Ik geloof die getallen niet zo. 170 miljoen voor een JSF, dat is belachelijk. Voor 200 miljoen heb je al een f-22.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:59 schreef digitaLL het volgende:
Kosten JSF raming 1999 ¤ 39 miljoen
114 toestellen a ¤ 4,5 miljard.
Kosten JSF raming 2006 ¤ 170 miljoen
85 toestellen a ¤ 14,6 miljard.
Ze kosten dus meer dan 4x zoveel als begroot![]()
Deze ramings overschrijdingen overtreffen imo elke aan de belastingbetaler uit te leggen grond.
Ik was voor de JSF maar dit slaat heeelemaal nergens meer op.
Bouw wat verse F16's en voor'n habbekrats ipv deze waanzin.
http://www.nu.nl/news/846(...)JSF_%28video%29.html
die 170 miljoen zijn dus de totale kosten per vliegtuig over 30 jaar.quote:Volgens de
laatste berekening van Defensie belopen de verwachte levensduurkosten
van 85 toestellen gedurende 30 jaar ¤ 14,6 miljard (prijspeil 2005).
Voor de verwerving is ¤ 5,5 miljard geraamd en voor de exploitatie
¤ 9,1 miljard. [Algemene Rekenkamer, 2006]
Dan ben ik niet de enige die dingen verward.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
TS verward PP met TCO
Deze txt van nu.nl geeft iig deze indruk.quote:Het ministerie van Defensie berekende in 1999 dat het JSF-project Nederland minimaal 4,5 miljard euro zou kosten als er 114 vliegtuigen werden afgenomen. De laatste berekeningen komen nu al uit op 14,6 miljard euro voor afname van 85 toestellen in dertig jaar. Dat bedrag is dus drie keer hoger voor dertig toestellen minder.
heel veel denk ikquote:
Precies. En dat we er eigenlijk dus maar nooit in hadden moeten stappen is dan natuurlijk helemaal uit den boze, he?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:26 schreef Napalm het volgende:
Uitstappen zou geld weggooien betekenen. Het plan Bos is dan ook een beetje dom.
Wanneer we over onbeperkte middelen zouden beschikken, dan zou het inderdaad goed zijn ze aan te schaffen. Er is echter een schreeuwend tekort aan lucht-transportcapaciteit en Apaches. Niet aan modernere multi-role gevechtstoestellen. Het gaat om het maken van keuze's, en dan kies ik 100% voor extra Herculessen en Apaches. Om nog maar te zwijgen over een paar extra infantriebataljons.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:08 schreef sp3c het volgende:
nou ik geloof niet zo in dat onbemande vliegtuigen verhaal, je zult ze wel meer gaan zien naast de bemande toestellen in dat geval wordt het jachtvliegtuig een soort combat controller die het grut een beetje aanstuurt en ter plaatse beslissingen maakt over het al dan niet afvuren van het wapentuig en dan nog spreken we over 20/30 jaar
JSF past perfect in dat plaatje dan wordt het bommenruim volgepropt met communicatie apparatuur (phased aray en/of milimeter wave radar bv) en de doel en terreinvolg radar e.d. zijn al netjes ingebouwd dus aan de stealthcapaciteiten doet het weinig af
anyways, de algemene rekenkamer meld ook dat er zo snel mogelijk besteld moet worden en dat er geen reden is om nu nog uit het project te stappen.
vergeet niet dat nog niemand naast de initiele Amerikaanse order die toestellen besteld heeft, zodra men daarmee begint gaat de stuksprijs weer omlaag
De grap is uiteraard dat de eerste deelname begonnen is in 1996. Onder pvda man Kok.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:41 schreef Verbal het volgende:
Precies. En dat we er eigenlijk dus maar nooit in hadden moeten stappen is dan natuurlijk helemaal uit den boze, he?
daar ben ik het op zich wel mee eens maar als je ziet hoevaak die toestellen de afgelopen jaren zijn gezet dan lijkt me dat bestaansrecht evidentquote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer we over onbeperkte middelen zouden beschikken, dan zou het inderdaad goed zijn ze aan te schaffen. Er is echter een schreeuwend tekort aan lucht-transportcapaciteit en Apaches. Niet aan modernere multi-role gevechtstoestellen. Het gaat om het maken van keuze's, en dan kies ik 100% voor extra Herculessen en Apaches. Om nog maar te zwijgen over een paar extra infantriebataljons.
Het bestaansrecht van gevechtsvliegers of de KLu intereseert me niks. Net zomin als dat ik graag belasting wil betalen om Adelborsten de kans te geven om kapitein op een duikboot te worden. Kopen wat we nodig hebben.
mee eens zijnde...quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar ben ik het op zich wel mee eens maar als je ziet hoevaak die toestellen de afgelopen jaren zijn gezet dan lijkt me dat bestaansrecht evident
Dat waren F-16's. Zouden die niet meer volstaan de komende 10 of 15 jaar? Want daar gaat het om: moeten we nu moderniseren of niet?quote:
zoek, zoek,quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:11 schreef LXIV het volgende:
Dat waren F-16's. Zouden die niet meer volstaan de komende 10 of 15 jaar? Want daar gaat het om: moeten we nu moderniseren of niet?
de F-16's moeten de komende jaren de rit uitzitten, deze toestellen zijn straks helemaal op en dan is vervanging echt nodig, zie bovenstaande zeer uitgebreide post van Napalm...quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat waren F-16's. Zouden die niet meer volstaan de komende 10 of 15 jaar? Want daar gaat het om: moeten we nu moderniseren of niet?
Want?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:42 schreef LXIV het volgende:
Militaire gronden: oneens.
F16 is tegen de tijd dat de JSF komt nogal achterhaald. We vliegen ook niet meer in Starfightersquote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:53 schreef du_ke het volgende:
Even een vraagje tussendoor zou de aanschaf van nieuwe F16's niet veel goedkoper zijn? Er is volop ervaring met die vliegtuigen (ofwel je hoeft geen nieuwe training op te zetten, nieuwe reserveonderdelen aan te schaffen nieuw onderhoudspersoneel aan te nemen etc etc). Nieuwe exemplaren kunnen nog wel even mee en zijn wel opgewassen tegen het afweervuur van onze mogelijke tegenstanders.
En ze zij in aanschaf vast goedkoper dan de JSF's (en wat compensatieorders krijgen moet ook wel lukken)
wat mij betreft het enige bruikbare alternatief, de nieuwste toestellen (block 50/60) zijn de komende 30 jaar nog steeds uitstekende toestellen en je kunt de bestaande bakken tot op zekere hoogte gebruiken voor gratis onderdelenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:53 schreef du_ke het volgende:
Even een vraagje tussendoor zou de aanschaf van nieuwe F16's niet veel goedkoper zijn? Er is volop ervaring met die vliegtuigen (ofwel je hoeft geen nieuwe training op te zetten, nieuwe reserveonderdelen aan te schaffen nieuw onderhoudspersoneel aan te nemen etc etc).
sterker nog er stromen de komende jaren nog steeds compensatieorders binnen voor de F16 en als we dan gewoon in het bestaande ontwikkelingstraject blijven zitten dan komen de compensatieorders voor de F35 daar nog bovenopquote:Nieuwe exemplaren kunnen nog wel even mee en zijn wel opgewassen tegen het afweervuur van onze mogelijke tegenstanders.
En ze zij in aanschaf vast goedkoper dan de JSF's (en wat compensatieorders krijgen moet ook wel lukken)
F35 doet wat F16 doet beter ... F16 is bepaald nog niet achterhaaldquote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
F16 is tegen de tijd dat de JSF komt nogal achterhaald. We vliegen ook niet meer in Starfighters
over een jaar of 10, 15 welquote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
F35 doet wat F16 doet beter ... F16 is bepaald nog niet achterhaald
De officiele mening van je baas is toch behoorlijk anders.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:16 schreef sp3c het volgende:
nee, de block 60 kan net als bv Grippen de komende 20 jaar nog gewoon mee met de wereldtop, daarna zakt het wel snel af
Ministerie van defensie, Kamerbrief 11 februari 2005, p. 8 (uitermate nuttig stukje wat te downloaden valt van de minddef site.quote:“tekortkomingen ten aanzien van de sensoren, de interoperabiliteit en de zelfbescherming en met name de combinatie van een gering bereik en de mee te voeren wapenlast”
Achterhaald ten opzichte van wie?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
F16 is tegen de tijd dat de JSF komt nogal achterhaald. We vliegen ook niet meer in Starfighters
De JSF wordt voorgesteld als de beste optie, maar aangezien er nog geen enkel toestel zich bewezen heb is dat een aaname.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:54 schreef Napalm het volgende:
Ja Duke, dat is ook duur
[afbeelding]
--knip--
En dan hebben we het nog enkel over kosten. De mening is toch vrij geaccepteerd dat de JSF veruit het beste vliegtuig is in deze klasse.
Dat is een slecht excuus om niet te stoppen. Het gaat er uiteindelijk om of de totale investering rendeert en als we nu aan zien komen dat dat niet haalbaar is, dan moet je ook het lef hebben om de stekker eruit te trekken.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:26 schreef Napalm het volgende:
Uitstappen zou geld weggooien betekenen.
Dit is heel typerend voor het project. Men heeft dus geen enkel inzicht hoe hoog de kosten zullen oplopen. Als je moet wachten tot een product in productie is voordat je een inschatting kunt maken wat het product gaat kosten, dan ben je zeer fout bezig. Hoeveel bedrijven zouden zo gek zijn om een order te plaatsen bij een ander bedrijf zonder dat ze enig idee hebben wat ze werkelijk moeten gaan betalen? Alleen de overheid krijgt het voor elkaar om dat te doen. En het trieste is dat het de burger schijnbaar koud laat.quote:DeARK waarschuwt wel voor mogelijk hogere toestelkosten maar geeft ook toe dat een dergelijke prijs nu nog niet te bereken valt aangezien de JSF simpelweg nog niet eens in productie is.
Nee.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:50 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat is een slecht excuus om niet te stoppen. Het gaat er uiteindelijk om of de totale investering rendeert en als we nu aan zien komen dat dat niet haalbaar is, dan moet je ook het lef hebben om de stekker eruit te trekken.
Uiteraard. We hebben het niet over een broodrooster of een auto. Kosten hangen voor een groot deel ook samen met de afname aantallen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:50 schreef NewOrder het volgende:
Dit is heel typerend voor het project.
Euh, we kopen nog niets!!! Het gaat over deelname in de ONTWIKKELING.. De deelname kosten zijnquote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:50 schreef NewOrder het volgende:bezig. Hoeveel bedrijven zouden zo gek zijn om een order te plaatsen bij een ander bedrijf zonder dat ze enig idee hebben wat ze werkelijk moeten gaan betalen?
Nou, MiG 29 was een heel aardig toestel en de Su-27 en zn opvolgers deden in (om Parijs) toch wel wat mensen wakker worden. Wellicht ken je de controverse na de training in India laatst waar de Indiers een uitstekende trainingscore behaalden tegen de F-15s.. De overige landen met Russisch spul hebben vaak wegens embargo`s of politiek al jaren niets meer geupdate. Tsja, dan leg je het af tegen moderner spul. Een 1980 F-16 zou nu ook niet veel meer klaarmaken.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:01 schreef sp3c het volgende:
trackrecord van die Russische toestellen is anders niet zo heel erg geweldig, ze leggen het steevast af tegen westerse toestellen,
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:01 schreef sp3c het volgende:en ze hebben over het algemeen niet het benodigde vliegbereik met volledige bommenlast
Ook de Klu heeft nu haar onderdeel probleemjes.. Lang niet zoveel vliegt als zou moeten kunnen/ willen. Komt mede door onze onderdeelleveranciers..quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:01 schreef sp3c het volgende:
zijn ze nog afhankelijk van de grillen van de Russische politiek want die zetten de onderdelenstroom net zo gemakkelijk dicht als de gaskraandan kun je net als Zwitserland altijd doet genoeg reserveonderdelen inkopen om de komende 50 jaar mee vooruit te kunnen maar het wordt er alleen maar duurder op
Dat noemt men ook wel staatssteun...quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:44 schreef Jurgen21 het volgende:
Bovendien levert de JSF een grote bijdrage aan de instandhouding van de polderlandse vliegtuigindustrie, levert het duizenden banen op en miljarden aan omzet op voor Nederlandse defensie-bedrijven. Het is echt een winwinsituatie.
10^9 ?quote:
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:48 schreef du_ke het volgende:
tja een 2-3 keer zo hoge prijs als in de eerste voorstellen is wel standaard. Dan kan 4 keer ook prima.
Klopt dat is de ellende met grote projecten. Die vallen altijd veel duurder uit.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:27 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zelfde als met Betuwe lijn. Zou ook maar 2Miljard gaan kosten.
10Miljard later en we zijn nog steeds niet klaar![]()
Juist bij een ontwikkeltraject is het zaak om vooruit te kijken en van koers te veranderen of zelfs te stoppen als dat noodzakelijk is. Uit de monitoring van de Algemene Rekenkamer blijkt wederom dat het niet verstandig is om door te gaan als niet duidelijk wordt of de investering lonend zal zijn. De reden dat Nederland meedoet aan de ontwikkelfase is dat het voordeliger zou zijn dan wanneer men een kant en klare JSF zou kopen. Je zou verwachten dat deze aanname na 4 jaar in ieder geval deels wordt bevestigd, maar het tegendeel is het geval.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:28 schreef Napalm het volgende:
Nee.
De discussie nu gaat over het doorzetten van de deelname aan de ontwikkeling. Al moet ik bekennen dat principiele tegenstanders (anti-leger, anti-amerika) het wel op die manier zien/zagen.
Die discussie is niet die van de wel-niet aanschaf van de JSF. Die zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten.
We praten nog altijd over een bedrag van circa 300 miljoen euro. Dat kunnen we besparen als we er nu mee stoppen. Dat is een betere optie dan over 6 jaar besluiten om de JSF niet aan te schaffen omdat ie onbetaalbaar is geworden. Bovendien betekent het vroegtijdig stoppen niet dat we de JSF niet kunnen aanschaffen. Er zal alleen een ander prijskaartje aan vastzitten. Daar kunnen we overigens weer korting op bedingen aangezien we al een slordige 500 miljoen hebben geïnvesteerd.quote:Euh, we kopen nog niets!!! Het gaat over deelname in de ONTWIKKELING.. De deelname kosten zijn
A) voor NL een vast bedrag (geen risico)
B) Grotendeels al betaald. Stap je nu uit om een paar miljoen uit te sparen dan zie je niets meer terug van hetgeen je al betaald hebt.
Het volgende project is windmolens op zee, doet mij een beetje denken aan het programma "stratenmaker op zee" met Aart Staartjes.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:27 schreef TheThirdMark het volgende:
Zelfde als met Betuwe lijn. Zou ook maar 2Miljard gaan kosten.
10Miljard later en we zijn nog steeds niet klaar![]()
Zou kunnen maar daar zitten Shell en Siemens meen ik ook stevig in. Dat scheelt wel met het oog op kostenbeheersing.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:34 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Het volgende project is windmolens op zee, doet mij een beetje denken aan het programma "stratenmaker op zee" met Aart Staartjes.
Gaan we daar ook dergelijke taferelen zien ?
Da's een punt bedrijven zijn kritischer en bedrijfsplanologen die calculatiefouten maken van 400% liggen snel buiten.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:41 schreef du_ke het volgende:
Zou kunnen maar daar zitten Shell en Siemens meen ik ook stevig in. Dat scheelt wel met het oog op kostenbeheersing.
Het gevalletje betuwelijn is meer te wijten aan de diverse ministersquote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:44 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Da's een punt bedrijven zijn kritischer en bedrijfsplanologen die calculatiefouten maken van 400% liggen snel buiten.
Die vinden dan weer werk bij't CPB of rijkswaterstaat![]()
De JSF heeft leuke toeters en bellen, en omdat die weer verouderen om de paar maanden worden de toestellen duurder en duurder. Ook gebruikt het onbewezen ingewikkelde technieken die het op papier goed doen maar de grootste problemen geeft in de praktijk, om dit op te lossen is weer een heleboel nieuwe techniek nodig.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:44 schreef Jurgen21 het volgende:
--reclameboodschap--
En dan toch. De Bam heeft een groter budget als de Nederlandse regering. Daar maken ze echter hooguit een foutje die 600Miljoen kost. Wat veel geld lijkt, maar voor zo'n bedrijf weinig voorstelt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het gevalletje betuwelijn is meer te wijten aan de diverse ministers. Ach zowel in de overheid als in het bedrijfsleven worden fouten gemaakt maar bij een groot overheidsproject gaat het dan natuurlijk direct om een hele klap geld.
Het is een toestel dat nog in de ontwerp en testfase zit. Daarin gaat altijd een hoop mis.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:45 schreef sp3c het volgende:
onbewezen ingewikkelde technieken ... noem er is een paar?
Och ander voorbeeldje Telfort, door BT voor 1,5 miljard overgenomen en uiteindelijk weer voor 25 miljoen verkocht. Ook niet veel voor zo'n bedrijf maar toch.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:54 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En dan toch. De Bam heeft een groter budget als de Nederlandse regering. Daar maken ze echter hooguit een foutje die 600Miljoen kost. Wat veel geld lijkt, maar voor zo'n bedrijf weinig voorstelt.
Eurofighter en Rafale ookquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is een toestel dat nog in de ontwerp en testfase zit. Daarin gaat altijd een hoop mis.
De STOVL (standard take off vertical landing) is daar een van.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:45 schreef sp3c het volgende:
onbewezen ingewikkelde technieken ... noem er is een paar?
Lollerz. Begin dit jaar die test geweest. Gevecht tussen 1 EuroFighter en 2JSF's.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:04 schreef longinus het volgende:
[..]
De STOVL (standard take off vertical landing) is daar een van.
Dat staat helemaal niet in het rapport. Het rapport zegt dat de ontwikkelingskosten voor de VS stijgen (NL betaalt een vast bedrag). Hierdoor is het mogelijk dat de aanschafprijs van de toestellen zal stijgen. Dat gaat niet over deelname in de ontwikkeling maar over de aanschaf (althans primiar, een duurder toestel zal ook minder exemplaren betekenen waarmee de fabricageopdrachten voor de industrie ook minder zullen worden).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:
Uit de monitoring van de Algemene Rekenkamer blijkt wederom dat het niet verstandig is om door te gaan als niet duidelijk wordt of de investering lonend zal zijn.
Nee. Nederland doet primair mee aan de ontwikkeling omdat men de kenniseconomie wil stimuleren. Een bijkomende reden is een verbetering van het kennisniveau en voorbereidingsmogelijkheden binnen de luchtmacht. In theorie heeft NL door deelname ook nog de mogelijkheid tot het beinvloeden van de specificaties van de JSF.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:
De reden dat Nederland meedoet aan de ontwikkelfase is dat het voordeliger zou zijn dan wanneer men een kant en klare JSF zou kopen.
De orders voor de economie komen goed door de laatste tijd ( al gaat de ARK uit van ¤310 mln terwijl NIID spreekt van $700). Zelfs de term Joint Stork Fighter valt niet meer te gebruiken..quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:
Je zou verwachten dat deze aanname na 4 jaar in ieder geval deels wordt bevestigd, maar het tegendeel is het geval.
Nee. Dit is een verkeerde vergelijking. Je moet de nog te investeren 300 miljoen (een schijntje op de rijksbegroting) afzetten tegen de baten van deelname aan de ontwikkeling. Waar het nu omgaat is niet de afweging uit het verleden want de tot nu toe gemaakte kosten zijn sunk costs en niet meer relevant. Het gaat nu om de afweging "Wat kost verdere deelname en wat brengt het op?". De vraag of we al dan niet de JSF gaan kopen is hiervoor niet erg relevant.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:
We praten nog altijd over een bedrag van circa 300 miljoen euro. Dat kunnen we besparen als we er nu mee stoppen. Dat is een betere optie dan over 6 jaar besluiten om de JSF niet aan te schaffen omdat ie onbetaalbaar is geworden
Uiteraard.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:. Bovendien betekent het vroegtijdig stoppen niet dat we de JSF niet kunnen aanschaffen. Er zal alleen een ander prijskaartje aan vastzitten.
Sunk costs. Daar zie je niets meer van terug. Stoppen is niets meer krijgen. Daar staat tegenover dat als je op het juiste moment van de plank koopt (leeg orderboek bij LM) en ook aannemelijk maakt iets anders te willen kopen je wel korting/ compensatieorders kan bedingen op de aanschafprijs. Dat concurrenten aannemelijk maken is zeer onwaarschijnlijk als je meedoet aan de ontwikkeling.Deelnemen aan de ontwikkeling zorgt wel weer voor vroegtijdige beschikbaarheid van de vliegtuigen (deelnemers kunnen ze met voorrang krijgen). Op papier is er ook een kortings% op de ontwikkelingskosten bij de aanschaf van de toestellen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:33 schreef NewOrder het volgende:Daar kunnen we overigens weer korting op bedingen aangezien we al een slordige 500 miljoen hebben geïnvesteerd.
Interessant, heb je een bron wellicht ?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:29 schreef TheThirdMark het volgende:
Lollerz. Begin dit jaar die test geweest. Gevecht tussen 1 EuroFighter en 2JSF's.
EuroFighter moest eigenlijk gewoon het kuikentje zijn wat verslonden zou worden door de JSF's.
Dikke lul 3 bier.Die EuroFighter joeg beide JSF's de ''bodem'' in. Niet bij te houden schijnbaar + het haast onmogelijke kunnen--> 180graden draaien met een dikke mach.
Van de EuroFighter zijn er blijkbaar al honderd afgeleverdquote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:35 schreef sp3c het volgende:
een gevecht tussen 1 eurofighter en 2 JSF's?
vreemd verhaal
dat klinkt zowieso al onwaarschijnlijk aangezien het eerste toestel zeer binnenkort zijn eerste vlucht moet maken
De Algemene Rekenkamer trekt niet dezelfde conclusie als ik, maar als je het rapport goed leest, en dan men name hoofdstuk 2 en 5, dan kun je geen ander conclusie trekken dan dat doorgaan zonder dat het kostenplaatje inzichtelijk wordt zeer onverstandig is.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:31 schreef Napalm het volgende:
Dat staat helemaal niet in het rapport. Het rapport zegt dat de ontwikkelingskosten voor de VS stijgen (NL betaalt een vast bedrag). Hierdoor is het mogelijk dat de aanschafprijs van de toestellen zal stijgen. Dat gaat niet over deelname in de ontwikkeling maar over de aanschaf (althans primiar, een duurder toestel zal ook minder exemplaren betekenen waarmee de fabricageopdrachten voor de industrie ook minder zullen worden).
De stimulans van de kenniseconomie was een argument, maar niet de hoofdreden. Dat kan ook haast niet want als je werkelijk wilt investeren in de kenniseconomie dan zal je er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat het onderwijs daarop aansluit, en dat is nu niet het geval. Het idee was dat de JSF goed zou zijn voor de Nederlandse industrie, wat er uiteindelijk weer toe zou leiden dat er meer geld in de staatskas vloeit.quote:Nee. Nederland doet primair mee aan de ontwikkeling omdat men de kenniseconomie wil stimuleren. Een bijkomende reden is een verbetering van het kennisniveau en voorbereidingsmogelijkheden binnen de luchtmacht. In theorie heeft NL door deelname ook nog de mogelijkheid tot het beinvloeden van de specificaties van de JSF.
De Rekenkamer heeft het over feiten terwijl de NIID gewoon de belangen van de defensieindustrie behartigt en dus per definitie niet objectief is.quote:De orders voor de economie komen goed door de laatste tijd ( al gaat de ARK uit van ¤310 mln terwijl NIID spreekt van $700). Zelfs de term Joint Stork Fighter valt niet meer te gebruiken..
Die vraag of we de JSF aanschaffen is weldegelijk relevant. Stel dat Nederland besluit om de JSF niet aan te schaffen, dan kan het haast niet zo zijn dat dat geen enkele invloed heeft op de orders die het bedrijfsleven in de wacht heeft gesleept voor de productie en het onderhoud van de JSF. Zo is ook de vraag hoeveel toestellen de andere landen gaan afnemen relevant. Uiteindelijk zal dat de kostprijs en de werkelijke waarde van de binnen gehaalde contracten bepalen.quote:Nee. Dit is een verkeerde vergelijking. Je moet de nog te investeren 300 miljoen (een schijntje op de rijksbegroting) afzetten tegen de baten van deelname aan de ontwikkeling. Waar het nu omgaat is niet de afweging uit het verleden want de tot nu toe gemaakte kosten zijn sunk costs en niet meer relevant. Het gaat nu om de afweging "Wat kost verdere deelname en wat brengt het op?". De vraag of we al dan niet de JSF gaan kopen is hiervoor niet erg relevant.
De industrie zal dan wel winst moeten maken anders wordt er dus ook niets terugbetaald. Als de JSF een fiasco wordt, dan geldt dat evengoed voor deze regeling met de industrie.quote:Die afweging is ook gemaakt bij de echte start van het JSF project. Toen zei het CPB;
Nee, niet doen. . Bij de actualisatie in 2002 was het CPB iets minder negatief maar nog steeds "Niet deelnemen". De achtergrond hiervan was dat deelname aan de ontwikkeling meer zou kosten dan opbrengen. De industrie heeft hierdoor de Nederlandse staat beloofd om het verschil te betalen uit de behaalde winst. Al met al is het risico door de Nederlandse staat beperkt tot het voorschieten van het bedrag totdat de industrie dit terugbetaald. Stapt NL uit dat zal de industrie niets verdienen en dus ook niets terugbetalen.
Positievere? Op basis van wat? Gebakken lucht waarschijnlijk want echt harde cijfers ontbreken.quote:De afweging van nu is dus niet die uit 2001 maar een veel positievere. ondermeer de mogelijkheden voor de "maintenance valley" zijn nieuw. Zelfs fel JSF- tegenstander D66 geeft toe dat nu uit het het project stappen stom zou zijn. http://www.d66.nl/faq-standpunten#p3922
Het gaat meer om de onderhandelingspositie. Het feit dat er reeds een investering is gedaan kan men gebruiken als argument om korting te bedingen.quote:Sunk costs. Daar zie je niets meer van terug. Stoppen is niets meer krijgen.
Voorrang is alleen relevant als er grote haast zou zijn, en die is er nu in ieder geval niet.quote:Daar staat tegenover dat als je op het juiste moment van de plank koopt (leeg orderboek bij LM) en ook aannemelijk maakt iets anders te willen kopen je wel korting/ compensatieorders kan bedingen op de aanschafprijs. Dat concurrenten aannemelijk maken is zeer onwaarschijnlijk als je meedoet aan de ontwikkeling.Deelnemen aan de ontwikkeling zorgt wel weer voor vroegtijdige beschikbaarheid van de vliegtuigen (deelnemers kunnen ze met voorrang krijgen). Op papier is er ook een kortings% op de ontwikkelingskosten bij de aanschaf van de toestellen.
En uit welke duim komt dit, de linker of de rechter?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:29 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Lollerz. Begin dit jaar die test geweest. Gevecht tussen 1 EuroFighter en 2JSF's.
EuroFighter moest eigenlijk gewoon het kuikentje zijn wat verslonden zou worden door de JSF's.
Dikke lul 3 bier.Die EuroFighter joeg beide JSF's de ''bodem'' in. Niet bij te houden schijnbaar + het haast onmogelijke kunnen--> 180graden draaien met een dikke mach.
Verticaal opstijgen en landen bestaat al langer. De Harrier kende deze tech decennia geleden al.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:04 schreef longinus het volgende:
[..]
De STOVL (standard take off vertical landing) is daar een van.
Tsja, als mensen denken dat de "S" staat voor "Standaard" en niet voor "Short" ...quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:09 schreef Sickie het volgende:
[..]
Verticaal opstijgen en landen bestaat al langer. De Harrier kende deze tech decennia geleden al.
Ik zal vanavond eens het hele ARK rapport lezen en dan inhoudelijk reageren.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:54 schreef NewOrder het volgende:
dat zeg ikquote:Op donderdag 12 oktober 2006 00:48 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Van de EuroFighter zijn er blijkbaar al honderd afgeleverd
http://www.eurofighter.co(...)t.asp?NewsItemID=253
Van de JSF vliegt er echter nog geeneen, zie de 2e link van Napalm...
niet slechts op papierquote:Desalniettemin ben ik van mening dat je dit project af moet maken, er zit al 500 miljoen euro in, het nederlandse bedrijfsleven profiteert ervan, wat inhoudt dat heel Nederland ervan gaat profiteren, die bedrijven moeten immers mensen in dienst nemen, die belasting betalen en het bedrijf zelf moet belasting betalen over de gemaakte winst. Daarnaast moeten de huidige vliegtuigen vervangen worden. Het verschil in prijs met een EuroFighter of een Rafaele is niet groot, dus kunnen we maar beter het beste (op papier) nemen...
De klu was er al uit in 1996 toen er nog amper iets op papier stond. Het blijven Amerika fanboys (al valt dat wel enigszins te verklaren uit goede ervaringen met de USA en lachwekkende rampen in EUrofighter ontwikkeling)..quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:24 schreef sp3c het volgende:
verbaasd me dat de keuze uberhaupt zo lang op zich laat wachten want de klu is er al jaren uit
Volledig mee eens, als een bedrijf omzet wil, moet ze daar zelf voor zorgen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:59 schreef LXIV het volgende:
O ja, het argument "Nederlandse bedrijfsleven". Miljarden uitgeven om een paar miljard omzet bij het bedrijfsleven te genereren is economische waanzin. Dat geld komt immers uiteindelijk óók weer bij het bedrijfsleven vandaan. Veel beter verlaag je de belastingen of stimuleer je R&D.
Als je het over standaard heb, de motor die erin zit is totaal anders, en lijkt helemaal niet op de Pegasus die in de harrier zit.quote:
Inderdaad.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 17:24 schreef sp3c het volgende:
verbaasd me dat de keuze uberhaupt zo lang op zich laat wachten want de klu is er al jaren uit
a fanquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:56 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als je het over standaard heb, de motor die erin zit is totaal anders, en lijkt helemaal niet op de Pegasus die in de harrier zit.
De naam is me even ontschoten, maar er zat iets radicaal nieuws in. Één of ander systeem, maar al martel je me dood, ik weet het niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |