen tussen de kana en romaji. En nog een paar die ik me zo niet kan herinneren. Maar niets bijzonders. Die ik tegen ben gekomen waren ook gewoon QWERTY.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 00:05:09 #222
35706 Binsentu
pi_45903980
Heeft iemand van jullie trouwens een Japanse vriendin?
Als je vrouwen al niet begrijpt, dan begrijp je (waaronder ik) Japanse vrouwen al helemaal niet.
Echt, de logica is voor ons westerlingen soms heel moelijk te snappen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:59:50 #223
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_45910598
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 00:05 schreef Binsentu het volgende:
Heeft iemand van jullie trouwens een Japanse vriendin?
Als je vrouwen al niet begrijpt, dan begrijp je (waaronder ik) Japanse vrouwen al helemaal niet.
Echt, de logica is voor ons westerlingen soms heel moelijk te snappen.
Ik heb een Nederlandse vriendin, dus licht eens toe; het enige wat ik niet snap is dat ze zo nodig met korte rokjes moeten lopen terwijl het bijna vriest.
pi_45910971
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:59 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Ik heb een Nederlandse vriendin, dus licht eens toe; het enige wat ik niet snap is dat ze zo nodig met korte rokjes moeten lopen terwijl het bijna vriest.
Dat is niets japans, dat doen ze hier in nederland ook gewoon (en 4 jaar terug zag ik exact hetzlefde in engeland). Dat is gewone saaie 'mode'.
  Eindredactie Games zaterdag 3 februari 2007 @ 14:27:02 #225
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_45941705
kan je toruwens in Japan betalen met Mastercard? of accepteren ze daar alleen Visa?of kan je daar gewoon pinnen met Maestro ?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_45942996
Met maestro niet overal, maar bijv wel bij de postkantoren etc. Denk er wel aan dat het in Japan anders is met pinautomaten. Zo gaan ze vaak om 17-19h dicht en zijn er veel zondag/soms zelfs zaterdag, gesloten. Erg onhandig en een van de Japanse mysteries, mensen die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat werken, wanneer pinnen ze

Wat betreft korte rokjes, ik heb nog een briljant filmpje gemaakt. Voor ons liepen 3 Yamamba(van die meisjes met blond haar en een nepbruine huid. Alle met veel te korte rokjes, maar een ervan liep met haar voeten ontzettend naar binnen, op veel te hoge hakken, en haar rokje hing half op haar kont (en het kan zijn dat het feit dat de rits open stond daar iets mee te maken had)... verschrikkelijk En ook een van de weinige keren dat ik zag dat andere Japanners iemand uitlachten(ware het onopvallend).
pi_45943584
Hmm..hou er rekening mee als je een leuk japans meid ziet. Meestal willen ze een relatie om engels te leren. Dat je in ieder geval geen gebroken hart hebt als je weggaat . Zoveel westerlingen zijn hier de dupe van geworden. Japanse meisjes zijn pro-acteurs( geen emotie laten merken) worden al ingegoten als ze al klein zijn .
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_45944592
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 15:55 schreef Deshima het volgende:
Hmm..hou er rekening mee als je een leuk japans meid ziet. Meestal willen ze een relatie om engels te leren. Dat je in ieder geval geen gebroken hart hebt als je weggaat . Zoveel westerlingen zijn hier de dupe van geworden. Japanse meisjes zijn pro-acteurs( geen emotie laten merken) worden al ingegoten als ze al klein zijn .
Dat ken ik wel ja... Ik heb me ooit eens opgegeven voor een westerse-aziatiasche dating. Dus west-europa en VS tegenover (voornamelijk) Japan en Korea. Regelmatig kreeg je dan mailtjes van meisjes die wel contact wilden. Meestal voor "english practice" dat was ook een standaard optie in de relaie mogelijkheden. Nooit op gereageerd, daar moest je voor betalen volgens mij.
pi_45946412
In Japan zijn de meisjes/vrouwen ook een stuk beter in Engels dan de mannen. Mannen geven er niet zoveel om, vrouwen wel, die willen buitenlanders ontmoeten en ik hoorde laatst ook dat veel gewoon naar bijv. de VS willen, bijvoorbeeld vanwege werkomstandigheden die veel beter zijn voor vrouwen die een baan én familie willen.

Overigens wel een goeie tip als je de weg wil vragen in het Engels, vrouwen is handiger...
pi_45947494
quote:
Dat is onzin. De manier waarop ze de gevoelens tonen is gewoon anders. Bovendien wanneer je de taal beter beheerst en aan de Japanse lichaamstaal gewend bent wordt je echt niet meer zo makkelijk voor de gek gehouden hoor. Ik vind dat je heel erg aan het generaliseren bent zonder al te veel ervaring op het gebied.
Ik geloof best dat types die je via internet leert kennen zo kunnen zijn, maar wat ik in het dagelijkse leven over het algemeen tegen ben gekomen zeker niet.

En trouwens de redenen waarom maken toch niet zo veel uit? Als jij het leuk had, en zij had het leuk EN heeft er iets van geleerd. Dan is het een win-win situatie. En als je echt zo veel hoop had dat het nog iets serieuzers had kunnen worden dan was je niet zo ver gekomen in een relatie zonder haar motieven te achterhalen. Japanese vrouwen zijn wel anders dan Westerse, maar heus niet in tot zo verre hoor.
  zondag 4 februari 2007 @ 11:21:32 #231
35706 Binsentu
pi_45965133
Het grote verschil tussen Westerse en Japanse mensen is dat Japanners een groepscultuur hebben en ze geneigd zijn om niet vanuit hun zelf, maar vanuit het groepsperspectief te denken.
In de praktijk is dit best wel eens lastig, mijn vriendin noemt mij nog wel eens vaak "egoistisch" terwijl dit vanuit mijn westers denkpunt helemaal niet het geval is.
Voorbeeld:
Als ik aan haar vraag: "Waar wil je uit eten?" Dan zal ze altijd proberen om iets uit te kiezen wat ik leuk zal vinden. En nu komt het leuke, als ik dat aan vraag denkt ze dat het egoistisch is van mij, OMDAT ik haar een vraag stel die ze (denkt) moet antwoorden met als doel iets uit uit te zoeken wat ik een goed idee zal vinden.

Kunnen jullie het nog een beetje volgen?

Maar voor de rest zijn Japanse meiden echt fantastisch. Ik denk niet dat ik OOIT een vriendin zal vinden in Nederland die zo knap en lief is als mijn huidige japanse vriendin.
Ik ken haar nu al 2 jaar en ik denk niet ze me alleen wilt om engels te leren
pi_45997852
quote:
Op zondag 4 februari 2007 11:21 schreef Binsentu het volgende:
Het grote verschil tussen Westerse en Japanse mensen is dat Japanners een groepscultuur hebben en ze geneigd zijn om niet vanuit hun zelf, maar vanuit het groepsperspectief te denken.
In de praktijk is dit best wel eens lastig, mijn vriendin noemt mij nog wel eens vaak "egoistisch" terwijl dit vanuit mijn westers denkpunt helemaal niet het geval is.
Voorbeeld:
Als ik aan haar vraag: "Waar wil je uit eten?" Dan zal ze altijd proberen om iets uit te kiezen wat ik leuk zal vinden. En nu komt het leuke, als ik dat aan vraag denkt ze dat het egoistisch is van mij, OMDAT ik haar een vraag stel die ze (denkt) moet antwoorden met als doel iets uit uit te zoeken wat ik een goed idee zal vinden.

Maar voor de rest zijn Japanse meiden echt fantastisch. Ik denk niet dat ik OOIT een vriendin zal vinden in Nederland die zo knap en lief is als mijn huidige japanse vriendin.
Ik ken haar nu al 2 jaar en ik denk niet ze me alleen wilt om engels te leren
Laat maar ...

Nee, mijn laatse bericht was misschien een beetje te naief geschreven,mijn excuses daarvoor. Ken famillie/kennissen die gelukkig getrouwd zijn met een japanse vrouw en een heerlijk leven hebben. Maar toch wel oppassen bedoeld was....(bedoeld meer voor toeristen die net vers in Japan zijn)

Hmpf..moet zeggen dat het lastig is om uit te leggen hoe ik dit duidelijk kan maken..... !!!, word vervolgt misschien.....

[ Bericht 3% gewijzigd door Deshima op 05-02-2007 04:25:55 ]
pi_45997993
ik denk dat het vooral met jezelf te maken heeft in hoeverre het mogelijk is een betekenisvolle relatie te hebben met een japanse. ik heb geen ervaring met japan en geen hele diepe kennis van de cultuur, maar ik weet wel veel van de oost-aziatische culturen in het algemeen, en ze delen meer met elkaar dan je zou verwachten. een aspect dat ze delen is dat ze enorm trots zijn, en weinig moeten hebben van andere culturen, behalve oppervlakkigheden zoals rode wijn en mode. kortom, als je een goede relatie wilt met een japanse hangt dat af van hoeveel energie jij wilt steken in het begrijpen en leven met de cultuur, want zij zal dat niet al te snel doen. uitzonderingen daargelaten. en dan niet meteen denken dat het meisje wat je misschien zult leren kennen zo'n uitzondering is
pi_45997999
quote:
Op zondag 4 februari 2007 11:21 schreef Binsentu het volgende:
mijn vriendin noemt mij nog wel eens vaak "egoistisch" terwijl dit vanuit mijn westers denkpunt helemaal niet het geval is.
dit bedoel ik dus met mijn bovenstaande post. het is dus jouw 'schuld' want jij begrijpt haar niet? in principe is het ook onbenullig haar dat ze het zo interpreteert. nu is dit natuurlijk onschuldig en wil ik absoluut niet zeggen dat jouw vriendin geen moeite doet om jou te begrijpen!
pi_45998004
quote:
dus met die kennis kun je zonder gewetensproblemen erop los palen oppassen dat je hun hartjes alleen niet breekt.
pi_45998048
quote:
Op maandag 5 februari 2007 05:31 schreef alter.ego het volgende:

[..]

dus met die kennis kun je zonder gewetensproblemen erop los palen oppassen dat je hun hartjes alleen niet breekt.
hmmm...dat is juist waar ik bang voor was.....dit soort berichten, maar wordt vervolgt, ik ga mij nestje in...
pi_45998209
quote:
Op maandag 5 februari 2007 06:13 schreef Deshima het volgende:

[..]

hmmm...dat is juist waar ik bang voor was.....dit soort berichten, maar wordt vervolgt, ik ga mij nestje in...
heilige boon. je wil ze gewoon voor jezelf houden
of heb je een vriendin die wel eens op dit forum rondneust?

[ Bericht 10% gewijzigd door alter.ego op 05-02-2007 07:30:18 ]
pi_46009217
quote:
Op maandag 5 februari 2007 05:18 schreef alter.ego het volgende:
ik denk dat het vooral met jezelf te maken heeft in hoeverre het mogelijk is een betekenisvolle relatie te hebben met een japanse. ik heb geen ervaring met japan en geen hele diepe kennis van de cultuur, maar ik weet wel veel van de oost-aziatische culturen in het algemeen, en ze delen meer met elkaar dan je zou verwachten. een aspect dat ze delen is dat ze enorm trots zijn, en weinig moeten hebben van andere culturen, behalve oppervlakkigheden zoals rode wijn en mode. kortom, als je een goede relatie wilt met een japanse hangt dat af van hoeveel energie jij wilt steken in het begrijpen en leven met de cultuur, want zij zal dat niet al te snel doen. uitzonderingen daargelaten. en dan niet meteen denken dat het meisje wat je misschien zult leren kennen zo'n uitzondering is
Het blijkt in ieder geval dat je geen diepere ervaring hebt met Japan. Ze zijn zeer zeker een trots volk, maar vooral de jongere generaties zijn behoorlijk open. Japan is na de 2e wereldoorlog zo hard uit hun traditionele waarden geslagen door de wetgeving die de Amerikanen hen hebben opgedrongen als het ware. Dat blijkt nu steeds meer in de dagelijkse samenleving omdat de jongeren steeds en steeds meer verwesterd raken. En dat is niet beperkt tot oppervlakkigheden zoals die je al eerder noemde. Er worden hele tradities uitgeveegd, die al sinds jaar en dag in zwang zijn in de Japanse cultuur.
Buiten dat, naar mijns inziens is een cultuur niet datgene dat je definieert als persoon. Het vormt je, dat zeker, maar het bepaald niet als in je doen-en-laten.
pi_46009645
Toch vond ik de Japanners die ik heb ontmoet erg gesloten. Zowel op lab als andere studenten. Het is moeilijk een echte vriendschapsband met ze te krijgen hoor. Vooral op mijn lab waren ze erg in zichzelf gekeerd(behalve dan wanneer ze zat waren, maar dat is algemeen bekend)

Aan de andere kant heb ik met wat oudere Japanners, die ook veel in het buitenland zijn geweest, wel veel gesprekken gehad(onder het genot van sake uiteraard) over de verdwijnende Japanse cultuur en dat vooral de jeugd er niks vanaf weet, niks aan doet, de eigen geschiedenis niet kent etc. (laatst was er nog het nieuwsbericht dat een school een o-hashi examen wilde, omdat kinderen teveel fastfood etc eten)...

Als ik mijn labmates vertelde over wat ik allemaal had gedaan(workshops, uitstapjes, reizen etc) zeiden ze me ook dat ik meer 'japanse cultuur" had gedaan dan zij.

Aan de andere kant, volgens mij geldt het voor mij ook in Nederland hoor, het dingen bezoeken etc. Van de vaderlandse cultuur en geschiedenis ben ik wel aardig op de hoogte (vind ik zelf dan)
pi_46029243
Hoelang reis jij naar werk, binsetu? Hoorde een keer van iemand dat het drie uur duurt om op zijn werk te komen en dan ook weer terug en dat schijnt normaal te zijn.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:36:11 #241
35706 Binsentu
pi_46031379
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 01:18 schreef Deshima het volgende:
Hoelang reis jij naar werk, binsetu? Hoorde een keer van iemand dat het drie uur duurt om op zijn werk te komen en dan ook weer terug en dat schijnt normaal te zijn.
5 minuten.
Het leuke is dat de mensen mensen vrijwillig zo ver reizen.
Dit is simpelweg omdat mensen veel liever met hun hele gezin in de suburbs van Tokyo wonen, met meer schone lucht en waar alles niet zo hectisch is.
Huizen zijn ook velen malen duurder in Tokyo dan waar ik woon (Chiba-ken). De ouders van mijn vriendin wonen in Tokyo in een appartement op 16 hoog met 3 slaapkamers, keuken/woonkamer/badkamer.
En voordatzelfde geld heb je ook een leuk huisje in Chiba met tuintje en hond
Om de vergelijking helemaal af te maken:
Dit appartement kost hetzelfde als wat mijn ouders betalen voor een huis in Nederland met 2 verdiepingen en een grote tuin.
Ik woon dus in de slaapkamer van Tokyo, gelukkig voor mij, werk ik daar ook nog eens

Ik zou het in ieder geval nooit doen. Er zijn genoeg mensen te vinden die dit dagelijk doen:
5 uur opstaan
6 uur de trein pakken met als ontbijt een peuk een blikje koffie.
8:30 beginnen met werk
Na het werk met de collega's naar een Izakaya en je lekker vol laten lopen om dan vervolgens de laatste trein naar huis te pakken.

Ik hoorde dat de gem. salaryman iets van 2 uur per week zijn kinderen ziet.
pi_46032032
Nou ja dat is heir niet anders natuurlijk; kijk naar Utrecht: Hartje centrum betaal je 3 ton voor een bovenwoning van 1 verdieping met drie kamers. Daarvoor kun je in Leidsche Rijn een huis kopen van drie verdiepingen met 6 kamers, twee badkamers, een garage, voortuin en achtertuin aan het water.

Supply en demand....
pi_46035041
quote:
Op maandag 5 februari 2007 15:43 schreef Jossos het volgende:

[..]

Het blijkt in ieder geval dat je geen diepere ervaring hebt met Japan. Ze zijn zeer zeker een trots volk, maar vooral de jongere generaties zijn behoorlijk open. Japan is na de 2e wereldoorlog zo hard uit hun traditionele waarden geslagen door de wetgeving die de Amerikanen hen hebben opgedrongen als het ware. Dat blijkt nu steeds meer in de dagelijkse samenleving omdat de jongeren steeds en steeds meer verwesterd raken. En dat is niet beperkt tot oppervlakkigheden zoals die je al eerder noemde. Er worden hele tradities uitgeveegd, die al sinds jaar en dag in zwang zijn in de Japanse cultuur.
Buiten dat, naar mijns inziens is een cultuur niet datgene dat je definieert als persoon. Het vormt je, dat zeker, maar het bepaald niet als in je doen-en-laten.
ik heb idd geen ervaring met japan. ik zal er morgen achter komen want ik vertrek over een uur! ik heb trouwens wel het idee dat we het over wat anders hebben. wat ik bedoel is dat ookal zitten de jonge japanners bij de mcdonald's, lopen ze in westerse kleding rond en kijken ze naar hollywood films, nemen ze dingen over, etc., het blijven toch mensen met een hele andere kijk op dingen. bewijs hiervan is alleen al de films en tekenfilms die ze maken waar ik vaak echt geen reet aan vindt (kitano en miike uitgezonderd). karaoke is ook echt te genant voor woorden vind ik. ze vinden andere dingen leuk, en ze oordelen anders over cruciale zaken zoals confrontatie, omgangsnormen, prestatiegevoel, etc. dit zijn gewoon feiten die voor elke cultuur gelden. wat ik alleen gehoord en gelezen heb (en niet uit van die lonely planet boekjes) is dat japanners een enorm trots en haast xenofobisch volk zijn. maargoed, er zijn altijd uitzonderingen en misschien is het nu inderdaad wel anders met de jongeren.

even nog een kanttekening: ik heb het dus over cultuur botsingen in echte vriendschappen, niet af en toe is met een kennis de kroeg in duiken.

mensen, ik ga er vandoor zometeen dus ik zal binnenkort is kijken of ik wat kan plaatsen hier mocht ik wat noemenswaardig meemaken. de groeten!
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:38:57 #244
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_46055548
Ik zag vandaag een blik Japanners in Parc Guell (Barcelona, Spain, lang leve afstuderen in het buitenland ) en ik verstond gewoon wat woorden zoals shashin (foto) en de gebruikelijke sumimasen en gomen. En toen zoeentje tegen me opliep (ik was het plafond aan het bewonderen al lopend) zei ZIJ sorry terwijl het duidelijk MIJN onoplettendheid was. Ik voelde me gewoon schuldig.

Nu hopen dat ik nog een beetje geld overheb aan het einde van de zomer voor een tripje daarheen. Dat zou echt geweldig zijn. Dan is het mijn beurt om sorry te zeggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door RipCore op 07-02-2007 09:32:20 ]
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
  woensdag 7 februari 2007 @ 00:06:21 #245
35706 Binsentu
pi_46061354
@alter.ego:
Over karoake gesproken, ik vond het eerst ook vreselijk, maar het is echt fantastisch !
Je moet even over een drempel van schaamte heen, maar dat is niet zo moeilijk aangezien er genoeg mensen zijn die net zo erg (of zelfs erger) zingen als jij.
Het doel is namelijk niet het zingen, maar je stress eruit gooien.
Bijna niets is fijner dan met je zatte kop je favoriete nummer te 'zingen'.
pi_46062383
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 00:06 schreef Binsentu het volgende:
@alter.ego:
Over karoake gesproken, ik vond het eerst ook vreselijk, maar het is echt fantastisch !
Je moet even over een drempel van schaamte heen, maar dat is niet zo moeilijk aangezien er genoeg mensen zijn die net zo erg (of zelfs erger) zingen als jij.
Het doel is namelijk niet het zingen, maar je stress eruit gooien.
Bijna niets is fijner dan met je zatte kop je favoriete nummer te 'zingen'.
karaoke is gewoon leuk om te doen, T'is gewoon leuk om lekker ongegeneerd je "zangkunsten" te vertonen, ookal heb je niet al een slok achter de kiezen.

Mjah ik moet ook maar eens een keer gaan werken wil ik volgend jaar daar op vakantie gaan
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_46063216
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:38 schreef RipCore het volgende:
Ik zag vandaag een blik Japanners in Parc Guell (Barcelona, Spain, lang leve afstuderen in het buitenland ) en ik verstond gewoon wat woorden zoals shashin (foto) en de gebruikelijke sumimasen en gomen. En toen zoeentje tegen me opliep (ik was het plafond aan het bewonderen al lopend) zei ZIJ sorry terwijl het duidelijk onoplettendheid was. Ik voelde me gewoon schuldig.

Nu hopen dat ik nog een beetje geld overheb aan het einde van de zomer voor een tripje daarheen. Dat zou echt geweldig zijn. Dan is het mijn beurt om sorry te zeggen.
Daijob (heerlijk woord vind ik dat )..zal ook erg moeten wennen als ik ooit weer in Japan ben, dat er niet weer een japanner mee gaat lopen tot je bestemming als je de weg vraagt_O- (beginnersfoutje)!! Denk dat vele mensen die lange tijd in Japan is geweest erg moet wennen wanneer ze terug zjin Nederland...dat je dan niet per ongeluk sssimassen loopt te schreeuwen in een winkel/restaurant ...

Karaoke vrij weinig gedaan in Japan, alleen een keer lang geleden. Moet ook zeggen dat ik vrij weinig sushibars heb gezien, alleen ooit ergens in een buitenwijk!!

[ Bericht 8% gewijzigd door Deshima op 07-02-2007 01:54:57 ]
  woensdag 7 februari 2007 @ 05:22:47 #248
35706 Binsentu
pi_46064560
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 01:39 schreef Deshima het volgende:

[..]
Denk dat vele mensen die lange tijd in Japan is geweest erg moet wennen wanneer ze terug zjin Nederland...dat je dan niet per ongeluk sssimassen loopt te schreeuwen in een winkel/restaurant ...
Wat heel vreemd is als je weer in Nederland bent is de stilte die je 'hoort' wanneer je een winkel binnenloopt.
Hier word ik van alle kanten verwelkomt: "Irashaimaseeeeeeeeeeeeeeh !!" en in Nederland mag je van geluk spreken als je een ongeinterresseerde "Hoi" krijgt.
Qua klantvriendelijkheid kan Nederland nog heel wat leren van Japan. Iets waar ik me op erger als ik weer in Nederland ben.
pi_46065753
Precies, de botheid van de Nederlanders op station Schiphol was het eerste wat me opviel (naast de overtollige vetrollen ten op zichte van de iele dunnen japanse vrouwtjes...).
pi_46066331
Valt nog mee... Ik had de botheid en lompheid al toen ik op Narita in het vliegtuig stapte. Mensen die voordringen, vinden dat ze eerder het vliegtuig in willen, schreeuwen... hoogst irritant.

Ik had ook een ontzettende cultuurshock toen ik weer terug was in Nederland. Vrolijk aan de linkerkant gaan rijden etc. Ik miste het begroeten in de winkel wel ja, vooral het domino effect dat als een iemand in de winkel irashaimasen roept het als een lopend vuurtje rond gaat
Aan de andere kant, vond ik het informele hier ook wel fijn. Ik moest naar het postkantoor en daar werd mij vriendelijk en informeel alles uitgelegd etc. Maar goed, dat was dan ook in een Brabants gat(naja..iets groter dan een gat).

Een van mijn minder handige dingen overigens. Op 2 januari naar Tokyo gaan en denken daar wel te kunnen pinnen.... ja... op de 5e pas. Gelukkig was ik niet alleen.
pi_46067101
Ja been there done that; al vroeg uit gaan kijken naar pinautomaten aangezien je geld opraakt. Twee dagen niets kunnen vinden en met je laatste yens nog net op een plek komen waar je wel kan pinnen (en dat was in Kyoto notabene).
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:21:54 #252
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46070491
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:43 schreef xienix84 het volgende:
Valt nog mee... Ik had de botheid en lompheid al toen ik op Narita in het vliegtuig stapte. Mensen die voordringen, vinden dat ze eerder het vliegtuig in willen, schreeuwen... hoogst irritant.

Ik had ook een ontzettende cultuurshock toen ik weer terug was in Nederland. Vrolijk aan de linkerkant gaan rijden etc. Ik miste het begroeten in de winkel wel ja, vooral het domino effect dat als een iemand in de winkel irashaimasen roept het als een lopend vuurtje rond gaat
Aan de andere kant, vond ik het informele hier ook wel fijn. Ik moest naar het postkantoor en daar werd mij vriendelijk en informeel alles uitgelegd etc. Maar goed, dat was dan ook in een Brabants gat(naja..iets groter dan een gat).

Een van mijn minder handige dingen overigens. Op 2 januari naar Tokyo gaan en denken daar wel te kunnen pinnen.... ja... op de 5e pas. Gelukkig was ik niet alleen.
Ze zijn überbeleefd ja... ook labgenoten; als je bv. de lift in- of uitstapt, dan is het "ga jij maar eerst, nee ga jij maar, nee jij eerst, %$!&-dammit, moven! Ik ga wel "
En nog iets,.. Zo stond ik laatst bij de kassa in een Moria-supermarkt. Had ik een briefje van 10.000 yen gegeven en had ik moeite om de rest van het geld in mijn portemonnee te stoppen. Niet dat ik veel bij me had, maar de briefjes daar zijn net van een ander formaat. In plaats dat ze meteen wisselgeld pakt, wacht ze eerst met mijn boodschappen in een tas in de hand, tot ik klaar ben met mijn gestuntel. Ze overhandigt mij de tas en gaat dan het geld wisselen. Erg beleefd, maar ik voelde me er erg ongemakkelijk bij, omdat de rest van de rij zo lang moest wachten.
pi_46076384
Ik ben voor een verplichte beleefdheids cursus voor winkel personeel. Ik doe morgen zelf ook solliciteren naar een baan in een winkel, als ik aangenomen wordt doe ik zeker wel wat van de Japanse waarden en normen toe te passen.

Ben nog niet in Japan geweest, maar ken wel een half-japanner. En die verontschuligd zich ook voor van alles ook als hij iets niet verstaat in een gesprek en het overduidelijk niet zijn schuld is bijvoorbeeld. Nog zoiets: Onlangs had ik in Amsterdam bij de Albert Heijn een drietal japanse toeristes voor me die wat kaas enzo hadden gekocht. Er waren problemen met de kassa en er was nogal wat oponthoudt. Van de (zoals gewoonlijk) uiterst ongeintereseerde kassiere heb ik niets gehoord van excuses. De Japanse dames hebben zich meermalen verontschuldigd naar mij, voor zover hun engels dat toeliet.
pi_46079228
aangezien er hier wel een aantal mensen zijn die in Japan zitten vroeg ik me af of er iemand was die me aan een koptelefoon uit japan kon helpen, het gaat hier om de ATH950LTD, hij is nog niet uit daar maar komt uit rond het chinese nieuwjaar.

Ik zou het erg fijn vinden als er iemand was die me kon helpen hiermee, of mij kan helpen in contact te komen met een audio dealer daar zodat ik ze zelf kan invoeren.

Hmmm de half jappaners die ik ken veronschildigen zich niet voor alles, eigenlijk best wel weinig
pi_46086552
Ik zit zelf met grote plannen in mijn hoofd, wil halverwege deze maand 2 weekjes Tokyo boeken. Ik zit met wat vragen in mijn hoofd, die kan ik hier denk ik wel kwijt...

- Wat is het rugpijn-gehalte van overnachten in een traditioneel Japans hotelletje? Ik wil eigenlijk geen westerse kamer, omdat ik dan in Japan zit, en dan wil ik er ook écht zitten. Slapen die matjes nog een beetje als je hier niet aan gewend bent?
- Is het handig alvast wat Yen mee te nemen? Kun je op het vliegveld makkelijk pinnen? Ik zie hier boven dat er niet echt geweldige verhalen zijn om thuis over te vertellen betreffende de pinautomaten en hun openingstijden. Ik heb zelf overigens een pas van de rabobank, die aangelosten is bij het Maestro-netwerk. In de VS kon ik hier gewoon dollars mee tappen, kan ik dat in Japan ook met Yen?
- Hoe zit het met openbare toiletten?
- Hoe laat gaat de zon zo'n beetje onder eind Mei?
- (veelgestelde vraag) kun je je een beetje redden in je uppie in Japan?

Ben benieuwd naar de reacties.
pi_46087018
Ik vindt één vraag een beetje merkwaardig NegaSado:,die over de toiletten. Doel je daar soms mee op die typsiche hurkdingen?
pi_46087203
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 21:25 schreef Fixers het volgende:
Ik vindt één vraag een beetje merkwaardig NegaSado:,die over de toiletten. Doel je daar soms mee op die typsiche hurkdingen?
Nee, dat maakt mij niet echt uit. Het gaat om de beschikbaarheid. Ik wil daar toch veel gaan rondlopen, dus... Best wel belangrijk als je moet dat je dan wel makkelijk plekken kunt vinden!
pi_46093337
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 21:06 schreef NegaSado het volgende:
Ik zit zelf met grote plannen in mijn hoofd, wil halverwege deze maand 2 weekjes Tokyo boeken. Ik zit met wat vragen in mijn hoofd, die kan ik hier denk ik wel kwijt...

- Wat is het rugpijn-gehalte van overnachten in een traditioneel Japans hotelletje? Ik wil eigenlijk geen westerse kamer, omdat ik dan in Japan zit, en dan wil ik er ook écht zitten. Slapen die matjes nog een beetje als je hier niet aan gewend bent?
- Is het handig alvast wat Yen mee te nemen? Kun je op het vliegveld makkelijk pinnen? Ik zie hier boven dat er niet echt geweldige verhalen zijn om thuis over te vertellen betreffende de pinautomaten en hun openingstijden. Ik heb zelf overigens een pas van de rabobank, die aangelosten is bij het Maestro-netwerk. In de VS kon ik hier gewoon dollars mee tappen, kan ik dat in Japan ook met Yen?
- Hoe zit het met openbare toiletten?
- Hoe laat gaat de zon zo'n beetje onder eind Mei?
- (veelgestelde vraag) kun je je een beetje redden in je uppie in Japan?

Ben benieuwd naar de reacties.
openbare toiletten hoef je geen zorgen te maken, denk dat het een van de best hygienisch high tech toiletten die je ooit zal zien in je leven.

Bedden tja afhankelijk, als je naar een orgineel japans bed wil slapen, dan kan je wel wat rugpijn verwachten als je er niet gewend bent (gewoon op de grond dus). maar dat is wel per persoon afhanklijk, moet zeggen dat het wennen was, maar wel erg fit volgend dag was. Kussens is niet normaal met veren, maar met soort korrels (denk dat het rijstkorrels zijn, nooit gevraagd eigenlijk ). Tegenwoordig is het wel verwesterlijkt, bijna overal in gewone hotels zijn gewone bedden.

In je uppie kan wel, Japan is erg gastvrij en bereid jou overal mee te helpen. Alhoewel een aantal japans woordjes leren zou best wel veel tijd schelen, neem dus ook een japans woordenboekie mee. In Japan kunnen ze niet echt goed engels namelijk (behalve in grote steden, maar zullen je niet gauw helpen, is iets met cultuureigenschap, maar heeft niets met jou uiterlijk of geur te maken )

Zon begrijp ik niet , verklaar je nader...

Geldautomaten geen problemen gehad moet ik zeggen, pin wel bij trein/metrostations en zorg dat je wat over hebt, criminaliteit is er zeer weinig, dus maak je geen zorgen over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Deshima op 08-02-2007 02:11:38 ]
pi_46093652
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:18 schreef zatoichi het volgende:
Ja been there done that; al vroeg uit gaan kijken naar pinautomaten aangezien je geld opraakt. Twee dagen niets kunnen vinden en met je laatste yens nog net op een plek komen waar je wel kan pinnen (en dat was in Kyoto notabene).
Hmm..vind het idd raar, maar als je er ooit weer komt , pin gewoon eerst bij grote trein/metrostation en neem dan wat extra geld op (Zowieso doe dit trouwens bij alle reizen en zorg dat je ten alle tijden geld hebt, verstop het overal, in je rugtas, in je riem, binnenzak, enz, zie dit als noodgeld, als je namelijk ergens komt in nowhere en problemen hebt, dan heb je altijd geld namelijk om weer terug te komen). Ook is het zo dat er vrij weinig criminaliteit is in Japan, dus extra cash pinnen kan best.....
  donderdag 8 februari 2007 @ 06:19:05 #260
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46094832
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 02:36 schreef Deshima het volgende:

[..]

Hmm..vind het idd raar, maar als je er ooit weer komt , pin gewoon eerst bij grote trein/metrostation en neem dan wat extra geld op (Zowieso doe dit trouwens bij alle reizen en zorg dat je ten alle tijden geld hebt, verstop het overal, in je rugtas, in je riem, binnenzak, enz, zie dit als noodgeld, als je namelijk ergens komt in nowhere en problemen hebt, dan heb je altijd geld namelijk om weer terug te komen). Ook is het zo dat er vrij weinig criminaliteit is in Japan, dus extra cash pinnen kan best.....
Het is hier idd best veilig. Ik heb zelf een pas van de Postbank met het Cirrus/Maestro logo. Het is best lastig om een goede bank te vinden (77bank, Sendaibank etc. accepteren het niet), maar de postkantoren accepteren het iig wel. Ik had er eerst problemen mee, maar nu ik weet dat ik bij een postkantoor moet zijn kom ik aardig rond.

NegaSado: Neem gewoon een paar honderd euro (1 euro is ± 150 yen) mee voor de eerste paar dagen en wissel ter plekke op het vliegveld. Ga daarna gewoon pinnen, want de wisselkoers op het vliegveld (hier in Sendai) was iets minder gunstig (140 yen tegenover 156 yen bij een pin-automaat). Als je naar een Ramen eethuisje (voor lunch bijv.) gaat ben je gemiddeld 800 yen kwijt en voor een normale maaltijd (avond) in een Japans eethuisje 1000-2000 yen. Dat is dus ± 15-20 euro op een dag aan eten. Ik weet niet waar je wilt blijven slapen, maar een nachtje in een Ryokan hier in Sendai is zo'n 30 Eur.
pi_46095750
Veel dingen al gezegd, maar toch lekker alles nog een keer zeggen (maar dan wat mijn ervaringen zijn): :

- Het rugpijn gehalte was bij mij 0,0. Ik heb heerlijk geslapen op die matjes en die kussens. Daarentegen was ik ook wel iedere dag zo uitgeput van alles doen dat ik om 22:00 me ogen niet meer open kon houden
- Ik had helemaal geen geld bij me; en pas op het vliegveld gepind. Als je bij de kaartverkoop van de limousine bus naar Tokyo op Narita staat, draai je je om, loop naar de overkant van de hal (meer een soort gang) en ga je links, daar kun je met maestro pinnen. Dat was overigens ook de plek waar ik na paspoortcontrole en bagage pickup terecht kwam, maar dat kan natuurlijk verschillen. Overigens wel genoeg pinnen! (voor je gevoel veel te veel)
- Maak je geen zorgen over openbare toiletten; die staan echt op de meest afgelegen plekken nog.
- (via weather.co.uk) Op 21 mei gaat de zon op om 4:32 en onder om 18:43. Dat verschil met Nederland viel mij ook al op; zo vroeg licht en zo vroeg donker. Tokyo ligt ter hoogte van Marokko, dus de schemering is ook zeer kort.
- Als er één land is waar ik makkelijk naar toe zou durven in mijn eentje, dan zou dat wel Japan zijn. Alles staat aangegeven, ook vaak in het Engels, en als je er niet uitkomt dan zullen Japanners altijd voor je klaar staan. Toen ik aankwam in Tokyo bijvoorbeeld, wis ik wel waar ik ongeveer heen moest, maar wilde toch even op de kaart kijken. Gelijk stond er een Japanse die mij een kortere weg wees.
pi_46112527
Bedankt voor de tips!

En dat van die zon vraag ik omdat ik daar vooral wil gaan fotograferen, dus ik wil graag weten hoe laat ik met mijn statiefje op de juiste plek moet staan voor de coole skyline foto's!

Is er nog een tip voor goed woordenboekje voor mee op reis?
pi_46124937
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:34 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips!

En dat van die zon vraag ik omdat ik daar vooral wil gaan fotograferen, dus ik wil graag weten hoe laat ik met mijn statiefje op de juiste plek moet staan voor de coole skyline foto's!

Zou het niet weten, misschien zou je kunnen kijken bij deze site, je kan hier ook van vorig jaar het weer bekijken.

Kosmos taalgids is wel voldoende, elke boekhandel te verkrijgen.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 03:26:47 #264
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46129130
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:34 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips!

Ik heb de taalgids van Lonely Planet. Voor mij voldoende info en een nuttig grammatica overzicht vooraan. Ook lekker compact. Misschien is het leuk om in Japan een boek te kopen met Kanji (ik heb het boek Kanji & Kana van Tuttle Language Library). Het is wel grappig om zelf woorden te vertalen (soms moet je wel als er niemand om je heen is om te helpen) en dit boek is vrij helder en heeft 2000 veelgebruikte Kanji, die je vrij simpel op kunt zoeken.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 04:35:02 #265
35706 Binsentu
pi_46129417
Wat ik echt een fantastisch boekje vind is Point-It
Werkt in elk land ter wereld.

Geld:
Mijn Rabobank Europas werkt bij de Citibank en het postkantoor.
Op Narita airport is een geldautomaat van Citibank aanwezig.
Gelukkig heb ik nu een Japanse bankrekening en kan ik ook gebruik maken van de geldautomaten in de konbini's.

[ Bericht 22% gewijzigd door Binsentu op 09-02-2007 04:43:58 ]
  vrijdag 9 februari 2007 @ 06:16:10 #266
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46129569
hela hola,
als je maar voor een paar weken in japan bent zou ik hooguit katakana leren, dat vertaalt ook meteen makkelijk naar een soort van engels dus is vaak nog te begrijpen (net als ビル= biru = bier en コーヒー = koohii = koffie)
maar goed, eigelijk had ik meteen wel ene vraag: weet iemand hoe nuttig een Japan Railpass is? er komen in augustus wat vrienden hier (in tokyo) en we gaan wat door japanland reizen. hoeveel goedkoper is zo'n railpass nu echt?
wel mooi trouwens al die verhalen over die japanners, ik zit hier zelf in een lab van een technische uni in tokyo en, net als dat in- of uitstappen van een lift, ik herken t allemaal.
(begreep dat er hier ook mensen spammen die in tokyo zitten? gaan jullie morgen toevallig naar een chinees nieuwjaarfeest in ueno?)
mata
so much to do, so much to see...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 06:55:59 #267
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46129644
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 06:16 schreef staal00 het volgende:
hela hola,
als je maar voor een paar weken in japan bent zou ik hooguit katakana leren, dat vertaalt ook meteen makkelijk naar een soort van engels dus is vaak nog te begrijpen (net als ビル= biru = bier en コーヒー = koohii = koffie)
maar goed, eigelijk had ik meteen wel ene vraag: weet iemand hoe nuttig een Japan Railpass is? er komen in augustus wat vrienden hier (in tokyo) en we gaan wat door japanland reizen. hoeveel goedkoper is zo'n railpass nu echt?
wel mooi trouwens al die verhalen over die japanners, ik zit hier zelf in een lab van een technische uni in tokyo en, net als dat in- of uitstappen van een lift, ik herken t allemaal.
(begreep dat er hier ook mensen spammen die in tokyo zitten? gaan jullie morgen toevallig naar een chinees nieuwjaarfeest in ueno?)
mata
Katakana is idd essentieel. Kanji is niet noodzakelijk, want je kunt nog mensen om je heen om hulp vragen. Maar afgelopen weekend kreeg ik een envelopje onder mijn deur geschoven. Daar zaten drie briefjes in... allemaal Kanji natuurlijk: 50.000 yen, 30.000 yen en nog eens 35.000 yen... en allemaal op mijn naam, WTF! Ik eerst helemaal in de stress natuurlijk. Toen de kanji opgezocht, bleken het specificatie 'receipts' te zijn van mijn huur die ik al betaald had... phew

Kennen jullie trouwens die electronische woordenboekjes? Elke Japanner hier op het lab loopt ermee rond (om artikelen te vertalen enzo). Canon heeft ook van die dingen (Wordtank) met een Engels menu. Nou ben ik op zoek naar apparaatjes waarbij je ook Kanji op kan zoeken adhv radicals... weet iemand of deze bestaan?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 07:43:38 #268
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46129823
ha, ik heb pcies zo'n wordtank, de C50, een erg handig dingetje. kleiner dan de standaardmaat zodat ie in mn binnenzak gaat. check www.thejapanshop.com, heeft goede uitleg ook.
bij vrijwel al die apparaatjes kan je trouwens kanji opzoeken met radicals. grote verschil is vaak dat de duurdere een pennetje + touchscreen hebben om kanji in te voeren en vaak ook de stroke order laten zien.
zelf ben k trouwens zeker ook bezig met kanji (volg ook japanees op mn uni) met behulp van een kanjiboek en mn wordtank, zit nu tussen de 150-200 ergens.
maarre, voor een paar weekjes japan ben je met katakana al aardig zoet hoor
  vrijdag 9 februari 2007 @ 08:32:42 #269
35706 Binsentu
pi_46130174
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 06:16 schreef staal00 het volgende:
hela hola,
mata
ビル=gebouw
ビール=bier
Diegene die spamt vanuit Tokyo ben ik. Ik woon trouwens in Chiba, maar Tokyo is niet echt ver voor mij. Ben er gisteren nog geweest. Moest mijn paspoort vernieuwen op de NL ambassade en mijn ex-vriendin woont in Setagaya-ku, dus daar ben ik ook nog even op bezoek geweest.
Waar woon jij ergens?

Ik heb niets gehoord van een nieuwjaarsfeest in Ueno. Hoe laat begint dat?
Deze maandag trouwens vrij, feestdag !
February 11 (national holiday)
National Foundation Day (kenkoku kinenbi):
According to the earliest Japanese history records, on this day in the year 660 BC the first Japanese emperor was crowned.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 08:58:55 #270
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46130447
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 08:32 schreef Binsentu het volgende:
ビル=gebouw
ビール=bier
Diegene die spamt vanuit Tokyo ben ik. Ik woon trouwens in Chiba, maar Tokyo is niet echt ver voor mij. Ben er gisteren nog geweest. Moest mijn paspoort vernieuwen op de NL ambassade en mijn ex-vriendin woont in Setagaya-ku, dus daar ben ik ook nog even op bezoek geweest.
Waar woon jij ergens?

Ik heb niets gehoord van een nieuwjaarsfeest in Ueno. Hoe laat begint dat?
Deze maandag trouwens vrij, feestdag !
According to the earliest Japanese history records, on this day in the year 660 BC the first Japanese emperor was crowned.
ビール... Ach ja das waar, maar in de bar begrijpen ze je gelukkig prima

Voor dat nieuwjaarsfeest is de aanmelding trouwens helaas ook al verstreken. al kan je tuurlijk altijd proberen binnen te komen (gratis voedsel! ), t is half 12 tot half 3 in Ueno park, gambatte!
Ik woon hier in Yokohama (Aoba-ku), net de andere kant dus, maar mn uni is in Tokyo, Meguro-ku (O-okayama station)
Was maandag niet ook iets van holiday? zoiets hoorde k hier net...

Oh trouwens, waarvoor k hier eigelijk kwam, die Railpass voor Japanland, is dat wat?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:00:43 #271
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46130469
oh god... ik probeer ook eens een forum... hoe verwijder k dit bericht?
en wordt NL al eens wakker?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:07:40 #272
35706 Binsentu
pi_46130542
haha, je kunt je bericht niet verwijderen, je kunt wel editten met het potlood icoontje rechtsboven je post.
En in mijn vorige post had ik vermeld dat er maandag een feestdag was:

EDIT: OOOOW, ik snap em ! Zondag is het de 11e, als er in Japan een feestdag in het weekend valt heb je de maandag erna vrij.
De Railpass is het zeker waard als je van plan bent om veel te reizen. Vooral als je de shinkansen neemt heb je het er al heel snel uit.

We moeten binnenkort eens wat afspreken dan, heb al een tijdje geen NL meer gepraat, haha
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:47:48 #273
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46131184
He dat ken ik ja, dr waren wat Delftenaren (van mn oude uni) hier vorige week, ik kwam gewoon niet uit mn woorden. uiteindelijk maar wat engels gebruikt.
maar prima id, eens kijken of er nog mooie evenementen zijn de komende tijd en anders verzinnen we wat. Doodkapje ook in Tokyo toevallig?
En nog meer mensen die naar Tokyo komen binnenkort?, kunnen we dr een Hollandsch feest van maken!
pi_46149742
Binsetsu, als ik mag vragen, en misschien is het al gezegd hoor, maar spreek je Japans of Engels met je vriendin?

En als je Engels spreeks, gooi je er dan ook zoveel Japanse woorden door? Ik had dat vorig jaar ontzettend erg. Omdat je altijd Japans om je heen hoort en sommige woorden gewoon makkelijk zijn om te gebruiken. Gambatte kudasai, ikimashou etc etc. En heel erg om hier net terug in Nederland te zijn en 'hai', 'sumimasen' en 'gomen ne' te zeggen. Oh en natuurlijk het 'èèèèèèèè?'
pi_46162641
Wederom bedankt!

Het katakana heb ik mijzelf al aangeleerd, maar ik heb wel erg veel moeite het vlot te lezen, maar dat hoort. Ik moet altijd diep in het geheugen graven om sommige kana te herkennen!

Ik denk dat ik voor de Lonely Planet gids ga. Lekker strak, weinig poespas en veel info.
  zondag 11 februari 2007 @ 13:09:07 #276
35706 Binsentu
pi_46199319
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 19:22 schreef xienix84 het volgende:
Binsetsu, als ik mag vragen, en misschien is het al gezegd hoor, maar spreek je Japans of Engels met je vriendin?

En als je Engels spreeks, gooi je er dan ook zoveel Japanse woorden door? Ik had dat vorig jaar ontzettend erg. Omdat je altijd Japans om je heen hoort en sommige woorden gewoon makkelijk zijn om te gebruiken. Gambatte kudasai, ikimashou etc etc. En heel erg om hier net terug in Nederland te zijn en 'hai', 'sumimasen' en 'gomen ne' te zeggen. Oh en natuurlijk het 'èèèèèèèè?'
Precies zoals jij het zegt. Engels met Japans er doorheen.
Honto? (echt waar?), Usso (Meen je dat nou?) , Nanni (Wat is er?), Nande? (Waarom?) en heel veel Unn (uhuh).
pi_46203054
quote:
Op zondag 11 februari 2007 13:09 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Precies zoals jij het zegt. Engels met Japans er doorheen.
Honto? (echt waar?), Usso (Meen je dat nou?) , Nanni (Wat is er?), Nande? (Waarom?) en heel veel Unn (uhuh).
Haha, toen ik terug in nederland kwam, had ik een stopwoordje ontwikkeld "Domo! (dank je!)", alleen klinkt een beetje raar in combinatie nederlands...
  maandag 12 februari 2007 @ 08:01:25 #278
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46229118
Gisteren dus naar Nikko geweest... Lekker druk vanwege Kenkoku, maar ach... ik kan alleen in het weekend weg, dus ik ben al blij dat ik een uitstapje heb gemaakt. Bij Utsunomiya ben ik even langs Yodobashi Camera geweest en heb ik maar een Wordtankje van Canon gekocht; de C50. Deze was iets van 17.000 yen (110 euro zo ongeveer) en dat vond ik wel prijzig genoeg. Het is wel even uitvogelen hoe dat ding werkt zeg!
pi_46229396
Een DS kopen met Kanji dictionary... verrekte handig!!! Al is zo"n electronic dic. ook handig ja. Maar is een aardige trip toch? Treinen naar Nikko... Hoe vond je het??? Ik ben afgelopen zomer met de bus geweest, was rond de 5uur reizen.

Doodkapje, heeft jou lab niet bijna een labtrip ofzo? Volgens mij komt de springbreak eraan, of is net begonnen. De meeste labs maken dan een leuk uitstapje(met heel veel alcohol). Labfeestjes gehad?
  dinsdag 13 februari 2007 @ 04:33:18 #280
35706 Binsentu
pi_46251784
Ik ga de 24e met enkele leraren naar Nagasaki met het vliegtuig.
Uitjes met Japanners zijn altijd culinair erg uitgebreid. Oftewel: Veel eten en zuipen.
Wordt erg gezellig, ik ga ook zeker kijken op Dejima om te kijken wat onze voorouders hebben gedaan daar. Jammergenoeg is het een replica en is het echte eiland verdwenen.

En de 17e kom ik op TV ! De lokale omroep heeft een serie waarin ze historische gebeurtenissen van de stad naspelen. Via via de regisseur leren kennen en die heeft me afgelopen week gevraagd of ik wil acteren als buitenlander.

[ Bericht 0% gewijzigd door Binsentu op 13-02-2007 05:32:52 ]
  woensdag 14 februari 2007 @ 07:19:05 #281
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46286850
quote:
Op maandag 12 februari 2007 08:42 schreef xienix84 het volgende:
Een DS kopen met Kanji dictionary... verrekte handig!!! Al is zo"n electronic dic. ook handig ja. Maar is een aardige trip toch? Treinen naar Nikko... Hoe vond je het??? Ik ben afgelopen zomer met de bus geweest, was rond de 5uur reizen.

Doodkapje, heeft jou lab niet bijna een labtrip ofzo? Volgens mij komt de springbreak eraan, of is net begonnen. De meeste labs maken dan een leuk uitstapje(met heel veel alcohol). Labfeestjes gehad?
Vanuit Sendai naar Utsunomiya is het 1 uur en een kwartier (Shinkansen). Vanuit Utsunomiya naar Nikko is het 40 minuten (JR). Viel erg mee dus.

Ik weet niet of de mensen hier überhaupt aan springbreak doen. Ze werken hier ziekelijk hard, dus ik zie het wel...
pi_46287494
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 07:19 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Vanuit Sendai naar Utsunomiya is het 1 uur en een kwartier (Shinkansen). Vanuit Utsunomiya naar Nikko is het 40 minuten (JR). Viel erg mee dus.

Ik weet niet of de mensen hier überhaupt aan springbreak doen. Ze werken hier ziekelijk hard, dus ik zie het wel...
Weken ze nu zo hard of gewoon lang. Want ik heb in dit topic ook al eens begrepen dat de productiviteit van een jappener per saldo niet veel groter is dan hier in nederland, alleen zouden ze er meer tijd voor nemen.
pi_46287686
Dat zei ik ja... zo was het bij mij op het lab gewoon. Veel geslaap, halve pauzes etc. Schrikken van een snurkende professor was eerder regel dan uitzondering. En ook van andere labs hoorde ik dat daar de efficientie gewoon laag is.

Ik weet niet hoe dat bij Doodkapje in zn werk gaat?

Maar ik heb het idee dat het meer zo is dat ze worden geacht zich compleet in te zetten voor hun lab(en ok, ze zijn er absurd veel en lang) en hun leven daarvoor op te eisen. Het meest schokkende was voor mij dan ook toen ik met mijn prof. aan het praten was(hij was geweldig, had 4 jaar in cambridge gezeten en van een Japans accent was niks te merken, perfect brits) zei hij op een gegeven moment dat ze "express een atmosfeer van stress en hoge druk in het lab creeeren'... ja vind je het gek dat mensen overspannen raken. Dat raakte me toch wel hoor.

Nikko is geweldig overigens, erg snel trouwens met shinkansen, alleen zo duur... Maar heb daar erg genoten. Een weekend bij onsen in Tochigi doorgebracht, lekker!!!
pi_46302038
Denk dat er ook meer aan deadline gewerkt word, als een gebouw of weg over een paar weken of paar dagen klaar moet zijn, dan is het ook klaar. Maar wel 500 bouwers aan de gang dan bijv in Nederland 100 man werken.
  donderdag 15 februari 2007 @ 05:20:59 #285
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46320950
Nou, hier werken ze op zich best hard in die 14 uur dat ze op het lab zitten, per dag... De regel is ook dat er in het lab niet of nauwelijks over andere zaken behalve wetenschap gepraat mag worden... en het is hier ook doodstil... geen radio aan oid, want dat leidt af en verstoort de werkbalans. Maar de mensen zijn op zich okee hoor
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:33:33 #286
35706 Binsentu
pi_46353637
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 18:12 schreef Deshima het volgende:
Denk dat er ook meer aan deadline gewerkt word, als een gebouw of weg over een paar weken of paar dagen klaar moet zijn, dan is het ook klaar. Maar wel 500 bouwers aan de gang dan bijv in Nederland 100 man werken.
Over bouwen gesproken. Iemand al eens opgevallen hoe snel ze hier een gebouw uit de grond hebben gestampt? Niet normaal.
Huizen in letterlijk een week en absurd grote winkel hier om de hoek was in een maand klaar !
pi_46354303
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 00:33 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Over bouwen gesproken. Iemand al eens opgevallen hoe snel ze hier een gebouw uit de grond hebben gestampt? Niet normaal.
Huizen in letterlijk een week en absurd grote winkel hier om de hoek was in een maand klaar !
Had een keer meegemaakt in paar weken tijd een compleet winkelcentrum werd gebouwd, ongelooflijk!! Ook apart vond ik de oude huizen, waar ouderen wonen. Als er iemand overlijdt, hoe snel de woning word vernield voor een ander woning of gebouw.
pi_46356866
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 01:38 schreef NegaSado het volgende:
Wederom bedankt!

Het katakana heb ik mijzelf al aangeleerd, maar ik heb wel erg veel moeite het vlot te lezen, maar dat hoort. Ik moet altijd diep in het geheugen graven om sommige kana te herkennen!

Ik denk dat ik voor de Lonely Planet gids ga. Lekker strak, weinig poespas en veel info.
Erg cool om de japanse tekens te leren, maar moet bijzeggen dat het niet noodzakelijk is. Je kan beste gewoon wat zinnen of woorden leren, scheelt veel tijd, zeker als je voor korte tijd wil verblijven.

Is het voor zakelijk verblijf voor lange tijd, dan is het wel verstandig om het te leren.

Bijna overal is het westers weergegeven. Zowieso ken mensen die het uitmuntend japans tekens kunnen lezen, maar dan soms nog niet begrijpen wat het betekent. Als het niet anders kan, is er best iemand om jou te kunnen helpen!
  zaterdag 17 februari 2007 @ 10:58:00 #289
35706 Binsentu
pi_46392919
Nu ik naar Nagasaki ga volgende week begrijp ik opeens waarom jij als nick Deshima hebt ! haha
http://en.wikipedia.org/wiki/Dejima
toch?
  maandag 19 februari 2007 @ 02:46:10 #290
35706 Binsentu
pi_46448702
Mijn filmdebuut eergisteren:
Copy/pasten in adresbalk:
http://img501.imageshack.us/img501/1057/dsc09483xm4.jpg

Was echt leuk, over 2 weken ben ik een week lang op tv te zien. Woei !
  maandag 19 februari 2007 @ 07:47:20 #291
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46449470
quote:
Op maandag 19 februari 2007 02:46 schreef Binsentu het volgende:
Mijn filmdebuut eergisteren:
Copy/pasten in adresbalk:
http://img501.imageshack.us/img501/1057/dsc09483xm4.jpg

Was echt leuk, over 2 weken ben ik een week lang op tv te zien. Woei !
Cool! Welk kanaal, hoe laat enz...? Ga ik proberen te kijken.
pi_46449784
Cool!! Leuk zeg... Big in Japan noemen ze dat

Wat voor rol speel je precies?

Overigens hadden we vorig jaar de leermethode Minna no Nihongo(voor de eerste twee niveaus dan) daar zat ook altijd een videoband bij. Ik denk ongeveer het slechtst geacteerde ooit! Briljant! Vooral Mike Miller... Goed daar moest ik aan denken bij het buitenlander-op-tv idee...
  maandag 19 februari 2007 @ 08:58:24 #293
8369 speknek
Another day another slay
pi_46449893
Hoi! Ik ga waarschijnlijk eind april voor vier maanden naar Japan. M'n vriendin kan daar een aanstelling aan de Tokyo Institute of Technology krijgen. Zelf zou ik ook wel een wetenschappelijke stage willen doen, maar de bedrijven happen niet zo , dus ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Maar ik ben nog nooit in Japan geweest, en ben er eigenlijk een beetje huiverig voor. Hoe is het met het Engels gesteld in Japan?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46450162
quote:
Op maandag 19 februari 2007 08:58 schreef speknek het volgende:
Hoe is het met het Engels gesteld in Japan?
Ongeveer zo:

En spreken doen ze nog minder, maar dat maakt niet uit; ik ben vorige zomer er geweest en spraak geen enkele zin, en maar enkele woorden Japans, en waar ging het mis op mijn reis? Bij de thuiskomt op schiphol; daar stapte ik in de verkeerde trein
pi_46450543
Voor meer van dat soort dingen kan je ook terecht op www.engrish.com. Niet noodzakelijkerwijs alleen japans maar een groot deel wel. Ik ken zelf nog voorbeelden van een aantal Japanse kleding merken die cutsews verkopen, een soort t-shirt, de naam komt van 'cut & sew'. Echter zijn er bij die consequent cutsaw schrijven. Op zich een onschuldige spel/vertaalfout, maar de betekenis verandert nogal.
  maandag 19 februari 2007 @ 23:59:16 #296
35706 Binsentu
pi_46478160
Dit T-Shirt zag ik 2 jaar geleden in Harajuku hangen:
pi_46508451
tof tshirt, mischien moet ik ook zo'n shirt laten drukken voor AnimeCon
  woensdag 21 februari 2007 @ 00:19:50 #298
35706 Binsentu
pi_46512767
quote:
Op maandag 19 februari 2007 07:47 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Cool! Welk kanaal, hoe laat enz...? Ga ik proberen te kijken.
Het komt op de regionale zender, dus niet te zien bij jou.
  woensdag 21 februari 2007 @ 08:45:28 #299
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46517152
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 00:19 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Het komt op de regionale zender, dus niet te zien bij jou.
Jammer,... jammer... dan houd ik het maar op BS Cinema...
pi_46528495
Nog acht daagjes en dan vertrek ik voor m'n studiestage.

De eerste maand staat rondreizen in het Kinki gebied en op Shikoku gepland, om vervolgens de intro en dergelijke te gaan doen bij mijn uni. Alwaar ik NOG een medische keuring moet ondergaan, me moeten registreren bij Kyoto cityhall en m'n level placement tests moet doen. Uit de vijf niveaus die er aangeboden worden ( 1 is het laagst-5 het hoogst) ga ik natuurlijk voor 5. Maar daar m'n kanji kennis, althans het schrijven vrij zwak is, denk ik dat ik op 4 zal stranden.

Ik knap bijna uit m'n vel van de spanning!
  woensdag 21 februari 2007 @ 16:09:42 #301
34586 kepler
No bounce, no play
pi_46528916
quote:
Op maandag 19 februari 2007 09:22 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ongeveer zo:

[afbeelding]

En spreken doen ze nog minder, maar dat maakt niet uit; ik ben vorige zomer er geweest en spraak geen enkele zin, en maar enkele woorden Japans, en waar ging het mis op mijn reis? Bij de thuiskomt op schiphol; daar stapte ik in de verkeerde trein
haha Ik heb precies dezelfde foto

Ergens anders in dat park was ook nog een mooie tekst:

http://picasaweb.google.n(...)#5002457948455632914

bij die ene foto met die boomstammen in het water viel later ook nog een toerist in het water
The line is a dot to you!
pi_46530352
Volgende deel: Japan deel vier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')