abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42193960
Het Nederlandsch Dagblad:
quote:
Halsema: religies zijn as van kwaadvan onze redactie politiekDEN HAAG - ,,Dieper kunt u niet zinken'', beet CDA-fractieleider Verhagen zijn GroenLinks-collega Halsema toe. Die gooide gisteren tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen de drie grootste wereldgodsdiensten voor het gemak op één hoop als ,,een as van religieus kwaad''.Dat kwam haar op een forse aanvaring te staan met achtereenvolgens Van der Vlies (SGP), Verhagen, Herben (LPF) en Rouvoet (ChristenUnie). Letterlijk zei Halsema, terwijl ze het had over de positie van vrouwen wereldwijd: ,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''

Halsema was nauwelijks uitgesproken of een uitermate verbolgen Van der Vlies meldde zich bij de interruptiemicrofoon. Hij vroeg de GroenLinks-politica meer respect te tonen voor gelovigen en hun opvattingen en haar woorden terug te nemen. De katholiek Verhagen hekelde het feit dat Halsema de roomse kerk ,,in het algemeen'' als vrouwvijandig neerzette. En Herben, eveneens rooms-katholiek, noemde de uitspraken ,,beledigend voor de mensen die in Staphorst naar de televisie zitten te kijken en die worden vergeleken met keelafsnijders''.

Halsema maakte duidelijk dat zij niet het oog had op individuele gelovigen, maar op de katholieke kerk, waar vrouwen geen priester kunnen worden en die tegen condoomgebruik is. Uiteindelijk werd de ruzie gesust door Rouvoet. Hij en Halsema konden elkaar vinden in de vaststellingen dat er onderscheid is tussen gelovigen en instituten en tussen fundamentalistisch en orthodox geloven. Halsema stelde ook dat de vrijheid om kritiek op religie te leveren niet onder doet voor de vrijheid van godsdienst.
Wat een oerdomme opmerking van Femke. Als Christen ben ik zeer teleurgesteld over deze uitlatingen, Femke heeft geen weet van de Bijbel zo te horen (aanhangers van de andere religies mogen voor zich spreken, maar ik ben benieuwd hoe die reageren). Valt tegen van een partij waar ooit de Evangelische Volks Partij in is opgegaan. Er staan heus wel vrouw-onvriendelijke zaken in de Bijbel denk ik, maar in het NT wordt toch duidelijk de rol van man en vrouw beschreven en daar zal de meest dolle mina zich wel in kunnen vinden. Femke heeft haar atheïstische aard laten zien.
pi_42194058
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:09 schreef buachaille het volgende:

Femke heeft haar atheïstische aard laten zien.
Prima wat mij betreft. Er zijn nog hordes katholieken die broeden voor de kerk, er zijn nog hordes gereformeerden waar de vrouw een uiterst teruggetrokken bestaan leidt, etc. En eigenlijk zegt ze wat elke rechtse fokker graag wil horen, of dan wel zelf gezegd heeft ooit over moslims of over het geloof in het algemeen.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_42194069
Als je naar het hele bericht kijkt vind ik zeker dat Halsema ( ) een punt heeft. En dat is voor het eerst in mn leven volgens mij.
pi_42194091
Halsema is atheist. Ik zou niet weten wat je bedoelt met Femke heeft haar atheïstische aard laten zien.

Ik ben het met haar eens, religies zijn bronnen van kwaad. Ook van goed trouwens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42194115
Dat jij trouwens beledigd bent, zegt wel weer genoeg. Zelfs Rouvoet kon zich vinden in haar verdediging en uitleg:
quote:
Hij en Halsema konden elkaar vinden in de vaststellingen dat er onderscheid is tussen gelovigen en instituten en tussen fundamentalistisch en orthodox geloven. Halsema stelde ook dat de vrijheid om kritiek op religie te leveren niet onder doet voor de vrijheid van godsdienst.
Of wou je het hier mee oneens zijn?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_42194270
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:14 schreef Jarno het volgende:
Dat jij trouwens beledigd bent, zegt wel weer genoeg. Zelfs Rouvoet kon zich vinden in haar verdediging en uitleg:
[..]

Femke zegt dat het Christendom een coalitie tegen vrouwen is. Dat is een teleurstellende uitspraak en ook een belediging voor Christenen aangezien we vals beschuldigd worden. Ook is het generaliserend en discriminerend. Een domme opmerking dus.
pi_42194346
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:19 schreef buachaille het volgende:

[..]

Femke zegt dat het Christendom een coalitie tegen vrouwen is. Dat is een teleurstellende uitspraak en ook een belediging voor Christenen aangezien we vals beschuldigd worden. Ook is het generaliserend en discriminerend. Een domme opmerking dus.
,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''

Volgens mij wil de RK de zeggenschap van vrouwen terugdringen / beperken. Dat als 'kwaad' aanmerken is een overtuiging. Een overtuiging die me niet zo raar voorkomt, eigenlijk.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42194349
quote:

[..]

Dat zegt ze helemaal niet:
quote:
Letterlijk zei Halsema, terwijl ze het had over de positie van vrouwen wereldwijd: ,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk.
Je hebt hooguit een punt over de RK-kerk maar dat heeft ze toegelicht.
pi_42194407
Maar goed, het is natuurlijk erg hip om als gelovige snel beledigd te zijn tegenwoordig.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:24:48 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_42194410
quote:
[..]

Wat een oerdomme opmerking van Femke. Als Christen ben ik zeer teleurgesteld over deze uitlatingen, Femke heeft geen weet van de Bijbel zo te horen (aanhangers van de andere religies mogen voor zich spreken, maar ik ben benieuwd hoe die reageren). Valt tegen van een partij waar ooit de Evangelische Volks Partij in is opgegaan. Er staan heus wel vrouw-onvriendelijke zaken in de Bijbel denk ik, maar in het NT wordt toch duidelijk de rol van man en vrouw beschreven en daar zal de meest dolle mina zich wel in kunnen vinden. Femke heeft haar atheïstische aard laten zien.
Leer eens lezen.

Ze zegt helemaal niet dat hét christendom vrouwen belemmert. Het gaat om de fundamentalistische christenen en de Rooms Katholieke Kerk (de organisatie die door de Paus geleid wordt dus). Ze zegt dus niets over de bijbel zelf en over christenen die zelf hun geloof invullen.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:31:21 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42194606
wat een ontzettend domme opmerking van Femke. Dat ze zelf atheist is, is geen excuus voor deze onwetendheid
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_42194651
Als ze het heeft over Fundamentalistische Christenen dan bedoelt ze de SGP en dergelijke. Zeg nou zelf is dat echt de "as van het kwaad"? Vandaar een belediging dus.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:33:14 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42194663
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:22 schreef sigme het volgende:

[..]

,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''

Volgens mij wil de RK de zeggenschap van vrouwen terugdringen / beperken. Dat als 'kwaad' aanmerken is een overtuiging. Een overtuiging die me niet zo raar voorkomt, eigenlijk.
Als de RK-kerk dat zou willen, zou ik me die overtuiging nog kunnen voorstellen hoewel de gebruikte term m.i. wel erg ongelukkig gekozen is, maar goed, alleen wil de Kerk helemaal niet de zeggenschap van vrouwen wil terugdringen/beperken.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_42194773
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:32 schreef buachaille het volgende:
Als ze het heeft over Fundamentalistische Christenen dan bedoelt ze de SGP en dergelijke.
Jezu, eh, jemig. Le-zen!
quote:
Letterlijk zei Halsema, terwijl ze het had over de positie van vrouwen wereldwijd: ,,Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk.
En nogmaals, ze is er zelfs met Rouvoet uitgekomen. Niet echt de makkelijkste wat dit soort zaken betreft. Wat zou jij dan beledigd gaan zitten zijn? Get a life man. Laat het oordelen aan je God over als haar tijd gekomen is, als je daar zo in gelooft.
pi_42194811
En waar zijn de gevolgen desastreus. Als ik op vakantie ben in één van de Christelijke dorpjes op de veluwe dan zie ik geen vrouwen rond lopen met tranen in de ogen van het onrecht dat ze wordt aangedaan.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:39:09 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42194843
waarom zou iemand niet beledigd mogen zijn als Rouwvoet niet beledigd is? sinds wanneer is hij de standaard
pi_42194859
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:33 schreef teamlead het volgende:

[..]

hoewel de gebruikte term m.i. wel erg ongelukkig gekozen is, maar goed
Daar ben ik het wel een beetje mee eens.
quote:
, alleen wil de Kerk helemaal niet de zeggenschap van vrouwen wil terugdringen/beperken.
De RK wil sowieso een instituut dat geheel en uitsluitend bevolkt wordt door mannen zeggenschap geven over vrouwen. Toch?
En bovendien wil de RK dat keuzevrijheden die vrouwen nu hebben (kinderen in de creche, abortus, prenataal onderzoek, ongehuwd moederschap, ongehuwd sex, hele maand sex zonder risico op zwangerschap) deels of geheel verbieden. Toch?
pi_42194867
Goede actie van Femke, ik ben blij dat er nog mensen zijn die zich hard durven uit te spreken tegen religie.

Of je de Wereldgodsdiensten als een coalitie tegen vrouwen ziet hangt natuurlijk af van je mening over de positie van de vrouw in gezin en samenleving. Natuurlijk zien Christenen zichzelf niet als "anti-vrouw", maar vanuit Femkes liberale invalshoek kan je ze wel zo zien.
pi_42194883
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:37 schreef buachaille het volgende:
En waar zijn de gevolgen desastreus. Als ik op vakantie ben in één van de Christelijke dorpjes op de veluwe dan zie ik geen vrouwen rond lopen met tranen in de ogen van het onrecht dat ze wordt aangedaan.
Dat zie je bij vrouwen met een burka op ook niet. Maar dat vinden we óók niet passen in onze maatschappij. Ben je nu serieus het zwartekousenkerken wat daar plaatsvind aan het verdedigen, terwijl je in je OP de boodschap van het NT verkondigd? Dat kan ik echt niet rijmen hoor.
pi_42194936
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:39 schreef teamlead het volgende:
waarom zou iemand niet beledigd mogen zijn als Rouwvoet niet beledigd is? sinds wanneer is hij de standaard
Hey, van mij mag iedereen zich beledigd voelen, maar wat mij betreft is het een enorme storm in een heel klein glaasje water. Ik geef het meer aan als maatstaf voor de omvang: als zélfs Rouvoet zich kan vinden in de uitleg, hoe bekrompen moet je zelf dan wel niet zijn om er toch een drama van te maken? En zeg nou zelf, ís de uitleg zo enorm raar? Nee toch?
pi_42194958
quote:
Bijvoorbeeld omdat in Nederland de vrijheid is te verhuizen naar een minder christelijk dorp. Als het aan de strenge christenen lag was heel Nederland streng christelijk.

Dat wie er zich vrijwillig aan onderwerpt er geen problemen mee heeft is niet zo'n sterk argument..
pi_42194963
quote:
Als ze het heeft over Fundamentalistische Christenen dan bedoelt ze de SGP en dergelijke. Zeg nou zelf is dat echt de "as van het kwaad"? Vandaar een belediging dus.
Kunnen vrouwen al volwaardig en verkiesbaar lid worden van de SGP?
Hebben we al een vrouwelijke Paus?

Femke heeft gewoon gelijk dat in de meeste religie's mannen en vrouwen geen gelijke rechten/plchten hebben.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_42195043
Hup hup Halsema.
pi_42195046
Verander de topictitel eens, ik merk dat mensen (zoals vaker) niet verder dan de topictitel lezen en hun conclusies trekken aan de hand van een lastering. Halsema zegt namelijk niet dat religies de as van het kwaad zijn.

Citaten aanpassen, uit hun context halen en er vervolgens mee te lasteren is wel een kwalijk gebruik, en topicstarter is er schuldig aan. Domoor.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:46:11 #25
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195047
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:39 schreef sigme het volgende:

De RK wil sowieso een instituut dat geheel en uitsluitend bevolkt wordt door mannen zeggenschap geven over vrouwen. Toch?
Nee, dat beeld is begrijpelijk, maar niet correct. De Kerk weigert vooralsnog het sacrament van de priesterwijding open te stellen voor vrouwen. Dat heeft niets te maken met mannen zeggenschap geven over vrouwen (hoewel die stelling zeker een discussie binnen de kerk waard is m.i)
quote:
En bovendien wil de RK dat keuzevrijheden die vrouwen nu hebben (kinderen in de creche, abortus, prenataal onderzoek, ongehuwd moederschap, ongehuwd sex, hele maand sex zonder risico op zwangerschap) deels of geheel verbieden. Toch?
kinderen in creche verbieden? welnee!
abortus verbieden: ja; maar dat heeft niets te maken met vrouwen willen onderdrukken, maar met de stelling dat ook een ongeboren vrucht Gods schepping is en derhalve niet vernietigd mag worden
prenataal onderzoek verbieden: welnee, waar haal je dat vandaan?
ongehuwd moederschap/ongehuwde sex: again: dat geldt dan niet alleen voor vrouwen

etc
  donderdag 28 september 2006 @ 11:46:51 #26
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195063
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:43 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Kunnen vrouwen al volwaardig en verkiesbaar lid worden van de SGP?
Hebben we al een vrouwelijke Paus?

Femke heeft gewoon gelijk dat in de meeste religie's mannen en vrouwen geen gelijke rechten/plchten hebben.
dat klopt dan ook wel, maar om dat nu meteen de as van het kwaad te noemen gaat wel erg ver he
pi_42195075
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:46 schreef Autodidact het volgende:

Citaten aanpassen, uit hun context halen en er vervolgens mee te lasteren is wel een kwalijk gebruik, en topicstarter is er schuldig aan. Domoor.
Goh, van welk geloof kennen we dat ook alweer.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:47:59 #28
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195089
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:37 schreef Jarno het volgende:

[..]

Jezu, eh, jemig. Le-zen!
[..]

En nogmaals, ze is er zelfs met Rouvoet uitgekomen. Niet echt de makkelijkste wat dit soort zaken betreft. Wat zou jij dan beledigd gaan zitten zijn? Get a life man. Laat het oordelen aan je God over als haar tijd gekomen is, als je daar zo in gelooft.
mwah, ik vind het niet raar dat Rouwvoet niet beledigd is als Femke de Katholieke kerk staat af te zeiken
  donderdag 28 september 2006 @ 11:48:20 #29
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195099
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

pick one...
pi_42195108
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

dat klopt dan ook wel, maar om dat nu meteen de as van het kwaad te noemen gaat wel erg ver he
De cursus begrijpend lezen is écht uitverkocht zie ik, nog maar een keer dan:
quote:
Letterlijk zei Halsema,(...) Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''
Dus één as en niet van hét kwaad, maar van religieus kwaad. Volkomen juiste uitspraak lijkt me.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:49:44 #31
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_42195134
Ik vind helemaal niet dat ze iets verkeerds heeft gezegd. Ik ben 't eigenlijk wel met haar eens, ofschoon ik er geen problemen mee heb dat vrouwen geen priester mogen worden. Dat zie ik niet als * achterstellen * ik zie het meer als : * is dat ff boffen da's' alvast één domme beroepskeus die je als vrouwspersoon zijnde niet zult maken *
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 28 september 2006 @ 11:50:02 #32
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195142
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:48 schreef Jarno het volgende:

[..]

De cursus begrijpend lezen is écht uitverkocht zie ik, nog maar een keer dan:
[..]

Dus één as en niet van hét kwaad, maar van religieus kwaad. Volkomen juiste uitspraak lijkt me.
volkomen onjuiste uitspraak lijkt me. Alleen al door de term "as" te gebruiken, wordt er een suggestie van georganiseerdheid en vooropgezetheid gedaan die zelfs door Femke niet hard te maken is
pi_42195179
quote:

[..]

Wat Jarno zegt
pi_42195186
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:50 schreef teamlead het volgende:

[..]

volkomen onjuiste uitspraak lijkt me. Alleen al door de term "as" te gebruiken, wordt er een suggestie van georganiseerdheid en vooropgezetheid gedaan die zelfs door Femke niet hard te maken is
Kerken zijn niet georganiseerd? En zaken doen 'omdat het zo in de bijbel staat' is niet vooropgezet?
pi_42195189
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat doen wel meer mensen, waaronder een aantal gelovigen.

Wordt de titel nu nog aangepast of gaan we over uitspraken die niet gedaan zijn verder discussiëren in een poging een lijsttrekker zwart te maken?
pi_42195191
quote:

[..]

Hallo, het is natuurlijk een verwijzing naar een bepaalde uitspraak van een bepaalde wereldleider en er wordt mee bedoeld dat het een urgent probleem en een groot gevaar is voor de samenleving, zoals die ene as ook wordt gebruikt.
pi_42195216
Ah, binnenkort dus brandere GroenLinks-vlaggen in Staphorst?

Waarom kunnen mensen steeds slechter tegen kritiek?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_42195221
Je kunt natuurlijk ook enorm graag beledigd wíllen zijn he. Dan lijk je natuurlijk enorm belangrijk.
pi_42195246
quote:

[..]

Nee, dat beeld is begrijpelijk, maar niet correct. De Kerk weigert vooralsnog het sacrament van de priesterwijding open te stellen voor vrouwen. Dat heeft niets te maken met mannen zeggenschap geven over vrouwen (hoewel die stelling zeker een discussie binnen de kerk waard is m.i)
Toch wel, in mijn ogen. De clerus heeft namelijk (volgens de RK) zeggenschap over de volgelingen. Die clerus betaat geheel uit mannen - de volgelingen deels uit vrouwen.
quote:
[..]

kinderen in creche verbieden? welnee!
abortus verbieden: ja; maar dat heeft niets te maken met vrouwen willen onderdrukken, maar met de stelling dat ook een ongeboren vrucht Gods schepping is en derhalve niet vernietigd mag worden
Nee; Het punt zit erin dat de RK het het liefst aan állen wil verbieden, per wet. Niet slechts de eigen volgelingen verbieden (oproepen) er geen gebruik van te maken.
Van mij uit gezien zou de RK een sterker punt hebben als ze abortus juist vríj wil hebben - dan heeft het niet gebruik maken van de optie waarde.
quote:
prenataal onderzoek verbieden: welnee, waar haal je dat vandaan?
Prenataal onderzoek wordt vaak uitgevoerd met het oog op eventuele abortus bij 'afwijkende' resultaten. Ik dacht dat de RK er om die reden nogal op tegen is.
quote:
ongehuwd moederschap/ongehuwde sex: again: dat geldt dan niet alleen voor vrouwen
Eens, maar de praktijk bewijst dat het vrouwen veel méér belemmert dan mannen.
quote:
etc
  donderdag 28 september 2006 @ 11:53:47 #40
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195249
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:51 schreef Jarno het volgende:

[..]

Kerken zijn niet georganiseerd? En zaken doen 'omdat het zo in de bijbel staat' is niet vooropgezet?

die cursus begrijpend lezen was echt uitverkocht he?

ze gooit met haar uitspraak een aantal religies op 1 hoop en suggereert daarmee dat er een "verbond tegen de vrouw"bestaat

maar goed.. op feitenkennis heb ik Femke nooit echt kunnen betrappen, dus verbazen doet het me ook niet
pi_42195252
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:51 schreef Autodidact het volgende:

Wordt de titel nu nog aangepast
Dit mag idd wel eens gebeuren zo ondertussen.
pi_42195289
quote:

[..]

Ja zo ken ik er ook nog wel 1: Alleen al door te citeren uit een gristen krant, twijfel ik eraan of Femke dit wel echt gezegd heeft

En volgens mij zijn de meeste religies inderdaad wel georganiseerd en vooropgezet bezig met vrouwen voor machtsfunctie's uit te sluiten
  donderdag 28 september 2006 @ 11:55:19 #43
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195297
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hallo, het is natuurlijk een verwijzing naar een bepaalde uitspraak van een bepaalde wereldleider en er wordt mee bedoeld dat het een urgent probleem en een groot gevaar is voor de samenleving, zoals die ene as ook wordt gebruikt.
ah ja natuurlijk... want een as zoals die dombo wereldleider bedoelde van landen die kernwapens hebben danwel hard op weg zijn te verkrijgen is ongeveer net zo erg als de rechten van de vrouw bij fundamentalistische amerikaanse christenen

pi_42195312
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

die cursus begrijpend lezen was echt uitverkocht he?[/qoute]

Sorry, maar die opmerking slaat nu echt kant noch wal. Je valt hier echt keihard door de mand: geef toe, je kickt enorm op het Halsema bashen he? Want elk normaal denkend mens moet zich kunnen vinden in haar verdediging en uitleg, of je moet wel een enorm zure bijbelfreak zijn.

[quote]ze gooit met haar uitspraak een aantal religies op 1 hoop en suggereert daarmee dat er een "verbond tegen de vrouw"bestaat
Nee, dat doet ze niet. Mijn god, en jij bent moderator?
quote:
maar goed.. op feitenkennis heb ik Femke nooit echt kunnen betrappen, dus verbazen doet het me ook niet
Ik vraag me af wat je in deze discussie doet, behalve trollen.
pi_42195326
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:55 schreef teamlead het volgende:

[..]

ah ja natuurlijk... want een as zoals die dombo wereldleider bedoelde van landen die kernwapens hebben danwel hard op weg zijn te verkrijgen is ongeveer net zo erg als de rechten van de vrouw bij fundamentalistische amerikaanse christenen

...

Nee.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:57:02 #46
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195343
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:53 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dit mag idd wel eens gebeuren zo ondertussen.
nah, roep eens wat dan
pi_42195355
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:55 schreef teamlead het volgende:

[..]

Fundementalistisch geloof is een grote bedreiging voor onze vrije westerse wereld, ja, als je dat soms bedoelt. Of beide even erg zijn, ach, dat is de discussie. Hey wacht, misschien had Halsema dat wel in gedachten toen ze de uitspraak deed! Wow! Zou dat het zijn?

.
  donderdag 28 september 2006 @ 11:57:55 #48
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195372
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:56 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee, dat doet ze niet. Mijn god, en jij bent moderator?
[..]
Dat doet ze dus wel. Dat jij dat niet ziet, doet daar niets aan af

en wat m'n kleurtje er mee te maken heeft ontgaat me
quote:
ga lekker huilen in FB dan ofzo
  donderdag 28 september 2006 @ 11:58:55 #49
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195395
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:57 schreef Jarno het volgende:

[..]

Fundementalistisch geloof is een grote bedreiging voor onze vrije westerse wereld, ja, als je dat soms bedoelt. Of beide even erg zijn, ach, dat is de discussie. Hey wacht, misschien had Halsema dat wel in gedachten toen ze de uitspraak deed! Wow! Zou dat het zijn?

.
vraag het haar eens... vooralsnog beledigt ze zonder directe aanleiding mijn geloof en mijn kerk. Niemand die haar verplicht één van de religies aan te hangen, dus ook niet janken over de regels van die religie dan
pi_42195396
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:53 schreef teamlead het volgende:
ze gooit met haar uitspraak een aantal religies op 1 hoop en suggereert daarmee dat er een "verbond tegen de vrouw"bestaat
Heb je de OP geheel én aandachtig doorgelezen en laten bezinken voor je ging reageren?
pi_42195400
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:54 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Ja zo ken ik er ook nog wel 1: Alleen al door te citeren uit een gristen krant, twijfel ik eraan of Femke dit wel echt gezegd heeft

En volgens mij zijn de meeste religies inderdaad wel georganiseerd en vooropgezet bezig met vrouwen voor machtsfunctie's uit te sluiten
Je doet net alsof alleen mannen religieus kunnen zijn. Bij mij in de kerk zitten er trouwens meer vrouwen dan mannen
pi_42195402
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:57 schreef teamlead het volgende:

en wat m'n kleurtje er mee te maken heeft ontgaat me
Ik dacht dat je moderator POL was en dus verstand van zaken zou hebben. Sorry, my bad.
pi_42195433
quote:
Als ze het heeft over Fundamentalistische Christenen dan bedoelt ze de SGP en dergelijke. Zeg nou zelf is dat echt de "as van het kwaad"?
Nee, en dat zegt Halsema dan ook niet.
quote:
Vandaar een belediging dus.
Lange teentjes.
pi_42195435
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:59 schreef buachaille het volgende:

[..]

Je doet net alsof alleen mannen religieus kunnen zijn. Bij mij in de kerk zitten er trouwens meer vrouwen dan mannen
Ik begin het nu wel goed zat te worden, dat selectieve lezen van jullie christentuig. Godverdomme. Lekker belangrijk dat er veel wijven in je kerkje zitten. Dat zegt -ie toch niet. Jezus. Godver.
pi_42195445
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:58 schreef teamlead het volgende:
vraag het haar eens... vooralsnog beledigt ze zonder directe aanleiding mijn geloof en mijn kerk. Niemand die haar verplicht één van de religies aan te hangen, dus ook niet janken over de regels van die religie dan
Niemand die je verplicht kritiek op "jouw" religie te lezen, dus ook niet janken dan.
pi_42195446
Als dit een normale reactie is van een christen, dan ben ik van mening dat er nog wel meer zogenaamd beledigd moet worden.
pi_42195474
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:00 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik begin het nu wel goed zat te worden, dat selectieve lezen van jullie christentuig. Godverdomme. Lekker belangrijk dat er veel wijven in je kerkje zitten. Dat zegt -ie toch niet. Jezus. Godver.
Zo. Nú mag je beledigd zijn.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:03:14 #58
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195486
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:59 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik dacht dat je moderator POL was en dus verstand van zaken zou hebben. Sorry, my bad.
wat moderator POL zijn zo goed op de hoogte van wat de RK kerk wel en niet beweert enzo?
pi_42195510
quote:

[..]

.
pi_42195516
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:03 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat moderator POL zijn zo goed op de hoogte van wat de RK kerk wel en niet beweert enzo?
Nee, maar die heb ik in ieder geval niet kunnen betrappen op enorm selectief lezen en dom reageren. Maja, Big Brother rots your brain kennelijk.
pi_42195529
quote:

[..]

Rustig, denk aan je cholesterolletje. Ze zegt dat er een coalitie tegen vrouwen bestaat. Dat is toch van de zotte. Alsof fundamentalisten vrouwenhaters zouden zijn. En de (mannelijke) Christenfundamentalist, wat dat dan ook mogen zijn, beschouwt de vrouw als gelijkwaardig maar weet dat er verschillen zijn tussen de man en vrouw. En die zijn er ook mevrouw Halsema. Er bestaan dus mensen die een andere overtuiging hebben Femke, en die zijn zo kwaad nog niet.
pi_42195542
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:01 schreef Monidique het volgende:
Als dit een normale reactie is van een christen, dan ben ik van mening dat er nog wel meer zogenaamd beledigd moet worden.
Dit is een normale reactie is van gelovigen. Ik ben daarom van mening dat er veel meer zogenaamd beledigd moet worden.
pi_42195544
Kijk, zo stijgt Femke weer op mijn persoonlijke ranglijst. Ga zo door!!!

(ps, Donner maakt óók deel uit van de as van het kwaad, en niet alleen vrouwen zijn slachtoffer van de tovenaars, maar vooral ook kinderen.)

http://www.youtube.com/watch?v=_kcKInudkq4
  donderdag 28 september 2006 @ 12:06:57 #64
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195575
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:01 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Niemand die je verplicht kritiek op "jouw" religie te lezen, dus ook niet janken dan.
wees blij dat ik geen vlaggen en ambassades verbrand enzo

kritiek mag ze hebben, zolang die kritiek gebaseerd is op de feiten. Helaas voor Femke: ze kent haar feiten nu gewoon niet
  donderdag 28 september 2006 @ 12:08:00 #65
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195603
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:04 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee, maar die heb ik in ieder geval niet kunnen betrappen op enorm selectief lezen en dom reageren. Maja, Big Brother rots your brain kennelijk.
pi_42195614
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:06 schreef teamlead het volgende:

kritiek mag ze hebben, zolang die kritiek gebaseerd is op de feiten. Helaas voor Femke: ze kent haar feiten nu gewoon niet
Klop jezelf nou maar niet te hard op de borst, want je hebt nog geen enkel argument kunnen ontkrachten.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:09:36 #67
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195639
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:08 schreef Jarno het volgende:

[..]

Klop jezelf nou maar niet te hard op de borst, want je hebt nog geen enkel argument kunnen ontkrachten.
omdat ze geen argumenten geeft
pi_42195647
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:08 schreef teamlead het volgende:

[..]

Briljant! . .
  donderdag 28 september 2006 @ 12:10:20 #69
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195658
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:09 schreef Jarno het volgende:

[..]

Briljant! . .
beter goed gejat dan slecht verzonnen ja
pi_42195661
Het verbaast mij dat men zich beledigd kan voelen om zoiets triviaals. Zelfs als zou wat Femke Halsema zegt niet waar zijn, dan hoef je je toch niet meteen beledigd te voelen?

Liberale, atheïstische heks: "Het fundamentalistisch X-isme is een kwaad."
X-ist: "Nee! Hou je mond, je beledigt me!"
pi_42195677
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:10 schreef teamlead het volgende:

[..]

beter goed gejat dan slecht verzonnen ja
Goede samenvatting van het Christelijk geloof.
pi_42195686
Dat gezeik over vrouwen, ik vraag mij af in welke eeuw Juffrouw Halsema leeft!
Laat haar lekker naar australie emigreren.

Trouwens waar blijven de spandoeken tegen Marijke Vos, door haar zijn er 7 gifdoden gevallen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42195693
quote:

[..]

Het is een feit dat de RKkerk een organisatie is die vrouwen uitsluit (uit de organisatie).

Het is een overtuiging dat de dingen die de RK goed vindt voor de mensheid slecht is voor vrouwen. Het is van de RK een overtuiging dat dat niet zo is. Daar is geen 'feit' bij.
Hooguit is het een feit dat er onder de leer van de RK vrouwen korter leven. Dat krijg je van al dat kinderen baren.
pi_42195702
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Dit is een normale reactie is van gelovigen. Ik ben daarom van mening dat er veel meer zogenaamd beledigd moet worden.
Je doet net alsof gelovigen van een andere planeet komen. Als ik atheïsten of communisten confronteer met de slachtoffers die daar door zijn gevallen antwoorden ze in dezelfde trant.
pi_42195732
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:11 schreef JohnDope het volgende:
Dat gezeik over vrouwen, ik vraag mij af in welke eeuw Juffrouw Halsema leeft!
Ah, ik vraag me af of je dit ook wel eens gezegd hebt over welke VVD-er dan ook als het weer eens over de rechten van de moslimvrouw ging. Of dat je nu reageert vanuit een bepaald soort onderbuikgevoel jegens Halsema. Zoals zovelen hier doen hoor. Geeft niks, maar geef dat dan toe he.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:13:27 #76
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42195734
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een feit dat de RKkerk een organisatie is die vrouwen uitsluit (uit de organisatie).
Nee, uit bepaalde functies binnen de organisatie.
quote:
Het is een overtuiging dat de dingen die de RK goed vindt voor de mensheid slecht is voor vrouwen. Het is van de RK een overtuiging dat dat niet zo is. Daar is geen 'feit' bij.
vandaar dat ik dat dus ook niet kan ontkrachten. Kan het wel ongelofelijk dom vinden
quote:
Hooguit is het een feit dat er onder de leer van de RK vrouwen korter leven. Dat krijg je van al dat kinderen baren.
pi_42195768
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:12 schreef buachaille het volgende:

[..]

Je doet net alsof gelovigen van een andere planeet komen.
Tsja, wie voelt zich nu hier beledigd door 3x niks. Beetje wereldvreemd is dat wel hoor. Als morgen de Paus roept dat alle atheisten kut zijn en weg moeten, haal ik m'n schouders op en ga ik door met mijn leven. Moet je ook eens proberen! Nogmaals, laat het oordelen over aan je God en maak je druk om belangrijke zaken.
pi_42195784
quote:

Volgens mij interpreteert zij de feiten gewoon anders dan jij.
pi_42195815
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:15 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Volgens mij interpreteert zij de feiten gewoon anders dan jij.
Hey, iemand die het doorheeft!
pi_42195822
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ah, ik vraag me af of je dit ook wel eens gezegd hebt over welke VVD-er dan ook als het weer eens over de rechten van de moslimvrouw ging. Of dat je nu reageert vanuit een bepaald soort onderbuikgevoel jegens Halsema. Zoals zovelen hier doen hoor. Geeft niks, maar geef dat dan toe he.
Als ik aan 'vrouwen' denk, dan denk ik aan mijn hardwerkende buurvrouwen, die hebben echt geen hulp van Halsema nodig, die lachen om haar.

Laten we het is in godsnaam over de echte problemen hebben en niet over de bloemetjes en de bijtjes in de greenvalley.
Meer werk = meer vervuiling.

En hou ze praat, met die hete aardappel in haar strot, ik ben wel wat kak gewend maar zij slaat alles (ijskoudekak). Zij komt alles behalve geloofwaardig over.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42195856
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:15 schreef Jarno het volgende:

[..]

Tsja, wie voelt zich nu hier beledigd door 3x niks. Beetje wereldvreemd is dat wel hoor. Als morgen de Paus roept dat alle atheisten kut zijn en weg moeten, haal ik m'n schouders op en ga ik door met mijn leven. Moet je ook eens proberen! Nogmaals, laat het oordelen over aan je God en maak je druk om belangrijke zaken.
"Christenhonden zijn achterlijk!"

"Mohammed was een pedofiel!"

"Hitler was een atheïst!"
pi_42195861
Krijgen we deze discussie weer.... wie er nu wel en wie er niet beledigd mogen zijn.

Voorlopig vind ik het de meest zinnige uitspraak van mevrouw Halsema ever.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 28 september 2006 @ 12:20:00 #83
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_42195895
Femke .
Ik ben het roerend met haar eens, maar goed, het spreekt voor zich dat jij het als christen niet met haar eens kunt zijn. Als jij je religie zo vredelievend vindt, dan denk ik dat jij de Bijbel ook niet goed gelezen hebt. Voor een niet-christen is de Bijbel overigens van geen enkele waarde. Er staat niet, zogezegd, het woord van God in ofzo. Helaas zijn er veel mensen die er wel van overtuigd zijn dat de Bijbel door God geïnspireerd is en die denken dat ze naar de Bijbel mogen handelen.
Ik kan ook wel een geïnspireerd boek schrijven als ik een jointje op heb .
Niet meer actief op Fok!
pi_42195928
quote:

[..]

Je doet net alsof gelovigen van een andere planeet komen. Als ik atheïsten of communisten confronteer met de slachtoffers die daar door zijn gevallen antwoorden ze in dezelfde trant.
Eens.

Daarom maakte Halsema ook een onderscheid tussen 'gelovigen' en 'religies'.
Godsgelovigen zijn even goed, kwaad, dom & slim als niet-godsgelovenden (die vaak in hele hoop geloven, afgezien van die god).

Een religie is de léér en de organisatie - en die kan wel degelijk meer of minder kwaadaardig of goed zijn dan andere leren of ideologiën. Zeker vanuit een afwijkende ideologie bekeken.

Fundamentalisme is -binnen religies- een verzamelpunt ('as', zo je wil), van de meer kwaadaardiger elementen van (ieder) geloof.
pi_42195930
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:20 schreef Viking84 het volgende:
Voor een niet-christen is de Bijbel overigens van geen enkele waarde.
Dat is ook maar een mening, hè...
pi_42195944
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:59 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat doe ik helemaal niet, ik heb het over gelijkwaardigheid, maar ja, je begreep het kranten-artikel in je OP al niet.
Dus raad ik je aan om niet verder na te denken en gewoon braaf te geloven wat je dominee zegt
pi_42195956
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:17 schreef Jarno het volgende:
Hey, iemand die het doorheeft!
De Verlichting is míj niet geheel voorbijgegaan.
pi_42195957
Ik hoop dat er morgen een politicus of kerkelijk leider 29-jarige Brildragende IT'ers beledigd. Kan ik ook eens zo'n calimero topic openen. Atheisten pissen ook altijd naast de pot, godverde.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:25:54 #89
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196070
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:22 schreef Jarno het volgende:
Ik hoop dat er morgen een politicus of kerkelijk leider 29-jarige Brildragende IT'ers beledigd. Kan ik ook eens zo'n calimero topic openen. Atheisten pissen ook altijd naast de pot, godverde.
als je me nu ook nog verteld dat je nu op je werkplek een appel zit te eten word ik gek geloof ik
  donderdag 28 september 2006 @ 12:26:39 #90
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_42196089
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat is ook maar een mening, hè...
Dat was even verkeerd geformuleerd.
de Bijbel kan in cultuurhistorisch opzicht van waarde zijn (ik heb de Bijbel zelf vanuit die invalshoek bestudeerd), maar je moet het ook niet als meer zien dan een boek met mooie, oude verhalen. Er staat een hoop onwaars in de Bijbel en ook een heleboel wat in strijd is met elkaar. Maar goed, daar lezen die christenen dan gemakshalve maar even overheen.
Niet meer actief op Fok!
pi_42196134
Ik wil straks de helden die denigrerend over de Bijbel praten zien wanneer ze bang in een hoekje zitten omdat het einde der tijden is aangebroken. En dan er nog even lekker in wrijven: "Zie je nou wel dat de bijbel waar is, maar sorry wij moeten nu gaan, het was gezellig, masjol".
pi_42196164
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:13 schreef teamlead het volgende:

[..]

Nee, uit bepaalde functies binnen de organisatie.
Welke functie mogen ze wel uitoefenen?
quote:
[..]

vandaar dat ik dat dus ook niet kan ontkrachten. Kan het wel ongelofelijk dom vinden
Och - ik vind het geen domheid als verbod op abortus voor verkrachte meisjes die abortus willen, als 'kwaad' betitelt. Bijvoorbeeld.
quote:
[..]

Dat is gewoon een feit hoor .
pi_42196166
quote:

[..]

een atheist kan idd communist zijn, of liberaal, socialist, sociaal democraat, of iemand die netzomin in politiek is geinteresseerd als in religie.
Het verbaast me niet dat gelovigen die zich met open ogen laten belazeren door de meest kinderlijke onzin, niet in staat zijn om te begrijpen dat het begrip "atheisme" iets heel anders beschrijft dan "communisme".

communisme is een leer, een ideologie, inclusief heilig boek, een paradijs, zij het een arbeidersparadij op aarde, etc etc.
Om Albert Einstein te citeren:
One strength of the Communist system ... is that it has some of the characteristics of a religion and inspires the emotions of a religion.

Atheisme is alleen een indicatie dat mensen iets niet zijn, theistisch (religieus). Niet meer, niet minder.

moeilijk hé
pi_42196202
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:22 schreef Jarno het volgende:
Atheisten pissen ook altijd naast de pot, godverde.
Gewoon een beetje wierook opsteken en je ruikt er nix meer van

En ja Atheisten hebben gelijk, het probleem is alleen dat zo'n 80 a 90 % van de wererldbevolking dat niet ziet en in een opperwezen blijft geloven.
pi_42196235
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:29 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

een atheist kan idd communist zijn, of liberaal, socialist, sociaal democraat, of iemand die netzomin in politiek is geinteresseerd als in religie.
Het verbaast me niet dat gelovigen die zich met open ogen laten belazeren door de meest kinderlijke onzin, niet in staat zijn om te begrijpen dat het begrip "atheisme" iets heel anders beschrijft dan "communisme".

communisme is een leer, een ideologie, inclusief heilig boek, een paradijs, zij het een arbeidersparadij op aarde, etc etc.
Om Albert Einstein te citeren:
One strength of the Communist system ... is that it has some of the characteristics of a religion and inspires the emotions of a religion.

Atheisme is alleen een indicatie dat mensen iets niet zijn, theistisch (religieus). Niet meer, niet minder.

moeilijk hé
Alleen toch zijn er veel Atheisten, die beweren dat ze in 'iets' geloven. Dat is Satan, alleen beseffen ze dat niet.
pi_42196284
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Alleen toch zijn er veel Atheisten, die beweren dat ze in 'iets' geloven. Dat is Satan, alleen beseffen ze dat niet.
. Grapsok.
pi_42196307
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:28 schreef JohnDope het volgende:
Ik wil straks de helden die denigrerend over de Bijbel praten zien wanneer ze bang in een hoekje zitten omdat het einde der tijden is aangebroken. En dan er nog even lekker in wrijven: "Zie je nou wel dat de bijbel waar is, maar sorry wij moeten nu gaan, het was gezellig, masjol".
Welke einde der tijden?
pi_42196407
Nou, we zijn er uit?
pi_42196446
quote:
Geen probleem hoor . Even goede vrienden.

Als lid van het volk des verbond kom ik er wel in, gezien de predestinatie maakt het geen ruk uit wat ik tijdens mijn leven doe en aangezien god goedheid en vergiffenis is zal mijn levenswijze de doorslag geven.

Een rancuneuze hufter die mensen die anderen zaken nog even lekker inpepert het eeuwig leven gunt lijkt me een incarnatie van het kwaad. Hetgeen wel redelijk overeenkomt met die jaloerse zak uit thora en oude testament.
pi_42196448
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:35 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Welke einde der tijden?
Als je goed kijkt in de wereld, dan is het 1 groot kruitvat geworden, zowel als op politiekniveau, maar ook op technologischniveau, de burger vertrouwt blind op technology, natuur rampen her en der, etc.
Naar mijn idee zal het niet lang meer duren voordat het 1 groot circus wordt.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:43:00 #101
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196488
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:39 schreef Monidique het volgende:
Nou, we zijn er uit?
al lang toch?

blijft jammer.. normaal kan ik wel lachen om Femke..
  donderdag 28 september 2006 @ 12:43:48 #102
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_42196511
En gelijk heeft ze
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_42196555
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen probleem hoor . Even goede vrienden.

Als lid van het volk des verbond kom ik er wel in, gezien de predestinatie maakt het geen ruk uit wat ik tijdens mijn leven doe en aangezien god goedheid en vergiffenis is zal mijn levenswijze de doorslag geven.

Een rancuneuze hufter die mensen die anderen zaken nog even lekker inpepert het eeuwig leven gunt lijkt me een incarnatie van het kwaad. Hetgeen wel redelijk overeenkomt met die jaloerse zak uit thora en oude testament.
En ik denk dat jij er ook wel komt hoor

En ja daarmee balanceer ik op het randje, maarja ze kennen me hoor hier boven, ik zal ook wel een pleidooi moeten voeren, maar als puntje bij paaltje komt vinden ze me wel relaxt hier boven, ik ben een mens.
Maarja ik balanceer daar minder mee op het randje dan de mensen die altijd denigrerend over de bijbel doen.
pi_42196571
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als je goed kijkt in de wereld, dan is het 1 groot kruitvat geworden, zowel als op politiekniveau, maar ook op technologischniveau, de burger vertrouwt blind op technology, natuur rampen her en der, etc.
Krijg je als gelovige altijd zo'n negatief wereldbeeld?

En wat is het nou, het einde der tijden of een gezellig circus?
  donderdag 28 september 2006 @ 12:47:08 #105
158109 ikbenhetbeu
www.ikbenhetbeu.nl
pi_42196583
Atheism is a non-prophet organisation
www.ikbenhetbeu.nl
www.ikbenhetbeu.nl/inschrijven 1e 100 auteurs in de hall of fame!
pi_42196597
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

al lang toch?

blijft jammer.. normaal kan ik wel lachen om Femke..
Dat heb ik met christenen
pi_42196614
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:46 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

En wat is het nou, het einde der tijden of een gezellig circus?
Voor mij is het beide.
En een circus hoeft niet gezellig te zijn.
pi_42196621
Ze heeft helemaal gelijk. Degene die geweldplegen met als achtergrond religie zijn gevaarlijk. Het verbieden van condooms etc is gevaarlijk en partijen die vrouwen niet toe laten in bv de kamer worden in Nederland ook aangeklaagd. Dus waarom zou men dat niet mogen zeggen over de RK-kerk?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_42196657
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:52 schreef Jarno het volgende:
Je kunt natuurlijk ook enorm graag beledigd wíllen zijn he. Dan lijk je natuurlijk enorm belangrijk.
Oei die is scherp!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:51:18 #110
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196669
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:48 schreef marcb1974 het volgende:
Ze heeft helemaal gelijk. Degene die geweldplegen met als achtergrond religie zijn gevaarlijk. Het verbieden van condooms etc is gevaarlijk en partijen die vrouwen niet toe laten in bv de kamer worden in Nederland ook aangeklaagd. Dus waarom zou men dat niet mogen zeggen over de RK-kerk?
euh.. mag wel hoor (vrijheid van meningsuiting enzo), maar de RK kerk pleegt geen geweldsdaden (in de laatste eeuwen), zijn niet tegen kamerlidmaatschap van vrouwen.. dus als je dat zegt mag het wel, maar klopt het niet

maar goed.. dat zei Femke dan ook niet
pi_42196707
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:51 schreef teamlead het volgende:

[..]

euh.. mag wel hoor (vrijheid van meningsuiting enzo), maar de RK kerk pleegt geen geweldsdaden (in de laatste eeuwen), zijn niet tegen kamerlidmaatschap van vrouwen.. dus als je dat zegt mag het wel, maar klopt het niet

Fem had het over de GreenValley met de bloemetjes en de bijtjes. Als ze dat wilt dan moet ze naar australie.

Alleen 1 ding klopt niet, waar ik niemand over gehoord heb. Zij wil meer werk scheppen.

Meer werk = Meer vervuiling.
  donderdag 28 september 2006 @ 12:54:03 #112
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196725
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:53 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Fem had het over de GreenValley met de bloemetjes en de bijtjes. Als ze dat wilt dan moet ze naar australie.

Alleen 1 ding klopt niet, waar ik niemand over gehoord heb. Zij wil meer werk scheppen.

lijkt me ook niet helemaal het onderwerp van deze discussie Maar: dat meer werk kan ook zijn in de milieubescherming natuurlijk (of elke andere willekeurige GL manier om recht te lullen wat krom is)
pi_42196745
quote:

[..]

Nee, maar de RK-kerk is wel tegen het beeidigen van vrouwen als priester, bisschop, paus of wat dan ook als functie. Dus in die vorm zijn ze, volgens de Nederlandse wet, discriminerend. Misschien reden zat om ze maar te verbieden dan?
pi_42196794
quote:

[..]

euh.. mag wel hoor (vrijheid van meningsuiting enzo), maar de RK kerk pleegt geen geweldsdaden
Ben je de Amerikaanse pedofiele priesters van een paar jaar terug al weer vergeten?
pi_42196801
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:45 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En ik denk dat jij er ook wel komt hoor
Oh ja, dat vergat ik te zeggen: als ik er niet inkom is het mij ook best. Eeuwige rust is toch wat ik voor mezelf in gedachten had.
quote:
En ja daarmee balanceer ik op het randje, maarja ze kennen me hoor hier boven, ik zal ook wel een pleidooi moeten voeren, maar als puntje bij paaltje komt vinden ze me wel relaxt hier boven, ik ben een mens.
quote:
Maarja ik balanceer daar minder mee op het randje dan de mensen die altijd denigrerend over de bijbel doen.
Ik weet het niet. Ik vind de bijbel echt een gruwelkabinet, en veel van wat er zoal is uitgevreten in naam van god, bijbel, paus, jezus, huiveringwekkend slecht.
Daarmee zijn natuurlijk niet alle -zelfs niet de meeste- gelovigen in bijbel, paus, god, jezus, slecht. Het geloof op zich is niet slecht.

Maar wie slechtheid in overeenstemming weet te krijgen met godsgeloof, komt in of vormt een stroming die 'fundamentalistisch' heet - en die de religie en de gelovigen kan gebruiken voor kwaad.
pi_42196812
superuitspraak mijn vertrouwen in haar partij is direct weer gestegen.
underground forever baby
  donderdag 28 september 2006 @ 12:58:01 #117
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196832
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:55 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Nee, maar de RK-kerk is wel tegen het beeidigen van vrouwen als priester, bisschop, paus of wat dan ook als functie. Dus in die vorm zijn ze, volgens de Nederlandse wet, discriminerend. Misschien reden zat om ze maar te verbieden dan?
De wijding is inderdaad voorbehouden aan mannen ja. Of dat wettelijk gezien als discriminatie valt aan te merken betwijfel ik, maar een proefproces zou ik zeker met belangstelling volgen. Een verbod lijkt me niet haalbaar, aangezien er ook een grondwettelijk recht bestaat om je eigen religie aan te hangen
  donderdag 28 september 2006 @ 12:59:00 #118
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196854
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:56 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Ben je de Amerikaanse pedofiele priesters van een paar jaar terug al weer vergeten?
Nee hoor, en ik hoop van ganserharte dat die pedo's op regelmatige basis door een of meerdere Bubba's herinnerd worden aan hun daden...
Maar je kunt niet volhouden dat die daden "uit naam van het geloof" werden gepleegd
pi_42196857
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:53 schreef JohnDope het volgende:

Ik zla het even uitleggen, ze wil meer werk scheppen door arbeid goedkoper te maken. Dit wil ze betalen door het uitstoten van vervuiling duurder te maken.
Daarmee stimuleren ze dus meer arbeidsintensieve en dienstenbanen. De minst vervuilende soort zeg maar.
pi_42196874
quote:

[..]

euh.. mag wel hoor (vrijheid van meningsuiting enzo), maar de RK kerk pleegt geen geweldsdaden (in de laatste eeuwen)
De Paus is toch de baas van de RK.

Indirect vind ik zijn moraal ook nogal ver van de realteit staan door consdoomverbruik te verbieden, en te blijven oproepen tot het monogaam leven terwijl hij weet dat in afrika veel mensen wel naar hem luisteren omtrent het condoom gebruik maar het monogaam leven niet willen.

En ja ik vind dat je pragmatisch moet zijn en dus ook met de tijd meegaan als kerk zijnde.

Als we nog 100 jaar wachten wordt het RK geloof in onze wereld net zo verketterd als de islam welke op dit moment als achterlijk versleten wordt..
pi_42196881
GroenLinks lijkt wel de enige partij die tenminste consequent stelling neemt tegen alle religieterreur. Waar anderen het slechts hebben over Marokkaanse straatschoffies en daar de Islam dan bij betrekken, gaat Halsema moedig de discussie niet uit de weg, nee, integendeel, ze stormt eropaf.
pi_42196941
wie heeft die teamlead in godsnaam mod gemaakt zeg
underground forever baby
  donderdag 28 september 2006 @ 13:04:44 #123
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196957
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De Paus is toch de baas van de RK.

Indirect vind ik zijn moraal ook nogal ver van de realteit staan door consdoomverbruik te verbieden, en te blijven oproepen tot het monogaam leven terwijl hij weet dat in afrika veel mensen wel naar hem luisteren omtrent het condoom gebruik maar het monogaam leven niet willen.

En ja ik vind dat je pragmatisch moet zijn en dus ook met de tijd meegaan als kerk zijnde.
Persoonlijk ben ik het met je eens hoor, maar wil daar wel de opmerking bij plaatsen dat de Paus (ook in zijn vorige functie) herhaaldelijk heeft gezegd dat de seksuele moraal die de kerk voorschrijft wel als totaalpakket gezien moet worden. En ik begrijp niet zo heel goed waarom de mensen die wel naar hem luisteren m.b.t. condoomgebruik weigeren om dat 2e deel van de boodschap te volgen. Wordt de boodschap van de Paus dan niet gewoon misbruikt door mannen die gewoon een condoom niet willen gebruiken?
quote:
Als we nog 100 jaar wachten wordt het RK geloof in onze wereld net zo verketterd als de islam welke op dit moment als achterlijk versleten wordt..
Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat de kerk langzaam maar zeker moderniseert. Als je de Islam met de Kerk vergelijkt zie je duidelijke overeenkomsten, alleen heeft de Kerk een paar honderd jaar voorsprong.
En wat we hier in het verwende europa nog wel eens vergeten: hier is de kerk naar de marge van het dagelijks leven verschoven. De RK Kerk alleen al heeft meer dan 1 miljard aanhangers wereldwijd en echt niet overal heeft de Kerk zo weinig invloed als in Nederland.
pi_42196959
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:58 schreef teamlead het volgende:

[..]

De wijding is inderdaad voorbehouden aan mannen ja. Of dat wettelijk gezien als discriminatie valt aan te merken betwijfel ik, maar een proefproces zou ik zeker met belangstelling volgen. Een verbod lijkt me niet haalbaar, aangezien er ook een grondwettelijk recht bestaat om je eigen religie aan te hangen
Ik verwacht ook niet dat het zal gebeuren, zou ook een overdreven reactie zijn. Het is echter wel mogelijk om ze aan te klagen wegens discrimatie als er weer geen vrouw benoemd wordt bij een vacaturen.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:04:58 #125
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42196964
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:03 schreef Laton het volgende:
wie heeft die teamlead in godsnaam mod gemaakt zeg
Yvonne, why?>

edit: kan ook Dago geweest zijn trouwens
pi_42196997
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:59 schreef teamlead het volgende:

[..]
Maar je kunt niet volhouden dat die daden "uit naam van het geloof" werden gepleegd
Nee, dat wil ik zeker niet beweren, maar ik denk wel dat het celibaat een goede voedingsbodem is voor een ongezonde sexuele voorkeur.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:06:42 #127
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_42196998
quote:

[..]

Weet je ook eens hoe een moslim zich dagelijks voelt....

Femke heeft absoluut gelijk, hoewel ik het niet handig van haar vindt dat ze het aan de kaak stelt.

Kijk naar alle oorlogen in het verleden. Vrijwel allemaal hebben ze hun oorpsprong in een religieus geschil of een geschil dat indirect aan religie is verbonden.

Dit wil niet zeggen dat we zonder religie beter af zouden zijn, Ik denk dat er dan wel andere gemeenschappelijke redenen zijn om precies hetzelfde te doen.....maar dat blijft gissen
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  donderdag 28 september 2006 @ 13:07:14 #128
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42197008
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:06 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Nee, dat wil ik zeker niet beweren, maar ik denk wel dat het celibaat een goede voedingsbodem is voor een ongezonde sexuele voorkeur.
oh, absoluut eens hoor
pi_42197029
quote:
Een beetje God houd je dit soort uitspraken even keihard voor als je straks je plekje in de hemel komt opeisen om je daarna met een rotboog naar beneden te trappen. Ik zou er bijna gelovig van worden.
pi_42197129
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:58 schreef teamlead het volgende:

[..]

Een verbod op het recht alleen mannen te wijden zou ik aanvechten.
Als dat onder het discriminatieverbod zou vallen zou ook het discrimeren op geloof voor godsdiensten verboden zijn. Effectief is dat een verbod op religieuze overtuiging - en dat is bijna nog erger dan een religeuze overtuiging aan de macht.
pi_42197178
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:29 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

...
Ik ken het verschil tussen communisme en atheïsme en ik weet ook dat die twee elkaar niet uitsluiten Ik probeerde een voorbeeld te geven, had één van die twee weg moeten laten.
pi_42197285
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:15 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ik ken het verschil tussen communisme en atheïsme en ik weet ook dat die twee elkaar niet uitsluiten Ik probeerde een voorbeeld te geven, had één van die twee weg moeten laten.
Net zoals Christendom en communisme elkaar niet uitsluiten. Integendeel, volgens sommige Christenen was Jezus een protocommunist. Wat is je punt?
  donderdag 28 september 2006 @ 13:22:32 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_42197321
En over dit bericht is iedereen kennelijk heengestapt:
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:05 schreef buachaille het volgende:

[..]

Rustig, denk aan je cholesterolletje. Ze zegt dat er een coalitie tegen vrouwen bestaat. Dat is toch van de zotte. Alsof fundamentalisten vrouwenhaters zouden zijn. En de (mannelijke) Christenfundamentalist, wat dat dan ook mogen zijn, beschouwt de vrouw als gelijkwaardig maar weet dat er verschillen zijn tussen de man en vrouw. En die zijn er ook mevrouw Halsema. Er bestaan dus mensen die een andere overtuiging hebben Femke, en die zijn zo kwaad nog niet.
Dat is nou precies de manier waarop de Bas vd Vliesjes en andere (Christen)fundamentalisten proberen te beargumenteren dat het geoorloofd is vrouwen minder rechten te geven dan mannen.
Die verschillen zijn voornamelijk fysiek, ik kan idd een kind baren en voeden, dat kan een man niet, maar ik kan ook een Ikea kast in elkaar zetten, een lamp aansluiten en de olie bijvullen in de auto.
Oh, en btw, ik kan ook een belastingformulier invullen, een energierekening lezen en internetbankieren.
Er mogen dan wel verschillen tussen mannen en vrouwen zijn, maar deze zijn absoluut geen grond om vrouwen in hun vrijheden en rechten te beperken.
Ieder (M/V) die dat wel doet en daarbij ook nog eens zijn religie als excuus gebruikt, is IMHO zeer vrouwonvriendelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_42197430
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Net zoals Christendom en communisme elkaar niet uitsluiten. Integendeel, volgens sommige Christenen was Jezus een protocommunist. Wat is je punt?
Tsjonge, zo moeilijk was dat punt toch niet?

Dat niet-godsgelovigen ook stekelig reageren als ze het idee hebben dat hun levensovertuiging in een kwaad daglicht gesteld wordt.
pi_42197453
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik zla het even uitleggen, ze wil meer werk scheppen door arbeid goedkoper te maken. Dit wil ze betalen door het uitstoten van vervuiling duurder te maken.
Daarmee stimuleren ze dus meer arbeidsintensieve en dienstenbanen. De minst vervuilende soort zeg maar.
Telecom, prostitutie noem nog eens wat dienstbanen?

edit: ik blijf er bij: Meer werk is meer vervuiling.
pi_42197506
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:08 schreef Jarno het volgende:

[..]

Een beetje God houd je dit soort uitspraken even keihard voor als je straks je plekje in de hemel komt opeisen om je daarna met een rotboog naar beneden te trappen. Ik zou er bijna gelovig van worden.
Je gelooft niet, maar hebt praatjes voor 10.
Ik lul me daar zo uit, mensen doen provocerende uitspraken naar mij en dan doe ik ze terug en bij 8 van de 10 gevallen meende ik dat verhaal niet, maar er zouden mensen zijn die ik het liefst zou zien verrotten, ben ik heel eerlijk in en waarschijnlijk zou god ook die mensen het liefst zien verrotten.
pi_42197553
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsjonge, zo moeilijk was dat punt toch niet?

Dat niet-godsgelovigen ook stekelig reageren als ze het idee hebben dat hun levensovertuiging in een kwaad daglicht gesteld wordt.
Stekelig? Waar wordt stekelig gereageerd?
pi_42197588
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik lul me daar zo uit, mensen doen provocerende uitspraken naar mij en dan doe ik ze terug en bij 8 van de 10 gevallen meende ik dat verhaal niet, maar er zouden mensen zijn die ik het liefst zou zien verrotten, ben ik heel eerlijk in en waarschijnlijk zou god ook die mensen het liefst zien verrotten.
Er staat vast iets in de bijbel over spreken uit naam van (je) God. Of iets over het (ver)oordelen van je medemens. Hoe dan ook, ik denk niet dat het een positief iets is wat er over in staat.

"Ik lul me daar zo uit." als je voor de hemelpoort oog in oog staat met een almachtige God zeker. Man, je zou het driedubbel in je broek doen. Hilarisch! .
  donderdag 28 september 2006 @ 13:32:12 #139
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_42197601
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dit is waar Femke op doelde.....beetje self-fullfilling

pi_42197630
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:04 schreef teamlead het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik het met je eens hoor, maar wil daar wel de opmerking bij plaatsen dat de Paus (ook in zijn vorige functie) herhaaldelijk heeft gezegd dat de seksuele moraal die de kerk voorschrijft wel als totaalpakket gezien moet worden. En ik begrijp niet zo heel goed waarom de mensen die wel naar hem luisteren m.b.t. condoomgebruik weigeren om dat 2e deel van de boodschap te volgen. Wordt de boodschap van de Paus dan niet gewoon misbruikt door mannen die gewoon een condoom niet willen gebruiken?
Wanner de paus het graag als totaalpakket zou willen zien waarom blijven ze dan mensen dopen waarvan men weet dat deze maar een gedeelte van dit pakket te vervullen. Zou dat mischien zijn om toch maar tot die 1 miljard zieltjes te kunne komen?
pi_42197657
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:31 schreef Jarno het volgende:

[..]

Er staat vast iets in de bijbel over spreken uit naam van (je) God. Of iets over het (ver)oordelen van je medemens. Hoe dan ook, ik denk niet dat het een positief iets is wat er over in staat.

"Ik lul me daar zo uit." als je voor de hemelpoort oog in oog staat met een almachtige God zeker. Man, je zou het driedubbel in je broek doen. Hilarisch! .
er staat waarschijnlijk.

En geloof mij nou maar; ik zou het voor God zeker niet in mijn broek doen, ik zal vast wel het 1 en ander recht moeten lullen daar, een heilig boontje ben ik nooit geweest, maar ik heb geen echte schokkende dingen gedaan dus.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:35:47 #142
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42197688
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanner de paus het graag als totaalpakket zou willen zien waarom blijven ze dan mensen dopen waarvan men weet dat deze maar een gedeelte van dit pakket te vervullen. Zou dat mischien zijn om toch maar tot die 1 miljard zieltjes te kunne komen?
euh.. en hoe weet jij dat bij een baby?
pi_42197718
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:30 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Stekelig? Waar wordt stekelig gereageerd?
Hier, nu, door christenen die zich beledigd voelen. TS en teamlead bijvoorbeeld.
pi_42197722
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:34 schreef JohnDope het volgende:

En geloof mij nou maar;
Nah, sorry. Ben atheist.
pi_42197839
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Hier, nu, door christenen die zich beledigd voelen. TS en teamlead bijvoorbeeld.
Ze voelen zich ergens op aangesproken waar ze zelf helemaal niets mee te maken hebben (seksistisch fundamentalisme), omdat het woordje religie in de kritiek voorkomt. Lezen wat je wil lezen en de met de gebruikelijke retoriek reageren. "Hitler was een atheïst", dat soort dingen.
pi_42197894
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:35 schreef teamlead het volgende:

[..]

euh.. en hoe weet jij dat bij een baby?
Je weet het wel van de mensen die nog steeds het geloof beleiden en niet naar de totale regels die door het opperhoofd gesteld worden te leven, die zou je als kerk dan toch kunnen royeren als lid zijnde.

En over babies dopen daar wil ik het niet eens over hebben.

Ik vind namelijk dat mensen pas op hun 12e of zo mogen kiezen voor een geloof, er in nederland alleen nog maar openbare scholen mogen staan, en mensen een uitgebreide algemene geloofsontwikkeling op de lagere school moeten krijgen. IPV die christelijke gereformeerde, islamitische, enz.. basisscholen, waarbij de indoctrinatie van een geloofsovertuiging ook nog eens door de gemeenschap betaald wordt.
pi_42197899
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:36 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nah, sorry. Ben atheist.
Buitenaardsleven geloof je dus ook niet in?
  donderdag 28 september 2006 @ 13:44:12 #148
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42197902
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:41 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ze voelen zich ergens op aangesproken waar ze zelf helemaal niets mee te maken hebben (seksistisch fundamentalisme), omdat het woordje religie in de kritiek voorkomt. Lezen wat je wil lezen en de met de gebruikelijke retoriek reageren. "Hitler was een atheïst", dat soort dingen.
Geen idee waarom TS zich aangesproken voelde, maar ik voelde me aangesproken vanwege
quote:
Helaas bestaat er geen internationale coalitie voor vrouwen, maar wel een coalitie tegen vrouwen. Dat zijn de fundamentalistische moslims, maar ook de fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk. Dat is een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen. En de gevolgen zijn desastreus.''
en die volgens jou gebruikelijke retoriek heb ik hier niet voorbij zien komen maar goed ook, want Hitler was helemaal geen atheist, maar dat terzijde
pi_42197930
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:44 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Nondeju. Wat ben jij dóm zeg.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:47:14 #150
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42197984
quote:
[..]

Wat een dom verhaal van jou zeg.

Femke heeft haar atheistische aard laten zien? Ja, en? Is dat zo erg? Blijkbaar is dat slecht

Grappig hoe niet-gelovigen moeten oppassen wat ze zeggen over gelovigen maar dat gelovigen nooit hoeven op te passen wat ze zeggen over niet-gelovigen
Alsof je niet-gelovigen niet kunt kwetsen ofso.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 28 september 2006 @ 13:47:43 #151
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42197995
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:44 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Hele domme drogreden.
pi_42198010
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:41 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hitler was een atheist is hier niet door hun opgeworpen dacht ik.

Wel: als je atheisten in de schoenen schuift dat Hitler een atheist was, dan reageren atheisten - die met Hitler even wenig te maken hebben als zij met seksistisch fundamentalisme- éven als door een wesp gestoken. Met ontkenningen van het atheistisch gehalte van Hitler, ontkennen van oorzakelijk verband, etc.

Net als communisten die Stalin voor de voeten geworpen krijgen: Verdediging Stalin was geen communist en de USSR niet communistisch. Oftewel: ze zouden zich - als ze dit werkelijk geloven, niet eens aangesproken moeten voelen.

En net als de -niet aangesproken- christenen, voelen ze zich dat wel. En reageren even stekelig.
pi_42198018
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:45 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nondeju. Wat ben jij dóm zeg.
nee dus.
pi_42198033
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:47 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Hele domme drogreden.
Omdat
pi_42198034
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Telecom, prostitutie noem nog eens wat dienstbanen?

edit: ik blijf er bij: Meer werk is meer vervuiling.
financiën (dat is zeer breed) advies, ingenieurs bureau's, administratie, IT, alerlei juridische dingen etc etc. Eignelijk het meeste werk in Nederland.
pi_42198042
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

financiën (dat is zeer breed) advies, ingenieurs bureau's, administratie, IT, alerlei juridische dingen etc etc. Eignelijk het meeste werk in Nederland.
Dat levert meer vervuiling op.
pi_42198050
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:44 schreef teamlead het volgende:

[..]

Geen idee waarom TS zich aangesproken voelde, maar ik voelde me aangesproken vanwege
De katholieke kerk is dan ook een organisatie die zich seksistisch opstelt als het om vrouwen en macht gaat. Daar zijn ze vrij helder in . Als jij je door dat principe aangesproken voelt, moet je dat verdedigen.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:44 schreef teamlead het volgende:
en die volgens jou gebruikelijke retoriek heb ik hier niet voorbij zien komen maar goed ook, want Hitler was helemaal geen atheist, maar dat terzijde
Dan let je slecht op, TS heeft, vergeefs, een aantal keer getracht atheïsme te koppelen aan barbaarsheid.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:52:30 #158
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42198094
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je weet het wel van de mensen die nog steeds het geloof beleiden en niet naar de totale regels die door het opperhoofd gesteld worden te leven, die zou je als kerk dan toch kunnen royeren als lid zijnde.
wordt een aardige WFL-discussie zo, maar goed
de kerk royeert niet zomaar iemand als lid; Ook dwalende en verloren schapen zijn welkom in de kerk
quote:
En over babies dopen daar wil ik het niet eens over hebben.

Ik vind namelijk dat mensen pas op hun 12e of zo mogen kiezen voor een geloof, er in nederland alleen nog maar openbare scholen mogen staan, en mensen een uitgebreide algemene geloofsontwikkeling op de lagere school moeten krijgen. IPV die christelijke gereformeerde, islamitische, enz.. basisscholen, waarbij de indoctrinatie van een geloofsovertuiging ook nog eens door de gemeenschap betaald wordt.
tsja.. dan moet je ff Paus worden en het veranderen;
overigens: belijdenis in de protestantse kerk doe je ook pas als je volwassen bent als ik het goed heb
pi_42198098
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Hitler was een atheist is hier niet door hun opgeworpen dacht ik.

Wel: als je atheisten in de schoenen schuift dat Hitler een atheist was, dan reageren atheisten - die met Hitler even wenig te maken hebben als zij met seksistisch fundamentalisme- éven als door een wesp gestoken. Met ontkenningen van het atheistisch gehalte van Hitler, ontkennen van oorzakelijk verband, etc.

Net als communisten die Stalin voor de voeten geworpen krijgen: Verdediging Stalin was geen communist en de USSR niet communistisch. Oftewel: ze zouden zich - als ze dit werkelijk geloven, niet eens aangesproken moeten voelen.

En net als de -niet aangesproken- christenen, voelen ze zich dat wel. En reageren even stekelig.
Zal best, maar om weer ontopic te gaan: verschil is dat Halsema geen causaal, maar statistisch verband legt tussen religie en seksisme.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:54:12 #160
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42198137
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

De katholieke kerk is dan ook een organisatie die zich seksistisch opstelt als het om vrouwen en macht gaat. Daar zijn ze vrij helder in . Als jij je door dat principe aangesproken voelt, moet je dat verdedigen.
Ze zijn daar zeer helder in, zolang het hun eigen organisatie betreft ja. En daar hoeft Femke het ook niet mee eens te zijn, maar haar formulering vind ik echt onzinnig
quote:
[..]

Dan let je slecht op, TS heeft, vergeefs, een aantal keer getracht atheïsme te koppelen aan barbaarsheid.
da's voor rekening van TS dan. Ik geloof wat ik wil geloven. Als iemand niet wil (of kan) geloven, moet ie het lekker laten
  donderdag 28 september 2006 @ 13:58:13 #161
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198230
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:49 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Omdat
Omdat Jarno roept dat hij een atheist is. M.a.w. hij gelooft niet in God.
Dan roep jij: je geloofd DUS ook niet in buitenaardse wezens?

Die twee hebben dus niets met elkaar te maken.
Je kunt best in buitenaardse wezens geloven en niet in God.
Maar beredeneren dat hij niet uit buitenaardse wezens gelooft OMDAT hij niet in God geloofd...is best dom.
pi_42198251
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Omdat Jarno roept dat hij een atheist is. M.a.w. hij gelooft niet in God.
Dan roep jij: je geloofd DUS ook niet in buitenaardse wezens?

Die twee hebben dus niets met elkaar te maken.
Je kunt best in buitenaardse wezens geloven en niet in God.
Maar beredeneren dat hij niet uit buitenaardse wezens gelooft OMDAT hij niet in God geloofd...is best dom.
Ik zie hele duidelijke overeenkomsten tussen buitenaardsleven, Bijbel, God en Satan.
pi_42198252
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:54 schreef teamlead het volgende:

[..]

Ze zijn daar zeer helder in, zolang het hun eigen organisatie betreft ja. En daar hoeft Femke het ook niet mee eens te zijn, maar haar formulering vind ik echt onzinnig
De katholieke kerk oefent een bepaalde macht uit om hun mening kracht bij te zetten, door te dreigen hun volgelingen te excummuniceren als ze niet doen wat de kerk wil. Dat bedoelt Halsema met een "coalitie" met macht.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:54 schreef teamlead het volgende:
da's voor rekening van TS dan. Ik geloof wat ik wil geloven. Als iemand niet wil (of kan) geloven, moet ie het lekker laten
Ik heb je naam niet genoemd.
pi_42198266
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:22 schreef Leandra het volgende:
En over dit bericht is iedereen kennelijk heengestapt:
[..]

Dat is nou precies de manier waarop de Bas vd Vliesjes en andere (Christen)fundamentalisten proberen te beargumenteren dat het geoorloofd is vrouwen minder rechten te geven dan mannen.
Die verschillen zijn voornamelijk fysiek, ik kan idd een kind baren en voeden, dat kan een man niet, maar ik kan ook een Ikea kast in elkaar zetten, een lamp aansluiten en de olie bijvullen in de auto.
Oh, en btw, ik kan ook een belastingformulier invullen, een energierekening lezen en internetbankieren.
Er mogen dan wel verschillen tussen mannen en vrouwen zijn, maar deze zijn absoluut geen grond om vrouwen in hun vrijheden en rechten te beperken.
Ieder (M/V) die dat wel doet en daarbij ook nog eens zijn religie als excuus gebruikt, is IMHO zeer vrouwonvriendelijk.
Heel veel bijbelkennis heb ik helaas nog niet, maar de verschillen die in de Bijbel naar voren komen benadrukken met name de verzorgende en barende kant van de vrouw. Ook kunnen vrouwen geen leidende functie krijgen in de kerk.
Als je als vrouw wilt zien wat je kunt verwachten in een maatschappij waarin mensen niet meer naar de regels van God (en wellicht ook Allah dat weet ik niet) leven rij dan maar eens met je auto langs een straat waarin heroïnehoertjes staan te tippelen. Mensonwaardig, alles in de Bijbel is erop gericht om dit te voorkomen.
pi_42198299
quote:

[..]

............. Maar daar is Satan, de eeuwige rebel, de eerste vrijdenker en bevrijder der werelden. Hij laat de mens zich schamen voor de eigen dierlijke onwetendheid en gehoorzaamheid; hij emancipeert de mens, bestemt de mens tot vrijheid en humaniteit door hem aan te moedigen het fruit der kennis te eten ................
bron

donderdag 28 september 2006 @ 14:03:13 #166
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198323
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik zie hele duidelijke overeenkomsten tussen buitenaardsleven, Bijbel, God en Satan.
Jij wellicht. Maar er zijn wel meer dwazen in deze wereld. Voor mij en een heleboel andere mensen hebben ze geen ruk met elkaar te maken en/of sluiten ze elkaar niet uit.
pi_42198341
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:02 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

............. Maar daar is Satan, de eeuwige rebel, de eerste vrijdenker en bevrijder der werelden. Hij laat de mens zich schamen voor de eigen dierlijke onwetendheid en gehoorzaamheid; hij emancipeert de mens, bestemt de mens tot vrijheid en humaniteit door hem aan te moedigen het fruit der kennis te eten ................
bron

Satan hij zit al onder mijn voetzool.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:05:21 #168
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198376
quote:

[..]

Dat zijn geen atheisten, dat zijn agnosten.
pi_42198387
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:00 schreef buachaille het volgende:

[..]

Heel veel bijbelkennis heb ik helaas nog niet, maar de verschillen die in de Bijbel naar voren komen benadrukken met name de verzorgende en barende kant van de vrouw. Ook kunnen vrouwen geen leidende functie krijgen in de kerk.
Als je als vrouw wilt zien wat je kunt verwachten in een maatschappij waarin mensen niet meer naar de regels van God (en wellicht ook Allah dat weet ik niet) leven rij dan maar eens met je auto langs een straat waarin heroïnehoertjes staan te tippelen. Mensonwaardig, alles in de Bijbel is erop gericht om dit te voorkomen.
Ja dat is echt een goede vergelijking om heroinehoertjes te gaan vergelijken met vrouwen die gewoon een normaal leven willen hebben ipv als enige recht hun aanrecht te hebben. En ook te worden beschouwd als kinderfabrieken, ik dacht dat we de emancipatie beweging toch al in de jaren 70 gehad hebben en er voor vrouwen toch al veel vrijheden verworven zijn. Maar als ik hier sommige bekrompen reacties van gelovigen lees ben ik bang dat het nooit meer goed komt.
pi_42198391
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:03 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Jij wellicht. Maar er zijn wel meer dwazen in deze wereld. Voor mij en een heleboel andere mensen hebben ze geen ruk met elkaar te maken en/of sluiten ze elkaar niet uit.
ik zie wel vaker verbanden/overeenkomsten/relaties, waar gemiddelde nederlanders geen verbanden zien en dat er achteraf blijkt dat die verbanden er wel waren
I rest my case.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:07:46 #171
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198417
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:06 schreef JohnDope het volgende:

[..]

ik zie wel vaker verbanden/overeenkomsten/relaties, waar gemiddelde nederlanders geen verbanden zien en dat er achteraf blijkt dat die verbanden er wel waren
Geef eens een RELEVANT voorbeeld?
pi_42198436
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:07 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Geef eens een RELEVANT voorbeeld?
Persoonlijke zaken
  donderdag 28 september 2006 @ 14:09:27 #173
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198464
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:08 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Persoonlijke zaken
Precies. Niet terzake doende dus. Dat dacht ik al.

Typisch..dat omheendraai-gedrag
pi_42198508
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:09 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Precies. Niet terzake doende dus. Dat dacht ik al.

Typisch..dat omheendraai-gedrag
Serieus ik kan hele lappen tekst gaan plaatsen over welke verbanden ik allemaal zie tussen schepping, goden, buitenaardsleven, technology, spiritualiteit, etc.
Maar dat is verspeelde energie nu(en misschien ook niet goed voor me reputatie, voor het geval er ooit nog iemand mij gaat nazoeken op internet, u never know).
pi_42198525
Je maakt me wel benieuwd hoor, JD. Maak me gek, misschien bekeer ik me wel tot het JohnDopisme.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:13:55 #176
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198557
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:11 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Serieus ik kan hele lappen tekst gaan plaatsen over welke verbanden ik allemaal zie tussen schepping, goden, buitenaardsleven, technology, spiritualiteit, etc.
Maar dat is verspeelde energie nu.
Inderdaad. Want eerlijk gezegd zullen die verbanden allemaal beredeneerd zijn met behulp van drogredeneringen en foute aannames. Dat is altijd zo met zulke dingen.

Het feit dat je jezelf er al uitlult met het smoesje dat het de tijd niet loont geeft me ook al weer wat bekenden signalen

Maar je moet natuurlijk geloven wat je zelf wilt
pi_42198558
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

wordt een aardige WFL-discussie zo, maar goed
de kerk royeert niet zomaar iemand als lid; Ook dwalende en verloren schapen zijn welkom in de kerk
Ah dus ook de kerk werkt lekker mee aan de dubbele moraal van de ene kant wilt men wel dat de schapen alles doen zoals de paus het wilt maar als dat niet het geval is maakt het niet uit. Dat door de opmerkingen omtrent condooms van de paus dan indirect zoveel mensen omkomen dat mag dan weer wel. En een abortus niet. Ook in ons westen moet iedereen verpleegd worden totdat die dood is, euthanasie is onbespreekbaar. Maar dood door zogenaamde onschuld mag dan weer wel?
quote:
tsja.. dan moet je ff Paus worden en het veranderen;
overigens: belijdenis in de protestantse kerk doe je ook pas als je volwassen bent als ik het goed heb
Ik denk niet dat de paus ons schoolsysteem zal veranderen, femke en ander progressieve partijen daarintegen zie ik dit nog wel doen.
pi_42198598
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:13 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Inderdaad. Want eerlijk gezegd zullen die verbanden allemaal beredeneerd zijn met behulp van drogredeneringen en foute aannames. Dat is altijd zo met zulke dingen.
Als er iemand openminded is ben ik het wel, ik sta open voor alles, ik sluit niks uit en heb een goede visie op de realiteit.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:17:51 #179
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198651
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:15 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als er iemand openminded is ben ik het wel, ik sta open voor alles, ik sluit niks uit en heb een goede visie op de realiteit.
imho is dat je probleem.
pi_42198699
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:17 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

imho is dat je probleem.
laten we er maar gewoon over op houden en het er bij houden dat ik vaak verbanden heb gezien, die de gemiddelde nederlander niet zag, ik werd soms zelfs wel eens paranoide genoemd en dat achteraf bleek dat ik toch gelijk had
  donderdag 28 september 2006 @ 14:22:10 #181
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42198745
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:20 schreef JohnDope het volgende:

[..]

laten we er maar gewoon over op houden en het er bij houden dat ik vaak verbanden heb gezien, die de gemiddelde nederlander niet zag, ik werd soms zelfs wel eens paranoide genoemd en dat achteraf bleek dat ik toch gelijk had
Maar dat was allemaal in de persoonlijke sfeer zei je net

Laten we er inderdaad over ophouden.
Ik had niet gedacht het ooit nog te zeggen maar ik ben het voor deze éne keer met Halsema eens.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:32:50 #182
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42199007
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah dus ook de kerk werkt lekker mee aan de dubbele moraal van de ene kant wilt men wel dat de schapen alles doen zoals de paus het wilt maar als dat niet het geval is maakt het niet uit.
ken je het concept "vergeving" niet ofzo
quote:
Dat door de opmerkingen omtrent condooms van de paus dan indirect zoveel mensen omkomen dat mag dan weer wel.
ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden. Dus ook de mensen die geen condoom gebruiken, maar wel in het wilde weg in de rondte neuken. Dat aan de Paus toeschrijven is een zwakte bod
quote:
En een abortus niet.
Maar ook dan is vergeving mogelijk
quote:
Ook in ons westen moet iedereen verpleegd worden totdat die dood is, euthanasie is onbespreekbaar.
Net als abortus voortvloeiend uit de gedachte dat het niet aan een mens is om het leven van een ander te beeindigen.
quote:
Maar dood door zogenaamde onschuld mag dan weer wel?
[..]
quote:
Ik denk niet dat de paus ons schoolsysteem zal veranderen, femke en ander progressieve partijen daarintegen zie ik dit nog wel doen.
Je had het toch over de kinderdoop?

Overigens: de vrijheid van onderwijs is imho niets mis mee.
  donderdag 28 september 2006 @ 14:33:38 #183
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42199033
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

pi_42199182
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:00 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat van die kerk staat niet in de bijbel.
Wat er zoal in de bijbel staat laat ik even buiten beschouwing - wat de RK kerk zoal wil benadrukken in de vrouwelijk rol moet ze ook helemaal zelf weten - maar de RKkerk pleit voor het opnemen van verboden en regelingen in wetten die ook gelden voor niet-katholieken.
quote:
Als ik jou was zou ik die bijbel toch maar eens bestuderen - als er ergens wel niet heel moeilijk over wordt gedaan is het wel over prostitutie.
Over verslaving wordt volgens mij ook niet veel gesproken. Ja - Noah was een keer schandelijk dronken. Dus werd zijn zoon vervloekt. Logica..
pi_42199259
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:32 schreef teamlead het volgende:

ken je het concept "vergeving" niet ofzo
Ja als we alles zouden vergeven hadden we ook geen rechtspraak nodig
quote:
ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden. Dus ook de mensen die geen condoom gebruiken, maar wel in het wilde weg in de rondte neuken. Dat aan de Paus toeschrijven is een zwakte bod
Maar die mensen luisteren wel naar de paus als hij zijn verhaaltjes verteld, als deze geestlijke leider verteld dat condoomgebruik niet goed is dan vind ik dat moreel heel verwerpelijk. Zeker als je als leider van die groep wel graag die mensen aan je groep bind en blijft binden. En dan zich ervan af maken met de zogenaamde vergeving dat vind ik pas een zwaktebod.
quote:
Maar ook dan is vergeving mogelijk
Ja we blijven vergeven, dan vergeten we ook meteen erbij
quote:
Net als abortus voortvloeiend uit de gedachte dat het niet aan een mens is om het leven van een ander te beeindigen.
Geef mij dan maar de pil van drion dan doe ik het zelf als mijn tijd gekomen is. Verder ben ik blij dat er dan niet alleen maar gelovige artsen bestaan anders zouden we hier in nederland niet eens euthanasie kunnen uitvoeren.
pi_42199406
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat van die kerk staat niet in de bijbel.
Wat er zoal in de bijbel staat laat ik even buiten beschouwing - wat de RK kerk zoal wil benadrukken in de vrouwelijk rol moet ze ook helemaal zelf weten - maar de RKkerk pleit voor het opnemen van verboden en regelingen in wetten die ook gelden voor niet-katholieken.
[..]

Als ik jou was zou ik die bijbel toch maar eens bestuderen - als er ergens wel niet heel moeilijk over wordt gedaan is het wel over prostitutie.
Over verslaving wordt volgens mij ook niet veel gesproken. Ja - Noah was een keer schandelijk dronken. Dus werd zijn zoon vervloekt. Logica..
Mijn Bijbel bestaat ook uit het Nieuwe Testament.
pi_42199570
As van het kwaad? Halsema drukt zich nog zachtjes uit vind ik.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_42199583
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:49 schreef buachaille het volgende:

[..]

Mijn Bijbel bestaat ook uit het Nieuwe Testament.
Aangezien dat nieuwe testament het oude wel aanhaalt maar niet verwerpt vind ik dat vrij loos. De RK verwerpt bij mijn weten ook niet het OT, maar neemt het uitdrukkelijk op in 'de bijbel'.
pi_42199789
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Aangezien dat nieuwe testament het oude wel aanhaalt maar niet verwerpt vind ik dat vrij loos. De RK verwerpt bij mijn weten ook niet het OT, maar neemt het uitdrukkelijk op in 'de bijbel'.
Onjuist. Eén voorbeeld die me het snelst te binnen schiet : dankzij het nieuwe testament lopen de meeste mannen in Nederland nog met een voorhuidje rond.
pi_42200182
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:02 schreef buachaille het volgende:

[..]

Onjuist. Eén voorbeeld die me het snelst te binnen schiet : dankzij het nieuwe testament lopen de meeste mannen in Nederland nog met een voorhuidje rond.
Ja, sommige regels worden veranderd. Dat is wat anders dan het OT verwerpen.

Overigens weet ik niet of de besnijdenis-regel in het NT wordt beschreven (dus aangepast) of dat de kerk dit gedaan heeft.
pi_42200404
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, sommige regels worden veranderd. Dat is wat anders dan het OT verwerpen.

Overigens weet ik niet of de besnijdenis-regel in het NT wordt beschreven (dus aangepast) of dat de kerk dit gedaan heeft.
Handelingen 15:
19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;

20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
pi_42200764
Het Oude Testament is voor de katholieke kerk net zo onfeilbaar als het Nieuwe Testament. Vraag de paus eens naar Genesis .
pi_42200807
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:26 schreef buachaille het volgende:

[..]

Handelingen 15:
19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
Gaat dit over besnijden?
quote:
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
In Het OT is men ook niet steeds even lovend over hoererij, dat er in het NT ook afkeurende woorden over staan zegt mij niet veel. Ik heb het NT niet zo voor de geest, mogelijk wordt het daarin steeds afgekeurd. Dat zou een argument zijn.
pi_42200975
Even die handelingen erbij gepakt hoor. Het gaat hier inderdaad om de afzwakking van de wet van Mozes.
quote:
[5] Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.

[6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ [12] Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. [13] Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. [14] Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. [15] Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: [16] “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, [17] zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.”

[19] Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, [20] maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf.
pi_42201072
Halsema heeft natuurlijk groot gelijk. Een citaat uit een stuk van Rob Vreeken.
quote:
Als verslaggever bezocht ik de afgelopen twaalf jaar diverse VN-conferenties waar het Vaticaan één front vormde met conservatieve moslimlanden als Saudi-Arabië, Sudan, Pakistan en Iran – tégen ethische en maatschappelijke waarden die op z’n minst westers zijn, en volgens velen ook universele geldigheid hebben of zouden moeten hebben.

Het islamitisch-roomse front liet voor het eerst van zich horen op de VN-bevolkings-top van 1994 in Caïro. Aan de orde daar was een actieprogramma voor ‘seksuele en reproductieve gezondheid’. Vrouwen moesten centraal staan in alles wat te maken heeft met voortplanting. Het was een prachtig, baanbrekend programma, dat dankzij kundig opereren van de Nederlandse diplomaat Nic. Biegman werd gered uit moslim-roomse klauwen.

Het bleef niet bij papier. Met eigen ogen heb ik kunnen vaststellen dat overal ter wereld ‘Caïro’ heeft geleid tot kleinere gezinnen, gezondere moeders en baby’s, betere seksuele voorlichting, minder tienerzwangerschappen, enzovoort. Dit ondanks de obstructie door het Vaticaan en zijn moslimbroeders. Die maakten in de vergaderzaaltjes van Caïro bezwaar tegen alles waar we in het Westen vóór zijn: keuzevrijheid voor vrouwen, bestrijding van onveilige abortus, beschikbaarheid van condooms, voorlichting aan tieners, erkenning van homoseksualiteit, ja zelfs een onschuldige term als ‘seksuele rechten’ was voor het front taboe.
De slag om Caïro werd door de As Rome-Khartoem-Riyad verloren, maar sindsdien proberen ze, tot op de dag van vandaag en op steeds venijniger wijze, terrein terug te winnen.
bron
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 28 september 2006 @ 15:53:10 #196
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42201077
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:41 schreef Autodidact het volgende:
Het Oude Testament is voor de katholieke kerk net zo onfeilbaar als het Nieuwe Testament. Vraag de paus eens naar Genesis .
welk hoofdstuk?
pi_42201131
Dat moet je in de historische context zien. De vroege Christenen wilden zich om praktische redenen afscheiden van hun Joodse moederreligie. Die trend zie je op meer plekken in het NT.
pi_42201147
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

welk hoofdstuk?
1.
  donderdag 28 september 2006 @ 15:57:17 #199
158982 DubbelX
Ik zeg wat ik denk
pi_42201224
Ik vind dat iedereen zn kop moet houden over religie...
Christen
Moslim
Joods

als je het boek niet heb gelezen en daarna begrepen, dan moet jeje mond houwe...
Ik zeg wat ik denk en wat ik denk dat zeg ik
pi_42201296
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:55 schreef Autodidact het volgende:

[..]

1.
Is dat aan het begin ofzo. .
  donderdag 28 september 2006 @ 16:00:15 #201
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_42201325
Wel grappig. Als Wilders zoiets had gezegd zouden alle linksen op hun achterste benen staan en de rechtsen deze uitspraken verdedigen, nu Femke zoiets zegt is het precies andersom.
pi_42201351
Het OT is zelfs zó heilig, dat de komst van Jezus erin voorspeld zou worden.
pi_42201431
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

welk hoofdstuk?
De paus (de vorige danwel) verwerpt Genesis niet en ook het verhaal van Abraham en de monsterlijke opdracht zijn zoon te slachten niet . Oftewel: de RK houdt het OT (met toevoeging van het NT) in ere.
quote:
7-3-2203
Paus dicht over dood en opvolging
()

Het eerste deel van de bundel getiteld 'De Stroom' is een mystieke bezinning over de pracht van de natuur en de zoektocht van de mens naar God. Het tweede deel gaat over het boek Genesis en de Sixtijnse Kapel. De bezinning over de mens en het beeld van God, van de schepping tot het laatste oordeel is geïnspireerd door Michelangelo's kunst. Het derde vertelt over het thuisland van Abraham en het gesprek tussen de aartsvader en Isaac. Zijn enige zoon die hij moest offeren op de berg Moriah als bewijs voor zijn loyaliteit aan God.
pi_42201575
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:00 schreef Zwansen het volgende:
Wel grappig. Als Wilders zoiets had gezegd zouden alle linksen op hun achterste benen staan en de rechtsen deze uitspraken verdedigen, nu Femke zoiets zegt is het precies andersom.
Voor Wilders zou het een hele vreemde uitspraak zijn, met zijn 'joods-christelijk' fundament onder de beschaving.

Maar zou hij zoiets zeggen zouden de christenen éven boos zijn als nu op Halsema, maar zouden niet-christenen er inderdaad een andere boodschap uit oppikken dan ze nu doen. Niet onterecht denk ik. Ik denk dat Wilders en Halsema zelden hetzelfde voor ogen hebben - zelfs als ze een gelijke uitspraak doen.
  donderdag 28 september 2006 @ 16:19:32 #205
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42202006
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:55 schreef Autodidact het volgende:

[..]

1.
mwah.. het scheppingsverhaal in hoofdstuk 2 is beter geschreven

maarre: als je bedoelt of de Paus de evolutie afwijst: nee dus
pi_42202029
Groen Links begint dan ook steeds meer en meer een soort van milieubewuste VVD te worden ofzo. Iig qua liberaal gedachtengoed. Vandaar dat ik de haast dwangmatige aversie uit die hoek ook niet zo begrijp.
pi_42202197
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:19 schreef teamlead het volgende:

[..]

mwah.. het scheppingsverhaal in hoofdstuk 2 is beter geschreven

maarre: als je bedoelt of de Paus de evolutie afwijst: nee dus
Bron? De paus wijst Genesis 1 volgens jou dus af .
pi_42202360
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:25 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Probleem is natuurlijk dat ook de paus donders goed weet dat (een vorm van) schepping en (een vorm van) evolutie elkaar niet uit hoeven te sluiten. Maar goed, zo genuanceerd kan hij niet naar buiten treden (en wat dat betreft zit hij dus gevangen in zijn eigen geloof en dogma's) en dus kan hij niet anders dan de evolutie leer als onjuist bestempelen. Maar dat er een heel leger theologen in dienst van het Vaticaan zich dagelijks aan dit onderwerp wijden staat voor mij eigenlijk wel vast.
pi_42202641
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:20 schreef Jarno het volgende:
Groen Links begint dan ook steeds meer en meer een soort van milieubewuste VVD te worden ofzo. Iig qua liberaal gedachtengoed. Vandaar dat ik de haast dwangmatige aversie uit die hoek ook niet zo begrijp.
Juist wel, het is angst voor iets dat ze eigenlijk zelf ook willen?
pi_42202878
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:39 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Juist wel, het is angst voor iets dat ze eigenlijk zelf ook willen?
Goed mogelijk. Ik zou als VVD ook zeker Groen Links in de gaten houden, want D'66 als gatenvullertje is er niet meer bij straks vrees ik...
  donderdag 28 september 2006 @ 16:48:21 #211
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42202945
“De zeggenschap van vrouwen terugdringen” (Femke) - dat noem ik “remancipatie”, al zou ik nooit van een "as van het kwaad " willen spreken - die terminologie bevalt me niet.

In Nederland zijn mannen zoals de Leidse professor Kinneging bezig de zeggenschap van vrouwen terug te dringen, met “remancipatie” dus. “Remancipatie”- het directe tegenovergestelde van emancipatie. “Remanipatie”: de vrouw terug onder de heerschappij van de man, en de man onder de heerschappij van de staat.
Vergeefs zoekt men bij Kinneging ( “Geografie van goed en kwaad”) naar een reflectie over het feit dat zeer veel geweld juist in gezinnen plaatsvindt, en dat het gezin voor veel mensen, vooral vrouwen en kinderen, nauwelijks “Een haven in een harteloze wereld” ( hoofdstuk in Geografie van goed en kwaad) is. Kinneging zegt over het huwelijk: “Het huwelijk is hiërarchisch: de man is het hoofd van het gezin.[...] ” en “Mannelijke ontrouw vormt dus in een aantal opzichten geen grote bedreiging voor het huwelijk en het gezin.”(p.201,206) Kinnegings verdediging van een patriarchaal gezin met een dubbele morele standaard is een voorbeeld van een laatste restant van een mannelijke superioriteitswaan die sommigen cultiveren met een beroep op sacrale teksten en de traditie van eeuwen her. Het huwelijk kan met zeer goede argumenten verdedigd worden, maar een beroep op patriarchale structuren is een zwaktebod.
pi_42202991
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:46 schreef Jarno het volgende:

[..]

Goed mogelijk. Ik zou als VVD ook zeker Groen Links in de gaten houden, want D'66 als gatenvullertje is er niet meer bij straks vrees ik...
In België werkte liberaal, sociaal democratisch, groenen ook heel aardig. In Duitsland gaan er nu ook stemmen voor op een dergelijke coalitie nu het niet blijkt te boteren tussen CDU en SPD.
Als de VVD in staat blijkt de verdonken buiten te houden dan biedt dat zeker perspectief.
pi_42204305
quote:
Klopt, maar met het verschil dat Wilders onderdrukking door vrouwen in streng gereformeerde gemeenschappen als onderdeel van de Nederlandse cultuur ziet. Gevalletje wel de splinter in andermans oog zien maar niet de balk ik je eigen.
  donderdag 28 september 2006 @ 17:51:29 #214
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42204912
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:25 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Paus wil discussie over evolutie stimuleren (onder andere )

Benedictus neigt wat meer naar creationisme dan zijn voorganger, maar ook Benedictus zegt niet dat er geen evolutie heeft plaatsgevonden

edit: op edit: dat was wel een heul slechte bron

dat zegt de kerk trouwens al heul lang niet meer
  donderdag 28 september 2006 @ 17:55:04 #215
158982 DubbelX
Ik zeg wat ik denk
pi_42205037
wil Femke of Famke weet ik veel hoe die neandertaler heet.....Verdonk zn plekkie
Ik zeg wat ik denk en wat ik denk dat zeg ik
pi_42205244
Ik als moslim vind dat ze gelijk heeft.
Allah Al Watan Al Malik
pi_42205475
Ik stem VVD, maar hiermee zou ik bijna op GL gaan stemmen (niet dat ik dat doe natuurlijk...)

Alhoewel, de 1e die voorstelt artikel 23 (speciaal onderwijs) af te schaffen kan daar wel op rekenen...
pi_42206465
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:09 schreef Scheepschroef het volgende:

Alhoewel, de 1e die voorstelt artikel 23 (speciaal onderwijs) af te schaffen kan daar wel op rekenen...
De 1e die voorstelt artikel 23 (staatsbekostiging onderwijs) af te schaffen kan op mijn stem rekenen.
  donderdag 28 september 2006 @ 18:39:03 #219
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42206487
Tijdens de Algemene Beschouwingen heeft Femke Halsema de Klare Taalprijs gewonnen 'voor haar heldere en humorvolle uitdrukkingen.' Deze prijs is toegekend door de Jargonbrigade van de Nationale Jeugdraad.

De Jargonbrigade wil politici aanmoedigen om duidelijke taal te spreken. Vanaf de publieke tribune volgden jongeren de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer. "Femke Halsema had duidelijke uitspraken, weinig moeilijke woorden en jonge taal met goede voorbeelden. Bovendien vráágt zij ook om klare taal van de andere politici als ze een antwoord te verwarrend of onduidelijk vindt."
http://www.groenlinks.nl/(...)2005-12-02.0155/view
  donderdag 28 september 2006 @ 19:20:30 #220
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42207810
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:20 schreef Jarno het volgende:
Idd, ze gaan steeds meer rechtste standpunten krijgen. Lijkt wel of ze 180 graden aan het draaien zijn
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42207951
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, ze gaan steeds meer rechtste standpunten krijgen. Lijkt wel of ze 180 graden aan het draaien zijn
Valt wel mee het is niet wezelijk anders dan wat ze jaren geleden verkondigden..
pi_42208048
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Valt wel mee het is niet wezelijk anders dan wat ze jaren geleden verkondigden..
Idd. Ik heb Groen Links dan ook nooit echt erg links gevonden. Niet zoals een SP dat is, bijvoorbeeld. De (wederom, haast dwangmatige) aversie is me dan ook compleet onduidelijk en lijkt toch erg op napraterij.
pi_42208157
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Idd. Ik heb Groen Links dan ook nooit echt erg links gevonden. Niet zoals een SP dat is, bijvoorbeeld. De (wederom, haast dwangmatige) aversie is me dan ook compleet onduidelijk en lijkt toch erg op napraterij.
Natuurlijk is dat napraterij. Maar ja dat is zo makkelijk he?
  donderdag 28 september 2006 @ 20:08:10 #224
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42209612
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:29 schreef du_ke het volgende:
Natuurlijk is dat napraterij. Maar ja dat is zo makkelijk he?
Ja, daar is links best goed in net zo als het zeiken over, schopen tegen en klagen over het huidige kabinetsbeleid
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 28 september 2006 @ 20:14:41 #225
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_42209879
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:24 schreef Jarno het volgende:
Maar goed, het is natuurlijk erg hip om als gelovige snel beledigd te zijn tegenwoordig.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_42210048
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
Ik als moslim vind dat ze gelijk heeft.
Dat is heel eerlijk om van jezelf te zeggen. Maar beschouw je jezelf als fundamentalist of als moslim "op hoge wielen" zoals 't Hart zou zeggen?
pi_42210291
quote:
Op donderdag 28 september 2006 19:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik vind ze wel redelijk uitwisselbaar:
pi_42210467
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:23 schreef buachaille het volgende:

[..]

[afbeelding]
Gut, nou je het zegt. Het zijn allebei mensen!
pi_42210605
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Gut, nou je het zegt. Het zijn allebei mensen!
Kijk dan maar niet te lang naar die kwaadaardige blik, Medusa was ook een mens.
pi_42210675
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:18 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat is heel eerlijk om van jezelf te zeggen. Maar beschouw je jezelf als fundamentalist of als moslim "op hoge wielen" zoals 't Hart zou zeggen?
Ik beschouw mezelf als gewoon rationeel moslim.
Allah Al Watan Al Malik
pi_42211344
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:31 schreef buachaille het volgende:

[..]

Kijk dan maar niet te lang naar die kwaadaardige blik, Medusa was ook een mens.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand...
.. jij bent ook een mens.

Die twee zijn niet speciaal kwaadaardig. Kwaadaardigen zitten niet in het Nederlands parlement - als er wel iets kwaadaardigheid afstraft is het een leven van vergaderen met politieke tegenstanders wel. Nooit eens lekker iets doen en altijd netjes blijven..

Je kan hun overtuiging schadelijk voor de samenleving vinden, maar dat is iets heel anders dan kwaadaardigheid van individuen.
pi_42212800
Femke heeft wel mooie ogen <3
pi_42213439
quote:
[..]

Ik heb wel weet van de Bijbel. En inderdaad. De bijbel is een boek geschreven ter eer en glorie van de man. Misschien moest jij dat boek nog maar eens lezen. Het is vrouwonvriendelijkheid ten top. Nooit opgevallen dat er in het Vaticaan en de SGP alleen mannen zitten? In de NT wordt als volgt de rol van de vrouw o.a. omschreven:

1 Korintiërs 14:34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.

Ik ken geen Dolle Mina die zich hierin kan vinden. Ik kan zo nog talloze vrouwonvriendelijk stukken uit het NT (en natuurlijk nog veel meer uit het OT oplepelen. Maar ja, vanaf de kansel komen die niet ter sprake. Er zitten te veel vrouwen in de kerk (meer als mannen, waarom???)
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 28 september 2006 @ 21:31:00 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_42213614
Ik heb een hekel aan Halsema, elke keer als ze praat heb ik een dwangmatige neiging de fiets naar het binnenhof te pakken en persoonlijk d'r kaken uit elkaar te trekken. Maar na d'r liberale manifest die ik op vrijwel alle punten steun, en dan ook nog eens zo opkomen voor mensenrechten, ga ik nu serieus denken om op haar te stemmen.

Jammer dat de rest van de partij van die boomknuffelaars zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_42215413
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:09 schreef Scheepschroef het volgende:
Ik stem VVD, maar hiermee zou ik bijna op GL gaan stemmen (niet dat ik dat doe natuurlijk...)

Ik kan me nog één man herinneren die dat durfde te zeggen: D66-er Rogier van Boxtel. Helaas is die ook allang exit.
pi_42216139
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:08 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik kan me nog één man herinneren die dat durfde te zeggen: D66-er Rogier van Boxtel. Helaas is die ook allang exit.
Zonder die rare uitruil van 1917 (de liberalen kregen hun algemeen (vrouwen) kiesrecht en de confessionelen de vrijheid van godsdienstonderwijs) zou de term "islamitische school" niet eens voorkomen. Maar bij een recente peiling bleek dat 70% van de NL-ers vond dat islamieten hier geen recht op hadden en andere religies niet. Hoezo hypocriet...

Als je het over integratie hebt dan is het eerste waar je toch aan denkt dat kinderen niet naar apparte scholen gaan. In de jaren '50 waren er de katholieken die wel even zoveel kinderen zouden fokken dat zij uitendelijk de dienst uit zouden maken, met als middelpunt natuurlijk de katholieke school.

NL is z'on beetje het enige land wat dit heeft, en we maken het er onzelf niet makkelijker mee. Als het CDA een beetje slim was zouden ze afschaffing gewoon steunen voordat de toekomstige PvdAllochtonen niet meer wil... Religie is niet iets wat in het onderwijs thuis hoort.
  donderdag 28 september 2006 @ 22:27:01 #237
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42216248
quote:

[..]

Grow up!
Pugna Pro Patria
  donderdag 28 september 2006 @ 22:29:26 #238
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_42216361
Gelijk heeft ze. Religie is nu eenmaal een politiek instrument, maar er is uiteraard een verschil met geloof. Snap niet wat er mis met haar uitspraak is.
quote:
En Herben, eveneens rooms-katholiek, noemde de uitspraken ,,beledigend voor de mensen die in Staphorst naar de televisie zitten te kijken en die worden vergeleken met keelafsnijders''.
Ze mogen helemaal geen tv kijken
pi_42216683
quote:
Op donderdag 28 september 2006 21:27 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik heb wel weet van de Bijbel. En inderdaad. De bijbel is een boek geschreven ter eer en glorie van de man. Misschien moest jij dat boek nog maar eens lezen. Het is vrouwonvriendelijkheid ten top. Nooit opgevallen dat er in het Vaticaan en de SGP alleen mannen zitten? In de NT wordt als volgt de rol van de vrouw o.a. omschreven:
Nou zo erg is het ook weer niet:
quote:
God verleent vrouwen vaak geestelijk gezag. Meerderen waren godsdienstige leiders van Gods volk. Denk aan Mirjam, Debora, Chulda, Ester, Junia en Kuria. Tien vrouwen zijn auteurs van merkwaardige delen van de Schrift, 6 in het Oude Testament en 4 in het Nieuwe Testament. In 22 Schriftplaatsen is sprake van profete­ren door vrouwen, 13 in het Oude en 9 in het Nieuwe Testament. Geestelijke gaven in de gemeente zijn onafhankelijk van iemands geslacht en een tiental van de gaven kunnen niet zonder een spreken uitgeoefend worden. Dit spreken door vrouwen gebeurde ook in de eredienst van de gemeente (1 Kor. 11:5; 14:26; Kol. 3:15-16).
  donderdag 28 september 2006 @ 22:48:27 #240
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42217224
quote:
Op donderdag 28 september 2006 20:23 schreef buachaille het volgende:

[..]

[afbeelding]
Idd zie ze allebei het liefst in de oppositie als ze al in de kamer plaats moeten nemen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 28 september 2006 @ 23:30:08 #241
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_42219025
quote:
Koeiepoep, en je weet het!~het verschil zit hem in de nuance die Wilders nu eenmaal niet beheerst
  donderdag 28 september 2006 @ 23:34:43 #242
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42219216
Het grappige aan de bijbel heb ik altijd gevonden, is dat men tot 700 (of zoiets) vrouwelijke priesters heel normaal vond. Toen stond het ineens anders geschreven, en sindsdien heb ik geen vrouwelijke priester meer gezien.

Altijd lachen met die gelovigen. Die weten ineens wat een andere bedoelt.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 29 september 2006 @ 09:32:04 #243
54787 nweenink
Er is altijd wat te vieren!
pi_42225101
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
Rouvoet is erg cool, helder en duidelijk! Die denkt eerst voor hij praat, en als hij dan wat zegt dan is ook direct duidelijk wat hij bedoeld en waar hij heen wil.
pi_42225535
quote:
Op donderdag 28 september 2006 23:34 schreef Yildiz het volgende:
Het grappige aan de bijbel heb ik altijd gevonden, is dat men tot 700 (of zoiets) vrouwelijke priesters heel normaal vond. Toen stond het ineens anders geschreven, en sindsdien heb ik geen vrouwelijke priester meer gezien.
Bron?
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:21:29 #245
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42226192
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:53 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Bron?
Die bron wil ik ook wel eens zien maar het is algemeen bekend dat er dingen in de loop der eeuwen herschreven zijn, verdwenen zijn, anders vertaald zijn etc.

Op het gezag van pauzen, door monniken (de mensen die bijbels vertaalden en opschreven) met eigen ideeen etc.
pi_42226310
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:21 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Die bron wil ik ook wel eens zien maar het is algemeen bekend dat er dingen in de loop der eeuwen herschreven zijn, verdwenen zijn, anders vertaald zijn etc.

Op het gezag van pauzen, door monniken (de mensen die bijbels vertaalden en opschreven) met eigen ideeen etc.
Jazeker. Hier een goed boek daarover. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat vrouwelijke priesters normaal waren, dus daar ben ik wel benieuwd naar.
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:31:04 #247
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_42226455
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 09:53 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Bron?
Da Vinci Code ofc...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_42226486
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:31 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Da Vinci Code ofc...
*kreun*
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:36:25 #249
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_42226636
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:32 schreef Jarno het volgende:

[..]

*kreun*
Ik *kreun* mee
Alhoewel hij het vast niet serieus bedoeld
pi_42285688
Mag ik Halsema nu aanklagen wegens racisme tegen moslims
pi_42285912
'haha'
  zondag 1 oktober 2006 @ 18:46:45 #252
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_42286832
quote:
Met jou als huisclown.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 20:58:40 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42291248
misschien is fundamentalist definieren??
want het zijn toch meestal de wat fanatiekere (christelijke) gelovigen die zilverpapiertjes verzamelen voor de Congo.

dat ze dan willen dat hun vrouwen thuis aan het aanrecht staat interesseert me niet zo heel veel, niemand dwingt mevrouw om met het heerschap te trouwen lijkt me ... ze kan ook gewoon nee zeggen bv
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_42292111
Ze heeft volledig gelijk op de manier zoals ze het zei (en dat is iets genuanceerder dan de TT)
pi_42292622
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:19 schreef Genverbrander het volgende:
Ze heeft volledig gelijk op de manier zoals ze het zei (en dat is iets genuanceerder dan de TT)
Het heeft helemaal niets te maken met de topictitel. Sp3c, waarom staat dat er nog?
  zondag 1 oktober 2006 @ 21:44:33 #256
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42293085
quote:
En Herben, eveneens rooms-katholiek, noemde de uitspraken ,,beledigend voor de mensen die in Staphorst naar de televisie zitten te kijken en die worden vergeleken met keelafsnijders''.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 21:48:15 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42293193
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:31 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Het heeft helemaal niets te maken met de topictitel. Sp3c, waarom staat dat er nog?
ik doe nix in pol

en al zou het zo zijn dan weet ik nog geen betere titel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_42293231
. Ze zegt dit helemaal niet. Een betere titel zou zijn: "Halsema bekritiseert religieus fundamentalisme"
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:07:16 #259
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42293828
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:50 schreef Autodidact het volgende:
. Ze zegt dit helemaal niet. Een betere titel zou zijn: "Halsema bekritiseert religieus fundamentalisme"
Veel te genuanceerd voor een koptekst. Het volk moet vermaeckt worden.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:11:31 #260
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42294015
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:07 schreef Ringo het volgende:

[..]

Veel te genuanceerd voor een koptekst. Het volk moet vermaeckt worden.
Maar wel een TT die veel meer de lading dekt
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42294098
quote:
Klopt. Die mogen niet naar buiten.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_42294110
Dat is een leugen, net zoals de topictitel smaad is. De lading is: "Halsema bekritiseert religieus fundamentalisme". Martijn, lees eens wat ze zegt.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:21:55 #263
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42294433
Wat een gezever.

Nieuwe TT of niet, ze heeft zich de woede van de koppensnellers allang op de hals gehaald.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:33:19 #264
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42458880
quote:

[..]

Dat verklaart je hysterische reacties op Fok! wel aardig.

Het gaat slecht --> dus slechter dan vroeger --> dus wat er in Openbaringen staat is waar en we kunnen binnenkort een messias op een wolk verwachten --> dus christenen hebben altijd gelijk
pi_42460176
Ik kan niet anders dan vaststellen dat ik het volkomen eens ben met de opmerkingen van Halsema. De verbolgen reacties van mensen die zich aangesproken voelen, zijn des te typischer. Of je voelt je aangesproken omdat je er dezelfde bekrompen opvattingen op nahoudt (dan weet je ook eens wat het is om beledigd en gediscrimineerd te worden), of je houdt er (gelukkig) niet van die bekrompen opvattingen op na, dus hoef je je niet aangesproken te voelen.

Halsema staat gewoon in haar recht. En ze heeft nog gelijk ook. Religie veroorzaakt veel ellende, pijn, achterstelling en discriminatie.
pi_42469254
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:13 schreef sigme het volgende:
Halsema is atheist. Ik zou niet weten wat je bedoelt met Femke heeft haar atheïstische aard laten zien.

Ik ben het met haar eens, religies zijn bronnen van kwaad. Ook van goed trouwens.
Net zoals drugsgebruik een bron van veel kwaad is en alcohol in het verkeer en slechte opvoedingen en geweld op televisie . Het begint mij goed de keel uit te hangen dat mensen suggereren dat religie een monopoliepositie bezit op het kwaad.
pi_42472307
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 00:40 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Net zoals drugsgebruik een bron van veel kwaad is en alcohol in het verkeer en slechte opvoedingen en geweld op televisie . Het begint mij goed de keel uit te hangen dat mensen suggereren dat religie een monopoliepositie bezit op het kwaad.
TS suggereert dat, Halsema niet. Lees eens verder dan de titel.

Wat een vertoning.
pi_42473383
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 00:40 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Wat vreemd om daarbij mijn post aan te halen. Ik had er notabene bij staan dat religies ook een bron van goed zijn.

En uiteraard zijn er meer bronnen van kwaad - maar religieus fundamentalisme is een as - een plaats waar kwaad kan verzamelen en groeien.

Overigens zij Halsema ook niks over religie als bron van kwaad, maar iets over fundamentalisme als as van kwaad.
pi_42473437
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 19:24 schreef dVTB het volgende:
Ik kan niet anders dan vaststellen dat ik het volkomen eens ben met de opmerkingen van Halsema. De verbolgen reacties van mensen die zich aangesproken voelen, zijn des te typischer. Of je voelt je aangesproken omdat je er dezelfde bekrompen opvattingen op nahoudt (dan weet je ook eens wat het is om beledigd en gediscrimineerd te worden), of je houdt er (gelukkig) niet van die bekrompen opvattingen op na, dus hoef je je niet aangesproken te voelen.

Halsema staat gewoon in haar recht. En ze heeft nog gelijk ook. Religie veroorzaakt veel ellende, pijn, achterstelling en discriminatie.
!
pi_42473605
Laten we niet alle religies op één hoop schuiven. Het zijn specifiek de islam en christendom die zoveel ellende veroorzaken, zowel in het heden als in het verleden. Die tientallen andere religies, ach.
De bronnen van deze ellende zijn uiteraard de bijbel en koran, 2 boeken die aanhangers van meer beschaafde religies en niet-religieuzen de stuipen op het lijf jagen. Helaas is het gebruikelijk om publiekelijk te doen alsof deze twee vieze boekjes van bijzondere kwaliteit zijn, wat ongetwijfeld het resultaat is van vele eeuwen van religieus geweld en intimidatie door de aanhangers van deze boekjes.
pi_42474181
Het zijn ook niet religies die zo kwaad zijn - het is het fanatisme. Fundamentalisme.
De grote monotheistische religies lenen zich meer voor kwaadaardig fanatisme dan andere religies.
pi_42474289
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:41 schreef sigme het volgende:
Het zijn ook niet religies die zo kwaad zijn - het is het fanatisme. Fundamentalisme.
De grote monotheistische religies lenen zich meer voor kwaadaardig fanatisme dan andere religies.
Ik neem me telkes weer voor een gematigde en enigzins diplomatieke post neer te zetten, totdat het christendom/islam/koran/bijbel ter sprake komt. Dan stijgt m'n bloeddruk spontaan en kost het me de grootste moeite me enigzins te beheersen.
Al moet ik ook zeggen dat daar wel enige reden voor is, als je de staat van dienst van die religies zo bekijkt.
(bloeddruk begint weer op te lopen )
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:38:46 #273
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42479135
Wat een fijn voorbeeld van een topic dat begint met een misinterpretatie, en waar weken later nog steeds mensen die misinterpretatie van TS overnemen.

Mensen lezen ook gewoon wat ze willen lezen...

De reacties van de overige kamerleden op deze uitspraak zijn overigens van een opvallend triest niveau. Mat Herben spant hierbij wel de kroon. Wat een prutser is het ook.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_42479401
quote:

Ja logisch.. dat is de wet van de grote aantallen, wat leidt tot meer fanatiekelingen en wat leidt tot onaantastbaarheid van de dogma's.
Hindoeisme is polytheistisch, maar in India heb je ook hindoe-fundamentalisten en enkelen van hen gaan over tot geweld ' ter verdediging' van ' het bedreigde cultuurgoed'... cq vermeende bedreiging van de eigen ethniciteit.
pi_42489933
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja logisch.. dat is de wet van de grote aantallen, wat leidt tot meer fanatiekelingen en wat leidt tot onaantastbaarheid van de dogma's.
Volgens mij is het mono-aspect een uitnodiging tot fanatisme, waarbij fanatisme dan weer leidt tot groei, dankzij de ijverige inzet. Dankzij de grote aantallen komt er aan het fanatisme een eind, uiteindelijk is het geloof zo breed geworden dat ook niet-fanatici geloven.
quote:
Hindoeisme is polytheistisch, maar in India heb je ook hindoe-fundamentalisten en enkelen van hen gaan over tot geweld ' ter verdediging' van ' het bedreigde cultuurgoed'... cq vermeende bedreiging van de eigen ethniciteit.
Elke ideologie en elke religie kan fanaten herbergen. Maar de niet mono-logen zijn er blijkbaar toch minder toe geneigd.
pi_42490098
quote:
Je bent wel wat optimistisch over de houding van het christendom t.o.v. vrouwen.
In de bijbel wordt royaal gestrooid met vrouwonvriendelijke passages.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_42493121
zoals
1 Kor 11:6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen.
pi_42493626
laat ik mezelf eens citeren
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:56 schreef Reya het volgende:
Van Femke Halsema valt dan in ieder geval weer niet te zeggen dat ze de christelijke kiezer probeert te paaien
quote:
Nou, Halsema had het duidelijk over fundamentalisten. Dat vervolgens een stel fundamentalisten van de SGP en CHU (en Matt Herben ) beginnen te steigeren is tekenend. Ik heb deze "affaire" verder niet gevolgd, maar Halsema maakt een punt dat denk ik ook door veel gematigde christenen wordt gedeeld. De fundamentalisten, altijd alert, altijd vals, gaan vervolgens instinctief tot actie over om van haar vrij gerichte kritiek een soort van algehele anti-christelijke opmerking te maken. Terwijl haar kritiek in feite duidelijk gericht was op de freaks van o.a. de SGP en CHU en niet de gewone normale christenen.
Waarmee in mijn ogen wéér eens bewezen is dat die SGP-ers en CHU-ers mensen van laag allooi zijn
En Halsema heeft lijkt het, al kan ik me vergissen, dit niet of te laat in de gaten gekregen. (niet dat van het lage alllooi, maar de retorische truc van die Van Der Vlies om er een anti-christelijke opmerking van te maken)
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:28:07 #279
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42522599
quote:
Ik vraag me sterk af in hoeverre er een onderscheid bestaat tussen die twee. Veel religieuzen worden opgevoed met het idee van een almachtige god, die over jouw zieleheil zal oordelen, dat je een zandkorreltje bent, dat het tijdperk van de wetteloze mens aan zal breken, dat het alleen maar slechter zal gaan met de aarde en dat je het boekje waar het allemaal instaat vooral ontzettend serieus moet nemen. Nog een stel bange ouders erbij, en voila, de perfecte voedingsbodem voor een fanatist.
pi_42523244
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:28 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ik vraag me sterk af in hoeverre er een onderscheid bestaat tussen die twee. Veel religieuzen worden opgevoed met het idee van een almachtige god, die over jouw zieleheil zal oordelen, dat je een zandkorreltje bent, dat het tijdperk van de wetteloze mens aan zal breken, dat het alleen maar slechter zal gaan met de aarde en dat je het boekje waar het allemaal instaat vooral ontzettend serieus moet nemen. Nog een stel bange ouders erbij, en voila, de perfecte voedingsbodem voor een fanatist.
Voedingsbodem, ja. Maar de meeste gelovigen geloven het wel. Die denken dat die god ook zo'n onredelijke peer niet zal zijn en bovendien goedheid en liefde is en van die dingen meer. Dat soort gelovigen heb je natuurlijk niks aan voor de verspreiding van de waarheid, vandaar dat predikers enzo meer uit fanatici bestaan. Die het ware geloof prediken, met veel opoffering en lijden erin.

[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 09-10-2006 20:51:30 ]
pi_42523486
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:28 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ware het niet dat de meeste gelovigen geen flauw benul hebben van wat er in hun boekje staat.
pi_42523794
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:20 schreef sigme het volgende:

Elke ideologie en elke religie kan fanaten herbergen. Maar de niet mono-logen zijn er blijkbaar toch minder toe geneigd.
Er zit wel wat in het idee dat een enkele opperheer meer aansluit bij menselijk autoritairisme. Simpeler allemaal.
Die beveelt en de gelovige moet gehoorzamen. En dan is het makkelijker fanatiek te worden.
Maar de succesvolle grote theismes hadden ook succes omdat ze konden aansluiten bij de menselijke gevoelens...
Bijv een humanisme verwoordden die mensen al millennia in de praktijk ondervonden, zoals zorg voor de ouderen, kinderen en de zieken, heb je buurman lief maar blijf af van de buurvrouw.
Christelijk missionarissen waren wel fanatiek in het verspreiden, maar dat kon niet zonder die waarden en regeltjes die mensen aanspraken.
---
Maar de mensenoffers van de poly-logen Azteken vind ik ook best wel fanatiek.
http://www.ontdekmexico.com/De_Azteken.htm
pi_42524027
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Voedingsbodem, ja. Maar de meeste gelovigen geloven het wel. Die denken dat die god ook zo'n onredelijke peer niet zal zijn en bovendien goedheid en liefde is en van die dingen meer. Dat soort gelovigen heb je natuurlijk niks aan voor de verspreiding van de waarheid, vandaar dat predikers enzo meer uit fanatici bestaan. Die het ware geloof prediken, met veel opoffering en lijden erin.
Ik denk dat je toch teveel het succes op fanatisme schuift..
Gedreven predikers bijv die amerikaanse tvdominees leggen altijd de nadruk op geef je over aan den heer en je wordt gelukkig.. De nadruk ligt niet op verheerlijking van persoonlijk lijden, maar bij opheffing daarvan.
De opoffering is onvoorwaardelijk Jezusfreak worden en niet de verheerlijking van het lichamelijk of geestelijk lijden.
pi_42524645
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zit wel wat in het idee dat een enkele opperheer meer aansluit bij menselijk autoritairisme. Simpeler allemaal.
Die beveelt en de gelovige moet gehoorzamen. En dan is het makkelijker fanatiek te worden.
Maar de succesvolle grote theismes hadden ook succes omdat ze konden aansluiten bij de menselijke gevoelens...
Uiteraard. Welke goden er ook zijn - het zijn de mensen die het geloof geloven.
quote:
Maar de mensenoffers van de poly-logen Azteken vind ik ook best wel fanatiek.
http://www.ontdekmexico.com/De_Azteken.htm
Ja. Het zou ook raar zijn als fanatisme niet bestond bij gebrek een een monotheisme.
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:19:28 #285
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42524882
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben een tijdlang omgegaan met evangelische mensen ('wij zijn blij dus God bestaat') en een tijdlang met gereformeerden ('mensen zijn zondig, dus God bestaat'). De laatste groep woont nog in groten getale op de Veluwe en in Zeeland. Het viel me bij deze groep op hoe serieus ze hun God nemen, hoe graag ze aan elkaar laten zien dat ze zich goed aan de moraal houden en wat een enorme hekel ze aan de nieuwe geseculariseerde samenleving hebben. Ook kennen vooral de mannelijke gereformeerden hun bijbel uit hun hoofd (!) en vaak ook nog de belijdenisgeschriften.

Er zit een soort harde kern in die groep, die de anderen aanmoedigt om zich vooral niet teveel in de samenleving te begeven. Wat de heidenen allemaal zeggen, onzin over evolutie en homohuwelijk enzo, dat nemen ze totaal niet serieus. Ze hebben het altijd over 'de niet-christenen', alsof dat één homogene groep zondaars betreft, die in hun ogen homo's, pedo's en hoeren goedkeurt en dus eng en zondig zijn. Het verbaasde mij vooral hoe schuw en hard oordelend ze tegen mij reageerden en hoe weinig contact ze hadden met niet-gereformeerden.

In de strenge kerken (Ger. Gem., Chr. Ger., Ger. Bond) zegt minder dan 10 procent te geloven dat hij naar de hemel gaat. Hoe meer mensen zij uit hun kerken zien vertrekken en hoe meer ze over zonden in de krant lezen (gereformeerden kijken vaak geen televisie), hoe fanatieker zij in hun God en de nabije eindtijd gaan geloven.

Ik heb geen idee hoe groot het gevaar is, maar op een bepaalde manier zijn Zeeland en de Veluwe kweekvijvers voor fanatici.
pi_42533532
Beter de as van het kwaad, dan de as van de KouweKak.
pi_42537265
HArtelijk dank voor deze geweldige bijdrage, je wint dit: http://p.vtourist.com/262(...)ion_Whore_badge.gif.
pi_42537535
quote:
Religie veroorzaakt veel ellende, pijn, achterstelling en discriminatie.
Die propaganda zou er in Noord Korea ingaan als koek.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_42538028
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:58 schreef lionsguy18 het volgende:
Die propaganda zou er in Noord Korea ingaan als koek.
Met iemand die het verschil tussen feiten en propaganda niet kent, is discussiëren zinloos.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:46:23 #290
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_42545253
Da's voor het eerst in tijden dat Halsema iets zegt dat mij wel kan bekoren.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_42565179
Nou ja, dan ben ik het eindelijk een keer met haar eens.

Enige waar christendom en de islam uiteindelijk voor bedacht zijn, was, en is om de bevolking in 'toom te houden' (lees: onderdrukken)

Gelukkig zijn mensen nu wat verstandiger aan het worden en laten de meeste mensen het geloof los.
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_42565349
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 00:53 schreef Pr0-n00b het volgende:
Nou ja, dan ben ik het eindelijk een keer met haar eens.

Enige waar christendom en de islam uiteindelijk voor bedacht zijn, was, en is om de bevolking in 'toom te houden' (lees: onderdrukken)

Gelukkig zijn mensen nu wat verstandiger aan het worden en laten de meeste mensen het geloof los.
Veel mensen verruilen het echter alleen maar, voor geloof in socialisme en overheid. Bedacht om dezelfde reden.
pi_42568410
Waarpom reageren atheististen toch altijd zo banaal en oppervlakkig. Van een halsema had ik meer verwacht.
pi_42568576
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:09 schreef CANARIS het volgende:
Waarpom reageren atheististen toch altijd zo banaal en oppervlakkig. Van een halsema had ik meer verwacht.
Volgens mij werd er banaal en oppervlakkig gereageerd op een gelaagde en genuanceerde uitspraak. Je hebt toch wel iets diepgaander gekeken dan de zeer oppervlakkige (onjuiste) topictitel, hoop ik?
pi_42569050
Gelovigen dienen om redenen van geloofwaardigheid enige voorzichtigheid in acht nemen met betrekking tot de woorden "oppervlakkig" en "banaal"!
pi_42683503
quote:
Om met South Park's Mr. Garrisson te spreken: "You can tolerate a person, but that doesn't mean you have to accept him. You tolerate a crying child next to you in an airplane, but you don't like it!"

Een streng gereformeerde mag best homoseksualiteit een "gruwel" vinden, zo lang hij ze maar niet van hoge gebouwen gooit.
quote:
Politiek ook. Geld ook. Leven ook.

Wat is je punt, man?
pi_42684963
Oei topic bijna vol.

Conclusie: Femke had gelijk, haar opmerking was slechts uit verband gerukt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')