Kan allemaal wel zijn.quote:Op woensdag 22 november 2006 23:26 schreef Steven184 het volgende:
De partij van de dieren bestaat al sinds 2002 en had relatief gezien al een aardige achterban in Rotterdam. Dat hebben ze gewoon voor op een nieuwe partij als eennl.
Daarnaast heeft Wilders sinds zijn afscheiding van de vvd zo ontzettend veel publiciteit gehad dat werkelijk iedereen hem kent. Mensen zien hem al als een 'vertrouwd' gezicht in de landelijke politiek. En aangezien hij iets hoger stond in de peilingen kiezen veel mensen eerder voor hem(zoals oa. was te zien op Fok) en dat zie je nu terug in de uitslag.
Daarvoor verschillen ze teveel. Afgezien van het feit dat pastors en eerdmans niet zoveel van hun persoonlijke vrijheiden willen opgeven als Wilders wel heeft gedaan. Er is een langdurig overleg geweest tegen deze 3 mannen.quote:Op woensdag 22 november 2006 23:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Kan allemaal wel zijn.
Pastors schermt met alles wat hij voor Rotterdam heeft gedaan en dan had hij toch echt glorieus van Wilders moeten winnen en zeker in Rotterdam een monsteruitslag moeten halen zoals Wilders in Venlo.
Hij had veel beter met Wilders kunnen gaan samenwerken. Had Wilders ook een paar wat minder domme mensen in zijn fractie gehad tenminste.
Wilders is vaker in het nieuws/op tv geweest en is dus veel bekender dan Pastors. Als de verkiezingen gewoon in mei waren hadden ze nog wel kans om meer zetels te scoren.quote:Op woensdag 22 november 2006 23:35 schreef XiE90 het volgende:
Als ik tussen Pastors en Wilders had moeten kiezen had ik toch veel liever Pastors in de kamer gezien met een x aantal zetels. Een betere lijst, een beter inhoudelijk en haalbaar verhaal en resultaten om hun claims kracht bij te zetten. Verbijsterend dat vrijwel iedereen die in die doelgroep valt dan nog achter Wilders aanloopt.
Helaasquote:Op donderdag 23 november 2006 00:23 schreef Steve_I. het volgende:dit kunnen ze niet menen
een goed programma, capabele talentvolle mensen, en dan zo weinig stemmen puur en alleen door een gebrek aan naamsbekendheid
hoop dat ze er over 4 jaar toch gewoon weer bij zijn
Ik hoop het ook.quote:Op donderdag 23 november 2006 00:23 schreef Steve_I. het volgende:dit kunnen ze niet menen
een goed programma, capabele talentvolle mensen, en dan zo weinig stemmen puur en alleen door een gebrek aan naamsbekendheid
Ik wil ze daar eigenlijk wel bij helpen.quote:Op donderdag 23 november 2006 00:23 schreef Steve_I. het volgende:
Ik vind het ook wel heel erg balen, met 1 zetel zou ik al dik tevreden zijn geweest. Dit is gewoon echt een slecht resultaat, en dat is frustrerend als je eigenlijk een heel goed programma en team hebt.quote:Op donderdag 23 november 2006 00:44 schreef opgebaarde het volgende:
Ik ben serieus over de zeik, Pastors en consorten verdienden veel meer.
Zou Rita gisteravond bij Pauw veel kiezers hebben afgepakt? Ze had wel een punt. Veel Pastorsstemmers willen geen linkse regering en als je daar wat aan wil doen, moet je naar de VVD.
Fok, Pastors, Eerdmans, please blijf!
Ik niet.quote:Op donderdag 23 november 2006 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel heel erg balen, met 1 zetel zou ik al dik tevreden zijn geweest. Dit is gewoon echt een slecht resultaat, en dat is frustrerend als je eigenlijk een heel goed programma en team hebt.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Niet dat het verschil tussen de twee erg groot is (al is Pastors beter), de haalbaarheid van enkele standpunten van Wilders is nihil, waar EenNL een stuk realistischer is. Verder vond ik Pastors beter onderlegd overkomen in de debatten, en is zijn lijst beter. Ik snap eigenlijk niet waarom PvdV nu zo groot is, en EenNL niet. Ik betreur het ook wel een beetje...quote:Op woensdag 22 november 2006 23:35 schreef XiE90 het volgende:
Als ik tussen Pastors en Wilders had moeten kiezen had ik toch veel liever Pastors in de kamer gezien met een x aantal zetels. Een betere lijst, een beter inhoudelijk en haalbaar verhaal en resultaten om hun claims kracht bij te zetten. Verbijsterend dat vrijwel iedereen die in die doelgroep valt dan nog achter Wilders aanloopt.
Daar heeft hij helemaal gelijk in!quote:Op donderdag 23 november 2006 11:17 schreef -Jean- het volgende:
Nummer drie van de lijst, Hikmat Mahawat Khan, was het bitterst: ‘. ‘De media moesten zich dood schamen! Die hebben namelijk de verkiezingen voor een groot deel aangestuurd. Alsmaar die verhalen over kinderopvang en het liefdesleven van Rutte. En iedere dag die Bos. Ik kan zijn gebit inmiddels uittekenen. Schande! Over de echte problemen wilden de media het niet hebben. Hebben jullie dan helemaal niks geleerd?
Ik hoop het zeker dat hij het nog een keer gaat proberen. Alleen zou ik dat radiospotje wel weglaten als ik hem was. Volgens mij heeft dat veel mensen 'afgeschrikt'.quote:Pastors: ‘Het kan wel zijn dat onze boodschap te genuanceerd is, maar dat is nou eenmaal onze boodschap. We willen scherp zijn, maar niet doorschieten. Als die boodschap nu niet aankomt, dan moeten we het misschien gewoon nog maar een keer proberen.’
Zo weinig...quote:Op donderdag 23 november 2006 12:02 schreef -Jean- het volgende:
Tis jammer genoeg net niet een zetel geworden. 0.6% van de stemmen en 0.7% was nodig
Zowel mijn vader als een docent van mij verwachten binnen korte tijd toch weer verkiezingen, vooral omdat er extreem veel emotie is en speelt en er geen duidelijk kabinet komt, dus ik hoopquote:Op donderdag 23 november 2006 12:03 schreef nlboy het volgende:
[..]
Zo weinig...hopelijk komt er over (half) jaar weer nieuwe verkiezingen.
![]()
Ik denk ook wel dat er snel weer verkiezingen zijn. Getalsmatig zijn er alleen maar coalities mogelijk waarbij de partijen geen enkele binding met het elkaar hebben of coalities met de minimale meerderheid van 76 zetels wat in de praktijk te weinig is.quote:Op donderdag 23 november 2006 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Zowel mijn vader als een docent van mij verwachten binnen korte tijd toch weer verkiezingen, vooral omdat er extreem veel emotie is en speelt en er geen duidelijk kabinet komt, dus ik hoop
Je moet oppassen met een erg breed platform, in feite verplaats je dan namelijk de oppositie van de kamer naar de ministerraad toe. Het is net als met topzware zware atoomkernen, deze vallen binnen zeer korte tijd weer uiteen.quote:Op donderdag 23 november 2006 16:26 schreef Steven184 het volgende:
Misschien dat een coalitie met SP/PvdA + CDA/VVD het houdt. Dat is natuurlijk wel een breed platform en niemand van de partijen zit te wachten op weer een verkiezing, dus misschien dat het meer 4 jaar 'op het land passen' wordt dan echt regeren.
Stemmen worden niet verdeeld over andere partijen. De stemmen op EenNL tellen wel mee voor de kiesdeler (aantal geldige stemmen / 150).quote:Op donderdag 23 november 2006 11:50 schreef Martijn_fijn het volgende:
Wat gebeurt er nu met de stemmen die naar Één NL zijn gegaan? Worden die verdeelt onder alle overige partijen?
Dus je wilt dat het land 4 jaar stil staat? Daar hebben we waarschijnlijk helemaal niks aan. Daarnaast zie ik geen enkele reden voor de VVD om in zo'n regering te gaan zitten, de VVD is toe aan oppositie, zodat ze bij de volgende verkiezingen er sterker dan ooit uitkomen. Laten CDA-PvdA-SP maar mooi regeren.quote:Op donderdag 23 november 2006 16:26 schreef Steven184 het volgende:
Misschien dat een coalitie met SP/PvdA + CDA/VVD het houdt. Dat is natuurlijk wel een breed platform en niemand van de partijen zit te wachten op weer een verkiezing, dus misschien dat het meer 4 jaar 'op het land passen' wordt dan echt regeren.
Alle geldige stemmen die uit zijn gebracht (dus alle stemmen min de blanco stemmen) tellen mee voor de kiesdeler. De kiesdeler is alle geldige stemmen (dus ook die op EénNL) gedeeld door 150. Als je die kiesdeler niet haalt (zoals EénNL) kun je hoe dan ook geen zetel halen. Voor de partijen die wel de kiesdeler gehaald hebben krijgen elk een zetel per keer dat ze de kiesdeler hebben gehaald. Als de kiesdeler 60.000 is en je haalt 160.000 stemmen, dan krijg je zeker 2 zetels. Als alle gewone zetels verdeeld zijn, dan blijven er nog heel veel restzetels over. Deze restzetels word een voor een gegeven aan de partij die de meeste stemmen heeft per zetel (die in mijn voorbeeld heeft bijvoorbeeld 80.000 stemmen per zetel). Dus als een restzetel wegegeven is dan wordt weer voor alle partijen uitgerekend hoeveel stemmen ze hebben per zetel.quote:Op donderdag 23 november 2006 11:50 schreef Martijn_fijn het volgende:
Wat gebeurt er nu met de stemmen die naar Één NL zijn gegaan? Worden die verdeelt onder alle overige partijen?
Dit is niet wat ik wil hoor. Ik zei dat het mogelijk was. Ook ik denk dat een oppositie goed is voor de VVD. Waar het mij om ging, was dat als er een partij binnen een coalitie zit die op bepaalde vlakken hele andere denkbeelden heeft dan de andere 2 partijen we de komende 4 jaar weer kunnen lachen om wat schandalen. Enm dan nog maar hopen dat ze het nu wel 4 jaar uithouden.quote:Op donderdag 23 november 2006 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus je wilt dat het land 4 jaar stil staat? Daar hebben we waarschijnlijk helemaal niks aan. Daarnaast zie ik geen enkele reden voor de VVD om in zo'n regering te gaan zitten, de VVD is toe aan oppositie, zodat ze bij de volgende verkiezingen er sterker dan ooit uitkomen. Laten CDA-PvdA-SP maar mooi regeren.
Waarom zou PvdA dan wel moeten regeren, die hebben nog meer verloren dan de VVDquote:Op donderdag 23 november 2006 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus je wilt dat het land 4 jaar stil staat? Daar hebben we waarschijnlijk helemaal niks aan. Daarnaast zie ik geen enkele reden voor de VVD om in zo'n regering te gaan zitten, de VVD is toe aan oppositie, zodat ze bij de volgende verkiezingen er sterker dan ooit uitkomen. Laten CDA-PvdA-SP maar mooi regeren.
Het tweede deel van je berekening klopt niet, je kijkt naar het gemiddelde dat elke partij zou krijgen als ze een extra zetel krijgen. Veranderingen vet:quote:Op donderdag 23 november 2006 19:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voorbeeld:
partij A 170 stemmen
partij B 120 stemmen
partij C 75 stemmen
partij D 20 stemmen
Blanco 50 stemmen
zetels: 15
Dan zijn er 385 geldige stemmen (de blanco stemmen tellen niet). De kiesdeler is dan:
385 / 15 = 25,66....
Nu zijn er 12 zetels verdeeld, en zijn er nog 3 restzetels. Nu kijken we hoeveel stemmen er per zetel zijn gehaald door de partijen:
A: 170 / 6 = 28,33...
B: 120 / 4 = 30
C: 75 / 2 = 37,5
Restzetel 1 gaat dus naar partij C
B: 120 / 4 = 30
C: 75 / 3 = 25
Restzetel 2 gaat naar partij B
B: 120 / 5 = 24
C: 75 / 3 = 25
Restzetel 3 gaat naar partij A
Zetelverdeling is dan:
Partij A = 7
Partij B = 5
Partij C = 3
Totaal = 15
Dit is op kleine schaal, waarbij ze toevallig allemaal 1 restzetel kregen, maar bij het echte werk maakt de grootste partij de meeste kans op een restzetel. De grootste partij krijgt daarom ook vaak de meeste restzetels
quote:Op donderdag 23 november 2006 18:49 schreef SCH het volgende:
Eerdmans doet over vier jaar weer mee met Lijst Lasbril
quote:Op vrijdag 24 november 2006 02:40 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik hoop dat de Lijst Potenrammers er nog een keer komt, en dat jij als eerste de sigaar bent
Ja misschien wel, maar toch... Je geeft iemand wel eens een tweede kans... Maar helaas...quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Mr.J het volgende:
Is het niet beter om die jankzak van een SCH gewoon te negeren?
True, het is een heel naar trollend pestventje, maar toch.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |