abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42257915
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:17 schreef Devolution het volgende:

[..]

het licht wordt er niet door aangetrokken, maar 'volgt' de massa min of meer (licht volgt de banen van de ruimtetijd).
[..]
Om het wat preciezer te stellen: een object waar geen kracht op werkt, volgt het kortste pad in de ruimte-tijd. Dit principe, dat de natuur altijd zo efficient mogelijk werkt, is ontzettend belangrijk in de natuurkunde: je kunt er de bewegingsvergelijkingen van Newton mee afleiden, de Maxwellvergelijkingen, de Klein-Gordon vergelijking, de veldvergelijkingen van Einstein, etc etc. In deze context wordt zwaartekracht dus niet als een kracht gezien, maar puur als de geometrie van de ruimte-tijd. Nou komt er een foton langs de zon. Wat gebeurt er?

De Zon bezit een zekere energie en massa. Volgens de algemene relativiteitstheorie zal deze zon dus de ruimte-tijd om haar heen krommen. Een foton reist langs dat kortste pad, maar zodra het langs de zon komt zal dat pad voor ons opeens gaan afbuigen. Dus het foton reist in de 4 dimensionale ruimte-tijd langs het kortste pad, maar in de 3 dimensionale ruimte ( dus zonder die tijdsdimensie ) zien wij dat ze afbuigt; in deze ruimte legt ze dus niet het kortste pad af. In de 3 dimensionale ruimte is het kortste pad immers een rechte lijn ! Zo'n kortste pad wordt ook wel een geodeet genoemd. Dat principe van de minimale inspanning door de natuur heet Hamilton's principe, en resulteert in de o-zo belangrijke Euler Lagrange vergelijkingen Wil je ook maar iets van de moderne fysica begrijpen, dan zul je deze vergelijkingen heel goed moeten kunnen begrijpen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 30-09-2006 15:10:25 ]
pi_42258263
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 19:32 schreef jogy het volgende:

[..]

Mozeskriebel! Ik begrijp het. Dus elk lichaam wordt bij elkaar gehouden door bindingen en neutronen in zo'n manier dat ik nu met mijn vingers deze onzin uit kan kramen, alles wat je ziet heeft zo'n bindingsveld om het even helemaal fout te benoemen vast en zeker, en de zwaartekracht trekt ons allemaal naar de grond zodat we niet wegfladderen de ruimte in.
Ja, zo kun je het zien In zo'n atoomkern zitten protonen en neutronen. Die protonen zijn allemaal positief, en stoten elkaar dus af. Toch blijven ze bij elkaar. Dat komt door een andere kracht: de sterke kernkracht. Die werkt tussen protonen en neutronen. Die kracht is ongeveer 100 keer zo sterk als de afstotende kracht in een kern. Dus blijven die protonen en neutronen mooi in die kern zitten. Die kracht werkt echter alleen op hele korte schaal; buiten het atoom is ze al bijna 0.

Je idee van bindingsvelden is heel mooi gevonden. Een elektrische lading heeft bv een elektrisch veld om zich heen. Een bewegende lading, bijvoorbeeld een stroompje, zorgt voor een magnetisch veld om de stroom heen. Een proton of een neutron hebben als het ware een veld om zich heen wat andere protonen of neutronen dichtbij naar zich toe trekt. En een massa heeft een zwaartekrachtsveld om zich heen. Als je gaat mierenneuken, kun je dus ook nog stellen dat 2 protonen elkaar via de zwaartekracht aantrekken. Die kracht is echter verwaarloosbaar klein. Tussen 2 protonen werken dus eigenlijk 3 krachten: de zwaartekracht ( aantrekkend, maar verwaarloosbaar klein ) , de sterke kernkracht ( aantrekkend, en verreweg het grootst ) en de elektrische kracht ( afstotend, maar een stuk kleiner dan de sterke kernkracht )
  zaterdag 30 september 2006 @ 15:07:46 #103
157260 Grieskameel
Lekkere bulten.
pi_42258269
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 13:17 schreef Devolution het volgende:

De zon verkrijgt zijn energie dmv kernfusie, oftewel de zon zet massa om in energie (E=mc2).
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Laat ook maar.
Smakelijk.
  zaterdag 30 september 2006 @ 19:23:32 #104
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_42263422
Zeg, Haushofert, nu je toch bezig bent: kan je het begrip ruimte-tijd helder uitleggen? Ik vind het altijd moeilijk om te snappen wat er mee bedoeld wordt, tijd is zo abstract waar ruimte juist exact is (vind ik dan). De combinatie tussen die twee vind ik erg vaag.

Enlighten me, please .
2000 light years from home
pi_42264471
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 19:23 schreef Merkie het volgende:
Zeg, Haushofert, nu je toch bezig bent: kan je het begrip ruimte-tijd helder uitleggen? Ik vind het altijd moeilijk om te snappen wat er mee bedoeld wordt, tijd is zo abstract waar ruimte juist exact is (vind ik dan). De combinatie tussen die twee vind ik erg vaag.

Enlighten me, please .
Mja, als ik dan toch bezig ben

Simpel gezegd is een ruimte-tijd niks anders dan een 4-dimensionale verzameling, met 3 ruimte dimensies en 1 tijdsdimensie. Maar waarom kun je zoiets doen?

In de 3 dimensionale ruimte kun je afstanden definieren, via Pythagoras. Als ik de assen van mijn ruimte met x, y en z aangeef, dan is de lengte van bijvoorbeeld een staaf gegeven door l2= x2 + y2 + z2. Dit heb je als het goed is gehad op de middelbare school, maar dan in de vorm a2=b2 + c 2.
Die x, y en z geven de coordinaten aan van de staaf, gemeten vanaf een oorsprong. Als ik nou om die staaf heen ga draaien, of een stukje opzij ga, dan veranderen die x, y, en z. Echter, die lengte van die staaf blijft hetzelfde. Noem die nieuwe x,y, en z na zo'n rotatie es x',y' en z'. Dan geldt dus, omdat de lengte na zo'n rotatie niet mag veranderen ( anders hebben we het niet meer over dezelfde staaf ! )

x2+y2+z2 = x' 2 + y' 2 + z' 2.

Zo definieer je afstanden in de 3 dimensionale ruimte, en hiermee kun je uitrekenen wat nou precies zo'n rotatie voorstelt. Kort gezegd : verschillende waarnemers, met als stelsels {x,y,z} en {x',y,' z'} meten bij de staaf dezelfde lengte l=l '. Na zo'n rotatie verandert de afstand niet ! Dat kun je je denk ik visueel ook wel voorstellen: als je een lijn op een stuk papier tekent, en je draait het papier, dan is de lengte van de lijn nog steeds hetzelfde. Hij wijst alleen een andere kant op, en dus zijn de x en y coordinaat van de lijn op het papier verandert.

Nou blijkt, dat volgens de relativiteitstheorie, je zoiets ook kunt doen in de ruimte en in de tijd. Daar blijkt, dat je ook zo'n soort afstand kunt definieren die voor alle waarnemers hetzelfde is. Alleen, dit is dus een afstand in een 4 dimensionale ruimte-tijd. Ook hier geldt weer: de componenten kunnen verschillen per waarnemer, maar die afstand is voor elke waarnemer hetzelfde. Dat laat toe, dat je over de ruimte-tijd kunt spreken als 1 geheel. De componenten van die ruimte-tijd zijn niet meer {x,y,z} maar zoiets als {c*t,x,y,z} . Je ziet dus dat er een component is bijgekomen: c*t. Die c is de lichtsnelheid, en die is voor elke waarnemer hetzelfde, dus in elk stelsel hetzelfde. Die c is nodig, om elke component dezelfde dimensie te geven.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:20:17 #106
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_42264643
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mja, als ik dan toch bezig ben

Simpel gezegd is een ruimte-tijd niks anders dan een 4-dimensionale verzameling, met 3 ruimte dimensies en 1 tijdsdimensie. Maar waarom kun je zoiets doen?

In de 3 dimensionale ruimte kun je afstanden definieren, via Pythagoras. Als ik de assen van mijn ruimte met x, y en z aangeef, dan is de lengte van bijvoorbeeld een staaf gegeven door l2= x2 + y2 + z2. Dit heb je als het goed is gehad op de middelbare school, maar dan in de vorm a2=b2 + c 2.
Die x, y en z geven de coordinaten aan van de staaf, gemeten vanaf een oorsprong. Als ik nou om die staaf heen ga draaien, of een stukje opzij ga, dan veranderen die x, y, en z. Echter, die lengte van die staaf blijft hetzelfde. Noem die nieuwe x,y, en z na zo'n rotatie es x',y' en z'. Dan geldt dus, omdat de lengte na zo'n rotatie niet mag veranderen ( anders hebben we het niet meer over dezelfde staaf ! )

x2+y2+z2 = x' 2 + y' 2 + z' 2.

Zo definieer je afstanden in de 3 dimensionale ruimte, en hiermee kun je uitrekenen wat nou precies zo'n rotatie voorstelt. Kort gezegd : verschillende waarnemers, met als stelsels {x,y,z} en {x',y,' z'} meten bij de staaf dezelfde lengte l=l '. Na zo'n rotatie verandert de afstand niet ! Dat kun je je denk ik visueel ook wel voorstellen: als je een lijn op een stuk papier tekent, en je draait het papier, dan is de lengte van de lijn nog steeds hetzelfde. Hij wijst alleen een andere kant op, en dus zijn de x en y coordinaat van de lijn op het papier verandert.

Nou blijkt, dat volgens de relativiteitstheorie, je zoiets ook kunt doen in de ruimte en in de tijd. Daar blijkt, dat je ook zo'n soort afstand kunt definieren die voor alle waarnemers hetzelfde is. Alleen, dit is dus een afstand in een 4 dimensionale ruimte-tijd. Ook hier geldt weer: de componenten kunnen verschillen per waarnemer, maar die afstand is voor elke waarnemer hetzelfde. Dat laat toe, dat je over de ruimte-tijd kunt spreken als 1 geheel. De componenten van die ruimte-tijd zijn niet meer {x,y,z} maar zoiets als {c*t,x,y,z} . Je ziet dus dat er een component is bijgekomen: c*t. Die c is de lichtsnelheid, en die is voor elke waarnemer hetzelfde, dus in elk stelsel hetzelfde. Die c is nodig, om elke component dezelfde dimensie te geven.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is
Het eerste gedeelte is allemaal heel logisch en makkelijk te begrijpen, maar zodra de tijd erbij komt vind ik het weer vaag en moeilijk voor te stellen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_42265086
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:20 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het eerste gedeelte is allemaal heel logisch en makkelijk te begrijpen, maar zodra de tijd erbij komt vind ik het weer vaag en moeilijk voor te stellen.
Bekijk eens de uitdrukking c2*t2 - r2. Hierin is r de afstand die in tijd t wordt afgelegd door een object. Je weet dat de lichtsnelheid c voor elke waarnemer gelijk is; dit is talloze keren nagemeten, en 1 van de 2 axioma's in de relativiteitstheorie. Neem nu een foton. Elke waarnemer meet dat dit foton met de lichtsnelheid c reist. En elke waarnemer meet dit vanuit zijn/haar eigen frame. Dus elke waarnemer meet dat het foton dezelfde afstand aflegt. Dus als ik twee waarnemers neem, met stelsels {t,r} en {t', r'} ( je ziet dat ik die x,y,z afkort met r ) dan geldt dat:

c2*t2-r2 = c2*t' 2 - r' 2.

Nou geldt er voor een foton dat de afgelegde weg r gelijk is aan de snelheid c maal de tijd t. Dus c*t=r. En we zeiden net dat dit gelijk is aan c*t'=r'. Je ziet dat bovenstaande uitdrukking voor het foton gelijk is aan 0.

Die uitdrukking, dat was die afstand in de ruimte-tijd waar ik het over had. Je ziet dat die afstand negatief wordt, zodra r2 > c2*t2 , oftewel voor snelheden groter dan c. En dat mag niet volgens de RT

Je gebruikt dus de lichtsnelheid, die voor iedereen hetzelfde is, om een invariante afstand te definieren in de ruimte en in de tijd. Met invariant bedoel ik dan "voor elke waarnemer hetzelfde". Wederom, de componenten kunnen wel anders zijn.
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:44:41 #108
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42265270
Is dit niet 't punt waarop rudeonline wakker wordt?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:45:17 #109
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_42265287
Ruimtetijd betekent dus dat er een extra dimensie is die de omgeving om ons heen bepaalt? Dus de ruimtetijd beschrijft elk object met x,y,z en c*t? Maar wat heeft die c*t dan voor invloed? De enige invloed lijkt mij dat het object voor waarnemers niet altijd hetzelfde is (afhankelijk van afstand c*t?).
pi_42265470
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:44 schreef gronk het volgende:
Is dit niet 't punt waarop rudeonline wakker wordt?
Ja, daar wacht ik eigenlijk ook op
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:45 schreef Merkie het volgende:
Ruimtetijd betekent dus dat er een extra dimensie is die de omgeving om ons heen bepaalt? Dus de ruimtetijd beschrijft elk object met x,y,z en c*t?
Uhm, nou, je stelt het wat appart: je moet het meer zien als een 4-dimensionale verzameling, met punten {c*t,x,y,z}. Het beschrijft het object zelf niet; het beschrijft puur de positie en tijd van een object. Maar dat hangt af van de waarnemer.

Teken es een lijn op een stuk hokjespapier. Je kunt nu elk hokje nemen als "oorsprong", en van daaruit de lijn beschrijven. De lijn zelf is onafhankelijk van de keuze van je basis ( dus het stelsel waarmee je de componenten van die lijn beschrijft ) Dat geldt in elke wiskundige ruimte.

Je zult zien, dat als je met de stelling van pythagoras de lengte van de lijn wilt bereken, dit niet afhangt van hoe je de componenten van die lijn beschrijft: je komt altijd op hetzelfde antwoord uit. Als je bv op een landkaart de afstand tussen Amsterdam en Rotterdam berekent, en je roteert de kaart 90 graden en doet de berekening nog es, dan krijg je weer dezelfde berekening.
pi_42268409
alles is niets, niets is iets.
  zondag 1 oktober 2006 @ 14:54:51 #112
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42280615
Op zich wel een leuke openingszin; Ik kan sex met je hebben zonder je aan te raken, zal ik het bewijzen? ( kwam gisteren een vriend van me mee op de proppen, nog niet getest trouwens want ik wilde geen klap in m'n gezicht )
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:04:12 #113
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_42282240
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 14:54 schreef jogy het volgende:
Op zich wel een leuke openingszin; Ik kan sex met je hebben zonder je aan te raken, zal ik het bewijzen? ( kwam gisteren een vriend van me mee op de proppen, nog niet getest trouwens want ik wilde geen klap in m'n gezicht )
Mijn Natuurkunde leraar van de middelbare school wilde altijd nog een keer iemand een klap in het gezicht geven en dan voor de rechter bewijzen dat hij het slachtoffer nooit aangeraakt had.
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:08:25 #114
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42282376
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Mijn Natuurkunde leraar van de middelbare school wilde altijd nog een keer iemand een klap in het gezicht geven en dan voor de rechter bewijzen dat hij het slachtoffer nooit aangeraakt had.
Dat kwam inderdaad ook naar voren ja .
Vrijheid
pi_42283407
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 16:12 schreef jogy het volgende:

Ik heb een tijdje geleden gelezen, in een niet wetenschappelijk boek trouwens, dat de moleculaire dichtheid van alles zo'n 98% [niks] is, kan dat kloppen of is dat zwaar gelul want ze hebben het hele ding tot aan de wortel uitgeplozen en het blijkt dat hout een stuk massiever is dan bijvoorbeeld lucht.
Opzich wordt het in dat niet wetenschappelijke boek van je vrij helder uitgelegd , maar ik kan wel begrijpen dat je een beetje een beeld wil hebben. Ik vond zelf de documentaire The Elegant Universe heel duidelijk. Dat gaat in principe over de stringtheorie, maar wat jij in je OP noemt komt er ook in voor:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:05:19 #116
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42283844
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 16:43 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Opzich wordt het in dat niet wetenschappelijke boek van je vrij helder uitgelegd , maar ik kan wel begrijpen dat je een beetje een beeld wil hebben. Ik vond zelf de documentaire The Elegant Universe heel duidelijk. Dat gaat in principe over de stringtheorie, maar wat jij in je OP noemt komt er ook in voor:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
. Bedankt voor de link .
Vrijheid
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:21:09 #117
157260 Grieskameel
Lekkere bulten.
pi_42284278
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:05 schreef jogy het volgende:

[..]

. Bedankt voor de link .
http://video.google.nl/videosearch?q=nova+elegant

Als je het meteen helemaal wil zien of wil downloaden en op DVD zetten ofzo.
Smakelijk.
pi_42290061
tvp
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_42290147
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:30 schreef partyyboyy het volgende:
tvp
You've just been F'd in the A
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 17:58:12 #120
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42428462
quote:
The nuclear radius is less than 0.01 % (1/10,000th) of the radius of the atom. Thus the density of the nucleus is more than a trillion times that of the atom as a whole. One solid cubic millimeter of nuclear material, if compressed together, would have a mass of around 200,000 tonnes. Neutron stars are composed of such material.
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_nucleus
http://en.wikipedia.org/wiki/Neutron_star
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42459185
topic om nog eens goed door te werken! Erg interssant!
pi_42460366
Het is sowieso vrij subtiel wat je onder materie verstaat; in de quantumfysica is een elektron bijvoorbeeld een puntdeeltje. Dat levert wiskundig gezien nogal aardige taferelen op, want als je de ladingsdichtheid van een elektron bekijkt wat zich op een coordinaat r bevindt, dan is de ladingdichtheid 0 voor alle coordinaten ongelijk aan r. En oneindig op de coordinaat r. Want je hebt immers een eindige lading, die je deelt door een "oneindig klein volume": 0. Dus je ladingsdichtheid Q/V wordt zoiets als Q/0. En dat is knoerthard oneindig. Om dit juist te beschrijven heb je zogenaamde distributies nodig.

De grootte van een atoomkern kun je karakteriseren adh de materiele grootte, maar bv ook aan het veld wat er omheen zit.
pi_42472077
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 19:56 schreef jogy het volgende:
Ik ga even wat trillingen veroorzaken door bier te drinken.
Dat werkt het beste.

Wat je oppikt van het universum om je heen en jezelf is een perceptie. Je kunt dingen op allerlei manieren ervaren en in de natuurwetenschappen geldt eigenlijk hetzelfde. Een deeltje kun je ervaren als een massief dingetje in een lege ruimte, kijk je er op een andere manier naar dan zie je zeeen van trillingen. Dat beide zienswijzen prima naast elkaar kunnen bestaan is bewezen met experimenten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om één en hetzelfde deeltje door twee gaten tegelijk te zien gaan. Dat lijkt heel paradoxaal.

Op het niveau van de quantum mechanica gelden totaal andere wetten dan in onze afgeleide perceptuele macrokosmos. Op atomair niveau praat je niet over leegte, ruimtetijd is geen vacuum, deeltjes hebben overal invloed. Subatomaire deeltjes luisteren naar heel andere wetten, waarbij ijkpunten als 'tijd' en 'plaats' of 'oorzaak' en 'gevolg' bijvoorbeeld helemaal niet zo concreet vast liggen en grotendeels bepaald worden door interactie. In die wereld spreek je snel over benaderingen en kansberekeningen. De dagelijkse wereld om ons heen is een afgeleide hiervan, bezien door een menselijke bril.

Ja, er is een kans dat je door een weegschaal heenzakt en naar het middelpunt van de aarde wordt gezogen, maar die kans is verwaarloosbaar klein. Gelukkig. Dit heeft te maken met een reeks minuscule factoren die voor ons exact goed uitpakken. Er zijn theorieen die uitgaan van een multiversum waarbij er oneindig veel universums bestaan waar die factoren telkens ietsjes anders zijn. Het leeuwendeel van die universums heeft totaal geen bestaansrecht en hebben zich nooit tot universum kunnen ontwikkelen, ons universum is dan een van de bar weinige vreemde eenden in de bijt waar de dobbelstenen precies goed liggen. Ons universum is dan eigenlijk een gigantische natuurlijke quantum computer die continu berekeningen maakt waarbij de uitslagen zich manifesteren in onszelf en hoe we de wereld om ons heen ervaren. De factoren zijn precies goed, maar dat wil zeggen: hier en nu en tijdelijk. Naar mate ons universum ouder wordt veranderen die factoren. En het is te hopen dat we binnen enkele miljarden jaren weten hoe we die factoren binnen levensvatbare marges kunnen houden omdat het anders afgelopen is. Ook ons universum staat op de nominatie om te veranderen in een eindeloze dooie soep van niks.

Het universum zoals we dat nu kennen, waarschijnlijk slechts ca. 14 miljard jaar oud, kan het trucje beslist geen honderden miljarden jaren meer volhouden. Dit is nu al te zien met een vertragende lichtsnelheid en een versnellende uitdijing van het universum. Concreet is het een race tegen de klok. Met een versnellende noodvaart komt een kosmologische event horizon onze kant op. Op de grens heel ver weg vervagen sterrenstelsels in de redshift. Niks mis met die stelsels, het leven gaat ginds ook gewoon door, ze onttrekken zich slechts aan onze realiteit. Ze zijn later nooit meer waar te nemen of te bereiken. Het universum om ons heen wordt leger en kleiner. Om het nog triester te maken, er komt een moment dat die grens zich binnen microscopische grenzen bevindt waardoor meer complexere deeltjes voor altijd buiten elkaars invloed zullen zijn en simpelweg niet meer bestaan. Wat dan rest is niks.

Genoeg doemscenario's. Zwaartekracht is een verbuiging van ruimtetijd, d.w.z. de dichtheid van ruimte en het tijdverloop neemt toe naar mate je dichter bij massa komt. In feite is dit versnelling. De aarde onder je voeten versnelt zich in jouw richting, zonder van plek te veranderen, jij versnelt je richting de aarde. Een weegschaal is een dingetje dat de kracht van beide versnellingen vertaalt in een cijfer dat je gewicht aangeeft. Drink je teveel bier dan zul je zien dat die kracht door de jaren heen groter lijkt te worden, maar dat is schijn. Ook kunnen je handen gaan trillen.

Verdiep je in COBE, dit onderzoek naar background radiation heeft de afgelopen tijd belangrijke dingen bevestigd die op termijn veel inzicht zullen opleveren op tal van wetenschappelijke velden. We zijn een belangrijke stap dichter bij het ontrafelen van 'het mysterie'. Verder hebben enkele universiteiten materiaal online staan waarin veel wordt uitgelegd. Een eerste semester kosmologie is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die in deze materie geinteresseerd is. Moeilijk is het niet, zeker niet als je al geinteresseerd was.
pi_42472215
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 16:12 schreef jogy het volgende:
Het zal zo zijn dat elke soort materie natuurlijk een andere moleculaire dichtheid heeft ( toch? )
Met materie wordt op zuivere stoffen gedoeld. Kortom praten over moleculaire dichtheid kan helemaal niet in dat opzicht.
quote:
maar als je bijvoobeeld kijkt naar een bouwsteen van ons aller menselijke lichaam, is het bekend hoeveel bewegingsruimte een atoom heeft binnen een molecuul?
Ja, kun je bijvoorbeeld afleiden uit de ontledingstemperatuur. Hoe zwakker de interne bindingen in een molecuul, hoe lager de ontledingstemperatuur is, hoe makkelijk de atomen kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Ook aan de mate van reactiviteit kun je zien hoe veel ruimte een atoom krijgt in een molecuul. Deze factoren worden bepaald door elektronegativiteit, een atoom met een hoge eletronegatieviteit zal weinig bewegingsruimte hebben in een molecuul omdat de verbindingen met andere atomen heel sterk zijn.
quote:
Ik heb een tijdje geleden gelezen, in een niet wetenschappelijk boek trouwens, dat de moleculaire dichtheid van alles zo'n 98% [niks] is, kan dat kloppen
Kan wel kloppen, atomen zijn bizar klein. Overigens is er geen niks tussen de verschillende atomen in een molecuul, er kan straling zijn.
quote:
Of is dat zwaar gelul want ze hebben het hele ding tot aan de wortel uitgeplozen en het blijkt dat hout een stuk massiever is dan bijvoorbeeld lucht.
Handig om verschillende fasen met elkaar te gaan vergelijken. Waterdamp is ook minder massief dan water. Bovendien heersen in hout veel sterkere vanderWaalskrachten waardoor de kristalstructuur sterker is, en zitten er in een cellulosemolecuul zwaardere atomen dan in lucht waardoor het totale molecuul (of het mengsel daarvan met betrekking tot lucht) natuurlijk ook zwaarder wordt.
quote:
Kan het waar zijn dat lucht en hout op een gegeven moment nauwelijks verschillen op microniveau?
Dat klopt. De wetenschap gaat er vanuit dat alle materie om ons heen is opgebouwd uit elementaire deeltjes (quarks en elektronen). Die op hun beurt weer uit energie bestaan (zie Einsteins E=mc^2 )

Steek overigens niet overal de draak mee en probeer niet grappig te doen, dat is heel irritant als je mensen iets uit wil leggen. Ik heb liever dat je kritisch luistert en niet popi-jopie uit gaat hangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 08-10-2006 04:23:07 ]
  zondag 8 oktober 2006 @ 10:41:04 #125
81237 releaze
best of both worlds
pi_42474180
wow dames en heren, dank jullie wel voor dit mooie topic
ik kon vrijwel alles begrijpen, dus heel goed uitgelegd, maar toen Haushofer over tijd begon, en ook zijn tweede uitleg, had ik echter wel een brainfart, maar wellicht in de toekomst met iets meer kennis dat ik het wel zal snappen
pi_42474198
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 03:54 schreef Keromane het volgende:

Het is bijvoorbeeld mogelijk om één en hetzelfde deeltje door twee gaten tegelijk te zien gaan. Dat lijkt heel paradoxaal.
Dat is niet zo. Je kunt niet een meting van de positie van het elektron doen, en meten dat deze zich op 2 plaatsen tegelijk bevindt.
quote:
Op het niveau van de quantum mechanica gelden totaal andere wetten dan in onze afgeleide perceptuele macrokosmos.
Da's ook niet helemaal waar; Ehrenfest onder andere heeft nogal wat links gelegd tussen de quantumfysica en de klassieke fysica. Er zijn natuurlijk op bepaalde punten grote verschillen, maar er zijn ook zeker overeenkomsten te noemen.
quote:
Op atomair niveau praat je niet over leegte, ruimtetijd is geen vacuum, deeltjes hebben overal invloed.
Hej, als ik dan toch aan het mierenneuken ben: deeltjes zijn in de quantumveldentheorie locaal. Wat wil zeggen dat ze niet overal aanwezig kunnen zijn. En ze kunnen dus niet "overal invloed hebben".
quote:
Subatomaire deeltjes luisteren naar heel andere wetten, waarbij ijkpunten als 'tijd' en 'plaats' of 'oorzaak' en 'gevolg' bijvoorbeeld helemaal niet zo concreet vast liggen en grotendeels bepaald worden door interactie. In die wereld spreek je snel over benaderingen en kansberekeningen. De dagelijkse wereld om ons heen is een afgeleide hiervan, bezien door een menselijke bril.
Maar oorzaak en gevolg zijn nog steeds vastgelegd. En causaliteit heel erg belangrijk.
quote:
Het universum zoals we dat nu kennen, waarschijnlijk slechts ca. 14 miljard jaar oud, kan het trucje beslist geen honderden miljarden jaren meer volhouden. Dit is nu al te zien met een vertragende lichtsnelheid...
Dat is geloof ik bij lange na niet een algemeen geaccepteerd wetenschappelijk feit.

Tot zover mijn correcte gezever
  zondag 8 oktober 2006 @ 10:59:31 #127
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42474424
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 04:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

Steek overigens niet overal de draak mee en probeer niet grappig te doen, dat is heel irritant als je mensen iets uit wil leggen. Ik heb liever dat je kritisch luistert en niet popi-jopie uit gaat hangen.
Bedankt voor de uitleg maar ik maak zelf wel uit hoe ik ergens over praat, aangezien jij de eerste bent die er over valt/iets over zegt ligt het in dit geval eerder aan jou .
Vrijheid
pi_42474478
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:41 schreef releaze het volgende:
wow dames en heren, dank jullie wel voor dit mooie topic
ik kon vrijwel alles begrijpen, dus heel goed uitgelegd, maar toen Haushofer over tijd begon, en ook zijn tweede uitleg, had ik echter wel een brainfart, maar wellicht in de toekomst met iets meer kennis dat ik het wel zal snappen
Het is een gewenning wat je moet krijgen, denk ik. Om de speciale relativiteitstheorie aardig ( of beter: conceptueel ) te begrijpen, heb je echt geen moeilijke wiskunde nodig. Ik heb in dit topic een tijd terug Rudeonline proberen uit te leggen hoe dat nou zit met tijd in de relativiteitstheorie, met wat plaatjes enzo erbij. Misschien dat jij het wel begrijpt
  zondag 8 oktober 2006 @ 11:17:33 #129
81237 releaze
best of both worlds
pi_42474665
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 11:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is een gewenning wat je moet krijgen, denk ik. Om de speciale relativiteitstheorie aardig ( of beter: conceptueel ) te begrijpen, heb je echt geen moeilijke wiskunde nodig. Ik heb in dit topic een tijd terug Rudeonline proberen uit te leggen hoe dat nou zit met tijd in de relativiteitstheorie, met wat plaatjes enzo erbij. Misschien dat jij het wel begrijpt
ik heb deze thread al gebookmarked, misschien dat ik later aan het andere topic begin. de TT komt me bekend voor dus wellicht heb ik hem weleens gelezen. ook al op wiki gezocht over relativiteitstheorie en/of algemene relativiteitstheorie maar het is zoveel theorie dat die kennis, naarmate ik er niks meer mee doe, gewoon uit mn hoofd sijpelt de enige plek waar ik dit tegenkom is nl op fok
  woensdag 11 oktober 2006 @ 18:19:06 #130
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42584286
Een atoom is in ieder geval 99.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% niks (plusminus).

Dus een molecuul ook.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 11 oktober 2006 @ 18:25:02 #131
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42584443
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 18:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
Een atoom is in ieder geval 99.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% niks (plusminus).

Dus een molecuul ook.
Volgens mij is het eerder 99.99999999999 %
  woensdag 11 oktober 2006 @ 18:31:03 #132
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42584624
Daar is dit topic op zich al voorbij hoor, het varieert tussen de 98% en de 100% [niks], als je maar diep genoeg duikt dus.
Vrijheid
  woensdag 11 oktober 2006 @ 18:59:02 #133
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42585494
100% niks lijkt me sterk.

Enneh.... ik ga in op de TT. Dus als 'we' er al voorbij zijn, gelieve de TT ook aan te passen
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:03:41 #134
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42585628
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef Pappie_Culo het volgende:

Enneh.... ik ga in op de TT. Dus als 'we' er al voorbij zijn, gelieve de TT ook aan te passen
Te lui om het hele topic te lezen?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:06:04 #135
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42585683
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:03 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Te lui om het hele topic te lezen?
Ook... Maar aangezien het een algemene TT is mag ik daar ook algemeen op reageren.

Anders zou het hele begrip 'offtopic' ook een beetje moeilijk hanteerbaar worden.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:24:45 #136
157260 Grieskameel
Lekkere bulten.
pi_42586222
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef Pappie_Culo het volgende:
Daar trekt de natuurkunde zich niks van aan.
Smakelijk.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:30:59 #137
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42586400
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:24 schreef Grieskameel het volgende:

[..]

Daar trekt de natuurkunde zich niks van aan.
Okee. Kun je dat uitleggen?

Want 100% niks is niks. En dat je de positie van bepaalde deeltjes niet kunt bepalen en weet ik veel wat voor ingewikkelde zaken nog meer... Dat doet daar volgens mij niets aan af.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:33:23 #138
157260 Grieskameel
Lekkere bulten.
pi_42586458
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:30 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Okee. Kun je dat uitleggen?

Want 100% niks is niks. En dat je de positie van bepaalde deeltjes niet kunt bepalen en weet ik veel wat voor ingewikkelde zaken nog meer... Dat doet daar volgens mij niets aan af.
Lees het topic maar door.
Smakelijk.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:52:05 #139
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42587025
Bedoelde je dit?
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 21:34 schreef Schonedal het volgende:
Laten we nu maar gerust stellen dat de materie 100% leeg is.
We hebben dan wel moleculen en atomen en atoomdeeltjes maar die bestaan weer uit quarks en daarvan is al helemaal geen afmeting aan te geven.
Je kunt zelfs ook nog een stapje verder gaan met strings maar een afmeting hebben die ook al niet.
Van materie kun je hooguit zeggen dat het massa en lading heeft, bovendien oefenen al die deeltjes kracht op elkaar uit, hiervan is de zwaartekracht nog wel de zwakste.
Materie bestaat dus niet uit fietskogeltjes of zo.
Kort gezegd: Alles is niets.
Om deze reden kan het ganse heelal in een spelde(n)knop.
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 11:20 schreef Grieskameel het volgende:

[..]

Ik ga nog steeds uit van 0%, want ik heb ze nog niet zien bewijzen dat de materie die ze al zouden hebben gevonden niet meer op te delen is in iets anders, net als ze niet kunnen bewijzen dat er om het heelal een muur zit. Want als dat zo zou zijn, wat zou er dan achter die muur zitten?! Oneindig groot bestaat, betekent oneindig klein bestaat ook.

Misschien dat Haushofer mij kan verbeteren?
Mag ik aan deze laatste quote dit meesterwerkje van eigen hand toevoegen?
quote:
Ik geloof niet in moleculen want ik heb er nog nooit een gezien
Kijk, het is allemaal leuk en aardig. Maar niets = vacuum. En in een absoluut vacuum is de massa 0, oftewel NUL.

Daar kan dus niets inzitten en niets uit worden opgebouwd. Ook geen energie van 't een of ander, want ook energie heeft massa. Voor zover mij bekend althans.

Ik zuig echt @ natuurkunde e.d. Maar iedere debiel begrijpt dat massa geen gestalte krijgt uit NUL. Want alleen 0 bestaat uit 0. Je moet iets hebben. Of dat nou een fietskogeltje is of lastig te omschrijven energie van't één of ander.

Bij benadering 0? Zeker. 0? Zeker niet.
pi_42590779
In een vacuum heb je dus een gemiddelde energie van 0. Maar dat betekent niet dat er geen deeltjes zijn. Er kunnen prima deeltjes worden gecreeerd en weer vernietigd. En die hebben een massa.

Om het maar ff technisch te stellen: bij de padintegraal integreer je over alle momenta in je propagator, dus ook over momenta die niet voldoen aan de energie-conditie. Dit laatste geval noemt men dan "virtuele deeltjes". Die kunnen ook in het vacuum ontstaan.
pi_42607012
Ja, helaas hoef je voor technische verhalen niet bij mij aan te komen.

En een absoluut vacuum is volgens mij echt een absoluut vacuum. En dat kan alleen als er geen deeltjes zijn, al nemen we als mens dan genoegen met 'heel weinig deeltjes'

Jij hebt er blijkbaar verstand van... Maar ik heb echt nog nooit gehoord van deeltjes die uit het niets ontstaan. En iemand moet met een goed verhaal komen voordat ik geloof dat alles om ons heen met gemak wordt opgebouwd uit 0.

Daar ging het me effe om
pi_42616867
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:40 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ja, helaas hoef je voor technische verhalen niet bij mij aan te komen.

En een absoluut vacuum is volgens mij echt een absoluut vacuum. En dat kan alleen als er geen deeltjes zijn, al nemen we als mens dan genoegen met 'heel weinig deeltjes
Dat kun je wel definieren. Wiskundig definieert een fysicus een vacuum als de toestand die 0 impuls geeft als je er de impulsoperator op loslaat ( dus als je wilt weten hoeveel impuls er in een bepaalde toestand zit ) Alleen blijkt dat als je het in de context van de quantumveldentheorie bekijkt ( en dat doen we voor het gemak even, daar er geen serieuze alternatieven zijn ) op kleine schaal dat vacuum niet stabiel is, en dat er kleine schommelingen zijn. Die deeltjes worden gemaakt en weer vernietigd, maar ze zijn wel gemeten. Dus het is niet alleen iets wiskundigs.
quote:
Jij hebt er blijkbaar verstand van... Maar ik heb echt nog nooit gehoord van deeltjes die uit het niets ontstaan. En iemand moet met een goed verhaal komen voordat ik geloof dat alles om ons heen met gemak wordt opgebouwd uit 0.

Daar ging het me effe om
Google dan even op "Cassimir effect". Da's ook nog es een Nederlander. Tov toch.
  woensdag 29 november 2006 @ 10:30:17 #143
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43985067
Leuk artikel, gejat uit een ander topic.

http://www.ode.nl/article.php?aID=3759
Vrijheid
  woensdag 29 november 2006 @ 13:22:15 #144
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_43989256
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:52 schreef Pappie_Culo het volgende:

Ik zuig echt @ natuurkunde e.d. Maar iedere debiel begrijpt dat massa geen gestalte krijgt uit NUL. Want alleen 0 bestaat uit 0. Je moet iets hebben. Of dat nou een fietskogeltje is of lastig te omschrijven energie van't één of ander.
En daarom heeft het geen nut om als leek iets te zeggen over diepere natuurkunde. Deze verken je door middel van wiskunde en experimenten, en niet door 'gezond verstand'. Want dat gezonde verstand is bijna niets waard op dit vlak.
pi_43993033
zeer grote tvp

Behoorlijk interessant tbh !
Dussss.... ?
  woensdag 29 november 2006 @ 16:10:55 #146
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_43994664
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:30 schreef jogy het volgende:
Leuk artikel, gejat uit een ander topic.

http://www.ode.nl/article.php?aID=3759
Leuk, maar erg suggestief. Ik vind het een soort tweedegraads religie, veel mensen denken tegenwoordig dat onverklaarbare dingen niet door een God verklaard kunnen worden, dus stappen we over naar een tweede (eveneens speculatief) niveau, de Zero Point Field.

Een verhaaltje leuk aan elkaar praten maakt het nog niet waar .
  woensdag 29 november 2006 @ 16:12:06 #147
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_43994719
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 17:29 schreef jogy het volgende:

[..]

Naja, hij schreef het, ik niet, ik geloof gewoon alles door een heerlijk gebrek aan kennis in deze richting van onze realiteit. Maar er bestaat toch een theorie dat een zwart gat niets meer is dan een hevig geimplodeerde ster ofzo, met een dichtheid van heb ik jou daar?

En die chemische binding vind ik ook vaag, hoe kan dat er nu voor zorgen dat een stalen buis met gemak voor een schedelbasisfractuur kan zorgen? .
Omdat de stevigheid van je schedel natuurlijk wordt bepaald door dezelfde krachten
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
  donderdag 30 november 2006 @ 01:53:48 #148
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44012724
quote:
Op woensdag 29 november 2006 16:10 schreef Merkie het volgende:

[..]

Leuk, maar erg suggestief. Ik vind het een soort tweedegraads religie, veel mensen denken tegenwoordig dat onverklaarbare dingen niet door een God verklaard kunnen worden, dus stappen we over naar een tweede (eveneens speculatief) niveau, de Zero Point Field.

Een verhaaltje leuk aan elkaar praten maakt het nog niet waar .
Het heeft in principe ook wel meer filosofische waarde dan enig andere hoor, dat ontken ik ook niet. Echter is het wel 'food for thought' en makkelijk na te gaan als je er maar genoeg tijd in steekt.
Vrijheid
  donderdag 30 november 2006 @ 01:57:17 #149
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44012766
quote:
Op woensdag 29 november 2006 16:12 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Omdat de stevigheid van je schedel natuurlijk wordt bepaald door dezelfde krachten
God bestaat omdat hij in de bijbel staat .

Als we de krachten nog steeds niet begrijpen kan je er ook geen conclusie uit trekken, op z'n hoogst een goed klinkende theorie.

Dus een verschil van massa dat nog niet eens meetbaar is kan ervoor zorgen dat het één een gat in je kop bezorgd en het ander niet. Ik blijf het raar vinden als ik er naar kijk.
Vrijheid
  donderdag 30 november 2006 @ 07:14:25 #150
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_44014160
Ik zie veel "zweverig gezwam" uitgelegd met andere termen en kreten

Wel typisch dat mensen over precies hetzelfde spreken, maar met andere woorden. En dat het juist die terminologie is waar mensen over struikelen.
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')