Dat zijn allemaal speculaties. Hij noemde het tussen neus en lippen door en alleen hier wordt er van een mug een olifant gemaakt door oa jou.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
Balkenende maakte geen onderscheid tussen 21e eeuwse fatsoenlijke handelsgeest en oudhollandse criminele handelsgeest.
Desgevraagd zal hij dat zeker wel erkennen en dan is zijn verhaal genuanceerder... wat een heel ander verhaal is wat in dat topic speelt in de trant van we moeten trots zijn op de oudhollandse mafia van toen.
Dit keer kwam het er inderdaad wel erg raar uit. Echt als een klein jochie dat heel verbaasd en beteuterd is dat iemand zijn cadeautje niet mooi vindt.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Tja, CDA'ers zijn nou eenmaal oerconservatieven. Die duiken graag in het verleden. Dat geforceerde optimisme van Balkie komt me ondertussen wel een beetje de strot uit overigens.
Ik hoop dat je deze verontwaardiging ook gebruikt op andere terreinen. De hedendaagse moraal koppelen aan zaken uit het verleden en daaraan een waarde oordeel koppelen.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:13 schreef Genverbrander het volgende:
lees het topic anders even door.![]()
Dan heb ik kennelijk wat anders gezien, het was duidelijk een ingestudeerd item.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hij noemde het tussen neus en lippen door....
Okee. Jij denkt dus werkelijk dat Balkenende de slavernij en politionele acties weer wil invoeren?quote:Op donderdag 28 september 2006 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Balkenende maakte geen onderscheid tussen 21e eeuwse fatsoenlijke handelsgeest en oudhollandse criminele handelsgeest.
Desgevraagd zal hij dat zeker wel erkennen en dan is zijn verhaal genuanceerder... wat een heel ander verhaal is wat in dat topic speelt in de trant van we moeten trots zijn op de oudhollandse mafia van toen.
Mijn kritiek is niet zozeer gericht op Balkenende, maar op de mensen in dit topic die graag hedendaags trots willen zijn en dat rationaliseren met ' je mag niet met de normen van nu" oordelen..quote:Op donderdag 28 september 2006 23:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal speculaties. Hij noemde het tussen neus en lippen door en alleen hier wordt er van een mug een olifant gemaakt door oa jou.
Nee. dat denk ik dus niet... goed lezen wat ik schreef..quote:Op donderdag 28 september 2006 23:22 schreef nikk het volgende:
[..]
Okee. Jij denkt dus werkelijk dat Balkenende de slavernij en politionele acties weer wil invoeren?
Dan slaat die verontwaardiging van je helemaal nergens op.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee. dat denk ik dus niet...
Je kan wel meer denken, aannemen en suggereren. Het slaat alleen nergens op.quote:goed lezen wat ik schreef..
Ik neem aan dat hij - daarop aangesproken- zeker het onderscheid zal maken tussen VOC-misdaden/mentaliteit en 21e eeuwse handelsgeest en dan is zijn verhaal al genuanceerder.
Blijft nog staan ...dat hij ook met die nuance de indruk maakt uit misplaatste trots zwarte bladzijden zit te verdoezelen..
Mafiapraktijken en nog erger. Dat is een hedendaags waarde oordeel over iets in het verleden. Dat heeft helemaal geen zin.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
Mijn kritiek is niet zozeer gericht op Balkenende, maar op de mensen in dit topic die graag hedendaags trots willen zijn en dat rationaliseren met ' je mag niet met de normen van nu" oordelen..
Hedendaags trots is dus echt een norm, streven, doelstelling van NU..
Naast trots zijn op mafiapraktijken en nog erger is het onzin om trots te zijn wat iemand anders honderden jaren terug " presteerde".. Dan pronk je met andermansveren..
Wees trots op de dingen die jezelf doet...op je eigen prestaties
Natuurlijk heeft het wel zin..quote:Op donderdag 28 september 2006 23:39 schreef MrX1982 het volgende:
Mafiapraktijken en nog erger. Dat is een hedendaags waarde oordeel over iets in het verleden. Dat heeft helemaal geen zin.
Misplaatste bewondering voor een hebberige en gewelddadige mentaliteit..?quote:Wat betreft de trots, dat moet ieder voor zich weten. Ik vind trots het verkeerde woord maar ik heb wel bewondering voor de VOC en zeker die handelsmentaliteit.
The Case for Slaveryquote:Op vrijdag 29 september 2006 00:41 schreef Ringo het volgende:
Het wordt hoog tijd dat we de kwaadwillendheid van de slavenhandel ter discussie durven stellen. Zo slecht is dat fenomeen namelijk niet. Niks mis met het slavendom, mits men de slaaf een slaafwaardig bestaan geeft.
Ik zou best weer een slaaf willen hebben, in deze drukke tijden.
Mooi... stel jij je vrijwillig als slaaf? Zo erg vindt je dat toch niet ?quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:41 schreef Ringo het volgende:
Het wordt hoog tijd dat we de kwaadwillendheid van de slavenhandel ter discussie durven stellen. Zo slecht is dat fenomeen namelijk niet. Niks mis met het slavendom, mits men de slaaf een slaafwaardig bestaan geeft.
Inderdaad!quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:37 schreef Timmehhh het volgende:
De VOC doet me terugdenken aan de tijd dat Nederland het meest ontwikkelde land van de wereld was en de wereld ontdekte, Nederland was het land waar 10000'en Joden en Hugenoten naartoe vluchten om hun vrijheid te vinden. Nederland was het het land wat als eerste grote vrijheden kenden zoals de godsdienstvrijheid en de vrijheid om handel te drijven . Nederland, groot geworden dankzij haar handelsgeest en haar vooruitstrevendheid[afbeelding]
Laten we hopen dat deze mentaliteit ooit terugkeert.![]()
[afbeelding]
Maar het is wel de waarheid. Zo ging dat toen nou eenmaal. Dat neemt niet weg dat je er iets van kunt leren. Je kunt daar vanuit bijv. concluderen dat we nu met onze moraal die gehele werkwijze niet meer toepassen of verantwoord vinden.quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:29 schreef Bluesdude het volgende:
Natuurlijk heeft het wel zin..
Leren uit het verleden bijv...
Als je wandaden toedekt met 'zo ging dat nu eenmaal' ... dan leer je er niet veel van.
Ik zie nog steeds niet zo het per definitie slechte karakter van de VOC. Helemaal zinloos is het om te speculeren over wat als.... Als ik toen geleefd had was ik nu dood geweest.quote:Misplaatste bewondering voor een hebberige en gewelddadige mentaliteit..?
Je kunt die good parts niet scheiden van de bad parts en zeker niet als je hedendaagse bewondering hebt..
Een groot deel van de pecunia's is gejat en met geweld verkregen....hoe kun je dat nu bewonderen?
Als de javaanse , molukse en andere vorsten van toen betere wapens hadden, dan was de VOC lang niet zo rijk geworden en veel eerder verdwenen.. Dat succes was dankzij.. de superieure wapens
Hoezo.... dat succes was dankzij 'de handelsgeest', die ons tot aller voorbeeld moet zijn?
Nee, ik niet. Ik behoor tot het Herrenvolk. Maar sommige mensgenoten hebben het nu eenmaal meer in zich om te dienen. Die moet je die functie ook durven geven. Anders worden ze maar ongelukkig, of ontpoppen zich tot eeuwig hangjongere.quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mooi... stel jij je vrijwillig als slaaf? Zo erg vindt je dat toch niet ?
ahhhh.... je bent de übermensch..quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:58 schreef Ringo het volgende:
Nee, ik niet. Ik behoor tot het Herrenvolk. Maar sommige mensgenoten hebben het nu eenmaal meer in zich om te dienen. Die moet je die functie ook durven geven. Anders worden ze maar ongelukkig, of ontpoppen zich tot eeuwig hangjongere.
Dan moet je naar een Arabisch/Afrikaans land verhuizen. Daar kun je nog slaven kopen met genoeg geldquote:Op vrijdag 29 september 2006 00:41 schreef Ringo het volgende:
Ik denk niet dat er nog veel hoogopgeleide Joden of andere verwesterde mensen in ons huidige ghettoland willen wonenquote:Op vrijdag 29 september 2006 00:53 schreef OllieA het volgende:
[..]
Inderdaad!
Hoog tijd voor een generaal pardon.![]()
Je krijgt pas last van een schuldgevoel, als je jezelf identificeert met de daders van die wandaden uit een ver verleden.quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:54 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ga verder echt niet krampachtig doen over "ons" verleden of mezelf met een schuldgevoel opzadelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |