quote:
Op dinsdag 26 september 2006 06:17 schreef Lyrebird het volgende:Het is niet zo dat ik - en ik ben heel rechts - niets voor andere mensen over heb. Het is een misvatting dat rechtse mensen koud en afstandelijk zijn. Maar ik denk niet dat de overheid die taak aankan.
Het is namelijk nogal wat: de mens van het wieg tot het graf verzorgen. De enige persoon die dat goed kan, is die mens zelf, misschien met behulp van vrienden en familie. Geef deze zo veel mogelijk kansen om zich te ontplooien, en je zult zien dat dit het beste resultaat oplevert. Er zijn natuurlijk mensen die te ziek zijn om zichzelf te ontplooien, en om iets van het leven te maken. Die mensen moeten goed verzorgd worden.
Maar helaas is het ook zo dat ALLE mensen van nature lui en dom zijn. Het liefst liggen wij de hele dag te neuken op het strand, met een glas bier in de hand (of iets anders). Maar omdat er ook brood op de plank moet komen, zullen mensen moeten worden aangespoord om iets te doen. Ik denk niet dat zoiets met sociaal werkers en banenplannen kan worden opgelost. De enige oplossing is scholing, gecombineerd met de "tucht van de markt", om het eens op een enge manier te zeggen. Ik vind het prima als mensen niet mee willen doen, maar dan wel het liefst in de goot.
Persoonlijk ben ik lui & dom. Of in ieder geval: dat ben ik het liefst
![]()
.
Zijnde lui & dom, ben ik nog net te gehecht aan comfort om in de goot te willen liggen.
Hoewel 'rechts' daar een enorme hekel aan heeft, aan luiaards, ben ik toch beter af bij rechts dan bij links. Echt ouderwets links (zeg maar SP) gaat namelijk mij dwingen tot arbeid, omdat we het toch allemaal goed moeten hebben, en een hoop belasting nodig hebben, en ieder die kan
moet daaraan zijn steentje bijdragen.
Rechts -als het goed is- verzet zich wel enorm tegen luiaards die wél belastinggeld kosten maar niet bijdragen, maar niet tegen wie lui is en dat op eigen kosten is.
quote:
Dus uitkeringen schrappen en ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen aan het werk komen. Voor het "sociale stelsel" (dat helemaal niet sociaal is - het is asociaal om belastinggeld van hard werkende mensen te stelen om er luie mensen van in leven te houden) betekent het dus dat dit stelsel zo klein mogelijk moet zijn. Geen subsidie's, geen uitkeringen, geen kinderopvang, etc.
Ik heb er niet zo'n last van dat er her en der een luiaard profiteert: wat mij stoort is dat de staat door dit soort regelingen mensen in een norm-keurslijf dwingt. . Gratis kinderopvang: wie werkt & kinderen heeft (en dus betaalt en zou kunnen en mogen profiteren) is 'dief van eigen portemonnee' als je helemaal geen gratis kinderopvang wíl.
quote:
Want je kunt hoog of laagspringen: er zijn 1 miljard Chinezen en 1 miljard Indiers te dringen om onze banen over te nemen. Ze zijn immers een stuk goedkoper. Ze hebben geen peperduur sociaal stelsel, waardoor arbeid tot in lengte van dagen goedkoper zal zijn.
Daarvoor is maar één oplossing: wij ook zo weinig verdienen. Al het andere is lapwerk. Er zijn altijd horden goedkope arbeidskrachten geweest; dat heeft niet verhindert dat wij onze arbeid duur kunnen verkopen.