abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:57:04 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42365969
Dit keer een topic over de keuken. In vergelijking met de andere topics zal dit een sluimertopic zijn. Vanaf 25 september begint mn studie weer, dus heb ik veel minder tijd over. Misschien in de weekends, misschien savonds, misschien enkel in de vakanties, wie zal het zeggen
Ik hoop ergens voor kerstdag de dingen rond te hebben. Dit topic maak ik nu al om wat druk voor mezelf te hebben dat ik de werken niet uitstel enzo maar ook om tips te krijgen over problemen die zich nu al stellen en kleuradvies en...

Het vorige deel
waar het meer over iets anders ging dan de keuken
De keuken

Het doel
Een keuken, obviously. Een basic keuken wel, we zijn geen restaurant die een super bling bling keuken willen. Het buget is 2800¤. Dat is veel te weinig als je gewoon een keuken wil kopen, rekeninghoudend met het feit dat de plaats waar de keuken moet komen zelf ook nog moet gerenoveerd worden. Er moet electriciteit gelegd worden, een aparte groep voor de keuken alleen natuurlijk, het plafond moet gedaan worden, de vloer moet eruit en getegeld worden, de muren, etc etc.
Een filmpje (met ondertitels zelfs ) van hoe het nu is:
http://www.youtube.com/watch?v=iMDodIl7VG8
De oude keuken
Ziet er zo uit:

Tijd voor verbetering dus.

Points of interest
De staat van dat stuk tot 2003:

en toen is er al aan gewerkt tussendoor (rond 2004 geloof ik), maar aan zeer laag tempo want ik mocht het niet alleen doen:

(de broer @work)

Een panoramatje van de plaats waar de keuken moet komen:
[afbeelding]

De koepel waar ik iets op moet vinden. Hij moet kleiner, moet geisolee
rd zijn. Melkglas? Verlichting?
[afbeelding]
De vloer moet er uit. Hoe diep moet er beton? moet dat gewapend zijn? Welke tegels? Nu nog vragen, hopelijk later niet meer
[afbeelding]

Het moeilijkste:

is intussen al opgelost.

Bedenkingen
Met het tight budget lijkt dat mss ondoenbaar, maar alle werken tot nu toe hebben <3000¤ gekost tot nu toe, dus volgens mij moet dat te doen zijn. Zeker als ik de keukenmeubels zelf bouw moet dat goedkoop kunnen, de apparaten zelf kosten ook wat natuurlijk.
Het voordeel van een custom keuken bouwen is natuurlijk dat ge het zo zot kunt maken als ge maar wilt. MDF is niet superduper duur maar wel goed bewerkbaar. Ik wil een basic keuken, maar ook geen saaie.
Ik vrees zelfs dat mijn handelsmerk, zijnde de gekleurde lichtjes, ook hier zullen opduiken. Het eigenlijke ontwerp van de keuken zal nog op zich laten wachten. Meestal krijg ik de ideëen als ik \'s avonds in mn bed lig te denken, dus we zien wel.

Verwacht dus geen al te snelle updates hier, dit project is nog in sub-embrionale fase

Update muurtje:

Update electriciteit

Volgens dit schema:

LET OP: de kleuren zijn nu wel juist, maar er moet een apart net zijn van 10A voor het licht. Zoals het nu is is het dus nog altijd niet goed, maar dat fix ik vanavond nog.

En tot slot, oktober is de maand van de behandeling van de.mrs. She's always on my mind en ik hoop dat ze onvermoeibaar voor haar leven zal vechten. Hou vol A.

[ Bericht 28% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 19:25:36 ]
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:59:24 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42366063
Ik werk subiet de startpost af.
Om te antwoorden op de laatste vraag, jeps, overal een aarde naar, behalve naar de schakelaars. Ik heb trouwens net gedaan met alle draden trekken.

Nu even pauze en dan alles verbinden enzo.
Trouwens best goed dat we al die draden nog liggen hadden, want zo'n bobijngeval kostte 29¤ in de Hubo, en ik had er 4 nodig (van kleuren)
pi_42366131
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:59 schreef MMach het volgende:
Ik werk subiet de startpost af.
Om te antwoorden op de laatste vraag, jeps, overal een aarde naar, behalve naar de schakelaars. Ik heb trouwens net gedaan met alle draden trekken.
[afbeelding]
Nu even pauze en dan alles verbinden enzo.
Trouwens best goed dat we al die draden nog liggen hadden, want zo'n bobijngeval kostte 29¤ in de Hubo, en ik had er 4 nodig (van kleuren)
smeerwerk ziet er goed uit

eh tja die draadjes uhm ook

en volgens mij kan je je halve huis verbouwen met materiaal wat je gewoon heb liggen

tevens een tvp
  woensdag 4 oktober 2006 @ 19:30:32 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42366959
Opnieuw een wijziging in het schema:

Voor het licht moet er een aparte 10A groep zijn, alle stopcontacten hangen nu aan een 16A groep, en de wasmachine heeft een aparte sterke groep (aandachtige kijkers zien op deze foto dat er nog een extra electrabuis moet aan de meest rechtrse contactdoos). Nu kloppen alle regels, en gelukkig is er niet echt een probleem in de buizen die er nu al liggen omldat ik mijn licht gewoon kan aftakken van de al bestaande lichtkring van de grote keuken.

[ Bericht 17% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 19:46:52 ]
  Moderator woensdag 4 oktober 2006 @ 19:51:41 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42367497
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:30 schreef MMach het volgende:
Opnieuw een wijziging in het schema:
[afbeelding]
Voor het licht moet er een aparte 10A groep zijn, alle stopcontacten hangen nu aan een 16A groep, en de wasmachine heeft een aparte sterke groep (aandachtige kijkers zien op deze foto dat er nog een extra electrabuis moet aan de meest rechtrse contactdoos). Nu kloppen alle regels, en gelukkig is er niet echt een probleem in de buizen die er nu al liggen omldat ik mijn licht gewoon kan aftakken van de al bestaande lichtkring van de grote keuken.
Moet een wasmachine en wasdroger niet op een aparte 16 A groep ?
En denk ook eens aan eventuele uitbreidingen in de keuken / loze leidingen naar de meterkast.

Beter nu aanleggen dan later bedenken van owhjah daar moest ik nog een leidingkje voor hebben
Weet jij zo of de NEN1010 ook geldig is voor Belgie ?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 19:54:47 #6
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42367581
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet een wasmachine en wasdroger niet op een aparte 16 A groep ?
En denk ook eens aan eventuele uitbreidingen in de keuken / loze leidingen naar de meterkast.

Beter nu aanleggen dan later bedenken van owhjah daar moest ik nog een leidingkje voor hebben
Weet jij zo of de NEN1010 ook geldig is voor Belgie ?
De wasmachine heeft toch een aparte groep? en de droger blijft daar niet staan denkek want anders heb ik niks van ruimte meer onder mijn werkblad. En zo'n droogkast heeft alleen maar electriciteit nodig en geen wateraan en afvoer dus moet die niet zo nodig in de keuken staan.
En alle info over de belgische normen is hier te vinden:
http://users.skynet.be/btv.info/electriciteit.htm
(de nederlandse normen zijn strenger dan de belgische btw, dus het kan alleszins geen kwaad als ze kloppen volgens de nederlandse. Er zal ooit wel een europese norm komen zoals die er is voor kleurtjes, en dan zullen ze wel gaan voor de strengere)

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 04-10-2006 20:00:30 ]
  woensdag 4 oktober 2006 @ 20:04:26 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42367889
Toch vind ik het nog best rap gaan voor een sluimertopic hoor.
Er zijn klussers die veel langer over dingen doen.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 20:25:50 #8
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42368549
Echt snel zou ik het nu ook niet noemen

Dit onderste leidingkje was nog te kort (groepen moeten in een aparte leiding liggen), de onderste is voor de wasmachinegroep, die erboven voor de stopcontacten.
Jammergenoeg is de afstand tussen de gaatjes van de centraaldoos anders dan de afstand tussen de buizen in een dubbele buisbeugel. Daardoor lopen ze nu niet mooi parallel , maar ja, je zal er toch niks meer van zien.
pi_42368786
meteen maar een loze leiding leggen voor de ingebouwde speakers ?
pi_42368875
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:25 schreef MMach het volgende:
Echt snel zou ik het nu ook niet noemen
[afbeelding]
Dit onderste leidingkje was nog te kort (groepen moeten in een aparte leiding liggen), de onderste is voor de wasmachinegroep, die erboven voor de stopcontacten.
Jammergenoeg is de afstand tussen de gaatjes van de centraaldoos anders dan de afstand tussen de buizen in een dubbele buisbeugel. Daardoor lopen ze nu niet mooi parallel , maar ja, je zal er toch niks meer van zien.
Lieve MMach als er geen 2 groepen in 1 buis mogen, hoe denk je dat dat voor een centraaldoos geldt? Of zie ik het verkeerd?
pi_42368918
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:37 schreef tnimble het volgende:

[..]

Lieve MMach als er geen 2 groepen in 1 buis mogen, hoe denk je dat dat voor een centraaldoos geldt? Of zie ik het verkeerd?
zo op de foto lijkt het idd wel het geval
pi_42369245
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:38 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zo op de foto lijkt het idd wel het geval
Ja, maatr het is best te corrigeren zonder al te veel problemen. De Stofgod heeft dat zo gefixed mocht de foto niet liegen.
pi_42369476
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 20:48 schreef tnimble het volgende:

[..]

Ja, maatr het is best te corrigeren zonder al te veel problemen. De Stofgod heeft dat zo gefixed mocht de foto niet liegen.
wat ik zou doen ( ook al mag het zeer waarschijnlijk niet ) is gewoon de buis door de lasdoos steken zonder onderbreking?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:13:39 #14
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42370004
wel ja, dat leek mij ook een vaag iets.
quote:
Benoît- De stofgod (werkt a/d keuken-electriciteit) zegt:
2 groepen mogen niet in dezelfde buis, ma wel passeren in een centraaldoos hopelijk?
[Squid]zegt:
ja
hmm, ook dat maar even zoeken
Swat, dan moeten er maar wat centraaldozen bij.
Er ligt nu nog een extra leiding (die eigenlijk niet nodig is, want de schakeldraden zouden wel in dezelfde buis mogen als het stopcontact, maar ik wil verwarring vermijden ) naar de horizontale centraaldoos die alle lichtbuizen zal samenvoegen:

Nu eindigt alles in deze centraaldoos, 3 groepen, die van de wasmachine, het licht en de stopcontactengroep.
Mag dat niet (zoals ik het logisch zou gevonden hebben, maar wat dus volgens iemand die electriciteit heeft gestudeerd op school wel mag (mss verschil belgie/nl) dan moeten er nog 2 extra dozen, geen groot probleem wel.
pi_42371062
Als ik omhoog scrol zie ik dat het licht nog brand in de WC
Staat er geen stroom op die draden??????????????
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:44:28 #16
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42371088
En sneller dan ge 'onomatopee' kunt zeggen is het daar al opgelost. Ik weet nu nog altijd niet of het mag in Belgie, maar als we toch alles volgens een strengere norm doen, neem ik het zekere voor het onzekere.

Kheb al mooiere uitlijningen gezien, maar het zal werken en volgens de regels zijn.

En nee, Solingjan nog niks van die draden is verbonden met iets stroomvoerend, maar de wclamp hangt nog aan een voorlopig (hangt al jaren zo) aan een ander lichtnet van de grote keuken ernaast.
pi_42371389
Waarom doe je dat licht niet uit? Is toch zonde.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:57:24 #18
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42371556
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:52 schreef Solingjan het volgende:
Waarom doe je dat licht niet uit? Is toch zonde.
Over welke foto heb je het nu eigenlijk? Die tl-buis is mn werklicht, het licht van de wc is een keer aan geweest om te tonen dat de schakelaar daar werkte (gisteren of eergisteren), nu is het echt wel uit hoor
Omdat het niet echt in de norm staat of er een gele buis door de centraaldoos mag of niet, maar ik de veiligste optie wil, zal ik dus een bochtje rond de centraaldoos maken (en dan heb ik het over de centraaldoos waar de wasmachinekring aan hangt) Wat wordt het duidelijk allemaal
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:02:51 #19
81237 releaze
best of both worlds
pi_42371752
Nouja, de nieuwe topicreeks was me nog nieteens opgevallen....! Veel succes met de keuken (en de studie!) Mmach!
pi_42371810
Zijn er nog veel projectjes in jullie huis MMach?
pi_42371894
sorrie hoor... maar hoe je keuken was... lijkt wel WW2
Back to the 70's
pi_42372115
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:04 schreef Raissa het volgende:
Zijn er nog veel projectjes in jullie huis MMach?
Lees de topics dan eens , als je interesse hebt om te volgen.

@MMach : af en toe een geintje mag toch wel ? bv. dat het licht nog brandt !
Ms zijn we een beetje bang dat opeens de reeks klussen ophoudt.

En heb je je hanger om ? als talisman .
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:24:55 #23
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42372754
Knelpunt 2 is omzeild:

Alles in orde nu dus, het missende steunpuntje hangt er wel al intussen. (ty tnimble voor het advies)
Nog een paar draadjes verbinden, morgen of overmorgen (moet nog zien wanneer ik les heb) verbinden met de plonkast en gaan met die banaan

er zijn nog vele projecten, wees maar gerust , al wordt de lijst korter, en schuift de ergste plaats in huis steeds op.

en de talisman heb ik sinds donderdag aan de.mrs gegeven (ja, vrijdag gebotst met de fiets ) en kheb nu deze (hopend op het placeboeffect)

En inderdaad, mijn handen zijn vuil
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:35:03 #24
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_42373248
Blijf het leuk vinden dat je echt overal foto's van maakt!
Vind de keuken idd al best wel vlot opschieten hoor, neem je ook wel af en toe rust?? ( al werkt dat klussen rustgevend voor je, af en toe niets doen kan ook geen kwaad he!!)
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_42373368

Het licht in de WC brand nog
pi_42373681
Het ziet er allemaal erg strak uit maar ik zou je draden in de lasdozen voortaan wat langer laten. Die paar centimeters kosten je bijna niets en je kunt ze er zo invouwen en het is goed zuur als je die in de toekomst nog ooit tekort komt
  woensdag 4 oktober 2006 @ 23:04:28 #27
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42374430
Ik rust als ik slaap , ik ben nog jong, ik kan mij dat permitteren om wat door te doen. Bij de kamer van m'n zus ben ik veel harder doorgegaan dan nu hoor

Solingjan . Das een foto van gisteren of eergisteren, dus om te tonen dat het licht het deed met de schakelaar aan de andere kant (alsof dat niet vanzelfsprekend is natuurlijk )

@hierboven: Nog langer?

Intussen zijn alle centraaldozen voorzien van die handige rapidplugjes. Draadje strippen, draadjes erin frotten en je hebt een mooie verbinding.

(dit is de centraaldoos waar de draad van het stopcontact onderaan naast de deur passeert, én de schakeldraad van de schakelaar naast de deur. Die mogen wel in dezelfde buis, dus ook in dezelfde lasdoos.)
En ja wat nu he? Stopcontacten erin natuurlijjk. Dat betekent even rommelen in de kelder en jawel hoor:

Licht gedateerd van design, maar ze komen toch uit het zicht

n°1, de rest volgt
pi_42374502
zijn het wkd's met randaarde ?
Ik zie het niet zo gauw.

offe... is het dat belgische pinnetje ?
"wij" hebben er twee : links en rechts op de hoogte van de gaatjes (?)
pi_42374663
Leuk weer een MMach project om te volgen

Een klus die ik niet aan zou kunnen maar heb het volste vertrouwen in je na de vorige topics!
pi_42374711
Das best wel een normale lengte, soms zie je dat mensen echt proberen 15 a 20cm draad er in op te rollen +/- 5 a 10cm is de maat, je kunt ze net ongeveer net met de eindjes er uit in je hand nemen zegmaar.

Leuk zo'n kelder wil ik ook
pi_42374815
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:06 schreef AnneX het volgende:
zijn het wkd's met randaarde ?
Ik zie het niet zo gauw.

offe... is het dat belgische pinnetje ?
"wij" hebben er twee : links en rechts op de hoogte van de gaatjes (?)
Volgens mij wel ja. Als je b.v een PC snoer stekker neemt zit daar naast de contact een gaatje, dat is ook een aardaansluiting. Het ene land heeft 3 gaten (engeland) de andere 2 gaten en aan de zijkant 2 klemmen (nl) en weer een ander land 2 gaten + pennetje
pi_42375041
Ze zijn zo goed ja, miss btje vertekend beeld omdat je die draden uit een doos ziet steken
  FOK!fotograaf woensdag 4 oktober 2006 @ 23:24:26 #33
148247 taxibabe
pi_42375158
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:12 schreef tnimble het volgende:

Leuk zo'n kelder wil ik ook
Ik geloof dat ik zo'n schuur heb , aangezien mijn buurman iedere keer gaat 'shoppen' in mn schuur (wel met toestemming natuurlijk). Hij weet beter wat ik aan dat soort dingetjes in mn schuur heb dan ik ..haha (maar daar ben ik denk ik dan ook vrouw voor )

je kunt dit ook verkeerd opvatten, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet

[ Bericht 12% gewijzigd door taxibabe op 04-10-2006 23:29:51 ]
pi_42375417
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:24 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik zo'n schuur heb , aangezien mijn buurman iedere keer gaat 'shoppen' in mn schuur (wel met toestemming natuurlijk). Hij weet beter wat ik aan dat soort dingetjes in mn schuur heb dan ik ..haha (maar daar ben ik denk ik dan ook vrouw voor )
Ik ken genoeg vrouwen die dit ook gewoon allemaal weten (en dat zijn absoluut niet van die p**ten in tuinbroeken )

niets tegen jouw bedoelt, want ik ken ook genoeg mannen die er totaal niets van weten. Vandaag ook nog moest erg lachen om de opmerking van (dacht) dvr dat hij een trekveer had gekocht omdat het zo'n leuk woord was. Collega (mannelijk) "Wat is dat een trekveer?" Na wat uitleg en wat verbasing aan zijn kant over het trekken van electriciteitsdraad viel het kwartje.
  FOK!fotograaf woensdag 4 oktober 2006 @ 23:38:50 #35
148247 taxibabe
pi_42375548
haha, ik weet gelukkig nog wel wat een trekveer is
  donderdag 5 oktober 2006 @ 00:15:47 #36
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42376522
Et voila, de stopcontacten zitten er. Later bij het schuren moeten ze er wel weer af, maar ik wil ze morgen testen.

Mijn planning voor vandaag heb ik gehaald. (bijna ging ik zeggen: "en nu kan ik met een gerust hart gaan slapen" )
En een filmpje, met genadeloos strijklicht langs de gatenvuller:

Kben benieuwd of alles zal werken naar behoren, maar ik geloof het wel
pi_42376622
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 00:15 schreef MMach het volgende:
Et voila, de stopcontacten zitten er. Later bij het schuren moeten ze er wel weer af, maar ik wil ze morgen testen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn planning voor vandaag heb ik gehaald. (bijna ging ik zeggen: "en nu kan ik met een gerust hart gaan slapen" )
[[url=http://sjl-static6.sjl.youtube.com/vi/my2D49In6Mw/2.jpg]afbeelding][/url]
en als het niet werkt is het ook leuk, alleen je bent weer zo veel tijd kwijt
pi_42376983
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 00:15 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[[url=http://sjl-static6.sjl.youtube.com/vi/my2D49In6Mw/2.jpg]afbeelding][/url]
Leuk filmpje.
Nou doe je het licht weer aan En je laat het weer branden. Kost allemaal geld
pi_42379780
Zo gaat toch harder dan ik dacht MMach
Begint al ergens op te lijken zo ! respect weer
  donderdag 5 oktober 2006 @ 09:59:19 #40
112150 Trebweb
Started running again
pi_42381211
Het schiet idd weer op, begint er alweer erg op te lijken!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 13:11:46 #41
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42386158
kijk daar, een kudde tvp's (mij kan dat niet schelen btw hoor )

Voor vandaag heb ik al gedaan met de lessen (zo om de 2 weken heb ik smiddags bijna nooit lessen doordat de groep waarin ik zit alterneert met een andere groep). Kheb zelfs mijn cursussen sinds vandaag

En wat het werken betreft: vandaag moeten de groepen met de plonkast verbonden worden, alles testen, en schuren en afplamuren. Met wat geluk zijn de muren in het weekend klaar voor glasvlies.

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 05-10-2006 15:02:52 ]
pi_42386927
"plonkast"

hoe verzinnen ze het
pi_42388438
Diverse tvp's verwijderd

Wens mmach succes ofzo, heel ingewikkeld is het toch niet om iets over het topic te schrijven?
pi_42391282
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 13:11 schreef MMach het volgende:
kijk daar, een kudde tvp's (mij kan dat niet schelen btw hoor )

Voor vandaag heb ik al gedaan met de lessen (zo om de 2 weken heb ik smiddags bijna nooit lessen doordat de groep waarin ik zit alterneert met een andere groep). Kheb zelfs mijn cursussen sinds vandaag

En wat het werken betreft: vandaag moeten de groepen met de plonkast verbonden worden, alles testen, en schuren en afplamuren. Met wat geluk zijn de muren in het weekend klaar voor glasvlies.
Als je glasvlies gebruikt.zorg dan dat je een strakke muur hebt. Want mn 's avonds is het zeer storend dat je er een bobbel/oneffenheid in ziet door de lichtval.
En btw komen er nog tegels op de muur?
  donderdag 5 oktober 2006 @ 16:22:00 #45
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42392831
Ik ken de in and outs van glasvlies wel, ik heb het tot nu toe altijd al gebruikt, met goede resultaten. Uiteraard zal je wel wat zien van bobbels met strijklicht. Maar then again, vlakke muren in dit huis zijn onbestaande. In 1910 waren het zeker nog geen topstucers.
Intussen ligt het grootste deel van de (tijdelijke opbouw) leiding van de keuken naar de living waar de plonkast is. Tijdelijke opbouw want ik ga me niet bezighouden met nu de leidingen daar weg te werken, dat is voor als de desbetreffende kamers gerenoveerd worden, ze klagen nu al van het stof.
De living wordt er niet mooier op, maar dat is ie nooit geweest

(de onderste zijn mijn leidingen)

Die worden dus weggewerkt later
pi_42393276
ook decoratief hoor! een paar gele PVC buizen langs je muur
pi_42394179
[quoteTijdelijke opbouw want ik ga me niet bezighouden met nu de leidingen daar weg te werken, dat is voor als de desbetreffende kamers gerenoveerd worden, ze klagen nu al van het stof.
[/quote]
Als je de leidingen nu op een af andere manier wat speling geeft?? kun je ze later mss in de muur wegwerken.
Dan blijft inieder geval dat mooie stuckwerk intakt.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 18:31:57 #48
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_42397162
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 16:22 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
(de onderste zijn mijn leidingen)
[afbeelding]
Die worden dus weggewerkt later
ik ben echt zo benieuwd wat voor moois je van dat prachtige plafond gaat maken. Wanneer kunnen we de hetbouw van de living verwachten? 8).

En oh, je bent tof.
Ik ga naar huis.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:37:59 #49
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42399188
De living=het verste van mn zorgen. De keuken en badkamer hebben nog prioriteit. Het stucwerk van het plafond zal onbeschadigd blijven, en de buizen die er lopen zullen -zoals altijd- onzichtbaar in de muren verdwijnen. Maar dat is dus voor de zeer verre toekomst.

In the mean time is alles aangesloten en getest:

Ik zou ook de zekeringen willen testen, maar ik weet niet echt een veilige manier om dat te doen. Een stopcontat kortsluiten zou moeten werken, maar ik vind dat nogal gevaarlijk
pi_42399234
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 19:37 schreef MMach het volgende:
De living=het verste van mn zorgen. De keuken en badkamer hebben nog prioriteit. Het stucwerk van het plafond zal onbeschadigd blijven, en de buizen die er lopen zullen -zoals altijd- onzichtbaar in de muren verdwijnen. Maar dat is dus voor de zeer verre toekomst.

In the mean time is alles aangesloten en getest:
[[url=http://sjl-static4.sjl.youtube.com/vi/YtIBxEii6uQ/2.jpg]afbeelding][/url]
Ik zou ook de zekeringen willen testen, maar ik weet niet echt een veilige manier om dat te doen. Een stopcontat kortsluiten zou moeten werken, maar ik vind dat nogal gevaarlijk
lichtschakelaar met een stekker dr an ? denk alleen niet dat die schakelaar nog echt goed werkt na de tijd
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:48:48 #51
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42399563
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 19:39 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

lichtschakelaar met een stekker dr an ? denk alleen niet dat die schakelaar nog echt goed werkt na de tijd
edit: aaaaah, ik las het net een tweede keer en dat was het antwoord op mn vraag van hoe dat te testen.
Mes excuses. Ik zou dat alleszins wel ees durven proberen.

Ik dacht eerst dat je doelde op het filmpje en de schakelaar of zo

[ Bericht 28% gewijzigd door MMach op 05-10-2006 22:19:33 ]
pi_42400352
Zeg mmach, ze lachen ons hier nogal uit met ons verbasterd frans he . Wij belgen hebben eenmaal veel franse woorden in onze woordenschat en "plon" is daar 1 van, voor diegene die het nog niet doorhad "plon" betekend zekering.

En verder, mmach goe bezig!! Echt top hoe gij zo alles in elkaar flanst, en als er nog iets is, ge weet mij wonen e
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
pi_42404762
Zier er weer zoals we bewent zijn allemaal goed uit, leuk duister filmpje die laatste wel leuk!

Leuk plafond ook in de living met die perklijsten en gebogen stucwerk!
pi_42404840
Proficiat

Je kunt nu aan alle stopcontact een gereedschap aansluiten! Hoef je ze niet iedere keer te wisselen.
Kunt natuurlijk ook proberen zoveel mogelijk gereedschap aan te zetten
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 15:31:01 #55
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42424374
De les ging maar tergend traag vooruit vandaag, dus kon ik wat brainstormen:

En omdat ik het geneut over het 'feit' dat ik met niemand rekening houd en alleen maar aan mezelf denk (omdat ik mijn stof niet direct opkuis schijnt dat zo te zijn. Ik vind het dom om al het stof en steengruis weg te doen als je weet dat er morgen weer zoveel stof zal zijn van het schuren. Ik heb altijd laat gedaan met werken, en om dan nog even alles op te kuisen, goed wetende dat er binnen enkele uren weer evenveel stof ligt, dat lijkt mij verloren moeite. Die paar dagen hinder die de medebewoners hier dus ondervinden van stof op de grond is dus genoeg om de verwijten met bakken uit de lucht te laten vallen.),kotsbeu was heb mijn wtf-gevoelens maar weer aan de kant gezet en alles opgekuist. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de keukenplaats daar te ontruimen.

En nu maar hopen dat ze mij in alle vrede laten voortdoen want anders ga ik eens goed uit mijn slof schieten
pi_42424521
He jammer dat je thuis zoveel negatieve feedback krijgt. Maar mensen kunnen nu eenmaal van nature slecht tegen verandering en zullen zich daar op hun manier tegen verzetten.

Tel tot 10, sterk je rug, borst vooruit, en wees trots op jezelf! Je zult zien, er zal waardering komen nadien.

Verder weer een leuk filmpje, en ja, nu doe je het licht gelukkig wel uit!
pi_42425931
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:31 schreef MMach het volgende:
En nu maar hopen dat ze mij in alle vrede laten voortdoen want anders ga ik eens goed uit mijn slof schieten
Uit je stof schieten

Niet van aan trekken, tuurlij is er stof, bij mij ook ik het dat om dezelfde reden niet op zolang ik bezig ben, je blijft anders opruimen.
pi_42427256
Even over de koepel.
Denk je aan inbraak. Het moet niet mogelijk zijn de koepel van boven open te maken.
Je zal niet de eerste zijn waar ze door de koepel naar binnen zijn gekomen.
Je zou bijv. lange platte bouten van buiten naar binnen kunnen brengen en daar vastzetten met moer.
Of met een scharnier aan een zijde. en de andere zijde een raamuitztter of id.
Wij hebben in de keuken ook een centrale TL verlichting buiten de spots. Zou die TL toch niet willen missen.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 18:51:02 #59
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42429664
Mja inbraak, als ze hier binnen willen komen dan komen ze wel binnen. Een plat dak met een raam enzo, dat kunnen ze zo intikken. Maar de huizen zijn zo gebouwd dat de tuinen afgesloten worden van de straat door de huizen zelf. De tuinen in onze blok zijn dus 'ommuurd' door de huizen zelf. Vanop straat geraak je er dus niet. Vanuit de tuinen kan dat wel, maar dan moeten ze al over de muren lopen e.d.

Trouwens, intussen zijn mijn 2 zussen uit het buitenland terug vandaag. Het is hier een getetter van jewelste .

Ik heb ook even wat extra werklicht opgehangen, en die werken nu zoals het hoort met de schakelaar enzo, dus die werkt ook
pi_42429849
Een MMach-topic! Jullie huis wordt echt een paleis straks...
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:34:26 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42433953
Tjonge, je hebt even een paar dagen geen werkende computer en gelijk is er alweer een tweede topic

Je schiet toch aardig op vind ik met je sluimertopic Het lijkt me trouwens erg handig zo'n onbeperkte voorraad klusspullen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 22:29:15 #62
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_42436048
Mmach, kun je die broer niet 's ff vol uitschelden dat ie gewoon zijn bek moet houden!

JIJ bent voor o.a. HEM een nieuwe keuken aan het bouwen! Wat loopt ie nou te janken zeg... Echt waar, zelfs aan de andere kant van de wereld wordt ik er nog boos om! Bah zeg!

Gewoon een opmerking plaatsen als: "Goh ook leuk dat je meehelpt met het realiseren van ONZE keuken die IK aan het bouwen ben. Je weet hoe je handen werken, dus kuis maar op als je wil."

Bah wordt er gewoon boos van als je dat soort reacties krijgt op dit soort mooie projecten die jij onderneemt!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 23:10:15 #63
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42437704
De voorraad is helaas niet oneindig
Tot nu toe is er ongeveer 300¤ gebruikt. Grootste kostenpost tot nu toe is de electriciteit met de automatische zekeringen die best wel wat kosten en het installatiemateriaal enzo. Ik zou ergens rond de 700-800¤ willen uitkomen voor de renovatie van de plaats zelf zodat er nog genoeg over is voor de rest. Vermoedelijk ga ik voor vinyl op de vloer omdat ik gewoon zeer tevreden ben van dat materiaal en het voldoende zal zijn. Een pak goedkoper dan tegels, een pak aangenamer en waterdichter dan laminaat. Muren weer glasvliezen, ook weer een kost om niet te onderschatten, de verf kost ook altijd veel, en het plafond zal door mijn extravagante wensen ook wat duurder worden

Over het plafond gesproken. Hoewel ledverlichting zuiniger is dan lichtslangverlichting met 0.5W lampjes zijn de prijzen die ik hier zie snel buiten mijn voorziene budget.
Ik heb 10meter van 3 kleuren nodig (r,g,b), zeer doenbaar in gewone lichtslangen, al zit je daar met een whopping 360Watt verbruik (als ze allemaal op 100% branden) tov mss 30Watt in ledverlichting. Daartegenover staat dat de lampen zelden zullen aanzijn, het blijft een secundaire sfeerverlichting, en dat de hoofdlampen wel zuinig gaan zijn. Dus in het geval dat ik geen goedkope ledslangen vind, dan ga ik toch voor de gloeilampvarianten.
edit:
Een ledlichtslang blijkt niet zonder problemen staploos dimbaar te zijn, dus ze zijn niet te gebruiken voor de toepassing die ik voor ogen had (veel kleuren genereren door de kleuren afzonderlijk te dimmen). Dat betekent de gloeilampslangen de kanshebber zijn. Dat komt op zo'n 50¤ aankoopkosten (tov >300¤ voor ledslangen), maar wel wat hogere verbruikskosten.
quote:
Mmach, kun je die broer niet 's ff vol uitschelden dat ie gewoon zijn bek moet houden!
JIJ bent voor o.a. HEM een nieuwe keuken aan het bouwen! Wat loopt ie nou te janken zeg... Echt waar, zelfs aan de andere kant van de wereld wordt ik er nog boos om! Bah zeg!
Gewoon een opmerking plaatsen als: "Goh ook leuk dat je meehelpt met het realiseren van ONZE keuken die IK aan het bouwen ben. Je weet hoe je handen werken, dus kuis maar op als je wil."
Bah wordt er gewoon boos van als je dat soort reacties krijgt op dit soort mooie projecten die jij onderneemt!
Ik geef toe dat ik soms echt vol verbijstering sta te luisteren naar de ridicuultste 'argumenten' (ik heb de kamer van m'n zus gerenoveerd omdat de bezoekers van mijn bar niet zouden moeten passeren langs een lelijke kamer jr moet maar es bedenken hoeveel lelijke kamers er hier nog zijn waar eventuele bezoekers moeten passeren ) en soms gaat mijn bloed ervan koken. Alsof hij er niet beter van wordt, alsof hij er geen plezier van zal hebben. Maar ik blijf meestal rustig, dan maakt het des te meer indruk als je dan toch ooit es uit uw slof vliegt, en ik vind gescheld en getier barbaars en een teken van zwakte, vandaar
Ik troost me met de gedachte dat hij gewoon gefrustreerd is door zijn job waar hij 12u per dag zit en waar hij precies niet al te veel plezier aan heeft. Geen reden om zijn frustratie op mij uit te werken natuurlijk, maar achteraf draait ie wel bij vermoed ik. Ik denk dat het een gevalletje is waar de zinsnede "ach heer, zij weten niet beter" goed bij past .

[ Bericht 21% gewijzigd door MMach op 06-10-2006 23:26:26 ]
pi_42440494
quote:
[
Trouwens, intussen zijn mijn 2 zussen uit het buitenland terug vandaag. Het is hier een getetter van jewelste .
Ut is dus weer een gezellige boel in huiize Mmach.

Bij een vriend van mij zijn ze een keer door het platdak boven zijn kantoor van zijn tankstation naar binnen gebroken.
Gewoon het dak open gezaagd.
pi_42446661
Hier zijn ze zelfs al met een watergekoelde slijpschijf en drilboor binnengeraakt, ze geraken gewoon binnen als ze dat willen.

Ik vraag me eigenlijk af, waarom die ledslangen in RGB? ik stel me voor dat je die kleuren niet echt kunt mixen zodoende je een ander kleur krijgt, of zit ik fout?
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 11:54:40 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42449473
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 06:31 schreef squiddie het volgende:
Hier zijn ze zelfs al met een watergekoelde slijpschijf en drilboor binnengeraakt, ze geraken gewoon binnen als ze dat willen.

Ik vraag me eigenlijk af, waarom die ledslangen in RGB? ik stel me voor dat je die kleuren niet echt kunt mixen zodoende je een ander kleur krijgt, of zit ik fout?
Het zal wel geen 100% nauwkeurige kleurmenging zijn (immers geen puur r g b licht om mee te starten), maar het licht zal bijna zeker mengen omdat het moet reflecteren om uit de koof te komen. Daar waar licht verstrooid wordt, daar zal het mengen. Ik weet niet in hoeverre dat het gewenste effect zal geven, maar in het slechtste geval heb ik dan een koof die 3 kleuren kan weergeven.

Vandaag ga ik wat voortdoen aan de muren, ik zou graag zien dat die tegen het ende van volgende week behangen zijn. Maar er is nog erg veel werk eraan. Zeker de stukken muur in Ytong zijn een pain in the ass om vlak genoeg te krijgen.
pi_42450478
Ik ben zo benieuw hoe de verlichting eruit gaat zzien met die lichtslangen!
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 14:23:36 #68
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42452974
Ik anders ook

En het werkje waar ik een beetje tegen opzag, nl het vlak krijgen van die ytongmuren blijkt poepsimpel te zijn.
Met fix and finish kom je al ver, en met nog wat licht opschuren om de aanzetten te verwijderen heb ik een muurtje die zo vlak is als een zacht vrouwenvelletje. Mijn broer gaf zelfs een goedkeurende knik toen hij passeerde

pi_42454360
Perfect
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 16:48:27 #70
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42456485
Intussen alweer verder gedaan natuurlijk. Jammergenoeg is Ytongmuur 2 een stukje bobbeliger, dus dat zal een 2de pass nodig hebben om helemaal vlak te zijn.
Dit is de eerste laag:

Van zodra dat droog genoeg is schuur ik de uitsteeksels eraf en worden de resterende dalen gevuld met fix&finish. Dus die is in orde tegen vanavond/vannacht.

en dat ben ik die iets aan het zoeken ben oid

De gatenvuller van de ingewerkte leidingen is ook al geschuurd, en daar is niet echt veel werk meer aan, nog een paar putjes, maar voor de rest ziet dat er goed genoeg uit:

Als alles goed loopt, dan zijn de muren morgenavond behangklaar
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:03:11 #71
112150 Trebweb
Started running again
pi_42458143
Ziet er echt al erg goed uit! Ga zo door. Dat huis wordt echt beetje bij beetje een "echt thuis"
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:09:45 #72
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42463373
Zo, de leidingen hebben hun finale afwerking gekregen, ze moeten alleen een laatste keer geschuurd worden. Ytongmuur 1 is al goed aan het komen, ytongmuur 2 droogt nog altijd, dus daaraan heb ik nog niks kunnen doen. De avond is nog jong natuurlijk.

En een filmpje:
pi_42463591
Mmach even een vraagje over die raditor.
Moet die daar blijven zitten? Dit ivm ruimte verlies.
Heb je nog een raam in de keuken waar die onder kan? Of??
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:38:27 #74
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42464367
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 21:17 schreef Solingjan het volgende:
Mmach even een vraagje over die raditor.
Moet die daar blijven zitten? Dit ivm ruimte verlies.
Heb je nog een raam in de keuken waar die onder kan? Of??
Die blijft daar gewoon, het is langs de andere kant dat het keukenmeubel komt he.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 23:48:36 #75
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42468011
En voor vandaag heb ik gedaan.

De moeilijke muur krijg ik wel vlak als alles droog is.
Er is heel wat fix&finish doorgedraaid, en heel wat geschuurd met veel stof en een propere werkplek als gevolg

En ik ga me ook maar es wassen denk ik
pi_42473948
geweldig wat een werk weer zeg! het gaat erg snel geloof ik! leuk om weer zo'n reeks te zien!

succes met klussen!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_42474488
het schiet echt op als ik het zo zie
je stuc en reparatie werk is super strak
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:46:14 #78
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42479305
Zo al het stucwerk is gedaan, met goede resultaten, al zeg ik het zelf. Er restte nog een test...
Ik wou echt weten of de electriciteit veilig genoeg aangelegd was, dus heb ik het even getest op de manier dat je het niet moet doen , khad mijn kettingske aan dus what could possibly go wrong Er is een filmpje van dus . Wat nog beter is is dat alles werkte en de electriciteit mooi uitviel. Automatische zekering weer omswitchen en alles werkte weer. Ik ben er dus wel tevreden over.

Ik zou u niet aanraden om uw electriciteit zo te testen, het gaat wel maar veilig en slim is het niet, althans als je niet zeker bent van je zaak.
En ja, ik draag mn nerd-bril tijdens stoffige werken, met lenzen heb je veel te snel last van je ogen met al dat schuurstof.
pi_42479465
Ha ha ha. Heb je ook fase naar aarde getest. Om te kijken of de aardlek uitspringt en niet alleen de 'plon'?
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:53:49 #80
112150 Trebweb
Started running again
pi_42479513
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:46 schreef MMach het volgende:
Ik zou u niet aanraden om uw electriciteit zo te testen, het gaat wel maar veilig en slim is het niet, althans als je niet zeker bent van je zaak.
Ach het werkt wel zo
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:57:41 #81
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42479628
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:51 schreef Marsepein het volgende:
Ha ha ha. Heb je ook fase naar aarde getest. Om te kijken of de aardlek uitspringt en niet alleen de 'plon'?
Nu wel, en dat werkt ook
  Moderator zondag 8 oktober 2006 @ 18:00:54 #82
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42485141
quote:
Zo al het stucwerk is gedaan, met goede resultaten, al zeg ik het zelf. Er restte nog een test...
Ik wou echt weten of de electriciteit veilig genoeg aangelegd was, dus heb ik het even getest op de manier dat je het niet moet doen , khad mijn kettingske aan dus what could possibly go wrong Er is een filmpje van dus . Wat nog beter is is dat alles werkte en de electriciteit mooi uitviel. Automatische zekering weer omswitchen en alles werkte weer. Ik ben er dus wel tevreden over.
[[url=http://mmach.newnewyork.be/Keuken/electriciteitstest.jpg]afbeelding][/url]
En ja, ik draag mn nerd-bril tijdens stoffige werken, met lenzen heb je veel te snel last van je ogen met al dat schuurstof.
En toen zat je zus in het donker op het toilet "Ej!"

Ik zou het zo niet doen maar het kan wel
pi_42485255
quote:
En toen zat je zus in het donker op het toilet "Ej!"
Was mij ook al opgevallen.
Is het eindelijk uit. maar op booooovenstaande foto brand het nog altijd
pi_42485316
enne ... wat vonden de "buitenlandse" zussen van de klussen van de afgelopen zomer ?
Loungen ze nou al tetterend op de bank in je bar kamer ? of op de kamer van zus D.

Hebben ze niet meegekeken via inet naar de vorderingen of was het een komplete verrassing?

En dan zit ik in het filmpje - dude - naar beneden te scrollen om te kijken naar de leidingen die daar lopen !
Want je gaat nou toch wel warm water naar de keuken leggen ?
  zondag 8 oktober 2006 @ 18:10:35 #85
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42485458
Die vonden het wel mooi
Ze hadden al een paar foto's gezien van het werk tijdens (dat van de bar) de kamer zelf was nog een complete verassing, al wisten ze wel dat die gedaan was. En loungen doen ze hier niet want mn oudste zus is alweer naar Frankrijk, en mijn middelste zus is meestal naar het stad met de jongste. Centrum van Gent > de barkamer

En ja de leidingen, nu ligt er een koudwater leiding, dus een klein el. boilertje van 5 liter of zo in een keukenkast en we hebben warm water. Je hebt niet echt veel warm water nodig in een keuken, alleen voor de afwas of zo, en daarvoor komen we nu al toe met een miezerige 2.5l.

de voorzichtige planning van de komende 3weken (verder plan ik nog niet)
-deze week is een drukkere lesweek, ik hoop de muren behangen te hebben tegen het einde ervan
-volgende week weer een rustige, dus dan is het tijd voor het plafond. Doordat dat nogal ingewikkeld zal worden zou het kunnen dat het langer dan een week zal duren, maar het doel is het afhebben tegen het einde van de week
-de week erna is het tijd voor afwerken (schilderen, vloer, plinten, moluurkes, deurranden)

dus tegen eind oktobr zou de ruimte af kunnen zijn.

[ Bericht 29% gewijzigd door MMach op 08-10-2006 18:29:48 ]
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:42:35 #86
126620 Krln
Belg in Breda
pi_42488532
je mag wat mij betreft ook chambranten zeggen goed bezig! sterkte nog!
pi_42490011
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 18:10 schreef MMach het volgende:
...

de voorzichtige planning van de komende 3weken (verder plan ik nog niet)
-deze week is een drukkere lesweek, ik hoop de muren behangen te hebben tegen het einde ervan
-volgende week weer een rustige, dus dan is het tijd voor het plafond. Doordat dat nogal ingewikkeld zal worden zou het kunnen dat het langer dan een week zal duren, maar het doel is het afhebben tegen het einde van de week
-de week erna is het tijd voor afwerken (schilderen, vloer, plinten, moluurkes, deurranden)

dus tegen eind oktobr zou de ruimte af kunnen zijn.
moluurkes
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:38:34 #88
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42490669
Nog een paar 'veelgebruikte' dialectwoorden dan :
Plon:

Moluur

Deurchambran

Vooral afkomstig uit het Frans dus. In het Gentse dialect (ook wel in andere vlaamse dialecten, maar zeer opvallend bij het Gentse) zitten echt veel Franse leenwoorden.
en verkleinwoorden eindigen op 'ke', zoals bloemmeke (=bloempje)

edit: deze vergat ik bijna:
prise:

Nu even zelf foto's maken van de desbetreffende objecten, want iemands anders foto's posten

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 08-10-2006 21:31:29 ]
pi_42491631
quote:
[[url=http://mmach.newnewyork.be/Keuken/electriciteitstest.jpg]afbeelding][/url]
"en is da goe" Tis te zeggen Ben blij dat mn goede raad heeft geholpen (geen problemen dus ) Btw, was je verlichting ook uitgevallen? Maareh, top werk, cker die afwerking!! wel onthouden, boven uw stopcontacten e.d. NOOIT boren, bin there, done that Btw, blommekes powah eh!!
  zondag 8 oktober 2006 @ 21:06:32 #90
81237 releaze
best of both worlds
pi_42491802
dat gents he, valt dat onder het.. westvlaams was het geloof ik? wat zelfs in belgie ondertiteld moet worden? Ik versta echt geen fluit van wat je zegt op je video's
pi_42492214
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:06 schreef releaze het volgende:
dat gents he, valt dat onder het.. westvlaams was het geloof ik? wat zelfs in belgie ondertiteld moet worden? Ik versta echt geen fluit van wat je zegt op je video's
Gent valt onder Oost-Vlaanderen, westvlaams kan idd ook erg zijn, daarvoor moet je idd getrained zijn
  zondag 8 oktober 2006 @ 21:25:11 #92
81237 releaze
best of both worlds
pi_42492636
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:15 schreef squiddie het volgende:

[..]

Gent valt onder Oost-Vlaanderen, westvlaams kan idd ook erg zijn, daarvoor moet je idd getrained zijn
*kijkt op kaart van belgie* hihi, oost-vlaanderen ligt ook in het westen
Mijn excuses, ik wist niks van de vlaamse provincies af
Spreken ze in Brugge dan ook onverstaanbaar vlaams of is dat al meer algemeen vlaams? Wordt dat uberhaupt ergens regionaal gesproken?

Sorry laatste vraag Mmach...
  zondag 8 oktober 2006 @ 21:25:35 #93
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42492663
quote:
O_o, nou dat is een belediging Westvlaams is een boertig dialect met veel 'uu' 'oe' klanken in. Dat hoor je ook vaak in gent maar alleen omdat de universiteit van Gent voor hen dichterbij is dan die van Leuven. Een van de weinige dialecten dat ik echt niet goed kan verdragen
Westvlaams
Gents klinkt wel een beetje marginaal ook, ik hoor het zelf ook niet zo graag.
Gents
(het lelijke stemgeluid is niet typisch voor het Gents he , en het gaat toevallig ook over dutchies)
De echte dialecten hoor je bijna niet in België (behalve de westvlamingen die vertikken om algemeen nederlands te proberen praten. Ik vroeg het eens aan een paar westvlaamse studiegenoten of ze alstublieft konden proberen om AN te praten, maar dat wouden ze niet 'omdat dat zo stom klonk' ) iedereen spreekt in zo een kruising tussen Nederlands en het plaatselijke dialect, een taal die men soms 'verkavelingsvlaams' placht te noemen. Mensen van 1 of 2 generaties terug spreken vaak nog wel hun plaatselijke dialect.

En ja squiddie, het licht was ook uit omdat de hoofdzering ook afsprong.
pi_42493256
quote:
Damn! ik als Frys kan het nog redelijk besnappen
  zondag 8 oktober 2006 @ 21:48:24 #95
154392 Vodkat
Honda V4 Power
pi_42493642
Mooi werk MMach

veel respect voor je werken
pi_42500172
quote:
dat gents he, valt dat onder het.. westvlaams was het geloof ik? (...)
dit is zowat het ergste dat je kunt zeggen tegen een Gentenaar, dat hij westVlaams spreekt.

Het West-vlaamse dialect is trouwens het dialect dat het dichtst tegen het oudnederlands ligt. In een uithoek van Vlaanderen is dat nog helemaal niet zover geevolueerd als het Brabants.

Gents vind ik nog altijd het mooiste Vlaamse dialect vinden, en geloof me, ik heb al in bijna gans Vlaanderen geleefd, enkel limburg heb ik niet echt banden mee

en MMach, als je iemand nodig hebt om te komen schilderen, laat me gerust iets weten, ik begin weer tijd vrij te hebben nu het school is begonnen.
pi_42500594
quote:
eh niet echt de manier natuurlijk, maar dat moge duidelijk zijn hier Mmach

Verder leuk filmpke, voortreffelijke muziek ook weer. Zo leuk dat ik hem hoorde dat nummer dat ik zelf maar ff de cd van stal heb gehaald en van voor tot achter ff gedraaid heb op de Pc. Het nummer 'salvation"weet niet of jij dat ook hebt maar ik ga er alleen maar harder door werken .... lekkere keuze dus
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_42501339
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:48 schreef MMach het volgende:

[afbeelding]
en dat ben ik die iets aan het zoeken ben oid
Ik zie alleen je kruis!

Dat glasvliesbehang, is dat wel nodig als je zo'n keurig vlak muurtje hebt? Toen mijn appartement opgeleverd werd, zo'n 10 jaar terug, zat er alleen een ordinair bouwbehangetje op. Daar heb ik gewoon overheen geschilderd en het ziet er nog steeds behoorlijk strak uit (het wordt wel tijd voor een nieuw verfje).

ps: Muzieksuggesties:
Bessie Smith - Kitchen Man
Diana Ross - It's my House
Elvis Presley - Working On The Building
Frank Zappa - The Dangerous Kitchen
  maandag 9 oktober 2006 @ 09:06:59 #99
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42503047
Ah Archont, dat ga ik u zeker laten weten want ergens deze week moet er behangen/geschilderd worden.

Cybersijp: die muziek die speelt is vanop m'n mp3 speler . Muziek waar ik veel naar luister de laatste tijd tijdens het werken (ik zal na de groepnaam een nummer zetten van de groep waar je een duidelijk idee krijgt van de stijl ):
The Cranberries (Zombie), Placebo (Special K) voor als er wat actiever moet zijn. Mogwai (Killing all the flies), Mono (16.12), Do Make Say Think (Auberge le mouton noir), 65 days of static (Aren't we all running),.. dat zijn postrockbands. Postrock is een muziekstijl waar niet echt veel mensen van blijken te houden, maar I adore it. Het is muziek met heel lange rustige stukken met hier en daar plots ruig gitaarwerk.
En voor 's avonds als de muziek wat rustiger mag zijn: Death Cab For Cutie, David Gray (Crazy beautiful), Gorki (Mia), Damien Rice (Volcano),... Al durf ik het dan soms wel moeilijk krijgen
Muziek is onmisbaar voor het klussen, dat mag duidelijk zijn
(ik ga direct es luisteren naar de liedjes hierboven). Ik ga niet alle groepen opschrijven waar ik naar luister want:
http://mmach.newnewyork.be/KamerD/muziek.jpg
dat zijn er veel

En glasvlies is gewoon mooier om schilderen dan dat oude stucwerk. Hoewel het wel vlak is zijn er zo nog haarscheurtjes in het stucwerk ed. Ideaal voor glasvlies.
En die foto is precies verdwenen , naja twas toch geen constructieve foto

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 09-10-2006 09:29:26 ]
pi_42503422
Leuke doch wat aparte manier van testen Gaat er goed uit zien al, wat een verschil met eerst zeg!

Om dvr's lijstje compleet te maken
The Knife - Handy-Man
Throbbing Gristle - Endless Dicipline
Psychic TV - Jig saw
pi_42504364
MMach, wat zijn je aspiraties voor de toekomst qua werk? Heeft de Vlaamsche televisie geen Eigen Huis en Tuin-variant? Of een eenmansklusbureau beginnen?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:12:50 #102
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42508460
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:32 schreef WheeleE het volgende:
MMach, wat zijn je aspiraties voor de toekomst qua werk? Heeft de Vlaamsche televisie geen Eigen Huis en Tuin-variant? Of een eenmansklusbureau beginnen?
Ik studeer nu Industrieel Ingenieur optie electromechanica, dwz dat ik mij later hoogstwaarschijnlijk zal bezighouden met het ontwerp van machines. ik geloof wel dat er op de belgische tv van die dhz dingen zijn, ik zou het niet weten, ik kijk nooit tv. Enkel het nieuws bekijk ik online. Ik heb niks tegen de tv, maar het is altijd hetzelfde: bevallingen, soaps en nog meer bevallingen.
ik heb zo geen uitgebreide topics op Belgische fora dus zo zullen ze mij niet ontdekken . En dan nog wil ik eerst mijn diploma.
  FOK!fotograaf maandag 9 oktober 2006 @ 13:27:29 #103
148247 taxibabe
pi_42508829
Ik vind dat vliesbehang wel heel mooi! Is zoiets nog een beetje goedkoop, bijvoorbeeld in vergelijking met gewoon behang? Want je bent natuurlijk ook nog geld kwijt voor de verf
pi_42509071
Zijn er op de Belgische TV zoveel bevallingen?
pi_42510268
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Het is niet niks hoor, een Belg ter wereld brengen <gd,r>
pi_42510736
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Begint hier erg saai te worden op TV gebied, begint de ene met een baby-boom-programma, begint de andere ook, begint de een met een dans programma, begint de andere ook, en savonds om 8 uur stipt elke zender een familie soap de ether in, en dan al die reality soaps over de "BV's" manman. kan geloven waarom ik zo vastgeroest bezn aan discovery channel en aan fok
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:58:54 #107
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42511619
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:27 schreef taxibabe het volgende:
Ik vind dat vliesbehang wel heel mooi! Is zoiets nog een beetje goedkoop, bijvoorbeeld in vergelijking met gewoon behang? Want je bent natuurlijk ook nog geld kwijt voor de verf
Ik heb het nog niet vergeleken met gewoon behang, maar van prijs zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, of duurder. Ik kies altijd voor glasvlies omdat ik vind dat behang met motiefjes snel gedateerd raakt, de duurzaamheid minder is, en de textuur niet zo mooi is als bij glasvlies.
Ik heb net 10,49¤ betaald voor glasvezellijm (5kg), 15.99¤ voor (25m²) glasvlies. (ik heb nog restjes lijm en vlies van de vorige werken) Uw eerste laag verf wordt opgezogen door de vezels, dus het hoeft geen kwaliteitsverf te zijn, witte latex (30¤ voor 108m², dat is superweinig) of acrylaat (meestal wel erg duur) is voldoende . Dan komt daarop uw finale verf (ook op waterbasis dan) en die is natuurlijk wel stukken duurder, de finale verf (van Dulux) in de barkamer kwam op 105¤ in totaal. De oppervlakte van de muren in de barkamer ligt rond de 35m². Uw prijs komt dus ongeveer rond de 5¤/m² uit.
pi_42511920
MMach, het is altijd mooi uw topics te volgen!

Grote complimenten vanuit zeeuws-vlaanderen (waar ze soms ook
behoorlijk onverstaanbaar kunnen praten).
Beauty is in the eye of the beholder and it may be necessary from
time to time to give a stupid or misinformed beholder a black eye...
  FOK!fotograaf maandag 9 oktober 2006 @ 15:18:09 #109
148247 taxibabe
pi_42512172
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:58 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik heb het nog niet vergeleken met gewoon behang, maar van prijs zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, of duurder. Ik kies altijd voor glasvlies omdat ik vind dat behang met motiefjes snel gedateerd raakt, de duurzaamheid minder is, en de textuur niet zo mooi is als bij glasvlies.
Ik heb net 10,49¤ betaald voor glasvezellijm (5kg), 15.99¤ voor (25m²) glasvlies. (ik heb nog restjes lijm en vlies van de vorige werken) Uw eerste laag verf wordt opgezogen door de vezels, dus het hoeft geen kwaliteitsverf te zijn, witte latex (30¤ voor 108m², dat is superweinig) of acrylaat (meestal wel erg duur) is voldoende . Dan komt daarop uw finale verf (ook op waterbasis dan) en die is natuurlijk wel stukken duurder, de finale verf (van Dulux) in de barkamer kwam op 105¤ in totaal. De oppervlakte van de muren in de barkamer ligt rond de 35m². Uw prijs komt dus ongeveer rond de 5¤/m² uit.
tnx!
nog 1 vraagje dan:P..
En als een slechte/lelijke muur hebt en je wilt er geen gewoon behang op.. ben je dan goedkoper uit met glasvezel dan dat je die muur helemaal gaat aansmeren?
pi_42512219
Oeh weer een MMacht topic. Die ga ik volgen.

Grappig dat er gevraagd werd wat je toekomstplannen zijn, Mmach, ik vroeg me hetzelfde af.
  maandag 9 oktober 2006 @ 15:51:27 #111
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42513260
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:18 schreef taxibabe het volgende:

[..]

tnx!
nog 1 vraagje dan:P..
En als een slechte/lelijke muur hebt en je wilt er geen gewoon behang op.. ben je dan goedkoper uit met glasvezel dan dat je die muur helemaal gaat aansmeren?
Glasvlies is helaas ook geen wondermiddel. Het blijft genadeloos voor onregelmatige muren. Het kan kleine haarscheurtjes overbruggen in stucwerk, maar bobbels enzo blijf je zien bij strijklicht. Je hebt dus nog redelijk veel werk aan de voorbereiding van de muur. Het is wel waar dat het veel minder opvalt als er geen strijklicht is. De grijze muur in mijn kamer is heel bobbelig smorgens als de zon er scheef op schijnt, maar dat is maar voor enkele uren, en dan ben ik er meestal niet of slaap ik nog. Op andere momenten kan je het gewoon niet zien dat er oneffenheden zijn. Dus ik vind het zeker niet storend.
  maandag 9 oktober 2006 @ 17:50:32 #112
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42516895

maandag 9 oktober 2006 @ 19:39:22 #113
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42521017

pi_42521713
Ik had een vriend uit Bree(helaas hij is nie meer) en die zei altijd.
Ma ja Ma ja Ma ja Das sjoon Janneke
Da wou ik ook maar zegge Sjoon Sjoon Mmach
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:25:50 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42525198

pi_42525958
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef MMach het volgende:

Oeh yeah, half-naakte spierbundel!
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:59:54 #117
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_42526021
Je gaat me toch niet vertellen dat je de keuken al in het glasvlies hebt zitten?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_42527288
Ziet er goed uit MMach! worden al mooie muren zo!
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:57 schreef Leintjeuh het volgende:
Een inmiddels bekent uitzicht hier op Fok, alleen nog geen filmpje langsgekomen met als begeleidings muziek Sexy Boy van Air
  maandag 9 oktober 2006 @ 23:39:12 #119
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42528629
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:57 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

toch wel 3/4 naakt ze , Iedereen is daar zo altijd over bezig, maar dat is niet sexy, dat is gemakkelijke werkkledij , ik kan het alleen maar aanraden. Behalve die jeansbroek, want die is wat te groot (daarom dat het een werkbroek is geworden) maar dat is niks dat een ceintuur van electriciteitsdraad niet kan fixen

En idd, heel de keuken is geglasvloost (ik vind dat goed klinken als verleden tijd), morgen het fixatielaagje verf erover, en ik zit 6 dagen voor op schema.
  maandag 9 oktober 2006 @ 23:50:17 #120
81237 releaze
best of both worlds
pi_42529007
maareh, ga je na de verbouwing een K&Whousewarmingparty geven zodat we allen je zus huis in het echt kunnen bewonderen? Vraag je aan ieder 5¤ entree voor hapjes en drankjes en wijn uit het bouwjaar..1985 en dan heb je zo je kluskosten er weer uit
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:15:42 #121
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42529744
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:50 schreef releaze het volgende:
maareh, ga je na de verbouwing een K&Whousewarmingparty geven zodat we allen je zus huis in het echt kunnen bewonderen? Vraag je aan ieder 5¤ entree voor hapjes en drankjes en wijn uit het bouwjaar..1985 en dan heb je zo je kluskosten er weer uit
Mss als het helemaal af is
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:19:02 #122
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_42529818
[quote]Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef MMach het volgende:

[afbeelding]

Wat ik me afvroeg hè.. Bij deze foto kan je volgens mij nog een stukje van de oude keuken zien of niet??
Waarom heb je deze er niet bijgetrokken zodat je één grote leefkeuken hebt?? ( kan zijn dat je hier al antwoord op hebt gegeven maar dat heb ik dan eventjes niet gezien.) Verder ziet het er al weer netjes uit zeg! Je gaat weer als een speer!
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:31:45 #123
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42530112
Omdat het de zaken erg gecompliceerd en duur zou maken. Het is een dragende muur voor het platte dak, dus die zomaar wegnemen kan niet, en een stuk weg nemen is ook maar 'willen maar niet kunnen'. De grote keuken ernaast, daarvan is de vloer verzakt (het is dezelfde vloer die doorloopt in de verzakte achterbouw). Die moet dus in beton opnieuw gegoten worden, maar om dat te doen moet de verzakte achterbouw afgebroken worden en van 0 met fundering en al opnieuw gebouwd worden. Ik kan veel doen met 2800¤, maar dat zou net iets te duur zijn . Ooit wordt dat herbouwd, tot 1 grote ruimte met veel licht. Mss een eetplaats daar, dicht bij de keuken, mss een atelier of zo, verre toekomstmuziek Er komt trouwens geen deur in het gat dat er nu zit, enkel een afgewerkte rand.
pi_42530243
deuren naar je keuken zijn alleen maar lastig!
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:14:59 #125
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42536307
Een paar kleine updates ivm met keuzes enzo.
Ik heb die muur van taxibabe altijd heel mooi gevonden van kleur:

De muur met de radiator zou ik zo doen, en dat om verschillende redenen:
-de wc is al in aardetinten, het zou mooi zijn mocht de keuken er ook bij passen
-de kleur lijkt met goed te combineren met lichtgeel/cremekleur, wat ik voor de rest van de muren wil
-én de kleur gaat ook goed samen met wit (de kleur van de plinten, chambrans, moluurkes, plafond)
Het is zo al een beetje een stijlfiguur geworden in dit huis om bepaalde dingen wit te laten, en 1 intensere muur te hebben.

Verder zijn de lichtslangen besteld bij mooispul.com (in Belgie is er natuurlijk weer geen klop te vinden), de lange tl-buizen voor de lichtkoven zijn er, de dubbele tl buis voor boven de koepel is er ook al, voor dimmers moet ik hier nog even kijken.

Vanavond (straks nog les) de eerste laag verf op de muren, en wss zal ik de radiator ook afschuren en opnieuw spuiten.
Een radiator spuiten heb ik al gedaan bij de renovatie van mijn kamer (dit zijn dus geen foto's van de keuken):

Dat komt dus wel goed normaal.

Over verspuiten gesproken; als ik het goed heb staat er in de kelder nog een ongebruikte compressor en ik ben net een doos tegengekomen op zolder met zo'n verspuitding. Of er luchtkabels ed zijn en of de compressor nog werkt (als ik het mij niet fout herinner). Dus ik ga me in de komende dagen ook even oefenen in spuitwerk met een compressor. Volgens mij moet dat wel het beste resultaat geven om MDF af te werken. Een groot 'als'-gehalte hier.

Met mij persoonlijk gaat het wel niet zo goed. Het gevoel van machteloosheid is zwaar om dragen en moed inpraten is zeker niet mijn sterkste kant . Bezig blijven is de boodschap, strength & endurance moet er zijn.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:35:34 #126
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42536888
Ik had het dus niet gedroomd dat er nog een compressor stond in de kelder. Nog gloednieuw, met garantiebewijs, alleen wat stoffig:

En blijkbaar gekocht in 1994

Daarbij hoort dan dit, dat stond op zolder:

Als we het openen:

Sweet
Ook gekocht in 94 dus, en het past op elkaar

En werken doet ie
pi_42537323
He, geweldig man, het is af en toe echt schatgraven he

Even een tipje. Haal van de koperen leidingen even de gipsmortel weg. Dat kun je beter nu dan dan ove een aantal weken.
pi_42537617
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:39 schreef MMach het volgende:

[..]

toch wel 3/4 naakt ze , Iedereen is daar zo altijd over bezig, maar dat is niet sexy, (...)
Dat moet ik toch tegenspreken hoor.

en als je je radiator gaat spuiten met die compressor en spuitpistool moet je echt wel zien dat je de juiste bescherming draagt, en dan bedoel ik zo een speciaal masker. Ik weet dat die dingen redelijk duur zijn, maar je hebt maar 1 paar longen, en daar moet je zuinig op zijn.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:09:30 #129
148247 taxibabe
pi_42537883
Hey.. zie ik toch ineens een bekende foto hier staan . Wat gaaf dat je die kleur in je keuken wilt hebben
Nooit gedacht dat jullie mijn muur leuk zouden vinden.. ikzelf vond het namelijk best wel eng om die muur zo donker te maken.

Enne.. veel succes met dat spuiten, dat lijkt me best wel moeilijk.. maar als ik zie wat jij allemaal al hebt gedaan moet dit ook vast wel lukken

Ik hoop dat het snel beter met je gaat, het is niet niks wat je (en de.mrs) allemaal meemaakt op dit moment, maar ik weet zeker dat je er sterker dat nooit te voren eruit zult komen
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:11:40 #130
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42537950
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 12:00 schreef Archont het volgende:

[..]

Dat moet ik toch tegenspreken hoor.

en als je je radiator gaat spuiten met die compressor en spuitpistool moet je echt wel zien dat je de juiste bescherming draagt, en dan bedoel ik zo een speciaal masker. Ik weet dat die dingen redelijk duur zijn, maar je hebt maar 1 paar longen, en daar moet je zuinig op zijn.

De radiator spuit ik gewoon met de spuitbus, de compressor zal ik gebruiken voor de afwerking van de keuken in hoogglans. Een koolstofmasker is inderdaad zeker nodig want de nevel is zeer fijn en om daar langdurig in te staan, dat kan niet gezond zijn. Nu nog een plaats vinden waar ik mijn spuitwerken kan uitvoeren, zo weinig stof mogelijk, gewoon helemaal leeg. Jammer dat we geen garage hebben.

En dat is hier af en toe inderdaad bijna schatgraven. Al heb ik bij momenten het gevoel dat hij beter het geld in het huis gestoken zou hebben ipv 4-5 dure zaagmachines te kopen. De hoeveelheid doe het zelf materiaal is eigenlijk wel enorm aan het worden (het was altijd al zoveel, maar je ontdekt ze maar stuk per stuk ) Ik wil niet weten hoeveel eurootjes dat zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')