Guttegut, zoiets roepen is natuurlijk ook een manier om nieuwe zieltjes te winnenquote:Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest
AMSTERDAM - Vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van een erkende islamitische feestdag. Zij denken bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest.
Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.
Traditie
Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie."
FNV-beleidsmedewerker Mustapha Laboui: "Dit is tot nu toe alleen niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond."
Islamitische vakbond
Beiden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden. Beide bonden zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag.
Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.
Hmm vind k echt volksverraad. Welke straf staat daar op ?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:14 schreef MouseOver het volgende:
Ze willen niet perse een islamitische feestdag. Ze willen, als hun huidige achterban over niet zo heel erg lang met pensioen gaat, verzekerd zijn van een nieuwe doelgroep en daarmee een forse aanwas van nieuwe leden.
Waar staat dat in de Koran?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:18 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Jazeker! Immers "wie niet werkt zal niet eten"
Als al die verplicht vrije dagen afgeschaft worden en vervangen door verlofdagen, kun jij die opnemen wanneer het weer goed is.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:26 schreef Drugshond het volgende:
Kan me eigenlijk niet zoveel boeien.... de ene dag voor de andere inruilen.
Ik heb weinig op met het geloof, maar ik ben wel voor behoud van een aantal vrije dagen. Ik hoop alleen dat ze een beetje gunstig vallen in combinatie met het (zomer)weer.
Nog beterquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Als al die verplicht vrije dagen afgeschaft worden en vervangen door verlofdagen, kun jij die opnemen wanneer het weer goed is.
couldnt agree morequote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:04 schreef Bloemkool het volgende:
Als ze dit zo graag willen, dan kunnen ze beter naar een land gaan waar dit al een feestdag is.
Ik heb niks op met de islam en nederland hoeft ook niet te veranderen in een islamitisch land door dit soort onzin.
Op deze manier verkloten we de hele geschiedenis en cultuur van ons land, schaf maar steeds meer af en zet er iets van een primitief geloof voor in de plaats![]()
Precies. Slimme bedrijven nemen een moslim, een jood en een christen aan. Of gaan voor een atheist of boeddhistquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:26 schreef Gia het volgende:
Dan is er altijd een bezetting op de werkplek en dat komt de produktie ten goede.
Waarom geef je toe ? ( Tis geen aanval hoorquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:36 schreef MutedFaith het volgende:
Die 2e paasdag mogen ze hebben; maar van mijn pinksteren blijven ze af! Wanneer moet ik anders naar Pinkpop verdomme!
(En kom nou niet aan met een suikerfeestpop)
Die dag zelf idd niet, maar het achterliggende idee des te meer!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:26 schreef Drugshond het volgende:
Kan me eigenlijk niet zoveel boeien.... de ene dag voor de andere inruilen.
Ik heb weinig op met het geloof, maar ik ben wel voor behoud van een aantal vrije dagen. Ik hoop alleen dat ze een beetje gunstig vallen in combinatie met het (zomer)weer.
Man, hou op, de kerken stromen leeg, mensen weten geeneens meer waar Kerst voor is laat staan wat Pasen betekent, en dan zou je hele identiteit afhangen van een paar willekeurig gekozen dagen in het jaar dat je vrij bent?quote:
Offerfeest en Suikerfeest officiële feestdagen, oké maar dan ook:quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:15 schreef Rewimo het volgende:
't Is weer typisch Nederlandse zuinigheid: de ene dag ruilen tegen de andere. Geef dat Suikerfeest er gewoon bij, iedereen tevreden.
zoals ik al zei zitten we op een hellend vlak. het begint met dit soort dingetjes.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:15 schreef Jarno het volgende:
[..]
Man, hou op, de kerken stromen leeg, mensen weten geeneens meer waar Kerst voor is laat staan wat Pasen betekent, en dan zou je hele identiteit afhangen van een paar willekeurig gekozen dagen in het jaar dat je vrij bent?. Dra-ma!
"weet u zeker dat u deze bestanden naar de prullenbak wilt verplaatsen?"quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:22 schreef feessie het volgende:
Ik heb beide bonden al gemaild met mijn mening .. Zullen ze vast blij mee zijn![]()
Kunnen ze doen , zijn ze wel een lid kwijtquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
"weet u zeker dat u deze bestanden naar de prullenbak wilt verplaatsen?"
Geen keus meer.................. integreren tegen wil en dank in de moslimwereld. Hoe debieler wil je het hebben?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:15 schreef Jarno het volgende:
[..]
Man, hou op, de kerken stromen leeg, mensen weten geeneens meer waar Kerst voor is laat staan wat Pasen betekent, en dan zou je hele identiteit afhangen van een paar willekeurig gekozen dagen in het jaar dat je vrij bent?. Dra-ma!
Ben je dan verplicht om op die dag ook daadwerkelijk Suikerfeest te vieren?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Geen keus meer.................. integreren tegen wil en dank in de moslimwereld. Hoe debieler wil je het hebben?
Ja, samen met Job Cohen. Koekje erbij.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ben je dan verplicht om op die dag ook daadwerkelijk Suikerfeest te vieren?.
Daar gaat het toch helemaal niet om. Het gaat erom dat onze samenleving zich steeds meer aanpast aan de moslims, ipv dat ze integreren ofzo.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het gaat niet om het feestvieren an sich. Wel gaat het om een van oudsher ingeworteld cultuur wat eeuwenlang in gebruik is en waarop de hele samenleving van oudsher gestoeld is. Als je je cultuur overboord flikkert, flikker je je indentiteit ook mee overboord.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoe lang is Pasen eigenlijk al een officieel erkende feestdag?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:51 schreef Dr.Nikita het volgende:
een van oudsher ingeworteld cultuur wat eeuwenlang in gebruik is
Ach, er werd al pasen gevierd toen de jaartallen nog maar 3 getallen haddenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:53 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoe lang is Pasen eigenlijk al een officieel erkende feestdag?
Nog eerder ook. Al voor Jezus' geboorte werd er al pasen gevierd.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:55 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ach, er werd al pasen gevierd toen de jaartallen nog maar 3 getallen hadden
Ach, of ik nou op 2e paasdag pasen niet vier, of ik vier met het suikerfeest het suikerfeest niet.. Mij maakt t niks uit..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:37 schreef feessie het volgende:
[..]
Waarom geef je toe ? ( Tis geen aanval hoor)Zo krijgen ze alleen steeds meer hun zin
Het lijkt idd een Tsunami te worden
![]()
idem. CNV spreekt echter met gespleten tong.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:41 schreef gelly het volgende:
Ruik de tolerantie, is het niet geweldig ? 2e Paasdag bestaat zo'n beetje alleen in Nederland, het heeft ook geen enkele betekenis historisch gezien. Het zal mij aan m'n reet roesten eerlijk gezegd, het liefste bepaal ik zelf welke dagen ik vrij heb.
Ja joh, 'we' waren altijd al christelijk ? Er zijn zo'n beetje 1 miljoen moslims in Nederland, een groep die je niet kan negeren. En of je nou op 2e paasdag of met het suikerfeest naar de Ikea gaat, wat maakt het uit.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:42 schreef Eveli het volgende:
Nederland is een Westers land met een dito cultuur
Nou, meer nederlands cultuurgoed dan dat krijg je dus niet.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:41 schreef gelly het volgende:
Ruik de tolerantie, is het niet geweldig ? 2e Paasdag bestaat zo'n beetje alleen in Nederland, het heeft ook geen enkele betekenis historisch gezien. Het zal mij aan m'n reet roesten eerlijk gezegd, het liefste bepaal ik zelf welke dagen ik vrij heb.
Al voor Jezus' geboorte vierde men de herrijzing van Jezus?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Nog eerder ook. Al voor Jezus' geboorte werd er al pasen gevierd.
15 miljoen Nederlanders moeten zich aanpassen aan 1 miljoen Moslims?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja joh, 'we' waren altijd al christelijk ? Er zijn zo'n beetje 1 miljoen moslims in Nederland, een groep die je niet kan negeren. En of je nou op 2e paasdag of met het suikerfeest naar de Ikea gaat, wat maakt het uit.
Wie heeft het over aanpassen ? 2e Paasdag of suikerfeest, het is lood om oud ijzer. Natuurlijk kunnen we ook blijven doen of we 1 miljoen mensen kunnen negeren of zoveel mogelijk frustreren, succes.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:04 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
15 miljoen Nederlanders moeten zich aanpassen aan 1 miljoen Moslims?
Laten wij het eens andersom gaan doen.![]()
Wij zijn bijzonder het is de Nederlandse cultuur om na een zondag, waarop zelfs websites gesloten zijn, een dag voor ons zelf te hebben.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:47 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou, meer nederlands cultuurgoed dan dat krijg je dus niet.
Overigens zie ik geen enkele reden om van het Suikerfeest een feestdag te maken. Zo leuk is het ook weer niet als de bioscopen gemold worden.
Stel eens in Saudi-Arabië voor om ipv. het Suikerfeest in te ruilen voor een christelijke feestdag voor christenen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie heeft het over aanpassen ? 2e Paasdag of suikerfeest, het is lood om oud ijzer. Natuurlijk kunnen we ook blijven doen of we 1 miljoen mensen kunnen negeren of zoveel mogelijk frustreren, succes.
Ook al zijn het er 1 miljoen, dan nog zijn er veel meer niet-moslims in dit land. Waarom zouden 15,nogwat miljoen mensen een feestdag op moeten geven voor 1 miljoen anderen? En kom nou niet met dat het jou en andere Nederlanders niet boeit, want het zal sommige moslims ook wel niet boeien, velen krijgen toch al vrij op die dagen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja joh, 'we' waren altijd al christelijk ? Er zijn zo'n beetje 1 miljoen moslims in Nederland, een groep die je niet kan negeren. En of je nou op 2e paasdag of met het suikerfeest naar de Ikea gaat, wat maakt het uit.
Nee natuurlijk niet maar toen ze Christus aan 'r kruis sloegen was men zich tevens aan 't voorbereiden op Pesach en dat is een Joods feestquote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:55 schreef knowall het volgende:
[..]
Al voor Jezus' geboorte vierde men de herrijzing van Jezus?
ff gepikt uit de wikiquote:De oorsprong van het christelijke paasfeest ligt in de joodse traditie. Het joodse Pesach (in de christelijk liturgie Pascha) is nauw verbonden met de uittocht uit Egypte, de Exodus. De viering en herdenking hiervan werd volgens het Bijbelboek Exodus de avond voor de uittocht ingesteld en is de eeuwen door in verschillende vormen bewaard gebleven. Inherent is de gedenking van de grote daden van God aan het volk Israël. Hierin ligt het idee van 'bevrijding' besloten. Dit geldt ook voor het christelijke paasfeest, zij het vanuit een andere invalshoek.
De rest van het jaarquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:04 schreef gronk het volgende:
Zijn er ook feestdagen voor atheisten?
Ach, nu moeten vele Nederlanders zich aanpassen aan de kleine groep christenen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:04 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Of we blijven gewoon onszelf en laten hun hun eigen feesten vieren.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie heeft het over aanpassen ? 2e Paasdag of suikerfeest, het is lood om oud ijzer. Natuurlijk kunnen we ook blijven doen of we 1 miljoen mensen kunnen negeren of zoveel mogelijk frustreren, succes.
Hoe kan iets dat niet bestaat sterven?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:14 schreef gronk het volgende:
Als atheist wil ik de sterfdag van god kunnen vieren
Bouw een feestje op goede vrijdag zou ik zeggenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:14 schreef gronk het volgende:
Dat was de zoon van 'god'. Toch?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Bouw een feestje op goede vrijdag zou ik zeggen![]()
Op welke God doel je?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:14 schreef gronk het volgende:
'Any god will do'quote:
Ik zat eerder te denken aan de geboortedag van Sartre.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Bouw een feestje op goede vrijdag zou ik zeggen![]()
Een aantal?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:16 schreef R@b het volgende:
[..]
Offerfeest en Suikerfeest officiële feestdagen, oké maar dan ook:
Het Joodse Jom Kipoer, het Chinese nieuwjaar, een aantal Hindoestaande feestdagen en een kleurrijk boeddhistisch feest. En ik vergeet er vast nog wel een paar die officieel erkend dienen te worden.
Ik denk dat je daar niet alleen de hindoestanen een plezier mee doetquote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:28 schreef KNAK het volgende:
[..]
Wees dan consequent en doe alle hindoestanen een plezier ;Nederland minimaal een week vakantiedagen erbij!![]()
Ilk denk dat bijna elke werkgever nu staat te springen van blijdschapquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:54 schreef knowall het volgende:
Het echte probleem is natuurlijk niet de hoeveelheid religieuze feestdagen of de religie waarop een religieuze feestdag gebaseerd is, maar het daadwerkelijke bestaan van religieuze feestdagen. Gelukkig zijn daar oplossingen voor: alle religieuze feestdagen afschaffen.
Yep, maar iets beters heb ik niet in de aanbiedingquote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:18 schreef knowall het volgende:
[..]
Dat was de zoon van 'god'. Toch?
Hier in India heb ik het wel naar mn zin gehad, al die feestdagenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:30 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar niet alleen de hindoestanen een plezier mee doet
Zie je het verschil?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie heeft het over aanpassen ? 2e Paasdag of suikerfeest, het is lood om oud ijzer. Natuurlijk kunnen we ook blijven doen of we 15 miljoen mensen kunnen negeren of zoveel mogelijk frustreren, succes.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:02 schreef DaveHarris het volgende:
Waarom willen ze eigenlijk een erkende islamitische feestdag? Iemand die me dat duidelijk kan maken?
Daar lijkt het wel op autochone Nederlanders beginnen het geloof in de bonden (terechtquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:56 schreef MouseOver het volgende:
Guttegut, zoiets roepen is natuurlijk ook een manier om nieuwe zieltjes te winnen![]()
Gelukkig hebben ze met het suikerfeest een manier gevonden om hun wervingsboodschap te verpakken.
De scheiding van kerk en staat is in Nederland altijd al een farce geweest. Denk naast de christelijke feestdagen aan het bijzonder onderwijs, de zondagse winkelsluiting, enz.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:27 schreef FeestNummer het volgende:
Kerk en staat dienen nu eindelijk eens gescheiden te worden. En dat betekent geen verplichte kerkelijke feestdagen en ook geen christelijke dictatuur zoals Wilders die in de grondwet wil vastleggen.
Zowel Wilders als Pastors zijn fanate, conservatieve katholieken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:32 schreef akkefietje het volgende:
Gelukkig dat cultuurfanaat Wilders nauwelijks scoort anders worden we dadelijk via de grondwet ook nog verplicht om zondags naar de gristelijke kerk te gaan.
Je hebt gelijk. Veel mensen weten inderdaad niet waar de feestdagen überhaubt voor staan. Het is voor mij, net als voor vele andere mensen, gewoon een leuk meegenomen dagje vrij.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:25 schreef Yildiz het volgende:
Eigenlijk, waarom zou je erom moeten geven of je het een andere datum doet?
Ik bedoel, 80% weet niet eens waar pinksteren voor staat, kerst had iets met jezus te maken, maar bij hemelvaart weet men dat wel omdat het in het woord zit.
Zelf geef ik er ook geen flying fuck om hoor, maar daarom, waarom nu ineens vastklampen aan iets waarvan we toch niet weten wat het is? Ik vind dat vrij raar.
Sowieso vind ik nog steeds die opgelegde vrije dagen raar.
Dan wordt het maar eens tijd dat we het geloof van de kerk gaan scheiden. Of in ieder geval het mogelijk maken voor het individu om te kiezen op een leven zonder geloofsinvloeden van de overheid.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:46 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Veel mensen weten inderdaad niet waar de feestdagen überhaubt voor staan. Het is voor mij, net als voor vele andere mensen, gewoon een leuk meegenomen dagje vrij.
Maar zoals ik eerder zei, puur principieel. Ik, en héél veel andere mensen, hebben nou eenmaal een afkeer van de islam, laat staan van geloof zelf. Ik sta d'r in ieder geval niet om te springen dat een cultuur waar ik persoonlijk veel slechte ervaringen mee heb zich hier steeds meer nestelt.
.... Ja... want die zijn zo heftig..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:55 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dan wordt het maar eens tijd dat we het geloof van de kerk gaan scheiden. Of in ieder geval het mogelijk maken voor het individu om te kiezen op een leven zonder geloofsinvloeden van de overheid.
Voor mij is het gewoon puur principieel dat ik het onzin vind dat we een Islam-feestdag krijgen. Dit is Nederland, en niet een moslim-land. Daarom dus ook geen feestdagen, we hebben toch ook geen joodse feestdagen, of feestdagen van het hindoeisme, boeddhisme etc...quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:46 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Maar zoals ik eerder zei, puur principieel. Ik, en héél veel andere mensen, hebben nou eenmaal een afkeer van de islam, laat staan van geloof zelf. Ik sta d'r in ieder geval niet om te springen dat een cultuur waar ik persoonlijk veel slechte ervaringen mee heb zich hier steeds meer nestelt.
pasen is oorspronkelijk joods hoor .. pesachquote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor mij is het gewoon puur principieel dat ik het onzin vind dat we een Islam-feestdag krijgen. Dit is Nederland, en niet een moslim-land. Daarom dus ook geen feestdagen, we hebben toch ook geen joodse feestdagen, of feestdagen van het hindoeisme, boeddhisme etc...
Als we dan zonodig feestdagen op de bevolking moeten afspiegelen, dan kunnen we pinksteren wel afschaffen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor mij is het gewoon puur principieel dat ik het onzin vind dat we een Islam-feestdag krijgen. Dit is Nederland, en niet een moslim-land. Daarom dus ook geen feestdagen, we hebben toch ook geen joodse feestdagen, of feestdagen van het hindoeisme, boeddhisme etc...
Van oorsprong, maar 't is ook gewoon christelijk hoor..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:59 schreef moussie het volgende:
[..]
pasen is oorspronkelijk joods hoor .. pesach
Ik vind dat uit principe staat en kerk gescheiden dienen te blijven.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:47 schreef Taurus het volgende:waarom nou weer ruilen. Van ruilen komt huilen, bovendien vier ik pasen en ik wil dan dus graag vrij blijven houden. Waarom kan 't niet lekker allebei de feestdagen vrij?
![]()
Maar wel vijf verplichte christelijke feestdagen waarop nauwelijks een hond naar de kerk gaat.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom vind jij vrije feestdagen zo erg? Dat lijkt me nou nog het enige voordeel voor al die mensen die zo zeuren op 'n godsdienst.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:04 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Maar wel vijf verplichte christelijke feestdagen waarop nauwelijks een hond naar de kerk gaat.
Daar heb ik als autochtone niet-christen ook niks mee te schaften.
Dat blijft een droom die nooit meer uitkomt! Met dank aan Joop den Uyl!!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:04 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Ze zien je aankomen. Als je mazzel hebt word je dan alleen gestenigd!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:10 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Stel eens in Saudi-Arabië voor om ipv. het Suikerfeest in te ruilen voor een christelijke feestdag voor christenen.![]()
Precies! Werken! 40 urige werkweerk terug! Lang leve cram-parties op zaterdag! Een bonus voor de afdeling met de meeste doden die achter het bureau zijn gevallen! Geen efficiency maar aanwezigheidsplicht!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:10 schreef progrock het volgende:
Blijft dat gezeik nou doorgaan?
Ben ik helemaal met je eens...en ik ben een autochtone Nederlander...blank, wel te verstaan!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:34 schreef KNAK het volgende:
[..]
Hier in India heb ik het wel naar mn zin gehad, al die feestdagen
En het is nog leuk ook, al die mensen dansen
Beter dan dat debiele " schapie slachten "
Over een week of 2 woon in in Bangladesh en daar is het ranzig als de pest, geen stoep ( voor zover je het een stoep zou mogen noemen ) dat niet onder het bloed zit!
Hier stooien ze met kleurtjes, hebben ze een tracktor met een grooote aanhangwagen en Ganesh of een andere god erop,helemaal versierd, met ervoor mensen op trommels , met dansende mensen
Hindustanen zijn wel OK met hun feesten!
Diwali volgende week![]()
![]()
Klinkt goed.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op autochone Nederlanders beginnen het geloof in de bonden (terecht) te verliezen dus moeten ze op naar een nieuwe groep die de mooie verhaaltjes van de bond nog wel geloofd
![]()
Maar van de 2e Paasdag moeten ze afblijven dat is gewoon traditie hier in Nederland. Laat ze dan Koningendag dan maar afschaffen samen met het koningshuis![]()
Speak for yourself!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:02 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ik vind dat uit principe staat en kerk gescheiden dienen te blijven.
Onder druk van Wilders zie je nu een stroming die staat en christendom wil gaan vermengen.
De meeste mensen zitten niet te wachten op een terugkeer naar de jaren 50 van de vorige eeuw.
misschien wil die zijn vrije dagen zelf wel kiezen ipv mee te doen aan de christelijke poppenkast die iedereen ineens zo verschrikkelijk belangrijk vindt terwijl het normaal gesproken niemand kan boeien ..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:06 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom vind jij vrije feestdagen zo erg? Dat lijkt me nou nog het enige voordeel voor al die mensen die zo zeuren op 'n godsdienst.
Dat zou je over elk vakbondsvoorstel gezegd hebbenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:47 schreef lionsguy18 het volgende:
De vakbond is niet goed bij zn hoofd.
O ja? Ben je soms helderziende?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:50 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat zou je over elk vakbondsvoorstel gezegd hebben![]()
Je kan je vrije dagen ook kiezen. Christelijke feestdagen staan daar los van, als pinksteren of pasen wordt afgeschaft heb je gewoon wat minder dagen vrij.... Heel fijn is dat ja..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:44 schreef moussie het volgende:
[..]
misschien wil die zijn vrije dagen zelf wel kiezen ipv mee te doen aan de christelijke poppenkast die iedereen ineens zo verschrikkelijk belangrijk vindt terwijl het normaal gesproken niemand kan boeien ..
sterker nog, godsdienstige invloeden worden afgewezen in het openbare leven .. toch ?
en dan op het christendom gebaseerde vrije dagen claimen .. het is niet een beetje gek .. echt niet![]()
Tjonge wat een tolerantie. Christen zeker?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:54 schreef lionsguy18 het volgende:
Afschaffen van feestdagen die al eeuwen bestaan voor een stelltje woestijn holbewoners vind ik het vernietigen van je eigen cultuur.
Suikerfeest vieren ze maar in de sahara.
omg .. je moest eens weten hoe verschrikkelijk oudbollig dat klinkt .. zeiden ze vroeger ook over de rock'n'roll, dat het onze cultuur definitief zou vernietigenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 02:12 schreef Takkesteeg het volgende:
Het lijkt mij verstandig gewoon vast te houden aan Nederlandse feest- en gedenkdagen in dit land en dit niet in te wisselen voor wat dan ook.
Tenzij je Nederland op den duur wilt opdoeken natuurlijk!![]()
Nee, dat niet natuurlijk, maar wel Pasen. Jezus' verrijzenis was toevallig tijdens het Joodse Paasfeest.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 17:55 schreef knowall het volgende:
[..]
Al voor Jezus' geboorte vierde men de herrijzing van Jezus?
Ja ik wil Chinees nieuwjaar, 2x vuurwerk afstekenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:16 schreef R@b het volgende:
[..]
Offerfeest en Suikerfeest officiële feestdagen, oké maar dan ook:
Het Joodse Jom Kipoer, het Chinese nieuwjaar, een aantal Hindoestaande feestdagen en een kleurrijk boeddhistisch feest. En ik vergeet er vast nog wel een paar die officieel erkend dienen te worden.
Als die migrantengroep de grootste groep in de samenleving vormt zou ik dan niet zo'n heel stom idee vinden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:11 schreef Tikorev het volgende:
Ik mag toch hopen dat het nooit zover gaat komen. Wat een absurd plan om je eigen cultuur en tradities zo gemakkelijk door de plee te spoelen om je aan een migrantengroep aan te passen.
WTF!!11 WILDERSs!lol wilders moet die stome allogtone maar s aanpakkuh!!1!! HEUUYY hardcore 4 life.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:52 schreef Yildiz het volgende:OMG WTFBBQ we gaan gpwnd wordehhh!!1!!!!111!
Beste Tikorev, hoe vaak ga jij naar de kerk?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:11 schreef Tikorev het volgende:
Ik mag toch hopen dat het nooit zover gaat komen. Wat een absurd plan om je eigen cultuur en tradities zo gemakkelijk door de plee te spoelen om je aan een migrantengroep aan te passen.
Omdat Nederland christelijk isquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:55 schreef retteketet het volgende:
Geen gek idee, aangezien dit land één miljoen moslims telt. Ik zou niet weten waarom christenen wel recht zouden moeten hebben op officiële vrije dagen, en moslims niet.
Zover zal het nooit komen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:46 schreef gronk het volgende:
[..]
Als die migrantengroep de grootste groep in de samenleving vormt zou ik dan niet zo'n heel stom idee vinden.
Eén keer per jaar. Hoezo?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:56 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Beste Tikorev, hoe vaak ga jij naar de kerk?
Nederland is niet christelijk. De Nederlandse cultuur is gegrondvest op de verlichting, niet op het christendom.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Omdat Nederland christelijk isVan origine.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:02 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Zover zal het nooit komen.
Overigens vind ik dat ook een rare stelling. We leven hier niet in migrantië of zoiets, maar in Nederland. Die zogenaamde christelijke feestdagen zijn gewoon Nederlandse feestdagen. Ik als niet-christen hecht daar ook waarde aan. Die mensen horen zich aan ons aan te passen en niet andersom.
Hypocriet gelul dus.quote:
Nederland is wel christelijk. De ontkerkelijking is pas tientallen jaren geleden begonnen, ten tijde van de verlichting speelde het nog steeds een grote rol.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:09 schreef retteketet het volgende:
[..]
Nederland is niet christelijk. De Nederlandse cultuur is gegrondvest op de verlichting, niet op het christendom.
Waarom zou cultuur eeuwenlang hetzelfde moeten blijven? Zoals ik hier al meer heb gezegd is cultuur iets dynamisch. De Nederlandse cultuur is eeuwenlang door andere culturen beïnvloed; Nederlanders gebruiken Hebreeuwse en Jiddisje woorden, hebben een stelsel van naam en achternaam dat afkomstig is van een Franse keizer, en 50 jaar geleden hing vrijwel iedere Nederlander nog een godsdienst aan die zijn oorsprong heeft in Syrië. Zo kan ik nog wel even verder gaan. Wat is er mis mee als de Nederlandse cultuur wordt verrijkt door invloeden van andere culturen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:02 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Zover zal het nooit komen.
Overigens vind ik dat ook een rare stelling. We leven hier niet in migrantië of zoiets, maar in Nederland. Die zogenaamde christelijke feestdagen zijn gewoon Nederlandse feestdagen. Ik als niet-christen hecht daar ook waarde aan. Die mensen horen zich aan ons aan te passen en niet andersom.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nederland was wel christelijk. De ontkerkelijking is pas tientallen jaren geleden begonnen, ten tijde van de verlichting speelde het nog steeds een grote rol.
Ten eerste, ik heb dat nooit toegezegd. Een multi-etnische samenleving is een gegeven, een multiculturele een politieke keuze die ik nooit zal maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:10 schreef Taurus het volgende:
[..]
Moet van twee kanten komen, wij hebben toegezegd op een 'multiculturele samenleving', dat betekent ook tolerantie jegens andere gebruiken.
Onze zo geroemde cultuur gaat uit van vrijheid van godsdienst, hoe rijm jij dat met een en ander ?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ten eerste, ik heb dat nooit toegezegd. Een multi-etnische samenleving is een gegeven, een multiculturele een politieke keuze die ik nooit zal maken.
Ten tweede vind ik dat migranten zich volledig aan ons horen aan te passen en niet andersom. Dat wij onze cultuur en gewoonten zouden moeten verloochenen omdat mensen hier vrijwillig naar toe migreren is echt absurd.
Dat hoeft helemaal niet. In het verleden is de cultuur altijd veranderd omdat de oorspronkelijke bevolking vrijwillig zaken overnam uit andere culturen. Dat is heel wat anders dan wanneer een migrantenminderheid delen van hun cultuur aan ons opdringen ten koste van onze eigen cultuur.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:13 schreef retteketet het volgende:
[..]
Waarom zou cultuur eeuwenlang hetzelfde moeten blijven?
Ik zeg ook, nationale feestdagen moeten niet aangetast worden. Ik vind alleen 'die mensen moeten zich aan ons aanpassen en niet andersom' zo radicaal klinken. We hoeven op zich niks in te leveren, maar wel andere gebruiken tolereren.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ten eerste, ik heb dat nooit toegezegd. Een multi-etnische samenleving is een gegeven, een multiculturele een politieke keuze die ik nooit zal maken.
Ten tweede vind ik dat migranten zich volledig aan ons horen aan te passen en niet andersom. Dat wij onze cultuur en gewoonten zouden moeten verloochenen omdat mensen hier vrijwillig naar toe migreren is echt absurd.
Dat is geen integreren, dat is assimileren. En daarnaast, jij eet nooit een broodje shoarma of donner? En enig idee wat voor invloed Arabische muzieksoorten in de onze hebben gehad de afgelopen jaren? In onze literatuur? Kortom, op onze cultuur? Dat heeft helemaal niks, maar dan ook niks, met je cultuur verloochenen te maken. Maar drama-queens als jij maken dat er graag van. "Help straks lopen we allemaal in burqa!!!!!!1111'.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:17 schreef Tikorev het volgende:
Vrijheid van godsdienst betekent niet dat 15.000.000 niet islamitische Nederlanders een vrije dag, die ondertussen deel uit maakt van ons culturele erfgoed, moeten inleveren om een moslimminderheid van 6% het naar de zin te maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Onze zo geroemde cultuur gaat uit van vrijheid van godsdienst, hoe rijm jij dat met een en ander ?
Naar meubelpleinen en tweedehands autoboulevards gaan, wat op een gemiddelde 2e paasdag of 2e pinksterdag gebeurd noem jij cultureel erfgoed ?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:22 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst betekent niet dat 15.000.000 niet islamitische Nederlanders een vrije dag, die ondertussen deel uit maakt van ons culturele erfgoed, moeten inleveren om een moslimminderheid van 6% het naar de zin te maken.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Naar meubelpleinen en tweedehands autoboulevards gaan, wat op een gemiddelde 2e paasdag of 2e pinksterdag gebeurd noem jij cultureel erfgoed ?
Ik ben een groot voorstander van assimileren. Als er honderden jaren geleden al allemaal van die linkse multiculties klaar hadden gestaan met 'integreren met behoud van eigen cultuur' had er nu niet eens een Nederlands volk bestaan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat is geen integreren, dat is assimileren. En daarnaast, jij eet nooit een broodje shoarma of donner?
Ik ben geen geschiedkundige, maar ik durf te wedden dat we eerder in nederland waren dan +/- 2000 jaar geleden. Wat nou origine.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Omdat Nederland christelijk isVan origine.
Hmmm, zou je ook naar schoonfamilie moeten op Suikerfeestdag? Dan ben ik helemaal voor!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Naar meubelpleinen en tweedehands autoboulevards gaan, wat op een gemiddelde 2e paasdag of 2e pinksterdag gebeurd noem jij cultureel erfgoed ?
Nee, je bloedsuikerspiegel laten exploderen omdat allah dat stoer vindt...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou, die hou je toch?quote:
De vrije tweedepinksterdag (of paasdag).quote:
Jij wou zeker ook dat Simon Stevin zich in zijn tijd ook maar assimileerde aan de huidige wetenschap, in plaats van het toetsen daarvan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van assimileren. Als er honderden jaren geleden al allemaal van die linkse multiculties klaar hadden gestaan met 'integreren met behoud van eigen cultuur' had er nu niet eens een Nederlands volk bestaan.
Overigens, als ik een broodje shoarma eet doe ik dat geheel vrijwillig. Niemand die mij daartoe verplicht en niemand die mij vertelt dat ik daardoor bijvoorbeeld nooit meer boerenkool mag eten mocht ik dat willen. Dat vergelijk gaat dus niet op.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Jij wou zeker ook dat Simon Stevin zich in zijn tijd ook maar assimileerde aan de huidige wetenschap, in plaats van het toetsen daarvan.
Lees het nog eens. Definitiegewauwelquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:32 schreef Tikorev het volgende:
[..]Wetegnschap? Volgens mij hadden we het hier over cultuur...
Ja, maar 2000 jaar geleden was Nederland nog geen Nederland. Van origine dus.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ben geen geschiedkundige, maar ik durf te wedden dat we eerder in nederland waren dan +/- 2000 jaar geleden. Wat nou origine.
En waar zijn die mensen nu dan als ze niet volledig zijn opgegaan in de Nederlandse bevolking?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hugenoten uit Frankrijk vluchtten vroeger naar Nederland omdat je hier vrij was. Hier hoefde je je niet te assimileren. En nu wil jij dat ineens wél gaan opleggen.
Dus je bent het met me eens dat het christendom is 'ook maar een keertje is opgericht'?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:33 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, maar 2000 jaar geleden was Nederland nog geen Nederland. Van origine dus.![]()
Dan mag jij het nog 'the day formerly known as 2e pinksterday" noemen, okay?quote:
Dat heb ik gedaan. Je had een of ander zielepietjes verhaal over een wetenschapper uit de 16e eeuw terwijl we het over cultuur hadden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:33 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Lees het nog eens. Definitiegewauwel
Precies. De helft van nederland stemt links, en TIkorev laat duidelijk blijken dat-ie liever orthodox in z'n rechtse schuilkelder blijft, en niet wil integreren met links nederland. Volgens mij wordt 't hoog tijd dat Tikorev (verplicht!) inburgert, want anders kan-ie opzoutenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:31 schreef Yildiz het volgende:
Ik vind dat jij tegen de Nederlandse cultuur bent, het wordt voor jouw eens tijd om te assimileren.
Vraag maar een paar mensen die ver weg frans zijn. Dik kans dat het hugenoten geweest waren.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:34 schreef Tikorev het volgende:
[..]
En waar zijn die mensen nu dan als ze niet volledig zijn opgegaan in de Nederlandse bevolking?
Franse kroegen!quote:[..]Zo’n 12.000 hugenoten kwamen in Amsterdam terecht, daarmee was rond 1700 een kwart van de Amsterdammers Frans; er waren Franse buurten en kroegen en een Franse kerk (de Waalse Kerk). Veel hugenoten kwamen terecht in het boekenvak, omdat dit gilde vreemdelingen toeliet. Van de 230 uitgevers die Amsterdam tussen 1680 en 1730 telde, waren er 80 hugenoots.[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugenoot
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat het christendom is 'ook maar een keertje is opgericht'?
Als je op lange termijn kijkt, zou vasthouden aan het christendom tegen de (historische) cultuur zijn.
Zielepietjesverhaal? Och, ik laat dit onderwerp wel vallen bij jou, heeft toch geen zin.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:36 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan. Je had een of ander zielepietjes verhaal over een wetenschapper uit de 16e eeuw terwijl we het over cultuur hadden.
Als er een nieuw type vervoermiddel ontstaat, ben je dan tegen de nederlandse (auto)-cultuur als je geen auto gebruikt?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:40 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja zeg, zullen we dan ook maar weer terug naar het autoloze tijdperk? Of die cultuur waar we de doodstraf nog hanteerden?
1x per jaar naar de kerk gaan vind ik al redelijk weinigquote:Bovendien houden we ook niet vast aan het christendom, het zwakt af, maar het is nog niet voltooid. Te vroeg dus om feestdagen ineens af te schaffen.
quote:En ja, het christendom is ook maar 'n keertje opgericht ja.. Maar natuurlijk![]()
Dat hebben die Hugenoten dus wel gedaan. Die zijn geassimileerd in de Nederlandse samenleving. Zoals het ook hoort.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:39 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarmee beweer ik dus, dat assimileren aan de Nederlandse cultuur niet betekend dat je je eigen cultuur moet vergeten. Of je moet geschiedenis ontkennen, dat kan tegenwoordig ook.
Franse kroegen! Kwart van Amsterdam was Frans!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:43 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat hebben die Hugenoten dus wel gedaan. Die zijn geassimileerd in de Nederlandse samenleving. Zoals het ook hoort.![]()
Jij snapt er echt helemaal niks van he?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:43 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat hebben die Hugenoten dus wel gedaan. Die zijn geassimileerd in de Nederlandse samenleving. Zoals het ook hoort.![]()
Het heeft inderdaad geen zin om een lulverhaal over een wetenschapper uit de 16e eeuw te houden als we het hebben over het behoud van een cultureel verschijnsel in de 21ste eeuw.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zielepietjesverhaal? Och, ik laat dit onderwerp wel vallen bij jou, heeft toch geen zin.
Die quote ik even.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Het heeft inderdaad geen zin om een lulverhaal over een wetenschapper uit de 16e eeuw te houden als we het hebben over het behoud van een cultureel verschijnsel in de 21ste eeuw.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:39 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Vraag maar een paar mensen die ver weg frans zijn. Dik kans dat het hugenoten geweest waren.
Of dit, bijvoorbeeld.
[..]
Franse kroegen!Toen al wouden ze niet assimileren aan Nederlandse kroegen!
Daarmee beweer ik dus, dat assimileren aan de Nederlandse cultuur niet betekend dat je je eigen cultuur moet vergeten. Of je moet geschiedenis ontkennen, dat kan tegenwoordig ook.
Sterker nog, assimileren aan de Nederlandse cultuur, zogenaamd christelijk worden, is juist tegen de Nederlandse cultuur in.
Die vrijheid is helemaal niks links, ik wens dat liberaal niet geassocieerd wordt met links. Dat is totaal iets anders.
En wat is er met die mensen gebeurd? Ze zijn geassimileerd. Er zijn geen Franse kroegen meer speciaal voor Hugenoten. Ze zijn cultureel gezien niet meer te herkennen als aparte groep.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:43 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Franse kroegen! Kwart van Amsterdam was Frans!
quote:
Nee, het is inherent aan het verschijnsel cultuur. Cultuur is níet statisch, ís niet 100-en jaren hetzelfde. Cultuur verandert, past zich aan of laat zich aanpassen, onder invloeden van interne én externe factoren, doe je gewoon he-le-maal niks aan. Hoe hard je ook moppert en klaagt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef feessie het volgende:
Het gaat mij meer om het idee , dat onze westerse beschaving langzaam begint te veranderen. Dat moet stoppen , ongeacht je feestagen nutteloze dagen vind ofniet.
Onze cultuur bestond uit vierendelen en radbraken! Handafhakken is voor moslims!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:40 schreef Taurus het volgende:
Ja zeg, zullen we dan ook maar weer terug naar het autoloze tijdperk? Of die cultuur waar we de doodstraf nog hanteerden?
Ik wacht met smart op 't moment dat TIkorev weer een of andere 'bron' van 't net af googeld die 'm gelijk moet geven. Waarom zou je overtuigende beweringen opzetten als je ook met autoriteitsargumenten kunt komenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jij snapt er echt helemaal niks van he?
Ik denk dat je even het stukje hugenoten moet lezen, want dit is wel heel erg, euuhmm, 'apart'.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
En wat is er met die mensen gebeurd? Ze zijn geassimileerd. Er zijn geen Franse kroegen meer speciaal voor Hugenoten. Ze zijn cultureel gezien niet meer te herkennen als aparte groep.![]()
Maar hoe kan er nou een cultuur gevormd worden terwijl het merendeel er niet achter staat ?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, het is inherent aan het verschijnsel cultuur. Cultuur is níet statisch, ís niet 100-en jaren hetzelfde. Cultuur verandert, past zich aan of laat zich aanpassen, onder invloeden van interne én externe factoren, doe je gewoon he-le-maal niks aan. Hoe hard je ook moppert en klaagt.
Dus een cultuur moet zijn wat het merendeel wilt?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:53 schreef feessie het volgende:
[..]
Maar hoe kan er nou een cultuur gevormd worden terwijl het merendeel er niet achter staat ?
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:50 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik wacht met smart op 't moment dat TIkorev weer een of andere 'bron' van 't net af googeld die 'm gelijk moet geven.
Wie zegt dat? Ik bedoel, FOK! is niet echt representatief te noemen hoor. Ik geloof best dat heel veel mensen tegen zullen zijn, maar dat er ook een redelijke groep is die voor is, en dat er heel veel mensen zijn die het allemaal een zorg zal zijn.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:53 schreef feessie het volgende:
[..]
Maar hoe kan er nou een cultuur gevormd worden terwijl het merendeel er niet achter staat ?
Je kunt ook gewoon even antwoord geven op mijn vraag. Waar zijn die mensen gebleven als ze volgens jou niet zijn geassimileerd? Dan moeten ze nu toch nog ergens als herkenbare culturele groep in Nederland bestaan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik denk dat je even het stukje hugenoten moet lezen, want dit is wel heel erg, euuhmm, 'apart'.
Nee klopt , maar ik geloof dat t merendeel echt wel tegen zal zijn. We zullen t wel zienquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Ik bedoel, FOK! is niet echt representatief te noemen hoor. Ik geloof best dat heel veel mensen tegen zullen zijn, maar dat er ook een redelijke groep is die voor is, en dat er heel veel mensen zijn die het allemaal een zorg zal zijn.
Schat, die cijfers van het CBS gaven je geen gelijkquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:55 schreef Tikorev het volgende:
[..]![]()
![]()
Het heeft je wel geraakt hé dat die cijfers van het CBS me gelijk gaven. Dat je het er nu nog steeds over hebt...
Je probeert nu de islam te vergelijken met een vluchtelingenstroom uit 1700.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:57 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon even antwoord geven op mijn vraag. Waar zijn die mensen gebleven als ze volgens jou niet zijn geassimileerd? Dan moeten ze nu toch nog ergens als herkenbare culturele groep in Nederland bestaan?
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:59 schreef gronk het volgende:
[..]
En dat ik het er 'nu nog steeds over heb' is een misvatting van je;
Natuurlijk is het merendeel tegen, daar lijkt mij geen twijfel over te bestaan. Niet per sé vanwege het behouden van pasen, maar voornamelijk om het niet gelijk geven aan de moslims.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:58 schreef feessie het volgende:
[..]
Nee klopt , maar ik geloof dat t merendeel echt wel tegen zal zijn. We zullen t wel zienInderdaad liggen wij wel ongeveer op één lijn
![]()
Jij komt zelf met dat voorbeeld aan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je probeert nu de islam te vergelijken met een vluchtelingenstroom uit 1700.
Dat is op zijn minst merkwaardig.
ja, om aan te tonen dat assimileren niet in de nederlanse cultuur past.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:02 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Jij komt zelf met dat voorbeeld aan.
Assimileren is een proces. Het feit dat de Hugenoten nu niet meer zijn te herkennen als culturele groep geeft aan dat ze zijn geassimileerd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
ja, om aan te tonen dat assimileren niet in de nederlanse cultuur past.
Met dat verschil dat het weer een dag is die van je adv-uren afgaat.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:03 schreef Spacehamster het volgende:
We hebben nooit Sinterklaas ingeruild voor de VS-vorm van kerst.
Die feesten staan gewoon naast elkaar.
Dus is het genoeg om het suikerfeest alleen maar te erkennen als een feestdag en klaar is Klara.
Omdat de komst van hugenoten iets zeer tijdelijks was.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:07 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Assimileren is een proces. Het feit dat de Hugenoten nu niet meer zijn te herkennen als culturele groep geeft aan dat ze zijn geassimileerd.
Inderdaad, en dat zie ik met moslims niet gebeuren. Nu niet en in de toekomst niet. Die willen dat wij ons assimileren aan hun. Mooi niet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:07 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Assimileren is een proces. Het feit dat de Hugenoten nu niet meer zijn te herkennen als culturele groep geeft aan dat ze zijn geassimileerd.
In een periode van dik 300 jaar, dankuwelalstublieft!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:07 schreef Tikorev het volgende:
[..]
'om een bron vragen' is jouw standaard vertragingstactiek om mensen met een kluitje in het riet te sturen. Net zoals je nu ook een poging doet om me iets in de schoenen te schuiven wat niet klopt. Zoek maar eens wat posts van me op en je zult zien dat ik je al eerder op jouw vertragingstactiek heb aangesproken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:01 schreef Tikorev het volgende:
Het feit dat je het er nu weer over hebt toont aan dat het je nogal heeft aangegrepen. Blijkbaar kun je het moeilijk loslaten (was ook wel lachwekkend hoor)...
Kerel, zeur toch niet zo. Waar in dit topic heb ik iemand om een bron gevraagd?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:09 schreef gronk het volgende:
[..]
'om een bron vragen' is jouw standaard vertragingstactiek om mensen met een kluitje in het riet te sturen.
Hoezo 300 jaar? Honderd jaar geleden waren de Hugenoten nog wel herkenbaar als afzonderlijke culturele groep?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:09 schreef Jarno het volgende:
[..]
In een periode van dik 300 jaar, dankuwelalstublieft!.
Volgens mij gaat het proces daar juist de andere kant op. Zo'n islamiische feestdag ten koste van een Nederlandse lijkt me daar een goed voorbeeld van.quote:Wie zegt dat de Islamitische gemeenschap niet met eenzelfde proces bezig is, nu?
ONZE FEESTDAGEN! DIT GAAT VEEL TE VER!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:07 schreef feessie het volgende:
Ahh sorry hoor , dit gaat me echt te ver. Hoe kunnen onze feestdagen nou gaan inruilen voor andere islamitische feestdagen. Wanneer stopt dit gedonder nou is ? We zijn een multicultureel land waar plek is voor iedereen , maar onze normen en waarden hoeven toch niet veranderd te worden?
Nee, want het is helemaal geen feestdag, Nederland is geen moslim land en 't is niet de bedoeling dat te gaan worden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:03 schreef Spacehamster het volgende:
We hebben nooit Sinterklaas ingeruild voor de VS-vorm van kerst.
Die feesten staan gewoon naast elkaar.
Dus is het genoeg om het suikerfeest alleen maar te erkennen als een feestdag en klaar is Klara.
Oh, dat moet dan nog komen. Moet je wel snel zijn, anders gaan we in deel II vederquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:16 schreef Tikorev het volgende:
Kerel, zeur toch niet zo. Waar in dit topic heb ik iemand om een bron gevraagd?
quote:Jij bent gewoon nog steeds van slag omdat je in het topic over de gezondheidszorg aan mij een bron vroeg waaruit zou blijken dat door de vergrijzing de zorgvraag toeneemt. Ik geeft een bron van het CBS die bevestigt dat ik gelijk heb en jij wringt je in de meest rare bochten om maar niet toe te hoeven geven dat je ongelijk hebt omdat ene Sylvester het met je eens is.![]()
'you think you are so clever'quote:Stap er aub eens overheen en ga gewoon weer ontopic verder.
Nou, hehe... opgelucht? Kunnen we nu weer ontopic verder!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:48 schreef gronk het volgende:
[..]
Daarnaast heb ik er geen moeite mee om m'n ongelijk toe te geven
Eerste paasdag is altijd op een zondag. Oh wacht de vrije zondag moet natuurlijk ook ingeruild gaan worden voor de vrije vrijdag...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:41 schreef Yildiz het volgende:
2 paasdagen minder, en 1 suikerdag meer is goed voor de economie.
Zou je in 't vervolg dit soort uitstapjes achterwege willen laten dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:50 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Nou, hehe... opgelucht? Kunnen we nu weer ontopic verder!![]()
Hmm...volgens mij begon jij te miepen over een bron of zoiets terwijl dat totaal niet aan de orde was.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Zou je in 't vervolg dit soort uitstapjes achterwege willen laten dan?
Begrijpend lezen is moeilijk he? Maar ja, 't schrift is dan ook een uitvinding uit 't midden-oostenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:55 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hmm...volgens mij begon jij te miepen over een bron of zoiets terwijl dat totaal niet aan de orde was.
quote:
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:50 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik wacht met smart op 't moment dat TIkorev weer een of andere 'bron' van 't net af googeld die 'm gelijk moet geven.
Nou, wat begrijp je daar niet aan?quote:
Ik toon het gelijk van mijn stelling aan.quote:
Als jij een eerdere quote van mij uit dit topic kan geven over een bron praten we verderquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:55 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hmm...volgens mij begon jij te miepen over een bron of zoiets terwijl dat totaal niet aan de orde was.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 13:14 schreef Tikorev het volgende:
Tooooktoktoktoktoktok *fapfapfap*
quote:
Gaat het nu wel over moslims dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 13:42 schreef buachaille het volgende:
Even nog een kleine wetenswaardigheid er tussendoor: 14 november - Wereld diabetes dag. http://www.medinet.be/shownews.asp?ID=36
Misschien bedoelt het CNV die dag wel en gaat het helemaal niet over moslims.![]()
Je doet net alsof je het zwaar hebtquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 13:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Goede ontwikkeling, ik ben blij dat die gasten meeleven.²
pff .. gelukkig redeneren niet alle mensen zo, anders zaten we nu nog in het stenen tijdperkquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:45 schreef feessie het volgende:
Het gaat mij meer om het idee , dat onze westerse beschaving langzaam begint te veranderen. Dat moet stoppen , ongeacht je feestagen nutteloze dagen vind ofniet.
Zo vooruit strevend vind ik een boel moslims anders niet, er zijn er zat die zich gedragen of ze maar wat graag naar die tijd terug zouden gaan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:06 schreef moussie het volgende:
[..]
pff .. gelukkig redeneren niet alle mensen zo, anders zaten we nu nog in het stenen tijdperk
Als ze zo doorgaan kan je d'r op wachten dat Nederland straks niet meer bestaat!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 02:12 schreef Takkesteeg het volgende:
Het lijkt mij verstandig gewoon vast te houden aan Nederlandse feest- en gedenkdagen in dit land en dit niet in te wisselen voor wat dan ook.
Tenzij je Nederland op den duur wilt opdoeken natuurlijk!![]()
Zo is 't en niet anders!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Neenee, meubelpleinen en autoshows zijn een betrekkelijk nieuwe uitvinding. Vroegâh gingen we op 2e Paas-, Pinkster- en Kerstdag soep eten bij oma. En dát is wèl cultureel erfgoed, al zijn de oma's in kwestie al een poosje dood. Die commercialisering van "de" dagen heb IK niet uitgevonden en voor mij hoeft dit ook niet!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wat we? Wie zijn "we"?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ben geen geschiedkundige, maar ik durf te wedden dat we eerder in nederland waren dan +/- 2000 jaar geleden. Wat nou origine.
Je hebt gelijk. Als er aan een maandag een ander labeltje hangt zullen we niet meer en masse soep gaan eten bij oma.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 15:55 schreef progrock het volgende:
[..]
Neenee, meubelpleinen en autoshows zijn een betrekkelijk nieuwe uitvinding. Vroegâh gingen we op 2e Paas-, Pinkster- en Kerstdag soep eten bij oma. En dát is wèl cultureel erfgoed, al zijn de oma's in kwestie al een poosje dood. Die commercialisering van "de" dagen heb IK niet uitgevonden en voor mij hoeft dit ook niet!
IJzersterk plan... Raad ik je alleen wel aan om je variabele vrije dagen voor 2032 alvast te reserveren bij je baas. Want dat is rooster-technisch gezien (bezetting enzo) nogal een gedoe.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:38 schreef Ofyles2 het volgende:
Een oplossing waar ik zelf aandacht was een variabele vrijedagensysteem, waarbij de meeste mensen geen feestdagen hoeven te vieren waarvoor ze niet gekozen hebben.
Met een beetje geluk wil *iedereen* werken met de feestdagenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:49 schreef Tuvai.net het volgende:
daar er immers ook werknemers kunnen zijn die géén vrij willen op feestdagen.
Als ik zelf geen vriendin had dan zou ik dat ook doen. Ik ken overigens genoeg mensen die niks anders willen doen als werken en poen verdienen. Vergeet niet dat veel mensen alleenstaand/vrijgezel zijn. Er zijn ook mensen die geen familie hebben of geen contact meer met de familie hebben. Of gewoon mensen die totaal geen feestdagen vieren.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 20:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Met een beetje geluk wil *iedereen* werken met de feestdagen
'sorry schat, ik kan echt niet naar je ouders toe, ik *moet* blijven werken... orders van de baas.'
De mens. Jezus. Of, nouja, die bestond toen nog niet.quote:
MITS het ene cultuur in het ander rimpelloos overglijdt anders is het AFGEDWONGEN en heeft dan NIETS meer met cultuur te maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 11:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, het is inherent aan het verschijnsel cultuur. Cultuur is níet statisch, ís niet 100-en jaren hetzelfde. Cultuur verandert, past zich aan of laat zich aanpassen, onder invloeden van interne én externe factoren, doe je gewoon he-le-maal niks aan. Hoe hard je ook moppert en klaagt.
Wat jij beweert, gebeurt ook in het dagelijkse leven met OV-bedrijven en kleine winkeliers (tenminste in Amsterdam). Niets op aan te merken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:49 schreef Tuvai.net het volgende:
Variabele vrije dagen klinkt op zich goed, alleen een probleem. Dan zou je dus op het moment dat er bijvoorbeeld suikerfeest of kerstmis is opeens héél veel personeel hebben dat vrijneemt, en je moet zelf vrijwel het gehele jaar door draaien inclusief de feestdagen, daar er immers ook werknemers kunnen zijn die géén vrij willen op feestdagen.
Waarom is dit afgedwongen? Kom op zeg, het is gewoon een voorstel van een vakbond.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 21:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
MITS het ene cultuur in het ander rimpelloos overglijdt anders is het AFGEDWONGEN en heeft dan NIETS meer met cultuur te maken.
En dat dom geblaat hoevaak je wel naar de kerk gaat op christelijke feestdagen heeft er geen zak mee te maken dat je een cultureel erfgoed maar overboord moet flikkeren t.b.v. van een drammerige minderheid. Zo kan je ook de zondagen maar laten verdwijnen want bijna geen hond gaat meer naar de kerk of weet waar eigenlijk zondag voor staat.
Dat los je op zoals dat ook in ziekenhuizen, bejaardenhuizen enz.... gebeurt. Voorrang aan de gelovigen en verder op toerbeurt. Mijn zussen werken in de verzorging. Het ene jaar moeten ze met kerst werken, het andere jaar met pasen, enz...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:49 schreef Tuvai.net het volgende:
Variabele vrije dagen klinkt op zich goed, alleen een probleem. Dan zou je dus op het moment dat er bijvoorbeeld suikerfeest of kerstmis is opeens héél veel personeel hebben dat vrijneemt, en je moet zelf vrijwel het gehele jaar door draaien inclusief de feestdagen, daar er immers ook werknemers kunnen zijn die géén vrij willen op feestdagen.
Maar het min of meer hypocriete aan dat kwade bloed is dat de mensen met kwaad bloed niet eens meer weten waar pasen of pinksteren over gaan.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:47 schreef Kadesh het volgende:
Maak van dat suikerfeest gewoon een extra officiele vrije dag, op die manier stoot je andere mensen ook niet voor het hoofd om van hun een (belangrijke?) vrije dag af te nemen. Door een vrij christelijke dag op te offeren voor een islamitische zet je alleen maar kwaad bloed bij een hoop mensen.
Daar gaat het niet over, de meerderheid ziet het zo dat hun feestdag wordt op geoffert voor die van een reemde cultuur.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar het min of meer hypocriete aan dat kwade bloed is dat de mensen met kwaad bloed niet eens meer weten waar pasen of pinksteren over gaan.
Vergeet niet dat er een hoop sympatisanten zijn die graag zo'n "dag voor het suikerfeest" zouden wilen hebben en zelf geen Moslim zijn, we komen dan aan minimaal 4,6 miljoen mensen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:57 schreef buachaille het volgende:
Er zijn in Nederland even veel moslims als dat er mensen kijken naar Lingo. Waarom moet er dan een verplichte vrije dag komen voor het suikerfeest terwijl lingo gewoon wordt opgeheven. Ik denk dat het CNV gewoon bezig is met een ordinaire ledenwerf actie.
Aangezien er nu 1 miljoen Nederlanders die moslim zijn, moeten niet moslimse nederlanders er maar eens aan gaan wennen dat het geen vreemde cultuur meer is maar onderdeel begint te worden van de Nederlandse cultuur.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:55 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Daar gaat het niet over, de meerderheid ziet het zo dat hun feestdag wordt op geoffert voor die van een reemde cultuur.
Ja, dan los je mijn probleem gedeeltelijk op, maar maak je weer ontelbare nieuwe problemen aan. Alsof er niet al genoeg spanningen zijn tussen gelovigen en niet-gelovigen, dat maak je met zoiets echt tien keer zo erg.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:23 schreef Gia het volgende: Voorrang aan de gelovigen en verder op toerbeurt.
Of de Moslims moeten maar bedenken dat ze in een land leven waar 15 miljoen mensen wonen die geen moslim zijn, en dat zij zich maar moeten aanpassen aan onze cultuur. Het is toch van de gekken dat wij onze cultuur aan gaan passen aan die van moslims. Dit is een eerste stap, maar langzaamaan offeren wij steeds meer onze cultuur op voor de cultuur van anderen die in ons land zijnquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Aangezien er nu 1 miljoen Nederlanders die moslim zijn, moeten niet moslimse nederlanders er maar eens aan gaan wennen dat het geen vreemde cultuur meer is maar onderdeel begint te worden van de Nederlandse cultuur.
Overmorgen moeten wij een in burqa lopen ja!quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:32 schreef Blik het volgende:
[..]
Of de Moslims moeten maar bedenken dat ze in een land leven waar 15 miljoen mensen wonen die geen moslim zijn, en dat zij zich maar moeten aanpassen aan onze cultuur. Het is toch van de gekken dat wij onze cultuur aan gaan passen aan die van moslims. Dit is een eerste stap, maar langzaamaan offeren wij steeds meer onze cultuur op voor de cultuur van anderen die in ons land zijn
Waarom nou weer zo overdrijven ? Omdat Nederland een christelijke cultuur heeft betekent toch ook niet dat we allemaal gereformeerd vrijgemaakt zijn en op zondag geen tv kijken~?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Overmorgen moeten wij een in burqa lopen ja!
Nee. Natuurlijk niet. Het was dan ook sarcasme op zijn 'hellend vlak' drogreden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom nou weer generaliseren ? Omdat Nederland een christelijke cultuur heeft betekent toch ook niet dat we allemaal gereformeerd vrijgemaakt zijn en op zondag geen tv kijken~?
aha, no offense ! Ik denk dat een hele hoop mensen niet snappen dat iets als ´cultuur´ voortdurend in beweging is en niet statisch.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:37 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het was dan ook sarcasme op zijn 'hellend vlak' drogreden.
Niets meer, niet minder.
Afgezien van het feit dat hij cultuur als een 'zero-sum' behandeld. Een wiskundige optel en aftrek som, met een vaste waarde voor cultuur. Laat ik daar maar niet over beginnen.
Wacht dan nog een jaar of 35 met dit assimilatieproces, dan heb ík er geen last meer van!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:09 schreef Jarno het volgende:
[..]
In een periode van dik 300 jaar, dankuwelalstublieft!. Wie zegt dat de Islamitische gemeenschap niet met eenzelfde proces bezig is, nu? Een erkenning van één van de Islamtische feestdagen kan daar een prima 1e stap in zijn. Of kun jij aantonen dat we geen enkel gebruik, feest, of zelfs maar het kleinste stukje cultuur van de Hugenoten hebben overgenomen?
time waits for no-onequote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:55 schreef progrock het volgende:
[..]
Wacht dan nog een jaar of 35 met dit assimilatieproces, dan heb ík er geen last meer van!
Wie houdt jou tegen om bier te gaan drinken op het suikerfeest?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:14 schreef Hathor het volgende:
Kanker op met je suikerfeest. Als het nou bier was.
Voor mijn part smeren die moslims zich helemaal vol met pindakaas en allerlei andere zoet meuk, als het maar geen verplichte vrije dag gaat worden, want daar doe ik effe niet aan mee.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:35 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Wie houdt jou tegen om bier te gaan drinken op het suikerfeest?En net alsof pinksteren een bierfeest is
![]()
Jij doet ook niet mee aan pinksteren, pasen, carnaval, kerst en koninginnedag?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Voor mijn part smeren die moslims zich helemaal vol met pindakaas en allerlei andere zoet meuk, als het maar geen verplichte vrije dag gaat worden, want daar doe ik effe niet aan mee.
Is het zó verschrikkelijk belangrijk om te weten waar de christelijke feestdagen voor staan? Het is de cultuur sinds eeuwen en als tijd de cultuur inhaalt vervaagt het vanzelf. Net zoals sinterkaas en cadootjes langzaam verschuiven naar de kerst.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar het min of meer hypocriete aan dat kwade bloed is dat de mensen met kwaad bloed niet eens meer weten waar pasen of pinksteren over gaan.
Jij je suikerfeest vrij en de christelijke dagen ga je maar fijn werken want die zeggen jou toch niets én je hebt er geen enkele binding mee laat staan dat je er een drol van begrijpt.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Jij doet ook niet mee aan pinksteren, pasen, carnaval, kerst en koninginnedag?²
Alle religieuze feesten zijn kut, domweg omdat de overheid dan heeft besloten dat ik die dag geen geld mag verdienen, alle winkels dicht zijn, en iedereen kruipt samen met zijn familie om over koetjes en kalfjes te lullen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 13:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Jij doet ook niet mee aan pinksteren, pasen, carnaval, kerst en koninginnedag?²
Dat is het voor mij zo'n beetje elk weekend. Doordeweeks heb ik dus nodig om dat te kunnen financieren, en gedwongen vrije dagen passen dus niet in dat plaatje.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:21 schreef Pappie_Culo het volgende:
koninginnedag is druks & zuipen. gesjellug man!
En wat is daar zo erg aan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:13 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Is het zó verschrikkelijk belangrijk om te weten waar de christelijke feestdagen voor staan? Het is de cultuur sinds eeuwen en als tijd de cultuur inhaalt vervaagt het vanzelf. Net zoals sinterkaas en cadootjes langzaam verschuiven naar de kerst.
quote:Weet jij waar pinksteren en pasen voor staan?
Weet jij waar de week en zondagen voor staan?
Ja... ik kan het al niet eens meer financieren. Ik kies m'n momenten.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is het voor mij zo'n beetje elk weekend. Doordeweeks heb ik dus nodig om dat te kunnen financieren, en gedwongen vrije dagen passen dus niet in dat plaatje.![]()
Of 5 mei.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:51 schreef SCH het volgende:
Maar liever nog 2e pinksterdag want dat is echt een loze dag. Maar die kunnen we ook inruilen voor iets boeddhistisch of 1 mei.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Probleem is echter dat veel bedrijven dan gewoon sluiten, ik heb de wil om dan te werken, maar als het bederijf gesloten is heeft het geen zin.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Jij je suikerfeest vrij en de christelijke dagen ga je maar fijn werken want die zeggen jou toch niets én je hebt er geen enkele binding mee laat staan dat je er een drol van begrijpt.
uhm, wordt lingo wel opgeheven ?quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 11:57 schreef buachaille het volgende:
Er zijn in Nederland even veel moslims als dat er mensen kijken naar Lingo. Waarom moet er dan een verplichte vrije dag komen voor het suikerfeest terwijl lingo gewoon wordt opgeheven. Ik denk dat het CNV gewoon bezig is met een ordinaire ledenwerf actie.
beter 2e paasdag. Dan is de kans op kut weer groter. En het suikerfeest schuift door de arabische kalender steeds meer op richting onze zomerquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:51 schreef SCH het volgende:
Maar liever nog 2e pinksterdag want dat is echt een loze dag. Maar die kunnen we ook inruilen voor iets boeddhistisch of 1 mei.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/120358/index.htmlquote:Het voorstel van vakbond CNV om tweede paasdag of Tweede Pinksterdag voor een islamitische feestdag in te ruilen, krijgt geen steun van CDA en PvdA in de Tweede Kamer.
CDA-kamerlid Gerda Verburg vindt het een ‘sympathiek’ idee dat werknemers een vrije dag voor hun religieuze feestdag kunnen opnemen, maar werkgevers en werknemers kunnen dat volgens haar beter zelf in een cao regelen.
Grens
‘Want we hebben niet alleen een Suikerfeest, maar ook tal van andere religieuze feesten. De vraag is dan: waar leg je de grens als je dat wettelijk wil vastleggen?' Het CDA is ook niet bereid daarvoor een bestaande nationale feestdag in te leveren.
Ook de PvdA laat weten een wettelijke regeling niet nodig te vinden, omdat werknemers in overleg met hun werkgever nu al een vrije dag voor bijvoorbeeld het Suikerfeest kunnen opnemen.
Gisteren meldde de Nederlands Islamitische Omroep dat het CNV bereid is tweede paasdag of Pinksteren in te ruilen voor een islamitische feestdag. Het CNV heeft dit inmiddels bevestigd, maar benadrukt dat het alleen gaat om tweede paasdag en tweede pinksterdag, dus niet om beide Pinksterdagen.
Vorig jaar zei de christelijke bond nog hier niets voor te voelen. Maar dit standpunt zou niet meer realistisch zijn.
‘Wij vinden dat álle Nederlanders, dus niet alleen de christelijke, de ruimte moeten krijgen hun religieuze feestdagen te vieren,’ zegt hoofd communicatie Jos Stuart in een toelichting.
'Een aantal cao's biedt mensen nu al de mogelijkheid om tweede pinksterdag in te ruilen voor bijvoorbeeld het Suikerfeest. Maar het blijkt tot nu toe niet mogelijk om dit in alle cao's geregeld te krijgen. In een tijd waarin iedereen het heeft over integratie en samenleven is dit een volgende stap. Want waarom heeft de ene Nederlander wèl het recht zijn religieuze feestdagen te vieren en moet de ander daarvoor speciaal vrij nemen?'
Meubelboulevard
Verwijten dat het CNV de christelijke normen en waarden te grabbel gooit, vindt hij niet terecht. De bond heeft over het opgeven van de tweede religieuze dagen overleg gehad met kerken. ‘Strikt genomen is tweede paas- of pinksterdag vanuit kerkelijk oogpunt geen feestdag. Het zijn dagen geworden waarop veel mensen naar de meubelboulevard gaan.’ Aan de 'eerste' dagen zal de bond nooit tornen, zegt Stuart.
En het argument dat hiermee een traditie van familiedagen verloren gaat, gaat volgens de bond ook niet op. ‘Tradities ontwikkelen zich. En als niet-moslim kun je ook op de dag van het Suikerfeest naar je schoonfamilie.’
Het kon me toch al gestolen worden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het feestje gaat niet door.
CDA en PvdA zien niets in 'Suikerfeestplan' CNV
[..]
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/120358/index.html
Graag zelfs!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 21:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
Zo kan je ook de zondagen maar laten verdwijnen want bijna geen hond gaat meer naar de kerk of weet waar eigenlijk zondag voor staat.
Dat het in een ander land géén feestdag is, is natuurlijk geen argument.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 14:50 schreef SCH het volgende:
Ik ben er wel voor - die 2e paasdag is in geen ander land een feestdag.
Er zijn nóg meer mensen die vreemd gaan. Een nationale neukdag zou dus ook een goed idee zijn.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:30 schreef SCH het volgende:
Er gaan meer mensen naar de kerk dan naar het voetbal, heel veel dus.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:31 schreef Lithion het volgende:
[..]
Er zijn nóg meer mensen die vreemd gaan. Een nationale neukdag zou dus ook een goed idee zijn.
En daarna schuift ie door naar de winter en valt op een gegeven moment samen met kerst of wat voor vrije dag dan ook en dan ben je dubbel genaaid !quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 16:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
beter 2e paasdag. Dan is de kans op kut weer groter. En het suikerfeest schuift door de arabische kalender steeds meer op richting onze zomer![]()
Maar dat gaan wij niet meemakenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:34 schreef BeeDee het volgende:
[..]
En daarna schuift ie door naar de winter en valt op een gegeven moment samen met kerst of wat voor vrije dag dan ook en dan ben je dubbel genaaid !![]()
![]()
Sinds een paar jaar is wel de beurs open op Koninginnedag omdat het Europeesch gezien geen feestdag is.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:30 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat het in een ander land géén feestdag is, is natuurlijk geen argument.
Idd. Ik ben geen moslimbasher maar de feestdagen moeten gewoon blijven staan zoals ze staan. Als er binnen een bedrijf(stak) erg veel moslims werkzaam zijn moeten ze intern maar een oplossing zoeken maar niet de wil van een minderheid aan het hele land opleggen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:56 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Guttegut, zoiets roepen is natuurlijk ook een manier om nieuwe zieltjes te winnen![]()
Gelukkig hebben ze met het suikerfeest een manier gevonden om hun wervingsboodschap te verpakken.
Het Suikerfeest heeft voor mij (en heel veel anderen) evenveel betekening als 2e paasdag en pinksteren. 0,0.quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:35 schreef SCH het volgende:
We kunnen ook 2e paas en pinkster dag afschaffen voor er iets voor terug te krijgen, het zijn loze dagen zonder betekenis.
Bronquote:CNV krijgt boze telefoontjes over feestdagenkwestie
RIJSWIJK - De CNV Vakcentrale heeft honderden reacties ontvangen op een interview dat vicevoorzitter Rienk van Splunder vrijdag gaf. Hij zei daarin dat het CNV moslims tegemoet wil komen door bijvoorbeeld tweede pinksterdag of tweede paasdag als vrije dag op te geven voor het Suikerfeest. De meeste bellers maakten daar bezwaar tegen, maakte de vakbond maandag bekend.
Toch steunen veel leden het streven van het CNV om ook niet-christenen in staat te stellen hun religieuze feestdagen te vieren. Over de manier waarop dat moet gebeuren, denkt de vakcentrale de komende tijd na.
De emotionele toon van veel reacties toont volgens de bond aan dat er tevens een breder debat moet komen over religie en werk, waarbij wederzijds respect essentieel is.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | | *************************************** | CNV trekt feestdagenvoorstel in | | *************************************** | ` Het CNV trekt zijn voorstel in om een | christelijke feestdag in te wisselen | voor een islamitische.Vrijdag stelde | vice-voorzitter Van Splunder voor om | bijvoorbeeld Tweede Pinksterdag in te | leveren.Het islamitische Suikerfeest | zou daarvoor in de plaats kunnen komen. | | De afgelopen dagen kreeg het CNV veel | negatieve en emotionele reacties op het | voorstel.Gebleken is dat veel mensen | Tweede Pinksterdag zien als onderdeel | van het Nederlandse cultuurgoed. | | Over islamitische feestdagen worden al | afspraken gemaakt in cao's.Als ook bij | wet een moslimfeestdag wordt ingesteld, | getuigt dat van respect,vindt het CNV. | *************************************** |
Als ze nu maar niet zwichten voor dit geweld, dat zou zwak zijn. Vrijheid van meningsuitingg!!!1!!11quote:
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:11 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als ze nu maar niet zwichten voor dit geweld, dat zou zwak zijn. Vrijheid van meningsuitingg!!!1!!11
Zwichten voor geweld? Je mening emotioneel geven is in jouw ogen geweldquote:De CNV Vakcentrale heeft honderden reacties ontvangen op een interview dat vicevoorzitter Rienk van Splunder vrijdag gaf. Hij zei daarin dat het CNV moslims tegemoet wil komen door bijvoorbeeld tweede pinksterdag of tweede paasdag als vrije dag op te geven voor het Suikerfeest. De meeste bellers maakten daar bezwaar tegen, maakte de vakbond maandag bekend.
Toch steunen veel leden het streven van het CNV om ook niet-christenen in staat te stellen hun religieuze feestdagen te vieren. Over de manier waarop dat moet gebeuren, denkt de vakcentrale de komende tijd na.
Het voorstel van CNV kwam op velen anders wel over als 'zwichten voor iets'.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:22 schreef paddy het volgende:
[..]
[..]
Zwichten voor geweld? Je mening emotioneel geven is in jouw ogen geweldIk zie niets, maar dan ook helemaal niets geen geweld of het aanzetten tot geweld in dit nieuws bericht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |