Dat heb je goed.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:00 schreef haaahaha het volgende:
Dat iets nog niet heeft plaatsgevonden is toch geen garantie dat iets niet plaats zal gaan vinden?
Nou, de stembus voor papiertjes is hardware die je zo kunt manipuleren als je het in handen krijgt. Veel makkelijker dan met een electronisch beveiligde machine, waar je allerlei technische kennis voor nodig hebt.quote:
Exitpolls zijn nauwkeurig en een te grote afwijking doet een belletje rinkelen. Niet dat ik denk dat het een effectief controlemiddel is trouwens.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:16 schreef haaahaha het volgende:
In hoeverre zijn die polls nauwkeurig dan? Het valt toch wel mee met de nauwkeurigheid daarvan? Je kan toch niet roepen dat omdat polls nauwkeurig zijn het wel mee zal vallen met fraude via niet beveiligde stemcomputers?
Nee, het is eerder een indicatie dat er in ieder geval niet grootschalig gefraudeerd wordt bij verkiezingen. Kleinschalige fraude kun je nooit uiytsluiten, alhoewel je de kans wel zo klein mogelijk kunt proberen te maken.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:16 schreef haaahaha het volgende:
In hoeverre zijn die polls nauwkeurig dan? Het valt toch wel mee met de nauwkeurigheid daarvan? Je kan toch niet roepen dat omdat polls nauwkeurig zijn het wel mee zal vallen met fraude via niet beveiligde stemcomputers?
Je moet natuurlijk niet pas afdoende controles gaan vragen als reden tot wantrouwen al bestaat.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
geven recente verkiezingsuitslagen jou reden tot wantrouwen?
lijkt me niet.
De oplossing is natuurlijk niet om geen gebruik te maken van een uiterst handig hulpmiddel als de computer. De oplossing is die stemming-met-behulp-van-computer navolgbaar te maken. Navolgbaar middels normale zintuigelijke waarneming: kijken.quote:zolang de uitslag van de verkiezingen bijna op de zetel nauwkeurig is te voorspellen met polls is er duidelijk geen sprake van grootschalige fraude. dat is nog altijd beter dan incapabele mensen urenlang met de hand te laten tellen.
Ik wantrouw de laatste verkiezingsuitslag niet. Terecht wat Reya ook al zei : namelijk het vergelijken met de exit-polls lieten geen schokkende dingen zien.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
geven recente verkiezingsuitslagen jou reden tot wantrouwen?
lijkt me niet.
Met dit topic stel ik de afgelopen verkiezingen niet ter discussie. Mijn doel van dit topic is het gevaar onder ogen te zien. Fraude blijkt namelijk vrij eenvoudig te kunnen. Zie reportage van 1 Vandaag van gisteren. Dat het de afgelopen verkiezingen wel goed is gegaan, is geen garantie voor de toekomst ......Aangezien dat het (passieve en actieve) kiesrecht wel zo ongeveer de creme de la creme van onze democratie en rechtstaat is, moet het gevaar van computerfraude in deze terecht zwaar onder ogen worden gezien...... Doen we dat niet, dan kan de democratie/rechtstaat zowaar gaan wankelen. Toch wel een punt van zorg, of niet?quote:zolang de uitslag van de verkiezingen bijna op de zetel nauwkeurig is te voorspellen met polls is er duidelijk geen sprake van grootschalige fraude.
Dat is een dilemma.......Feit is dat Nicolai hard aan het werk moet. En zo nodig maatregelen moet nemen. Als het idd niet veilig met die stemcomputer kan, dan moet er maar een mortuarium moratorium komen mbt het gebruik van die computers...Desnoods maar tijdelijk met potlood en papier.......quote:dat is nog altijd beter dan incapabele mensen urenlang met de hand te laten tellen.
WIr haben es nicht gewusst, nietwaar?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:25 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat heb je goed.
En als iets niet heeft plaatsgevonden is het ook niet echt een reden om iets om iemand ergens van te beschuldign.
Nee.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:14 schreef Yildiz het volgende:
WIr haben es nicht gewusst, nietwaar?
Dan vind je het ook vast niet raar als ik een schijthekel heb aan mensen die nu al roepen dat ze Nedap én TNO, én de Kiesraadquote:Ik begin nu al een schijthekel te krijgen aan ambtenaren die roepen: TNO = veilig!
Dat is wel een heel overtuigend argumentquote:Ja, geestdode
Heeft massamoord soms copyright op het plank voor je kop hebben dan? Goh.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee.
Massamoord vergelijken met een stemmachine
[..]
Voor mijn part staat er NASA bij. Ik kan niet inzien waar men op test. Dan is er voor mij geen enkele reden om het te vertrouwen. Wat is trouwens de rest van je zin?quote:Dan vind je het ook vast niet raar als ik een schijthekel heb aan mensen die nu al roepen dat ze Nedap én TNO, én de Kiesraad
[..]
Ik had het niet eens tegen jou.quote:Dat is wel een heel overtuigend argument
http://www.nu.nl/news/843(...)om_stemcomputer.htmlquote:Nedap overweegt rechtszaak tegen actiegroep om stemcomputer
Uitgegeven: 6 oktober 2006 19:10
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 19:20
AMSTERDAM - De fabrikant van stemcomputers Nedap overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen actiegroep Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl. Dat schrijft techlifestyle magazine Bright vrijdag.
De actiegroep presenteerde donderdag een onderzoek naar de beveiliging van de stemcomputers, waaruit bleek dat de machines gemakkelijk te kraken zijn.
Auteursrechten
De actiegroep wil laten zien dat de Nedap-computers, die al jaren worden gebruikt, fraudegevoelig zijn. De activisten hebben de software van de Nedaps volledig online gezet. Volgens de fabrikant schendt dit mogelijk de auteursrechten van Nedap.
"Wij onderzoeken of we juridische stappen zullen ondernemen tegen het publiceren van onze software", aldus Nedap-woordvoerder Matthijs Schippers tegen Bright. Hij zegt tevens niet onder de indruk te zijn van de ontdekkingen van de actiegroep. De woordvoerder verwacht niet dat een dergelijke hack-actie met een eigen geschreven programma zal plaatsvinden tijdens de verkiezingen.
Hardware
Volgens de actiegroep gebruiken Nedap-computers hardware die sterk verouderd is. Schippers erkent dat: "Nedap kiest juist bewust voor oudere hardware. Deze hardware is juist resistent tegen moderne virussen".
Dat is iig wat in de docu verteld werd.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:14 schreef Yildiz het volgende:
. Volgens mij test TNO veel meer op veiligheid. Of het wel blijft werken als je er een beker water overheen gooit, of je er een stroomschok van kunt krijgen, dat soort dingen.
Dat is volgens mij waar TNO op test. Ik kan het uiteraard ook mis hebben.
De waarheid zullen we nog niet weten, omdat, hoe verbazingwekkend, het rapport geheim is.
Elke computer kan virussen oplopen...quote:Op ]vrijdag 6 oktober 2006 21:27 schreef Yildiz het volgende:
Daarnaast dacht ik dat Nedap machines helemaal geen virus op konden lopen.
bron ?quote:Op zondag 8 oktober 2006 06:18 schreef calvobbes het volgende:
...
Ik zou eerder zeggen dat het verhaal van Gongrijp en co gaten begint te vertonen. Hun doel om een soort van paniek te zaaien lijkt niet echt te lukken.
Ja, dat hebben ze wel gezegd. Namelijk met het argument dat het niet aan internet gekoppeld zit. En dit staat er 2 posts boven.quote:Op zondag 8 oktober 2006 06:18 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Elke computer kan virussen oplopen...
Lijkt me sterk dat ze gezegd hebben dat dat niet kan.
Ik zou eerder zeggen dat het verhaal van Gongrijp en co gaten begint te vertonen. Hun doel om een soort van paniek te zaaien lijkt niet echt te lukken.
Het is trouwens niet voor het eerst dat (semi-)overheidsapparaten zich bij kritiek zich wenden tot 'u schendt staatsgeheimen' of zoals jij zo leuk wilt zeggen 'ze zaaien paniek'.quote:Volgens de actiegroep gebruiken Nedap-computers hardware die sterk verouderd is. Schippers erkent dat: "Nedap kiest juist bewust voor oudere hardware. Deze hardware is juist resistent tegen moderne virussen".
Goed, dat nemen we mee.quote:http://www.nedap.com/nieuws.php?id=29
Nedap verkiezingssystemen
De Nedap stemmachine is de laatste tijd nogal in het nieuws. Het is goed te constateren dat de burgers zo betrokken blijken te zijn bij de integriteit van de verkiezingen. Dit komt de democratie in Nederland ten goede. Om de discussie hierover in het juiste perspectief te plaatsen is, volgens Nedap als geïnteresseerde partij, het volgende van belang te weten:
Waarom zijn er stemmachines?
Eind jaren zestig van de vorige eeuw zijn stemmachines in Nederland ingevoerd om de integriteit van de verkiezingen te verbeteren.
Ja. Op de werkvloer bij Nedap zeker. Het zal wel, ik ga hier niet eens op in.quote:Het is algemeen aanvaard dat het handmatig tellen van een groot aantal stembiljetten steeds tot verschillende uitkomsten leidt.
Totaal niet te vergelijken. Dat waren infantiele ponsmachines.quote:Hoe verbetert de stemmachine de integriteit van verkiezingen?
* Eenduidig kiezen: De stemmer maakt minder onbewuste vergissingen bij het aangeven van zijn voorkeur;
* Elimineren telfouten: zie Florida, VS, presidentiele verkiezingen 2000 Al Gore vs. George W. Bush, en zeer recent de presidentiele verkiezingen in Mexico.
Het kan ook een schaakmachine worden, bijvoorbeeld.quote:Wat is de Nedap stemmachine?
De Nedap stemmachine is een eenvoudig elektronisch “telapparaat”, niet meer en niet minder.
'Ik denk dat nu wel algemeen aanvaard kan worden dat zorgvuldigheid, toezicht en borging onzin is.'quote:Evenals bij “papieren” verkiezingen is het verkiezingsproces met Nedap stemmachines omgeven met dezelfde organisatie en procedures voor zorgvuldigheid, toezicht en borging.
Guttegut, wat een verdediging. Omdat alles te stelen valt, kunnen we ook wel alle sloten op de schroothoop gooien.quote:Kan de Nedap stemmachine gemanipuleerd worden?
Alles is te manipuleren.
Ik denk dat nu onderhand wel duidelijk is dat men op deze manier achter de feiten aan blijft lopen.quote:Is de Nedap stemmachine beveiligd tegen moedwillige manipulatie?
Ja. Tegen iedere nieuwe bedreiging worden maatregelen genomen.
Een kul-argument. Even ergens in 4 jaar een onbeveiligde loods binnenlopen, en je kunt zo heel de gemeente Rotterdam in je macht hebben. Dat lukt je met een papieren stemming niet, naar mijn idee.quote:Kan de uitslag van de Nedap stemmachine gemanipuleerd worden?
Veel moeilijker dan bij “papieren” verkiezingen.
Ah! Mooi! Dan wacht ik met popcorn af. Daarnaast is het ook wel tof dat Nedap nergens aangeeft zelf verantwoordelijk te zijn. Zo heb je natuurlijk helemaal geen motivatie om ook maar iets te verbeteren.quote:Uit ervaring weten wij dat de overheid in de afgelopen 40 jaar, waarin stemmachines zijn gebruikt, haar verantwoordelijkheid heeft genomen met betrekking tot het waarborgen van de integriteit van de verkiezingen.
Beste Nedap, ik dank u vriendelijk voor het geven van uw 'feitenlijstje' mening.quote:N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek ‘Nedap’
Groenlo, 4 oktober 2006.
Bron: http://www.nieuws.nl/301853quote:(Novum) - In delen van België doet de stemcomputer het niet. In het Vlaams-Brabantse Bertem en de deelgemeenten Korbeek-Dijle en Leefdaal kon om 09.30 uur nog steeds niet worden gestemd. Dat melden verschillende Belgische media zondag.
De bureaus zouden om 08.00 uur opengaan. Buiten de bureaus staan veel mensen te wachten. Een aantal mensen is al terug naar huis gegaan. In enkele andere Vlaamse gemeenten waren ook opstartproblemen, maar die zijn grotendeels opgelost, zo meldt het Vlaams ministerie voor Bestuurszaken.
In Bertem zou het ministerie van Bestuurszaken de verkeerde diskettes hebben geleverd. Momenteel wordt er gewacht op nieuwe. De diskettes bleken tweetalig en bestemd voor andere bureaus.
Mijn eigen mening.quote:Op zondag 8 oktober 2006 08:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
bron ?
Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 09:39 schreef Yildiz het volgende:
Het is trouwens niet voor het eerst dat (semi-)overheidsapparaten zich bij kritiek zich wenden tot 'u schendt staatsgeheimen' of zoals jij zo leuk wilt zeggen 'ze zaaien paniek'.
Net zoiets als bij stembussen dusquote:Even ernaast, ik hoop in godsnaam, in mijn handen knijpend, dat men het niet gaat gooien op iets achterlijks als 'een verzegeling'. Dat klinkt wederom op papier fantastisch. In praktijk zal het niet meer dan een simpele sticker zijn die met een beetje prutsen los valt te peuteren. Of nog erger, te kopiëren.
Wat, jij bent van mening dat de persoon achter deze stichting, Rop Gongrijp, oprichter van de eerste -, en nog steeds volgens de consumentenbond de beste- internetprovider XS4ALL, die ook het voortouw nam tegen de bewaarplicht, alleen maar paniek aan het zaaien is?quote:
Je zoveelste argument, 'ze zouden te laat zijn, dus het mag niet meer'.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:05 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen.
Oh, dus hij moet al aan meerdere variabelen gaan voldoen? Waarom? Mag een fout aantonen soms al niet meer? Een heldere duidelijke vraag aan je:quote:Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Dat is geen hypothese. Het is technisch mogelijk. Het is alleen nog even een kwestie van de ruis uitzoeken. Bij het CDA kwam 1 letter heel duidelijk naar voren. Daar kon men heel eenvoudig op filteren, de rest stelt niks voor, ik neem aan dat je het rapport wat ik je gaf al gelezen heb?quote:Dat ze zeggen dat je kunt zien dat je op het CDA stemt, prima dat je het opmerkt. Maar dan gaan roepen "waarschijnlijk kan het zo bij alle partijen dus is er geen stemgeheim meer" vind ik bijvoorbeeld wel paniek zaaien.
[..]
Nee.quote:Net zoiets als bij stembussen dus
Niet alleen maar. Ook.quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:01 schreef Yildiz het volgende:
Wat, jij bent van mening dat de persoon achter deze stichting, Rop Gongrijp, oprichter van de eerste -, en nog steeds volgens de consumentenbond de beste- internetprovider XS4ALL, die ook het voortouw nam tegen de bewaarplicht, alleen maar paniek aan het zaaien is?
Pas vorige week heeft die uitgebreid de media opgezocht. Persconferentie, persberichten uitgeven etc.quote:Deze Rob Gongrijp doet niet meer dan het aantonen van het probleem. Dat het onhandig uitkomt, jammer dan. Het loopt al vele maanden, het staat zelfs op FOK!
Is die al eerder naar de politiek gestapt dan met zijn bevindingen? Voor zover ik kan zien is hij zelf pas naar de politici gestapt door die persconferentie vorige week. Niet eerder.quote:In al die maanden is men als politiek nergens gekomen.
Zie boven. Hij heeft via de site en media alles aangekaart, niet via de politiek eerst.quote:Je zoveelste argument, 'ze zouden te laat zijn, dus het mag niet meer'.
Sorry hoor, er liep al een topic over op FOK!, vanaf 28juli. Dat is al 2 en een halve maand.
Deze: Uitleg in stripvorm, na het lezen nog steeds geen stemcomput
Dit was het moment dat het uitgelegd werd in stripvorm, men was daarvoor al veel langer bezig.
Maargoed.
quote:Oh, dus hij moet al aan meerdere variabelen gaan voldoen? Waarom? Mag een fout aantonen soms al niet meer?
Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden. Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.quote:Een heldere duidelijke vraag aan je:
Had het aantonen van de fout, zonder het bieden van de oplossing, gelijk gestaan aan paniek zaaien?
En ik wil een helder antwoord, ja of nee. Klaar. Daarna mag je beargumenteren, want ik wil het nu wel weten van je.
Dat is een vermoeden.quote:Dat is geen hypothese. Het is technisch mogelijk.
Ja hoor. En ook andere bronnen.quote:Het is alleen nog even een kwestie van de ruis uitzoeken. Bij het CDA kwam 1 letter heel duidelijk naar voren. Daar kon men heel eenvoudig op filteren, de rest stelt niks voor, ik neem aan dat je het rapport wat ik je gaf al gelezen heb?
Het ging om verzegelen.quote:Nee.
Bij stembussen heeft men niet 4 jaar de tijd om te frauderen.
Je stelt net dat dat hun doel is. Ik heb dat zelfs gequoted. Maar soit.quote:
Jaja, en dat topic?quote:[..]
Pas vorige week heeft die uitgebreid de media opgezocht. Persconferentie, persberichten uitgeven etc.
[..]
Je stelt dingen als waarheid, en als er vervolgens naar een bron wordt gevraagd, verdedig je jezelf met een mening. Je bent een 'sitting duck' op die manier.quote:Is die al eerder naar de politiek gestapt dan met zijn bevindingen? Voor zover ik kan zien is hij zelf pas naar de politici gestapt door die persconferentie vorige week. Niet eerder.
[..]
Zie boven, dat heeft de stichting, én andere partijen wél gedaan.quote:Zie boven. Hij heeft via de site en media alles aangekaart, niet via de politiek eerst.
[..]
Ik doe m'n best.quote:
Zeker wel. Dat heb ik ook al diverse malen gezegd dat dat mag. LEZEN!
Inderdaad, je bent van mening dat de politiek pas de laatste 2 maanden van dit probleem afweet. Mij dunkt van niet, hoofdzakelijk afgaande op de link van parlement.com.quote:Het gaat me meer om de manier waarop die dat doet, zie bovenstaande meningen en mijn vorige post.
[..]
Probeer het eens, de vraag is vrij simpel.quote:Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden.
Zoals duidelijk is, weet de politiek hier al vanaf sinds 2 april 2004, wederom afgaande op de link van parlement.com. Dat is dus zo uit mijn hoofd al meer dan 2 jaar, zonder enige zichtbare vorm van actie. Ik vind dat meer dan genoeg wachttijd, ik weet niet wat jouw mening daarover is. Over die ruime 2 jaar.quote:Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
Als die het eerst aan de Kiesraad of Nedap had aangetoond en die hadden er niks mee gedaan, dan vind ik het logisch dat je een website start, dan de media informeert en daar na een uitgebreide persconferentie organiseert.
Nee, dat is, nadat de persoon 2 jaar geleden van iemand anders hoorde dat er al een brandje was, en de persoon daar nog steeds niks zichtbaars mee deed. Je vergelijking slaat trouwens nergens op. Er is nergens aantoonbaar paniek geweest, niemand heeft zich onterecht angstig moeten voelen. Wel zullen wat mensen bij Nedap nu zwetende handjes hebben gok ik, maar dat is naar mijn mening terecht.quote:De manier waarop die het nu aantoont, vind ik deels paniekzaaierij.
Net zoiets als roepen dat er brand is in een overvolle trein terwijl je ook aan de buurman naast je kunt vragen of die zijn flesje water op het kleine vuurtje wilt gooien zodat het uitgaat.
Laten we het houden op 'een mening'.quote:[..]
Dat is een vermoeden.
[..]
Mooi.quote:Ja hoor. En ook andere bronnen.
Duidelijk. Nu.quote:[..]
Het ging om verzegelen.
Dat zijn gewoon persberichten over stemmen. En geen persberichten van Gongrijp. Wat wil je daar mee zeggen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 23:27schreef Yildiz het volgende:
Hier trouwens een overzicht van allerlei persberichten.
Dat is geen officiele parlementssite.quote:En verhip, het eerst contact met de politiek was ook in dat jaar.Zo bericht parlement.com al over dit gevaar op 2 april 2004.
Ik stel nergens dat de politiek dat pas sinds kort weet.quote:En het argument dat de politiek dit pas sinds kort weet staat daarmee op zeer losse schroeven, als we parlement.com mogen vertrouwen.
En van welke problemen waren ze dan op de hoogte?quote:Mag ik dan van jou aannemen dat de politiek zeker vanaf deze datum op de hoogte was, zeker de ambtenaren die hier mee bezig zijn?
Ik kom de naam Gongrijp niet tegen in de diverse persberichten.quote:Zie boven, dat heeft de stichting, én andere partijen wél gedaan.
Nee.quote:Inderdaad, je bent van mening dat de politiek pas de laatste 2 maanden van dit probleem afweet.
Nee.quote:de vraag is vrij simpel.
Nogmaals, daar worden geen concrete problemen genoemd. Alleen maar vermoedens.quote:Zoals duidelijk is, weet de politiek hier al vanaf sinds 2 april 2004, wederom afgaande op de link van parlement.com.
Er zijn wel een boel mensen die er een boel ophef over schoppen. Kijk maar in dit en andere topics.quote:Er is nergens aantoonbaar paniek geweest, niemand heeft zich onterecht angstig moeten voelen.
Als je goed had gelezen was het toen ook duidelijk.quote:Duidelijk. Nu.
Nee, dat bericht van 2 april 2004 toont aan dat Ierland, die dezelfde machines als die van ons had, deze stemmachines afgekeurd heeft. Om precies dezelfde reden waarom Rop Gongrijp in actie kwam, ze zijn niet te vertrouwen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 07:38 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon persberichten over stemmen.
Gezien je net zelf zegt dat hij pas 2 maanden bezig is, haal je jezelf onderuit. Hij verschijnt al eerder in de media, maar zijn eerste grote nieuws ( de Volkskrant ) is op 6 juli 2006. Al ruim 4 maanden dus. Hij verschijnt op die datum ook in: NRC, Automatisering Gids, Algemeen Dagblad,Elsevier, HCC Magazine en de Telegraaf. Mij dunkt dat de politiek er dan ook van weet, gezien die ook de krant lezen.quote:En geen persberichten van Gongrijp.
Jij beweerd dat hij paniek zaait. Ik snap niet hoe je paniek kunt zaaien als men al van het probleem weet. Gezien ik ervan uit ga dat men het al vanaf 2 april 2004 weet, kun je het moeilijk paniek zaaien noemen als iemander er ruim 2 jaar later nog wat van zegt, nietwaar?quote:Wat wil je daar mee zeggen?
If so, so what? Het is al véél langer in het nieuws, véél langer voordat hij deze stichting in het leven riep, moet soms iedereen bij hetzelfde probleem dezelfde weg bewandelen?quote:Gongrijp is dus niet eerst naar de politiek gestapt, maar heeft meteen "de aanval" geopend via zijn website, de media en de persconferentie.
Het is om aan te tonen dat ook betrouwbare bronnen hier heel vroeg over berichtten, ruim 2 jaar geleden.quote:[..]
Dat is geen officiele parlementssite.
Genoteerd.quote:[..]
Ik stel nergens dat de politiek dat pas sinds kort weet.
Sorry? Problemen met de stemmachines.quote:[..]
En van welke problemen waren ze dan op de hoogte?
Zie het bericht van 2 april 2004. Ierland heeft er concrete problemen mee. Zo concreet, dat ze afgkeurd worden. De eerste alinea van het bericht is als volgt:quote:Ik zie alleen maar berichten dat mensen hun zorgen uittten over stemcomputers. Geen concrete problemen.
Dat zijn geen zorgen, dat zijn concrete problemen, met dezelfde machines die we hier hebben. Natuurlijk zit er andere software in, omdat ze daar op andere personen stemmen. Verder weten we tot op heden niet in hoeverre de software verschilt natuurlijk.quote:http://www.parlement.com/9291000/modulesf/fyakie4j?key=gp5k45oy
Ierland zal waarschijnlijk afzien van de aanschaf van het type stemmachines dat de Nederlandse stembureaus gebruiken. Ierse technici achten de kans op fraude te groot. Het bedrijf dat de machines in opdracht van de Ierse overheid onderzocht, constateerde dat:
[..]
Zoals ik aangaf, zie dat bericht van 6 juli 2006. Daarnaast kan ik me niet voorstellen waarom hij ook nog eens de politiek in zou moeten lichten, gezien vele nieuwsberichten daar al vanaf 2004 in overvloed mee bezig waren, maar daarnaast al veel eerder in het nieuws kwamen. Geloof jij nu echt dat er tussen die miljoen ambtenaren niemand tussen zit die de krant leest? Natuurlijk niet, zelfs elk zichzelf-respecterend beetje bedrijf leest elke dag de krant. Daar zijn afdelingen voor. Je kunt het namelijk niet permitteren 'iets in de grote media te missen'. Dat doen ze dus ook nooit. Daarmee ga ik ervan uit dat de overheid dit ook allang wist. Rop Gongrijp hoeft daarom wat mij betreft niet opnieuw de politiek in te lichten.quote:[..]
Ik kom de naam Gongrijp niet tegen in de diverse persberichten.
[..]
Oh.quote:Nee.
[..]
Nee.
[..]
Al zijn het vermoedens, Ierland accpeteerde ze 2 jaar geleden al niet, al dan niet op vermoedens, onderbuikgevoelens, rapporten van technici of vanwege hun mening. I don't care, ze worden door Ierland niet meer gebruikt, en dat staat al 2 jaar vast. Zie dat nieuwsbericht, waarvan ik de eerste alinea heb gepost. Dat nieuwsbericht had ik in mijn vorige post ook al gelinkt.quote:Nogmaals, daar worden geen concrete problemen genoemd. Alleen maar vermoedens.
Bron?quote:En ik kan me ook goed voorstellen dat de politiek er wel wat mee gedaan heeft.
Toon jij maar even aan dat de politiek hard haar best heeft gedaan om fraude te voorkomen.quote:Maar dat het niet nodig werd geacht het (helemaal) te veranderen. Dus als jij of Gongrijp geen verandering zien, wil dat nog niet zeggen dat de politiek er niks mee doen.
[..]
Ik ben niet in paniek, en zoals ik kan zien, andere mensen ook niet. Ik maak mij wel lichtelijk zorgen. Echter zoveel dat ik er over ga lezen, en mijn zorgen erover uit. Ik zie echt niemand in zijn broek pissen.quote:Er zijn wel een boel mensen die er een boel ophef over schoppen. Kijk maar in dit en andere topics.
[..]
Als het me allemaal duidelijk was, had ik nu ook geen concrete vragen aan je.quote:Als je goed had gelezen was het toen ook duidelijk.
Ik wil best met jou in discussie gaan. Maar je roept nu weer dat ik dingen heb gezegd, die ik helemaal niet heb gezegd.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 08:36 schreef Yildiz het volgende:
Gezien je net zelf zegt dat hij pas 2 maanden bezig is
Nee dat moet niet. Net zoals ik ook gewoon mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind. Toch?quote:If so, so what? Het is al véél langer in het nieuws, véél langer voordat hij deze stichting in het leven riep, moet soms iedereen bij hetzelfde probleem dezelfde weg bewandelen?
Nee, ik dacht ik rek die week nog een beetje naar 2 maanden. Dat was namelijk het begin van het vorige topic. Die zou je gelezen kunnen hebben, ik nam het toen zelfs voor je op. Maar je zei inderdaad dit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ik wil best met jou in discussie gaan. Maar je roept nu weer dat ik dingen heb gezegd, die ik helemaal niet heb gezegd.
Ik heb nergens gezegd dat Gongrijp pas 2 maanden bezig is en andere dingen heb ik ook helemaal niet gezegd.
Je hebt nu uitgebreid kunnen zien dat Rop Gongrijp al veel langer bezig is.quote:Op maandag 9 oktober 2006 23:00 schreef calvobbes het volgende:
Pas vorige week heeft die uitgebreid de media opgezocht. Persconferentie, persberichten uitgeven etc.
[..]
Nogmaals, ik rekte je week uit naar 2 maanden. Dat is voor jou positief. Op die manier is er ook veel meer marge voor discussie. Als je dat niet in wilt zien, soit. Ik ben ook maar een mens.quote:Als het op deze manier moet gaan, dan houd het voor mij op, want dan kunnen we eeuwig bezig blijven.
Dat het voor jou niet duidelijk is, komt waarschijnlijk omdat je dingen leest die ik niet zeg en je er blijkbaar zelf bij "verzint".
Maar, je stelt naar mijn idee zojuist dat hij eerst de politiek op een 'normale' manier had moeten informeren, en niet via de pers.quote:Nog wel één ding. De discussie gaat nu eigenlijk over of het wel of niet paniekzaaierij is en niet meer over de computers. Toch nog even dit:
[..]
Nee dat moet niet. Net zoals ik ook gewoon mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind. Toch?
Dat is al heel wat anders dan dat ik zeg dat die pas een week of twee maanden bezig is met zijn hele onderzoek.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:14 schreef Yildiz het volgende:
Nee, ik dacht ik rek die week nog een beetje naar 2 maanden. Dat was namelijk het begin van het vorige topic. Die zou je gelezen kunnen hebben, ik nam het toen zelfs voor je op. Maar je zei inderdaad dit.
Dat heb ik al uitgelegd:quote:Leg dat eens uit.[/i]
2 keer zelfs:quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:05 schreef calvobbes het volgende:
Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Dat ze zeggen dat je kunt zien dat je op het CDA stemt, prima dat je het opmerkt. Maar dan gaan roepen "waarschijnlijk kan het zo bij alle partijen dus is er geen stemgeheim meer" vind ik bijvoorbeeld wel paniek zaaien.
Kom jij maar eens met bronnen waarin staat dat de politici al maanden weten dat je kunt zien wanneer iemand op het CDA stemt.quote:Op maandag 9 oktober 2006 23:00 schreef calvobbes het volgende:
Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden. Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
Als die het eerst aan de Kiesraad of Nedap had aangetoond en die hadden er niks mee gedaan, dan vind ik het logisch dat je een website start, dan de media informeert en daar na een uitgebreide persconferentie organiseert.
Ok, laten we hier maar niet over beargumenteren, je hebt duidelijk een andere onderhandelingsstrategie dan ik.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:23 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat is al heel wat anders dan dat ik zeg dat die pas een week of twee maanden bezig is met zijn hele onderzoek.
Als je dat al niet snapt, dan heeft de discussie geen zin, want zo kun je alles wat ik zeg wel op een andere manier uitleggen.
[..]
Die kopieer ik even.quote:Dat heb ik al uitgelegd:
[..]
2 keer zelfs:
[..]
Oh, waarom dat ineens? Waarom helpt mij dat jou te overtuigen?quote:Kom jij maar eens met bronnen waarin staat dat de politici al maanden weten dat je kunt zien wanneer iemand op het CDA stemt.
Het was geen normale vraag waar je alleen maar ja of nee op kunt antwoorden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:38 schreef Yildiz het volgende:
ik ging er al niet op in dat je op een normale vraag geen ja of nee kon antwoorden
Probeer je nu trouwens smileys op mij te gebruiken in een serieuze discussie?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:47 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Het was geen normale vraag waar je alleen maar ja of nee op kunt antwoorden.
Weetje, deze discussie is echt totaal zinloos. Het gaat niet meer om de stemcomputers, maar of ik wel of niet mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind hoe Gongrijp het een en ander aangepakt heeft.
Met jouw "onderhandelingsstrategie" is het Israel / Libanon conflict waarschijnlijk nog eerder opgelost dan dat wij eruit komen.
lol, ik ben de discussie weer even gaan lezen vanaf de vorige pagina, vanaf het moment dat jij het voor het eerst over paniekzaaiers hebt, het lijkt erop dat je eigenlijk 0,0 van de hele zaak afweet, toch ben je heel stellig in deze discussie. In de discussie vorm je aan de hand van personen die aan de andere kant van de discussie je mening en voed je je met hun informatie. En ondanks dat je met 0,0 info de discussie in gaat blijf je ontzettend stellig.quote:
Ah, ja ben blij dat je het zelf ook inziet, want die hele paniekzaaiers opmerking van je laat zien dat je geen hol snapt van het hele punt van gongrijp. Irritant, omdat je meteen een hele stellige mening hier neerzet en daarmee de discussie niet veel goeds doet. 'T is niet gek hoor dat oa yildiz je op dat punt wijst.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:47 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Het was geen normale vraag waar je alleen maar ja of nee op kunt antwoorden.
Weetje, deze discussie is echt totaal zinloos. Het gaat niet meer om de stemcomputers, maar of ik wel of niet mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind hoe Gongrijp het een en ander aangepakt heeft.
Met jouw "onderhandelingsstrategie" is het Israel / Libanon conflict waarschijnlijk nog eerder opgelost dan dat wij eruit komen.
Wil je ook daar een discussie over gaan voeren?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:58 schreef Yildiz het volgende:
Probeer je nu trouwens smileys op mij te gebruiken in een serieuze discussie?
Nou en?quote:Mijn punt is, dat ik het me eraan stoor dat jij het gedrag van Rop Gongrijp paniekzaaiend vind. Ik kan me hier simpelweg totaal niet in vinden. Nergens niet. Daarom vraag ik jou wat vragen, om erachter te komen waarom. Je overtuigd mij niet, en daarom blijf ik bij mijn standpunt.
Nee daar ga ik niet aan voorbij.quote:Daar ga je al voorbij aan het feit dat men een CDA stem kan afluisteren. Ik vind dat bagetalliseren, ridiculiseren en zeer kwalijk.
Ik kan net zo goed zeggen dat jij geen ene hol snapt van het punt dat ik wil maken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:00 schreef haaahaha het volgende:
Ah, ja ben blij dat je het zelf ook inziet, want die hele paniekzaaiers opmerking van je laat zien dat je geen hol snapt van het hele punt van gongrijp.
Goh. Jij gaat even voor mij bepalen waar ik mijn mening op basseer?quote:Op ]dinsdag 10 oktober 2006 20:59 schreef haaahaha het volgende:
Je 'mening' paniekzaaiers is gedeelte gebaseerd op je opvatting dat gongrijp pas nu met het probleem van de stemcomputers aan komt.
quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:14 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Goh. Jij gaat even voor mij bepalen waar ik mijn mening op basseer?
Als mensen voor mij gaan bepalen wat ik denk of hoe ik mijn mening vorm, dan is het discusieren inderdaad een bodemloze put ja.
Zeker als dat ook nog is in combinatie met slecht lezen. Ik heb namelijk nergens gezegd dat Gongrijp "pas nu" met de problemen van de stemcomputers komt.
Ja het probleem van het CDA stem herkennen komt die "pas nu" mee, en dat is gewoon een feit.
Zoals ik al zei heb ik de discussie vanaf je opmerking 'paniekzaaiers' op de vorige pagina opnieuw gelezen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:05 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen
Blijkbaar heb je maar de helft gelezen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:20 schreef haaahaha het volgende:
Zoals ik al zei heb ik de discussie vanaf je opmerking 'paniekzaaiers' op de vorige pagina opnieuw gelezen.
Gongrijp heeft gekozen om de politiek/kiesraad/nedap "aan te vallen" via de media. DAT vind ik paniekzaaierij, hoe lang die daar al mee bezig is, vind ik niet terzake doen voor mijn mening over het al dan niet paniekzaaien noemen.quote:Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Dat ze zeggen dat je kunt zien dat je op het CDA stemt, prima dat je het opmerkt. Maar dan gaan roepen "waarschijnlijk kan het zo bij alle partijen dus is er geen stemgeheim meer" vind ik bijvoorbeeld wel paniek zaaien.
Zoals ik al eerder zei:quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:33 schreef haaahaha het volgende:
Wat had hij dan moeten aanvallen?
quote:Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Zoals ik al eerder zei:quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:41 schreef haaahaha het volgende:
En waarom is er dan geen sprake van paniekzaaien?
Voor iemand die niet van zinlose discussies houd, stel je toch eigenlijk wel overbodige vragen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 23:00 schreef calvobbes het volgende:
Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden. Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
De manier waarop die het nu aantoont, vind ik deels paniekzaaierij.
Net zoiets als roepen dat er brand is in een overvolle trein terwijl je ook aan de buurman naast je kunt vragen of die zijn flesje water op het kleine vuurtje wilt gooien zodat het uitgaat.
Onzin. Men heeft de media op de hoogte gebracht van de acties die plaatsvonden via de officiële kanalen. Het was Nedap zelf dat er voor koos om via de media te reageren.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:31 schreef calvobbes het volgende:
Gongrijp heeft gekozen om de politiek/kiesraad/nedap "aan te vallen" via de media.
Nu sla je toch echt de plank volledig mis.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:09 schreef NewOrder het volgende:
Onzin. Men heeft de media op de hoogte gebracht van de acties die plaatsvonden via de officiële kanalen. Het was Nedap zelf dat er voor koos om via de media te reageren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |