abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:05:02 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42280813
Ja, ik vind dat wanneer je de tijd neemt om te stemmen en dan blanco stemt dat die blancostem meer gevolgen zouden moeten hebben voor de politiek. Het lijkt mij een strakke actie dat wanneer er bijvoorbeeld 1.5% blanco stemmen gegeven worden er 2 stoelen leeg moeten blijven in de tweede kamer omdat een blanco stem een soort van 'fuck you' is voor de politiek. Nu is het zo dat een blancostem hetzelfde is als niet stemmen alleen doe je wel mee met het stemproces door in het hokje te gaan staan.

Dit idee is tot stand gekomen tijdens bier maar zelfs nu klinkt de logica best goed. Als er 10% blanco gestemd wordt blijven er 15 stoelen leeg en dat scheelt weer in de kosten, misschien dat dit een duwtje in de rug is voor de politieke beesten om hun best te blijven doen want niemand wilt hun stoel zien verdwijnen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:24:22 #2
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_42281312
--> ONZ
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:25:39 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281337
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:24 schreef dvdk het volgende:
--> ONZ
Goeie onderbouwing!
Vrijheid
  † In Memoriam † zondag 1 oktober 2006 @ 15:29:44 #4
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_42281415
Een variabel aantal kamerleden afhankelijk van blanco stemmen lijkt mij niet echt handig. Wat de ene keer de meerderheid is is het dan opeens weer niet, bovendien moet je grondrechtelijk een hele teringzooi veranderen.

Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Carpe Libertatem
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:31:58 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_42281461
Je zou natuurlijk een partij kunnen beginnen die de zetels die het krijgt leeg laat.
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:32:16 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281466
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Een variabel aantal kamerleden afhankelijk van blanco stemmen lijkt mij niet echt handig. Wat de ene keer de meerderheid is is het dan opeens weer niet, bovendien moet je grondrechtelijk een hele teringzooi veranderen.

Een blanco stem is overigens helemaal niet hetzelfde als niet stemmen. Met een blanco stem verhoog je het stempercentage waardoor de verhoudingen van andere partijen anders worden.
Lekker belangrijk, een blanco stem is net zo nutteloos als niet stemmen alleen vul je de leegte anders op. en een meerderheid blijft een meerderheid volgens mij, alleen zijn er minder stoelen te verdelen als er een procentje blanco wordt gestemd. Ik stem overigens wel gewoon op een partij maar dat terzijde.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:34:22 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281503
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je zou natuurlijk een partij kunnen beginnen die de zetels die het krijgt leeg laat.
Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen . Nee dat gaat niet werken.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:40:09 #8
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_42281596
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Partij blanco! Een partij die per definitie nooit aanwezig is ( bier zuipen in de kroeg ofzo ) of zich elke keer van stemming onthoudt! Alleen jammer dat we dan nog steeds betaald worden voor niets doen . Nee dat gaat niet werken.
kan ie nu op slot dan?
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:42:55 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281655
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:40 schreef dvdk het volgende:

[..]

kan ie nu op slot dan?
Doe even normaal, als je niets toe te voegen hebt aan het topic blijf dan gewoon weg.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:46:55 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42281767
Anyway, waarom zou het niet kunnen, als de meerderheid zou denken dat het een goed idee is, en dat is het ook, dan zou een wet geen barriere moeten zijn om de wil van het volk te negeren. Dit geldt natuurlijk alleen bij zaken waar je geen mensen pijn doet of onnodig benadeelt.

Een meerderheid blijft een meerderheid, blanco stemmen zijn kostenbesparend want minder kamerleden die ja en amen zeggen op de partijleiding en ervoor betaald krijgen en weer een beetje sensatie in de kamer rond de verkiezingen .
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:09:17 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42282419
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:29 schreef Boze_Appel het volgende:

Die vergissing maakte ik laatst ook, maar een blanco stem draagt alleen bij aan het opkomstpercentage. Daarnaast is het een ongeldige stem, en draagt niet bij aan de kiesdeler. De verhoudingen tussen partijen veranderen niet ten opzichte van niet stemmen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:14:29 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42282589
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:20:13 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42282718
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:14 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Er is een partij genaamd 'Stem niet' bij de kiesraad geregistreerd. Het is afwachten of ze daadwekelijk meedoen, maar wellicht is dat ook nog een optie: http://www.stemniet.nu/
Op zich wel een goeie. Aan de andere kant lijkt het me weer niet wenselijk als het zo geregeld moet worden. Ik heb liever dat de lege stoelen ook buiten het percentage gehouden wordt. Dus mochten er 5 stoelen leeg zijn dan is elke stem 1/145 van het totaal in plaats van 1/150. Het zou anders best moeilijk worden in het hypothetische geval dat 'blanco' een meerderheid krijgt .
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:22:47 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42282795
Want zoals het nu gaat is een blanco stem gewoon een losse flodder, niemand voelt er wat van en je stem gaat over het hele spectrum verdeeld naar alle partijen. Als de blanco stem een lege stoel kan betekenen dan nog voelt niemand van het volk er wat van maar de vertegenwoordiging krijgt een tik op de billen met de melding 'shape up people!'
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:16:39 #15
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_42284121
weet je dat is nog zo'n slecht idee niet. Dat is pas een stem voor minder bureaucratie!
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:28:31 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42284484
Ik denk dat de stembusgang met 10% omhoog schiet eigenlijk. Wouter bos heeft volgens mij ook een brainfart om de tweede kamer van 150 naar 100 terug te brengen, dat is ook een goede gedachte maar dan blijft het aantal stoelen definief, met de blanco stem brengt het de keus naar het volk zelf en daar zou niets op tegen moeten zijn.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:28:40 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42284490
Ik vind het op zich een goed idee. Het zal een goed signaal zijn. Maar of het bureaucratie verminderd... Bureaucratie is nauwelijks afhankelijk van die paar zetels waar het hier om gaat.
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:32:11 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42284618
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:28 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het op zich een goed idee. Het zal een goed signaal zijn. Maar of het bureaucratie verminderd... Bureaucratie is nauwelijks afhankelijk van die paar zetels waar het hier om gaat.
Het breekt het gevoel van ontastbaarheid. Als ze het slecht doen of net doen alsof we dom zijn dan kunnen we een signaal uitgeven door 20 zetels weg te nemen. Nu kan je blanco stemmen maar het heeft geen enkel effect op het aantal mensen in de kamer, en dat zou opgelost worden door de keus blanco een extra dimensie te geven.
Vrijheid
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:14:06 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42310455
Wat zou nou de beste strategie zijn om dit idee onder de aandacht te brengen met als einddoel het door de kamer te loodsen onder luid gejuich van het Nederlandsche volk?
Vrijheid
pi_42310686
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:05 schreef jogy het volgende:
Als er 10% blanco gestemd wordt blijven er 15 stoelen leeg en dat scheelt weer in de kosten, misschien dat dit een duwtje in de rug is voor de politieke beesten om hun best te blijven doen want niemand wilt hun stoel zien verdwijnen.
Moet je dan nog wel steeds 76 volksvertegenwoordigers achter een wet krijgen voor een meerderheid of gaat de Tweede Kamer dan technisch gezien eigenlijk gewoon terug naar 135 zetels? In het eerste geval zal de oppositie steeds kleiner worden naargelang er meer mensen blanco stemmen. Dat lijkt me een slechte 'fuck you' aangezien een regering dan steeds minder weerstand krijgt. In het tweede geval zal er denk ik weinig veranderen omdat alle verhoudingen hetzelfde blijven.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:25:54 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42310745
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
Vampire Romance O+
  maandag 2 oktober 2006 @ 14:34:58 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42310921
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Misschien kunnen ze die zetels gewoon vullen met willekeurige kleutertjes. Dat is wel decoratief en valt wat meer op dan lege zetels.
De LPF wordt helaas al gedecimeerd.

En Tikorev, het is wel de bedoeling dat het representatief blijft, dus het resterende aantal zetels geldt dan als 100%. Voor het geval dat blanco zo'n grote groep wordt dat het moeilijk is om een meerderheid te krijgen. Het is enkel en alleen een 'fuck you' naar de kamerleden, niet naar het democratische proces in zijn geheel. Natuurlijk als het volk het in zijn botte kop haalt om 100% blanco te stemmen dan is er wel een klein probleem of tenminste anarchie in het land, maarja dat is enkel hypothetisch omdat de meerderheid van het volk wel een regering wil hebben om op te zeiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 02-10-2006 19:59:55 ]
Vrijheid
pi_42349785
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:14 schreef jogy het volgende:

Het maakt de politiek meteen een stuk interessanter en geeft het volk de macht om minstens eens in de vier jaar een bitchslap te geven mocht dat nodig zijn .
Ik ben voor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:51:51 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42350079
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:25 schreef MouseOver het volgende:
Naast de ome Ad.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_42350126
Ik vind dat er naast de blanco stem een zwarte stem uitgebracht moet kunnen worden, die iets uitdrukt van "ik ben deze debielenparade en moddersmijterij zat, ga weer iets nuttigs doen van mijn belastingcenten en dan bedoel ik niet onderverhuren en tot dat moment stem ik niet". Ofzo.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')