quote:
Ik heb voor jou een algemene legging gedaan over 2007. Ik wou daarvoor eerst een Keltisch Kruis leggen, maar die leek me niet zo geschikt om een heel jaar te voorspellen. Dus ik heb gekozen voor de 21-kaartenlegging, alleen heb ik 7 kaarten gelegd ipv 21
![]()
. 21 vind ik wel weer wat te veel van het goede..
Bij deze legging leg je zeven stapeltjes van elk drie kaarten waarbij elk stapeltje staat voor gebeurtenissen op een bepaald gebied. In dit geval heb ik voor elk gebied 1 kaart gelegd:
1. Gebeurtenissen thuis en in de familie:De GehangeneKernwoorden: opoffering, verslaving, ommekeer, concessies, overgave.
De Gehangene gaat over de bereidheid jezelf weg te strepen. Meegaand zijn, besluitloos en het doen van concessies. Het kan zo zijn dat je omgeving je offers niet ziet of niet waardeert. Je geeft je echter over aan de situatie. Ook kan deze kaart aangeven dat je het gevoel hebt dat de dingen op z’n kop staan.
2. Gebeurtenissen die direct op de vragensteller slaan:De DuivelKernwoorden: machteloosheid, afhankelijkheid, hulpeloosheid, onderdrukking, leedvermaak, verslaving, tegennatuurlijk.
Ik krijg de indruk dat deze kaart een soort waarschuwing is. Hij duidt op een slechte invloed of raad en het verliezen van de eigen wil. Wie of wat heeft jou in zijn macht? Wie of wat maakt jou afhankelijk? Of heb jij de macht over iemand anders? Denk bij deze kaart ook aan de verslavende invloed van bepaalde genotsmiddelen.
3. Gebeurtenissen rondom vriendschap en romantiek:De DwaasKernwoorden: dwaasheid, enthousiasme, het nieuwe, loslaten, gedachteloosheid, zorgeloosheid.
De Dwaas geeft aan dat je je vrienden en geliefden benadert met openheid en zonder vooroordelen. Je geniet van de mensen om je heen. Deze kaart duidt op plezierige en vrolijke tijden. Een tikkeltje onverantwoordelijk, maar wel vreugdevol en ongecompliceerd.
4. De uiteindelijke wens van de vraagsteller:Zeven van de StavenKernwoorden: verrassend initiatief, openbaring, uitdaging, moedigheid.
Zeven van de Staven symboliseert de wens moedig op te treden en 100% achter de eigen mening staan. Het gaat hier om volharding, eigen ideeën verdedigen en jezelf bewijzen. Een hele strijdbare kaart.
5. Het onverwachte, dat positief of negatief op de vierde kaart kan werken:Tien van de KelkenKernwoorden: thuisvoelen, vreugde, harmonie, redding, liefdevolle vriendschap, gezin, succes, rijkdom, liefde, familie
Dit is een hele blije kaart
![]()
. Hij staat voor geluk in de ruimste zin van het woord en het gevoel in de zevende hemel te zijn. In mijn boek staat zelfs ‘volmaakt geluk’ en de vreugde over de vervulling van een wens. Je komt dus onverwacht met de neus in de boter
![]()
. In combinatie met de Dwaas denk ik hier aan geluk op het gebied van liefde en gezin.
6. Huidige of toekomstige invloeden:Zwaarden VijfKernwoorden: nederlaag, verlies, smaad, angst, verraad.
Deze kaart gaat over conflicten, akelige ruzies en vernederingen. In combinatie met de Duivel denk ik hier weer aan een bepaalde negatieve invloed. Een invloed die jij op een ander hebt of die iemand anders op jou heeft. Er gebeuren dingen achter je rug om of doe jij achter de rug om van een ander. Pas op voor kwaadsprekerij en geroddel.
7. Geluk en voorspoed die de vragensteller te wachten staan:De WereldKernwoorden: voldoening, zelfverwerkelijking, onbegrensde mogelijkheden, volmaaktheid, harmonie.
De laatste kaart van de Grote Arcana en een erg mooie kaart. Deze kaart draait om het volledig jezelf accepteren, het bereiken van doelen, succes in wat je doet en vooral ontplooiing en zelfverwezenlijking. Persoonlijk denk ik dat deze kaart aangeeft dat je je leven volledig in eigen hand hebt: jij hebt de touwtjes in handen. Jij bepaald wat je wil, hoe je het wil en wanneer je het krijgt. Je staat ‘on top of the world’
![]()
.
Opvallend is dat vier van de zeven kaarten uit de Grote Arcana komen
![]()
. Dit moet wel een heftig jaartje worden..
![]()
.