abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42153789
ik eet altijd Special K bij mijn toetje.. toetje is niet goed weet ik, maar ik heb daar altijd zon trek in.. wij hebben altijd albran flakes, is goed voor je stoelgang ofzo..
Weet iemand trouwens wat je kan doen om een vreetkick te stoppen/verkomen? Als ik uit school kom heb ik altijd trek/honger waardoor ik meestal iets gezonds bedenk wat ik dan mag, maar daar achteraan ga ik meestal toch nog allemaal andere dingen eten..
ik heb trouwens nu ook een account en sta ik t lijstje van de op:)
pi_42156806
Ik mag even trots zijn! Heb vanavond voor het eerst in drie jaar ( ) weer serieus gesport. Anderhalf uur handbaltraining, en vanaf nu ook gewoon elke week.

Verder heb ik vandaag ongeveer drie kwartier gewandeld, waarvan 1 kwartier met ruim 15 kilo last op m'n rug, omdat ik m'n oude kamer nog moest leeghalen En ondanks dat het best zwaar was toch gekozen om niet meteen de bus te pakken

't was een goede dag vandaag
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_42156879
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:57 schreef marleenhoofd- het volgende:
ik eet altijd Special K bij mijn toetje.. toetje is niet goed weet ik, maar ik heb daar altijd zon trek in.. wij hebben altijd albran flakes, is goed voor je stoelgang ofzo..
Weet iemand trouwens wat je kan doen om een vreetkick te stoppen/verkomen? Als ik uit school kom heb ik altijd trek/honger waardoor ik meestal iets gezonds bedenk wat ik dan mag, maar daar achteraan ga ik meestal toch nog allemaal andere dingen eten..
ik heb trouwens nu ook een account en sta ik t lijstje van de op:)
Soms zegt je lichaam dat je eten nodig hebt, terwijl drinken net zo goed werkt. Gewoon een halve liter water achteroverslaan wil bij mij dus nog wel es werken.
Sommige mensen hebben wat aan kauwgom, dat de kauwbeweging de honger stilt. Bij mij en vele anderen werkt het andersom; door het kauwen denkt je lichaam juist dat er eten binnen komt en gaat het proberen dat te verwerken, maar omdat er niks inzit krijg je alleen maar honger Ofzoiets, ben niet zo goed met anatomie enzo.

Sowieso altijd even laten zakken! Je lichaam doet er vaak zo'n 10 - 20 minuten over om te bedenken dat je vol zit Wachten helpt dus vaak al goed genoeg.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  woensdag 27 september 2006 @ 10:16:36 #104
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_42162915
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:57 schreef zwahiel het volgende:

's avonds eet ik gewoon gezond, althans dat probeer ik. Ik heb de afgelopen twee dagen spagetti gegeten, of althans iets wat daarop leek, gisteravond opgewarmt. Vandaag ga ik denk ik lekker tortilla's klaar maken. Heej in een keuken gewerkt te hebben is wel makkelijk Lekker gezond, met champignons, aubergines, mais, mozerella, strooi parmazaanse kaas, groentebouillon (beetje als ik 't kan vinden) en wat Kreme Fresh (als ik 't kan vinden) dat laatste natuurlijk zo min mogelijk (60% vet!!!!) Maar een beetje bepaald de smaak juist! Ik denk dat ik er een aantal maak, die in de koelkast dump en donderdag of vrijdag wat mensen uitnodig en dan gewoon een dineetje doe. Je kunt er niet maar twee maken, je moet er minimaal 8 tegeljik maken, dat zijn 4 porties bij 2 tortilla's pp.
creme fraiche heeft 35%, wat je zou kunnen gebruiken als alternatief is demi-creme fraiche of yoghurt (vol, 3.5%) je hebt wel kans op schiften dan maar tis een stuk minder vet en de structuur zal iets anders zijn. (tja, ervaring in de keuken he )

verder zal ik dan maar geen cornflakes gebruiken als ze toch weinig toevoegen. hield er toch niet zo van (Alleen die met honing )
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Moderator woensdag 27 september 2006 @ 11:20:21 #105
155227 crew  Guppy
dus
pi_42164382
mijn baas vroeg gisteren of ik afgevallen was je begint t te zien (blijkbaar)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_42164519
Ik ben ziek, of in ieder geval ziek aan het worden en dat is niet fijn. Ik had net vandaag gepland om erg veel voor mijn studie te gaan doen.

Gisteren heb ik trouwens ook mijn stepper eindelijk opgehaald, maar voel me nu dus te slecht om daar om te gaan staan.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_42166100
Ik krijg ontzettende last van mijn rug tijdens het steppen.
Hebben er meer hier last van?

Of sta ik gewoon verkeerd op het apparaat.
  woensdag 27 september 2006 @ 15:01:24 #108
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_42170576
Geen idee... misschien dat je rugspieren traint of dat het om een onnatuurlijke houding gaat?

Ik heb net weer een hele bak fruit op, appel, aardbeien en rode bessen
Vandaag verder ontbeten met aardbeien, boterham met aardbeien en geroosterde boterham met appelstroop
Tussendoor yoghurt met cruesli, toen een pakje sultana en nu dus bak fruit...
Vanavond weer lekker een salade!

Owja én vanochtend al weer een half uur op mn hometrainer gezeten.. het gaat lekker!

Nu alleen beginnen aan een oersaaie presentatie die ik morgen moet geven..
pi_42172291
Ik heb trouwens wel gisteren een nieuw shirtje en een nieuwe bloes gekocht en ze zijn echt leuk! 't Was in een of ander hip winkeltje en ze hadden ook geen maten maar ieder kledingstuk was er maar 1 keer en in 1 'maat' en het pastte gewoon allebei.

Ondertussen voel ik me wel wat beter, maar nog steeds niet lekker. Heb me voor m'n groepsbijeenkomst van morgenochtend maar afgemeld, aangezien ik me 's ochtends altijd het slechts voel.
pi_42172440
Ik heb vandaag gezondigd, sultana gegeten. Bleh .
pi_42172746
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 23:32 schreef innepin het volgende:

[..]

Soms zegt je lichaam dat je eten nodig hebt, terwijl drinken net zo goed werkt. Gewoon een halve liter water achteroverslaan wil bij mij dus nog wel es werken.
Sommige mensen hebben wat aan kauwgom, dat de kauwbeweging de honger stilt. Bij mij en vele anderen werkt het andersom; door het kauwen denkt je lichaam juist dat er eten binnen komt en gaat het proberen dat te verwerken, maar omdat er niks inzit krijg je alleen maar honger Ofzoiets, ben niet zo goed met anatomie enzo.

Sowieso altijd even laten zakken! Je lichaam doet er vaak zo'n 10 - 20 minuten over om te bedenken dat je vol zit Wachten helpt dus vaak al goed genoeg.
dankjewel, nog meer water drinken misschien dan maar Heb trouwens zojuist (na school) een bakje yoghurt gemixt met vanille vla en een crackertje genomen en ben uhh daarna gestopt, dat is best weinig voor mij..
  woensdag 27 september 2006 @ 16:57:30 #112
149959 SQ
snelle trees
pi_42172978
quote:
Op woensdag 27 september 2006 16:35 schreef Nouk het volgende:
Ik heb vandaag gezondigd, sultana gegeten. Bleh .
Ehm... Dat is toch geen zondigen? Ieder lichaam heeft suiker nodig

Tenzij je 2 gezinspakkenSultana hebt gegeten natuurlijk
Ik heb ook wel eens hele strenge dieetpogingen gedaan waarbij ik me al schuldig voelde als ik bij wijze van spreken een klein koekje at ( ) Maar uiteindelijk kan je lichaam dat niet meer aan en ga je extreem toegeven aan je suikerbehoefte met als gevolg dat je je helemaal vol vreet met ongezonde meuk
Been there done that
disclaimer
pi_42173135
Precies, wat SQ zegt dacht ik ook al. Als ik me schuldig zou moeten voelen over een sultana, dan zou ik nu niet zo veel afgevallen zijn want dan zou ik het nooit volgehouden hebben.
pi_42173358
Haha, ik eet elke dag wel iets als Sultana hoor, is toch gewoon een gezond tussendoortje? Beter dan een gevulde koek oid iig..
  woensdag 27 september 2006 @ 17:23:22 #115
149959 SQ
snelle trees
pi_42173643
quote:
Op woensdag 27 september 2006 17:13 schreef shiNinG_staR het volgende:
Haha, ik eet elke dag wel iets als Sultana hoor, is toch gewoon een gezond tussendoortje? Beter dan een gevulde koek oid iig..
Nou, Sultana is niet echt gezond, maar heel ongezond is het nou ook weer niet.
Feit is gewoon dat je lichaam suiker met mate nodig heeft, en dan is een sultana een prima optie om aan die behoefte te voldoen
disclaimer
pi_42173815
Ja, zoiets bedoel ik ook
pi_42173900
jippie, ik heb een stepper!!!
En werken is erg vermoeiend dus ik verbrand al extra caloriën nu
  woensdag 27 september 2006 @ 17:34:04 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_42173903
Sorry, ik heb soms een beetje last van bijdehanteritis
disclaimer
  woensdag 27 september 2006 @ 17:35:02 #119
149959 SQ
snelle trees
pi_42173921
Ik heb een abbo op de sportschool a 67 euro per maand waar ik al, jawel, 3,5 maand niet meer ben geweest
Vanavond maar weer eens heen gaan Kijken of ze me nog binnenlaten
disclaimer
pi_42173997
quote:
Op woensdag 27 september 2006 17:35 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb een abbo op de sportschool a 67 euro per maand waar ik al, jawel, 3,5 maand niet meer ben geweest
Vanavond maar weer eens heen gaan Kijken of ze me nog binnenlaten
Lekker zonder van het geld dan ja

Mijn sportschool is 40 euro per maand, en ik ben 3 weken niet geweest, maar da tis bij mij echt wel de max Morgenavond maar weer es ff lekker ertegenaan

Wij werken met Fitlinxx en als je langer dan een maand niet geweest bent wordt je afgemeld in de pc, pas als je je dan weer aanmeld kun je weer sporten
  woensdag 27 september 2006 @ 17:42:06 #121
149959 SQ
snelle trees
pi_42174147
Ik weet
Ben heel lang heel trouw 3 keer per week 2,5 uur geweest maar toen ging ik FT werken en dan wordt het langzaam steeds minder totdat het naar een nul niveau zakt.
Doch ben ik vastbesloten er weer volop tegenaan te gaan

En mijn sportschool, dat zijn redelijke uitzuigers, die melden je niet zomaar af als je ongegeneerd geld uit je knip kunnen trekken
disclaimer
pi_42174237
quote:
Op woensdag 27 september 2006 17:42 schreef Stormqueen het volgende:
Ik weet
Ben heel lang heel trouw 3 keer per week 2,5 uur geweest maar toen ging ik FT werken en dan wordt het langzaam steeds minder totdat het naar een nul niveau zakt.
Doch ben ik vastbesloten er weer volop tegenaan te gaan

En mijn sportschool, dat zijn redelijke uitzuigers, die melden je niet zomaar af als je ongegeneerd geld uit je knip kunnen trekken
nee, mijn sportschool moet je ook gewoon doorbetalen, alleen fitlinxx is het systeem met je gegevens en instellingen van de apparaten enzo en dat werkt dus niet meer als je lang niet bent geweest, moet alles opnieuw ingesteld worden

Veel succes iig met de draad weer oppakken
  woensdag 27 september 2006 @ 17:48:06 #123
149959 SQ
snelle trees
pi_42174298
Ah, dat hanteren ze bij mij niet

Enne thanks, hopelijk na het stoppen met roken weer een andere grote stap richting een gezonder leven
disclaimer
  woensdag 27 september 2006 @ 22:06:08 #124
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_42182159
Hmmm de Kreme Fresh die wij gebruikten in de keuken was 60% vet, maar 't was niet die blueband, 't was volgens mij ook niet echte Kreme Fresh, maar ik weet niet hoe je 't andere schrijft

Ik heb er kennelijk nu al de gewoonte van gemaakt om elke dag hier te gaan uiteten tussen de middag. Maar ja 't kost danook geen drol! Voor 4 euro geloof ik heb ik vandaag gegeten en gedronken. 't Kost normaal 2 euro, maar de cola light die ikerbij nam was ook 2 euro'tjes, daar maken ze de winst op he...

Daardoor eet ik 's avonds minder, 's avonds probeer ik nu brood te gaan eten, gewoon tussen de middag warm en dan 's avonds koud, dat kan ook prima eigenlijk bedenk ik me

Trouwens gisteren was ik bij de sportschool, daar heb ik nu een onbeperkt abo genomen, en dat kost me $18.000,- per maand Dus zo'n 28 euro per maand. En 't ligt echt een poep en pis eind van mijn huis af! Vanavond ga ik voor 't eerst! 't dikke voordeel wat ze daar hebben is dat je je daar ook warm (lees HEET!) kan doesjen! En dat kan in mijn huis niet! Ha!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  woensdag 27 september 2006 @ 22:19:33 #125
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_42182736
Ik moet me nog steeds aanmelden enzo wat ben ik toch lui zeg.... sowieso heb ik na 10 uren school en af en toe nog wat werk nergens meer zin in maar ook ik moet weer gaan sporten.
Wel vorige week abbo opgezegt omdat ik via school elders goedkoper kan gaan sporten, nou ja... morgen of overmorgen maar weer gaan sporten want dit lijkt nergens naar
Bernie en ik zijn tof.
  woensdag 27 september 2006 @ 23:11:38 #126
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_42184612
Ik ben net naar bijenkorf geweest!
Was aanbieding avond voor medewerkers van v&d enzo...en laat nou net een vriendinnetje van mij daar werken! Ook nog eens 15% extra korting

Heb nieuwe bh, enorm goedkope scrubgel van biodermal en nieuwe weekendtas op wieltjes..

Ga nu nog even half uurtje fietsen op hometrainer, vanochtend ook al half uurtje gedaan en wil het 2x per dag volhouden, zolang ik thuis ben s avonds en niet uit ga dan is t alweer ochtend..
pi_42191164
Mm kheb het gevoel dat ik hier niet meer thuis hoor ik kom alleen maar bij, en ik ben juist meer gaan bewegen.. ik hoop/denk dat het spiermassa is.. heb op de sportschool mn programma laten wijzigen, zit nu veel meer cardio in (zit nu met spierpijn te tiepen ). gister een conditie test gedaan, die was bovengemiddeld, dus was ik wel trots op.. maar ik zit nu ineens weer op de 80kg... mensen rond me heen zeggen wel dat ik afgevallen ben, en ik merk zelf dat ik meer spieren heb.. ik zit continue in mn hoofd te denken van: mn gewicht maakt me niet uit, als mn buik er maar plat uit ziet..

heb net ook mn taille enzo opgemeten, was exact hetzelfde als tijdje terug (toen ik die foto's plaatste)

ik weet het allemaal niet
  donderdag 28 september 2006 @ 09:58:05 #128
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_42192360
Gewicht bijgewerkt, het lijkt nu wel alsof ik blijvend een kilo ben afgevallen
pi_42194524
quote:
Op donderdag 28 september 2006 08:49 schreef Thrilled het volgende:
Mm kheb het gevoel dat ik hier niet meer thuis hoor ik kom alleen maar bij, en ik ben juist meer gaan bewegen.. ik hoop/denk dat het spiermassa is.. heb op de sportschool mn programma laten wijzigen, zit nu veel meer cardio in (zit nu met spierpijn te tiepen ). gister een conditie test gedaan, die was bovengemiddeld, dus was ik wel trots op.. maar ik zit nu ineens weer op de 80kg... mensen rond me heen zeggen wel dat ik afgevallen ben, en ik merk zelf dat ik meer spieren heb.. ik zit continue in mn hoofd te denken van: mn gewicht maakt me niet uit, als mn buik er maar plat uit ziet..

heb net ook mn taille enzo opgemeten, was exact hetzelfde als tijdje terug (toen ik die foto's plaatste)

ik weet het allemaal niet
Dat je geen gewicht verlies, maar aankomt kan idd komen door veel krachttraining, spieren wegen zwaarder dan vet. Je kunt idd beter je maten opnemen en kijken of daar verschil inzit, en als je wilt afvallen dan kun je idd beter cardio doen. Niet opgeven hoor, die buik wordt vanzelf wel een keer zoals je hem wilt hebben
pi_42195037
Om vervolgens weer vet uit de feestdagen te kunnen komen???
pi_42195842
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:28 schreef Sylvana het volgende:

als je wilt afvallen dan kun je idd beter cardio doen.
thanks voor de rest, maar explain die es
pi_42195872
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:18 schreef Thrilled het volgende:

[..]

thanks voor de rest, maar explain die es
met cardio verbrand je meer vet dan met krachttraining
pi_42195961
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:19 schreef Sylvana het volgende:

[..]

met cardio verbrand je meer vet dan met krachttraining
uhm cardio = kracht training toch?
  donderdag 28 september 2006 @ 12:22:57 #134
149959 SQ
snelle trees
pi_42195979
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:22 schreef Thrilled het volgende:

[..]

uhm cardio = kracht training toch?
Cardiovasculair = hart en bloedvaten Conditietraining dus
disclaimer
pi_42196048
oh ik bedoelde dus dat ik meer kracht oefeningen erbij heb gezet op mn training..

ik heb nog steeds 15 minuten fietsen, 10 minuten roeien, 14 minuten hardlopen..dat is het enige cardio dan
  donderdag 28 september 2006 @ 12:27:21 #136
149959 SQ
snelle trees
pi_42196100
Toen ik zo mega veel was afgevallen deed ik minimaal anderhalf uur cardio achter elkaar
Maar goed, dat moet je wel langzaam opbouwen
Daarbij moet je eerst krachttraining doen en daarna pas cardio.
disclaimer
  donderdag 28 september 2006 @ 12:27:35 #137
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_42196107
Toch blijkt krachttraining ook enorm goed om vet te verliezen!
Na je oefeningen werken je spieren nog een hele poos daar waardoor je nog steeds verbrand terwijl je al klaar ben met sporten..

Iig dat is wat ik gelezen heb.
Het is goed om een combi te maken van die twee..en er zit een bepaalde volgorde in.
Maar welke weet ik niet meer..
pi_42196266
ok mijn programma:

15 minuten fietsen
10 minuten roeien
leg press 3x15 op 80 kilo (boven been spieren)
vertical sel. trekken 3x15 op 45 kilo (triceps)
pectoral 3x15 op 20 kilo (borstspieren)
300 crunches (buikspieren)
biceps en triceps (gewichten)
chest press (schouder/borst) 3x 15 op 30kg
triceps ding , weet niet hoe die heet 3x15 op 30kg
en dan 14 minuten hardlopen gemiddelde snelheid 8.4 km/u
  donderdag 28 september 2006 @ 12:36:27 #139
149959 SQ
snelle trees
pi_42196340
Hm, ik heb er natuurlijk de ballen verstand van, maar volgens mij kun je krachttraining beter "spreiden"
Dus de ene dag bijvoorbeeld benen en rug, en de andere dag armen en buik. Dan overbelast je jezelf minder snel en heb je ook meer tijd voor cardio. Wat ik zelf deed was 20 minuten warm fietsen, vervolgens 3 of 4 spieren trainen, vervolgens 1 uur crosstrainer en daarna nog 20-30 minuten gevarieerde cardio (roeien, steppen, lopen etc)
Maar ik kan het me goed voorstellen als je daar geen tijd voor hebt
disclaimer
pi_42196692
het is beter om eerst krachttraining te doen en dan cardio training, omdat je met krachttraining gelijk begint met verbranden en bij cardiotraining duurt het even voordat het effect heeft. Maar aangezien het verbranden bij krachttraining ook doorgaat nadat je al gestopt bent, is het dus het beste om deze volgorde te doen. Krachttraining kun je idd het beste spreiden over de week, omdat je anders je spieren overbelast
  Moderator donderdag 28 september 2006 @ 12:54:44 #141
155227 crew  Guppy
dus
pi_42196742
ik verveel me altijd zo snel tijdens krachttraining... tis steeds t zelfde
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_42196766
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:54 schreef Guppyfriend het volgende:
ik verveel me altijd zo snel tijdens krachttraining... tis steeds t zelfde
ga dan bodypumpen ofzo
  Moderator donderdag 28 september 2006 @ 13:02:20 #143
155227 crew  Guppy
dus
pi_42196916
ja, daar doe ik wel eens aan mee! of bij ons heb je ook iets anders, totall body work out, das een soort combi tussen steps en bodypump, nog leuker!
pi_42196976
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:02 schreef Guppyfriend het volgende:
ja, daar doe ik wel eens aan mee! of bij ons heb je ook iets anders, totall body work out, das een soort combi tussen steps en bodypump, nog leuker!
dat klinkt helemaal leuk
  Moderator donderdag 28 september 2006 @ 13:08:42 #145
155227 crew  Guppy
dus
pi_42197041
ja, dat is t ook echt, maar in t begin best wel intensief. en de 'pasjes' zijn ook best ingewikkeld

maar dat houdt t spannend, niet dan ^^
pi_42225772
Ik had besloten vandaag weer beter te zijn, maar het valt helaas een beetje tegen. Gisterenavond voelde ik me wel redelijk dus heb ik een half uur op mijn stepper gestaan en wat buikspieroefeningen gedaan. Vandaag ga ik toch maar proberen voor mijn studie aan de slag te gaan, want anders lig ik dadelijk weer zo ver achter.
Ik probeer momenteel wel gezond te eten, maar vind het even belangrijker dat ik genoeg binnen krijg om beter te worden, dus op de hoeveelheid let ik even niet zo.
pi_42226809
gister heel erg gezondigd, naar Ajax geweest, veel geblowed, veel gesnoept ( 1 zakje red band drop fruit duo's en een zakje schoolkrijtjes ), alcohol gehad, dus vandaag met me brakke kop maar ff proberen weer een beetje gezond te doen
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:08:44 #148
35189 Troel
scherp en bot
pi_42227495
blowen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator vrijdag 29 september 2006 @ 11:22:24 #149
155227 crew  Guppy
dus
pi_42227907
water Syl!
pi_42228465
ik ben weer terug uit londen, heb me heel netjes gedragen. 's ochtends en tussen de middag een simpel croissantje en 's avonds een gewone maaltijd, meestal met kip en een side salad, goed he? Heb ook de hele dag water gedronken, had een flesje van 0.75 liter gekocht en een grote fles van 2 liter om in het hotel het kleine flesje steeds mee bij te vullen. alleen op de laatste dag had ik een chocolade croissant, een chocolate cookie en een heerlijke hot chocolate hazelnut van de starbucks op en op het vliegveld een cheeseburger van de burger king. . maar heb wel de hele dag van 9 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts gelopen en door het steppen hield m'n vriendin me niet altijd even goed bij want ik huppelde wel door .
ik durf me alleen niet te wegen . Mn koffer was ook al 3 kilo aangekomen op de terugweg .
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')