abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42422074
In hoeverre zijn die polls nauwkeurig dan? Het valt toch wel mee met de nauwkeurigheid daarvan? Je kan toch niet roepen dat omdat polls nauwkeurig zijn het wel mee zal vallen met fraude via niet beveiligde stemcomputers?
pi_42422355
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 14:00 schreef haaahaha het volgende:

Dat iets nog niet heeft plaatsgevonden is toch geen garantie dat iets niet plaats zal gaan vinden?
Dat heb je goed.
En als iets niet heeft plaatsgevonden is het ook niet echt een reden om iets om iemand ergens van te beschuldign.
pi_42422454
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 08:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die noem ik ook.
Nou, de stembus voor papiertjes is hardware die je zo kunt manipuleren als je het in handen krijgt. Veel makkelijker dan met een electronisch beveiligde machine, waar je allerlei technische kennis voor nodig hebt.
pi_42422528
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 14:16 schreef haaahaha het volgende:
In hoeverre zijn die polls nauwkeurig dan? Het valt toch wel mee met de nauwkeurigheid daarvan? Je kan toch niet roepen dat omdat polls nauwkeurig zijn het wel mee zal vallen met fraude via niet beveiligde stemcomputers?
Exitpolls zijn nauwkeurig en een te grote afwijking doet een belletje rinkelen. Niet dat ik denk dat het een effectief controlemiddel is trouwens.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 14:34:55 #205
66825 Reya
Fier Wallon
pi_42422594
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 14:16 schreef haaahaha het volgende:
Nee, het is eerder een indicatie dat er in ieder geval niet grootschalig gefraudeerd wordt bij verkiezingen. Kleinschalige fraude kun je nooit uiytsluiten, alhoewel je de kans wel zo klein mogelijk kunt proberen te maken.
pi_42425841
Huh, de uitslag wordt toch door Maurice de Hond bepaald?
pi_42427929
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:50 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

geven recente verkiezingsuitslagen jou reden tot wantrouwen?
lijkt me niet.
Je moet natuurlijk niet pas afdoende controles gaan vragen als reden tot wantrouwen al bestaat.

Alle controle op dat iedereen maar één keer stemt is er ook niet voor de keurige burger die heus maar een keer wil stemmen, maar om te voorkomen dat een kwaadwillende de boel kan oplichten.

Zo ook de controle van de verkiezingen: die moet ontworpen zijn voor het geval er een onbetrouwbare schakel zit ergens in de organisatie. Door die controle goed op orde te hebben voorkom je dat er zo'n schakel ergens ontstaat.

We hebben nu prima betrouwbare verkiezingen - en die zijn er gekomen dankzij een zorgvuldige organisatie.
quote:
zolang de uitslag van de verkiezingen bijna op de zetel nauwkeurig is te voorspellen met polls is er duidelijk geen sprake van grootschalige fraude. dat is nog altijd beter dan incapabele mensen urenlang met de hand te laten tellen.
De oplossing is natuurlijk niet om geen gebruik te maken van een uiterst handig hulpmiddel als de computer. De oplossing is die stemming-met-behulp-van-computer navolgbaar te maken. Navolgbaar middels normale zintuigelijke waarneming: kijken.

Klaar. Kan de computer doen waar 'ie goed in is: snel & foutloos tellen, en kunnen mensen niet doen waar mensen toe neigen: voor het "bestwil van iedereen" de uitslag een handje helpen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42428352
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:50 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

geven recente verkiezingsuitslagen jou reden tot wantrouwen?
lijkt me niet.
Ik wantrouw de laatste verkiezingsuitslag niet. Terecht wat Reya ook al zei : namelijk het vergelijken met de exit-polls lieten geen schokkende dingen zien.
quote:
zolang de uitslag van de verkiezingen bijna op de zetel nauwkeurig is te voorspellen met polls is er duidelijk geen sprake van grootschalige fraude.
Met dit topic stel ik de afgelopen verkiezingen niet ter discussie. Mijn doel van dit topic is het gevaar onder ogen te zien. Fraude blijkt namelijk vrij eenvoudig te kunnen. Zie reportage van 1 Vandaag van gisteren. Dat het de afgelopen verkiezingen wel goed is gegaan, is geen garantie voor de toekomst ......Aangezien dat het (passieve en actieve) kiesrecht wel zo ongeveer de creme de la creme van onze democratie en rechtstaat is, moet het gevaar van computerfraude in deze terecht zwaar onder ogen worden gezien...... Doen we dat niet, dan kan de democratie/rechtstaat zowaar gaan wankelen. Toch wel een punt van zorg, of niet?
quote:
dat is nog altijd beter dan incapabele mensen urenlang met de hand te laten tellen.
Dat is een dilemma.......Feit is dat Nicolai hard aan het werk moet. En zo nodig maatregelen moet nemen. Als het idd niet veilig met die stemcomputer kan, dan moet er maar een mortuarium moratorium komen mbt het gebruik van die computers...Desnoods maar tijdelijk met potlood en papier.......

Het is ronduit schandalig dat de gebruikte computer-architectuur van de Nedap machines dateert midden jaren 80.....Die troep moet morgen nog op schroothoop..Zelfs de Xbox is daarbij vegeleken the State of the Art
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:14:48 #209
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42433200
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 14:25 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat heb je goed.
En als iets niet heeft plaatsgevonden is het ook niet echt een reden om iets om iemand ergens van te beschuldign.
WIr haben es nicht gewusst, nietwaar?

Ik begin nu al een schijthekel te krijgen aan ambtenaren die roepen: TNO = veilig!
Ja, geestdode, vraag je eerst eens af of TNO wel überhaupt test op correcte uitslagen en beïnvloedbaarheid. Volgens mij test TNO veel meer op veiligheid. Of het wel blijft werken als je er een beker water overheen gooit, of je er een stroomschok van kunt krijgen, dat soort dingen.

Dat is volgens mij waar TNO op test. Ik kan het uiteraard ook mis hebben.
De waarheid zullen we nog niet weten, omdat, hoe verbazingwekkend, het rapport geheim is.
Wederom een 'security through obscurity'. Daar schijnt men van te houden, de laatste tijd.
Ik wordt daar een beetje allergisch van.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_42433313
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:14 schreef Yildiz het volgende:

WIr haben es nicht gewusst, nietwaar?
Nee.
Massamoord vergelijken met een stemmachine
quote:
Ik begin nu al een schijthekel te krijgen aan ambtenaren die roepen: TNO = veilig!
Dan vind je het ook vast niet raar als ik een schijthekel heb aan mensen die nu al roepen dat ze Nedap én TNO, én de Kiesraad
quote:
Ja, geestdode
Dat is wel een heel overtuigend argument

vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:19:28 #211
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42433376
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:17 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nee.
Massamoord vergelijken met een stemmachine
[..]
Heeft massamoord soms copyright op het plank voor je kop hebben dan? Goh.
Als je dat al niet meer mag zeggen, zijn we toch wel heel erg geindoctrineerd afgezakt zeg.
Ik ben in ieder geval niet van plan mijzelf daarin te censureren.

Je zóu er ook op in kunnen gaan, in plaats van een losse flodder, pogend met Godwin over te komen, op mij af te vuren.
quote:
Dan vind je het ook vast niet raar als ik een schijthekel heb aan mensen die nu al roepen dat ze Nedap én TNO, én de Kiesraad
[..]
Voor mijn part staat er NASA bij. Ik kan niet inzien waar men op test. Dan is er voor mij geen enkele reden om het te vertrouwen. Wat is trouwens de rest van je zin?
quote:
Dat is wel een heel overtuigend argument

Ik had het niet eens tegen jou.

Heb je trouwens lol, of denk je mij uit te lachen, met je -PI?
pi_42433513
quote:
Nedap overweegt rechtszaak tegen actiegroep om stemcomputer

Uitgegeven: 6 oktober 2006 19:10
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 19:20

AMSTERDAM - De fabrikant van stemcomputers Nedap overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen actiegroep Wijvertrouwenstemcomputersniet.nl. Dat schrijft techlifestyle magazine Bright vrijdag.

De actiegroep presenteerde donderdag een onderzoek naar de beveiliging van de stemcomputers, waaruit bleek dat de machines gemakkelijk te kraken zijn.

Auteursrechten

De actiegroep wil laten zien dat de Nedap-computers, die al jaren worden gebruikt, fraudegevoelig zijn. De activisten hebben de software van de Nedaps volledig online gezet. Volgens de fabrikant schendt dit mogelijk de auteursrechten van Nedap.

"Wij onderzoeken of we juridische stappen zullen ondernemen tegen het publiceren van onze software", aldus Nedap-woordvoerder Matthijs Schippers tegen Bright. Hij zegt tevens niet onder de indruk te zijn van de ontdekkingen van de actiegroep. De woordvoerder verwacht niet dat een dergelijke hack-actie met een eigen geschreven programma zal plaatsvinden tijdens de verkiezingen.

Hardware

Volgens de actiegroep gebruiken Nedap-computers hardware die sterk verouderd is. Schippers erkent dat: "Nedap kiest juist bewust voor oudere hardware. Deze hardware is juist resistent tegen moderne virussen".
http://www.nu.nl/news/843(...)om_stemcomputer.html
pi_42433653
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:14 schreef Yildiz het volgende:
. Volgens mij test TNO veel meer op veiligheid. Of het wel blijft werken als je er een beker water overheen gooit, of je er een stroomschok van kunt krijgen, dat soort dingen.

Dat is volgens mij waar TNO op test. Ik kan het uiteraard ook mis hebben.
De waarheid zullen we nog niet weten, omdat, hoe verbazingwekkend, het rapport geheim is.
Dat is iig wat in de docu verteld werd.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:27:54 #214
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42433683
De verdediging is om te huilen. Alsof een Windows 95 geen moderne virussen op kan lopen.
Daarnaast kan men een punt hebben op auteursrecht, echter is het doel van 'wijvertrouwenstemcomputersniet' niet om financieel gewin te halen. Het is immers een stichting.
Zo staan ze ook ingeschreven bij de KvK, in Amsterdam dacht ik.

Daarnaast dacht ik dat Nedap machines helemaal geen virus op konden lopen.
Er vertonen zich meer en meer gaten bij Nedap.

Als consument had ik iets als Nedap allang laten vallen als een baksteen.

Daarnaast realiseer ik me wel dat auteursrecht oneindig verlengd kan worden, zoals merkenrecht, beeldrecht, etc.

Echter, intellectueel eigendom is eindig hierin. En ik schaar software in deze vorm eerlijk gezegd onder intellectueel eigendom. Ik vraag me daarnaast af of Nedap wel zo kundig is geweest om het te verlengen.

Koopt nu Windows 3.11. Beter dan welk antivirus dan ook. U bent nu voor altijd beschermd tegen moderne virussen. U kunt bestellen bij Nedap. Af te halen bij Q.U.Axalvier.

[ Bericht 3% gewijzigd door Yildiz op 06-10-2006 21:40:39 ]
pi_42472797
quote:
Op ]vrijdag 6 oktober 2006 21:27 schreef Yildiz het volgende:

Daarnaast dacht ik dat Nedap machines helemaal geen virus op konden lopen.
Elke computer kan virussen oplopen...
Lijkt me sterk dat ze gezegd hebben dat dat niet kan.

Ik zou eerder zeggen dat het verhaal van Gongrijp en co gaten begint te vertonen. Hun doel om een soort van paniek te zaaien lijkt niet echt te lukken.
pi_42473377
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 06:18 schreef calvobbes het volgende:
...
Ik zou eerder zeggen dat het verhaal van Gongrijp en co gaten begint te vertonen. Hun doel om een soort van paniek te zaaien lijkt niet echt te lukken.
bron ?
  zondag 8 oktober 2006 @ 09:39:14 #217
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42473645
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 06:18 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Elke computer kan virussen oplopen...
Lijkt me sterk dat ze gezegd hebben dat dat niet kan.

Ja, dat hebben ze wel gezegd. Namelijk met het argument dat het niet aan internet gekoppeld zit. En dit staat er 2 posts boven.
quote:
Volgens de actiegroep gebruiken Nedap-computers hardware die sterk verouderd is. Schippers erkent dat: "Nedap kiest juist bewust voor oudere hardware. Deze hardware is juist resistent tegen moderne virussen".
Het is trouwens niet voor het eerst dat (semi-)overheidsapparaten zich bij kritiek zich wenden tot 'u schendt staatsgeheimen' of zoals jij zo leuk wilt zeggen 'ze zaaien paniek'.

Weet je wat, ik kom toch net terug van het stappen, ik heb wel even zin om even tegen de schenen van Nedap te schoppen nu.
Lees daarnaast voor de gein en je eigen geloofwaardigheid ook eens dit rapport.

Goed, hier komt Nedap, ik doe een poging.
quote:
http://www.nedap.com/nieuws.php?id=29
Nedap verkiezingssystemen
De Nedap stemmachine is de laatste tijd nogal in het nieuws. Het is goed te constateren dat de burgers zo betrokken blijken te zijn bij de integriteit van de verkiezingen. Dit komt de democratie in Nederland ten goede. Om de discussie hierover in het juiste perspectief te plaatsen is, volgens Nedap als geïnteresseerde partij, het volgende van belang te weten:

Waarom zijn er stemmachines?
Eind jaren zestig van de vorige eeuw zijn stemmachines in Nederland ingevoerd om de integriteit van de verkiezingen te verbeteren.
Goed, dat nemen we mee.
quote:
Het is algemeen aanvaard dat het handmatig tellen van een groot aantal stembiljetten steeds tot verschillende uitkomsten leidt.
Ja. Op de werkvloer bij Nedap zeker. Het zal wel, ik ga hier niet eens op in.
Het is bij heineken algemeen bekend dat bavaria een minder lekker is. Enfin. Laat maar.
quote:
Hoe verbetert de stemmachine de integriteit van verkiezingen?

* Eenduidig kiezen: De stemmer maakt minder onbewuste vergissingen bij het aangeven van zijn voorkeur;
* Elimineren telfouten: zie Florida, VS, presidentiele verkiezingen 2000 Al Gore vs. George W. Bush, en zeer recent de presidentiele verkiezingen in Mexico.
Totaal niet te vergelijken. Dat waren infantiele ponsmachines.
quote:
Wat is de Nedap stemmachine?
De Nedap stemmachine is een eenvoudig elektronisch “telapparaat”, niet meer en niet minder.
Het kan ook een schaakmachine worden, bijvoorbeeld.
quote:
Evenals bij “papieren” verkiezingen is het verkiezingsproces met Nedap stemmachines omgeven met dezelfde organisatie en procedures voor zorgvuldigheid, toezicht en borging.
'Ik denk dat nu wel algemeen aanvaard kan worden dat zorgvuldigheid, toezicht en borging onzin is.'
quote:
Kan de Nedap stemmachine gemanipuleerd worden?
Alles is te manipuleren.
Guttegut, wat een verdediging. Omdat alles te stelen valt, kunnen we ook wel alle sloten op de schroothoop gooien.
quote:
Is de Nedap stemmachine beveiligd tegen moedwillige manipulatie?
Ja. Tegen iedere nieuwe bedreiging worden maatregelen genomen.
Ik denk dat nu onderhand wel duidelijk is dat men op deze manier achter de feiten aan blijft lopen.
quote:
Kan de uitslag van de Nedap stemmachine gemanipuleerd worden?
Veel moeilijker dan bij “papieren” verkiezingen.
Een kul-argument. Even ergens in 4 jaar een onbeveiligde loods binnenlopen, en je kunt zo heel de gemeente Rotterdam in je macht hebben. Dat lukt je met een papieren stemming niet, naar mijn idee.
quote:
Uit ervaring weten wij dat de overheid in de afgelopen 40 jaar, waarin stemmachines zijn gebruikt, haar verantwoordelijkheid heeft genomen met betrekking tot het waarborgen van de integriteit van de verkiezingen.
Ah! Mooi! Dan wacht ik met popcorn af. Daarnaast is het ook wel tof dat Nedap nergens aangeeft zelf verantwoordelijk te zijn. Zo heb je natuurlijk helemaal geen motivatie om ook maar iets te verbeteren.
quote:
N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek ‘Nedap’
Groenlo, 4 oktober 2006.
Beste Nedap, ik dank u vriendelijk voor het geven van uw 'feitenlijstje' mening.

Even ernaast, ik hoop in godsnaam, in mijn handen knijpend, dat men het niet gaat gooien op iets achterlijks als 'een verzegeling'. Dat klinkt wederom op papier fantastisch. In praktijk zal het niet meer dan een simpele sticker zijn die met een beetje prutsen los valt te peuteren. Of nog erger, te kopiëren.

Oh, en p.s., mocht je het kema-keur je opvallen hier of daar... dat heeft helemaal niks te maken met de veiligheid van het stemproces an sich, maar met de veiligheid van electronica.

[ Bericht 13% gewijzigd door Yildiz op 08-10-2006 10:11:20 ]
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:28:28 #218
19840 Libris
Live from Singapore
pi_42476061
In Belgie loopt het ook niet echt lekker
quote:
(Novum) - In delen van België doet de stemcomputer het niet. In het Vlaams-Brabantse Bertem en de deelgemeenten Korbeek-Dijle en Leefdaal kon om 09.30 uur nog steeds niet worden gestemd. Dat melden verschillende Belgische media zondag.

De bureaus zouden om 08.00 uur opengaan. Buiten de bureaus staan veel mensen te wachten. Een aantal mensen is al terug naar huis gegaan. In enkele andere Vlaamse gemeenten waren ook opstartproblemen, maar die zijn grotendeels opgelost, zo meldt het Vlaams ministerie voor Bestuurszaken.

In Bertem zou het ministerie van Bestuurszaken de verkeerde diskettes hebben geleverd. Momenteel wordt er gewacht op nieuwe. De diskettes bleken tweetalig en bestemd voor andere bureaus.
Bron: http://www.nieuws.nl/301853
pi_42476953
diskettes
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:30:48 #220
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42490336
Met die hoogwaardige NASA-technologie is het nu zelfs mogelijk om niet te kunnen stemmen!
(Ik denk, ik gooi er wat Tell-Sell termen tegenaan.)

Nu is het wachten op wat minister Nicolai gaat doen. Ik hoop nog steeds dat het niet bij een idiote, simplistische verzegeling blijft.

[ Bericht 33% gewijzigd door Yildiz op 08-10-2006 20:45:13 ]
pi_42506550
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 08:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

bron ?
Mijn eigen mening.
pi_42506647
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 09:39 schreef Yildiz het volgende:

Het is trouwens niet voor het eerst dat (semi-)overheidsapparaten zich bij kritiek zich wenden tot 'u schendt staatsgeheimen' of zoals jij zo leuk wilt zeggen 'ze zaaien paniek'.
Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen.
Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Dat ze zeggen dat je kunt zien dat je op het CDA stemt, prima dat je het opmerkt. Maar dan gaan roepen "waarschijnlijk kan het zo bij alle partijen dus is er geen stemgeheim meer" vind ik bijvoorbeeld wel paniek zaaien.
quote:
Even ernaast, ik hoop in godsnaam, in mijn handen knijpend, dat men het niet gaat gooien op iets achterlijks als 'een verzegeling'. Dat klinkt wederom op papier fantastisch. In praktijk zal het niet meer dan een simpele sticker zijn die met een beetje prutsen los valt te peuteren. Of nog erger, te kopiëren.
Net zoiets als bij stembussen dus
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:01:56 #223
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42509883
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:01 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Mijn eigen mening.
Wat, jij bent van mening dat de persoon achter deze stichting, Rop Gongrijp, oprichter van de eerste -, en nog steeds volgens de consumentenbond de beste- internetprovider XS4ALL, die ook het voortouw nam tegen de bewaarplicht, alleen maar paniek aan het zaaien is?

Ik noem eerder een woordvoerder die zwaait met TNO rapporten zonder dat ze weten wat erin staat eerder een paniekzaaier. Onkunde en aannames zijn de moeder van vele ongelukken.
Deze Rob Gongrijp doet niet meer dan het aantonen van het probleem. Dat het onhandig uitkomt, jammer dan. Het loopt al vele maanden, het staat zelfs op FOK!
In al die maanden is men als politiek nergens gekomen. En het is dan ook niet meer dan normaal om de staat aan te klagen. Hij beloopt de weg die er is. Hij is een initiatiefnemer. Volgens onze eigen staat, die onlangs het burgerinitiatief heeft aangemaakt, een voorbeeldig burger.
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:05 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen.
Je zoveelste argument, 'ze zouden te laat zijn, dus het mag niet meer'.
Sorry hoor, er liep al een topic over op FOK!, vanaf 28juli. Dat is al 2 en een halve maand.
Deze: Uitleg in stripvorm, na het lezen nog steeds geen stemcomput
Dit was het moment dat het uitgelegd werd in stripvorm, men was daarvoor al veel langer bezig.
Maargoed.
quote:
Als je je tot "overheidsapparaten" richt en zegt dit, dat en dat is fout en hier heb je er een oplossing voor. Dat zal ik niet spreken van paniekzaaien.
Oh, dus hij moet al aan meerdere variabelen gaan voldoen? Waarom? Mag een fout aantonen soms al niet meer? Een heldere duidelijke vraag aan je:
Had het aantonen van de fout, zonder het bieden van de oplossing, gelijk gestaan aan paniek zaaien?
En ik wil een helder antwoord, ja of nee. Klaar. Daarna mag je beargumenteren, want ik wil het nu wel weten van je.
quote:
Dat ze zeggen dat je kunt zien dat je op het CDA stemt, prima dat je het opmerkt. Maar dan gaan roepen "waarschijnlijk kan het zo bij alle partijen dus is er geen stemgeheim meer" vind ik bijvoorbeeld wel paniek zaaien.
[..]
Dat is geen hypothese. Het is technisch mogelijk. Het is alleen nog even een kwestie van de ruis uitzoeken. Bij het CDA kwam 1 letter heel duidelijk naar voren. Daar kon men heel eenvoudig op filteren, de rest stelt niks voor, ik neem aan dat je het rapport wat ik je gaf al gelezen heb?
quote:
Net zoiets als bij stembussen dus
Nee.

Bij stembussen heeft men niet 4 jaar de tijd om te frauderen.

Hier nogmaals het rapport.
Het rapport van TNO valt nog steeds niet in te zien, maar dat betekend niet dat je deze zijde niet mag weten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Yildiz op 09-10-2006 14:07:04 ]
pi_42527444
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:01 schreef Yildiz het volgende:

Wat, jij bent van mening dat de persoon achter deze stichting, Rop Gongrijp, oprichter van de eerste -, en nog steeds volgens de consumentenbond de beste- internetprovider XS4ALL, die ook het voortouw nam tegen de bewaarplicht, alleen maar paniek aan het zaaien is?
Niet alleen maar. Ook.
quote:
Deze Rob Gongrijp doet niet meer dan het aantonen van het probleem. Dat het onhandig uitkomt, jammer dan. Het loopt al vele maanden, het staat zelfs op FOK!
Pas vorige week heeft die uitgebreid de media opgezocht. Persconferentie, persberichten uitgeven etc.
quote:
In al die maanden is men als politiek nergens gekomen.
Is die al eerder naar de politiek gestapt dan met zijn bevindingen? Voor zover ik kan zien is hij zelf pas naar de politici gestapt door die persconferentie vorige week. Niet eerder.
quote:
Je zoveelste argument, 'ze zouden te laat zijn, dus het mag niet meer'.
Sorry hoor, er liep al een topic over op FOK!, vanaf 28juli. Dat is al 2 en een halve maand.
Deze: Uitleg in stripvorm, na het lezen nog steeds geen stemcomput
Dit was het moment dat het uitgelegd werd in stripvorm, men was daarvoor al veel langer bezig.
Maargoed.
Zie boven. Hij heeft via de site en media alles aangekaart, niet via de politiek eerst.
quote:
Oh, dus hij moet al aan meerdere variabelen gaan voldoen? Waarom? Mag een fout aantonen soms al niet meer?

Zeker wel. Dat heb ik ook al diverse malen gezegd dat dat mag. LEZEN!
Het gaat me meer om de manier waarop die dat doet, zie bovenstaande meningen en mijn vorige post.
quote:
Een heldere duidelijke vraag aan je:
Had het aantonen van de fout, zonder het bieden van de oplossing, gelijk gestaan aan paniek zaaien?
En ik wil een helder antwoord, ja of nee. Klaar. Daarna mag je beargumenteren, want ik wil het nu wel weten van je.
Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden. Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
Als die het eerst aan de Kiesraad of Nedap had aangetoond en die hadden er niks mee gedaan, dan vind ik het logisch dat je een website start, dan de media informeert en daar na een uitgebreide persconferentie organiseert.
De manier waarop die het nu aantoont, vind ik deels paniekzaaierij.
Net zoiets als roepen dat er brand is in een overvolle trein terwijl je ook aan de buurman naast je kunt vragen of die zijn flesje water op het kleine vuurtje wilt gooien zodat het uitgaat.
quote:
Dat is geen hypothese. Het is technisch mogelijk.
Dat is een vermoeden.
quote:
Het is alleen nog even een kwestie van de ruis uitzoeken. Bij het CDA kwam 1 letter heel duidelijk naar voren. Daar kon men heel eenvoudig op filteren, de rest stelt niks voor, ik neem aan dat je het rapport wat ik je gaf al gelezen heb?
Ja hoor. En ook andere bronnen.
quote:
Nee.

Bij stembussen heeft men niet 4 jaar de tijd om te frauderen.
Het ging om verzegelen.
  maandag 9 oktober 2006 @ 23:27:58 #225
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42528278
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:00 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Niet alleen maar. Ook.
Je stelt net dat dat hun doel is. Ik heb dat zelfs gequoted. Maar soit.
quote:
[..]

Pas vorige week heeft die uitgebreid de media opgezocht. Persconferentie, persberichten uitgeven etc.
[..]
Jaja, en dat topic?
quote:
Is die al eerder naar de politiek gestapt dan met zijn bevindingen? Voor zover ik kan zien is hij zelf pas naar de politici gestapt door die persconferentie vorige week. Niet eerder.
[..]
Je stelt dingen als waarheid, en als er vervolgens naar een bron wordt gevraagd, verdedig je jezelf met een mening. Je bent een 'sitting duck' op die manier.
Hier trouwens een overzicht van allerlei persberichten. Jammer dat in 1998 dit onderwerp al in de pers kwam. Het werd veel uitvoeriger in 2004 (ik tel 22 berichten voor dat jaar). En verhip, het eerst contact met de politiek was ook in dat jaar. Zo bericht parlement.com al over dit gevaar op 2 april 2004. Zouden ze dat doen om paniek te zaaien, hadden ze voordat ze het artikel plaatsten eerst contact op moeten nemen met de overheid? Mij dunkt van niet. Lijkt me ook vrij vreemd voor de site parlement.com. Enfin.
De bron komt trouwens van de Automatisering Gids, 26 maart 2004.

Daarnaast staan ook berichten waarin duidelijk wordt dat men al eerder van dit probleem wist, maar daar ga ik je niet mee lastig vallen. Ik stel simpelweg dat men niet pas de laatste maanden bezig is geweest. En het argument dat de politiek dit pas sinds kort weet staat daarmee op zeer losse schroeven, als we parlement.com mogen vertrouwen.

Mag ik dan van jou aannemen dat de politiek zeker vanaf deze datum op de hoogte was, zeker de ambtenaren die hier mee bezig zijn?
Zo niet, vanaf welke datum wel? Kies er maar 1 in het Media-overicht.
Als je de site niet vertrouwd, kun je simpelweg op de linkjes daar klikken.
quote:
Zie boven. Hij heeft via de site en media alles aangekaart, niet via de politiek eerst.
[..]
Zie boven, dat heeft de stichting, én andere partijen wél gedaan.
quote:

Zeker wel. Dat heb ik ook al diverse malen gezegd dat dat mag. LEZEN!
Ik doe m'n best.
quote:
Het gaat me meer om de manier waarop die dat doet, zie bovenstaande meningen en mijn vorige post.
[..]
Inderdaad, je bent van mening dat de politiek pas de laatste 2 maanden van dit probleem afweet. Mij dunkt van niet, hoofdzakelijk afgaande op de link van parlement.com.
quote:
Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden.
Probeer het eens, de vraag is vrij simpel.
quote:
Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
Als die het eerst aan de Kiesraad of Nedap had aangetoond en die hadden er niks mee gedaan, dan vind ik het logisch dat je een website start, dan de media informeert en daar na een uitgebreide persconferentie organiseert.
Zoals duidelijk is, weet de politiek hier al vanaf sinds 2 april 2004, wederom afgaande op de link van parlement.com. Dat is dus zo uit mijn hoofd al meer dan 2 jaar, zonder enige zichtbare vorm van actie. Ik vind dat meer dan genoeg wachttijd, ik weet niet wat jouw mening daarover is. Over die ruime 2 jaar.
quote:
Net zoiets als roepen dat er brand is in een overvolle trein terwijl je ook aan de buurman naast je kunt vragen of die zijn flesje water op het kleine vuurtje wilt gooien zodat het uitgaat.
Nee, dat is, nadat de persoon 2 jaar geleden van iemand anders hoorde dat er al een brandje was, en de persoon daar nog steeds niks zichtbaars mee deed. Je vergelijking slaat trouwens nergens op. Er is nergens aantoonbaar paniek geweest, niemand heeft zich onterecht angstig moeten voelen. Wel zullen wat mensen bij Nedap nu zwetende handjes hebben gok ik, maar dat is naar mijn mening terecht.
quote:
[..]

Dat is een vermoeden.
[..]
Laten we het houden op 'een mening'.
quote:
Ja hoor. En ook andere bronnen.
Mooi.
quote:
[..]

Het ging om verzegelen.
Duidelijk. Nu.
pi_42532625
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:27schreef Yildiz het volgende:

Hier trouwens een overzicht van allerlei persberichten.
Dat zijn gewoon persberichten over stemmen. En geen persberichten van Gongrijp. Wat wil je daar mee zeggen?
Gongrijp is dus niet eerst naar de politiek gestapt, maar heeft meteen "de aanval" geopend via zijn website, de media en de persconferentie.
quote:
En verhip, het eerst contact met de politiek was ook in dat jaar.Zo bericht parlement.com al over dit gevaar op 2 april 2004.
Dat is geen officiele parlementssite.
quote:
En het argument dat de politiek dit pas sinds kort weet staat daarmee op zeer losse schroeven, als we parlement.com mogen vertrouwen.
Ik stel nergens dat de politiek dat pas sinds kort weet.
quote:
Mag ik dan van jou aannemen dat de politiek zeker vanaf deze datum op de hoogte was, zeker de ambtenaren die hier mee bezig zijn?
En van welke problemen waren ze dan op de hoogte?
Ik zie alleen maar berichten dat mensen hun zorgen uittten over stemcomputers. Geen concrete problemen.
quote:
Zie boven, dat heeft de stichting, én andere partijen wél gedaan.
Ik kom de naam Gongrijp niet tegen in de diverse persberichten.
quote:
Inderdaad, je bent van mening dat de politiek pas de laatste 2 maanden van dit probleem afweet.
Nee.
quote:
de vraag is vrij simpel.
Nee.
quote:
Zoals duidelijk is, weet de politiek hier al vanaf sinds 2 april 2004, wederom afgaande op de link van parlement.com.
Nogmaals, daar worden geen concrete problemen genoemd. Alleen maar vermoedens.

En ik kan me ook goed voorstellen dat de politiek er wel wat mee gedaan heeft. Maar dat het niet nodig werd geacht het (helemaal) te veranderen. Dus als jij of Gongrijp geen verandering zien, wil dat nog niet zeggen dat de politiek er niks mee doen.
quote:
Er is nergens aantoonbaar paniek geweest, niemand heeft zich onterecht angstig moeten voelen.
Er zijn wel een boel mensen die er een boel ophef over schoppen. Kijk maar in dit en andere topics.
quote:
Duidelijk. Nu.
Als je goed had gelezen was het toen ook duidelijk.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:36:43 #227
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42533098
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 07:38 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon persberichten over stemmen.
Nee, dat bericht van 2 april 2004 toont aan dat Ierland, die dezelfde machines als die van ons had, deze stemmachines afgekeurd heeft. Om precies dezelfde reden waarom Rop Gongrijp in actie kwam, ze zijn niet te vertrouwen.
quote:
En geen persberichten van Gongrijp.
Gezien je net zelf zegt dat hij pas 2 maanden bezig is, haal je jezelf onderuit. Hij verschijnt al eerder in de media, maar zijn eerste grote nieuws ( de Volkskrant ) is op 6 juli 2006. Al ruim 4 maanden dus. Hij verschijnt op die datum ook in: NRC, Automatisering Gids, Algemeen Dagblad,Elsevier, HCC Magazine en de Telegraaf. Mij dunkt dat de politiek er dan ook van weet, gezien die ook de krant lezen.
quote:
Wat wil je daar mee zeggen?
Jij beweerd dat hij paniek zaait. Ik snap niet hoe je paniek kunt zaaien als men al van het probleem weet. Gezien ik ervan uit ga dat men het al vanaf 2 april 2004 weet, kun je het moeilijk paniek zaaien noemen als iemander er ruim 2 jaar later nog wat van zegt, nietwaar?
quote:
Gongrijp is dus niet eerst naar de politiek gestapt, maar heeft meteen "de aanval" geopend via zijn website, de media en de persconferentie.
If so, so what? Het is al véél langer in het nieuws, véél langer voordat hij deze stichting in het leven riep, moet soms iedereen bij hetzelfde probleem dezelfde weg bewandelen?

Nee.

We kunnen er via het media-overzicht vanuit gaan de politiek hier allang van wist. De politiek leest ook de krant hoor, voor het geval je het niet wist. Ze kijken zelfs Talpa. (Zie gouden kooi gezeik.)
quote:
[..]

Dat is geen officiele parlementssite.
Het is om aan te tonen dat ook betrouwbare bronnen hier heel vroeg over berichtten, ruim 2 jaar geleden.
quote:
[..]

Ik stel nergens dat de politiek dat pas sinds kort weet.
Genoteerd.

Dan snap ik niet hoe je paniek kunt zaaien, als je zegt wat de politiek al weet, in de media.

Leg dat eens uit.
quote:
[..]

En van welke problemen waren ze dan op de hoogte?
Sorry? Problemen met de stemmachines.
quote:
Ik zie alleen maar berichten dat mensen hun zorgen uittten over stemcomputers. Geen concrete problemen.
Zie het bericht van 2 april 2004. Ierland heeft er concrete problemen mee. Zo concreet, dat ze afgkeurd worden. De eerste alinea van het bericht is als volgt:
quote:
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/fyakie4j?key=gp5k45oy
Ierland zal waarschijnlijk afzien van de aanschaf van het type stemmachines dat de Nederlandse stembureaus gebruiken. Ierse technici achten de kans op fraude te groot. Het bedrijf dat de machines in opdracht van de Ierse overheid onderzocht, constateerde dat:
[..]
Dat zijn geen zorgen, dat zijn concrete problemen, met dezelfde machines die we hier hebben. Natuurlijk zit er andere software in, omdat ze daar op andere personen stemmen. Verder weten we tot op heden niet in hoeverre de software verschilt natuurlijk.
quote:
[..]

Ik kom de naam Gongrijp niet tegen in de diverse persberichten.
[..]
Zoals ik aangaf, zie dat bericht van 6 juli 2006. Daarnaast kan ik me niet voorstellen waarom hij ook nog eens de politiek in zou moeten lichten, gezien vele nieuwsberichten daar al vanaf 2004 in overvloed mee bezig waren, maar daarnaast al veel eerder in het nieuws kwamen. Geloof jij nu echt dat er tussen die miljoen ambtenaren niemand tussen zit die de krant leest? Natuurlijk niet, zelfs elk zichzelf-respecterend beetje bedrijf leest elke dag de krant. Daar zijn afdelingen voor. Je kunt het namelijk niet permitteren 'iets in de grote media te missen'. Dat doen ze dus ook nooit. Daarmee ga ik ervan uit dat de overheid dit ook allang wist. Rop Gongrijp hoeft daarom wat mij betreft niet opnieuw de politiek in te lichten.

Daarnaast, hoe zou dat volgens jouw in zijn werk moeten gaan, de politiek hierover inlichten?
Dát wil ik nu ook wel eens weten van je.
quote:
Nee.
[..]

Nee.
[..]
Oh.
quote:
Nogmaals, daar worden geen concrete problemen genoemd. Alleen maar vermoedens.
Al zijn het vermoedens, Ierland accpeteerde ze 2 jaar geleden al niet, al dan niet op vermoedens, onderbuikgevoelens, rapporten van technici of vanwege hun mening. I don't care, ze worden door Ierland niet meer gebruikt, en dat staat al 2 jaar vast. Zie dat nieuwsbericht, waarvan ik de eerste alinea heb gepost. Dat nieuwsbericht had ik in mijn vorige post ook al gelinkt.
quote:
En ik kan me ook goed voorstellen dat de politiek er wel wat mee gedaan heeft.
Bron?
quote:
Maar dat het niet nodig werd geacht het (helemaal) te veranderen. Dus als jij of Gongrijp geen verandering zien, wil dat nog niet zeggen dat de politiek er niks mee doen.
[..]
Toon jij maar even aan dat de politiek hard haar best heeft gedaan om fraude te voorkomen.
En dan bedoel ik iets meer dan een stemmachine op gebruiksveiligheid laten onderzoeken, 1 machine per 4 jaar, door TNO, of een mening van de kiesraad, of Mickey Mouse.
quote:
Er zijn wel een boel mensen die er een boel ophef over schoppen. Kijk maar in dit en andere topics.
[..]
Ik ben niet in paniek, en zoals ik kan zien, andere mensen ook niet. Ik maak mij wel lichtelijk zorgen. Echter zoveel dat ik er over ga lezen, en mijn zorgen erover uit. Ik zie echt niemand in zijn broek pissen.
Ophef is wat anders dan paniek. Je bek opentrekken als je het niet vertrouwd, is wat anders dan paniek.

Het is daarnaast ook nog eens in en in triest dat een burger, een ondernemer met dit nieuws moet komen, en de overheid doet alsof ze hiervan niet wisten. Als dat werkelijk zo is, is dat een triest toonbeeld van onkunde, als dat niet zo is, is dat wat mij betreft een toonbeeld van wantrouwen naar mij als burger.
In beiden gevallen kan de politiek het dus niet goed doen nee. Een huilexcuus als 'het is ook nooit goed' verwerp ik daarmee op voorhand. Het is niet goed wat de overheid nu doet, naar mijn mening, op dit gebied. Men probeert helaas wel wat vaker geheim te houden naar de burger toe, maar daar ga ik je niet over lastig vallen. Een zogenaamde Freedom Of Information Act zou een zeer welkome aanvulling zijn.
quote:
Als je goed had gelezen was het toen ook duidelijk.
Als het me allemaal duidelijk was, had ik nu ook geen concrete vragen aan je.
pi_42533970
Nederland 3 zond een paar maanden geleden een documentaire over gongrijp uit, daarin gaf hij al aan dat de stemcomputers makkelijk te manipuleren zijn. Volgens mij werd die documentaire al vorige jaar uitgezonden.

Ben het trouwens met yildiz eens.
pi_42534403
Ik heb me er bij neergelegd, ze zoeken het maar uit....
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:18:38 #230
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42534925
Ik maakte me eerst weinig zorgen, maar door de arrogante houding van Nedap "er zal wel niks gebeuren", maak ik me toch enigzins zorgen. Tijd om een nieuwe leverancier te zoeken die het liefst opensource software gebruikt, zodat er door iedereen gecontroleerd kan woden.
Het is toch betrekkelijk simpel om fraude tot bijna het zekere uit te sluiten. Dus gooi die ouwe troep van Nedap weg en zorg voor een nieuwe leverancier die de problemen wel serieus neemt.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42551622
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 08:36 schreef Yildiz het volgende:

Gezien je net zelf zegt dat hij pas 2 maanden bezig is
Ik wil best met jou in discussie gaan. Maar je roept nu weer dat ik dingen heb gezegd, die ik helemaal niet heb gezegd.
Ik heb nergens gezegd dat Gongrijp pas 2 maanden bezig is en andere dingen heb ik ook helemaal niet gezegd.
Als het op deze manier moet gaan, dan houd het voor mij op, want dan kunnen we eeuwig bezig blijven.

Dat het voor jou niet duidelijk is, komt waarschijnlijk omdat je dingen leest die ik niet zeg en je er blijkbaar zelf bij "verzint".

Nog wel één ding. De discussie gaat nu eigenlijk over of het wel of niet paniekzaaierij is en niet meer over de computers. Toch nog even dit:
quote:
If so, so what? Het is al véél langer in het nieuws, véél langer voordat hij deze stichting in het leven riep, moet soms iedereen bij hetzelfde probleem dezelfde weg bewandelen?
Nee dat moet niet. Net zoals ik ook gewoon mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind. Toch?
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:14:58 #232
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42554552
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:46 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ik wil best met jou in discussie gaan. Maar je roept nu weer dat ik dingen heb gezegd, die ik helemaal niet heb gezegd.
Ik heb nergens gezegd dat Gongrijp pas 2 maanden bezig is en andere dingen heb ik ook helemaal niet gezegd.
Nee, ik dacht ik rek die week nog een beetje naar 2 maanden. Dat was namelijk het begin van het vorige topic. Die zou je gelezen kunnen hebben, ik nam het toen zelfs voor je op. Maar je zei inderdaad dit.
quote:
[..]
Je hebt nu uitgebreid kunnen zien dat Rop Gongrijp al veel langer bezig is.
quote:
Als het op deze manier moet gaan, dan houd het voor mij op, want dan kunnen we eeuwig bezig blijven.

Dat het voor jou niet duidelijk is, komt waarschijnlijk omdat je dingen leest die ik niet zeg en je er blijkbaar zelf bij "verzint".
Nogmaals, ik rekte je week uit naar 2 maanden. Dat is voor jou positief. Op die manier is er ook veel meer marge voor discussie. Als je dat niet in wilt zien, soit. Ik ben ook maar een mens.
quote:
Nog wel één ding. De discussie gaat nu eigenlijk over of het wel of niet paniekzaaierij is en niet meer over de computers. Toch nog even dit:
[..]

Nee dat moet niet. Net zoals ik ook gewoon mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind. Toch?
Maar, je stelt naar mijn idee zojuist dat hij eerst de politiek op een 'normale' manier had moeten informeren, en niet via de pers.

Ik had de vraag al gesteld, maar ik doe het nog eens. (copy paste)
Dan snap ik niet hoe je paniek kunt zaaien, als je zegt wat de politiek al weet, in de media.

Leg dat eens uit.

Herschreven is dat dus;
Hoe kun je paniek zaaien, door iets in de media te zeggen, wat de politiek al maanden weet?
pi_42554954
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:14 schreef Yildiz het volgende:

Nee, ik dacht ik rek die week nog een beetje naar 2 maanden. Dat was namelijk het begin van het vorige topic. Die zou je gelezen kunnen hebben, ik nam het toen zelfs voor je op. Maar je zei inderdaad dit.
Dat is al heel wat anders dan dat ik zeg dat die pas een week of twee maanden bezig is met zijn hele onderzoek.
Als je dat al niet snapt, dan heeft de discussie geen zin, want zo kun je alles wat ik zeg wel op een andere manier uitleggen.
quote:
Leg dat eens uit.[/i]
Dat heb ik al uitgelegd:
quote:

2 keer zelfs:
quote:

Daar kan ik geen ja of nee op antwoorden. Ligt aan de manier waarop die het had aangetoond.
Kom jij maar eens met bronnen waarin staat dat de politici al maanden weten dat je kunt zien wanneer iemand op het CDA stemt.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:38:49 #234
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42555561
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:23 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat is al heel wat anders dan dat ik zeg dat die pas een week of twee maanden bezig is met zijn hele onderzoek.
Als je dat al niet snapt, dan heeft de discussie geen zin, want zo kun je alles wat ik zeg wel op een andere manier uitleggen.
[..]
Ok, laten we hier maar niet over beargumenteren, je hebt duidelijk een andere onderhandelingsstrategie dan ik.
quote:
Dat heb ik al uitgelegd:
[..]

2 keer zelfs:
[..]
Die kopieer ik even.
  • 1: Op maandag 9 oktober 2006 12:05 schreef calvobbes het volgende:

Repliek: dat is een interpretatie. Ik studeer al jaren techniek. Ik wéét dat dat mogelijk is. Het is inderdaad een aanname, maar het is simpelweg filteren van de code. Dat dat op sommigen overkomt als paniek zaaien, boeit mij niet. Dat verteld meer over de onkunde van degene die in zijn broek schijt.

Daarnaast vind ik het al heel kwalijk dat je überhaupt al kunt zien dat iemand op CDA stemt. Dit kun je simpelweg niet bagetalliseren onder 'het is maar 1 partij, niet alle'. Ik vind het zeer kwalijk.

• 2 Op maandag 9 oktober 2006 23:00 schreef calvobbes het volgende:

Repliek: ik ging er al niet op in dat je op een normale vraag geen ja of nee kon antwoorden, maar laat ik de rest eens apart nemen. Ik vind het belachelijk dat je stelt dat een burger allerlei niet vastgelegde normen en regels moet volgen, terwijl de politiek hier juist actie zou moeten ondernemen, maar doet alsof haar neus bloedt.

Als de politiek niet fair speelt maar wel volgens de wet, zie ik niet in waarom Rop zich aan de 'etiquette' moet houden. Ik vind dat hij het heel erg netjes en rustig doet. De website is daarnaast een schat aan informatie, en de achtergrond van Rop helpt ook. Zoals ik al zei, hij is oprichter van XS4ALL. Niet zomaar een zichzelfbenoemde deskundige dus.

Hij hééft daarnaast ook al veel eerder mensen hierover verteld, voordat hij zo uitpakte via een docu van Een Vandaag van vorige week. Hij vond, naar mijn mening terecht, dat er nog steeds niks aan gedaan was.
    quote:
    Kom jij maar eens met bronnen waarin staat dat de politici al maanden weten dat je kunt zien wanneer iemand op het CDA stemt.
    Oh, waarom dat ineens? Waarom helpt mij dat jou te overtuigen?

Edit: voor de extra service:
    De docu op EenVandaag, de site zelf
    En via uitzending gemist.nl
    (de laatste is compleet)

[ Bericht 3% gewijzigd door Yildiz op 10-10-2006 20:52:12 ]
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_42555896
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 20:38 schreef Yildiz het volgende:

ik ging er al niet op in dat je op een normale vraag geen ja of nee kon antwoorden
    Het was geen normale vraag waar je alleen maar ja of nee op kunt antwoorden.

Weetje, deze discussie is echt totaal zinloos. Het gaat niet meer om de stemcomputers, maar of ik wel of niet mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind hoe Gongrijp het een en ander aangepakt heeft.
    Met jouw "onderhandelingsstrategie" is het Israel / Libanon conflict waarschijnlijk nog eerder opgelost dan dat wij eruit komen.
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:58:33 #236
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_42556282
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 20:47 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Weetje, deze discussie is echt totaal zinloos. Het gaat niet meer om de stemcomputers, maar of ik wel of niet mag zeggen dat ik het paniekzaaierij vind hoe Gongrijp het een en ander aangepakt heeft.
    Met jouw "onderhandelingsstrategie" is het Israel / Libanon conflict waarschijnlijk nog eerder opgelost dan dat wij eruit komen.
    Probeer je nu trouwens smileys op mij te gebruiken in een serieuze discussie?

Mijn punt is, dat ik het me eraan stoor dat jij het gedrag van Rop Gongrijp paniekzaaiend vind. Ik kan me hier simpelweg totaal niet in vinden. Nergens niet. Daarom vraag ik jou wat vragen, om erachter te komen waarom. Je overtuigd mij niet, en daarom blijf ik bij mijn standpunt.

Daarnaast is aangetoond dat op afstand te zien is dat je kunt zien of iemand CDA stemt. Ik vind dat zeer kwalijk. Als ik zo je posts lees, maak ik daaruit op dat je eerst nog eens wil zien dat alle stemmen afluisterbaar zijn. Daar ga je al voorbij aan het feit dat men een CDA stem kan afluisteren. Ik vind dat bagetalliseren, ridiculiseren en zeer kwalijk. Of ik CDA ga stemmen of niet doet er niet toe, ik sta niet toe dat iemand op afstand kan zien of een burger CDA stemt of niet. Dat sta ik simpelweg niet toe, en als ik mij daarmee ingraaf en geen consessies toon, dan is dat maar zo. Men overtuigd mij niet dat het 'geen kwaad kan' als iemand of afstand kan zien of iemand CDA stemt of niet. Niemand. Mickey Mouse niet, de kiesraad niet, niemand.

Laat ik het hier maar bij houden voor vandaag, ik ga eens feest vieren. Want hoe serieus en kwalijk dit ook is, ik laat mij er niet door beinvloeden.
    Tot morgen.
    pi_42556310
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 12:01 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Mijn eigen mening.
    lol, ik ben de discussie weer even gaan lezen vanaf de vorige pagina, vanaf het moment dat jij het voor het eerst over paniekzaaiers hebt, het lijkt erop dat je eigenlijk 0,0 van de hele zaak afweet, toch ben je heel stellig in deze discussie. In de discussie vorm je aan de hand van personen die aan de andere kant van de discussie je mening en voed je je met hun informatie. En ondanks dat je met 0,0 info de discussie in gaat blijf je ontzettend stellig.

Je 'mening' paniekzaaiers is gedeelte gebaseerd op je opvatting dat gongrijp pas nu met het probleem van de stemcomputers aan komt. Ondanks dat mensen aangeven dat gongrijp al langer bezig is met dit punt blijf je stellig met je mening dat hij paniek zaait. Nu op het laatst kom je dan met de opmerking een bron te laten zien dat de politiek al langer op de hoogte was. Vreemd, want eerder zei je dat het gongrijp was die aan het paniekzaaien is en nog maar kort met dit punt in de media is, nu kom je met de politiek.

Nutteloos om te discusseren met jou, het is discusseren met een bodemloze put.
    pi_42556381
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 20:47 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ah, ja ben blij dat je het zelf ook inziet, want die hele paniekzaaiers opmerking van je laat zien dat je geen hol snapt van het hele punt van gongrijp. Irritant, omdat je meteen een hele stellige mening hier neerzet en daarmee de discussie niet veel goeds doet. 'T is niet gek hoor dat oa yildiz je op dat punt wijst.
    pi_42556660
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 20:58 schreef Yildiz het volgende:

Probeer je nu trouwens smileys op mij te gebruiken in een serieuze discussie?
    Wil je ook daar een discussie over gaan voeren?
    quote:
    Mijn punt is, dat ik het me eraan stoor dat jij het gedrag van Rop Gongrijp paniekzaaiend vind. Ik kan me hier simpelweg totaal niet in vinden. Nergens niet. Daarom vraag ik jou wat vragen, om erachter te komen waarom. Je overtuigd mij niet, en daarom blijf ik bij mijn standpunt.
    Nou en?
    Kan gebeuren toch dat 2 mensen een ander stanpunt hebben. Ik zou niet weten waarom er zo uitgebreid over gediscusieerd moet worden of ik wel of niet mag zeggen dat iets paniekzaaierij vind.
    quote:
    Daar ga je al voorbij aan het feit dat men een CDA stem kan afluisteren. Ik vind dat bagetalliseren, ridiculiseren en zeer kwalijk.
    Nee daar ga ik niet aan voorbij.
    Maar jij gaat wel aan het feit voorbij dat je ook op andere manier iemand zijn stemgedrag kunt achterhalen.
    Tegenwoordig kan iedereen ook wel aan een cameratje komen dat die in een stemhokje achter kan laten of in het plafond kan werken.
    Iemand die zoveel moeite neemt om het audiosignaal van het LCD scherm af te luisteren, kan met evenveel moeite ook op andere en betere manieren iemand zijn stemgedrag in de gaten houden.
    pi_42556738
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:00 schreef haaahaha het volgende:

Ah, ja ben blij dat je het zelf ook inziet, want die hele paniekzaaiers opmerking van je laat zien dat je geen hol snapt van het hele punt van gongrijp.
    Ik kan net zo goed zeggen dat jij geen ene hol snapt van het punt dat ik wil maken.
    Als je er problemenen mee hebt dat iemand een stellige mening neerzet, moet je misschien maar geen discussies meer voeren. Het is natuurlijk onzin dat je hier geen duidelijke mening mag hebben omdat je anders de discussie zou verpesten.
    pi_42556878
    quote:
    Op ]dinsdag 10 oktober 2006 20:59 schreef haaahaha het volgende:

Je 'mening' paniekzaaiers is gedeelte gebaseerd op je opvatting dat gongrijp pas nu met het probleem van de stemcomputers aan komt.
    Goh. Jij gaat even voor mij bepalen waar ik mijn mening op basseer?

Als mensen voor mij gaan bepalen wat ik denk of hoe ik mijn mening vorm, dan is het discusieren inderdaad een bodemloze put ja.
    Zeker als dat ook nog is in combinatie met slecht lezen. Ik heb namelijk nergens gezegd dat Gongrijp "pas nu" met de problemen van de stemcomputers komt.
    Ja het probleem van het CDA stem herkennen komt die "pas nu" mee, en dat is gewoon een feit.
    pi_42557169
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:14 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Goh. Jij gaat even voor mij bepalen waar ik mijn mening op basseer?

Als mensen voor mij gaan bepalen wat ik denk of hoe ik mijn mening vorm, dan is het discusieren inderdaad een bodemloze put ja.
    Zeker als dat ook nog is in combinatie met slecht lezen. Ik heb namelijk nergens gezegd dat Gongrijp "pas nu" met de problemen van de stemcomputers komt.
    Ja het probleem van het CDA stem herkennen komt die "pas nu" mee, en dat is gewoon een feit.
    quote:

[..]

Nee idd. Maar dat krijg je ook als je uitgebreid de media opzoekt en 2 maanden voor de verkiezingen nog gaat roepen dat het potlood en papier terug moet in de stemlokalen
    Zoals ik al zei heb ik de discussie vanaf je opmerking 'paniekzaaiers' op de vorige pagina opnieuw gelezen.
    pi_42557624
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:20 schreef haaahaha het volgende:

Zoals ik al zei heb ik de discussie vanaf je opmerking 'paniekzaaiers' op de vorige pagina opnieuw gelezen.
    Blijkbaar heb je maar de helft gelezen.
    Daaronder stond nog meer uitleg:
    quote:
    Gongrijp heeft gekozen om de politiek/kiesraad/nedap "aan te vallen" via de media. DAT vind ik paniekzaaierij, hoe lang die daar al mee bezig is, vind ik niet terzake doen voor mijn mening over het al dan niet paniekzaaien noemen.
    pi_42557703
    Wat had hij dan moeten aanvallen?
    pi_42557986
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:33 schreef haaahaha het volgende:
    Wat had hij dan moeten aanvallen?
    Zoals ik al eerder zei:
    quote:
    pi_42558043
    En waarom is er dan geen sprake van paniekzaaien?
    pi_42558401
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:41 schreef haaahaha het volgende:
    En waarom is er dan geen sprake van paniekzaaien?
    Zoals ik al eerder zei:
    quote:

Voor iemand die niet van zinlose discussies houd, stel je toch eigenlijk wel overbodige vragen.
    Als je geen verschil ziet tussen iets uitgebbreid via de media brengen en iets alleen met de verantwoordelijken bespreken ziet en dat verschil ook zelf niet kunt bedenken, dan is dit zeker een zinlose discussie.
    pi_42558481
    En wie zegt dat gongrijp zijn buurman al niet heeft gevraagd met z'n flesje water het kleine vuurtje uit wil gooien?
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:09:39 #249
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_42559192
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:31 schreef calvobbes het volgende:
    Gongrijp heeft gekozen om de politiek/kiesraad/nedap "aan te vallen" via de media.
    Onzin. Men heeft de media op de hoogte gebracht van de acties die plaatsvonden via de officiële kanalen. Het was Nedap zelf dat er voor koos om via de media te reageren.
    pi_42559340
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 22:09 schreef NewOrder het volgende:

Onzin. Men heeft de media op de hoogte gebracht van de acties die plaatsvonden via de officiële kanalen. Het was Nedap zelf dat er voor koos om via de media te reageren.
    Nu sla je toch echt de plank volledig mis.
    Nedap heeft pas gereageerd nadat Gongrijp in Nieuwspoort een persconferentie heeft gehouden en een persbericht heeft verspreid.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')