abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:05:02 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42280813
Ja, ik vind dat wanneer je de tijd neemt om te stemmen en dan blanco stemt dat die blancostem meer gevolgen zouden moeten hebben voor de politiek. Het lijkt mij een strakke actie dat wanneer er bijvoorbeeld 1.5% blanco stemmen gegeven worden er 2 stoelen leeg moeten blijven in de tweede kamer omdat een blanco stem een soort van 'fuck you' is voor de politiek. Nu is het zo dat een blancostem hetzelfde is als niet stemmen alleen doe je wel mee met het stemproces door in het hokje te gaan staan.

Dit idee is tot stand gekomen tijdens bier maar zelfs nu klinkt de logica best goed. Als er 10% blanco gestemd wordt blijven er 15 stoelen leeg en dat scheelt weer in de kosten, misschien dat dit een duwtje in de rug is voor de politieke beesten om hun best te blijven doen want niemand wilt hun stoel zien verdwijnen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:24:22 #2
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_42281312
--> ONZ
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:25:39 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281337
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:24 schreef dvdk het volgende:
--> ONZ
Goeie onderbouwing!
Vrijheid
  † In Memoriam † zondag 1 oktober 2006 @ 15:29:44 #4
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_42281415
Een variabel aantal kamerleden afhankelijk van blanco stemmen lijkt mij niet echt handig. Wat de ene keer de meerderheid is is het dan opeens weer niet, bovendien moet je grondrechtelijk een hele teringzooi veranderen.

Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Carpe Libertatem
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:31:58 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_42281461
Je zou natuurlijk een partij kunnen beginnen die de zetels die het krijgt leeg laat.
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:32:16 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281466
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Een variabel aantal kamerleden afhankelijk van blanco stemmen lijkt mij niet echt handig. Wat de ene keer de meerderheid is is het dan opeens weer niet, bovendien moet je grondrechtelijk een hele teringzooi veranderen.

Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Lekker belangrijk, een blanco stem is net zo nutteloos als niet stemmen alleen vul je de leegte anders op. en een meerderheid blijft een meerderheid volgens mij, alleen zijn er minder stoelen te verdelen als er een procentje blanco wordt gestemd. Ik stem overigens wel gewoon op een partij maar dat terzijde.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:34:22 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281503
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je zou natuurlijk een partij kunnen beginnen die de zetels die het krijgt leeg laat.
Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen . Nee dat gaat niet werken.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:40:09 #8
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_42281596
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen . Nee dat gaat niet werken.
kan ie nu op slot dan?
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:42:55 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281655
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:40 schreef dvdk het volgende:

[..]

kan ie nu op slot dan?
Doe even normaal, als je niets toe te voegen hebt aan het topic blijf dan gewoon weg.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:46:55 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281767
Anyway, waarom zou het niet kunnen, als de meerderheid zou denken dat het een goed idee is, en dat is het ook, dan zou een wet geen barriere moeten zijn om de wil van het volk te negeren. Dit geldt natuurlijk alleen bij zaken waar je geen mensen pijn doet of onnodig benadeelt.

Een meerderheid blijft een meerderheid, blanco stemmen zijn kostenbesparend want minder kamerleden die ja en amen zeggen op de partijleiding en ervoor betaald krijgen en weer een beetje sensatie in de kamer rond de verkiezingen .
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:09:17 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42282419
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:

Die vergissing maakte ik laatst ook, maar een blanco stem draagt alleen bij aan het opkomstpercentage. Daarnaast is het een ongeldige stem, en draagt niet bij aan de kiesdeler. De verhoudingen tussen partijen veranderen niet ten opzichte van niet stemmen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:14:29 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42282589
quote:

[..]

Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:20:13 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42282718
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:14 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/
Op zich wel een goeie. Aan de andere kant lijkt het me weer niet wenselijk als het zo geregeld moet worden. Ik heb liever dat de lege stoelen ook buiten het percentage gehouden wordt. Dus mochten er 5 stoelen leeg zijn dan is elke stem 1/145 van het totaal in plaats van 1/150. Het zou anders best moeilijk worden in het hypothetische geval dat 'blanco' een meerderheid krijgt .
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:22:47 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42282795
Want zoals het nu gaat is een blanco stem gewoon een losse flodder, niemand voelt er wat van en je stem gaat over het hele spectrum verdeeld naar alle partijen. Als de blanco stem een lege stoel kan betekenen dan nog voelt niemand van het volk er wat van maar de vertegenwoordiging krijgt een tik op de billen met de melding 'shape up people!'
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:16:39 #15
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_42284121
weet je dat is nog zo'n slecht idee niet. Dat is pas een stem voor minder bureaucratie!
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:28:31 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42284484
Ik denk dat de stembusgang met 10% omhoog schiet eigenlijk. Wouter bos heeft volgens mij ook een brainfart om de tweede kamer van 150 naar 100 terug te brengen, dat is ook een goede gedachte maar dan blijft het aantal stoelen definief, met de blanco stem brengt het de keus naar het volk zelf en daar zou niets op tegen moeten zijn.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:28:40 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42284490
Ik vind het op zich een goed idee. Het zal een goed signaal zijn. Maar of het bureaucratie verminderd... Bureaucratie is nauwelijks afhankelijk van die paar zetels waar het hier om gaat.
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:32:11 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42284618
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:28 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het op zich een goed idee. Het zal een goed signaal zijn. Maar of het bureaucratie verminderd... Bureaucratie is nauwelijks afhankelijk van die paar zetels waar het hier om gaat.
Het breekt het gevoel van ontastbaarheid. Als ze het slecht doen of net doen alsof we dom zijn dan kunnen we een signaal uitgeven door 20 zetels weg te nemen. Nu kan je blanco stemmen maar het heeft geen enkel effect op het aantal mensen in de kamer, en dat zou opgelost worden door de keus blanco een extra dimensie te geven.
Vrijheid
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:14:06 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42310455
Wat zou nou de beste strategie zijn om dit idee onder de aandacht te brengen met als einddoel het door de kamer te loodsen onder luid gejuich van het Nederlandsche volk?
Vrijheid
pi_42310686
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:05 schreef jogy het volgende:
Als er 10% blanco gestemd wordt blijven er 15 stoelen leeg en dat scheelt weer in de kosten, misschien dat dit een duwtje in de rug is voor de politieke beesten om hun best te blijven doen want niemand wilt hun stoel zien verdwijnen.
Moet je dan nog wel steeds 76 volksvertegenwoordigers achter een wet krijgen voor een meerderheid of gaat de Tweede Kamer dan technisch gezien eigenlijk gewoon terug naar 135 zetels? In het eerste geval zal de oppositie steeds kleiner worden naargelang er meer mensen blanco stemmen. Dat lijkt me een slechte 'fuck you' aangezien een regering dan steeds minder weerstand krijgt. In het tweede geval zal er denk ik weinig veranderen omdat alle verhoudingen hetzelfde blijven.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruďneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:25:54 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42310745
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
Vampire Romance O+
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:34:58 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42310921
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
De LPF wordt helaas al gedecimeerd.

En Tikorev, het is wel de bedoeling dat het representatief blijft, dus het resterende aantal zetels geldt dan als 100%. Voor het geval dat blanco zo'n grote groep wordt dat het moeilijk is om een meerderheid te krijgen. Het is enkel en alleen een 'fuck you' naar de kamerleden, niet naar het democratische proces in zijn geheel. Natuurlijk als het volk het in zijn botte kop haalt om 100% blanco te stemmen dan is er wel een klein probleem of tenminste anarchie in het land, maarja dat is enkel hypothetisch omdat de meerderheid van het volk wel een regering wil hebben om op te zeiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 02-10-2006 19:59:55 ]
Vrijheid
pi_42349785
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:14 schreef jogy het volgende:

Het maakt de politiek meteen een stuk interessanter en geeft het volk de macht om minstens eens in de vier jaar een bitchslap te geven mocht dat nodig zijn .
Ik ben voor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:51:51 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42350079
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Naast de ome Ad.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_42350126
Ik vind dat er naast de blanco stem een zwarte stem uitgebracht moet kunnen worden, die iets uitdrukt van "ik ben deze debielenparade en moddersmijterij zat, ga weer iets nuttigs doen van mijn belastingcenten en dan bedoel ik niet onderverhuren en tot dat moment stem ik niet". Ofzo.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 4 oktober 2006 @ 09:13:18 #26
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42350393
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind dat er naast de blanco stem een zwarte stem uitgebracht moet kunnen worden, die iets uitdrukt van "ik ben deze debielenparade en moddersmijterij zat, ga weer iets nuttigs doen van mijn belastingcenten en dan bedoel ik niet onderverhuren en tot dat moment stem ik niet". Ofzo.
Op zich is dat het ook, die blanco stem. Get em where it hurts, de zetels.
Vrijheid
pi_42350733
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Op zich is dat het ook, die blanco stem. Get em where it hurts, de zetels.
Het is dan m.i. pijnlijker om op een lulpartij te stemmen en die een zetel te geven ten koste van één vd grote rariteitenkabinetten. Een blanco stem snoept geen zetels af. Die kan van alles zeggen van "ja, ik ben toch maar op komen dagen maar ik wist het niet meer" tot "fuck the establishment, you fawking farcists".
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42350795
Het idee is leuk, de politiek een "fuckyou" geven, maar per saldo maakt het niet uit. Met minder zetels blijft de macht bij de grootste gemen deler even groot (of relatief nog groter idd).
  woensdag 4 oktober 2006 @ 09:42:15 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42350834
Is er eigenlijk demografische data over blanco en nietstemmers?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42350930
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er eigenlijk demografische data over blanco en nietstemmers?
Wat zoek je? Freako heeft volgens mij het meeste wel op z'n site staan.
Niet-stemmers = kiesgerechtigden minus stemmers,
Blanco en ongeldig wordt niet gescheiden (maar is sinds de stemcomputers bijna gelijk: alle ongeldig = blanco bij stemcomputer)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:03:06 #31
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42351239
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:39 schreef cafca het volgende:
Het idee is leuk, de politiek een "fuckyou" geven, maar per saldo maakt het niet uit. Met minder zetels blijft de macht bij de grootste gemen deler even groot (of relatief nog groter idd).
True, maar je kan mij niet wijsmaken dat de politieke partijen niet een beetje in hun broek schijten wat betreft de optie tot het verliezen aan zetels aan die 'blanco'stemmers. Het is net zoals een stem voor bijvoorbeeld de partij voor de dieren oid maar dan zonder het grappige aspect én het is goedkoper.
Vrijheid
pi_42351360
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:03 schreef jogy het volgende:

[..]

True, maar je kan mij niet wijsmaken dat de politieke partijen niet een beetje in hun broek schijten wat betreft de optie tot het verliezen aan zetels aan die 'blanco'stemmers. Het is net zoals een stem voor bijvoorbeeld de partij voor de dieren oid maar dan zonder het grappige aspect én het is goedkoper.
Een partij verliest toch geen zetels aan blanco stemmen?
pi_42351497
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb je gelijk, maar ik denk dat ze meer in hun broek schijten als er een partij komt die al die zetels wegkaapt, zoals Leefbaar Nederland/LPF een aantal jaren geleden (niet dat ik het met de ideeën van die partij eens was), dan wanneer die zetels helemaal niet bezet zijn. Wanneer die zetels niet bezet zijn, weten ze namelijk wat ze eraan hebben, wanneer er een onberekenbare partij zit, niet.

Wat je uit het oog verliest: het gaat de partijen om MACHT, niet om het aantal zetels...
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:09 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Een partij verliest toch geen zetels aan blanco stemmen?
In de theorie van TS wel (lees de OP)
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:15:56 #34
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_42351515
Ja, hallo, is al lang een topic over!
*gaat zoeken*

Sorry, maar was geen apart topic
"ik stem tactisch op de PVDA"

Maar ging er na een tijdje dus toch wel over

Mijn voornaamste argument tegen is dus eigenlijk; je weet niet waar een Blanco stem voor staat anders dan alleen onvrede. Daarbij blijft de stemverhouding in de kamer gewoon bijna gelijk, dus aan macht wordt ook niet heel erg geknaagd.
[KNE]-Mod
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:35:16 #35
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42351990
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:15 schreef cafca het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb je gelijk, maar ik denk dat ze meer in hun broek schijten als er een partij komt die al die zetels wegkaapt, zoals Leefbaar Nederland/LPF een aantal jaren geleden (niet dat ik het met de ideeën van die partij eens was), dan wanneer die zetels helemaal niet bezet zijn. Wanneer die zetels niet bezet zijn, weten ze namelijk wat ze eraan hebben, wanneer er een onberekenbare partij zit, niet.
Dat is waar, maar alle mensen die niet met die hele poppenkast mee willen doen en dus geen partij hebben waar ze zich bij betrokken voelen die hebben nu geen plek in het democratische proces lijkt me. Dus die stemmen gewoon niet.
quote:
Wat je uit het oog verliest: het gaat de partijen om MACHT, niet om het aantal zetels...
Ja, maar de mensen in de kamer zelf hebben ook gevoel . Dus het gaat de PARTIJ om macht maar de mensen in de kamer zelf zullen daar stiekem wel een beetje anders over denken.
Vrijheid
pi_42359597
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:34 schreef jogy het volgende:

Natuurlijk als het volk het in zijn botte kop haalt om 100% blanco te stemmen dan is er wel een klein probleem of tenminste anarchie in het land, maarja dat is enkel hypothetisch omdat de meerderheid van het volk wel een regering wil hebben om op te zeiken.
Dat niet alleen. Maar we zouden natuurlijk evenzeer een probleem hebben als niemand komt stemmen, dus het risico op een nietsbepalende uitslag bestaat hoe dan ook wel.

Overigens ben ook ik voor het leeg laten blancozetels, om de doodeenvoudige reden dat het blanco stemmen zichtbaar maakt.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 15:58:05 #37
61975 hallo1979
www.wetenschapsforum.nl
pi_42361179
de heer saramacho heeft hierover een boek geschreven: de stad der zienden. In het boek stemt 60% blanco omdat ze het zat zijn. politici vallen over elkaar heen en ... verder weet ik het niet heb het boek niet gelezen.

speelt dit idee juist niet in de hand van de grote partijen? Het verhoogt namelijk de drempel om in de kamer te komen. het gaat dan ten koste van protestpartijen. ipv de grote gezapige meuk. extreem voorbeeld 135 zetels blanco met de huidige verdeling:
CDA 4 zetels Pvda 4 zetels VVd 3 Sp 1 GL1 LPF1 D66 1, samen 15 zetels,
pi_42363407
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 15:58 schreef hallo1979 het volgende:
speelt dit idee juist niet in de hand van de grote partijen? Het verhoogt namelijk de drempel om in de kamer te komen. het gaat dan ten koste van protestpartijen. ipv de grote gezapige meuk. extreem voorbeeld 135 zetels blanco met de huidige verdeling:
CDA 4 zetels Pvda 4 zetels VVd 3 Sp 1 GL1 LPF1 D66 1, samen 15 zetels,
Is inderdaad in voordeel van grote partijen, maar goed, de grondwet moet er zelfs al voor gewijzigd worden. Overgaan op een ander zetelverdelingssysteem dat minder in het voordeel van de grotere partijen werkt kan er dan ook nog wel bij.

Als we aan het systeem gaan morrelen moeten we het gelijk maar goed doen. Ik heb eventueel trouwens nog wel meer wijzigingen op m'n verlanglijstje staan.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:03:07 #39
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42364409
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:34 schreef jogy het volgende:
Natuurlijk als het volk het in zijn botte kop haalt om 100% blanco te stemmen dan is er wel een klein probleem of tenminste anarchie in het land, maarja dat is enkel hypothetisch omdat de meerderheid van het volk wel een regering wil hebben om op te zeiken.
Anarchie is geen probleem maar een oplossing.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:22:03 #40
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42364962
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:03 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Anarchie is geen probleem maar een oplossing.
Mwoach, op dit moment in onze maatschappelijke ontwikkeling is het zeker geen oplossing, daarvoor hebben we als geheel nog veels te veel te doen en te ontdekken. Een verkozen anarchie hoeft uiteindelijk geen probleem te zijn, zolang het volk eronder zich maar gedraagt naar de leefregel 'doe wat je wilt zolang je de ander er niet mee benadeelt' in plaats van 'ik ben groter dan jij dus ik kan en zal je domineren'
Vrijheid
  woensdag 4 oktober 2006 @ 18:28:25 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42365156
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 17:29 schreef Petera het volgende:

[..]

Is inderdaad in voordeel van grote partijen, maar goed, de grondwet moet er zelfs al voor gewijzigd worden. Overgaan op een ander zetelverdelingssysteem dat minder in het voordeel van de grotere partijen werkt kan er dan ook nog wel bij.

Als we aan het systeem gaan morrelen moeten we het gelijk maar goed doen. Ik heb eventueel trouwens nog wel meer wijzigingen op m'n verlanglijstje staan.
Ik zou zeggen, gooi ze in de groep .
Vrijheid
  woensdag 4 oktober 2006 @ 19:35:35 #42
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_42367098
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:22 schreef jogy het volgende:
Mwoach, op dit moment in onze maatschappelijke ontwikkeling is het zeker geen oplossing, daarvoor hebben we als geheel nog veels te veel te doen en te ontdekken.
Maar waarom is dat een probleem? Anarchie sluit geheel niet uit dat je bepaalde zaken gezamenlijk organiseert. Het grote verschil met een democratie is dat het op vrijwillige basis gebeurt terwijl je nu gewoon verplicht wordt om mee te doen.
pi_42370472
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, gooi ze in de groep .
Nou vooruit, al is het niet volledig on-topic te noemen:

*Restzetels toekennen aan de partijen die de meeste stemmen overhebben, na aftrek van het aantal zetels dat ze al hebben vermenigvuldigd met de kiesdeler. Dat is namelijk in zekere zin het aantal stemmers op die partij, die anders niet vertegenwoordigd zouden zijn.
Ik vind dat restzetels zo zouden moeten worden toegekend dat de mensen die de zetel innemen zoveel mogelijk mensen vertegenwoordigen. In dat opzicht is de huidige methode van toekennen van restzetels belachelijk. De grote partijen krijgen vaak twee restzetels. De persoon die de tweede restzetel krijgt vertegenwoordigt eigenlijk niemand, aangezien met slechts één restzetel een partij qua zetelaantal al meer mensen vertegenwoordigt, dan dat er op een partij hebben gestemd
*Afschaffen kiesdrempel. Het parlement is representatiever als een restzetel wordt toegekend aan een partij die net niet de kiesdeler haalt, dan aan een partij weliswaar al meer zetels heeft gehaald, maar niet veel meer stemmen heeft dan dat er goed waren voor die zetels.
*Pas ná de verkiezingen het aantal zetels in het parlement bepalen (maar niet meer zetels dan een tevoren gekozen maximum). Totaal aantal zetels in het parlement moet zó worden gekozen dat de zetelverdeling in het parlement het best de stemverdeling kan weergeven.
Als drie partijen alledrie grofweg een derde deel van de stemmen hebben gekregen, kan de stemverdeling bijvoorbeeld beter worden weergegeven in een parlement dat uit 3 zetels bestaat, dan in een parlement dat uit 4 zetels bestaat.

Overigens zijn dit natuurlijk niet echt radicale veranderingen, maar in het algemeen ben ik dan ook wel tevreden over ons kiesstelsel.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:37:37 #44
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42370844
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:35 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Maar waarom is dat een probleem? Anarchie sluit geheel niet uit dat je bepaalde zaken gezamenlijk organiseert. Het grote verschil met een democratie is dat het op vrijwillige basis gebeurt terwijl je nu gewoon verplicht wordt om mee te doen.
Mooi streven maar ik zie het nog niet gebeuren, niet veel mensen nemen hun eigen verantwoordelijheid en kjken met een mix van verlangen en wantrouwen naar de regering om alles in goede banen te leiden. Je kan moeilijk morgen besluiten om anarchie als regering in te stellen en verwachten dat het goed gaat, helaas. Aan de andere kant, als we dus die blanco stem invoeren en we voeden onszelf zodanig op dat we over 40 jaar allemaal blanco willen stemmen met oog voor de gevolgen dan is het geen probleem.
Vrijheid
  woensdag 4 oktober 2006 @ 21:40:51 #45
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42370958
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:25 schreef Petera het volgende:

[..]

Nou vooruit, al is het niet volledig on-topic te noemen:

*Restzetels toekennen aan de partijen die de meeste stemmen overhebben, na aftrek van het aantal zetels dat ze al hebben vermenigvuldigd met de kiesdeler. Dat is namelijk in zekere zin het aantal stemmers op die partij, die anders niet vertegenwoordigd zouden zijn.
Ik vind dat restzetels zo zouden moeten worden toegekend dat de mensen die de zetel innemen zoveel mogelijk mensen vertegenwoordigen. In dat opzicht is de huidige methode van toekennen van restzetels belachelijk. De grote partijen krijgen vaak twee restzetels. De persoon die de tweede restzetel krijgt vertegenwoordigt eigenlijk niemand, aangezien met slechts één restzetel een partij qua zetelaantal al meer mensen vertegenwoordigt, dan dat er op een partij hebben gestemd
*Afschaffen kiesdrempel. Het parlement is representatiever als een restzetel wordt toegekend aan een partij die net niet de kiesdeler haalt, dan aan een partij weliswaar al meer zetels heeft gehaald, maar niet veel meer stemmen heeft dan dat er goed waren voor die zetels.
*Pas ná de verkiezingen het aantal zetels in het parlement bepalen (maar niet meer zetels dan een tevoren gekozen maximum). Totaal aantal zetels in het parlement moet zó worden gekozen dat de zetelverdeling in het parlement het best de stemverdeling kan weergeven.
Als drie partijen alledrie grofweg een derde deel van de stemmen hebben gekregen, kan de stemverdeling bijvoorbeeld beter worden weergegeven in een parlement dat uit 3 zetels bestaat, dan in een parlement dat uit 4 zetels bestaat.

Overigens zijn dit natuurlijk niet echt radicale veranderingen, maar in het algemeen ben ik dan ook wel tevreden over ons kiesstelsel.
Nemen we ook meteen mee , ik had overigens geen enkele notie over hoe het nu werkt maar jou manier klinkt wel eerlijker ja.
Vrijheid
pi_42374182
quote:

Dat systeem bestaat al: Europarlementariërs.
pi_42374520
quote:

[..]

Daar zou ik op stemmen, een partij die zich zo min mogelijk met mijn zaken bemoeit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 5 oktober 2006 @ 04:55:38 #48
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_42379216
quote:

[..]

Ik wil mee doen met die partij, gesubsidiëerd bier drinken klinkt wel als werk voor mij.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 04:58:27 #49
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_42379219
We kunnen die stoelen ook vullen met pedos,.. oh wacht..

Witte kartonnen borden lijkt me dan wellicht beter.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:05:03 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43043083
Ja. Dat zie ik wel zitten.

Mede om het argument 'mensen die op SP / GL stemmen zijn proteststemmers' wind uit de zeilen te nemen.

Ik zou zo blanco stemmen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')