abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 31 januari 2007 @ 21:53:52 #201
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45865167
Rust... ja heerlijk We wonen allebei wel in een stad maar wel buiten het echte stadsgewoel zeg maar. Ik ben al maanden niet in het centrum geweest. O enne, buren om te storen op zondag hebben we niet We zijn trouwens niet van die feestbeesten
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 20:15:23 #202
167723 sanni
Acima de seu
pi_45924263
Ik begrepen dat je een Villa in voormalig Oost-Duitsland kunt kopen voor prijzen
die je hier hooguit een flat met 4 kamers opleveren. Klopt dat?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 februari 2007 @ 20:20:42 #203
13151 crew  Rewimo
pi_45924440
Geen idee, daar hebben wij niet gezocht.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:10:21 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45925786
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 20:15 schreef sanni het volgende:
Ik begrepen dat je een Villa in voormalig Oost-Duitsland kunt kopen voor prijzen
die je hier hooguit een flat met 4 kamers opleveren. Klopt dat?
Ja (in heel Duitsland overigens), en voor de prijs waarvoor je hier dan weer een Villa kunt kopen, heb je daar dan weer een heus kasteel!

(Dichtbij Nederland gelegen!)

http://go.immopool.de/ASP/Immo/Obj/ImmoSel.asp?LASID=73783005&GrpO=1&GrpF=0130100&mitBild=on&nurBild=on&Mod=2&noClear=ja&GeoSL=004&Suche+starten.x=ja

En voor de mensen die geen villa in Nederland betalen kunnen:

Het begint al vanaf 29.000 euro. O.k., er moet nog wel wat aan gebeuren , maar je krijgt er óók 4800 vierkante meter grond bij. In de randstad heb je voor dat geld ongeveer 60 vierkante meter.
http://go.immopool.de/ASP/Immo/Obj/ImmoExpose.asp?LASID=73783005&InetLfdNr=9160617

En voor Jan Modaal die van kastelen houdt heeft Duitsland ook nog wel wat aardigs te bieden:

200K Euro, wie maakt me los?

http://go.immopool.de/ASP/Immo/Obj/ImmoExpose.asp?LASID=73783005&InetLfdNr=5047187

The End Times are wild
pi_46377643
Als ik een app huur van +/- 400 euro incl service kosten in duitsland, wat komt daar nog bij aan gemeentelijke kosten ed.?
Mercedes-Benz
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 februari 2007 @ 20:43:22 #206
13151 crew  Rewimo
pi_46379830
Wij kregen te horen dat je ongeveer 200 euro p.p.p.j. kwijt bent aan dat soort dingen. Waarschijnlijk verschilt dat per gemeente, net als in NL, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
pi_46398507
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 19:44 schreef Gumballs het volgende:
Als ik een app huur van +/- 400 euro incl service kosten in duitsland, wat komt daar nog bij aan gemeentelijke kosten ed.?
Niks, de gemeentelijke kosten zitten al in de servicekosten, net zoals (meestal) het waterverbruik en de aansluiting op de TV-kabel. Wat niet bij de huur inzit omvat het volgende:
- Verwarming (behalve als het appartementencomplex een gemeenschappelijke centrale verwarming heeft)
- Elektriciteit (en gas als je daarmee kookt)
- Telefoon, internet
- Kijk- en luistergeld
pi_58186921
Ik zal me hier ook maar eens melden....

Ik zit misschien met een probleempje, het zit zo:
Ik ben in Juli 2006 als Nijmeegse student (zonder baan overigens) verhuisd naar Kranenburg, net over de grens. Ik heb me meteen netjes uitgeschreven bij mijn Nederlandse gemeente en me bij de gemeente Kranenburg ingeschreven en dacht dat alles daarmee in orde was. Mijn Nederlandse rijbewijs kon ik gewoon houden, ook al heb ik daarna nog een Duitse auto gekocht en die in Duitsland ingeschreven. Dat is het probleem ook niet. Maar nu is mijn rijbewijs onlangs gestolen en mag ik dus geen Nederlands rijbewijs meer aanvragen (omdat ik daar niet meer woon), en moet ik daarvoor dus naar het Duitse Verkehrsamt (in Kleve).
Wat ik hiervoor echter nodig schijn te hebben is een "Freizügigkeitsbescheinigung" en, als mijn geheugen me niet in de steek laat, heb ik die niet!
Hoe kan het dat ik die, toen ik me destijds bij de gemeente Kranenburg heb ingeschreven, niet ook heb ontvangen?
En heb ik nu een probleem dat ik dus de bijna 2 jaar dat ik al in Duitsland woon dit zonder de "Freizügigkeitsbescheinigung" heb gedaan?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 april 2008 @ 21:15:24 #209
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_58188236
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:26 schreef Greetings het volgende:
En heb ik nu een probleem dat ik dus de bijna 2 jaar dat ik al in Duitsland woon dit zonder de "Freizügigkeitsbescheinigung" heb gedaan?
Welkom hier!

Da's toch dat inschrijvingsbewijs. Die heb ik dan inderdaad na het inschrijven hier gehad. eerst een voorlopige, en daarna een echte. En toen m'n pas verlopen was had ik, aangezien deze gekoppeld is aan je pas, een nieuwe nodig. Die heb ik ook zo gehad nadat ik dat heb gevraagd aan de gemeente hier. Wellicht dus gewoon een nieuwe vragen bij gemeente Kranenburg?
pi_58188399
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:15 schreef qltel het volgende:

[..]

Welkom hier!

Da's toch dat inschrijvingsbewijs. Die heb ik dan inderdaad na het inschrijven hier gehad. eerst een voorlopige, en daarna een echte. En toen m'n pas verlopen was had ik, aangezien deze gekoppeld is aan je pas, een nieuwe nodig. Die heb ik ook zo gehad nadat ik dat heb gevraagd aan de gemeente hier. Wellicht dus gewoon een nieuwe vragen bij gemeente Kranenburg?
Ik snap niet helemaal wat je zegt....
"Eerst een voorlopige, daarna een echte" --> hoelang een voorlopige, en na hoelang een echte? En werd dit automatische verlengd of heb je dat zelf moeten doen en waar dan?

Mijn paspoort is overigens nog steeds een Nederlandse (loopt nog tot zomer 2009). Betekent dit dat ik pas een Freizugigkeitsbescheinigung nodig heb op dat moment (zomer 2009)? Zo ja, hoe kom ik dan aan mijn nieuwe rijbewijs zonder die "Freizugblabla"?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 april 2008 @ 21:28:33 #211
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_58188589
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:22 schreef Greetings het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je zegt....
"Eerst een voorlopige, daarna een echte" --> hoelang een voorlopige, en na hoelang een echte? En werd dit automatische verlengd of heb je dat zelf moeten doen en waar dan?

Mijn paspoort is overigens nog steeds een Nederlandse (loopt nog tot zomer 2009). Betekent dit dat ik pas een Freizugigkeitsbescheinigung nodig heb op dat moment (zomer 2009)? Zo ja, hoe kom ik dan aan mijn nieuwe rijbewijs zonder die "Freizugblabla"?
Ik kreeg eerst een voorlopig bewijsje dat ik ingeschreven was. Daarna kreeg ik die bescheinigung opgestuurd vanuit Kleve. Duurde een maand ofzo. Die verlenging heb ik zelf aangevraagd, ik ben gewoon naar de gemeente hier gegaan en toen kreeg ik na een tijdje een nieuwe vanuit Kleve.
Je moet volgens trouwens iets gehad hebben, want die heb je ook nodig om een kenteken aan te vragen, bedenk ik me net.

Anyway, ik zou gewoon aan gemeente Kranenburg vragen of je een nieuwe kunt krijgen omdat je de oude kwijt bent.
pi_58189451
Na even wat zoeken heb ik hem gevonden!
Het is een witte brief met een groen logo van Kreis Kleve linksboven. Uitgegeven op 2 Augustus 2006, dus dit zou normaal gesproken de "tijdelijke" moeten zijn? Maar er staat niets op dat erop zou wijzen dat dit slechts tijdelijk is? Bij "Befristet bis zum staat er "unbefriset". Ik maak daar toch uit op dat hij in principe geldig is tot onbepaalde tijd?
En zou Kreis Kleve me, als ik echt uit mezelf binnen 3 maanden moest verlengen en dat niet heb gedaan, niet even een waarschuwing moeten sturen als ze merken dat ik het niet doe?
Zit ik hiermee goed nu of niet?

Edit; of zou ik dat "voorlopige bewijsje" ook gewoon hebben gehad maar allang weggegooid en dat deze gewoon de definitieve is? Lijkt het wel op toch?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 april 2008 @ 22:05:20 #213
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_58189677
Klopt, die van Kleve is de definitieve. Die tijdelijke had ik van de gemeente. Dat was gewoon een bewijsje dat ik er geweest was en inschreven was. Je hebt 'm dus gevonden!
pi_58189697
Super, tnx!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 april 2008 @ 08:55:01 #215
13151 crew  Rewimo
pi_58196445
Weet je trouwens dat je dat papier officieel altijd bij je moet hebben? Wij hebben elk een kopie van die van onszelf en die van onze zoon bij ons. Als je bijvoorbeeld in NL wordt aangehouden in de auto moet je kunnen bewijzen dat je in DLD woont, anders mag je namelijk niet met een Duits kenteken rondrijden.
pi_58202033
Goede tip!
  maandag 21 april 2008 @ 16:31:37 #217
63722 z80
I fink you freaky
pi_58205208
quote:
Op maandag 21 april 2008 08:55 schreef Rewimo het volgende:
Weet je trouwens dat je dat papier officieel altijd bij je moet hebben? Wij hebben elk een kopie van die van onszelf en die van onze zoon bij ons. Als je bijvoorbeeld in NL wordt aangehouden in de auto moet je kunnen bewijzen dat je in DLD woont, anders mag je namelijk niet met een Duits kenteken rondrijden.
Dat wordt dus de papierbak op de kop zetten om deze op te zoeken.
maar voor mij waarschijnlijk makkelijker om even te wachten tot ik een nieuwe id heb aangevraagd,
en vervolgens bij de gemeente lang ben geweest.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_58446371
Wat grappig om mijzelf hier terug te lezen in dit topic .

Inmiddels is de stap gezet en hebben we een grondstuk gereserveerd in het mooie Weeze . Maandag gaan we naar de gemeente om wat dingen goed te laten keuren.
En dan is het weer afwachten, afwachten en afwachten.

Waarschijnlijk kunnen we na de zomer pas gaan beginnen met bouwen, maar de voorpret is er in ieder geval.
pi_58446731
Nou, succes bij de gemeente. Ik had net een bouw aanvraag gedaan en die werd afgewezen. Dakkapel 60 cm te breed. Aangezien het huis tot op de centimeter gepland is kunnen we weer aan de studie gaan over hoe we dit op kunnen lossen.

Het had zo makkelijk moeten zijn. Indienen en 2 weken later bouwen in het altijd pitoreske Rindern.
pi_58447199
Gelukkig heeft de gemeente Weeze niet zoveel voorwaardes meer, omdat ze de grondstukken graag kwijt willen . Het huis moet in ieder geval 9 meter hoog zijn en het dak moet 45 graden zijn aan iedere kant. En het huis mag niet helemaal wit zijn (zoals de buren dat wel hebben, waren ze niet zo blij mee).

Er zullen vast nog wel meer voorwaardes zijn, maar die komen pas in een later stadium. We hoeven nu alleen een schets in te leveren.
pi_58450265
Tof ijsmeis
pi_58450270
quote:
Op maandag 18 september 2006 11:25 schreef tonks het volgende:
tvp .

Duitsland heeft een grote leegstand de huizen zijn daar nu echt zo goedkoop
Belgie ook
pi_58450280
Ik wil ook in een kasteel wonen.
pi_58450606
Gemeente Kleve heeft anders ook nauwlijks regels. Als je aan de bijna geen regels voldoet krijg je vrijstelling en mag je bouwen. Stom genoeg mag een dakkapel maar 3m breed zijn. Je mag wel meerdere dakkapellen plaatsen, maar 1 van 3,6m mag niet.

Moraal van het verhaal, spit de voorwaarden vooraf goed door.

Overigens denk ik dat we het dak maar met 20cm gaan verhogen.
pi_58451103
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 00:11 schreef ijsmeis het volgende:
Gelukkig heeft de gemeente Weeze niet zoveel voorwaardes meer, omdat ze de grondstukken graag kwijt willen . Het huis moet in ieder geval 9 meter hoog zijn en het dak moet 45 graden zijn aan iedere kant. En het huis mag niet helemaal wit zijn (zoals de buren dat wel hebben, waren ze niet zo blij mee).

Er zullen vast nog wel meer voorwaardes zijn, maar die komen pas in een later stadium. We hoeven nu alleen een schets in te leveren.
Lichtgrijze steen als je wit wil, zie je echt niet
pi_58454123
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 10:22 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Lichtgrijze steen als je wit wil, zie je echt niet
Nah, ze bedoelen meer dat je niet het hele oppervlak wit mag doen.
Maar aangezien het dak 45 graden en 9 meter hoog moet zijn, komt het dak sowieso al bijna tot aan de begane grond, dus veel muur hebben we toch niet .

En antraciete kozijnen en idem dito deur zorgen er ook voor dat de boel niet zo wit lijkt.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 19:04:31 #227
63722 z80
I fink you freaky
pi_58458119
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 23:50 schreef siemi het volgende:
Nou, succes bij de gemeente. Ik had net een bouw aanvraag gedaan en die werd afgewezen. Dakkapel 60 cm te breed. Aangezien het huis tot op de centimeter gepland is kunnen we weer aan de studie gaan over hoe we dit op kunnen lossen.

Het had zo makkelijk moeten zijn. Indienen en 2 weken later bouwen in het altijd pitoreske Rindern.
mag ik vragen waar in Rindern?
ik woon hier namelijk ook.

ps ijsmeis
succes met de aanschaf van de bouwgrond.
en straks de bouw.
pi_58458939
Thanks .
pi_58575997
quote:
mag ik vragen waar in Rindern?
ik woon hier namelijk ook.
Ja hoor, je hebt PB.

[ Bericht 6% gewijzigd door siemi op 09-05-2008 14:53:10 (straat toch maar via PB) ]
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:23:43 #230
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_58579083
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 14:21 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Nah, ze bedoelen meer dat je niet het hele oppervlak wit mag doen.
Maar aangezien het dak 45 graden en 9 meter hoog moet zijn, komt het dak sowieso al bijna tot aan de begane grond, dus veel muur hebben we toch niet .
is dat niet de nokhoogte?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_58585635
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 17:23 schreef lipje het volgende:

[..]

is dat niet de nokhoogte?
Bedoel ik ook .
Maar dan geldt de rest van het verhaal nog steeds.
Of je moet een minder breed huis bouwen.
pi_58800132
Ijsmeis,

waar in Weeze ben je bezig?
wij wonen sinds 1 februari ook in Weeze.

gr. Ilse
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 21 mei 2008 @ 13:57:47 #233
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_58801786
Over bouwen gesproken, maandag komen onze dakkapellen. We krijgen er dan 1 aan de voor- en 1 aan de achterkant van het huis.
pi_58809370
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:30 schreef ilse1978 het volgende:
Ijsmeis,

waar in Weeze ben je bezig?
wij wonen sinds 1 februari ook in Weeze.

gr. Ilse
In de volgende straat proberen wij een grondstuk te krijgen.

Tamelijk 'achterin' in Weeze als je vanuit Goch komt, volgens mij.
pi_59153407
Ilse, waar in Weeze wonen jullie dan eigenlijk?
pi_59153883
Ik was laatst nog in Weeze !
pi_62561773
Hallo,

wij zijn ookbezig met kijken in duitsland wij kijken meestal op www.immopool.de

Groet

Bart en ylva
pi_62561859
Hallo

Wij zijn dus ook bezig om te kijken naar een huis in duitsland en onze vraag is of de vasten lasten buiten de hypotheek om lager of hoger zijn dan induitsland.

Groet

Bart en Ylva
pi_62561871
correctie bericht moet zijn nederland
pi_62561901
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 19:32 schreef bwingman het volgende:
correctie bericht moet zijn nederland

Met dit knopje kun je je bericht aanpassen:
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:56:05 #241
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_62562478
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 19:32 schreef bwingman het volgende:
Hallo

Wij zijn dus ook bezig om te kijken naar een huis in duitsland en onze vraag is of de vasten lasten buiten de hypotheek om lager of hoger zijn dan induitsland.
Naar mijn idee behoorlijk lager. Maar cijfers heb ik niet paraat.
pi_62562540
Bedankt voor je bericht klopt dat ik de topic twee keer vraag maar dacht dat deze te oud was om nog iets van te horen vandaar even opnieuw

Bart
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:59:15 #243
63722 z80
I fink you freaky
pi_62564494
Als je de prijzen van gas water en elektra wil weten moet je eerst weten waar je gaat wonen.
vervolgens kun je uitzoeken wie wat levert.
ook in Duitsland heb je keuzes voor wat betreft de nuts aanbieder.
ook zal je pas na dat je weet welk huis je gaat kopen, weten of leiding gas beschikbaar is.
of dat je een gas dan wel olie tank hebt (die ja dan weer kunt kopen of huren).
pi_64941634
Zit ook met een aantal vragen.

Er zijn mooie stukken bouwgrond bij mij vlak over de grens beschikbaar, ca 1 km van de NL grens waar ik woon. Ik heb een kennis die heeft zelf gebouwd, dit wil ik (heel misschien) ook zelf doen.

Alleen ik vind het toch wel eng om naar Duitsland te verhuizen en dan voornamelijk vanwege aankomende kinderen (in de toekomst ) Hoe zit het met kinderen en schoolopvang?

Willen de mensen die in Duitsland hier voor altijd wonen, of ooit terugkomen? (dit hoor ik ook steeds vaker).

Met Hypotheek/Pensioen zit allemaal wel goed allemaal. Dit heb ik allemaal al eens doorgelezen.

Waar moet ik de Hypotheek overigens aanvragen, krijg ik dit zomaar als ik zelf wil bouwen in Duitsland?

Voorlopig genoeg vragen. Alvast bedankt!
  maandag 12 januari 2009 @ 12:36:27 #245
63722 z80
I fink you freaky
pi_64944879
met kinderen heb ik geen ervaring ( ben alleen)

terug naar Nederland? misschien ooit.
maar hoe langer in in Duitsland woon, hoe kleiner de kans
het bevat me hier goed.

voor het aanvragen van een Hypotheek is er weinig verschil tussen nieuwe bouw of bestaande bouw.
ga eerst even in Nederland bij wat banken langs bv rabo, ing, abn/amro (in het Nederlands praat net iets makkelijker)
en vervolgens ga je in Duitsland wat banken af.

let wel op.
in Duitsland zijn de regeltjes net iets anders.
je dien je dus te houden aan de Duitse bouw besluiten/wetten.
pi_64957443
Ik zit inmiddels een beetje in het Duitse systeem qua scholen en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Het gaat misschien op wat punten een beetje anders dan in NL, maar ik zie daar wel de voordelen van in.

Ik heb er voor gekozen om eerst in een appartementje te gaan wonen en van daaruit op zoek naar een huis. Dat huis is uiteindelijk een nieuwbouwhuis geworden. Zoals ik er nu tegenaan kijk, bevalt het me prima in Duitsland en zal ik zeker niet zo maar terug verhuizen naar NL. We zijn op het moment zelfs bezig met het schrijven van een business plan om in Duitsland een restaurantje te openen.

Voor de hypotheek kan ik je wel in contact brengen met een adviseur. Dat is een Nederlander die mij heel erg goed geholpen heeft (zelfs de notaris was onder de indruk van mijn hypotheek). Ook zijn er inmiddels al anderen hier van het forum die dat zullen kunnen beamen.
Het nadeel van een NL bank is dat ze eigenlijk net te weinig kennis hebben van Duitse hypotheken om dat goed te doen. Ook kan een hypotheek zoals ik heb (een speciale goedkope hypotheek) alleen door een Duitse bank gegeven worden. Ik heb geloof ik in een ander topic al eens wat meer geschreven over mijn ervaringen met de NL banken en hypotheken.

Verder zijn er eigenlijk alleen maar voordelen. De huizen en auto's zijn erg goedkoop, de bakker is op zondag open en het voelt toch nog steeds elke dag als vakantie in het buitenland :-)
pi_66524289
Is een fertighaus eigenlijk goed, of kiest men normaal gesproken altijd voor een massiv-haus?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 10:04:01 #248
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_66643943
Wij zijn zaterdag naar ons 2e duitse huis verhuisd!!!! Het is bijna klaar, de binnendeuren moeten er nog in, die komen volgende week...

(zelf ontworpen en uitgetekend)
Michel, meen je dat nu echt, van die scholen dat je onder de indruk bent? Ik vind dat juist nogal tegen vallen.

Onze zoon thijs (2,5) gaat nu 3 dagen in de week naar de creche in NL(2 dagen is hij samen met mama thuis) en gaat als de 2e kleine er is ook naar de duitse Kinderbetreuung voor een dagdeel. Maar we zijn er al wel achter dat we daarna in een gat vallen. In NL gaan de kinderen vanaf 3 of 4 jaar naar de kleuterschool en zo door naar de basisschool, maar hier in Duitsland gaan ze pas met 6 jaar naar school, en omdat Thijs net na 1 september is geboren zelfs in z'n 7-de jaar pas.
Ganztäglicher betreuung voor kinderen in de groep van 3-6 jaar is hier gewoonweg niet, slechts voor dagdelen. Wij kiezen er dus nu voor om Thijs in die periode naar de kleuterschool in NL te laten gaan, en zodra het kan gaat hij volledig naar de duitse school....Het is nu al een mannetje die zich erg snel ontwikkelt en we hopen op deze manier dat hij van beide zijden (NL en D) zich ontwikkelt.

Hoe daarna het schoolverloop zal gaan weet ik nog niet, maar wat ik wel weet is dat men hier in de regio in ieder geval meer onder de indruk is van het Nederlandse onderwijs dan van het Duitse.

Kinderopvang is eigenlijk ook gewoon slecht geregeld, het komt mondjesmaat opzetten, maar meestal is dit naar aanleiding van de vele Nederlandse import in de regio, waardoor de vraag meer wordt.
De duitsers zijn wat betreuung erg conservatief, hoeveel duitsers wonen er wel niet in een Einliegewohnung, waarin, jawel, 3 of zoms zelfs 4 generaties onder 1 dak wonen en voor elkaar zorgen. Vader gaat altijd uit werken en moeder doet het huis, de kinderen, de tuin en het eten. Oppas voor de (klein)kinderen is er altijd, want opa en oma wonen ook in huis....
Ja, Tagesmutters kennen ze, maar dat concept lijkt me ook niet alles voor de sociale ontwikkeling van je kleine.

Ik weet wel dat sinds dat wij in 2001 naar Duitsland zijn verhuisd, de opvoeding en scholing van, toen nog eventuele, kinderen voor ons (nog) steeds een dilemma is. We denken, hopen, nu dat we de goede richting op gaan, de praktijk zal het uitwijzen....

Arnaud
  dinsdag 3 maart 2009 @ 10:10:40 #249
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_66644100
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:42 schreef siemi het volgende:
Verder zijn er eigenlijk alleen maar voordelen. De huizen en auto's zijn erg goedkoop, de bakker is op zondag open en het voelt toch nog steeds elke dag als vakantie in het buitenland :-)
Ik heb al 8 jaar lang ook elke dag een beetje het vakantiegevoel, heerlijk!!!!

Wat ook erg fijn is, zodra je de grens over knalt, mag je 100 en kun je dat ook! Geen treintje meer rijden.
Men is zowieso in het verkeer wat rustiger en niet zo gestressed als al die achterlijke NL-ers, die altijd net even snel in willen voegen, net voor je optrekken of nog net ff inhalen om wel 2 seconden eerder te kunnen zijn of om helemaal vooraan bij het stoplicht te kunnen staan. De Nederlander in het verkeer is goed bezig

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 3 maart 2009 @ 10:22:48 #250
13151 crew  Rewimo
pi_66644429
Je rijdt nog wel treintje hoor. Achter de Nederlanders die niet weten dat je 100 mag

Wat school betreft: onze zoon was 6 toen we verhuisden en zou toen naar groep 4 gaan. Hij is in Kranenburg naar de tweede klas gegaan (equivalent van groep 4) en dat is prima verlopen. Wij hebben dus goede ervaringen met eerst naar school in NL (al kwam het bij ons gewoon toevallig zo uit). Hij zit nu in de 3e klas en is 8 jaar. Een van de jongsten, maar hij doet het goed. Komt netjes mee en heeft inmiddels ook cijfers voor Duits. Op zijn rapport staat wel vermeld dat hij pas vanaf aug. 2007 Duits leert (dat is blijkbaar voor "hogerhand", de rapportcijfers gaan voorzover ik weet ook naar een of andere instantie die de scholen beoordeelt).

Deze school is overigens een tweetalige school. Na de vierde klas gaan ze naar de middelbare school en dan zal hij hier in de buurt naar school gaan. Waarschijnlijk naar een Gesamtschule in Goch. 't Is wel een gek idee dat je kind met 9 jaar naar de middelbare school gaat maar zo werkt het nu eenmaal hier. Per slot van rekening gaan de meeste kinderen rond de 10 jaar naar het middelbaar onderwijs en hebben ze in feite gewoon twee jaar basisschool op de middelbare school. Overigens schijnt er een wetsvoorstel te liggen om de Grundschule naar 6 jaar te verlengen. Zoals in NL dus maar zonder het kleutergedeelte.

Wij hebben gemerkt dat die twee jaar kleuterschool in NL veel voordelen heeft gehad. Christan was al gewend aan hele dagen naar school en dat maakt een groot verschil met de Duitse kinderen die voor het eerst gingen (klas 1 en 2 kregen veel lessen samen). Voordeel van de tweetalige school is ook dat ze meer les krijgen, de lesuren liggen gelijk met NL, terwijl Duitse scholen meestal maar tot 13 uur les geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')