Ja, duh.quote:Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef ThE_ED het volgende:
Blanco stemmen tellen mee voor de restzetelverdeling.
Ja, godnondju, je wilt als blanco-stemmer een signaal afgeven. Niet dat je danwel de SP danwel de VVD van een restzeteltje voorziet.quote:Op maandag 18 september 2006 23:48 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik bedoel maar te zeggen dat het niet "niet meetelt".
Ik denk dat "het signaal" bij blancostemmen te ambigue is om er echt wat mee te doen. En lege kamerzetels zorgen niet voor een heel andere zetelverhouding dan bij volle kamerzetels natuurlijk. Ik vraag me overigens af hoeveel blanco stemmen er elke keer zijn en of dat dan een hele zetel is.quote:Op maandag 18 september 2006 23:55 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, godnondju, je wilt als blanco-stemmer een signaal afgeven. Niet dat je danwel de SP danwel de VVD van een restzeteltje voorziet.
Whuh. Dat signaal is te ambigu omdat niemand blanco stemt. De LPF heeft laten zien dat je tot 26 'blanco zetels' kunt hebben. Leg dan maar eens uit aan de kiezer hoe je al die blanco zetels wilt verdelen. En hoe je de daardoor verkregen regeringscoalitie van legitimiteit wilt voorzien.quote:Op maandag 18 september 2006 23:57 schreef ThE_ED het volgende:
Ik denk dat "het signaal" bij blancostemmen te ambigue is om er echt wat mee te doen. En lege kamerzetels zorgen niet voor een heel andere zetelverhouding dan bij volle kamerzetels natuurlijk. Ik vraag me overigens af hoeveel blanco stemmen er elke keer zijn en of dat dan een hele zetel is.
Nee, omdat er meerdere redenen kunnen zijn om blanco te stemmen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:03 schreef gronk het volgende:
[..]
Whuh. Dat signaal is te ambigu omdat niemand blanco stemt.
Flauwe grappen over de LPF steun ik graag, maar dit slaat natuurlijk eigenlijk nergens op.quote:De LPF heeft laten zien dat je tot 26 'blanco zetels' kunt hebben.
Als je logica wilt bedrijven moet je je zeker niet bezighouden met politiek,en kun je misschien beter thuisblijven. Da's bewezen veiliger.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:07 schreef ThE_ED het volgende:
Nee, omdat er meerdere redenen kunnen zijn om blanco te stemmen.
Pardon?quote:Flauwe grappen over de LPF steun ik graag, maar dit slaat natuurlijk eigenlijk nergens op.
Volgens die redenatie kunnen we het dus net zo goed bij het huidige systeem houden.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:10 schreef gronk het volgende:
Als je logica wilt bedrijven moet je je zeker niet bezighouden met politiek,en kun je misschien beter thuisblijven. Da's bewezen veiliger.
"Wel algemeen bekend" is een beetje een rare argumentatie, vooral gezien het feit dat een LPF stem prima past in de verschuiving van economisch gedreven stemgedrag naar cultureel gedreven stemgedrag. Ten dele was een LPF stem natuurlijk wel een protest stem, maar of dit allemaal kiezers waren die anders net zo lief blanco stemden vraag ik me af. (Daarbij stemmen ze volgens mij nu niet allemaal blanco, dus "net zo lief" zal het allemaal wel niet zijn.)quote:Pardon?Ik dacht dat 't toch wel algemeen bekend was dat de LPF putte uit 't reservoir van 'ontevreden kiezers', die net zo lief blanco stemden als op 'n andere partij.
Nop, dacht ik eerst ook maar blanco stemmen zijn in Nederland gewoon ongeldige stemmen en hebben geen invloed op de uitslag van de verkiezingen.quote:Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef ThE_ED het volgende:
Blanco stemmen tellen mee voor de restzetelverdeling.
En dan?quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zoals hierboven al geopperd is zouden blanco stemmen gewoon lege zetels in de Kamer moeten opleveren. Zo wordt de onvrede met de bestaande partijen tenminste zichtbaar.
Er is geen enkele partij die mijn ideeën vertegenwoordigt, ook niet een klein beetje, dat is nou juist het probleem. Ik weet zeker dat meer mensen er zo over denken. Dat betekent niet dat het ons niet interesseert. Waarom zou ik voor een partij moeten kiezen waar ik niet achter sta en zou ik niet mogen aangeven dat ik achter geen enkele partij sta?quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:18 schreef ThE_ED het volgende:
En dan?
"Oe er zijn mensen ontevreden", en welke kant moet het dan op? Linksom? Rechtsom? Dan krijg je dat weer. De enige manier om direct je onvrede te uiten is dmv actie, en steun voor de partij die het beste jouw ideeën vertegenwoordigt is het middel bij uitstek! Alleen op die manier maak je duidelijk wat je nu echt wilt. (Of door middel van demonstraties natuurlijk.)
Met "ik sta nergens achter" geef je toch niet aan wat je wel wilt? en wat moeten andere partijen er dan aan doen? Hun ideologie zo aanpassen dat jij er wel bij past? En welke partij moet dat dan doen? Als je echt iets nieuws denkt in te brengen te hebben zul je actief een partij van jouw keuze moeten aanspreken of er zelf een op moeten richten.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Waarom zou ik voor een partij moeten kiezen waar ik niet achter sta en zou ik niet mogen aangeven dat ik achter geen enkele partij sta?
Bij de raadsverkiezingen in Delfzijl was het precentage blanco wel extreem hoog (1e of 2e partij geloof ik) dan is het wel echt een signaal maar ja of er wat mee gedaan wordt..quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:03 schreef gronk het volgende:
[..]
Whuh. Dat signaal is te ambigu omdat niemand blanco stemt.
Je kunt er ook niet zoveel mee. Ze zijn niet tevreden, dat is wel duidelijk. Maar wat ze dan wel willen?quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bij de raadsverkiezingen in Delfzijl was het precentage blanco wel extreem hoog (1e of 2e partij geloof ik) dan is het wel echt een signaal maar ja of er wat mee gedaan wordt..
Klopt, daarmee geef je aan wat je niet wilt. Waarom mag dat niet?quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:25 schreef ThE_ED het volgende:
Met "ik sta nergens achter" geef je toch niet aan wat je wel wilt?
Moeten zij weten, daar ga ik niet over.quote:en wat moeten andere partijen er dan aan doen? Hun ideologie zo aanpassen dat jij er wel bij past?
Ik wil juist van partijen en democratische beslissingen over iemands lijf en goederen af. Een blanco stem is een van de weinige manieren om aan te geven dat je vindt dat de bevoegdheden die de overheid zich toeëigent helemaal niet bij meerderheid zouden mogen worden bepaald. De andere manier is niet stemmen maar daarmee word je meteen op één hoop gegooid met de mensen die helemaal niet in politiek geinteresseerd zijn.quote:En welke partij moet dat dan doen? Als je echt iets nieuws denkt in te brengen te hebben zul je actief een partij van jouw keuze moeten aanspreken of er zelf een op moeten richten.
Omdat je nu eenmaal moet stemmen voor wat je wel wilt. Zo werkt dat, maar gezien je volgende reactie;quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Klopt, daarmee geef je aan wat je niet wilt. Waarom mag dat niet?
zou ik zeggen: Richt een antidemocratische partij op.quote:Ik wil juist van partijen en democratische beslissingen over iemands lijf en goederen af.
Zijn die niet verboden tegenwoordig?quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:36 schreef ThE_ED het volgende:
zou ik zeggen: Richt een antidemocratische partij op.
Klopt en een groot verschil in uitslag was er ook niet door volgens mij. En dat het een zooitje is in Delfzijl was ook voor die tijd algemeen bekend.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je kunt er ook niet zoveel mee. Ze zijn niet tevreden, dat is wel duidelijk. Maar wat ze dan wel willen?
Nóg niet volgens mij.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zijn die niet verboden tegenwoordig?
Dat vind ik zelf ook niet.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:40 schreef ThE_ED het volgende:
Nóg niet volgens mij.
Maar je kunt natuurlijk altijd proberen het regime omver te werpen.
Maar ik denk dat helaas voor jou de massa dat weer geen legitieme actie vindt, democratie of niet.
Nu je weet dat blanco he-le-maal nergens voor telt (behalve de opkomst), kan je die optie gebruiken om je te onderscheiden van de niet-stemmers, zonder een van de kandidaten te steunen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 00:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik wil juist van partijen en democratische beslissingen over iemands lijf en goederen af. Een blanco stem is een van de weinige manieren om aan te geven dat je vindt dat de bevoegdheden die de overheid zich toeëigent helemaal niet bij meerderheid zouden mogen worden bepaald. De andere manier is niet stemmen maar daarmee word je meteen op één hoop gegooid met de mensen die helemaal niet in politiek geinteresseerd zijn.
Dat klopt, maar door PvdA te stemmen heb je wel de meeste kans dat CDA niet het grootste wordt, daar PvdA momenteel als grootste partij in de peilingen staat.quote:Op maandag 18 september 2006 19:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan kun je op nog veel meer partijen stemmen dan de PvdA. Dus dat is nog geen reden op tactisch op de PvdA te stemmen
En dan samenwerken met?quote:Op dinsdag 19 september 2006 08:33 schreef dawg het volgende:
[..]
Dat klopt, maar door PvdA te stemmen heb je wel de meeste kans dat CDA niet het grootste wordt, daar PvdA momenteel als grootste partij in de peilingen staat.
dat is natuurlijk het bijkomende bezwaar. Door tactisch te stemmen wordt een niet realistische nek-aan-nek-race gecreeerd, waardoor die 2 dalijk tot elkaar veroordeeld zijnquote:
Tja dat zijn ze toch al.quote:Op dinsdag 19 september 2006 11:54 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat is natuurlijk het bijkomende bezwaar. Door tactisch te stemmen wordt een niet realistische nek-aan-nek-race gecreeerd, waardoor die 2 dalijk tot elkaar veroordeeld zijn
Of met de VVD als ze genoeg stemmen kruigen en dan kan de PvdA toch lekker naar de oppositiequote:
Nu niet inderdaad. Er zijn wel situaties geweest waar het wel hielp (Paars b.v.).quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:02 schreef rebel6 het volgende:
Interessante link die duidelijk uitlegt waarom strategisch op de PvdA stemmen niet werkt:
http://www.ikstemgroenlinks.nl/argumenten/strategisch.html
Stel je stemt "strategisch" PvdA ipv SP of GL.
PvdA wordt de grootste, dan zijn er 2 dingen mogelijk:
Optie 1: CDA en VVD halen (samen of met een klein partijtje) meer dan 75 zetels, links minder dan 75.
Dan zullen beide partijen de besprekingen met de PvdA vrijwel zeker laten mislukken en samen verder gaan, want dat willen ze zelf en dat kan ook met een meerderheid. Resultaat: wel een CDA-VVD kabinet.
Optie 2: CDA en VVD halen (ook mét een klein partijtje erbij) minder dan 75 zetels, links meer dan 75.
Resultaat: geen CDA-VVD kabinet.
Stel je stemt niet "strategisch" op de Pvda en de Pvda blijft kleiner dan het CDA.
Dan heb je volgens mij precies hetzelfde effect: bij een rechtse kamermeerderheid is een CDA-VVD kabinet mogelijk, bij een linkse kamermeerderheid niet.
Conclusie: het maakt helemaal niks uit welke partij de grootste wordt, alleen welk blok (links of rechts) de grootste wordt telt.
Wil je CDA-VVD voorkomen kun je dus net zo goed op de SP stemmen ipv de PvdA.
Of de score voor links nou PvdA 46 SP 22 GL 8 is of Pvda 40 SP 25 GL 11, in beide gevallen halen ze 76 zetels en is een rechts kabinet onmogelijk.![]()
samengevat: STRATEGISCH STEMMEN HELPT NIET!!!!
Blanco is niet een bonus voor een partij. Geen enkele partij heeft er voordeel van dat jij blanco stemt. (ook geen nadeel)quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:04 schreef Yildiz het volgende:
Ja, ik zou liever blanco stemmen, als blanco ook echt blanco wás, ipv een bonus voor 1 of andere partij die ik niet mag.
Banco stemmen is net als niet stemmen een voordeel voor grotere partijen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Blanco is niet een bonus voor een partij. Geen enkele partij heeft er voordeel van dat jij blanco stemt. (ook geen nadeel)
Dat betwijfel ik.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Banco stemmen is net als niet stemmen een voordeel voor grotere partijen.
Euhhm,. wel.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Blanco is niet een bonus voor een partij. Geen enkele partij heeft er voordeel van dat jij blanco stemt. (ook geen nadeel)
quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Banco stemmen is net als niet stemmen een voordeel voor grotere partijen.
Leg mij dan uit waarom het een voordeel voor de grote partijen is als mensen blanco of niet gaan stemmen?quote:
Moet dat uitgelegd worden???quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Leg mij dan uit waarom het een voordeel voor de grote partijen is als mensen blanco of niet gaan stemmen?
Als ik blanco zou stemmen, dan gaat het alsnog verdeeld worden, net zoals je niet zou stemmen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Leg mij dan uit waarom het een voordeel voor de grote partijen is als mensen blanco of niet gaan stemmen?
Dat dacht ik vroeger ook, maar ik werd destijds gecorrigeerd door freako. Het telt niet mee bij de deler voor zetels, wel bij de opkomst.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als ik blanco zou stemmen, dan gaat het alsnog verdeeld worden, net zoals je niet zou stemmen.
Het enige is, de opkomst is hoger, waarmee clowns zich meer recht toe-eigenen.
Dat probeer ik ook te zeggen, maar jij zegt het beter.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroeger ook, maar ik werd destijds gecorrigeerd door freako. Het telt niet mee bij de deler voor zetels, wel bij de opkomst.
Een wat? (Te lui om te googelen en mijn Engels is niet geweldig)quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Laten we overstappen op een single transferable vote systeem.
quote:Op vrijdag 15 september 2006 10:54 schreef Intxaurraga het volgende:
En het komt allemaal daar Maurice de Hond. Ik hoop dat er nog wat mensen onterecht in de bak belanden de komende maanden, zodat die man weer eens iets nuttigs gaat doen.
Tuurlijk niet. Alleen de geldige stemmen worden meegerekend in de verdeling voor de zetels. Niet stemmen of blanco stemmen heeft er 0,0 effect op.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als ik blanco zou stemmen, dan gaat het alsnog verdeeld worden, net zoals je niet zou stemmen.
Bij blanco stemmen is het opkomstpercentage hoger ja, maar het aantal blanco stemmen staat ook vermeld, dus de "clowns" kunnen niks extra's toe eigenen.quote:Het enige is, de opkomst is hoger, waarmee clowns zich meer recht toe-eigenen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Single_Transferable_Votequote:Op vrijdag 3 november 2006 20:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Een wat? (Te lui om te googelen en mijn Engels is niet geweldig)
Allebei hetzelfde dus. Dat vind ik niks. Als ik blanco zou willen stemmen, kan ik dus net zo goed thuis blijven zitten.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Alleen de geldige stemmen worden meegerekend in de verdeling voor de zetels. Niet stemmen of blanco stemmen heeft er 0,0 effect op.
[..]
Wat ik bedoel, in de media zie je alleen maar het opkomstpercentage en het aantal zetels per partij.quote:Bij blanco stemmen is het opkomstpercentage hoger ja, maar het aantal blanco stemmen staat ook vermeld, dus de "clowns" kunnen niks extra's toe eigenen.
Puh. Ik spreek jou morgen wel, mannetje. 4.40 of zo, ben ik er weer.quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Single_Transferable_Vote
quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Puh. Ik spreek jou morgen wel, mannetje. 4.40 of zo, ben ik er weer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |