Ze hadden toch nog wel recht op een bijstandsuitkering geloof ik?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:07 schreef FuifDuif het volgende:
Onlangs zijn de duistere ideeën van Rutte (en VVD) bekend geworden. Mensen die straks door speling van het lot werkloos worden, ook door ziekte!, moeten uitkijken dat ze op korte termijn toch snel weer aan het werk gaan, anders wordt het mensonterend creperen in de goot.
Wie kan een dergelijk standpunt nu steunen en zo ja, waarom?
Ja, maar in de bijstand zitten is een ware hel, zeker voor iemand die ernstig ziek is.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ze hadden toch nog wel recht op een bijstandsuitkering geloof ik?
Het lijkt mij ook heel ellendig. Een vriend van me heeft bijna een jaar in de bijstand gezeten toen hij net van de uni af kwam. Was tijdens z'n afstuderen arbeidsongeschikt geraakt. Dan zie je van dichtbij hoe iemand echt elk dubbeltje om moet draaien. Blij dat ie was toen ie eindelijk weer kon werken!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, maar in de bijstand zitten is een ware hel, zeker voor iemand die ernstig ziek is.
helemaal mee eensquote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:16 schreef jogy het volgende:
Beetje jammer weer, als je écht ziek bent dan is het op zich niet meer dan logisch dat je wat meer krijgt dan wanneer je te lamlendig bent om te werken, zo is het altijd al geweest en daar hoef je geen afbreuk aan te doen. Betere controle houden, voor mijn part periodiek, want feit is dat er mensen zijn die graag net doen alsof ze ziek zijn en stiekem bijklussen en die verpesten het voor de mensen die écht een steuntje in de rug nodig hebben.
Helaas vallen veel mensen niet onder deze catorogie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:19 schreef RobieHood het volgende:
Mensen die niet gedreven worden door geld, meer geld en nog meer geld zullen dit nooit steunen.
Alsof je uitkeringstrekkende zieken helpt door ze hun bestaanszekerheid te ontnemen, terwijl ze simpelweg niet aan het werk KUNNENquote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:54 schreef Tikorev het volgende:
Schokkend, uitkeringstrekkers weer aan het werk helpen....Alsof de belastingdruk niet nog wat kan worden verhoogd.
Hoe kom je erbij dat zieken moeten werken volgens Rutte?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Alsof je uitkeringstrekkende zieken helpt door ze hun bestaanszekerheid te ontnemen, terwijl ze simpelweg niet aan het werk KUNNEN.
De bijstand is een soort tussenhalte: tussen niet voor jezelf zorgen en voor je zelf zorgen; tussen niet werken en werken. Daar heeft een zieke dus niets te zoeken. Rutte zal wel niet vinden dat zieken moeten werken, maar hij pakt het wel verkeerd aan.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:56 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat zieken moeten werken volgens Rutte?
Wat is dan het probleem als zieken niet hoeven te werken? Het gaat dus gewoon om uitkeringstrekkers die prima in staat zijn te werken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Rutte zal wel niet vinden dat zieken moeten werken, maar hij pakt het wel verkeerd aan.
Wist je dat er andere oplossingen zijn om FRAUDEURS aan te pakken? Ipv heel de voorziening naar de teringquote:Op donderdag 12 oktober 2006 11:54 schreef Tikorev het volgende:
Schokkend, uitkeringstrekkers weer aan het werk helpen....Alsof de belastingdruk niet nog wat kan worden verhoogd.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:03 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Wist je dat er andere oplossingen zijn om FRAUDEURS aan te pakken? Ipv heel de voorziening naar de tering te helpen?
Waar haal je deze informatie vandaan?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:03 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Waarom wordt er bijna 10x zoveel geld uitgegeven aan particuliere fraudeurs dan aan bedrijfsfraude? En dat terwijl er door bedrijfsfraude veel meer geld misgelopen wordt dan door particuliere fraude?
De manier waarop ze vervolgens verder moeten leven: teren op de laatste centjes (huis verkopen en dergelijke) terwijl je doodziek bent.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:00 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem als zieken niet hoeven te werken?
Over dit slag volk gaat het in dit topic helemaal niet, man! Sommige mensen willen heel graag werken, maar kunnen door allerei zaken simpelweg voor een bepaalde periode niet aan het werk komen:quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:00 schreef Tikorev het volgende:
Het gaat dus gewoon om uitkeringstrekkers die prima in staat zijn te werken.
"Kansloze burgers"![]()
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:03 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Wist je dat er andere oplossingen zijn om FRAUDEURS aan te pakken? Ipv heel de voorziening naar de tering
te helpen?
Je kan persooneelszaken van bedrijven namelijk voor de wet gaan verplichten om sollicitaties door te geven
waarop de instanties heel simpel via een database-applicatie de fraudeurs er tussenuit kunnen pikken...
De controlerende instanties zijn er al, en kosten ons dus al geld, terwijl ze door gebrek aan regelgeving maar
weinig kunnen (of hoeven) doen... Ook kunnen bedrijven gecompenseerd worden voor gemaakte kosten
voor deze nieuwe wetgeving met het geld dat bespaard wordt op opgespoorde fraudeurs...
Bovendien is er nog een taboe... Waarom wordt er bijna 10x zoveel geld uitgegeven aan particuliere
fraudeurs dan aan bedrijfsfraude? En dat terwijl er door bedrijfsfraude veel meer geld misgelopen wordt
dan door particuliere fraude? De eerste politicus die daar iets aan doet moet ik nog zien...
Dat is niets nieuws, dat is nu ook het geval wanneer men in de bijstand komt. Overigens terecht, waarom zou iemand een uitkering van de samenleving moeten krijgen als hij ten eerste prima in staat is zelf te wereken en ten tweede middelen genoeg heeft om zichzelf te onderhouden?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De manier waarop ze vervolgens verder moeten leven: teren op de laatste centjes (huis verkopen en dergelijke) terwijl je doodziek bent.
Dit zijn net zo goed uitkeringstrekkers.quote:Over dit slag volk gaat het in dit topic helemaal niet, man!
Weet niet of je bewering klopt maar bedrijfsfraudezal wat moeilijker aan te pakken zijn die hebben vaak advocaten als Brammetje M achter zich staan, en er wordt nu eenmaal vaak de makkelijkste weg gekozen heb ik het idee.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:03 schreef B-FliP het volgende:
Bovendien is er nog een taboe... Waarom wordt er bijna 10x zoveel geld uitgegeven aan particuliere
fraudeurs dan aan bedrijfsfraude? En dat terwijl er door bedrijfsfraude veel meer geld misgelopen wordt
dan door particuliere fraude? De eerste politicus die daar iets aan doet moet ik nog zien...
Is iemand die herstellende is van kanker bijvoorbeeld prima in staat om te werken? Nee. Ik leef liever in een samenleving waarin ik een deel van mijn inkomen afsta zodat dergelijke personen zich geen zorgen hoeven te maken over hun bezit, terwijl ze herstellende zijn. Ik kan namelijk zelf ook iets krijgen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:11 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is niets nieuws, dat is nu ook het geval wanneer men in de bijstand komt. Overigens terecht, waarom zou iemand een uitkering van de samenleving moeten krijgen als hij ten eerste prima in staat is zelf te wereken en ten tweede middelen genoeg heeft om zichzelf te onderhouden?
Maar niet representatief.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:11 schreef Tikorev het volgende:
Dit zijn net zo goed uitkeringstrekkers.
Over welke maatregelen heb je het nou precies? Welk voorstel versta je onder 'kortwieken van de verzorgingsstaat'. En wat bedoel je met mensonterend creperen in de goot? Genieten van een Nederlandse bijstandsuitkering die tot de hoogste ter wereld behoort?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind dat het mateloze privatiseren van deze tijd en het kortwieken van de verzorgingsstaat niet voortkomen uit oplossingsgerichtheid, maar juist ontwijkingsgedrag.
Dat zegt helemaal niemand. Leg nu eens uit hoe zo iemand getroffen gaat worden door voorstellen van Rutte.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:14 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Is iemand die herstellende is van kanker bijvoorbeeld prima in staat om te werken?
Wat heeft dit te maken met "Schokkend, uitkeringstrekkers weer aan het werk helpen....Alsof de belastingdruk niet nog wat kan worden verhoogd."?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:03 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Wist je dat er andere oplossingen zijn om FRAUDEURS aan te pakken? Ipv heel de voorziening naar de tering te helpen?
Door aan symptoombestrijding te doen ipv oorzaakbestrijding...quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:04 schreef Tikorev het volgende:Op wat voor manier wordt volgens jou de voorziening naar de tering geholpen?
En ik geef Veenendaal helemaal gelijk... Zeker als je de fraudeurs gaat aanpakken waar je de echt behoevendenquote:Veenendaal ziet tegenstrijdigheden in de argumenten van Rutte, zo zei ze dinsdag in de marge van een vergadering van de Raad van Europa in Straatsburg. „Als de werkloosheid toch al verdwijnt, waarom moet je dan de bijstandswet nog zo veranderen?”, reageerde het Tweede-Kamerlid. „Bovendien horen mensen die arbeidsongeschikt zijn, toch al niet in de bijstand. Een groot deel van deze mensen zijn psychische patiënten, daklozen of alcoholverslaafden. Deze mensen hebben regelmatig medisch contact nodig.”
Ze vindt het verder vreemd dat Rutte mensen wil laten werken voor 50 tot 70 procent van het minimumloon. „Wat wil hij nu eigenlijk? Wil hij van de bijstand af of van het minimumloon? Als hij dat laatste vindt, moet hij dat eerlijk zeggen.”
"Lonen niet te hoog"
Veenendaal vindt de bijstandswet zoals die nu is goed. Ze vindt niet dat de lonen in Nederland te hoog zijn. „Het probleem is dat de indirecte loonkosten zo hoog zijn. Voor elk uurloon is de werkgever nog eens vele euro's kwijt voor allerlei wetten. Dat is de werkelijke reden waarom bedrijven uitwijken naar bijvoorbeeld India.”
Het punt is dat het veel te makkelijk is om te frauderen door een lijst met sollicitaties in te leveren waarbijquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:54 schreef sigme het volgende:
Wat heeft dit te maken met "Schokkend, uitkeringstrekkers weer aan het werk helpen....Alsof de belastingdruk niet nog wat kan worden verhoogd."?
Fraudeurs aanpakken is één ding. Uitkeringstrekkers weer aan het werk helpen een ander.
Al waren er nul komma nul fraudeurs - dan nog hoort de bijstand minimaal te zijn er de inspanning gericht op zo snel mogelijk weer uit de bijstand te komen.
en mensen die nooit hebben kunnen werken?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het werkelijke gevaar voor kansloze burgers zijn mensen die voor een grote verzorgingsstaat pleiten. Laat mensen zich zélf verzekeren tegen werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Daarmee maak je een einde aan het bureaucratische monster dat onze overheid heeft geschapen en waar kansloze burgers alleen maar de dupe van zijn. Ons systeem helpt kansloze burgers niet maar creëert ze alleen maar.
En waar ben jij opgegroeid? In diezelfde verzorgingsstaat makker...quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het werkelijke gevaar voor kansloze burgers zijn mensen die voor een grote verzorgingsstaat pleiten. Laat mensen zich zélf verzekeren tegen werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Daarmee maak je een einde aan het bureaucratische monster dat onze overheid heeft geschapen en waar kansloze burgers alleen maar de dupe van zijn. Ons systeem helpt kansloze burgers niet maar creëert ze alleen maar.
Dat is een zéér kleine groep mensen die, zoals gezegd, alleen maar de dupe is van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:10 schreef kareltje_de_grote het volgende:
en mensen die nooit hebben kunnen werken?
indd, en hoe gaan die mensen zich verzekeren dan?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is een zéér kleine groep mensen die, zoals gezegd, alleen maar de dupe is van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.
Had ik een keuze?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:12 schreef B-FliP het volgende:
En waar ben jij opgegroeid? In diezelfde verzorgingsstaat makker...
Nee dat zijn ze nu aan het worden. Daarom pleit ik er dus voor ze te vervangen door instanties die er belang bij hebben om goed werk te verrichten en goede controles uit te voeren.quote:Deze is al heel erg ingeslonken... Nederland stond bekend als het land van nuchterheid, niemand hoeft droog
brood te eten... Als ze klaar zijn met privatiseren en het vernietigen van de verzorgingsstaat zal je zien
dat we een kopie geworden zijn van de USA op dit vlak... Bedrijven hebben het dan voor het zeggen en
overheidsinstellingen zijn verpauperde nood-instanties geworden voor de mensen die zich niet kunnen
verzekeren of er nog slechter aan toe zijn...
We mogen hopen dat jij nooit de politiek in gaat. De 'ieder voor zich en god voor ons allen' mentaliteit heeft nog nooit iemand goed gedaan. Het gegraai van hogerhand zal alleen maar toenemen. Hoeveel mensen zijn er niet die zich helemaal geen raadt weten met verzekeren e.d. Komt nog eens bij dat verzekeringsagenten halve criminelen zijn met hun halve waarheden. Nee, armoede en verpaupering zal alleen maar toenemen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Had ik een keuze?
[..]
Nee dat zijn ze nu aan het worden. Daarom pleit ik er dus voor ze te vervangen door instanties die er belang bij hebben om goed werk te verrichten en goede controles uit te voeren.
Jij en je ouders en je hele familie heeft er wel enorm baat bij gehad op momenten dat t nodig is/was,quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Had ik een keuze?
Je bedoelt geprivatiseerde bedrijven? Weet je wat de nr 1 doelstelling is van een bedrijf? Winst... En de 2e enquote:Nee dat zijn ze nu aan het worden. Daarom pleit ik er dus voor ze te vervangen door instanties die er belang bij hebben om goed werk te verrichten en goede controles uit te voeren.
Over welke maatregel gaat het bericht? Vooral de eerste alinea. Heb je misschien even de bron van het artikel?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:57 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Vanuit zijn eigen partij (veenendaal)
Die mensen kunnen zich niet verzekeren of in hun levensbehoeften voorzien, daar ging het nou juist om. Het is dus zeer in het nadeel van juist die mensen om een bureaucratische verzorgingsstaat op te zetten die ieder particulier initiatief om deze mensen te helpen vermorzelt of torenhoog belast of doodreguleert. Het is zeer misplaatste arrogantie om te denken dat je met het pleiten voor een grote verzorgingsstaat de zwakkeren in de samenleving helpt. Het tegendeel is waar.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:14 schreef kareltje_de_grote het volgende:
indd, en hoe gaan die mensen zich verzekeren dan?
Of uberhaupt aan hun eerste levensbehoeften voorzien?
Volgens sommigen hoor je juist in de bijstand als je niet aan het werk komt. En dan worden die mensen gedwongen tot eindeloos (levenslang) versturen van kansloze sollicitatiebrieven. Zal het bedrijfsleven blij mee zijn. Kan er geen verbod komen op kansloze sollicitaties?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:06 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Het punt is dat het veel te makkelijk is om te frauderen door een lijst met sollicitaties in te leveren waarbij
er geen tot weinig controle wordt uitgevoerd... Daardoor blijft een fraudeur mooi buiten schot...
Zo kan hij een telefoongids pakken, of een krant, en een lijstje maken met banen waarop deze heeft
gesolliciteerd...
Als je mensen door controle gaat dwingen ook echt te solliciteren krijg je de mensen weer aan het werk....
Volgens mij vergeet je een ding... Dat door die controle dus ook de tijd, en het aantal sollicitaties, inclusiefquote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:34 schreef sigme het volgende:
Volgens sommigen hoor je juist in de bijstand als je niet aan het werk komt. En dan worden die mensen gedwongen tot eindeloos (levenslang) versturen van kansloze sollicitatiebrieven. Zal het bedrijfsleven blij mee zijn. Kan er geen verbod komen op kansloze sollicitaties?
Is er iemand in jouw familie die 50+ (of zelfs 40+) is en zonder werk zit? Ik hoop voor je dat jou dit niet overkomtquote:Het systeem máákt deze situatie. De bijstand is ontworpen voor hen die wel kunnen werken, maar dit niet doen. Dat is domweg, uiteindelijk, een klote-systeem. Er is een normale oplossing voor: wie wel kan werken maar dit niet doet moet zorgen dat 'ie zich dit kan veroorloven. (Sparen, verzekeren, rijke partner, erfenis etc etc).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |