Goeie onderbouwing!quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:24 schreef dvdk het volgende:
--> ONZ
Lekker belangrijk, een blanco stem is net zo nutteloos als niet stemmen alleen vul je de leegte anders op. en een meerderheid blijft een meerderheid volgens mij, alleen zijn er minder stoelen te verdelen als er een procentje blanco wordt gestemd. Ik stem overigens wel gewoon op een partij maar dat terzijde.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Een variabel aantal kamerleden afhankelijk van blanco stemmen lijkt mij niet echt handig. Wat de ene keer de meerderheid is is het dan opeens weer niet, bovendien moet je grondrechtelijk een hele teringzooi veranderen.
Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doenquote:Op zondag 1 oktober 2006 15:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je zou natuurlijk een partij kunnen beginnen die de zetels die het krijgt leeg laat.
kan ie nu op slot dan?quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen. Nee dat gaat niet werken.
Doe even normaal, als je niets toe te voegen hebt aan het topic blijf dan gewoon weg.quote:
Die vergissing maakte ik laatst ook, maar een blanco stem draagt alleen bij aan het opkomstpercentage. Daarnaast is het een ongeldige stem, en draagt niet bij aan de kiesdeler. De verhoudingen tussen partijen veranderen niet ten opzichte van niet stemmen.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen. Nee dat gaat niet werken.
Op zich wel een goeie. Aan de andere kant lijkt het me weer niet wenselijk als het zo geregeld moet worden. Ik heb liever dat de lege stoelen ook buiten het percentage gehouden wordt. Dus mochten er 5 stoelen leeg zijn dan is elke stem 1/145 van het totaal in plaats van 1/150. Het zou anders best moeilijk worden in het hypothetische geval dat 'blanco' een meerderheid krijgtquote:Op zondag 1 oktober 2006 16:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/
Het breekt het gevoel van ontastbaarheid. Als ze het slecht doen of net doen alsof we dom zijn dan kunnen we een signaal uitgeven door 20 zetels weg te nemen. Nu kan je blanco stemmen maar het heeft geen enkel effect op het aantal mensen in de kamer, en dat zou opgelost worden door de keus blanco een extra dimensie te geven.quote:Op zondag 1 oktober 2006 17:28 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het op zich een goed idee. Het zal een goed signaal zijn. Maar of het bureaucratie verminderd... Bureaucratie is nauwelijks afhankelijk van die paar zetels waar het hier om gaat.
Moet je dan nog wel steeds 76 volksvertegenwoordigers achter een wet krijgen voor een meerderheid of gaat de Tweede Kamer dan technisch gezien eigenlijk gewoon terug naar 135 zetels? In het eerste geval zal de oppositie steeds kleiner worden naargelang er meer mensen blanco stemmen. Dat lijkt me een slechte 'fuck you' aangezien een regering dan steeds minder weerstand krijgt. In het tweede geval zal er denk ik weinig veranderen omdat alle verhoudingen hetzelfde blijven.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:05 schreef jogy het volgende:
Als er 10% blanco gestemd wordt blijven er 15 stoelen leeg en dat scheelt weer in de kosten, misschien dat dit een duwtje in de rug is voor de politieke beesten om hun best te blijven doen want niemand wilt hun stoel zien verdwijnen.
De LPF wordt helaas al gedecimeerd.quote:Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
Ik ben voor!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 08:14 schreef jogy het volgende:
Het maakt de politiek meteen een stuk interessanter en geeft het volk de macht om minstens eens in de vier jaar een bitchslap te geven mocht dat nodig zijn.
Naast de ome Ad.quote:Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |