abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43814214
EénNL - ‘Zo gaat het soms’
EénNL Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - Veel zuurder dan bij EénNL kon een verkiezingsuitslag niet zijn: even negenen was er de teleurstelling van slechts één zetel, een uurtje later werd de partij zonder enig commentaar ‘vergeten’ door de makers van de televisieprognoses en om een uur of elf was alles volstrekt duidelijk. EénNL van Marco Pastors, de erfgenaam van Pim Fortuyn die in maart nog dertig procent van de stemmen in Rotterdam binnenhaalde, komt niet in de Tweede Kamer.

‘Er was geen andere keuze dan dit te doen’, aldus Pastors in een emotionele afsluitende toespraak. ‘Ik heb het altijd voor Pim gedaan, en voor zijn kiezers. Dat we verloren hebben, betekent niet dat we het bij het verkeerde eind hadden.’ Zijn gehoor, ruim honderd man bijeengekomen in een café onderaan de Erasmusbrug, scandeerde zijn naam: ‘Marco, Marco!’

Zelfs in zijn eigen standplaats Rotterdam haalde Pastors met zijn nieuwe partij slechts 3,2 procent van de stemmen. Geert Wilders, met in de gelederen Leefbaar-raadslid Barry Madlener, schopte daar het tot acht procent. ‘Wilders heeft gewonnen’, erkende Pastors, ‘en de SP en het CDA.’

Volgens Leefbaar-raadslid Victor Reijkersz was de boodschap van EénNL eenvoudigweg te genuanceerd. ‘Mensen zijn moe van dat gepraat over integratie en dat dingen bespreekbaar gemaakt moeten worden. Ze willen gewoon dat de grenzen dicht gaan en dat criminelen worden uitgezet, wordt uitgezet. Wilders komt daar veel dichterbij.’

Pastors: ‘Het kan wel zijn dat onze boodschap te genuanceerd is, maar dat is nou eenmaal onze boodschap. We willen scherp zijn, maar niet doorschieten. Als die boodschap nu niet aankomt, dan moeten we het misschien gewoon nog maar een keer proberen.’

Joost Eerdmans, de nummer twee van de lijst, toonde zich diep teleurgesteld. ‘Ik ga een baan zoeken, ver van Den Haag. Maar ik blijf lid van EénNL.’

Nummer drie van de lijst, Hikmat Mahawat Khan, was het bitterst: ‘. ‘De media moesten zich dood schamen! Die hebben namelijk de verkiezingen voor een groot deel aangestuurd. Alsmaar die verhalen over kinderopvang en het liefdesleven van Rutte. En iedere dag die Bos. Ik kan zijn gebit inmiddels uittekenen. Schande! Over de echte problemen wilden de media het niet hebben. Hebben jullie dan helemaal niks geleerd?

‘Kortom: ik ben teleurgesteld’, aldus Khan. ‘En ik heb er geen vertrouwen in dat de problemen nu werkelijk zullen worden aangepakt. Een tweede eruptie als in 2002 is nabij!
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
  donderdag 23 november 2006 @ 11:44:38 #227
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_43814935
quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:17 schreef -Jean- het volgende:
Nummer drie van de lijst, Hikmat Mahawat Khan, was het bitterst: ‘. ‘De media moesten zich dood schamen! Die hebben namelijk de verkiezingen voor een groot deel aangestuurd. Alsmaar die verhalen over kinderopvang en het liefdesleven van Rutte. En iedere dag die Bos. Ik kan zijn gebit inmiddels uittekenen. Schande! Over de echte problemen wilden de media het niet hebben. Hebben jullie dan helemaal niks geleerd?
Daar heeft hij helemaal gelijk in!
quote:
Pastors: ‘Het kan wel zijn dat onze boodschap te genuanceerd is, maar dat is nou eenmaal onze boodschap. We willen scherp zijn, maar niet doorschieten. Als die boodschap nu niet aankomt, dan moeten we het misschien gewoon nog maar een keer proberen.’
Ik hoop het zeker dat hij het nog een keer gaat proberen. Alleen zou ik dat radiospotje wel weglaten als ik hem was. Volgens mij heeft dat veel mensen 'afgeschrikt'.
pi_43815002
Helaas Pindakaas.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  donderdag 23 november 2006 @ 11:50:05 #229
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_43815091
Wat gebeurt er nu met de stemmen die naar Één NL zijn gegaan? Worden die verdeelt onder alle overige partijen?
pi_43815486
Tis jammer genoeg net niet een zetel geworden. 0.6% van de stemmen en 0.7% was nodig
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_43815502
Dat gehuil van die Khan
  donderdag 23 november 2006 @ 12:03:46 #232
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_43815526
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:02 schreef -Jean- het volgende:
Tis jammer genoeg net niet een zetel geworden. 0.6% van de stemmen en 0.7% was nodig
Zo weinig... hopelijk komt er over (half) jaar weer nieuwe verkiezingen.
pi_43817735
Ik kan er geen traan om laten, dan had Pastors zijn uitspraken maar terug moeten nemen.
pi_43817877
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:03 schreef nlboy het volgende:

[..]

Zo weinig... hopelijk komt er over (half) jaar weer nieuwe verkiezingen.
Zowel mijn vader als een docent van mij verwachten binnen korte tijd toch weer verkiezingen, vooral omdat er extreem veel emotie is en speelt en er geen duidelijk kabinet komt, dus ik hoop
pi_43822399
Jammer dat het mislukt is, ik had Pastors en Eerdmans wel in de Kamer willen zien. Maar het is niet anders.
pi_43823737
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:22 schreef opgebaarde het volgende:
Zowel mijn vader als een docent van mij verwachten binnen korte tijd toch weer verkiezingen, vooral omdat er extreem veel emotie is en speelt en er geen duidelijk kabinet komt, dus ik hoop
Ik denk ook wel dat er snel weer verkiezingen zijn. Getalsmatig zijn er alleen maar coalities mogelijk waarbij de partijen geen enkele binding met het elkaar hebben of coalities met de minimale meerderheid van 76 zetels wat in de praktijk te weinig is.
pi_43823808
Misschien dat een coalitie met SP/PvdA + CDA/VVD het houdt. Dat is natuurlijk wel een breed platform en niemand van de partijen zit te wachten op weer een verkiezing, dus misschien dat het meer 4 jaar 'op het land passen' wordt dan echt regeren.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_43823884
quote:
Op donderdag 23 november 2006 16:26 schreef Steven184 het volgende:
Misschien dat een coalitie met SP/PvdA + CDA/VVD het houdt. Dat is natuurlijk wel een breed platform en niemand van de partijen zit te wachten op weer een verkiezing, dus misschien dat het meer 4 jaar 'op het land passen' wordt dan echt regeren.
Je moet oppassen met een erg breed platform, in feite verplaats je dan namelijk de oppositie van de kamer naar de ministerraad toe. Het is net als met topzware zware atoomkernen, deze vallen binnen zeer korte tijd weer uiteen.
  donderdag 23 november 2006 @ 16:28:52 #239
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43823896
quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:50 schreef Martijn_fijn het volgende:
Wat gebeurt er nu met de stemmen die naar Één NL zijn gegaan? Worden die verdeelt onder alle overige partijen?
Stemmen worden niet verdeeld over andere partijen. De stemmen op EenNL tellen wel mee voor de kiesdeler (aantal geldige stemmen / 150).
pi_43827828
Eerdmans doet over vier jaar weer mee met Lijst Lasbril
pi_43828005
quote:
Op donderdag 23 november 2006 16:26 schreef Steven184 het volgende:
Dus je wilt dat het land 4 jaar stil staat? Daar hebben we waarschijnlijk helemaal niks aan. Daarnaast zie ik geen enkele reden voor de VVD om in zo'n regering te gaan zitten, de VVD is toe aan oppositie, zodat ze bij de volgende verkiezingen er sterker dan ooit uitkomen. Laten CDA-PvdA-SP maar mooi regeren.
pi_43828525
quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:50 schreef Martijn_fijn het volgende:
Alle geldige stemmen die uit zijn gebracht (dus alle stemmen min de blanco stemmen) tellen mee voor de kiesdeler. De kiesdeler is alle geldige stemmen (dus ook die op EénNL) gedeeld door 150. Als je die kiesdeler niet haalt (zoals EénNL) kun je hoe dan ook geen zetel halen. Voor de partijen die wel de kiesdeler gehaald hebben krijgen elk een zetel per keer dat ze de kiesdeler hebben gehaald. Als de kiesdeler 60.000 is en je haalt 160.000 stemmen, dan krijg je zeker 2 zetels. Als alle gewone zetels verdeeld zijn, dan blijven er nog heel veel restzetels over. Deze restzetels word een voor een gegeven aan de partij die de meeste stemmen heeft per zetel (die in mijn voorbeeld heeft bijvoorbeeld 80.000 stemmen per zetel). Dus als een restzetel wegegeven is dan wordt weer voor alle partijen uitgerekend hoeveel stemmen ze hebben per zetel.

Voorbeeld:

partij A 170 stemmen
partij B 120 stemmen
partij C 75 stemmen
partij D 20 stemmen
Blanco 50 stemmen
zetels: 15

Dan zijn er 385 geldige stemmen (de blanco stemmen tellen niet). De kiesdeler is dan:

385 / 15 = 25,66....

Partij A krijgt dan (170/25,66...) 6 zetels (altijd afronden naar beneden, ook al zou het 6,99999 zijn)
Partij B krijgt 4 zetels
Partij C krijgt 2 zetels
Partij D krijgt 0 zetels en mag worden weggekrast, ze doen niet meer mee voor de restzetels (ook al kwamen ze 1 stem tekort bij wijze van spreken)

Nu zijn er 12 zetels verdeeld, en zijn er nog 3 restzetels. Nu kijken we hoeveel stemmen er per zetel zijn gehaald door de partijen:

A: 170 / 6 = 28,33...
B: 120 / 4 = 30
C: 75 / 2 = 37,5

Restzetel 1 gaat dus naar partij C.

C: 75 / 3 = 25

Restzetel 2 gaat naar partij B

B: 120 / 5 = 24

Restzetel 3 gaat naar partij A

Zetelverdeling is dan:

Partij A = 7
Partij B = 5
Partij C = 3
Totaal = 15

Dit is op kleine schaal, waarbij ze toevallig allemaal 1 restzetel kregen, maar bij het echte werk maakt de grootste partij de meeste kans op een restzetel. De grootste partij krijgt daarom ook vaak de meeste restzetels
pi_43831243
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dus je wilt dat het land 4 jaar stil staat? Daar hebben we waarschijnlijk helemaal niks aan. Daarnaast zie ik geen enkele reden voor de VVD om in zo'n regering te gaan zitten, de VVD is toe aan oppositie, zodat ze bij de volgende verkiezingen er sterker dan ooit uitkomen. Laten CDA-PvdA-SP maar mooi regeren.
Dit is niet wat ik wil hoor. Ik zei dat het mogelijk was. Ook ik denk dat een oppositie goed is voor de VVD. Waar het mij om ging, was dat als er een partij binnen een coalitie zit die op bepaalde vlakken hele andere denkbeelden heeft dan de andere 2 partijen we de komende 4 jaar weer kunnen lachen om wat schandalen. Enm dan nog maar hopen dat ze het nu wel 4 jaar uithouden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  donderdag 23 november 2006 @ 21:10:36 #244
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_43832872
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Waarom zou PvdA dan wel moeten regeren, die hebben nog meer verloren dan de VVD
  donderdag 23 november 2006 @ 23:05:32 #245
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43836967
quote:
Op donderdag 23 november 2006 19:11 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voorbeeld:

partij A 170 stemmen
partij B 120 stemmen
partij C 75 stemmen
partij D 20 stemmen
Blanco 50 stemmen
zetels: 15

Dan zijn er 385 geldige stemmen (de blanco stemmen tellen niet). De kiesdeler is dan:

385 / 15 = 25,66....

Nu zijn er 12 zetels verdeeld, en zijn er nog 3 restzetels. Nu kijken we hoeveel stemmen er per zetel zijn gehaald door de partijen:

C: 75 / 2 = 37,5

Restzetel 1 gaat dus naar partij C

Restzetel 2 gaat naar partij B

Restzetel 3 gaat naar partij A

Zetelverdeling is dan:

Partij A = 7
Partij B = 5
Partij C = 3
Totaal = 15

Dit is op kleine schaal, waarbij ze toevallig allemaal 1 restzetel kregen, maar bij het echte werk maakt de grootste partij de meeste kans op een restzetel. De grootste partij krijgt daarom ook vaak de meeste restzetels
Het tweede deel van je berekening klopt niet, je kijkt naar het gemiddelde dat elke partij zou krijgen als ze een extra zetel krijgen. Veranderingen vet:

A: 170 / (6+1) = 24,29
B: 120 / (4+1) = 24
C: 75 / (2+1) = 25

Restzetel 1 gaat dus naar partij C, in het vervolg worden de 75 stemmen van partij C niet meer door 3, maar door (3+1)=4 gedeeld:

A: 170 / 7 = 24,29
C: 75 / (3+1) = 18,75

Restzetel 2 gaat naar partij B A. Het stemmenaantal van A wordt in het vervolg gedeeld door (7+1)=8

A: 170 / (7+1) = 21,25.
C: 75 / 4 = 18,75

Restzetel 3 gaat naar partij A B

Zetelverdeling is dan:

Partij A = 7
Partij B = 5
Partij C = 3
Totaal = 15

In dit geval gaat het goed, maar je ziet dat de volgorde verandert. Als we doorrekenen, en we gaan door tot 6 zetels is de volgorde CBACAB volgens jouw rekenwijze. Als we het echter op de manier uitrekenen zoals de Kiesraad dat doet, dan is de volgorde CABABC. Je ziet dat deze methode dus in het voordeel werkt van de grotere partijen (A en B).
  vrijdag 24 november 2006 @ 02:40:40 #246
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_43841171
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:49 schreef SCH het volgende:
Eerdmans doet over vier jaar weer mee met Lijst Lasbril

Ik hoop dat de Lijst Potenrammers er nog een keer komt, en dat jij als eerste de sigaar bent
pi_43841198
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 02:40 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Ik hoop dat de Lijst Potenrammers er nog een keer komt, en dat jij als eerste de sigaar bent
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:47:51 #248
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_43842663
Is het niet beter om die jankzak van een SCH gewoon te negeren?

True, het is een heel naar trollend pestventje, maar toch.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:29:50 #249
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_43843186
ik denk dat Pastors en eerdmans zichzelf over een jaar of 2 bij Wilders moeten aanmelden als die poartij nog goed loopt
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 25 november 2006 @ 16:08:51 #250
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_43880525
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Mr.J het volgende:
Is het niet beter om die jankzak van een SCH gewoon te negeren?

True, het is een heel naar trollend pestventje, maar toch.
Ja misschien wel, maar toch... Je geeft iemand wel eens een tweede kans... Maar helaas...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')